ddd schreef:pfuhu schreef:
Mijn DM is helaas 2 weken geleden geïnstalleerd. Een snelle realistische berekening (ik log opbrengst en verbruik al jaren en kan dus perfect injectie berekenen) toont aan dat ik ongeveer een 350€/jaar méér zal betalen dan met het prosumententarief het geval was ...
Dat kan je toch niet berekenen door de waardes van de analoge teller en PV opbrengst elke dag of week (wat ik doe) te noteren? Direct verbruiken is helaas wat complexer..
Het valt gewoonweg niet meer te berekenen, tenzij je al 1 jaar een DM hebt.
Sinds wij hier in 2010 wonen, log ik al continue het verbruik (3-fasige verbruiksmeter in de elektriciteitskast met logger op het S0-contact). Later zijn daar de zonnepanelen opgekomen (met ook een logger op het S0-contact van de GSC-teller). Van de voorbije 8 jaren heb ik dus voor ieder interval van 5 minuten de opbrengst van de zonnepanelen en mijn verbruik op hetzelfde moment.
Akkoord, nu kan ik bijsturen om mijn verbruik meer aan de opbrengst van de zonnepanelen te linken (waar ik vroeger nooit op lette). Het zal dus wel wat verbeteren. Maar als ik niet thuis ben, is het al moeilijker om extra te verbruiken ...
Mijn installatie (6,5kW - 270€ GSC) heeft 25k€ gekost.
Vermoedelijke opbrengsten GSC over 20 jaar: 32400€
Recuperatie belastingen: 10k€
Berekende nettowinst toen ik investeerde (zonder kosten als een omvormer ofzo kapotgaat): 42.400€ - 25.000€ = 17400€ + 120MWh elektriciteit
Huidige situatie (als ze de spelregels niet nog ooit aanpassen):
Vermoedelijke opbrengsten GSC over 20 jaar: 32400€
Recuperatie belastingen: 10k€
Verlies 5,5 jaar prosumententarief (juli 2015 tot nu): +/- 3000€
Verlies slimme teller komende 11 jaar: +/-10k€
Nettowinst onder huidige systeem: 4.400€ + 120MWh elektriciteit.
Nog steeds een goede investering als je het zo uitrekent, maar ik zou het risico niet meer nemen, aangezien mijn 2 omvormers het waarschijnlijk geen 20 jaar zullen uitzingen en je ondertussen geen defecte panelen mag krijgen. Zodra er kosten aan komen is de 4.400€ rap op en doe je het enkel nog voor de geleverde elektriciteit (en de groene gedachte).
Nu akkoord, voor mij valt het nog mee. Mensen die zonnepanelen zonder GSC's hebben geplaatst zijn 1000 keer harder gekloot ...