TL vervangen door TL LED

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ik zou graag enkele TL armaturen, wat upgraden naar een LED versie.

Ze hangen (oa) in een halletje in de kelder, er staat een timer op, na 10 minuten gaan ze uit.
Maar we komen daar veel binnen, dus aan / uit / aan /uit ... ik verwacht zo'n 2 tot 4 branduren / dag (die ik kan verminderen door een bewegingssensor te plaatsen.)

Kunnen die TL Led lampen daar wel tegen? zoveel aan / uit ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

TL lampen kunnen daar alvast niet tegen.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster

Nu gaat het mij hier dus om de Led versie daarvan.

Wat de gewone TLs betreft, ik heb die ervaring alvast niet.
Geïnstalleerd in 2012 en nog nooit 1 lamp moeten vervangen. Wel al 1 starter.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Led lampen zijn ideaal om veel te schakelen.

Probeer bij ombouw toch zeker de ballast te verwijderen zodat de lamp rechtstreeks op 230V aangesloten wordt.

Wel controleren in handleiding lamp hoe je moet installeren.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster

En heb je ervaring met bepaalde types of merken?

Ik zoek een versie die 120cm lang is. Volgens mij is de dikte T8.
Prijzen die ik tegen kom variëren tussen de 8 en de 14 euro, het grootste verschil daar is het aantal lumen, 2000 of 2500.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ik heb al vanalles gekocht; gaande van Philips en Osram tot huismerken. Het huismerk van lampdirect kost nog geen 5 eur/stuk voor een 120cm.
LED's geven slechts in één richting licht; de duurdere (oa de Osram's en Philipsen die ik gekozen had) kunnen tot 90° gedraaid worden waardoor je ze altijd wel in de juiste richting kan draaien. Met die huismerk lampen kan dat niet. In veel armaturen maakt dat niet echt uit.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Ik heb de Philips CorePro LEDtube (EM/MAINS) hangen, geven licht volledig rondom. 14.5W, denk dat er ook exemplaren zijn tot 20W.
Rechtstreeks aangesloten op 230V, ballast ervan tussen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

Die hebben ook "maar" een afstraalhoek van 240°, da's niet écht rondom zoals een klassieke TL-lamp. Maar in de meeste gevallen is het feit dat een TL-lamp rondom licht geeft eerder een nadeel omdat je toch sowieso ergens je armatuur in de weg gaat hebben zitten.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster

SpecialK schreef:Die hebben ook "maar" een afstraalhoek van 240°, da's niet écht rondom zoals een klassieke TL-lamp. Maar in de meeste gevallen is het feit dat een TL-lamp rondom licht geeft eerder een nadeel omdat je toch sowieso ergens je armatuur in de weg gaat hebben zitten.
Van beneden uit zie je dat niet echt :)

Ze hangen 'naakt' in de ruimte, en veel donkerder is het plafond niet tov de oude TL lampen. Die met zo'n korte hoek zou gerichter verlicht zijn, maar dan krijg je wel een donkere ruimte boven.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb indertijd wat opzoekwerk gedaan over 150cm exemplaren; een standaard 58W TL geeft zo'n 5300 lumen. De krachtigste van rond de 10 eur die ik anderhalf jaar geleden gevonden heb waren 3600 lumen (ondertussen zijn er ook wel 3700 te vinden voor ~15 eur) en die geven zeker evenveel licht als een gewone TL.
Het is dus moeilijk vergelijken :)
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster

Das gek. Dus minder lumen bij een TL Led lamp en toch evenveel licht dan 'een gewone'?

Ik dacht dat lumen = lumen, ongeacht welke bron ?

Of moet je dat anders zien als die 240° van wat hoger. Tellen ze in die 5300 lumen ook het licht dat naar boven schijnt maar dan eigenlijk weinig rendeert (of je moet zo van die reflecterende bakken er boven hebben hangen).

Dan zou het sommetje (ongeveer) wel kunnen kloppen 240° en 3700 lumen = 360° en 5500 lumen. (x3 /2)

@MichelJ
Die lampen die je voorstelt hebben maar 1600 lumen, en dat is dan nog rondom. Dat is toch veel minder dan een gewone TL van 3350 lumen.

Dit lijkt me wel een kanshebber, al heb ik nooit van het merk gehoord...
https://www.lampdirect.be/nl/noxion-ava ... rvangt-36w wel slechts 180°
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster

ygeffens schreef:...
@MichelJ
Die lampen die je voorstelt hebben maar 1600 lumen, en dat is dan nog rondom. Dat is toch veel minder dan een gewone TL van 3350 lumen.
...
De ruimte is voldoende verlicht, misschien iets minder dan de TL lampen, er hingen hier 8 van die TL lampen( 4x2) uiteindelijk teruggebracht naar 6 stuks(was iets te fel), en heb die nu vervangen door 8 van de LED tubes. Waren stokoude dingen die er hingen, ballasten werden superwarm en zoemde constant, dus dit was een gemakkelijke upgrade.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Een magnetisch voorschakelapparaat hoeft niet noodzakelijk verwijderd te worden, ten koste van een klein energieverlies.
Starter kan overbrugd worden met een valse starter. Een goede oplossing voor een leek, maar beter is uiteraard alle onnodige troep om te bouwen.
Ook al zo lampen omgebouwd, en kost echt weinig geld. ongelofelijk hoe ze voor die prijs een lamp van deze lengte kunnen verzenden.

Ik moet je wel waarschuwen dat een LED-TL wel minder lichtopbrengst geeft, ongeveer de helft in verhouding tot.
Ja ik wil best geloven dat dit feller lijkt in vergelijking tot een oude en versleten TL die nog niet op temperatuur is, laat staan in buitentemperaturen rond het vriespunt waarbij je vertrekt van een rose/oranje gloed.

T8 buizen worden toch 01/09/2023 uit de handel genomen dus je staat er toch vroeg of laat voor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Hier vorig jaar ook LED-TLs gestoken in bestaande armaturen in de garage. En zoals eerder aangehaald, best voorschakelaparatuur verwijderen en starten vervangen door dummystarter (of overbruggen)

Bijkomend voordeel is dat die LED-TL's ogenblikkelijk starten en dus niet eerst een aantal keer flikkeren. Dat was bij mij de hoofdreden om ze te vervangen. Niet direct om te besparen, gezien ze maar enkele minuten per dag branden.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Kijk wel goed naar het aantal schakelcycli. Toen wij in de trappenhallen de lampen van gloeilampen naar LED zijn beginnen te vervangen was er een heel groot verschil. En ja uit mijn berekening kwam dat de lampen gingen sneuvelen ( sommigen heel snel ) door schakelcycli niet door branduren of gelijk wat.
PeterP
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Hier 200 tl-lampen 120cm vervangen door Led-TL van Lampdirect en na 6 maanden nog zeer tevreden.
Klassiek voorschakelapparaat verwijderen maakt geen meetbaar verschil voor het verbruik.
Heb dit getest want maakt een groot verschil in werk voor installatie.
Bij een elektronisch voorschakelapparaat moet je de bekabeling wel veranderen.
Led-tl van 14W 120cm geeft hier meer licht dan de oude tl's die afhankelijk van ouderdom en koude/warmte minder licht geven.
Naar verbruik ten opzichte van een klassieke ballast doe je enorme winst. 49W gemeten verbruik word 14W.
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

PeterP schreef:Hier 200 tl-lampen 120cm vervangen door Led-TL van Lampdirect en na 6 maanden nog zeer tevreden.
Klassiek voorschakelapparaat verwijderen maakt geen meetbaar verschil voor het verbruik.
Heb dit getest want maakt een groot verschil in werk voor installatie.
Bij een elektronisch voorschakelapparaat moet je de bekabeling wel veranderen.
Led-tl van 14W 120cm geeft hier meer licht dan de oude tl's die afhankelijk van ouderdom en koude/warmte minder licht geven.
Naar verbruik ten opzichte van een klassieke ballast doe je enorme winst. 49W gemeten verbruik word 14W.
200 lampen, kan een besparing zijn. Maar vergeet niet dat de bijkomende hermonische netvervuiling ook voor problemen kan zorgen in je installatie.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster

harmonische netvervuiling
heeft alle led-verlichting harmonische netvervuiling tot gevolg? Of enkel led verlichting op 230v en niet die op 12v of 24v werkt?

Blijft dat probleem binnen een installatie, of gaat dat ook "de straat op" naar je buren?

In hoeverre moet je daar als gewone thuisgebruiker dan voor opletten? Want 'morgen' heeft iedereen Led, en geen gewone verlichting meer.

Veel vragen (ik had er nooit van gehoord).
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

ygeffens schreef:
harmonische netvervuiling
heeft alle led-verlichting harmonische netvervuiling tot gevolg? Of enkel led verlichting op 230v en niet die op 12v of 24v werkt?

Blijft dat probleem binnen een installatie, of gaat dat ook "de straat op" naar je buren?

In hoeverre moet je daar als gewone thuisgebruiker dan voor opletten? Want 'morgen' heeft iedereen Led, en geen gewone verlichting meer.

Veel vragen (ik had er nooit van gehoord).
Je kan ervan uit gaan dat elke elektronische omvormer netvervuiling tot gevolg heeft.
Een spijtige zaak is dat dit voor kleine verbruikers zoals 1 LED-lamp niet gereguleerd is, maar vele kleintjes maken 1 grote.
Netvervuiling zwakt wel naarmate stroomopwaarts in het grote geheel en mede omdat netvervuiling voor verliezen zorgt die vaak verloren gaan als extra warmteopwekking in kabels en transformatoren.

Dit is een complexe materie en vaak gebaseerd op ervaring.
Er komen vaak onverklaarbare fenomenen aan het licht waar het lang duurt alvorens het verband en de oorzaak gevonden is.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

Maar dat was met TL-lampen ook he. Een TL-lamp met magnetische ballast gedraagt zich behoorlijk inductief waardoor je als je er genoeg hebt een behoorlijke faseverschuiving veroorzaakt, en het ontsteken van een TL-lamp zorgt ook voor de nodige HF storingen.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Vele klassieke TL's hebben een condensator om dit te compenseren.
Ontsteken is inderdaad ook geen zuiver fenomeen maar van korte duur.
De stroom door het gas in de lamp is in ieder geval ook niet zuiver, geen idee wat er door de ballast komt.
dejean
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 11 keer

SpecialK schreef:Maar dat was met TL-lampen ook he. Een TL-lamp met magnetische ballast gedraagt zich behoorlijk inductief waardoor je als je er genoeg hebt een behoorlijke faseverschuiving veroorzaakt, en het ontsteken van een TL-lamp zorgt ook voor de nodige HF storingen.
Dat is nu juist één van de problemen. Condensatoren zorgen voor verbetering van cos phi. ( fase verschuiving veroorzaakt door de magn ballasten )
Als je nu led buizen plaatst en de condensatoren niet wegneemt , krijg je overcompensatie van de kring !!
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster

dejean schreef: Dat is nu juist één van de problemen. Condensatoren zorgen voor verbetering van cos phi. ( fase verschuiving veroorzaakt door de magn ballasten )
Als je nu led buizen plaatst en de condensatoren niet wegneemt , krijg je overcompensatie van de kring !!
Ik had ook gelezen dat het niet weghalen van de balasten weinig tot geen extra stroomverbruik tot gevolg heeft, maar dat het wel de levensduur van de Led TLs tot gevolg heeft. Dat is misschien het gevolg van wat je hierboven schrijft (?)

Los daarvan. Noxion, wat moet ik daar van denken als merk. Niemand ervaring mee ?
of toch maar voor een echt merk gaan (Osram, Philips, ...) maar meer betalen en het verschil misschien niet terugverdienen.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik heb zelf mijn TL armaturen vervangen (iemand ze hebben ??) door langwerpige LED panelen met 3000-4000 lumen (28-34w), was ik ineens van die zever met starters e.d. af. Gekocht op Amazon.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

ygeffens schreef:
dejean schreef: Dat is nu juist één van de problemen. Condensatoren zorgen voor verbetering van cos phi. ( fase verschuiving veroorzaakt door de magn ballasten )
Ik had ook gelezen dat het niet weghalen van de balasten weinig tot geen extra stroomverbruik tot gevolg heeft, maar dat het wel de levensduur van de Led TLs tot gevolg heeft. Dat is misschien het gevolg van wat je hierboven schrijft (?)

Los daarvan. Noxion, wat moet ik daar van denken als merk. Niemand ervaring mee ?
of toch maar voor een echt merk gaan (Osram, Philips, ...) .
Die ballasten moet je zeker weghalen, deze warmen op dat is dus verloren energie. Condensatoren zijn vaak al defect, maar sowieso verwijderen en bezorgen in containerpark.

Koop dus altijd lampen die geschikt zijn om te gebruiken zonder ballast. Kijk op de technische fiche of ha'deliding vooraleer te bestellen.
Of
Nog simpeler, koop gewoon nieuwe led armaturen, dat kost toch niets meer
PeterP
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 35 keer

Mijn 200 lampen 120cm 14W zijn van Noxion à 5 euro/stuk
https://www.lampdirect.be/nl/noxion-ava ... rvangt-36w
Ik zie dat ze momenteel niet beschikbaar zijn.
Degelijk verpakt en met een fake starter.
Nu zes maanden in gebruik zonder problemen.
Lichtopbrengst beter dan mijn oude TL lampen.

Condensatoren waren er hier gelukkig niet.
Geen idee of het verschil maakt in de blindstroom wanneer je de oude ballasten laat zitten. In ieder geval heb ik er geen problemen mee.
In verbruik is er geen meetbaar verschil. Zelf gestest.

Die ballasten blijven hier ijskoud hoor !! @fvhbrugge Heb je het zelf al geprobeerd ???
Voip : Weepee, Callingcredit, Voiptiger Gsm : Proximus
Loc 1: PX start 60/4+BBOX3 + C530IP + RL500 + C530H + E630H + C610H
Loc 2: TN basic 50/5+HGW + C610IP + RL500 + 2xE630H + 3xC620H
Loc 3: PX start 60/4+BBOX3 + USG + US48-500 + UCM6102 + RL500 + GXP2160 + N510IP + 4xR650H + 2N Helios IP Vario
Wifi: UAP-AC-L + 2xUAP-AC-LR + UAP-AC-M
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster

Veel opwarmen doen die ballasten toch niet meer hoor. Met een TL-lamp erin worden die écht warm (50° of zo) terwijl je met een led erin eigenlijk niet echt verschil tov de rest van het armatuur voelt. De lampen zijn van 18W TL naar 9W LED gegaan, en zelfs als die ballasten de helft van hun normale "verbruik" zouden hebben zouden ze toch nog handwarm moeten worden.
Noxion is dat huismerk van lampdirect. Ik heb er zo een 40-tal gekocht en tot nu toe nog geen enkele defecte gehad en op het zicht lijken ze hun beloofde lichtsterkte te leveren. Ze zijn wel nog maar een half jaar geleden geïnstalleerd maar so far so good.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Ballast verwijderen gaat om een kleine winst uiteraard.
Overcompensatie is op zich geen ramp vermits de rest van de installatie veelal het tegenovergestelde inductief karakter heeft in een veel grotere grootteorde.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster

Ik kwam ondertussen dit tegen:

https://lumeco.nl/powerfactor/
https://www.lightexpert.nl/blogs/wat-is ... 0vermogen.

De power factor werd al eens aangehaald in andere topics hier.
Maar ondertussen begint stilaan mijne frank te vallen van de inpakt hiervan (ik begreep ook niet goed wat die blindstroom betekende).

Ik wijk even af van de LED TL...

Ik heb een Shelly EM aangesloten en de klem over die van de vaatwasser gehangen.
1250w met een PF van 0.55
Ik zie in DSMR een verbruik van meer dan 3000w (ik weet ongeveer wat de rest hier verbruikt, 600w).
1250 /0,55 = 2300, tel daar die 600 bij, en we komen dicht in de buurt van de hoeveelheid energie waarvoor ik effectief betaal.

In de 2de link hierboven, laatste paragraaf:
Tegenwoordig zijn er steeds meer energieleveranciers die dit wel opmerken. De slimme meters die ze produceren meten ook de blindstroom en dat maakt het kiezen van een LED lamp met hoge powerfactor extra interessant. Bij dit soort meters betaal je namelijk voor een lamp met een lage powerfactor voor zowel het werkelijk als het schijnbaar vermogen. Hoe dichter bij PF 1, hoe minder je hoeft te betalen.
Begrijp ik daaruit dat de oude ferraris meter (gewoon draaiende schijf) dit niet registreerde, en dat ik dus nu sinds een jaar dat ik de slimme meter heb, aan 't betalen ben voor mijn effectieve verbruik? (als ik dat effectief verbruik dan is dat maar zo, al had ik niet verwacht dat ik meer zou worden aangerekend voor hetzelfde).

In de eerste link bovenaan verwijzen ze naar LED TL PRO lampen, met een PF van 0,98 tov van 'gewone' LED Tl lampen.
Ik kan bij die lampdirect Noxion lampen niet vinden wat de PF daar is. Nu durf ik ze toch niet meer te kopen.

Edit (toevoeging):

Ik bedenk me net dat die Shelly EM zijn voeding krijgt van L1 en dat de vaatwasser op L2 zit.
Mogelijks is de info die de Shelly toont dus compleet fout hierdoor. Ik doe morgen een aanpassing in de kast om te zien of dit de lage PF verklaart.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

ygeffens schreef:Ik kwam ondertussen dit tegen:

https://lumeco.nl/powerfactor/
https://www.lightexpert.nl/blogs/wat-is ... 0vermogen.

De power factor werd al eens aangehaald in andere topics hier.
Maar ondertussen begint stilaan mijne frank te vallen van de inpakt hiervan (ik begreep ook niet goed wat die blindstroom betekende).

Ik wijk even af van de LED TL...

Ik heb een Shelly EM aangesloten en de klem over die van de vaatwasser gehangen.
1250w met een PF van 0.55
Ik zie in DSMR een verbruik van meer dan 3000w (ik weet ongeveer wat de rest hier verbruikt, 600w).
1250 /0,55 = 2300, tel daar die 600 bij, en we komen dicht in de buurt van de hoeveelheid energie waarvoor ik effectief betaal.

In de 2de link hierboven, laatste paragraaf:
Tegenwoordig zijn er steeds meer energieleveranciers die dit wel opmerken. De slimme meters die ze produceren meten ook de blindstroom en dat maakt het kiezen van een LED lamp met hoge powerfactor extra interessant. Bij dit soort meters betaal je namelijk voor een lamp met een lage powerfactor voor zowel het werkelijk als het schijnbaar vermogen. Hoe dichter bij PF 1, hoe minder je hoeft te betalen.
Begrijp ik daaruit dat de oude ferraris meter (gewoon draaiende schijf) dit niet registreerde, en dat ik dus nu sinds een jaar dat ik de slimme meter heb, aan 't betalen ben voor mijn effectieve verbruik? (als ik dat effectief verbruik dan is dat maar zo, al had ik niet verwacht dat ik meer zou worden aangerekend voor hetzelfde).

In de eerste link bovenaan verwijzen ze naar LED TL PRO lampen, met een PF van 0,98 tov van 'gewone' LED Tl lampen.
Ik kan bij die lampdirect Noxion lampen niet vinden wat de PF daar is. Nu durf ik ze toch niet meer te kopen.

Edit (toevoeging):

Ik bedenk me net dat die Shelly EM zijn voeding krijgt van L1 en dat de vaatwasser op L2 zit.
Mogelijks is de info die de Shelly toont dus compleet fout hierdoor. Ik doe morgen een aanpassing in de kast om te zien of dit de lage PF verklaart.
Je kan die blindstroom best voorstellen met energie die heen-en-weer zwengelt, en dus geen energie levert maar wel het net belast.
Op deze "energieloze stroom" heb je wel verliezen, die wél geteld worden door kWh-meters.
In principe voor de consument geen thema, omdat elk toestel ergens wel volgens wettelijke bepalingen z'n grenzen heeft. Een aantal kleintjes glippen door de mazen van het net zoals bijvoorbeeld spaarlampen, LED-lampen, ...
Nee als consument betaal je dit blindvermogen nooit (buiten jouw interne verliezen), en doorgerekende kosten via actief vermogen.
Slimme meters meten dit absoluut, net zoals een aantal andere kwaliteitsparameters. Volgens mij zal hier nooit iets met gedaan worden voor de consument.
Het is een heel ander verhaal voor bijvoorbeeld een veehouder die 24/24 een hele stal moet verluchten met ventilatoren en hier zelf voor hoeft te zorgen ipv. elke motor afzonderlijk.
L1 en L2 zijn 120° verschoven, de cosinus van 120° is 0,50, een waarde van 0,55 zal dus eerder duiden op 124° dus gecorrigeerd 4° of een factor rond de 0,99.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb jammer genoeg vandaag nog niet de tijd gehad om de vaatwasser even op L2 aan te sluiten, dezelfde Fase als waar ook de Shelly EM op zit.
Maar als ik je uitleg goed begrijp is wat ik zie 'normaal' en zullen de meetwaarden correct zijn zodra ik dit aanpas.

Benieuwd
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

ygeffens schreef:Ik heb jammer genoeg vandaag nog niet de tijd gehad om de vaatwasser even op L2 aan te sluiten, dezelfde Fase als waar ook de Shelly EM op zit.
Maar als ik je uitleg goed begrijp is wat ik zie 'normaal' en zullen de meetwaarden correct zijn zodra ik dit aanpas.

Benieuwd
De wiskunde er achter liegt niet hoor ;-)
vasonline
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

jorisx schreef:Hier vorig jaar ook LED-TLs gestoken in bestaande armaturen in de garage. En zoals eerder aangehaald, best voorschakelaparatuur verwijderen en starten vervangen door dummystarter (of overbruggen)

Bijkomend voordeel is dat die LED-TL's ogenblikkelijk starten en dus niet eerst een aantal keer flikkeren. Dat was bij mij de hoofdreden om ze te vervangen. Niet direct om te besparen, gezien ze maar enkele minuten per dag branden.
Hoi,

Voor ieder die er voor open staat.
Een ondergewaardeerd product:

"De elektronische starter voor TL armaturen"

Je gaat het nergens vinden in een gewone winkel (waarom? Ze hebben liever dat je lamp snel stukgaat, zou je al beginnen te denken!?)

De 3 merken die ik geef; zijn alle 3 even goed, juist opletten of je 18W in duoschakeling hebt: daar is een specifieke starter voor,
De tabelek en pulsestarter maken ook een snelstarter versie, niet nemen, neem de gewone 'trage' Geen geflikker, altijd gestart en wég met zwartgeblakerde uiteinden van uw lamp.

Zelfs mijn bugzapper (T5 mini UV lampjes) is er nu mee uitgerust!

Ik ben gestopt met lampen te vervangen sinds ik deze starters gebruik...

Links:

https://www.tabelek.co.uk/product-um2-m ... tarter.php

https://be.farnell.com/bg-electrical/ef ... /dp/108581

https://www.lampdirect.be/nl/philips-s1 ... gLaC_D_BwE

Oko 6 van Palmstep is ook zeer goed, maar nu niet meer te vinden, de Phlips S10E komt ook uit Mauritius en die printplaat is exact hetzelfde...
(met eigen ogen vastgesteld)

http://www.palmstep.com/html/eng/technik.htm
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

vasonline schreef:
jorisx schreef:Hier vorig jaar ook LED-TLs gestoken in bestaande armaturen in de garage. En zoals eerder aangehaald, best voorschakelaparatuur verwijderen en starten vervangen door dummystarter (of overbruggen)

Hoi,

Voor ieder die er voor open staat.
Een ondergewaardeerd product:

"De elektronische starter voor TL armaturen"

Je gaat het nergens vinden in een gewone winkel (waarom? Ze hebben liever dat je lamp snel stukgaat, zou je al beginnen te denken!?)

De 3 merken die ik geef; zijn alle 3 even goed, juist opletten of je 18W in duoschakeling hebt: daar is een specifieke starter voor,
De tabelek en pulsestarter maken ook een snelstarter versie, niet nemen, neem de gewone 'trage' Geen geflikker, altijd gestart en wég met zwartgeblakerde uiteinden van uw lamp.

Zelfs mijn bugzapper (T5 mini UV lampjes) is er nu mee uitgerust!

Ik ben gestopt met lampen te vervangen sinds ik deze starters gebruik...

Links:

https://www.tabelek.co.uk/product-um2-m ... tarter.php

https://be.farnell.com/bg-electrical/ef ... /dp/108581

https://www.lampdirect.be/nl/philips-s1 ... gLaC_D_BwE

Oko 6 van Palmstep is ook zeer goed, maar nu niet meer te vinden, de Phlips S10E komt ook uit Mauritius en die printplaat is exact hetzelfde...
(met eigen ogen vastgesteld)

http://www.palmstep.com/html/eng/technik.htm
Dan steek je beter een elektronische ballast als je een beetje handig bent, dan bespaar je nog wat energie en het licht is veel minder vermoeiend voor de ogen zonder flikkering.
vasonline
Pro Member
Pro Member

Hoi,

Dat is ook een optie, maar zelf geef ik volgende argumenten tegen:

- Meer werk
- Dan dien je nog steeds een 'goede' te nemen, (want de goedkope zijn ook weer instant start)
of je besparing in energie, gaat alsnog op in lampvervangingen.
- 't blijft een elektronisch geschakelde voeding. Met alle mogelijk defecten vandien. (de led driver is in hetzelfde bedje ziek)

De starter vervangen, is eenvoudig, en neemt voor mij de grootste nadelen van TL verlichting weg.

Akkoord wat betreft de 100Hz. Als je daar last van hebt, dan heb je weinig keuze: LED of TL op HF.

Gheh :D Ja: een gloeilamp gaat zelfs ook: zie zelfs gloeilampen hebben voordelen :) :) Veel aan/uit is ook best Oké voor 'n gloeilamp. Juist jammer van het lage rendement en lage levensduur. ....Eén uitzondering is deze: https://www.centennialbulb.org/ Maarja die centennial bulb is maar heel dim... )
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster

ygeffens schreef:Ik heb jammer genoeg vandaag nog niet de tijd gehad om de vaatwasser even op L2 aan te sluiten, dezelfde Fase als waar ook de Shelly EM op zit.

Benieuwd
@honda4life
Ondertussen de vaatwasser op een automaat aangesloten op dezelfde lijn waarop de Shelly EM zit.

PF 1.00
Goed nieuws dus.

Nu dus nog beslissen welke LED TLs het worden.
Die starters die ik hier voorgesteld zie worden gaan het verbruik niet echt naar beneden helpen.
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-12-27 om 14.20.06.jpg
Schermafbeelding 2020-12-27 om 14.20.06.jpg (8.59 KiB) 1180 keer bekeken
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Je kunt ook u armatuur vervangen naar 1 waar een ledstrip is geïntegreerd.

https://www.lampdirect.be/nl/philips-co ... angt-1x58w
vasonline
Pro Member
Pro Member

ygeffens schreef:

Benieuwd
@honda4life
Ondertussen de vaatwasser op een automaat aangesloten op dezelfde lijn waarop de Shelly EM zit.

PF 1.00
Goed nieuws dus.

Nu dus nog beslissen welke LED TLs het worden.
Die starters die ik hier voorgesteld zie worden gaan het verbruik niet echt naar beneden helpen.
Hoi,

1) Je doet wat je wil.
Op fora klinkt een mens vaak te hard.

2) Neem mogelijks in overweging: je schrijft dat het over een hall gaat. Kijk ik snap wel de wens voor lage energieverbruiken, maar
is dat relevant in dit geval? In een hall staat dat meestal niet lang op. 't is dan erg moeilijk om daar iets op terug te verdienen.
Ben je dan niet beter af met wat je reeds hebt? Heb je bepaalde zaken die niet voldoen aan de huidige installatie?
Hoeveel lampen van welk wattage hangen er nu?

De suggestie van data technicus is ook goed: een dedicated led panel. Bij tests met led tubes in tl-bakken was de lichtverstrooing toch niet altijd goed... Om die reden zou ik je dat eerder afraden, en direct door te sparen voor een echt led-paneel.
(dàt, of de elektronische starter plaatsen als je tevreden bent met wat er nu hangt = zij zijn zeer goed voor veel aan/uit)

Greetz
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster

Ondertussen antwoord gekregen van Lampdirect:
De power factor van de Noxion buis is 0,9.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster

Toch nog even verder gaan op die 'power factor'.

In de webinterface van de Shelly EM zie ik het volgende
Webinterface Shelly
Webinterface Shelly
Schermafbeelding 2021-01-06 om 18.50.06.jpg (8 KiB) 856 keer bekeken
59w, met een PF van 0.95

Gelijktijdig zie ik in MQTT explorer
MQTT Explorer
MQTT Explorer
Schermafbeelding 2021-01-06 om 18.50.03.jpg (11.62 KiB) 856 keer bekeken
59w, met reactive power van 19.36w, bij 230v

Zijn die PF0.95 en die reactive power van 19w aan elkaar gelinkt? op welke manier? Zit daar een formule achter ?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”