Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

1207 schreef:
DarkV schreef: In andere landen dan wel ? Het is gewoon een globaal probleem dat men niet weet hoe en hoe snel mensen besmet worden.
zo ongeveer elk modern westers ontwikkeld land doet het wel beter als wij

wat doen wij?
blunderne hé
Er zijn toch ZEER weinig landen die het onder controle kunnen houden, of het zijn totalitaire regimes (china), of eiland (nieuw zeeland).
Maar verder, blundert quasi heel de aardbol ... niet alleen "wij".
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

DarkV schreef:
CCatalyst schreef:Het blijft voorlopig toch bij 2 hoor wat betreft vaccins die dubbel toegediend moeten worden.
Het blijft bij twee... maar eraan beginnen lijkt een moeilijke opgave te zijn in België :bang: Er zijn verschillende landen die ondertussen aan meer dan een miljoen vaccinaties zitten... wij zijn het nog steeds aan het bekijken hoe we het nu het beste doen (want we gaan leren van de andere landen)... totale incompetentie op alle vlakken !
en hoeveel landen zijn er in de EU die reeds miljoen mensen hebben gevaccineerd? Want we zijn nu eenmaal afhankelijk van hen voor de vaccinaties
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

CN: 4,5M
US: 4,23M
ISR: 1M
UK: 1M
RU: 800K
DE: 240K
IT: 114K
DK: 40K

Maar het zou allemaal wat sneller mogen.
We hebben al meer ontvangen dan we hebben toegediend, wat toch wel bizar is.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Ik weet wel zeker dat bij ons "de Jos" zijn vaccin heeft ontvangen :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

ddd schreef: Er zijn toch ZEER weinig landen die het onder controle kunnen houden, o.
toch doen ze het allemaal beter,
veel landen moeten in 2e lockdown maar er is geen enkel land dat wacht tot ziekenhuizen tentenkampen op hun parking moeten bouwen


Of pak de vaccins
om de 4 à 5j gaan er 9 miljoen belgen op 1 en dezelfde zondag stemmen.
Inenten ga toch evensnel als de stemprocedure volgens mij
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

ddd schreef:Ja, 2 jaar op een berg wonen, eigen groenten kweken en melk drinken van uw eigen koe. En er vooral niet afkomen. 8)
op papier een goed plan, ware het niet dat de baraque de fraiture toe is.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

1207 schreef:
ddd schreef: Er zijn toch ZEER weinig landen die het onder controle kunnen houden, o.
toch doen ze het allemaal beter,
veel landen moeten in 2e lockdown maar er is geen enkel land dat wacht tot ziekenhuizen tentenkampen op hun parking moeten bouwen


Of pak de vaccins
om de 4 à 5j gaan er 9 miljoen belgen op 1 en dezelfde zondag stemmen.
Inenten ga toch evensnel als de stemprocedure volgens mij
Daar ging het niet over, het gaat over het indammen van het virus. Wat overal faalt, zelfs bij de strikte Duisters en Zwiters.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

CCatalyst schreef:
boulder schreef: Het is ook begonnen met een 'locaal' virus in Wuhan of omstreken.
Idd, het punt is dat een overheid die lessen getrokken heeft uit het verleden bij machte is om te vermijden dat dat puntje op de kaart weer een grote vlek wordt. In het bijzonder door maatregelen te nemen die de mobiliteit tegengaan ipv maatregelen die de mobiliteit nog zouden versterken.
Ze leren niets, totaal niets.
Kijk, in augustus wou ik op reis naar Madeira (deel van Portugal), bleek je een Covid test nodig te hebben om het land binnen te mogen.
Wanneer hebben wij dat ingevoerd?
Juist, ja, eind december, 5 maand later dus.
En wat was het argument om het niet te doen?
Dat het niet waterdicht was.
Dus als iets niet voor 100% van de gevallen werkt, dan werkt het volgens onze politici voor 0% van de gevallen.
De verzekering dekt niet alles, dus ik ga mij niet verzekeren... :bang:
En wanneer wordt het dan wel ingevoerd?
Ah, als de mensen al weg zijn op vakantie en op het punt staan terug te keren.
En dan maar hopen dat ze dat overal ter wereld gehoord hebben.
CCatalyst schreef:Het zou wel heel dom zijn als de overheid net het tegenovergestelde zou doen, en bv mensen uit dat getroffen gebied met een volgepakte bus zou vervoeren naar een grote stad als Antwerpen om daar onderwijs te volgen of er te gaan werken, terwijl ze weet heeft van een zeer besmettelijke explosieve variant. Dat zou betekenen dat de overheid na 9 maanden nog altijd niets geleerd heeft, en kan je je openlijk afvragen wat er eigenlijk mis is met die overheid.
Ze gaan wel weer rekenen op "het gezond verstand van de mensen", zeker?
DarkV schreef:In andere landen dan wel ? Het is gewoon een globaal probleem dat men niet weet hoe en hoe snel mensen besmet worden.
Blijkbaar is er ook daar toch wel een verschil, want toen de Britten met hun nieuwe variant afkwamen, zei een viroloog op de radio dat de Britten, in tegenstelling tot wij, ook checken naar mutaties, ze gaven goede punten aan het Britse onderzoek naar stalen.
Blijkbaar hebben ze daar dan toch iets van geleerd, vermits ze nu wel weten dat er een nieuwe variant in de Kempen bezig is, maar het toont aan dat er vaak wel degelijk meer mogelijk is dan men de indruk geeft.
Laatst gewijzigd door boulder 04 jan 2021, 12:16, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

ddd schreef: me
Daar ging het niet over, het gaat over het indammen van het virus. Wat overal faalt, zelfs bij de strikte Duisters en Zwiters.
iedereen moet ingrijpen en verstrengen, dat op zich is volstrekt geen argument maar het probleem met dit virus

de vraag is wanneer landen verstrengen?
wij doen het pas als het hopeloos te laat is,

nu zien we een uitbraak in de kempen en geheel op zijn beglisch gaan we nu een weekje palaveren tot het in A'pen zit (en dan is het natuurlijk te laat).
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Zelfde vraag als aan CCatalyst (die weer geen antwoord geeft), welke maatregelen?
Gemeentes in quarantaine, avondklok, winkels dicht daar/overal?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Wanneer mogen we een informatiecampagne verwachten rond de vaccinatie?
Ik heb geen problemen om een vaccin te nemen, maar ik weet dat er nogal wat mensen tegen zijn.
Dat gaat de volgende mislukking zijn, zeker?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

...weerklonk enkele dagen terug op de radio: "wanneer we dan kort op de bal willen spelen, etc,..." uit de mond van Mw Moykens! Ja, uitgerekend die :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Toen Tobback junior minister was zei hij het al: ik weet wat er moet gebeuren, maar dan raak ik niet herkozen.

Dat is het probleem natuurlijk. Policiti weten prima wat er moet gebeuren, maar luisteren liever naar lobbygroepen. Net nu Voka/VBO voor rede vatbaar ( b)lijkt, zit de NVA niet meer aan de knoppen die er toe doen :).
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

boulder schreef: En wanneer wordt het dan wel ingevoerd?
Ah, als de mensen al weg zijn op vakantie en op het punt staan terug te keren.
En dan maar hopen dat ze dat overal ter wereld gehoord hebben.
Er wordt just niks ingevoerd, een uur met een minister en 2 camera's op een snelwegparking gaan staan is niet "iets invoeren" hé... dat is de mensen schrik aanjagen en tegelijkertijd niks doen... 6 (zes)boetes hebben ze uitgeschreven.. waarvan we er minstens 4 vanop het 8h journaal gezien hebben.
Uiteindelijk zijn ze nu bijna een jaar met ons kl*ten aan't spelen... veel doden of besmettingen hebben ze met hun beleid(welk beleid ??) nog niet voorkomen.
Burgerke pesten, winkelke sluiten, de sint uithangen met hun premies... daar zijn ze blijkbaar heel goed in, maar voor de rest ? Doen of ge(het) werkt is natuurlijk ook een kunst. :angel:
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

iceke schreef:Er wordt just niks ingevoerd, een uur met een minister en 2 camera's op een snelwegparking gaan staan is niet "iets invoeren" hé... dat is de mensen schrik aanjagen en tegelijkertijd niks doen... 6 (zes)boetes hebben ze uitgeschreven.. waarvan we er minstens 4 vanop het 8h journaal gezien hebben.
Ik denk dat veel van de maatregelen inderdaad bedoeld zijn om mensen bang te maken, in de hoop dat ze dan hun gedrag veranderen.
Wat hebben ze met al die 'Passenger Locator Forms' gedaan?
Waarschijnlijk was de bedoeling om mensen te ontmoedigen op reis te gaan, en interesseert het hen nauwelijks wat er op dat formuliertje staat.
Met die formulieren die in de horeca ingevuld werden, een aantal maanden geleden was het hetzelfde.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Politici beseffen best wat niet deugt, maar hun "stoelendans" is als een perpetuum mobile dat onafgebroken verder draait... :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

De vaccinatiecampagne moet de komende weken in Europa op gang komen. Elders in de wereld, zoals in Israël en het Verenigd Koninkrijk, is het momenteel alle hens aan denk. Frankrijk lijkt achterop te hinken.

Bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210104_93997242

Week geleden kregen we 10.000 vaccins en werden er 700-tal gebruikt. Deze week komen er 87.500 bij en gebruiken we er 6.600. Wat is er aan de hand?

Bron: https://www.hln.be/binnenland/week-gele ... ~a7610bb0/
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

boulder schreef: Waarschijnlijk was de bedoeling om mensen te ontmoedigen op reis te gaan, en interesseert het hen nauwelijks wat er op dat formuliertje staat.
Met die formulieren die in de horeca ingevuld werden, een aantal maanden geleden was het hetzelfde.
Natuurlijk is dat de bedoeling, maar vind je die praktijken normaal ? ik in ieder geval niet...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Volgend uittreksel uit een artikel in "Het Nieuwsblad":

"al zijn er ook die een sluipweg namen om zonder ingevuld Passenger Locator Form (PLF) het land weer binnen te rijden. “Op de luchthavens is er controle, dus daar ontsnappen er niet veel”, klinkt het op kabinet van minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (SP.A). “Bij controles in het station Brussel-Zuid zijn zaterdag wel vrij veel mensen zonder PLF aangetroffen. Die hebben onmiddellijk een boete gekregen en moesten die ter plaatse invullen.”

Dit is dus wat mij betreft gewoon weg cri-mi-neel. En met de boete van 250 euro zullen ze eens ferm lachen ...
Compleet gedegouteerd. Dit zijn dus inderdaad perverte egoisten i.m.o.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Het invullen van het PLF formuliertje is ook gewoon een lachertje als er geen vervolg controle is. Ik heb vrienden in Roemenie en die krijgen bij hun quarantaine dagelijks politie aan de deur ter controle... denk je dat in Belgie er iemand controle zal krijgen (men deed amper controle aan de grenzen !).

Men kan dit trouwens perfect automatiseren op basis van het GSM signaal ... iedereen die > 48u geroamed heeft mag zich tot 7 dagen nadien beperkt verplaatsen (één of een beperkt aantal GSM cellen rond z'n woonplaats).
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

heist_175 schreef:https://ourworldindata.org/covid-vaccinations

CN: 4,5M
US: 4,23M
ISR: 1M
UK: 1M
RU: 800K
DE: 240K
IT: 114K
DK: 40K

Maar het zou allemaal wat sneller mogen.
We hebben al meer ontvangen dan we hebben toegediend, wat toch wel bizar is.
kunnen we die getallen ook eens krijgen in "gevaccineerden per 100.000 inwoners?" of "gevaccineerden per docter"?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

profke schreef:kunnen we die getallen ook eens krijgen in "gevaccineerden per 100.000 inwoners?" of "gevaccineerden per docter"?
Link was hierboven reeds gepost... https://www.standaard.be/cnt/dmf20210104_93997242

Tip... Belgie staat onderaan (al staat Frankrijk er zelfs al niet meer op).
willde
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 dec 2020, 14:11
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

In welk Europees land gaat het "goed"? Waar zou je nu willen wonen?
Geen excuus voor ons, maar probeer eens wat verder te zien dan wat we ons "apenland" noemen.
Trouwens, daarbij zijn wij dan zelf wel de apen!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

profke schreef:
kunnen we die getallen ook eens krijgen in "gevaccineerden per 100.000 inwoners?" of "gevaccineerden per docter"?
Diezelfde link geeft ook de cijfers per 100 inwoners.
En niet enkel een snapshot, maar wordt dagelijks bijgewerkt.

Op dit moment (vaccinaties per 100 inwoners):
BE: 0,0061
ISR: 12,59
UK: 1,39
DK: 0,7
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@willde

Zwitserland lijkt mij een land dat goed bestuurd wordt. Oostenrijk ook trouwens, en Finland of Denemarken misschien!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef:Toen Tobback junior minister was zei hij het al: ik weet wat er moet gebeuren, maar dan raak ik niet herkozen.
Dat is het verschil tussen een politicus en een staatsman. De ene kiest z'n politieke carriere boven de mensen. De andere kiest de mensen boven z'n carriere, omdat hij zo competent is dat hij een andere job in de wachtkamer heeft staan voor na de onvermijdelijke verkiezingsnederlaag, goed wetende dat er zoveel jaar later straten en standbeelden naar hem vernoemd gaan worden wanneer duidelijk wordt dat de maatregelen niet populair waren maar wel nodig. Want de beste maatregelen zijn vaak niet de populairste, zeker als er nu een inspanning geleverd moet worden en er pas later de voordelen van gekregen worden.

De particratie - de wortel van alles wat misgaat in dit land - zal echter geen staatsmannen naar voren brengen, want een staatsman kan de macht van de partijvoorzitter bedreigen.

De humane oplossing is een beperking van het aantal politieke mandaten: maximum 2 mandaten (na elkaar of met een tussentijd), daarna 10 jaar wachten. Maar de particratie is al zo sterk geworden dat je zoiets niet meer kan invoeren, bijgevolg zal een zware crisis de particratie uiteindelijk terugdringen, en het zal niet zo humaan zijn.
boulder schreef: Wat hebben ze met al die 'Passenger Locator Forms' gedaan?
Voorlopig niets, al zouden ze daar volgende week mee beginnen (zeggen ze). Let wel: enkel met de digitaal ingevulde formulieren gaan ze iets doen. Papieren formulieren worden gewoon op een stapel gesmeten zonder dat ze verwerkt worden.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

willde schreef:In welk Europees land gaat het "goed"? Waar zou je nu willen wonen?!
Israel?

nu goed
Wat het VK nu ziet gaan wij ook meemaken binnen enkele weken

ik gok erop dat we onze piek van 25000 besmettingen op een dag zullen breken
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Maar de particratie is al zo sterk geworden dat je zoiets niet meer kan invoeren, bijgevolg zal een zware crisis de particratie uiteindelijk terugdringen, en het zal niet zo humaan zijn.
Dat zal niet gebeuren.
Als neofieten aan de knoppen geraken, bedienen ze zichzelf net zo goed. De NVA ging het allemaal veranderen, tot ze het lekkers zagen. En toen zijn ze gewoon mee van de honingpot beginnen likken met allerlei mooie mandaten etc.
Bij de PVDA zal dat niet gebeuren, maar als 's lands hoop op de PVDA rust, zijn we ver gekomen :).

Qua corruptie zijn er - ook in de EU - veel ergere landen en de bevolking pikt het daar ook gewoon klakkeloos. We zijn in BE héél ver van "revolutie" qua mandaten of particratie.

@Israël
Ze betalen 3 keer zoveel als BE en sluiten gigantische bevolkingsgroepen uit.
Voor dat soort politiek pas ik echt wel.
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

Wilde er deze vaccine tracker ook ingooien:

https://www.bloomberg.com/graphics/covi ... tribution/
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@Koenraad :

Ik geef dus een sein. Een maatregel kan je naleven, een waarde kan je respecteren. Ik ga niet jouw waardes naleven. Hoewel ze dichter bij elkaar liggen dan jij denkt. Sommige van jouw waardes vind ik verfoeilijk.

Top dat je de chat/forumregels die al in het begin van de jaren '90 uit de vorige eeuw zijn vastgelegd respecteert. Dat was duidelijk in deze richting. Maar laat me even die ballon doorprikken, je stelt niet objectief vast. Dat doet niemand hier.

Heel nobel dat je je regime wil en kan handhaven. Een klein voorbeeld. Mijn werkgever wou op 7 januari een cursus adembescherming geven in klassikaal verband. 12 mensen die een opleiding volgen die zeer fysiek is, die in alle strijd is met de pogingen tot inperking van dit virus en zijn varianten. Dat terwijl mensen een week eerder zwaar beperkt zijn in hun sociale contacten tijdens de eindejaarsfeesten. Navraag bij de FOD TWW en chemische risico's vertelt mij dat dat absoluut niet aan te raden is maar niet verboden kan worden. Momenteel weigeren de ploegen hier aan mee te doen en is wijselijk besloten om de opleiding naar een latere datum te verschuiven. Ongehoorzaamheid heeft dit moeten afdwingen...

Wij zijn het allemaal kotsbeu Koenraad. Maar ik blijf er bij dat je je pijlen op de verkeerden aan het schieten bent. Ja, we hebben de verlofgangers, de lockdowners, de whatevers, maar het is de invulling van ons systeem dat compleet de wurgstring aantrekt. De 'maatregelen' zijn maar een strohalm. Om toch maar te kunnnen dealen met een virus.
koenraaddeconinck schreef:Mocht iemand veel betere en meer accurate oplossingen hebben waardoor we nog vlugger uit deze impasse geraken, aarzel aub niet.
Die zijn hier al genoeg herhaald. Mensen uit elkaar houden, maar dan op een consequente manier. Je kan niet aan mensen vragen om privé bijna in isolatie te gaan en tegelijk koopzondagen organiseren in de solden. Dat is onvergeeflijk!
Indijken door ja, authoritair in te grijpen (maar dan overal) tot we op een aanvaardbaar niveau zitten (voor België 70 besmettingen per dag) en elke haard indijken met heel doortastende maatregelen via het TOI principe.
En AUB inzetten op bestrijding van Covid-19 in plaats van op SARS-CoV-2 want die laatste strijd verliezen we sowieso.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:Bij de PVDA zal dat niet gebeuren, maar als 's lands hoop op de PVDA rust, zijn we ver gekomen :).
Woehaha, jij gelooft dat zelf, zeker?
In communistische landen is het niet dat de top zich niet verrijkt...
heist_175 schreef:@Israël
Ze betalen 3 keer zoveel als BE en sluiten gigantische bevolkingsgroepen uit.
Voor dat soort politiek pas ik echt wel.
Ondertussen gezien waarover dit gaat, het zijn weer die uit de Gazastrook.
Nu ja, die mannen bedanken altijd met raketjes te schieten...
Israël is uitstekend bezig, vind ik.
België is "voorzichtig", zoals een schildpad...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

boulder schreef: Echt?
Ik heb nergens gelezen dat zij bevolkingsgroepen uitsluiten.
de mensen in bezet gebeid krijgen uiteraard niets, die politieke insteek wasi k ff vergeten

op 2 maand tijd een heel land vaccineren? wij zullen, als alles echt meezit, tegen de herfst gevaccineerd geraken.
mo er zal nog heel vele misgaan en op terzake gaan ze mekaar nog heel vaak de schuld toewijzen.

de 1e spuit moet nog gezet worden en ons beleid en specialisten zijn al aan het sjacheren alsof we op de wekelijkse markt in pakweg Rabat zitten

een halfl vaccin? 2 verschillende merken combineren, uit een flacon 6 dosissen ipv 5 halen, ...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

1207 schreef:de 1e spuit moet nog gezet worden en ons beleid en specialisten zijn al aan het sjacheren alsof we op de wekelijkse markt in pakweg Rabat zitten

een halfl vaccin? 2 verschillende merken combineren, uit een flacon 6 dosissen ipv 5 halen, ...
Inderdaad, ze waren hier ook "heel voorzichtig" met die mondmaskers.
Eerst vernietigen, en toen bleek dat ze er moesten nieuwe hebben, lieten ze de burgers stikken, ze moesten ze zelf maken, weet je nog?
Verschillende maanden later werden ze dan eindelijk besteld, bij en bedrijfje dat helemaal niet onbesproken is...

Vandaag was dat bedrijf nogmaals in het nieuws:
https://www.hln.be/dossier-exclusief-vo ... ~ac0e0b7b/

Dat maandenlang talmen om mondmaskers te bestellen, dat was ook zo'n voorbeeld van "voorzichtigheid", zeker...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

boulder schreef: Inderdaad, ze waren hier ook "heel voorzichtig" met die mondmaskers..
FVDB net gehoord, tenenkrullend

pfizer krijgt de vaccins op -70 over de hele wereld
hier lukt het niet eens vd fabriek naar het rusthuis om de hoek

wel goed dat zelfs de journalisten het verschrikkelijk op hun heupen aan het krijgen zijn
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Als alles achter de rug is, moet de rekening gemaakt worden. Of willen we bij de volgende crisis ons lot echt weer in dezelfde handen leggen? Als het moet, dan doet het maar pijn. Ongelofelijk wat wij als burger al hebben moeten slikken van de politiek wat onbekwaamheid betreft. Ge kon er eens mee lachen dat er al eens geflaterd/geprutst/gesjoemeld/younameit werd (pre-corona). Laatste jaar is er gewoon al los over geweest. Er zijn hier letterlijk mensen aan gestorven.

Dus, willen we dit beleid nog? Desnoods moeten we maar een nieuw topic openen hoe we dit land kunnen redden van zoveel onkunde. Het is in het belang van ons allemaal.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boulder schreef:
heist_175 schreef:Bij de PVDA zal dat niet gebeuren, maar als 's lands hoop op de PVDA rust, zijn we ver gekomen :).
Woehaha, jij gelooft dat zelf, zeker?
In communistische landen is het niet dat de top zich niet verrijkt...
Tot nader order wordt het loon van alle PVDA mandatarissen afgetopt op €2K netto en wordt de rest aan de partij geschonken.
De partij wordt dan wel beter van veel cumuls ed, maar de persoon zelf niet.
Dus geen Koen Kenis (NVA) achtige toestanden met duzend mandaten, de ene al meer bezoldigd dan de andere.
Qua honingpotlikkerij kwam hij er als grootste snoeper uit :). In Wallonie¨was het een PS'er met 29 mandaten.
De kracht van meer honing te likken dan de PS, al bekt dat niet zo lekker op een affiche natuurlijk.

@vaccineren in Israel
Israël is zo goed bezig (los van het feitelijk apartheidsregime dat ze ook voor vaccinatie voeren) omdat de corrupte Netanyahu nog wil kunnen versoepelen vóór de nieuwe verkiezingen in het voorjaar. Nu moet ook de orthodoxe achterban in lockdown en die vinden dat niet leuk. Het zou hem bijzonder goed uitkomen als hij hen ter wille kan zijn door zo snel mogelijk te versoepelen. Vaccinatie maakt dat versoepelen mogelijk.

@vaccineren in BE
Het moet wel pikken voor de Vlaamse regering dat zelfs Wallonië sneller gaat dan Vlaanderen :).
In Vlaanderen worden deze week ongeveer 6.700 bewoners van woonzorgcentra gevaccineerd. In Brussel zijn dat er zo’n 4.000, in Wallonië 12.000.
Nog een uitsmijter voor zij die al lang alle scholen hadden willen sluiten.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210104_97399674
Tot dusver namen onderzoekers aan dat kinderen – zeker de jonge kinderen onder 10 jaar – minder besmettelijk zijn dan tieners of volwassenen. In hun wiskundige modellen veronderstellen biostatistici dat kinderen half zo besmettelijk zijn als volwassenen. Maar nu is er dus de nieuwe variant ‘B.1.1.7’, waarover intussen geen twijfel meer bestaat dat hij besmettelijker is dan de oudere variant van sars-CoV-2.
Een rapport van het Imperial College London wijst erop dat de kinderen niet ­gespaard blijven van infecties met B.1.1.7. De kinderen en jongeren onder twintig jaar blijken zelfs oververtegenwoordigd bij de infecties met de nieuwe variant.
Niel Hens, professor biostatistiek (UHasselt/UAntwerpen) en lid van de expertengroep Gems, maant tot voorzichtigheid als het om conclusies rond de kinderen en de nieuwe variant gaat. ‘Ik sprak dit weekend nog met Engelse collega’s die aan modellen voor de verspreiding van de nieuwe variant werken. Ze vinden dat de verschuiving van de leeftijdsverdeling niet overgeïnterpreteerd mag worden. De kans is volgens hen groot dat de verschuiving gewoon een gevolg is van de sluiting van allerlei sectoren in combinatie met het openhouden van de scholen vóór de kerstvakantie. Ik sluit me daarbij aan.’
2 Bestaat het risico dat kinderen de grootste verspreiders van de nieuwe variant worden?
Om daarover iets zinnigs te zeggen, is het ook nog te vroeg, vindt Hens. ‘Tot dusver gaan we ervan uit dat de nieuwe variant kinderen én volwassenen besmettelijker maakt, maar dat de verhouding van de besmettelijkheid – volwassenen geven het virus vaker door dan kinderen – gelijk blijft. We hebben te weinig data om van die nulhypothese af te stappen. Maar dat wil niet zeggen dat we die met nieuwe data straks niet moeten herzien.’
Iemand die naar de data kijkt, hoe verfrissend tussen alle dogma's :).

Een oproep die Weyts vermoedelijk niet zal willen horen
4 Is het verantwoord om onze ­scholen ‘maximaal’ open te ­houden?
Dat is wat Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil. Tot dusver heeft hij de experts aan zijn kant. Maar wat er aan infecties op de scholen gebeurt, moet wel goed gemonitord worden, vindt Goossens. ‘Ik vind ook dat de scholen open moeten blijven, maar ik maak me wel zorgen. De komende dagen zullen we ons daarom buigen over de vraag hoe er meer getest kan worden in de scholen, in het bijzonder bij de 6- tot 12-jarigen. Kunnen we leerkrachten en/of leerlingen repetitief, bijvoorbeeld wekelijks, testen? Of moeten we bij een uitbraak in een school reactief veel ruimer tests aanbieden aan kinderen en leerkrachten? Dat moet in orde zijn vóór de Engelse variant hier wijdverspreid zou zijn.’
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Haja natuurlijk, laat ons vooral kijken en testen daar waar geen doden vallen... Hoeveel -24 j zijn er al dood gevallen door corona ? 10 ? Die 10.000 in't WZC daar gaan we niet teveel aandacht aan besteden natuurlijk. :bang:

Ik vraag me altijd af wie zo'n crisis eigenlijk coördineert.
Punt 1 : probeer de lijken te verminderen daar waar ze vallen.
Punt 2 : probeer de besmettingen te verminderen daar waar de lijken vallen.
Punt 3 : neem algemene maatregelen om alle besmettingen te verminderen.
Punt 4 : hou rekening met de neveneffecten van de maatregelen van punt 1, 2, 3.

Zo moeilijk kan dat toch niet zijn ?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

petrol242 schreef:@Koenraad :

Ik geef dus een sein. Een maatregel kan je naleven, een waarde kan je respecteren. Ik ga niet jouw waardes naleven. Hoewel ze dichter bij elkaar liggen dan jij denkt. Sommige van jouw waardes vind ik verfoeilijk.

Top dat je de chat/forumregels die al in het begin van de jaren '90 uit de vorige eeuw zijn vastgelegd respecteert. Dat was duidelijk in deze richting. Maar laat me even die ballon doorprikken, je stelt niet objectief vast. Dat doet niemand hier.
1. Het is uw recht om mijn waarden verfoeilijk te vinden alhoewel ik dit zeer angstwekkend vind: sociale verantwoordelijkheidszin, respect voor mens en samenleving, gezond verstand, ... Nochtans allemaal waarden die de laatste tijd vaak geponeerd zijn ...
Ik ben wel ten zeerste niet alleen geïnteresseerd maar zelfs geïntegreerd door de waarden als burger in deze samenleving die voor u wel belangrijk zijn ... :!:
Veel van mijn waarden worden nochtans bestempeld als universeel ... Maar soit. Ik kan altijd bijleren.

2. Ik stel wel objectief vast als ik zie wat er gebeurt in winkels, op manifestaties georganiseerd door steden en andere, lees in de media over bijeenkomsten van 10tallen mensen ... :!:

Vrees dat we hier diametraal tegenover mekaar staan. Maar nogmaals, poneer eens met welke waarden van mij je niet akkoord gaat en wat uw alternatieve waarden dan zijn die zoveel nobeler zijn ... Ik kijk er zeker naar uit en zal met meer interesse dan voordien die topic volgen en in het bijzonder uw antwoord op mijn vraag.
petrol242 schreef:Heel nobel dat je je regime wil en kan handhaven. Een klein voorbeeld. Mijn werkgever wou op 7 januari een cursus adembescherming geven in klassikaal verband. 12 mensen die een opleiding volgen die zeer fysiek is, die in alle strijd is met de pogingen tot inperking van dit virus en zijn varianten. Dat terwijl mensen een week eerder zwaar beperkt zijn in hun sociale contacten tijdens de eindejaarsfeesten. Navraag bij de FOD TWW en chemische risico's vertelt mij dat dat absoluut niet aan te raden is maar niet verboden kan worden. Momenteel weigeren de ploegen hier aan mee te doen en is wijselijk besloten om de opleiding naar een latere datum te verschuiven. Ongehoorzaamheid heeft dit moeten afdwingen...
Dit is legitieme ongehoorzaamheid ! Nogmaals, wat ik vaststel - cf. vorige posts van mij - is dat we meer en meer aan het verglijden zijn naar de bedrijfscultuur ten tijde van Daens. De werkgever dicteert en wie niet luistert, wordt uitgerangeerd zonder meer. Zoals ik al schreef manipuleren en chanteren ook veel werkgevers, heel geniepig en onzichtbaar en onbewijsbaar, werknemers om het thuiswerk te beperken.
Het gaat hier om arrogante, wellustige en perverte individuen die zelfs over het lijk van hun eigen moeder / vrouw / kind zouden stappen om toch maar de laatste eurocent boven op hun geld berg nog bij te kunnen dumpen.

Ik vind het zelfs degoutant en misdadig dat een werkgever dergelijke opleiding nog maar durft te suggereren. Bij mij zou dat eenvoudig zijn: sociale inspectie en een boete van enkele tienduizenden euro's maar ja, dan dreigen ze met verhuis naar het buitenland, reorganisatie met afdankingen en druipen alle controle instanties en politiek het af met de staart tussen hun benen. Trouwens deze laatste zitten voor hetzelfde geld zelf in de raad van bestuur van het bedrijf waar je werkt.

Dit is sociale criminaliteit in mijn ogen.
petrol242 schreef:Wij zijn het allemaal kotsbeu Koenraad. Maar ik blijf er bij dat je je pijlen op de verkeerden aan het schieten bent. Ja, we hebben de verlofgangers, de lockdowners, de whatevers, maar het is de invulling van ons systeem dat compleet de wurgstring aantrekt. De 'maatregelen' zijn maar een strohalm. Om toch maar te kunnen dealen met een virus.
Ik schiet op diegenen die
1. de maatregelen niet naleven: en het gaat hier niet over al dan niet handen wassen, mondmaskers dragen. Het gaat inderdaad over de lockdowners, de reizigers naar rode gebieden (nogmaals voor mij geen probleem) maar wel indien ze dan ook nog de arrogantie hebben om geen PLF in te vullen, in quarantaine te gaan, lachen met boetes.
Een perverte egoïst verklaarde gisteren in Het Nieuwsblad dat alle ! maatregelen hem kunnen gestolen worden en dat zijn vrijheid absoluut is om te doen en te laten wat hij wil. Hij was ook naar rood gebied geweest, geen plf uiteraard en ook geen goesting om in quarantaine te gaan. Mijn standpunt: aanhouden en de gevangenis in voor enkele weken.

Dat de overheid blundert - en dan zeker de Vlaamse want cf. Het Nieuwsblad met de melding dat de vaccinatie in Wallonië dubbel zo snel verlopen als in Vlaanderen - is een feit. De overheid blundert trouwens al zonder weerga zonder crisis. Hoe zouden ze dan een crisis in goede banen gaan leiden.

Het is en blijft voor mij een gedeelde verantwoordelijkheid waarbij én overheid én burgers steken laten vallen (om het eufimistisch uit te drukken).

Geen probleem met gezinnen die oma en opa uitgenodigd hebben met de feestdagen om hun uit hun isolement te halen, mensen die broer of zus al dan niet met partner geïnviteerd hebben om mekaar nog eens terug te zien, diegene die een wafel op eet richting uitgang van een shopping center zonder masker. Dit zijn zaken die menselijker wijs moeten getolereerd worden.

Maar er zijn er die ettelijke kilometers buiten de lijn kleuren, zoals uw werkgever. Dat zijn diegene die ik graag zelf eens zou te woord staan.
petrol242 schreef:
koenraaddeconinck schreef:Mocht iemand veel betere en meer accurate oplossingen hebben waardoor we nog vlugger uit deze impasse geraken, aarzel aub niet.
Die zijn hier al genoeg herhaald. Mensen uit elkaar houden, maar dan op een consequente manier. Je kan niet aan mensen vragen om privé bijna in isolatie te gaan en tegelijk koopzondagen organiseren in de solden. Dat is onvergeeflijk!
Weer gedeelde verantwoordelijkheid: het is niet omdat apen van burgemeesters koopzondagen toestaan dat ik als burger er moet aan deelnemen.
Mij zul je daar zeker niet bespeuren ... Het is niet omdat iets mag dat je het ook moet doen ! Hier speelt de eigen verantwoordelijkheidszin, het eigen gezond verstand, de eigen burgerzin, etc.
petrol242 schreef:Indijken door ja, authoritair in te grijpen (maar dan overal) tot we op een aanvaardbaar niveau zitten (voor België 70 besmettingen per dag) en elke haard indijken met heel doortastende maatregelen via het TOI principe.
En AUB inzetten op bestrijding van Covid-19 in plaats van op SARS-CoV-2 want die laatste strijd verliezen we sowieso.
Volledig akkoord. En zelfs blijven ingrijpen als we op het aanvaardbaar niveau zitten om recidief te vermijden.

Al bij al, denk ik dat we grotendeels op dezelfde golflengte zitten ...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

koenraaddeconinck schreef:Ik ben wel ten zeerste niet alleen geïnteresseerd maar zelfs geïntegreerd door de waarden als burger in deze samenleving die voor u wel belangrijk zijn ... :!:
Ik veronderstel dat je 'geintrigeerd' zal bedoelen :wink:

Wat betreft die elementen waar ik het grondig oneens ben. Dat is nochtans al een paar keer aangehaald. Nooit of te nooit zal ik een ondermijning van de solidariteit waarop onze sociale zekerheid is gebaseerd in vraag stellen. Ongeacht iemand zijn gedrag, blijft die recht hebben op alle zorg die iedereen in dit land geniet. Wij hebben het recht niet om iemand moreel te gaan veroordelen en dan uit te sluiten van die solidariteit.
Dat is een heel gevaarlijk pad dat je anders zou gaan bewandelen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

https://businessam.be/verdeelsleutel-eu ... ze-eist-2/

Veel om over na te denken en op te volgen! Mogelijk te veel zelfs!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”