cadsite schreef:
Mijn excuses als het zo overkwam.
Ik ben niet jaloers en wil zeker jouw rekening niet maken.
Ok, dat is dan uitgeklaard
cadsite schreef:Ik heb het enkel en alleen op:
Vaganzza schreef:Wij zitten momenteel in een nieuwbouw en om ons e-peil te halen moesten we een warmtepomp steken en zonnepanelen leggen. We hadden dus geen keuze.
Er was wel keuze, en achteraf gezien hebben jullie de foute keuze gemaakt. Een logische keuze gezien de toen geldende regels, maar een eigen keuze.
Net zoals ik een foute keuze gemaakt heb door een een omvormer te steken van 5.000W voor een 4.800kWpiek installatie. Toen was dat verstandig, nu niet meer, het kost me €112,42 per jaar.
Welke bouwtechniek? Ik denk bijvoorbeeld aan ytong, houtskelet, huis-in-serre,...
Daarnaast besef ik 100% dat een € maar 1 keer kan uitgegeven worden. (door stervelingen zoals jij en ik)
Je moet ook afwegen: de keuze voor ytong is bij ons de onderste laag stenen, maar is minder geschikt voor de binnenschil. Daar zijn we onze architect in gevolgd. Houtskelet is zeker ook niet het summum. Je moet je ook goed bij voelen en dat gevoel hadden we niet ook al is dat qua e en s-peil wel beter.
Trouwens als we een andere bouwtechniek hadden gekozen, dan nog hadden we een warmtepomp moeten steken. daarom misschien geen met diepteboring, maar ik twijfel eerlijk gezegd ook aan de lucht-water warmtepompen. Omdat je een buitenunit hebt en het binnen eigenlijk altijd het omgekeerde moet zijn van hoe het buiten is (zomer = warm buiten en koel binnen, winter = koel buiten warm binnen)... Die schommelingen heb je niet met een boring. Bovendien hadden we een heimelijke schrik voor een te warm huis: we wouden dus zeker die passieve koeling, dus ja dan heb je ook al niet veel keuze...
En nogmaals: ik weet en besef maar al te goed dat er altijd een kost is. Ik vraag niet dat ik niets meer moet betalen voor energie. Maar een zware afstraffing omdat we al die investeringen gedaan hebben tov de minder milieu vriendelijke zaken (gas, stookolie, kolen en hout) dat vind ik wel not-done. Daar gaat het mij om.
powaq schreef:NickG schreef:Daar ben ik het niet mee eens. De mensen die uit ideologie willen vergroenen gaan nog steeds instappen. De mensen die het zien als investering en er dus geld mee willen verdienen idd niet meer.
Mijn investering voor mijn regenwaterrecuperatie haal ik op 26 jaar eruit, op voorwaarde dat er niks aan mijn pomp komt. Dat gaat niet gebeuren, dus ik ga mijn investering never nooit terugwinnen (tenzij het water exponentieel duurder wordt, maar dat zal zo snel ook niet gebeuren).Economisch gezien als investering gekkenwerk, ecologisch vind ik het nog steeds de goede keuze.
Het blijft ecologisch zeker een goede keuze. Sowieso.
Het probleem is in mijn ogen dat we iedereen moeten meekrijgen. Niet enkel de mensen die het uit overtuiging doen. En dat potentieel vermoord je met zo’n grappen als dit compleet. Het is nu al 10 na 12 wat betreft vergroeiing.
Ik heb hoe langer het gevoel dat ze het geld van de mensen moeten loskrijgen om die panelen te leggen, maar dat dat moet gebeuren om extra winsten te organiseren voor de intercommunales. Ik ben ook voor vergroening, maar dat wil nog niet zeggen dat ze de stroom die ik opwek zomaar mogen stelen en verkopen op een ander of een model waarbij de stroom voor een veelvoud wordt verkocht aan de buur die geen panelen heeft liggen. Dat is onrechtvaardig voor zowel de PV eigenaar als de uiteindelijke afnemer.