Zonnepanelen 2021

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Vaganzza schreef:
cadsite schreef:Toch is het een bewuste keuze geweest.
Je had ook voor een andere bouwtechniek kunnen gaan, minder buitenoppervlak, minder ramen, beter ventilatiesysteem,...
Welke bouwtechniek dan? We zitten met al onze toestellen zeer goed qua prijs/kwaliteit. Geen idee waarom hier al een zoveelste lid mijn rekening moet maken terwijl ze niets weten van de situatie. Blijkbaar kan je zo afleiden dat we zeer slechte keuzes gemaakt hebben terwijl ik gewoon een berekening maak van de kosten op 25 jaar gespreid. Mij lijkt jaloezie eerder van toepassing dan naar de realiteit te kijken.
Mijn excuses als het zo overkwam.
Ik ben niet jaloers en wil zeker jouw rekening niet maken.

Ik heb het enkel en alleen op:
Vaganzza schreef:Wij zitten momenteel in een nieuwbouw en om ons e-peil te halen moesten we een warmtepomp steken en zonnepanelen leggen. We hadden dus geen keuze.
Er was wel keuze, en achteraf gezien hebben jullie de foute keuze gemaakt. Een logische keuze gezien de toen geldende regels, maar een eigen keuze.
Net zoals ik een foute keuze gemaakt heb door een een omvormer te steken van 5.000W voor een 4.800kWpiek installatie. Toen was dat verstandig, nu niet meer, het kost me €112,42 per jaar.

Welke bouwtechniek? Ik denk bijvoorbeeld aan ytong, houtskelet, huis-in-serre,...

Daarnaast besef ik 100% dat een € maar 1 keer kan uitgegeven worden. (door stervelingen zoals jij en ik)
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

heist_175 schreef:
powaq schreef: In het oude systeem bracht dat niets op als je dat deed. Er zullen wel een paar weirdo's zijn die het al deden maar dat zullen er niet veel zijn.
Waarom bracht dat in het oude systeem niets op?
Opwekking: 4MWh
Verbruik: 3MWh
Waarom zou je die resterende 1MWh niet gebruiken in elektrische boiler of elektrische verwarming en jammer genoeg net in de periode van het jaar dat elektriciteit beperkter beschikbaar is.
Omdat het niet nodig is. Je rekening is tot nul herleid omdat je volledige verbruik gedekt is. Nu moet men zich in allerlei bochten gaan wringen om ook maar iets van (financieel) rendement te hebben.

Mijn grootste probleem met heel dit verhaal is dat het elke vorm van incentive of goesting om mee te stappen in vergroening de nek is omgedraaid bij de burger.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Daar ben ik het niet mee eens. De mensen die uit ideologie willen vergroenen gaan nog steeds instappen. De mensen die het zien als investering en er dus geld mee willen verdienen idd niet meer.

Mijn investering voor mijn regenwaterrecuperatie haal ik op 26 jaar eruit, op voorwaarde dat er niks aan mijn pomp komt. Dat gaat niet gebeuren, dus ik ga mijn investering never nooit terugwinnen (tenzij het water exponentieel duurder wordt, maar dat zal zo snel ook niet gebeuren).Economisch gezien als investering gekkenwerk, ecologisch vind ik het nog steeds de goede keuze.

Zo ook zonnepanelen: ik overweeg ze om wat groener te gaan leven, voor investeringen waarop ik rendement wil doe ik andere zaken.

Wat niet wegneemt dat ik me ook erger aan het wijzigen van regels... Tenzij bij de mensen die afgelopen jaar nog snel gelegd hebben, een klein eigen onderzoekje had dadelijk dit risico duidelijk gemaakt.
Ratface
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Hopelijk komen ze (lees: de overheid) nu met een systeem van groenestroomcertificaten voor de aankoop van een thuisbatterij gelinkt aan de capaciteit van deze. Laat ons zeggen voor een periode van 15jaar ofzo?

Ow wacht....
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

NickG schreef:Daar ben ik het niet mee eens. De mensen die uit ideologie willen vergroenen gaan nog steeds instappen. De mensen die het zien als investering en er dus geld mee willen verdienen idd niet meer.

Mijn investering voor mijn regenwaterrecuperatie haal ik op 26 jaar eruit, op voorwaarde dat er niks aan mijn pomp komt. Dat gaat niet gebeuren, dus ik ga mijn investering never nooit terugwinnen (tenzij het water exponentieel duurder wordt, maar dat zal zo snel ook niet gebeuren).Economisch gezien als investering gekkenwerk, ecologisch vind ik het nog steeds de goede keuze.
Het blijft ecologisch zeker een goede keuze. Sowieso.
Het probleem is in mijn ogen dat we iedereen moeten meekrijgen. Niet enkel de mensen die het uit overtuiging doen. En dat potentieel vermoord je met zo’n grappen als dit compleet. Het is nu al 10 na 12 wat betreft vergroeiing.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

cadsite schreef: Mijn excuses als het zo overkwam.
Ik ben niet jaloers en wil zeker jouw rekening niet maken.
Ok, dat is dan uitgeklaard :)
cadsite schreef:Ik heb het enkel en alleen op:
Vaganzza schreef:Wij zitten momenteel in een nieuwbouw en om ons e-peil te halen moesten we een warmtepomp steken en zonnepanelen leggen. We hadden dus geen keuze.
Er was wel keuze, en achteraf gezien hebben jullie de foute keuze gemaakt. Een logische keuze gezien de toen geldende regels, maar een eigen keuze.
Net zoals ik een foute keuze gemaakt heb door een een omvormer te steken van 5.000W voor een 4.800kWpiek installatie. Toen was dat verstandig, nu niet meer, het kost me €112,42 per jaar.

Welke bouwtechniek? Ik denk bijvoorbeeld aan ytong, houtskelet, huis-in-serre,...

Daarnaast besef ik 100% dat een € maar 1 keer kan uitgegeven worden. (door stervelingen zoals jij en ik)
Je moet ook afwegen: de keuze voor ytong is bij ons de onderste laag stenen, maar is minder geschikt voor de binnenschil. Daar zijn we onze architect in gevolgd. Houtskelet is zeker ook niet het summum. Je moet je ook goed bij voelen en dat gevoel hadden we niet ook al is dat qua e en s-peil wel beter.

Trouwens als we een andere bouwtechniek hadden gekozen, dan nog hadden we een warmtepomp moeten steken. daarom misschien geen met diepteboring, maar ik twijfel eerlijk gezegd ook aan de lucht-water warmtepompen. Omdat je een buitenunit hebt en het binnen eigenlijk altijd het omgekeerde moet zijn van hoe het buiten is (zomer = warm buiten en koel binnen, winter = koel buiten warm binnen)... Die schommelingen heb je niet met een boring. Bovendien hadden we een heimelijke schrik voor een te warm huis: we wouden dus zeker die passieve koeling, dus ja dan heb je ook al niet veel keuze...

En nogmaals: ik weet en besef maar al te goed dat er altijd een kost is. Ik vraag niet dat ik niets meer moet betalen voor energie. Maar een zware afstraffing omdat we al die investeringen gedaan hebben tov de minder milieu vriendelijke zaken (gas, stookolie, kolen en hout) dat vind ik wel not-done. Daar gaat het mij om.

powaq schreef:
NickG schreef:Daar ben ik het niet mee eens. De mensen die uit ideologie willen vergroenen gaan nog steeds instappen. De mensen die het zien als investering en er dus geld mee willen verdienen idd niet meer.

Mijn investering voor mijn regenwaterrecuperatie haal ik op 26 jaar eruit, op voorwaarde dat er niks aan mijn pomp komt. Dat gaat niet gebeuren, dus ik ga mijn investering never nooit terugwinnen (tenzij het water exponentieel duurder wordt, maar dat zal zo snel ook niet gebeuren).Economisch gezien als investering gekkenwerk, ecologisch vind ik het nog steeds de goede keuze.
Het blijft ecologisch zeker een goede keuze. Sowieso.
Het probleem is in mijn ogen dat we iedereen moeten meekrijgen. Niet enkel de mensen die het uit overtuiging doen. En dat potentieel vermoord je met zo’n grappen als dit compleet. Het is nu al 10 na 12 wat betreft vergroeiing.
Ik heb hoe langer het gevoel dat ze het geld van de mensen moeten loskrijgen om die panelen te leggen, maar dat dat moet gebeuren om extra winsten te organiseren voor de intercommunales. Ik ben ook voor vergroening, maar dat wil nog niet zeggen dat ze de stroom die ik opwek zomaar mogen stelen en verkopen op een ander of een model waarbij de stroom voor een veelvoud wordt verkocht aan de buur die geen panelen heeft liggen. Dat is onrechtvaardig voor zowel de PV eigenaar als de uiteindelijke afnemer.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

powaq schreef: Het blijft ecologisch zeker een goede keuze. Sowieso.
Het probleem is in mijn ogen dat we iedereen moeten meekrijgen. Niet enkel de mensen die het uit overtuiging doen. En dat potentieel vermoord je met zo’n grappen als dit compleet. Het is nu al 10 na 12 wat betreft vergroeiing.
Volledig mee eens dat we iedereen moeten meekrijgen. Alleen denk ik dat je mensen moet overtuigen van het nut van het ecologische, en ze niet overtuigen met het geld dat ze ermee kunnen verdienen. Want uiteindelijk gaat dat laatste zich wreken, ooit moet de factuur toch opgehoest worden. In mijn omgeving zie ik toch vooral mensen die gekozen hebben voor de besparing of om eventueel zelfs wat te verdienen, die mensen hebben dan nu wel zonnepanelen, maar heb je nooit écht "meegekregen" in het ecologischer denken.
Vaganzza schreef:Ik heb hoe langer het gevoel dat ze het geld van de mensen moeten loskrijgen om die panelen te leggen, maar dat dat moet gebeuren om extra winsten te organiseren voor de intercommunales. Ik ben ook voor vergroening, maar dat wil nog niet zeggen dat ze de stroom die ik opwek zomaar mogen stelen en verkopen op een ander of een model waarbij de stroom voor een veelvoud wordt verkocht aan de buur die geen panelen heeft liggen. Dat is onrechtvaardig voor zowel de PV eigenaar als de uiteindelijke afnemer.
Daar ben ik het ook mee eens. Heel die opzet met 701 intercommunales om in te zetelen zou eigenlijk ook eens op de schop mogen.

Voor mij mag de regering nog wel een compensatie bedenken voor de gedupeerden (al blijf ik erbij dat er nog altijd een minimum aan onderzoek mag verwacht worden voor je een "investering" doet, en dit risico was al langer duidelijk). Geef ze allemaal nog een éénmalige premie en schaf dan al die kunstmatige voordelen en premies af. Volgens mij gaat dat uiteindelijk een gunstige invloed hebben op de prijs, en zullen meer mensen alsnog investeren vanuit het ecologisch gedachtengoed.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

NickG schreef:
powaq schreef: Het blijft ecologisch zeker een goede keuze. Sowieso.
Het probleem is in mijn ogen dat we iedereen moeten meekrijgen. Niet enkel de mensen die het uit overtuiging doen. En dat potentieel vermoord je met zo’n grappen als dit compleet. Het is nu al 10 na 12 wat betreft vergroeiing.
Volledig mee eens dat we iedereen moeten meekrijgen. Alleen denk ik dat je mensen moet overtuigen van het nut van het ecologische...
Daar moet ik eens hartelijk om lachen: gaan nooit meedoen of mee kunnen doen: daken die noordwaarts georiënteerd zijn, appartementsgebouwen, consumenten op leeftijd, mensen die gewoon geen zin hebben om er te plaatsen,... en zo zijn er nog wel een aantal categorieën. Als je aan 25% nationale dekking raakt, dan mag je in uw handen wrijven maar het zal bijlange zo veel niet zijn. Ik schat eerder 10%.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Dat klopt, maar het ecologisch denken gaat natuurlijk breder dan enkel zonnepanelen, dus als iedereen probeert zijn steentje bij te dragen zou al veel zijn. Natuurlijk elk binnen zijn mogelijkheden, en je zal de ouderen van dagen uiteraard niet snel overtuigen om nog investeringen te doen in hun infrastructuur...

De groep "mensen die gewoon geen zin hebben", is de groep die je net moet overtuigen/meekrijgen in het ecologische gedachtengoed natuurlijk :-)
Ik denk dat die groep mensen overtuigen om wat bewuster ecologisch te leven (al is het maar een kleinigheid als proberen minder plastic te gebruiken ofzo) uiteindelijk meer opbrengt dan ze te overtuigen om hun dak vol zonnepanelen te leggen omdat het winstgevend is.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ecologische gedachte, vergroenen, milieu, elektrisch rijden,... het zijn allemaal zaken die ons willens nillens door de strot worden geramd. Er zal inderdaad wel een kleine minderheid van groene jongens en meisjes zijn die dit allemaal nobele gedachten vindt. Alleen is het zo dat iemand met realiteitsbesef (iets wat die groenen niet hebben) ondertussen al wel weet dat je op termijn toch wel lekker (financieel) genaaid wordt door onze overheid. Je doet een inspanning om minder te verbruiken en je wordt nog eens bestraft ook. Als ik voor mezelf en heel veel anderen spreek: de liefde voor het milieu gaat door mijn portemonnee. Alle ZP bezitters die ik ken hebben die ZP niet gelegd uit groene overtuiging. Nee, die hebben die ooit gelegd omdat die investering hen een klein rendement bezorgde in de vorm van groene stroom certificaten en een lager verbruik.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Jack Daniels schreef:Daar moet ik eens hartelijk om lachen: gaan nooit meedoen of mee kunnen doen: daken die noordwaarts georiënteerd zijn, appartementsgebouwen, consumenten op leeftijd, mensen die gewoon geen zin hebben om er te plaatsen,... en zo zijn er nog wel een aantal categorieën.
Men spreekt nochtans al vele jaren over een regeling waar je als burger zou kunnen participeren in grote energie projecten (en buiten een extra rendement ook je productie participatie aldaar in vermindering kunnen brengen van je rekening).

Op zich zou dit trouwens veel interessanter moeten/kunnen zijn dan al de kleinschalige decentrale projecten (waar ons net niet op is voorzien).

Maar zoelas gewoonlijk bakt onze regering er niets van... en bij deze is het draagvlak ook totaal dood. Je moet echt gek zijn nog in iets te willen investeren (zelfs met een positief rendement weet je niet welke extra belastingen ze nog allemaal verzinnen).
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 766
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

PeterP schreef:Laptopbatterijen en hun eventuele bijhorende BMS kan je niet echt vergelijken met thuisbatterijen denk ik.

Meer gegevens, dan de garantievoorwaarden, in verband met efficiëntie en levensduur over die Luna batterij heb ik niet.
Ik kan wel een aantal positieve aannames maken :
- De gebruikte batterijtechnologie is LiFePo4. Deze is robuuster dan Li-Ion en kan meer cyclussen aan. Is ook minder brandgevaarlijk.
- Omvormer samen met batterij is een DC/DC systeem wat normaal minder laadverliezen zou moeten geven dan DC/AC/DC systemen.

Als ik het getal uit de garantievoorwaarden neem = 16450kWh maal mijn stroomprijs = 0,30 euro/kWh dan zou die batterij dus onder garantie 4935 euro kunnen opbrengen. Of zie ik dat verkeerd ?
Als de stroomprijs gelijk blijft....
Min de kosten van je batterij
Netto kost batterij geleverd en geplaats, plus btw 6%, min de premie is 2778 euro
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Jack Daniels schreef:Ecologische gedachte, vergroenen, milieu, elektrisch rijden,... het zijn allemaal zaken die ons willens nillens door de strot worden geramd. Er zal inderdaad wel een kleine minderheid van groene jongens en meisjes zijn die dit allemaal nobele gedachten vindt.
Dat er nog op zulke manier gedacht wordt door mensen is voor mij toch echt onbegrijpelijk.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 11:03, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Een PV installatie, ook met niet-terugdraaiende meter, is toch nog steeds financieel interessant?
Elke PV-offerte vrager moet kiezen: steek ik dat geld in PV's of in een sauna, een dikke auto, een duurdere reis, ...
Een PV gaat u nog iets financieel opleveren, mogelijk op een langere termijn dan "vroeger" :).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Zorba schreef:
Jack Daniels schreef:Ecologische gedachte, vergroenen, milieu, elektrisch rijden,... het zijn allemaal zaken die ons willens nillens door de strot worden geramd. Er zal inderdaad wel een kleine minderheid van groene jongens en meisjes zijn die dit allemaal nobele gedachten vindt.
Dat er nog op zulke manier gedacht wordt door mensen is voor mij toch echt onbegrijpelijk.
Heel waarschijnlijk omdat je deel uitmaakt van die kleine minderheid die geen enkele vorm van realiteitsbesef heeft. Dan is dat inderdaad onbegrijpelijk.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Milieu gaat het grootste probleem vd mensheid worden de komende decennia, dat is allemaal nog "ver van ons bed", en niet tastbaar op dit moment.
En jammer genoeg kan je menselijk gedraag niet aanpassen zonder in de portemonnee te zitten... Jij ziet dat als, ze pakken mijn geld af onder het mom van milieu. De waarheid zal ergens in't midden liggen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ddd schreef:Milieu gaat het grootste probleem vd mensheid worden de komende decennia, dat is allemaal nog "ver van ons bed", en niet tastbaar op dit moment.
En jammer genoeg kan je menselijk gedraag niet aanpassen zonder in de portemonnee te zitten... Jij ziet dat als, ze pakken mijn geld af onder het mom van milieu. De waarheid zal ergens in't midden liggen.
Ver van ons bed, niet tastbaar?
- in Australië hadden hell-on-earth gedurende enkele dagen, gigantische oppervlaktes afgebrand, idem California & Brazilië
- in eigen land hebben we elk jaar méér hittegolven en gemiddeld hoge temperaturen
- de grondwaterstand is al 3-4 jaar heel slecht, waardoor ganse oppervlaktes aan bomen verzwakken en door een kever kapot geknabbeld worden
Het gebeurt nu al, alleen moet je ernaar durven kijken.

Wie had trouwens ooit gedacht dat een partij vol klimaatnegationisten een competente minister van leefmilieu zou afleveren, die wél oren heeft naar waterschaarste en droogtestress, notabene in een regenachtig land als België :).
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Mij moet je niet overtuigen hoor, mijn eindwerk in 1990 ging al over global warming. :-)

Maar langs de andere kant heb je de mens, egoïstisch van nature, zowel individueel als regio's/landen. En dat gaat botsen... als het te laat is.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

En dus moet je beleid uitstippelen dat zowel op korte als op lange termijn incentives geeft om in een toekomstgerichte richting te evolueren (en geld uit te geven).
Boeren subsidies geven om de grondwatertafel nog wat lager te pompen, is een slecht idee.
Mensen de mogelijkheid geven om ongehinderd (lees: zonder kosten) 1MWh overschot uit de zomer in de winter "af te fakkelen", is een voorbeeld van slecht beleid.
Het installeren van warmtepomp, opladen van EV en het injecteren van PV overschot ontmoedigen met tariefverhoging - wat de VREG plant - is óók een slecht idee.

Gelukkig maakt de grootste krant/zender van Vlaanderen zich zorgen over een ongeval links of rechts en wie er al dan niet onder een carnavalspak verborgen zit :).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Bosbranden zijn er altijd al geweest. Vaak aangestoken door de mens (al dan niet opzettelijk), dit heeft dus niks met opwarming van het klimaat te maken
Hittegolf? Die 10 of 12 dagen dat het hier eens 25 graden of meer is? We hebben er sinds het begin van de waarnemingen wel om de x aantal jaar gehad maar zoals gewoonlijk wordt het weer sterk overdreven:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hittegolf
Gemiddelde temperaturen: wat moet je daar van geloven? KMI werd pas in 1913 opgericht maar komt wel met cijfers uit 1850. Hoe rijm je dat aan elkaar?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Een PV installatie, ook met niet-terugdraaiende meter, is toch nog steeds financieel interessant?
Een PV gaat u nog iets financieel opleveren, mogelijk op een langere termijn dan "vroeger" :).
Geloof je dat echt ? Wil je je geld echt in iets steken dat binnen 15 jaar "misschien" iets opbrengt ?

Ik heb geen recente berekening meer maar ik vraag me af of het nog zinvol is in dergelijk onstabiel investeringsklimaat.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het beleid van de hittegevoelige landen of regio's was er niet op gericht om het natuurlijke verschijnsel "bosbrand" dat ook zo te laten. Snel groeiende bomen (bv eucalyptus), het ontbreken van een begroeide onderlaag (struikgewas) en bedenkelijke regelgeving qua bestemmingswijzigingen, maakten dat:
- meer bosbranden moedwillig aangestoken werden
- moedwillig aangestoken of "natuurlijke" bosbranden wel grotere gevolgen had

Wat hittegolven in BE betreft: klik eens op de link die je zelf gaf.
Van de 26 hittegolven in de laatste 70 jaar, zijn er 11 in de laatst 10 jaar. Vorig jaar in juli haalden we 43°.
Niets aan de hand :roll: .

@PV financieel interessant
Geloof ik dat echt. Ja.
De prijs van elektriciteit gaat veel kans omhoog, de machthebbers willen nog steeds nuke-centrales pushen en die zijn notoir duur (zelfs met subsidies). Een PV installatie is grotendeels een éénmalige kost, batterij idem.
Mijn betrachting is, zoals ik in de eerste posts van deze thread al schreef, om een deel van het jaar niets of bijna niets van het net te gebruiken. Ik acht de kans heel groot dat ik daar financieel aan uit zal kunnen. Time will tell :)
Laatst gewijzigd door heist_175 15 jan 2021, 14:59, in totaal 1 gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Probleem is dat je zelfs met de huidige regels (geen terugdraaiende teller) niet meer kan berekenen wat uw terugverdientijd is.
Alles hangt af van hoeveel je onmiddellijk kan gebruiken van de opgewekte elektriciteit. Dat zal altijd natte vinger werk zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ddd schreef:Probleem is dat je zelfs met de huidige regels (geen terugdraaiende teller) niet meer kan berekenen wat uw terugverdientijd is.
Alles hangt af van hoeveel je onmiddellijk kan gebruiken van de opgewekte elektriciteit. Dat zal altijd natte vinger werk zijn.
Met een batterij kan je alvast uw momentaan gebruik verhogen, maar een simpele berekening zoals voordien is het idd niet.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef: Gemiddelde temperaturen: wat moet je daar van geloven? KMI werd pas in 1913 opgericht maar komt wel met cijfers uit 1850. Hoe rijm je dat aan elkaar?
Mocht je bereid zijn om even te zoeken hoe ze dat doen in plaats van onmiddellijk te concluderen dat ze je bij de neus nemen, je zou het begrijpen en er iets van leren...

Ooit gehoord van ijsboringen?
Ooit gehoord van een boomstudie?

Er zijn genoeg technieken om de gemiddelde t°/vochtigheid/vervuiling/... te ontdekken zonder dat er toen waarnemingen gedaan zijn.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

Jack Daniels schreef:Gemiddelde temperaturen: wat moet je daar van geloven? KMI werd pas in 1913 opgericht maar komt wel met cijfers uit 1850. Hoe rijm je dat aan elkaar?
De VRT werd ook pas opgericht in 1998; en ze hebben ook getallen over kijk-en-luister cijfers van ervoor
Belgie werd ook pas opgericht in 1830; en er zijn ook bewoningsaantallen voor elk belgisch dorp van de jaren ervoor. hoe zou dat dan kunnen?

nooit gehoord van kennisoverdracht?
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

heist_175 schreef:
misterjo schreef:In een vrije markt is er vraag en aanbod. Omdat te laten werken moet je dynamisch kunnen op en afschalen en in een decentraal systeem moet je dus de spelers aanmoedigen of ontmoedigen.

De slimme meter met injectietarief is de eerste stap, 2de stap is variabel injectietarief op basis van vraag en aanbod. Wil je slim kunnen inspelen op de marktwerking heb je opslag nodig.
Waar is het platform waar iedereen op kan connecteren om dat in real time te zien?
Hoe ga je vraag & aanbod beter op elkaar afstemmen als er nergens iets is om dat op een automatische manier te delen en dus te "weten"?

Dat laat ik aan de experten :).

Maar wil me gerust wagen aan wat voorstellen:
-complex en alle data van slimme meters verzamelen (big data en in de cloud)
-heel simpel de bestaande meetingen gebruiken die ze nu hebben om professionele prijz n te berekenen op de spot markt.
-meetingen doen van de 50hz frequentie en zo tekorten of overschotten door afwijking van het ideale 50hz om te zetten met een formule.

Anyway mogelijkheden genoeg, ze doen het nu ook al..

Een public API systeem met authenticatie/autorisatie opzetten zal hopelijk wel lukken :) (not sure kijkende naar de Corona app, haha)
Laatst gewijzigd door misterjo 15 jan 2021, 15:10, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Tim.Bracquez schreef:In plaats van een batterij, verwarm je warm water met een stom warmtelement, dus een gewone (goedkope) boiler.

Warm water is namelijk ook energie opslag, en heb je toch nodig!
(Zomer winter)

Plaats klemmen (of lees de meter uit) en schakel je boiler aan/uit als er energie is van je zonnepanelen. Hier thuis staat een grote boiler met een element van maar 1000watt, terwijl er standaard eentje van 3kW in zat. Met deze 1000watt duurt het héél lang om op te warmen, maar capaciteit is toch 3x wat we nodig hebben en gaat enkel aan als er 1kW terug gestoken wordt door de solar. Een 3000watt element zou in de winter niet vaak aangaan. En eigenlijk nooit koud water, ook niet in winter en we steken nagenoeg niets terug. Hier nog terugdraaiende teller, maar toch reeds alles zoveel mogelijk geregeld voor de meter niet te laten terugdraaien.

De NAS, wifi, modem, alarm, camera, ... Zit allemaal op (goedkope) gell batterijen en hiervan gaat de stroom ook uit als er geen productie is, dit is een 100-tal watt als dit aan het laden is.

Jacuzzi warmtepomp van 600watt wordt ook zo geschakeld.
Hier is het dus op 100 / 600 / 700 / 1000 / 1600 / 1700 watt dat er loads aan/uit gezet worden, best een breed wattage om te schakelen
Op zich is verwarmingsweerstanden met een dimmer moduleren niet zo moeilijk.
Mogelijks aan/uit met een solid state relais ook voldoende, afhankelijk van het meetinterval van de slimme meter.

Het nadeel is, dat de prijs van elektriciteit aan injectietarief tov. gas nu ook niet zo heel groot is.
Zelfbouw met kleine batterijen kost ook geld, en waar jij 100 watt insteekt, krijg je misschien maar 75 watt terug uit door laad- ontlaadverliezen, AC/DC DC/AC omvorming ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

NickG schreef:Wat niet wegneemt dat ik me ook erger aan het wijzigen van regels... Tenzij bij de mensen die afgelopen jaar nog snel gelegd hebben, een klein eigen onderzoekje had dadelijk dit risico duidelijk gemaakt.
Ik meen dat de overheid toch niet uitblinkt in haar aanpak en haar voorbeeldfunctie.

Regels die voortdurend veranderen.

Mensen voordelen beloven als ze investeringen doen, om die voordelen dan niet te leveren als puntje bij paaltje komt (meermaals ondertussen!).

Roepen om CO2-uitstoot terug te dringen maar dan wel zelf van plan zijn om CO2-neutrale uitstoot van elektriciteitcentrales te vervangen door nieuwe gascentrales die volop CO2 uitstoten, en dat rustig en koelbloedig verdedigen alsof het de normaalste zaak van de wereld is om zoiets te beslissen vandaag de dag. (Gelukkig momenteel nog niets van in huis gekomen maar het blijft nog steeds het plan).

Het is inderdaad vijf na twaalf, maar je zou het niet denken als je de overheid bezig ziet. Zelfs als je enkel kijkt naar wat Groen aan het doen is. Je kan je boos maken op Jack Daniels, maar dat is uiteindelijk maar de impact van 1 burger die het verschil niet gaat maken. Wat de overheid doet (en het voorbeeld dat ze toont), dat heeft veel meer impact. De vraag is, hoe kan je dat nog laten merken, als zelfs Groen haar missie niet nakomt?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 11:03, in totaal 1 gewijzigd.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1599
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Er komt compensatie: https://www.hln.be/binnenland/eigenaars ... ~a452f5ac/

Dat kan mss de pil toch ietwat verzachten voor sommigen :)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Maw de subsidie vanaf 2021 wordt uitgebreid naar iedereen...

Wat ik me nog afvraag: al diegene die al een nieuwe meter hebben, zullen nu automatisch in het nieuwe systeem zitten (en dus zonder het prosumententarief). Juist?
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ja, daar ga ik toch vanuit nu.
Al was er precies het idee dat het pas vanaf februari zou zijn, maar dan kan ik ook misgelezen hebben.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Iemand blij maken met een dode mus heet dat :-)

Eigenlijk zal nooit een compensatie goed genoeg zijn. Er was beloofd van de terugtellende teller voor 15 (!!!!) jaar, en mensen hebben dit ingecalculeerd in hun investering. Gelijk met wat ze afkomen zal nooit goed genoeg zijn.

Da's voor mij persoonlijk reeds de 3e maal dat ik gerold word door de Vlaamse regelgeving. Van mij kan alles niet snel genoeg weer federaal worden
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

NickG schreef:Er komt compensatie: https://www.hln.be/binnenland/eigenaars ... ~a452f5ac/

Dat kan mss de pil toch ietwat verzachten voor sommigen :)
"Voorwaarde is wel dat ze hun investering tot op heden nog onvoldoende konden terugverdienen."


Lekker vaag
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

De elektriciteitsbedrijven wrijven in hun handen.
- Ze kunnen particuliere stroom praktisch gratis aankopen
- De particulier betaalt zelf de compensatieregeling ahv vlaamse belastingen

Hier staat nog een oude teller. Zal dus zaak zijn om de digitale zo lang mogelijk buiten te houden :cop:
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Eigenlijk ligt de fout vorig jaar niet bij minister Demir, zei heeft gewaarschuwd dat de 15 jaar terugdraaiteller geen zekerheid was wat ook waar was maar het zijn de installateurs die er van geprofiteerd hebben door te zeggen dit jaar is het laatste kans om zonnepanelen te leggen met 15 jaar terugdraaiteller. Dus jullie zonnepaneel eigenaars die vorig jaar zonnepanelen hebben gelegd moeten niet lastig zijn dat het afgeschaft is, jullie hadden beter moeten nadenken en installateurs niet moeten geloven. Doordat de installateurs dit verkondigen hebben ze goed hun zakken gevuld.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Wiens fout het precies is doet er zelfs niet toe. Het is de Vlaamse regering die een regeling/wet had uitgewerkt zodat eigenaars van zonnepanelen recht hadden op 15 jaar een terugdraaiende teller. En da's alles.

Alsof een bank zou zeggen: zet al uw geld bij ons vast voor 15 jaar, en u krijgt 10% gegarandeerd rendement. En eens ze genoeg volk hebben kunnen overhalen, zeggen ze: 't was maar om te lachen. We geven geen 10% rendement, maar uw geld houden we wel voor 15 jaar.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”