Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Sasuke schreef:Hier van hetzelfde ... elke vorm van vertrouwen, hoe klein ook, is weg !
vandenbroucke zien draaien en keren gisteravond over de -12 jarigen?
10 maanden lang tellen ze niet mee en nou ineens moet ge ze wel meetellen
-12j moesten niets want er was niets aan de hand en 24u voor kerst komen ze dan af dat ge die eigenlijk toch moet meetellen
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/23 ... binnenshu/
“Dit is geen verhaal van regeltjes maar begrijpen waarover het gaat.” Staat genoteerd lol, die gaat de politie nog veel mogen horen :)
Indien competent was het juiste antwoord geweest: “Dit is een verhaal van begrijpen waarover dit gaat en er duidelijke en goede regels rond maken”.

@iceke geen alcohol schenken eh, want dan is het een bedrijfsfeestje dat onder lockdownfeestjes valt ;)
1207
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef:https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/23 ... binnenshu/
“Dit is geen verhaal van regeltjes maar begrijpen waarover het gaat.” Staat genoteerd lol, die gaat de politie nog veel morgen horen :);)
Ook benieuwd hoeveel mensen morgen een religieuze bijeenkomst houden met een maximum van 15 man.
Raad van state heeft beslist dat dat mag hé.
nergens in de bijbel, dacht ik, staat dat een christelijke bijeenkomst uitsluitend in een kerk mag plaatsvinden tussen bepaalde uren
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

1207 schreef: -12j moesten niets want er was niets aan de hand en 24u voor kerst komen ze dan af dat ge die eigenlijk toch moet meetellen
Hij heeft geen keuze meer dan een 180 te maken. Er zit een rode draad in de gegevens van die nieuwe variant, zowel in Zuid-Afrika als in het VK, nl dat die kinderen even hard lijkt te treffen als volwassenen*. Niet in ziek worden, wel in besmettelijkheid.

Wat je dus tussen de lijnen kan lezen: ze hebben de nieuwe variant hier ook gedetecteerd. Niet dat we dat nog niet wisten, maar bij deze indirect dus bevestigd door VDB.

*Ik meen dat er daar voor de eerdere varianten ook voldoende consensus voor was, maar voor de nieuwe variant lijkt er unanimiteit te zijn daarvoor.
1207 schreef:Raad van state heeft beslist dat dat mag hé.
De Raad van State heeft niet beslist dat dat mag. De Raad van State heeft beslist (of beter: nagegaan en vastgesteld) dat de regering geen mandaat gekregen heeft van de wetgevende macht om de grondwettelijke vrijheid van de erediensten zo sterk aan banden te leggen. In een MB dan nog.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 24 dec 2020, 10:05, in totaal 1 gewijzigd.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Voortschrijdend inzicht? Soms met wat vertraging, weliswaar.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

petrol242 schreef:
koenraaddeconinck schreef: Op het forum hier sta ik zo goed al alleen met deze visie die door één iemand zelfs als "nonsens" bestempeld wordt. No problem wat dit betreft uiteraard.
Het is niet mijn gewoonte om op de man of vrouw te gaan liggen vitten, maar bij deze geef je wel een binnenkopper.

Ja, we leven in een egoïstische maatschappij.
[/quote]

Neen, we leven in een super-egoïstische maatschappij waar koel over lijken gestapt wordt door velen ... Als niemand hier fulminant op reageert, zou men nog gaan denken dat iedereen dit zelfs maatschappelijk aanvaard vindt ...
Verder: ik dacht dat iedereen hier op dit forum zijn standpunt mag verdedigen. Dat probeer ik ook te doen en - ik weet het - mijn betogen komen altijd op hetzelfde neer maar ik denk dat ze wel consistent zijn en dat ik niemand onrespectvol bejegen.

En nog verder, vind ik dat ik niet het slachtoffer hoef te zijn van dit super-egoïsme van anderen. En bij covid zal ik dat altijd zijn, ook al is het maar door het feit dat diegenen die nu op reis gaan vanuit dat "ik-ik-ik" gevoel (zie topic gisteren) zullen maken dat het terug samen zijn met familie en vrienden ook voor mij nog enkele maanden extra op zich zal laten wachten.

Dat mensen aan zichzelf denken, no problem. Dat ik dat mee de sigaar moet van zijn: no way en evenmin andere mede burgers die alles correct opvolgen.
petrol242 schreef:Ik denk dat ik nog maar weinig mensen dat heb zien ontkennen hier. Maar heb je dan telkens een bevestiging nodig? Moet dat ook altijd in het vet of in hoofdletters? Is er soms een aandachtsprobleem?
Ook hier moet ik u enorm teleurstellen. Ik haat het om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Feesten voor een 40- of 50- jarige verjaardag waarbij je in de bloemetjes wordt gezet: bij den dezen niet doorgegaan. En zo kan ik nog tal van voorbeelden geven ...
Ook op het werk, loop ik liefst zo ver mogelijk "out of the picture". Ge weet niet welk zalig gevoelig dat geeft ...

Maar ja, ik heb een bepaald waarden- & normenkader dat ik met hand en tand zal blijven verdedigen. En ik besef maar al te goed dat dit haaks staat op de huidige maatschappelijke tendensen. Maar blijkt uit deze laatste dat we het nu als "samen"leving zou schitterend doen?
We praten allemaal over een warme samenleving. Hetgeen we al jaren zien gebeuren, is dit daar de concretisering van. Ik weet één ding zeker: velen denken met mij dat dit niet het geval is en zelfs het tegenover gestelde.

En als jij het hardnekkig verdedigen van een visie op mens en maatschappij, bestempelt als een aandachtsprobleem heb ik daar geen moeite mee.
Ik dacht nochtans dat dit ook de bedoeling is van dit forum, weliswaar met het nodige respect.

Om de bal terug te kaatsen misschien de vraag aan u: "kwetst de waarheid?"

Ik maak gewoon mijn statement en blijf dat hardnekkig en consistent verdedigen. Misschien maakt het feit dat ik actief ben in de zorg, dat dit onderwerp bij mij zorgt voor betrokkenheid.

Maar inderdaad, ik zit met de eindeloze frustratie dat het in deze samenleving blijkbaar "chacun pour soi" is en "les autres, je m'en fou".
petrol242 schreef: Blind blijven liggen afgeven op al die stouterikken die het voor iedereen naar de knoppen helpen... Ja, dat is een deel van het probleem, maar de achterliggende problematiek laat je niet aan bod komen. Er is een rede waarom mensen het draagvlak (beginnen te) verliezen. Dat maatschappelijk debat schijn je niet te willen voeren. En het gewaggel op de curves heeft nog wel een pak meer voedingsbronnen. De manier van inrichten van onze maatschappij, de meervoudige moraliteit en de logica van het beleid, de moorddadige drievoudige balans tussen individuele vrijheid, gezondheid en economie,... Die zijn op dit forum al genoeg aan bod gekomen.
Les excuses sont faites pour s'en servir.

Ik heb hier al velen zaken zien schrijven in de zin van "wil ik nog eens persoon x of y terug zien na een jaar?", "heb ik behoefte aan meer contact met vrienden en kennissen?", "heb ik behoeft om er eens 14 dagen op uit te trekken?"

Ja, maar nu kan dit niet en doe ik het ook niet. M.a.w. dit zijn mensen die vertrekken vanuit een individuele verantwoordelijkheid gebaseerd op burgerzin, sociale verantwoordelijkheidszin, gezond verstand, etc.

Het is niet omdat ik in theorie kan reizen dat ik het ook per definitie moet doen, het is niet omdat ik deze zomer net niet op de schoot van een ander klant een pint kon gaan drinken op het terras dat ik dat moet doen.

Dat mensen het moe worden. Natuurlijk. Ben ik het beu al die maatregen? Nee, ik ben ze str¨¨¨beu. En ja, politici draaen en wringen zich in bochten en ja, maatregelen zijn niet altijd duidelijk en ja, er zijn multipele factoren die het zeer logisch verklaren waarom mensen het allemaal beu zijn. Maar dat wil niet zeggen dat je in deze geen verpletterende individuele verantwoordelijkheid hebt tenzij je er van uitgaat dat "de anderen" het wel weer zullen oplossen en dat je niet hoeft wakker te liggen van wie het gelag zal betalen. Sorry voor het bold maar het kan wat mij betreft niet duidelijk genoeg zijn.
petrol242 schreef:Wanneer je dan zelfs de basis van onze solidariteit en sociale zekerheid gaat aanvallen haak ik helemaal af. Daar heb je bij mij de deur dicht gesmeten.
Ik doe geen afbreuk aan de rechten op sociale zekerheid. Maar naast rechten heb je ook verplichtingen t.a.v. de samenleving. En dat is tegenwoordig blijkbaar een probleem. Iedereen kent goed zijn / haar rechten maar verplichtingen ... ???? Da's balast.

Als je weet wat met covid op het spel staat - en dat is al meermaals door media en onafhankelijke wetenschappelijke tijdschriften - u al duidelijk ter ore gekomen, dan heb je recht op gezondheidszorg en omkadering.
Iemand die eens in een zwak moment over de schreef gaat, OK, begrip daarvoor. Wie zal het niet overkomen.
Iemand die blijft door het lint gaan, goed wetende wat de gevolgen zijn van een bepaald gedrag, neen. Daar heb ik geen begrip meer voor.

En dat wordt ook meer en meer de teneur in de gezondheidszorg. Als je jaren de pannen van het dak hebt gezopen en levercirrose krijgt, ok dan zal men zoeken naar een nieuwe lever. Maar als je leven aan een draadje gehangen heeft door gedrag dat je zelf kan beïnvloeden en dan opnieuw een kans krijgt, en je vervolgens opnieuw dagelijks de 2 liter sterke drank consumeert. Dan kan je toch niet meer over "rechten op" spreken.

En da's hetzelfde met covid. Ik zal zelfs nog verder gaan. Als iemand 3 tot 4 keer betrapt wordt op het "wetens en willens" negeren van regels door deel te nemen aan lock-down parties en het negeren van andere maatregelen, en er moeten keuzes gemaakt worden qua behandeling op het moment dat de IZ diensten in ziekenhuizen overvol liggen waardoor keuzes moeten gemaakt worden op het vlak van wel en niet behandelen, wel dan zeg ik zonder enige nuance dat die wat mij betreft, gerust achteraan in de rij mogen staan.

En het zelf betalen van medische kosten door iemand die geen enkel oor heeft voor oproepen om toch ook een inspanning te leveren: no problem at all wat mij betreft.

petrol242 schreef:Dit is een online forum en meer in het bijzonder dan ook nog eens userbase. Vergeet dat niet.
Dit begrijp ik echt niet goed. Is dat een bedreiging of zo? Indien ik niet mag opkomen voor mijn standpunt met respect voor dat van anderen, dat "de mods" dan gerust mijn account blokkeren ...

Maar nogmaals, ik weet het, het is niet altijd evident om de waarheid onder ogen te zien ...
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 24 dec 2020, 10:22, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Trouwens: als er effectief een verschil is en kinderen nu veel besmettelijker lijken, dan zou dat te maken kunnen hebben met het feit dat er voor -12 jaar nooit een mondmasker verplicht werd. Iets wat ik altijd als een vergissing heb aangestipt.

Het virus past zich snel aan, zoekt steeds naar nieuwe manieren om te overleven, en virussen die muteren met eigenschappen waardoor ze door jonge kinderen makkelijker verspreid kunnen winnen dan vroeger, zullen dan het pleit snel winnen. Dat heeft niets te maken met een "slim" virus oid dat weet hoe het kinderen moet aanpakken, integendeel, het zijn gewoon volledige random mutaties die toevallig ervoor zorgen dat ze door kinderen goed verspreid kunnen worden, en omdat er dan geen mondmaskers in de weg zitten verspreidt die mutatie zich sneller dan de andere varianten en voor je het weet is dat de dominante variant, iets wat in het VK wel eens gebeurd zou kunnen zijn.

Dat is de manier hoe virussen de mens met zijn arbitraire regeltjes altijd te slim af zijn. Als je mondmaskers verplicht behalve voor een bepaald deel van de bevolking, gaat het virus vroeg of laat gewoon via dat deel van de bevolking zijn werk gaan doen.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Trouwens: als er effectief een verschil is en kinderen nu veel besmettelijker lijken, dan zou dat te maken kunnen hebben met het feit dat er voor -12 jaar nooit een mondmasker verplicht werd. Iets wat ik altijd als een vergissing heb aangestipt.

Het virus past zich snel aan, zoekt steeds naar nieuwe manieren om te overleven, en virussen die muteren met eigenschappen waardoor ze door jonge kinderen makkelijker verspreid kunnen winnen dan vroeger, zullen dan het pleit snel winnen. Dat heeft niets te maken met een "slim" virus oid dat weet hoe het kinderen moet aanpakken, integendeel, het zijn gewoon volledige random mutaties die toevallig ervoor zorgen dat ze door kinderen goed verspreid kunnen worden, en omdat er dan geen mondmaskers in de weg zitten verspreidt die mutatie zich sneller dan de andere varianten en voor je het weet is dat de dominante variant, iets wat in het VK wel eens gebeurd zou kunnen zijn.

Dat is de manier hoe virussen de mens met zijn arbitraire regeltjes altijd te slim af zijn. Als je mondmaskers verplicht behalve voor een bepaald deel van de bevolking, gaat het virus vroeg of laat gewoon via dat deel van de bevolking zijn werk gaan doen.
Volledig akkoord. Net zoals elk levend organisme hebben virussen maar één fundamenteel doel: zich zoveel mogelijk vermenigvuldigen en dat kan ook door te muteren. En inderdaad, zo lang er gaten in de kaas zijn, zal het virus daar gebruik van maken om te blijven woekeren ...
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

iceke schreef:Voor't zelfde geld mogen we tegen 3 koningen niet meer in ons eigen huis k*kken of ons eigen vrouw niet meer zien :angel:
Ik heb de indruk dat jij de eerste zal zijn die z'n vrouw op straat zou zetten hiervoor :roll:

Het is duidelijk dat gezond verstand is aangetast bij een groot deel van de bevolking (in beide richtingen).
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

CCatalyst schreef:
Hij heeft geen keuze meer dan een 180 te maken. Er zit een rode draad in de gegevens van die nieuwe variant, zowel in Zuid-Afrika als in het VK, nl dat die kinderen even hard lijkt te treffen als volwassenen*. Niet in ziek worden, wel in besmettelijkheid.

Wat je dus tussen de lijnen kan lezen: ze hebben de nieuwe variant hier ook gedetecteerd. Niet dat we dat nog niet wisten, maar bij deze indirect dus bevestigd door VDB.

*Ik meen dat er daar voor de eerdere varianten ook voldoende consensus voor was, maar voor de nieuwe variant lijkt er unanimiteit te zijn daarvoor.
nuance: Er staat dat het mogelijks zo is en maar dat ze verder moeten onderzoeken
“There is a hint that it has a higher propensity to infect children,” said Neil Ferguson, a professor and infectious disease epidemiologist at Imperial College London and also a member of NERVTAG.

“We haven’t established any sort of causality on that, but we can see it in the data,” Ferguson said. “We will need to gather more data to see how it behaves going forward.”
Ook bevestigt dit dus het feit dat kinderen met de huidige variant minder besmettelijk zijn zoals dit hier steeds door enkele werd gezegd. Maar als het idd zo is dat deze variant ervoor zorgt dat kinderen even besmettelijk zijn, dan moeten de scholen opnieuw bekeken worden en moeten er de nodige maatregelen getroffen worden.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

In de kerk tellen de <12 jaar ook niet mee, de hoge plafonds waarschijnlijk :lol:
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

DarkV schreef:
iceke schreef:Voor't zelfde geld mogen we tegen 3 koningen niet meer in ons eigen huis k*kken of ons eigen vrouw niet meer zien :angel:
Ik heb de indruk dat jij de eerste zal zijn die z'n vrouw op straat zou zetten hiervoor :roll:

Het is duidelijk dat gezond verstand is aangetast bij een groot deel van de bevolking (in beide richtingen).
Ja natuurlijk, diegene die vorige jaar had gezegd dat 2020 zou eindigen met drones boven je kot omdat je ouders komen eten, die staken ze direct voor 6 maand in een instelling... diegene die dat nu absurd vind = zijn gezond verstand kwijt :bang:
1 ding weet ik zeker, bij vele zorgen die mondkapjes blijkbaar voor een acuut zuurstof tekort.
1207
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Wat je dus tussen de lijnen kan lezen: ze hebben de nieuwe variant hier ook gedetecteerd.
erm, als ze die vorige weke in het UK hebben ontdekt dan zit die uiteraard al in heel Europa
heel dat gedoe om de grens te sluiten si dus onzin. Of het achterliggende idee was om de Britten onder druk te zetten voor een brexit (wat nog lukt ook)

De Raad van State heeft beslist (of beter: nagegaan en vastgesteld) dat de regering geen mandaat gekregen heeft van de wetgevende macht om de grondwettelijke vrijheid van de erediensten zo sterk aan banden te leggen. In een MB dan nog.
ge moogt met 15 samenkomen voor een eredienst
aangezien de bijbel nergens een kerk of pastoor verplicht voor zo'n eredienst kunnen families die en masse thuis houden, met een maximum van 15 man.
opnieuw falend beleid

de raad van state geeft ene inhoudelijke invulling en in deze lijkt me dart verkeerd. een samenscholingsverbod tast op geen enkele manier uw godsdienstvrijheid aan. Verenigingen mogen ook niet samenkomen, of plots weer wel als ze er een wekelijkse eredienst voor hun biljartgod van maken
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Er hangen wel wat voorwaarden aan... https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/nie ... ten-update
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

ge moogt met 15 samenkomen voor een eredienst
aangezien de bijbel nergens een kerk of pastoor verplicht voor zo'n eredienst kunnen families die en masse thuis houden, met een maximum van 15 man.
opnieuw falend beleid
Niet dat ik iets met dat circus binnen een synagoge, kerk of moskee te maken heb, maar er is wel een verschil tussen met 15 samen aan een tafel zonder mondmasker drie vier uur feesten en een uurtje op afstand mét mondkapje een religieuze eredienst volgen.

Als dat laatste niet kan, waarom mag je dan wel met +100 in een gesloten ruimte dat vliegtuig heet ?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

De timing van die -12 jarigen is ook typisch weer Belgisch.

We gaan mensen hun kerst nog meer verpesten. Denk je dat velen dat niet al hadden gepland en nu hun plannen op 24 uur voor kerst moeten wijzigen? :bang:
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 271 keer

koenraaddeconinck schreef:
En als jij het hardnekkig verdedigen van een visie op mens en maatschappij, bestempelt als een aandachtsprobleem heb ik daar geen moeite mee.
Ik dacht nochtans dat dit ook de bedoeling is van dit forum, weliswaar met het nodige respect.

Om de bal terug te kaatsen misschien de vraag aan u: "kwetst de waarheid?"
Ik had het over je aandachtsprobleem op het forum an sich. "ik sta hier precies alleen..." en het overmatig gebruik van vette letters en hoofdletters dat in de digitale wereld als ROEPEN ervaren wordt en heeft ook met respect te maken naar je debatpartners. Dat is ook trouwens wat ik bedoelde met mijn laatste alinea waar je blijkbaar een 'bedreiging' ervaart. In een debat heb je argument en tegenargument. En ja, je hebt recht op je zeg. En niet iedereen die er niet op reageert is het tout court eens of oneens. Userbase is niet voor watjes. :beerchug:

Als marxist ben ik het inhoudelijk veel met je eens, veel meer dan je wil lezen en begrijpen maar ondertussen raas je als een sneltrein door het forum. Je kaart terecht de onverschilligheid in de maatschappij aan, maar tegelijk voedt je de verdeeldheid onder de mensen "Het zijn zij die..." weet je wel? Terwijl we hier ook met een klassenstrijd te maken hebben die je niet wil of kan zien.

Heb je al eens voor je zelf een sociale analyse gemaakt van wie die stouterikken allemaal zouden kunnen zijn? Weet je hoe het er aan toe gaat op fabrieksvloeren waar heel andere regels gelden dan in de privé? Waar je wel met 100 op in toilet moogt gaan schijten? Hoe het is om als alleenstaande ouder in quarantaine te gaan? Dat laag geschoolden meestal niet telewerken? Dat met een overheid die geen rekening houdt met de werking van een virus ook nu weer de zwaksten in de maatschappij getroffen worden? En dat er dan mensen een middelvinger geven richting maatschappij?
Wanneer mensen dat erkennen doe je alsof zij er mee akkoord gaan, en dat is natuurlijk niet. Maar ze begrijpen het wel.

Als je dan als iemand uit de zorg in een voorgaande bijdrage gaat zeggen dat ze maar zelf hun opname moeten betalen stoot dat mij heel zwaar tegen de borst. In plaats van naar boven te stampen, stamp je naar opzij. Het is niet aan jou om te oordelen wie wel en wie niet behandeld zal worden of wie er voor moet opdraaien!
Een voorbeeld om het duidelijker te maken : Een werkgever die zelf strikt de regeltjes toepast, van thuis uit werkt enz, laat zijn werknemers in onveilige omstandigheden werken met verschillende besmettingen op de vloer en zelfs een dode tot gevolg. Die komt in jou kliniek en ga je hopelijk zonder vooroordeel verzorgen. Een tiental werknemers van diezelfde werkgever staan in een 12-uren shift dicht bij elkaar te knoeften en zien er dan geen graat in om achteraf samen een paar pinten achterover te slagen en worden gepakt. Ga je die ook behandelen of niet? Informatie trouwens die jij niet zou mogen hebben, laat staan dat je er een oordeel over gaat vormen.
koenraaddeconinck schreef:Maar nogmaals, ik weet het, het is niet altijd evident om de waarheid onder ogen te zien ...
Dat is eenieder zijn perceptie. Zelf heb ik ook al spijtig genoeg persoonlijk de ravage mogen aanzien die Covid-19 aanbrengt. Door mijn sociaal engagement zie en hoor ik veel aspecten in onze maatschappij en nooit, never jamais zal ik de rekening voor de 99% maken. Daar ben ik te nederig voor. Voor een fascistische arrogantie pas ik.

Edit :Nu sluit ik het forum even voor mezelf af om te gaan vieren met mijn gezinnetje op deze zeldzame Kerst dat ik eens niet moet werken. Voor eenieder op dit forum, hou het gezellig en veilig. Voor diegenen die moeten werken, hopenlijk een rustige en aangename shift.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Het was een dwaze stoot van die persoon, onverantwoord van de betrokken professionelen en zeker van de verantwoordelijken, maar nu elke dag de situatie en nog meer het dodental van Mol als een headliner gaan geven in alle nieuwsberichten, dan hebben de journalisten toch een verpletterende verantwoordelijkheid mocht de betrokken 'Sint' door wanhoop gedreven een ....daad stellen!
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

@petrol242, bedankt voor een zeer mooie onderbouwde post. 2 voetjes terug op de grond en eens wat verder kijken dan de eigen sociale kring is niet iedereen gegeven!

@koenraaddeconinck, ik moet toegeven dat je mij ook bent verloren toen je de schandelijke privacy schending begon te verdedigen, hopelijk lees je de post hierboven als opbouwende kritiek en niet als een persoonlijk weerwerk omdat men jouw visie niet wil begrijpen. Iedereen heeft zijn bottom line, en het is omdat we mensen zijn dat die bottom line niet overal gelijk is of zelfs maar overeenstemt .

Truth is often found in adversity (amongst many other things) !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
1207
Elite Poster
Elite Poster

DIBO schreef:Het was een dwaze stoot van die persoon, onverantwoord van de betrokken professionelen en zeker van de verantwoordelijken,
dat is weer dat dilemma hé (gezondheid vs welzijn)
hoeveel sinten zijn er naar rusthuizen gegaan? 1x is het misgegaan blijkbaar.

ik ben ook geen fan om iedereen in zo'n rusthuis levenslang en zodner proces op te sluiten.
hier is eht mis gegaan, het virus is uitgebroken en er zijn al een aantal sterfgevallen. Ik hoop dan dat niemand zwaar heeft afgezien
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ze waren beter profvoetballer geweest, dan was het nooit zover gekomen.
Je kan het op die verklede zot steken, op de directie ,op het personeel of de media, maar de enige schuldige hier is het beleid dat de verkeerde personen test & de verkeerde maatregelen treft.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Zo is dat, alleen met slim testen kan zoiets mogelijk voorkomen worden. Uitzoeken welke virus-stam oorzaak is van de sterfgevallen is letterlijk vijgen na pasen :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:
koenraaddeconinck schreef: En als jij het hardnekkig verdedigen van een visie op mens en maatschappij, bestempelt als een aandachtsprobleem heb ik daar geen moeite mee.
Ik dacht nochtans dat dit ook de bedoeling is van dit forum, weliswaar met het nodige respect. Om de bal terug te kaatsen misschien de vraag aan u: "kwetst de waarheid?"
Ik had het over je aandachtsprobleem op het forum an sich. "ik sta hier precies alleen..." en het overmatig gebruik van vette letters en hoofdletters dat in de digitale wereld als ROEPEN ervaren wordt en heeft ook met respect te maken naar je debatpartners. Dat is ook trouwens wat ik bedoelde met mijn laatste alinea waar je blijkbaar een 'bedreiging' ervaart. In een debat heb je argument en tegenargument. En ja, je hebt recht op je zeg. En niet iedereen die er niet op reageert is het tout court eens of oneens. Userbase is niet voor watjes. :beerchug:
1. Dat iemand een andere mening heeft dan ikzelf, is voor mij no problem at all.
Ik zit bv. ook met Iceke ook op een heel andere golflengte maar als je enkele posts terugkeert, zul je letterlijk lezen dat ik gezegd heb dat ik het enorm apprecieer dat je met forum leden discussieert op het scherp van de snee maar dat als je op een ander moment technische advies nodig in het kader van IT of multimedia issues hebt dat de solidariteit en bereidheid om met raad en daad mekaar advies te geven en bij te staan, iets ik dat ik enorm apprecieer.

2.Het gebruik van hoofdletters en "bold" tekst, is iets waar ik me niet direct bewust van was maar wees gerust: ik heb hier soms al dingen gelezen niet in "bold" en niet met hoofdletters waar ik wel even van schrik ... Inderdaad je hebt groot gelijk wat dit betreft: "ub is niet voor watjes". Maar uw opmerking dien aangaande is voor mij dan ook zeer, zeer relatief. Maar bon, als dit één van de regels op dit forum is, wil me daar gerust aan houden uiteraard ... Wel vind ik het raar dat sommige uithalen niet in hoofdletters of bold dan wel niet overkomen als een gebrek aan respect. Maar soit, da's een kwestie van onderlinge afspraken.

3. Als het over bold en hoofdletters gaat, komt het omdat ik met enorme betrokkenheid en - ok misschien soms iets te veel gedrevenheid daaruit voortvloeiend - stellingen inneem, dagelijks voor mijn ogen het leed aanschouwend dat met deze pandemie gepaard gaat.
En over respect gesproken ... Vooral gedrag of stellingen die ingaan tegen de alom afgekondigde maatregelen, vind ik pas een gebrek aan savoir vivre tav. anderen. En daar gaat het niet meer om "digitaal roepen" maar om een gebrek aan respect voor het recht van anderen op gezondheid, levenskwaliteit, etc. Bovendien is elk gedrag dat de kans op besmetting induceert, te veel. Er is altijd iemand het slachtoffer van daarom niet op het vlak van gezondheid dan wel financieel. En dit gebrek aan respect irriteert me mateloos erger dan enkele letters in bold of in het groot. Het is maar waar uw prioriteiten liggen, niet waar?

4. Neen, ook niet op het forum geen gebrek aan aandacht. Iedereen moet maar doen en laten wat hij / zij wil. Uiteindelijk moet iedereen met zijn eigen geweten verder ... Wel vind ik bepaalde visies in de gegeven context angstwekkend maar bon, opnieuw "ieder zijn waarheid".
petrol242 schreef:Als marxist ben ik het inhoudelijk veel met je eens, veel meer dan je wil lezen en begrijpen maar ondertussen raas je als een sneltrein door het forum. Je kaart terecht de onverschilligheid in de maatschappij aan, maar tegelijk voedt je de verdeeldheid onder de mensen "Het zijn zij die..." weet je wel? Terwijl we hier ook met een klassenstrijd te maken hebben die je niet wil of kan zien.
Blij dat we mekaar dan toch ergens vinden. En ja, nogmaals, ik verdedig mijn opinie met vuur. En dat bij covid het klassenverschil naar boven komt, lijkt me logisch. Elke crisis in deze samenleving maakt de zwakkeren zwakker en de sterke, nog sterker. Voorbeelden hiervan legio, dacht ik.
Maar ik maak me geen illusies. Dit tij zal niet zo vlug keren. Enkel met de verkiezingen kunnen we eens gevolg geven aan ons "klein eigen gelijk" maar dit wil niet zeggen dat er een politieke, cq. maatschappelijke ommezwaai komt.

En mensen verdelen ... Ja zeker. Je kan niet ziende blind zijn en horende doof. Er is een fractie van de bevolking die de maatregelen niet nauw neemt. En voor mijn part is dat zelfs geen probleem ware het niet dat men daarmee de gezondheid van anderen, ja zelfs een samenleving op het spel zet en dit alles los van de economische gevolgen. Meer nog: deze fractie maakt dat diegenen die wel gewetensvol te werk gaan, de sigaar zijn.
Voor mij kan dit niet. Nogmaals, mijn vrijheid eindigt in mijn ogen waar ik het welzijn van anderen in het gedrang breng.
Dat is zo bij covid. Dat is zo in het verkeer en bij tal van andere gedragsvormen ...

petrol242 schreef:Heb je al eens voor je zelf een sociale analyse gemaakt van wie die stouterikken allemaal zouden kunnen zijn? Weet je hoe het er aan toe gaat op fabrieksvloeren waar heel andere regels gelden dan in de privé? Waar je wel met 100 op in toilet moogt gaan schijten? Hoe het is om als alleenstaande ouder in quarantaine te gaan? Dat laag geschoolden meestal niet telewerken? Dat met een overheid die geen rekeninBl houdt met de werking van een virus ook nu weer de zwaksten in de maatschappij getroffen worden? En dat er dan mensen een middelvinger geven richting maatschappij?
Wanneer mensen dat erkennen doe je alsof zij er mee akkoord gaan, en dat is natuurlijk niet. Maar ze begrijpen het wel.
Dat "schijten" is nu net wat ik bedoel in vorige par. Dat is woordgebruik dat ik nu niet zou gebruiken maar soit. Het staat niet hoofletters of bold ... : :?

Verder: natuurlijk weet ik dat het niet alleen "de burger is die thuis 20 man ontvangt in zijn loods" die over de schreef gaat, natuurlijk weet ik dat het niet alleen die burger is die deze zomer op de schoot van een andere klant op een terras pinten zat te drinken die verantwoordelijk is voor de 2° golf, etc.

Er zijn veel mensen die gedwongen worden tot regelovertreding door machtswellust van werkgevers. Ik heb zelf ook nota's gelezen van werkgevers die asymptomatische werknemers na een positieve test dwingen om te komen werken mits het in acht houden van de nodige voorzorgsmaatregelen :bang: :bang: In dit opzicht zitten we niet zo ver van toestanden waar Daens tegen gevochten heeft. En ja dat gebeurt subtiel: ik heb al verhalen gehoord van werkgevers die zeer omfloerst en met de grootste vriendschap en ja zelfs haast gemoedelijk, werknemers te horen geven dat ze hun toekomst professioneel toch niet zouden willen hypothekeren in ruil voor enkele dagen thuiswerk ...
Je kan er zelfs de vinger niet op leggen want het gebeurt allemaal tijdens one-to-one gesprekken op de werkvloer en "off the record ..."

Als dit blijft verder gaan, hebben we binnen enkele jaren weer een Daens nodig die opkomt voor de rechten van de "werkende klasse".
petrol242 schreef:Als je dan als iemand uit de zorg in een voorgaande bijdrage gaat zeggen dat ze maar zelf hun opname moeten betalen stoot dat mij heel zwaar tegen de borst. In plaats van naar boven te stampen, stamp je naar opzij. Het is niet aan jou om te oordelen wie wel en wie niet behandeld zal worden of wie er voor moet opdraaien!
Dat spijt mij maar ik blijf bij mijn standpunt.

Als lid van een samenleving heb je rechten maar ook plichten ... Dat iemand eens buiten de lijnen kleurt in een zwak moment ... Wie zal het niet overkomen. Maar als je dan "wetens en willens" blijft volharden in de boosheid, nogmaals wetende welke gezondheids- en economische risico's je zo induceert voor anderen, dan ben ik genadeloos.
Dit geldt toch ook in de jurisprudentie? Wanneer je in een onbewaakt moment betrapt wordt op de autostrade tegen een snelheid van 140 km./u da zal je straf toch lichter zijn dan wanneer je X aantal voorgaanden hebt? En als dat te ver gaat, kan je recht op sturen definitief vervallen. Daar maakt niemand een probleem van.
Als iemand morgen verstrooid door het rood licht rijdt en dit zijn eerste overtreding is na 40 jaar sturen, dan zal die ook anders behandeld worden dan iemand die al een aantal inbraken op zijn palmares heeft, enkele keren betrapt is op dronken rijden of rijden zonder rijbewijs etc.
Dus iemand die voor de derde keer betrapt wordt op het niet naleven van covid-maatregelen, ja die mag dat voelen als hij zelf besmet is en moet opgenomen worden.
Nogmaals, de absolute vrijheid bestaat niet. Niets is absoluut. En het zijn juist regels of wetten die bestaan uit rechten en plichten, die het samen leven moeten mogelijk maken.

petrol242 schreef: :Nu sluit ik het forum even voor mezelf af om te gaan vieren met mijn gezinnetje op deze zeldzame Kerst dat ik eens niet moet werken. Voor eenieder op dit forum, hou het gezellig en veilig. Voor diegenen die moeten werken, hopelijk een rustige en aangename shift.
Op mijn beurt wens ik alle forum gebruikers een fijn eindejaar toe en een gezond 2021, virus vrij en dit ook bij gebruik van multimedia apparatuur ...
1207
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: Er is een fractie van de bevolking die de maatregelen niet nauw neemt..
en ondanks dat deze groep blijft fuiven, regels aan zijn laars blijft lappen en niets inzit met een boete van 4000 euro voor een huwelijksfeest, ... de cijfers dalen eindelijk terug.

We zullen maar denken dat er meer volk zich sinds kerst aan de regels houdt of mag ik terugkijken naar de scholen?
3tal weken geleden was er al een pak minder schoolverkeer dankzij de examens en sinds een week zijn scholen dicht. De timing lijkt opnieuw te kloppen.

enne boetes
als je dan leest dat er een bompa 250 euro gekregen heeft omdat 'm in het shoppingcenter binnen al aan zijn wafel beet terwijl hij buiten ging ipv pas buiten ...
dat noem ik dan een machtsgeile gefrustreerde flik

en als de overheid dan eens een keer duidelijk en transparant kan zijn doen ze het niet.
weken gezeur over de kappers en nu blijkt dat ze weten dat die beroepsgroepen bovengemiddeld vaker besmet zijn. Zeg dat dan toch gewoon direct?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
koenraaddeconinck schreef: Er is een fractie van de bevolking die de maatregelen niet nauw neemt..
en ondanks dat deze groep blijft fuiven, regels aan zijn laars blijft lappen en niets inzit met een boete van 4000 euro voor een huwelijksfeest, ... de cijfers dalen eindelijk terug.
Ja, die daling is er terug na een 2° mini-lockdown met sluiting van winkels, horeca en nog een nachtklok er boven op. Over de doden die er bij gekomen zijn en de belasting voor de gezondheidszorg zal ik het hier dan maar weer niet hebben ...

Laat me de vraag anders stellen: waarom is men terug zo ver moeten gaan? Ja, omdat een fractie van de bevolking sedert de versoepeling terug dacht dat men "back to normal" kon en maatregelen nonsens waren ...

En laat ons ook eens zien wat er gebeurt als alle vakantiegangers terug komen. We zijn nog niet met onze voeten van het ijs. Geenszins. Dus ik zou zeker geen victorie kraaien.

1207 schreef:enne boetes
als je dan leest dat er een bompa 250 euro gekregen heeft omdat 'm in het shoppingcenter binnen al aan zijn wafel beet terwijl hij buiten ging ipv pas buiten ...
dat noem ik dan een machtsgeile gefrustreerde flik
Nogmaals, indien dit zonder meer het geval is, is dit uiteraard buiten proportie. Iedereen kan onbewust of op een zwak moment al eens buiten de lijnen kleuren. Een vriendelijke opmerking of vraag van de agent in kwestie om buiten de wafel te nuttigen, was hier een meer adequate en menselijke reactie. Geen discussie hierover.

Anderzijds kan ik me ook situaties voorstellen waarbij burgers vriendelijk "verzoeken om" voor politie resulteert in een aantal verwijten die ze naar het hoofd geslingerd krijgen. Dat is dan natuurlijk het proces van actie en reactie.

Hier aan mijn woning juist hetzelfde: met regelmaat moet ik de politie bellen omdat auto's gewoon voor mijn garage staan en ik niet kan achterhalen wie de eigenaar is en waar die zich bevindt. Buren die hun wagen wegens plaats tekort voor mijn garage parkeren, komen eens bellen om me te verwittigen. Zelfde met eventueel bezoek. Dus no problem voor mij als ik met mijn wagen toch buiten moet. Gewoon eventjes vragen om tijdelijk te verplaatsen en alles opgelost.
Er zijn er ook helaas - geen bewoners van de straat - die voor de garage parkeren en het afbollen zonder enige melding, al ware het maar met een huisnummer of telefoonnummer om ze te bereiken indien ik uit mijn garage moet.

In alle gevallen komen deze foutparkeerders er altijd van af met een verwittiging. Onlangs was er ééntje die dacht dat het straffeloos kon maar blijkbaar worden de nummerplaten ook genoteerd als de politie een verwittiging geeft. De 2° keer had hij prijs: boete + takelkosten.
Ook al 2 geweten die een boete kregen waarvan één die weg reed zonder meer toen de politie uitstapte, goed wetende dat hij in fout was.
De andere viel in de prijzen omdat ze de politie eens flink van antwoord diende omdat ze er op gewezen werd dat mevrouw verkeerd geparkeerd stond. Tja ...
1207
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: Ja, die daling is er terug na een 2° mini-lockdown met sluiting van winkels, horeca en nog een nachtklok er boven op. Over de doden die er bij gekomen zijn en de belasting voor de gezondheidszorg zal ik het hier dan maar weer niet hebben ...
die lockdown zorgde voor eens stagnatie op 2000 besmettingen en 100 doden per dag, daarna begon het terug te stijgen. Schoolsluiting afgelopen 3 weken komt daar bovenop en zorgt terug voor een lichte daling
waarom is men terug zo ver moeten gaan?
wanbeleid vd overheid in de maanden augustus en september.

ik blijf het op de overheid steken en neit op de hersengeamputeerden. Maar bij die groep tel ik de mensen neit mee die zich netjes aan de overheidsmaatregelen houden. Dus ook dingen doen die gewoon toegelaten zijn
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

De jojo was ergens wel te voorspellen. Een dikke week geleden is het bouwverlof in gegaan, is iedereen zo wat op een lager pitje gegaan, scholen in vakantie,... Dat zag je al op de weg. Op mijn eigen werk is het ook wat minder druk geworden. Met als gevolg minder 'instroom' in de huiselijke kring. En dan is het normaal dat je een 5-10 tal dagen later een mindere verslechtering ziet.

Het is eigenlijk heel eenvoudig. Mensen bij elkaar, cijfers omhoog. Mensen uit elkaar, cijfers omlaag.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ziekenhuispersoneel krijgt vaccin vanaf maart, 65-plussers in mei

Met 100 doden per dag is iedere dag uitstel totaal misdadig. Dat niet iedereen tegelijk aan de beurt kan komen begrijp ik. Dat er een volgorde is ook (hoewel ik het niet noodzakelijk eens ben met de gekozen volgorde). Maar dat de vaccinatiecapmpagne ZO LANG gaat duren betekent dus nog honderden of duizenden doden...
65 plussers vanaf mei ???? Aan dit tempo volgt de actieve bevolking pas in het najaar. De jeugd voorjaar 2022 ???
Blijkbaar wel : ‘2022 wordt een gigantisch feestjaar
1207
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: dat de vaccinatiecapmpagne ZO LANG gaat duren
wiskunde hé

Heo snel kan pfizer produceren, of de anderen
hoeveel krijgt belgie geleverd en wanneer?
hoe lang duurt het om 10 miljoen mensen te vaccineren?
10 miljoen Belgen zijn 20 miljoen pfizerspuitjes.

het is belgie dus zla er nog vanalles gebeuren en loopt het uit tot de herfstvakantie (mijn gok)
wied
Elite Poster
Elite Poster

Duitsland heeft vorige week al een plan bekendgemaakt: 40 miljoen tegen de zomer en de rest van het land tegen november 2021...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Heel België vaccineren vergt dus 1/4 van de door de Duitsters voorziene capaciteit en wij lukken daar niet in ... ????
Of is er op Europees een afspraak over verdeling van vaccins op basis van aantal inwoneres ?
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Al een geluk dat er in België nog geen communautair gehakketak is uitgebroken rond die vaccins... :smash2:
@Wied : Ik hoor toch andere signalen van mijn broer over hoe Duitsland het gaat aanpakken en dan vooral op het lokale vlak. Een plan bekend maken is ook weer iets heel anders dan het uitvoeren. Hopelijk neemt de "deutsche Gründlichkeit" het voortouw. Wat ook frappant is, is de afwezigheid weeral van Europa, behalve voor de goedkeuring... Elk land gaat nu krampachtig proberen zoveel mogelijk vaccins te pakken te krijgen, plannen opstellen om ze in te zetten en de bevolking laten geloven dat er een einde in zicht is.

@1207 : Met wiskunde alleen gaan we er niet komen vrees ik. Tegen dat we volledig rond zijn met deze vaccinatiecampagne is men al bezig met de ontwikkeling van het volgende vaccin, als men daar al niet aan begonnen is. SARS-CoV-x is een blijver en de volgende staat al aan de deur te kloppen. Dat is iets van alle tijden geweest met dat verschil dat ze elkaar nu veel sneller opvolgen door de vernietiging van ongerepte (dus letterlijk ongerept) natuurgebieden.
wied
Elite Poster
Elite Poster

@petrol242

Sorry, ik ben een onverbeterlijke zapper (satelliet, online, ...) en weet dus dikwijls niet meer wat de exacte bron was. De duitsers toonden wel een duidelijke plan-kalender die over gans het jaar 2021 liep. Jouw broer, als informatiebron ter plaatse, lijkt me dus meer betrouwbaar natuurlijk :-D
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

petrol242 schreef:Wat ook frappant is, is de afwezigheid weeral van Europa, behalve voor de goedkeuring... Elk land gaat nu krampachtig proberen zoveel mogelijk vaccins te pakken te krijgen,
mss. dat de (negatieve) impact van Europa onderschat wordt “Europa wees aanbod voor 500 miljoen dosissen af” door tegenstand uit onder andere Frankrijk" :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: De sneltesten zijn brol. (..)
^ Dit schreef ik op 14 november.

Ondertussen hebben we cijfers over het niveau van brol. De sneltesten van Abbott, die ook onze overheid aan het kopen is, missen 40% van de positieve gevallen.

Ik heb vernomen dat deze testen momenteel ook ingezet worden in het VK aan de Eurotunnel en de haven van Dover, enfin, de autoriteiten hebben een demonstratievideo gepubliceerd voor de truckers en het is duidelijk het Abbott-model dat ze demonstreren, mogelijks zijn er daarnaast ook sneltesten van andere fabrikanten. Frankrijk aanvaardt het resultaat van de Abbott Rapid testen.

Er zijn nog veel andere fabrikanten die een sneltest ontwikkeld hebben, en ik zie geen reden om te geloven dat het daarmee enigszins beter gesteld zou zijn. Integendeel zelfs voor sommige varianten.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 27 dec 2020, 14:31, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Volgens mij vergis je u in de usecase voor zo'n sneltest.
Een sneltest is onbetrouwbaar om te bepalen of iemand besmet is.
Een sneltest is wél betrouwbaar om te bepalen of iemand besmettelijk is.

Het is de besmettelijkheid dat een probleem is, niet zozeer al dan niet besmet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Een sneltest is wél betrouwbaar om te bepalen of iemand besmettelijk is.
Dat staat inderdaad vermeld in het artikel. En die 40% missers slaat ook daarop als ik het goed begrijp. Dus dat is betrouwbaar?
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Hoe zit het eigenlijk met die speekseltest, die in een aantal landen gebruikt wordt?

Daarover blijft het oorverdovend stil.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Situatie in het VK loopt ondertussen volledig uit de hand.
phil48 schreef:Daarover blijft het oorverdovend stil.
Krekels idd, ik vermoed evenzeer problemen met betrouwbaarheid.
Er is nog steeds maar een betrouwbare test, een moleculaire labotest (doorgaans via RT-PCR), en dat kan je nu eenmaal niet snel doen.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Een sneltest is onbetrouwbaar om te bepalen of iemand besmet is.
Een sneltest is wél betrouwbaar om te bepalen of iemand besmettelijk is.
mmmm, niet mee eens.

Een sneltest, en ik hoop dat je de antigenen test bedoeld, zal net zoals een PCR test, de aanwezigheid aantonen van het virus. Het feit dat iemand al dan niet besmet is (geweest) dus. Niet meer, niet minder.
Of iemand besmettelijk is weet je nooit helemaal zeker, maar momenteel gaat men ervan uit dat iemand die besmet is (positief) ook besmettelijk is. Of iemand Covid-19 ontwikkeld kan alleen via verdere klinische opvolging. Het ontwikkelen van symptomen, een CT van de thorax,...

Er is echter een grote 'maar' bij die antigenen test. Wanneer deze een positief resultaat geeft ligt dat bijna in de lijn van de nauwkeurigheid van een PCR-test. Maar bij een negatieve test is het resultaat absoluut onbetrouwbaar. Een antigenen test is goed als bevestiging bij personen waarvan men al bijna zeker weet of iemand besmet is of niet. Als opsporing zijn ze absoluut waardeloos.

Als iemand positief test op een antigenentest : geen extra PCR-test nodig
Als iemand negatief test op een antigenetest : blijft een PCR-test noodzakelijk
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”