Was niet zeker waar ik dit moest posten omdat ik niet weet of het aan de speedtests ligt of aan iets bij edpnet.
Als nieuwe klant heb ik de afgelopen dagen verschillende speedtests gedaan om de bandbreedte van mijn lijn te bepalen. Ik was eigenlijk teleurgesteld omdat de speedtest nooit boven de 50 mbit uit leek te komen.
Dan moest ik een vrij grote installer downloaden, en mijn browser haalde een snelheid van zo'n 11 MB/seconde, dicht tegen de beloofde 100 mbit
![Shocked :eek:](./images/smilies/icon_eek.gif)
. Dus eens een andere 'benchmark' geprobeerd: Dit maal een torrent opengezet, en ik haal inderdaad mijn maximale snelheid: fluctuerend tussen de 10 en 12 megabyte/seconde. Eens via een van mijn game launchers een download gestart, iets trager maar ook lang niet slecht:
Dus besloot ik om terug te gaan naar speedtest.net en daar wat tests te doen: Hierbij wil ik bemerken dat ik ook de monitor op de fritzbox gebruikt heb om te verzekeren dat er geen ander apparaat binnen mijn netwerk stiekem met bandbreedte gaat lopen.
Euh...
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Misschien eens van server switchen:
Dat is al een stuk beter, maar nog altijd trager dan wat ik weet dat ik kan halen. Laten we die van telenet eens proberen:
Telenet is dan weer trager
Heeft iemand hier een verklaring voor? Hoe kan ik op een betrouwbare manier een speedtest doen?