petrol242 schreef:koenraaddeconinck schreef:
En als jij het hardnekkig verdedigen van een visie op mens en maatschappij, bestempelt als een aandachtsprobleem heb ik daar geen moeite mee.
Ik dacht nochtans dat dit ook de bedoeling is van dit forum, weliswaar met het nodige respect. Om de bal terug te kaatsen misschien de vraag aan u: "kwetst de waarheid?"
Ik had het over je aandachtsprobleem op het forum an sich. "ik sta hier precies alleen..." en het overmatig gebruik van vette letters en hoofdletters dat in de digitale wereld als
ROEPEN ervaren wordt en heeft ook met respect te maken naar je debatpartners. Dat is ook trouwens wat ik bedoelde met mijn laatste alinea waar je blijkbaar een 'bedreiging' ervaart. In een debat heb je argument en tegenargument. En ja, je hebt recht op je zeg. En niet iedereen die er niet op reageert is het tout court eens of oneens. Userbase is niet voor watjes.
1. Dat iemand een andere mening heeft dan ikzelf, is voor mij no problem at all.
Ik zit bv. ook met Iceke ook op een heel andere golflengte maar als je enkele posts terugkeert, zul je letterlijk lezen dat ik gezegd heb dat ik het enorm apprecieer dat je met forum leden discussieert op het scherp van de snee maar dat als je op een ander moment technische advies nodig in het kader van IT of multimedia issues hebt dat de solidariteit en bereidheid om met raad en daad mekaar advies te geven en bij te staan, iets ik dat ik enorm apprecieer.
2.Het gebruik van hoofdletters en "bold" tekst, is iets waar ik me niet direct bewust van was maar wees gerust: ik heb hier soms al dingen gelezen niet in "bold" en niet met hoofdletters waar ik wel even van schrik ... Inderdaad je hebt groot gelijk wat dit betreft: "ub is niet voor watjes". Maar uw opmerking dien aangaande is voor mij dan ook zeer, zeer relatief. Maar bon, als dit één van de regels op dit forum is, wil me daar gerust aan houden uiteraard ... Wel vind ik het raar dat sommige uithalen niet in hoofdletters of bold dan wel niet overkomen als een gebrek aan respect. Maar soit, da's een kwestie van onderlinge afspraken.
3. Als het over bold en hoofdletters gaat, komt het omdat ik met enorme betrokkenheid en - ok misschien soms iets te veel gedrevenheid daaruit voortvloeiend - stellingen inneem, dagelijks voor mijn ogen het leed aanschouwend dat met deze pandemie gepaard gaat.
En over respect gesproken ... Vooral gedrag of stellingen die ingaan tegen de alom afgekondigde maatregelen, vind ik pas een gebrek aan savoir vivre tav. anderen. En daar gaat het niet meer om "digitaal roepen" maar om een gebrek aan respect voor het recht van anderen op gezondheid, levenskwaliteit, etc. Bovendien is elk gedrag dat de kans op besmetting induceert, te veel. Er is altijd iemand het slachtoffer van daarom niet op het vlak van gezondheid dan wel financieel. En dit gebrek aan respect irriteert me mateloos erger dan enkele letters in bold of in het groot. Het is maar waar uw prioriteiten liggen, niet waar?
4. Neen, ook niet op het forum geen gebrek aan aandacht. Iedereen moet maar doen en laten wat hij / zij wil. Uiteindelijk moet iedereen met zijn eigen geweten verder ... Wel vind ik bepaalde visies in de gegeven context angstwekkend maar bon, opnieuw "ieder zijn waarheid".
petrol242 schreef:Als marxist ben ik het inhoudelijk veel met je eens, veel meer dan je wil lezen en begrijpen maar ondertussen raas je als een sneltrein door het forum. Je kaart terecht de onverschilligheid in de maatschappij aan, maar tegelijk voedt je de verdeeldheid onder de mensen "Het zijn zij die..." weet je wel? Terwijl we hier ook met een klassenstrijd te maken hebben die je niet wil of kan zien.
Blij dat we mekaar dan toch ergens vinden. En ja, nogmaals, ik verdedig mijn opinie met vuur. En dat bij covid het klassenverschil naar boven komt, lijkt me logisch. Elke crisis in deze samenleving maakt de zwakkeren zwakker en de sterke, nog sterker. Voorbeelden hiervan legio, dacht ik.
Maar ik maak me geen illusies. Dit tij zal niet zo vlug keren. Enkel met de verkiezingen kunnen we eens gevolg geven aan ons "klein eigen gelijk" maar dit wil niet zeggen dat er een politieke, cq. maatschappelijke ommezwaai komt.
En mensen verdelen ... Ja zeker. Je kan niet ziende blind zijn en horende doof. Er is een fractie van de bevolking die de maatregelen niet nauw neemt. En voor mijn part is dat zelfs geen probleem ware het niet dat men daarmee de gezondheid van anderen, ja zelfs een samenleving op het spel zet en dit alles los van de economische gevolgen. Meer nog: deze fractie maakt dat diegenen die wel gewetensvol te werk gaan, de sigaar zijn.
Voor mij kan dit niet. Nogmaals, mijn vrijheid eindigt in mijn ogen waar ik het welzijn van anderen in het gedrang breng.
Dat is zo bij covid. Dat is zo in het verkeer en bij tal van andere gedragsvormen ...
petrol242 schreef:Heb je al eens voor je zelf een sociale analyse gemaakt van wie die stouterikken allemaal zouden kunnen zijn? Weet je hoe het er aan toe gaat op fabrieksvloeren waar heel andere regels gelden dan in de privé? Waar je wel met 100 op in toilet moogt gaan schijten? Hoe het is om als alleenstaande ouder in quarantaine te gaan? Dat laag geschoolden meestal niet telewerken? Dat met een overheid die geen rekeninBl houdt met de werking van een virus ook nu weer de zwaksten in de maatschappij getroffen worden? En dat er dan mensen een middelvinger geven richting maatschappij?
Wanneer mensen dat erkennen doe je alsof zij er mee akkoord gaan, en dat is natuurlijk niet. Maar ze begrijpen het wel.
Dat "schijten" is nu net wat ik bedoel in vorige par. Dat is woordgebruik dat ik nu niet zou gebruiken maar soit. Het staat niet hoofletters of bold ... :
Verder: natuurlijk weet ik dat het niet alleen "de burger is die thuis 20 man ontvangt in zijn loods" die over de schreef gaat, natuurlijk weet ik dat het niet alleen die burger is die deze zomer op de schoot van een andere klant op een terras pinten zat te drinken die verantwoordelijk is voor de 2° golf, etc.
Er zijn veel mensen die gedwongen worden tot regelovertreding door machtswellust van werkgevers. Ik heb zelf ook nota's gelezen van werkgevers die asymptomatische werknemers na een positieve test dwingen om te komen werken mits het in acht houden van de nodige voorzorgsmaatregelen
In dit opzicht zitten we niet zo ver van toestanden waar Daens tegen gevochten heeft. En ja dat gebeurt subtiel: ik heb al verhalen gehoord van werkgevers die zeer omfloerst en met de grootste vriendschap en ja zelfs haast gemoedelijk, werknemers te horen geven dat ze hun toekomst professioneel toch niet zouden willen hypothekeren in ruil voor enkele dagen thuiswerk ...
Je kan er zelfs de vinger niet op leggen want het gebeurt allemaal tijdens one-to-one gesprekken op de werkvloer en "off the record ..."
Als dit blijft verder gaan, hebben we binnen enkele jaren weer een Daens nodig die opkomt voor de rechten van de "werkende klasse".
petrol242 schreef:Als je dan als iemand uit de zorg in een voorgaande bijdrage gaat zeggen dat ze maar zelf hun opname moeten betalen stoot dat mij heel zwaar tegen de borst. In plaats van naar boven te stampen, stamp je naar opzij. Het is niet aan jou om te oordelen wie wel en wie niet behandeld zal worden of wie er voor moet opdraaien!
Dat spijt mij maar ik blijf bij mijn standpunt.
Als lid van een samenleving heb je rechten maar ook plichten ... Dat iemand eens buiten de lijnen kleurt in een zwak moment ... Wie zal het niet overkomen. Maar als je dan "wetens en willens" blijft volharden in de boosheid, nogmaals wetende welke gezondheids- en economische risico's je zo induceert voor anderen, dan ben ik genadeloos.
Dit geldt toch ook in de jurisprudentie? Wanneer je in een onbewaakt moment betrapt wordt op de autostrade tegen een snelheid van 140 km./u da zal je straf toch lichter zijn dan wanneer je X aantal voorgaanden hebt? En als dat te ver gaat, kan je recht op sturen definitief vervallen. Daar maakt niemand een probleem van.
Als iemand morgen verstrooid door het rood licht rijdt en dit zijn eerste overtreding is na 40 jaar sturen, dan zal die ook anders behandeld worden dan iemand die al een aantal inbraken op zijn palmares heeft, enkele keren betrapt is op dronken rijden of rijden zonder rijbewijs etc.
Dus iemand die voor de derde keer betrapt wordt op het niet naleven van covid-maatregelen, ja die mag dat voelen als hij zelf besmet is en moet opgenomen worden.
Nogmaals, de absolute vrijheid bestaat niet. Niets is absoluut. En het zijn juist regels of wetten die bestaan uit rechten en plichten, die het samen leven moeten mogelijk maken.
petrol242 schreef: :Nu sluit ik het forum even voor mezelf af om te gaan vieren met mijn gezinnetje op deze zeldzame Kerst dat ik eens niet moet werken. Voor eenieder op dit forum, hou het gezellig en veilig. Voor diegenen die moeten werken, hopelijk een rustige en aangename shift.
Op mijn beurt wens ik alle forum gebruikers een fijn eindejaar toe en een gezond 2021, virus vrij en dit ook bij gebruik van multimedia apparatuur ...