nieuwe edpnet abonee. Snelheid in praktijk is goed, maar speedtests heel onbetrouwbaar

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
jimmyvh
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 mar 2017, 12:59
Bedankt: 1 keer

Was niet zeker waar ik dit moest posten omdat ik niet weet of het aan de speedtests ligt of aan iets bij edpnet.

Als nieuwe klant heb ik de afgelopen dagen verschillende speedtests gedaan om de bandbreedte van mijn lijn te bepalen. Ik was eigenlijk teleurgesteld omdat de speedtest nooit boven de 50 mbit uit leek te komen.

Dan moest ik een vrij grote installer downloaden, en mijn browser haalde een snelheid van zo'n 11 MB/seconde, dicht tegen de beloofde 100 mbit :eek:. Dus eens een andere 'benchmark' geprobeerd: Dit maal een torrent opengezet, en ik haal inderdaad mijn maximale snelheid: fluctuerend tussen de 10 en 12 megabyte/seconde. Eens via een van mijn game launchers een download gestart, iets trager maar ook lang niet slecht:
speedtest.egs.png
Dus besloot ik om terug te gaan naar speedtest.net en daar wat tests te doen: Hierbij wil ik bemerken dat ik ook de monitor op de fritzbox gebruikt heb om te verzekeren dat er geen ander apparaat binnen mijn netwerk stiekem met bandbreedte gaat lopen.
speedtest.net.vooluik.PNG
Euh... :? Misschien eens van server switchen:
speedtest.net.schaarbeek.PNG
speedtest.net.orangeantwerp.PNG
Dat is al een stuk beter, maar nog altijd trager dan wat ik weet dat ik kan halen. Laten we die van telenet eens proberen:
speedtest.telenet.PNG
Telenet is dan weer trager

Heeft iemand hier een verklaring voor? Hoe kan ik op een betrouwbare manier een speedtest doen?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Trage pc, die de fancy browserplugins niet goed kan draaien?

Ik heb 85/35 en haal dit terwijl er nog andere trafiek is:
Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Leuke snelheden. Ik haal met een 100/35 profiel 52 down en 32 up. Upload is OK volgens mij, download kan beter. Drie keer geprobeerd, telkens ongeveer dezelfde waarden. Draadloos getest vanaf een Android tablet.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Bij Scarlet is het hetzelfde sinds de start van de Corona crisis (~85Mbit speedtest op 100Mbit lijn), maar Ookla heeft in die periode ook hun speedtest vernieuwd, geloof ik.

Je kan ook testen door een bestand te downloaden en op de Networking tab van Windows TaskManager te kijken hoeveel snelheid je haalt. Op sites zoals https://binfiles.net/ vind je hiervoor .bin bestanden met random data van verschillende groottes.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Wat krijg je op fast.com?
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ik had ook de ervaring dat die speedtests niet de maximale beschikbare bandbreedte niet dichttrekken. Ook eens zitten testen op Belnet met het downoaden van ISO's. Ik komt tot een 50Mbps dat ik daarmee kan gebruiken. Sta op 100/30.

Fast.com heeft wel een settings optie. Dat maakt wel een verschil lijkt het mij. Max settings is 30 voor parallelle verbindingen en 300 seconden test duurte. Daarmee kom wel veel dichter tegen maximaal gebruik bandbreedte.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Eigenlijk heeft TS zelf al het antwoord gegeven. Wanneer download snelheid 11-12 MB/s is bij het binnensleuren van bestanden denk ik dat er geen probleem is bij de provider?

Snelheid is altijd al een heel rekbaar begrip geweest en hangt af van de zwakste schakel in het netwerk. Ik zelf heb een 100/35 profiel en haal op de ookla speedtesten 70-85/30-32 afhankelijk van de gekozen servers. Dat zou TS ook al gezien moeten hebben?

Zo haal ik op de belnet server via de browser en het http protocol zo'n 7 MB/s dus dat is zo'n 56 MBit maar mijn debianfork van mint haalt op de spiegelserver bijna 10MB/s. Veel hangt dus af van het protocol, de poort, het tijdstip, serverload,...
wivl
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2020, 21:39

Ooo heel tevreden met de snelheid die ik in de praktijk haal met Fiber XL :-D

471Mbps DL 96Mbps UL
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

https://www.orange.be/nl/opties-en-diensten/speedtest
probeer eens hier, biedt bij mij hoogste resultaten.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”