Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

phil48 schreef:
DarkV schreef:reeds herhaaldelijk vernomen van collega's die verder geen contacten hebben behalve de kinderen.
Met andere woorden, die collega's komen nooit buiten, het zijn de kinderen die voor hen gaan winkelen, op bezoek gaan bij de ouders enz ??
tja
maand 10 en nog steeds zijn dingen als contacttrating volstrekt onbestaande in dit land
ok, de mutualiteiten hebben heel wat volk ergens aan een telefoon gezet, ze hebben die mensen verzopen in een hoop regeltjes en papieren, op 't eind vd rit is da gewoon tijd verschijten omdat er geen resultaat is. men si vooral met papiertjes, regeltjes, procedures en protocollen bezig.
en statistieken hé.
allemaal zonder resultaat

dus kan iedereen naar mekaar kijken en heeft iedereen (on)gelijk.
Alleszins opnieuw bewijs van een uitstekend werkende overheid :)

lockdownfeestjes? is daar eigenlijk een juridische definitie van?
met kerst komt ma, broer en de madame hier buiten zitten. Welke bescherming geniet ik nu als een hersengeamputeerde machtsgeile flik, die thuis ni meer op de madame mag kruipen, da als lockdownfeestje beschouwt en mijn broer zijn auto afpakt?

en ja, als 1 vd mannen naar ht wc moet ga ik ze hier in op de hoek vd straat laten wildplassen (al is da natuurlijk goedkoper als ze binnen laten)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

1207 schreef:hoe groot is dat verband?
ik ga ervan uit dat de lockdownfeestjes sinds 13/3/2020 onafgebroken doorgaan. Toch is het cijfer al herhaaldelijk gedaald na verstrenging.
nu daalt het niet meer en kijkt iedereen naar die groep marginalen als hoofdverantwoordelijke.
wat mij betreft een iets te makkelijk excuus
Het is logisch dat als men maatregelen neemt dat de cijfers dalen. Die daling gaat door tot je op een niveau komt dat het laaghangend fruit geplukt is. Zaken als die feestjes kan men niet meten maar het is wel zeker dat het geen goede invloed heeft op de cijfers. Bovendien zet het anderen aan om hetzelfde te doen. Waarom zou je je aan de regels houden als er toch veel hun gat eraan vegen? Het is asociaal en demotiverend dus logisch dat men die groep aanpakt. Wie stoer wil zijn en tegen de regels wil ingaan moet ook tegen zijn verlies kunnen,... gespeeld en verloren.

Het klopt wel dat dit niet de enige besmettingshaarden zijn maar sommigen haarden kan of wil men niet volledig afsluiten omdat er anders geen (economisch) leven meer is. Sommigen kunnen niet thuiswerken en wie geen auto heeft moet wel OV gebruiken. Een nulrisico bestaat niet maar men kan het wel zo goed mogelijk beperken. Feestjes zijn naast totaal ongepast ook crimineel onverantwoordelijk. Ik bekijk dat als hooligans, kei en keihard aanpakken want dat is gewoon tuig.

Je hebt ook gelijk dat deze crisis, net zoals vele anderen, veel beter samen wordt aangepakt op Europees niveau. Dat is trouwens DE reden waarom ik voor de EU ben en tegen het opsplitsen tot je nog een boerengat groot bent.

En men moet ook niet onnozel doen. Een familielid ontvangen is een inbreuk maar dat is niet hetzelfde als 100 man in een hangar steken en busjes laten aanrijden. Men gaat heus de wagen van iemand die zijn moeder laat komen eten in beslag nemen maar bij iemand die een feestje organiseert voor een groep onbekenden lijkt me dat gepast. De wagen zou ik schenken aan een goed doel bvb vervoer van kankerpatiënten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:[Feestjes zijn naast totaal ongepast ook crimineel onverantwoordelijk. Ik bekijk dat als hooligans, kei en keihard aanpakken want dat is gewoon tuig.
absoluut akkoord maar gebruik hen niet als excuus, de huidige stagnatie is een gevolg vh beleid en keuzes vd overheid.

En men moet ook niet onnozel doen. Een familielid ontvangen is een inbreuk
ook buiten en op afstand? feit blijft dat er opnieuw geen rechtszekerheid is. Het zou me verbazen moesten we in de komende week niet zulke verhaaltjes tegenkomen

met die bankjesonzin in april zijn er ook genoeg verhalen doorgekomen van oudjes die 250 euro kregen omdat ze ff moesten rusten. De toen aanwezige flik nam het wat te letterlijk op en da zal nu ook gebeuren.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

koenraaddeconinck schreef:Op een bepaald moment is een zeer gevaarlijk virus onze maatschappij binnen gedrongen: "het AMK- virus". AMK staat voor "alles moet kunnen". Daarbij is nog het MVMB- virus gekomen. MVMB staat voor mijn vrijheid mijn blijheid waarbij de rest de pot op kan.
Man, wat een hoop absolute nonsens schrijf jij hier.
Mag ik eraan herinneren dat de maatregelen de grondwet schenden!
Als je de grondwet respecteren afdoet als "alles moet kunnen" dan ben serieus fout bezig. :bang:
De straffen op lockdown feestjes zijn ondertussen verscherpt (terecht), maar inzetten van drones en zomaar ergens binnenvallen is afgeschoten als maatregelen.

Het is dus niet alleen zo dat wij "een andere visie" hebben, de regering heeft uw piste ook openlijk afgeschoten.
koenraaddeconinck schreef:En verder zie ik het resultaat als ik eindwerken lees, ondervraag of sollicitatiegesprekken doe. Het niveau van een meerderheid is gewoon be-droe-vend. En dit is dan nog een understatement.
Als ik beoordeeld zou worden door iemand die schendingen van de grondwet goedpraat onder het mom van "alles moet kunnen", dan stel ik mij de vraag wat die beoordeling waard is.
koenraaddeconinck schreef:En ik denk ook dat je echt niet goed weet wat een politiestaat is. Daar word je vervolgd omdat een dictatoriaal gepropageerd beleid door u niet gevolgd wordt of men uw doen en laten as such percipieert. En ja, daar mag uw buur u aangeven als hij zo iets vermoedt en je wordt opgepakt.
En ik denk dat u niet goed beseft dat een politiestaat niet van vandaag op morgen er komt, maar alle elementen waren steeds meer aanwezig : bespieden van iedereen met drones, de grondwet aan de laars lappen, en zomaar ergens binnenvallen.
De kliklijnen bestaan trouwens ook.
koenraaddeconinck schreef:Dat is net het punt dat ik probeer te maken beste vriend. Velen laten een wind en hij moet op facebook, ik had een collega die zogezegd ziek was en foto's op facebook plaatste van zijn vakantie op Tenerife in volle ziekteverlof en dat met een doktersattest "mag de woning niet verlaten".
En ook dat is een vals argument. Het is niet omdat mijn buurman zijn voordeur laat openstaan, en zijn huis leeggeplunderd wordt, dat dat een alibi moet zijn om inbraken te legaliseren.
koenraaddeconinck schreef:Hoela, drones, politiestaat, privacy. Wat een NAZI's maar ondertussen grijpen we zelf onze privacy te grabbel
Uw "we" is niet op zijn plaats, u spreekt niet in mijn naam.
Bovendien, het is niet omdat iemand ervoor kiest iets te delen, dat dat anderen het recht geeft die mensen te bespieden...

koenraaddeconinck schreef:En ik blijf er bij: wie niets te verbergen heeft, hoeft geen drone te vrezen.
Een heel domme houding, privacy experts waarschuwen hiervoor.
koenraaddeconinck schreef:Dus je pleit voor meer repressie.
Kun jij lezen?
Hogere straffen voor wie die feestjes organiseert, ja, maar niet inzet van altijd maar straffere middelen om de overtreders op te sporen.
Bovendien heb ik gezegd dat er wel nog altijd een juiste verhouding moet zijn tov. andere misdrijven.
Een politieagent in elkaar kloppen, en direct vrijgelaten worden zonder straf, tov. je auto in beslag genomen worden omdat je op een illegaal feestje was, daar zit toch een serieuze wanverhouding.
koenraaddeconinck schreef:Je mag er je zelf iets bij voorstellen.
Ja, en zo'n debatten doe ik niet, je moet maar zelf zeggen wat je bedoelt.
Maar ik blijf het totale nonsens vinden, dat dat zou te wijten zijn aan het niet toelaten van bespieding door drones.
En je hebt blijkbaar ook de politiek niet kunnen overtuigen, want men beperkt de DDR Staat methodes...
koenraaddeconinck schreef:tja, want hierop is er nog geen kritiek gekomen maatschappelijk ...
Ow, nu ben ik al verantwoordelijk voor alle 6 miljoen Vlamingen, en als er eentje is die kritiek heeft op de zorgverleners, dan schuif je dat in mijn schoenen.
En jij beoordeelt mensen bij een sollicitatie?
Met een dergelijke vooringenomenheid?
koenraaddeconinck schreef:Zeg ook niet dat jij daar zo over denkt en ik heb zelfs geen probleem met kritiek op dit vlak maar opnieuw, velen hebben daar wel problemen mee.
Als je het niet wilt beweren, moet je het niet als repliek schrijven, want jij veralgemeent nogal.
We zetten alles op facebook, ze hebben dan kritiek op de zorgverleners, enz.
koenraaddeconinck schreef:Zelf heb ik lak aan de premie. Had veel liever gehad dat we ze nooit gekregen hadden ... omdat er geen corona was.
Ik zit niet in de zorg, dus geen premie, maar ik hoef die premie niet.
Mijn beste vriend werkt als IT'er in een ziekenhuis, zijn vrouw werkt in een WZC.
Respect voor die mensen heb ik dus zeker, en daaraan zie je hoe simplistisch je veralgemeningen zijn.
Dizzy schreef:Het is logisch dat als men maatregelen neemt dat de cijfers dalen.
Dat is dus een foute logica, die voortdurend herhaald wordt.
Omdat een maatregel effect zou hebben op de cijfers moet het een juiste maatregel zijn, maar onze experts tasten heel de tijd in het duister, ook 9 maanden na de eerste lockdown.
Vandaag stond er in De Standaard een artikel dat men hopen gegevens heeft, maar men doet er niets mee, ze liggen daar.
En iedere keer hoor je dan verkondigen dat men dat later zeker eens zal bestuderen...

Zolang men dus niet weet hoe mensen precies besmet raken (en hoe groot de verhoudingen zijn tussen bijv. aerosolen en hoesten) is men aan het improviseren.
Dat de cijfers dan dalen kan een gevolg zijn van maatregelen, maar ook van wat minder superverspreiders, wat gewoon toeval kan zijn.

Heel de politiek lijkt dan ook vaak op bijgeloof.
Ten tijde van de builenpest waren ze gegarandeerd ook zo bezig.
Ze dachten dat het een straf van god was, dus hielden ze religieuze processies.
Ging het daarna een tijdje beter, dan waren ze overtuigd dat de boetedoening gewerkt had.
Indien niet, dan moest er nog meer boete gedaan worden.
Dizzy schreef:Die daling gaat door tot je op een niveau komt dat het laaghangend fruit geplukt is. Zaken als die feestjes kan men niet meten maar het is wel zeker dat het geen goede invloed heeft op de cijfers. Bovendien zet het anderen aan om hetzelfde te doen.
Allemaal veronderstellingen en beweringen, even wetenschappelijk als zeggen dat een zwarte kat ongeluk brengt.
Dizzy schreef:Het klopt wel dat dit niet de enige besmettingshaarden zijn maar sommigen haarden kan of wil men niet volledig afsluiten omdat er anders geen (economisch) leven meer is.
In de streek van Roeselare zijn er beduidend meer Covid gevallen.
De experts kunnen het niet verklaren.
Er werken niet minder mensen thuis dan in andere regio's.

Tegelijk zien we dat in Brussel de cijfers nog steeds dalen, terwijl ze in Vlaanderen stijgen.
Maar Brussel, dat is bijvoorbeeld ook Elsene, waar zo'n megalockdownfeestje plaatsvond.
En dat is ook de Nieuwstraat, waar we op koopzondagen het volk in dichte drommen zagen samenscholen.
Dus het houdt geen steek dat dan Brussel zou zakken, en bijv. West-Vlaanderen zou stijgen, als je je verklaring legt bij lockdown feestjes, niet volgen van de maatregelen en thuiswerken.
Vandaar dag ik zeg: het is bijgeloof, men zoekt een verklaring die er geen is.

Ik zeg dat het aan die superverspreider distributie ligt, maar dat wil men niet zien, want men kan het idee niet verdragen dat er een grote component toeval in het spel is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

De derde golf lijkt in de maak. Niet?
Het Ardennenoffensief kan beginnen: chalets in Ardennen zitten bomvol met kerst en dat weet de politie ook
Bron: Nieuwblad
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik word daar zo moe van, wat is het probleem ? 2000 gezinnen die het drukke leven een week wisselen voor de gezonde natuur in de Ardennen ? Hoe onrespectvol is dat weer niet :bang:
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Als zij dat gewoon in hun eigen gezin doen? Absoluut geen probleem.

Als ze dat, zoals in normale omstandigheden, doen met 3 of meer gezinnen mag het duidelijk zijn dat dit wel een probleem is.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ge kunt van alles een probleem maken natuurlijk... dat gebeurde in de eerste golf, dat gebeurt nu terug. Met te blijven polariseren gaan we ver komen.
Blijkbaar zijn er nog altijd mensen die denken dat op een bankje gaan zitten aan uw tweede verblijf de grote boosdoener is
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Blijkbaar zijn er nog altijd mensen die denken dat als je een chalet voor 20+ mensen afhuurt, je daar enkel op een bankje gaat zitten...
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Blijkbaar zijn er nog altijd mensen die denken dat wanneer je 1.000.000 schoolkinderen 7h per dag bij elkaar zet dit geen motor is
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Zo kan je alles kapot-relativeren... "Corona is zo erg niet als je ziet naar de slachtoffers door kanker, dus doe maar."

Het mag niet, met 3 gezinnen in een chalet. PUNT

(wie met zijn bubbel gaat, wens ik een heel fijne vakantie toe)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Blijkbaar zijn er nog altijd mensen die denken dat wanneer je 1.000.000 schoolkinderen 7h per dag bij elkaar zet dit geen motor is
De cijfers tonen aan dat er van een motor in het onderwijs geen sprake is, maar het staat u vrij dat te blijven ontkennen.

@3 gezinnen in chalet
Onmogelijk te controleren als we niet in dictatoriale toestanden willen belanden, waar ik geenszins voor pleit.
Het niet volgen van de meest eenvoudige regels door sommigen, zal - vrees ik - ook onze regering nopen tot verdere verstrengingen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

heist_175 schreef:De cijfers tonen aan dat er van een motor in het onderwijs geen sprake is, maar het staat u vrij dat te blijven ontkennen.
Ik zal het tot indentreure herhalen, die cijfers tonen dat helemaal niet aan.
Zolang je niet de bron van infecties weet, is het een veredelde vorm van gokken.
En het ergste is dat men nauwelijks moeite doet om die bron te achterhalen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Natuurlijk doet men de moeite niet.. waarom zou je willen aantonen dat er veel virus rondgaat op school of op het werk als je die sectoren kost wat kost wil openhouden ?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Er zijn wel beperkte brononderzoeken en die komen tot diezelfde conclusie: het gebeurt maar heel beperkt op school.

Ik zie er trouwens geen complot voor/tegen de scholen achter, dat het brononderzoek niet deftig gebeurt. Het is een combinatie van bestuurlijke onkunde en politieke desintresse.
Overigens is er in Wallonië recent wél een onderzoek naar besmettingen op school gestart. Vlaanderen reageerde al door te stellen, nog voor het onderzoek begonnen is, dat de resultaten niet te extrapoleren zijn naar Vlaanderen :).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De grootste bronnen zijn inderdaad wel degelijk bekend: gezin, WZC en werk. Scholen zitten niet in top 3 maar ieder logisch denkend wezen beseft dat het virus niet stopt aan de grens van een schoolgebouw.

De maatregelen hebben 2 keer geholpen, na de eerste golf kregen we de cijfers naar beneden en ook nu lukte dat tot bepaalde hoogte. Vrijdag is er opnieuw overleg en als de cijfers niet verbeteren zie ik niet in waarom de overheid de andere overheden in de buurlanden niet zou volgen.

Niemand zegt hier ook dat de feestjes de enige bron zijn wel zijn ze een teken van het feit dat er teveel mensen de regels onvoldoende volgen. Die feestjes alleen kunnen dat niveau niet veroorzaken maar ze dragen er wel mee toe bij. Bovendien demotiveren ze anderen om vol te houden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Wat betreft die chalets in de Ardennen. Kan iemand uitleggen waarom de politie daar niet zou mogen optreden? Tien auto's die een week voor één villa staan, daar heb je toch geen drone voor nodig hé.

Het is trouwens dégoutant dat de brave burger thuis geen gasten mag ontvangen met Kerst, maar dat hij in "de gezonde buitenlucht" van bv Durbuy ineens wel 10 of meer bezoekers mag ontvangen. Ahja t is een huurchalet.

Als je dit toestaat, dan blijft er geen draagvlak meer voor de bubbel+1 regel. Toch ??
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Dat is ook niet toegestaan. En toch gebeurt het.
Feestjes zijn ook niet toegestaan. En je hoeft naar de Ardennen om met 5 gezinnen een kerstfeest te houden natuurlijk. Hoeveel kerstfeesten zullen er niet corona-proof en volgens de regels gebeuren?

De 3de golf is misschien al onderweg: al enkele dagen op rij stijgende cijfers. In NL en DE gaat het wel veel harder eer ze ingrepen.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20201215_97943376
Toch roept de Vlaamse ondernemersfederatie Voka alle bedrijven nadrukkelijk op om zich aan de coronaregels te houden. ‘Als we door het verplichte telewerk een derde coronagolf kunnen vermijden, moeten we dat doen’, zegt Voka-woordvoerder Kasper Demol. ‘Nog even volhouden.’
Als iedereen zijn gat afveegt aan de regels, gaan ze wel langer vna toepassing zijn...
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

iceke schreef:Ge kunt van alles een probleem maken natuurlijk... dat gebeurde in de eerste golf, dat gebeurt nu terug. Met te blijven polariseren gaan we ver komen.
Blijkbaar zijn er nog altijd mensen die denken dat op een bankje gaan zitten aan uw tweede verblijf de grote boosdoener is
Heb je mijn reactie eigenlijk gelezen?
Er is totaal geen probleem als je met je gezin op een bankje aan je 2de verblijf gaat zitten. Ga gerust en geniet van de tijd.

Er is wel een probleem als je andere gezinnen uitnodigt. Waarom zou het daar wel mogen en thuis niet? :bang:
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Er zijn wel beperkte brononderzoeken en die komen tot diezelfde conclusie: het gebeurt maar heel beperkt op school..
daarom dat de buurlanden alles dichtgooien
daarom dat de herfstvakantie verlengd werd; daarom de oproep om ook de kerstvakantie te verlengen,... die voorstellen dienen net om de samenscholing te verkleinen/vermijden.
wanneer stagneerden de de cijfers. perfect voorspelbaar na opening scholen,

maw er is een probleem met de scholen, iedereen erkent dar.
Laatst gewijzigd door 1207 16 dec 2020, 11:51, in totaal 1 gewijzigd.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik vermoed dat jij geen kinderen hebt.

Een school is meer dan een plek waar leerstof in een kind gegoten wordt. Ze leren er ook omgaan met mensen, met dingen, met groepen,...
Er is al genoeg schade aangebracht aan het leerproces de laatste maanden. Ergens moet je collateral damage aanvaarden, maar dat heeft ook zijn grenzen.

Los daarvan, als scholen sluiten zitten veel gezinnen met de handen in het haar en krijgen ze het plots wel gedaan van hun werkgever dat ze van thuis uit mogen werken.
Als scholen sluiten is het plots ook vele malen rustiger op autostrades. 't Is nu niet dat scholieren met de auto via een autostrade naar hun lagere school gaan é...
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

niemand ontkent dat er besmettingen zijn door de scholen. Wel dat deze beperkt zijn want kinderen zijn (volgens een IJslandse studie) minder besmettelijk dan volwassenen.

Ook hebben we Ierland als mooi voorbeeld. Daar is het land voor 6 weken in lockdown geweest met enkel de scholen die openbleven en zijn de cijfers met 80% gedaald. Sinds 1 december zijn de maatregelen versoepelt en zitten ze daar op een plateau en stijgen de cijfers weer lichtjes.
Bijlagen
coronavirus-data-explorer.png
iceke
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: Heb je mijn reactie eigenlijk gelezen?
Maakt u geen zorgen, als ik het tegen u heb zal ik je wel quoten :angel:

Trouwens, het is niet omdat de school een motor is dat ze dan maar toe moet .. dat zijn we ondertussen toch al een paar maand gewoon zou ik dan denken.
We lossen het probleem niet op, we proberen de piek te verlagen.
Als je het probleem wil oplossen gaan die scholen echt dicht moeten...wil je de piek verlagen, dan helpen de meest onzinnige dingen natuurlijk ook een heel klein beetje.
1207
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef:Ik vermoed dat jij geen kinderen hebt.
ik werk ook niet in de evenementensector

ik snap de hele uitleg al ga ik ook hier niet met alles akkoord.
leerachterstand is altijd relatief en tov iemand maar nu zit iedereen in dezelfde shit en da's vervelend. in het allerslechtste geval gewoon collectief laten dubbelen. Er zullen uiteraard wel nog minder brutale oplossingen zijn.

het is geen pestactie om kinderen en/of werkende ouders te kloten.
het gaat er gewoon dat er nog steeds teveel mensen op teveel momenten blijven samenkomen.
zelfs in de huidige context zijn de maatregelen, in zijn totaliteit, blijkbaar nog te soepel. De stijgende cijfers tonen dit aan en dankzij een falend beleid hebben we nog steeds geen idee en blijft het gok- en giswerk.

Ierland heeft de scholen opengehouden en de rest dichtgesmeten. dat werkt dus blijkbaar ook en van mij mag je dat hier ook invoeren hé.
alles draait nog steeds om die ziekenhuizen. Dat virus krijgt ge niet weg maar die madame met borstkanker moet wel behandeld kunnen worden.

Gewoon doen alsof bepaalde sectoren niet tot de maatschappij behoren en ergens in een vacuüm functioneren? Dit na zoveel maanden nog steeds blijven volhouden?
of die idiotie dat je met dat virus kunt onderhandelen, wat we blijkbaar nog steeds doen.
dat is nefast
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

als iedereen zich beter aan de regels zou houden, is de school openhouden, of dat nu een motor is of niet, geen enkel probleem.
Het probleem is dat 'de mens' meer en meer egoïstischer wordt. Ik trek me niets aan van de regels, het is niet mijn probleem, laat de buren zich maar aan de regels houden, dan kunnen wij lekker doen wat we willen. Het is dat soort mentaliteit.

Als iedereen zich iets of wat aan de regels zou houden dan waren de problemen veel kleiner.
In Australië heeft men de boel op orde, zonder vaccin, maar wel met strikt maatregelen waar de mensen zich aan houden.

"Al drie maanden is de leefwereld van de 62-jarige Mark Bell uit Melbourne beperkt tot een straal van vijf kilometer rond zijn huis. In de twee uur dat hij dagelijks naar buiten mag, moet hij verplicht een mondkapje op. Tot voor kort gold ook een avondklok: om 20.00 uur dienden alle 5 miljoen inwoners van de stad binnen te zijn. Veel bedrijven, inclusief de horeca, hebben de deuren gesloten. Familie, vrienden en collega’s heeft Bell, manager bij een scheepvaartbedrijf, al maanden niet meer gezien. ‘Het leven is dit jaar wel echt even anders’, laat hij, met gevoel voor understatement, weten. Ons contact verloopt via Messenger, want voor buitenlanders zitten de grenzen op dit moment potdicht.
....
Kom je het land binnen wordt je vanaf de luchthaven begeleid naar vaste corona-hotels waar je 14 dagen niet uit geraakt.
Iedereen weet hoe het er hier aan toe gaat. Van 144.000 belgen die uit buitenland kwamen zijn er 100 getest.
Belgische maatregelen met Belgische mentaliteit.
"
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~ba826158/

Het leven is daar terug normaal, zoals het voor corona was. Het kan dus wel, maar men moet willen.
1207
Elite Poster
Elite Poster

sky schreef:als iedereen zich beter aan de regels zou houden, .
op vakantie vertrekken naar Zuid-Afrika, dit weekend de kerstboom in brussel bezoeken, zondag op de meir kerstcadeaus gaan kopen is perfect toegelaten binnen de huidige regels.
tussendoor nog eventjes langsgaan in brugge om naar die hun lichtfeest te gaan kijken is ook een optie
nog wat speciale eindejaarstentoonsstellingen in musea zal ook wel volk lokken maar is perfect ok en volgens de regels
uw dochter die afzakt naar een shopping center? samen met 10 000 anderen in datzelfde weekend? ze houdt zich aan de regels
uw buurman daar en breden die een chalet afhuurt in Eupen? zo eentje met 7 slaapkamers? Uiteraard is er niets aan de hand
sky
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
sky schreef:als iedereen zich beter aan de regels zou houden, .
op vakantie vertrekken naar Zuid-Afrika, dit weekend de kerstboom in brussel bezoeken, zondag op de meir kerstcadeaus gaan kopen is perfect toegelaten binnen de huidige regels.
tussendoor nog eventjes langsgaan in brugge om naar die hun lichtfeest te gaan kijken is ook een optie
nog wat speciale eindejaarstentoonsstellingen in musea zal ook wel volk lokken maar is perfect ok en volgens de regels

uw dochter die afzakt naar een shopping center? samen met 10 000 anderen in datzelfde weekend? ze houdt zich aan de regels
Bedankt, je hebt mijn punt 'Het is dat soort mentaliteit.' dus duidelijk gemaakt.
Het is niet omdat iets mag, dat je het ook moet doen.

We zouden ook graag onze familie terug zien, dat is ook van februari geleden. Mag dat niet, tuurlijk wel, maar better safe then sorry, zeker naar oudere mensen toe.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

boulder schreef:Het is dus niet alleen zo dat wij "een andere visie" hebben, de regering heeft uw piste ook openlijk afgeschoten.
OK Boulder. Laat ons zeggen dat we qua mening 360 000 graden tegenover mekaar staan. En dat moet kunnen. Ieder zijn waarheid, zoals in het TV- programma. Ik ga daarom uw mening nog niet als "nonsens" bestempelen .

Verder misschien ook eens goed lezen wat ik schrijf in reply op uw post want uw antwoorden zijn niet altijd to the point. Ik beweer bv. nergens dat jij persoonlijk tegen de premie voor gezondheidwerkers bent maar ook die discussie ga ik niet heropenen.

En tenslotte nog eenmaal mijn visie, in het bijzonder over de uitspraken en beslissingen van Quickie en zijn gevolg gisteren.

1. Wat "de regering" betreft:

A. Dit standpunt van gisteren waar jij naar verwijst, is i.m.o. eens te meer een standpunt vanuit overwegingen inzake plat populisme. Er zullen immers nog veel verkiezingen volgen waarbij Quickie kan afgerekend worden op al te onpopulaire maatregelen. Blijkbaar is er toch een les blijven hangen na de vorige verkiezingen. Of daar het juiste gevolg wordt aan gegeven, is nog een heel andere vraag ... Soit.

Het zou, niet waar, ook zeer vervelend zijn, mocht hij of iemand van "les amis", laat staan iemand van zijn gerechterlijk apparaat met voorbeeldfunctie, zelf betrapt worden. Als den doofpot dan zijn werk niet doet, heb je een serieus probleem als Minister van Justitie. Dus safety first.

B. Ik weet niet of je gisteren het journaal gezien hebt en het antwoord van Zijne Excellentie op de vraag van De Vilder: "met de feestdagen zullen dus geen drones gebruikt worden ... ? Na even slikken kwam zijn antwoord: "normaal niet" ... Een radicale en duidelijke "neen", heb ik niet gehoord en ook geen van de gezinsleden hier.

C. Men strooit eens te meer mensen zand in de ogen maar blijkbaar hebben velen dit graag en wordt dit ook geapprecieerd (nogmaals dit ook weer naargelang het ook weer al dan niet in het kraam past) ...

Enerzijds zeggen: we gaan steng optreden en straffen. Anderzijds ... maar we gaan het de politie wel moelijker maken om overtreders te "vatten" want eerst moet de parketmagistraat gebeld worden :bang: :bang: :bang: :bang:

Dit terwijl er duidelijk een wetsartikel is (en dat bewijst dat mijn stelling niet volledig tegen de grondwet indruist want ander was dit artikel er ook nooit gekomen), waarin gesteld wordt dat de politie wel bij vaststelling van démarches die de volksgezondheid in het gedrang brengen, privé eigendommen mogen betreden.
Deze vraag is gisteren ook door De Vilder gesteld aan Zijne Excellentie, hoe we dit dan moeten bekijken?
De Volksgezondheid is bij corona natuurlijk verre van in het gedrang :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: Wat is het probleem of er nu nog 100 of 1000 doden meer vallen niet waar? Er zijn er toch zo veel al moeten gaan ...

Verder: tegen dat de politie het parket gevraagd heeft of het mag om in te grijpen, de omstandigheden geschetst heeft wanneer ze zaken vaststellen en de bijkomende vragen van de procureur beantwoord hebben , is de zaak al volledig of grotendeels opgeruimd natuurlijk.
En die procureur gaat dan efkens tussen de kalkoen met kroketten en zijn / haar dessert, beslissen van op 10, 20 of 30 km afstand of ingrijpen proportioneel is ... Dit is toch compleet van de pot gerukt ?

Dus enerzijds geven ze de stoere boodschap dat er zelfs in beslag names kunnen gebeuren maar anderzijds gaan we het de politie toch ook niet al te gemakkelijk maken.

Tja, je kan ook snelheidsovertredingen strenger beboeten maar zeggen zeggen dat de boete pas kan volgen nadat politie met flitswagen elke overtreder persoonlijk tot stil stand gebracht heeft binnen de X aantal honderd meter van de locatie van het flisten om hem / haar persoonlijk een minnelijke schikking voor te stellen na overleg met het parket. :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang:

D. Het recht op privacy: dat is een lacher en utopie. OK, het verschaft velen werk. OK, voor procdurepleiters en -advocaten een handig middel om recht te trekken wat (deels) scheef is. Maar verder is dit een utopie.

1. Al eens geïnventariseerd wat de staat over u allemaal weet?

- om te beginnen, medisch: ja, welke aandoeningen heb je gehad en welke medicatie heb je genomen met welke frequentie is die aangekocht bij de apotheek en ja: hebben we hier redenen om therapietrouw al dan niet in twijfel te trekken. Dit laatste doet men nu niet maar in theorie zou dit kunnen en ja, dan komen we dichter bij levens- en/of politieke overtuiging: bij welk ziekenfonds ben ik aangesloten
- welke info heeft de fiscus: mijn belastingsaangifte is elk jaar voo 80% volledig juist ingevuld.
- welke info heeft de staatsveiligheid: lid van een politieke partij?, lid al dan niet van één of andere organisatie?, lid van één of andere vereniging die iets zegt over visie op mens en maatschappij ....?
- en zo kan ik nog wel verder gaan

2. Wat gooien we zelf qua privacy bewust of onbewust te grabbel? OK, Facebook en aanverwanten, da's evident.

Echter maken we gebruik van spraaktechnologie - zeker als ub'ers niet waar - om de gps in onze wagen te bedienen, om onze radio op een bepaalde zender af te stemmen, om muziek te kiezen zonder ons stuur te moeten los laten, om draadloos te kunnen bellen zijn we eveneens geconnecteerd met de bluetooth boordcomputer. Resultaat ... automerken vergeten dit en doen daar niets mee? Weer mis natuurlijk, in uw wagen zit een SIM- kaart, de link met de eigenaar is meer dan evident en finaal is dit dus een interessante bron van data voor marketing en andere bedrijven.

Over de smartphone in deze, ga ik al helemaal niet meer zeggen want dat spreekt voor zich. Idem voor laptop / PC gebruik.

Daar liggen we allemaal blijkbaar niet wakker van maar nogmaals, wat een aanslag op het leven en "de privacy" als men op oudejaarsavond in een grootstad met een drone toch groepen zou detecteren die het te bont maken, ver buiten de lijnen kleuren en ja ... zorgen voor extra besmettingen of een verhoogd risico erop. Dan komen we weer bij het verhaal "gezondheid" en da's mijn volgende statement.

3. Wat ik totaal niet begrijp, is meer dan 30 jaar in de zorg werkende en ja, ook met patiënten die heel slechte diagnoses kregen, is dat in de ogen van menigeen "privacy" dan plots niet meer aan de orde is.

In het ziekenhuis helpen de website inhoudelijk aanpassen om patiënten te informeren over "gdpr", brochures geschreven, affiches uitgehangen voor patiënten die nadere toelichting wensen met de aanspreekpunten, etc. etc.
Op mijn vorig werk zelfs eindverantwoordelijke in een instelling voor personen met een handicap voor implementatie en opvolging van de wet op de privacy.

Het spijt me zeer maar ik moet nog de eerste patiënt tegen komen of de vertegenwoordiger ervan die me vraagt naar de wijze waarop het ziekenhuis zijn privacy waarborgt. Hij / zij kan dit en heeft hiertoe het volste recht. Dit is trouwens beschreven in policies van tientallen bladzijden lang die patiënten integraal mogen meenemen, lezen, afdrukken ...

Al één iemand die me hier als patiënt of vertegenwoordiger vragen over gesteld heeft? Niemand, nobody, nul ofte zero.

Welke vragen krijg ik elke halve dag wel: "denkt u dat het zou goed komen met mijn vader / kind / moeder?, hoe kunnen we zo vlug mogelijk weten of de ingreep wel goed verlopen is opdat we toch terug wat rust krijgen in ons hoofd?", "Er zal toch wel aandacht zijn voor het feit dat hij / zij allergisch reageert op product x of y?", "Hij of zij zal toch wel goed opgevangen worden als hij hoort dat de ingreep niet het verhoopte resultaat heeft opgeleverd?", "Mag ik echt niet samen met zijn broer / zus samen mijn vader op de afdeling bezoeken?", etc. etc.

De goede "outcome" is mensen hun eerste bekommernis want "gezondheid, daar hebt ge helaas maar 1 exemplaar van".

Dus wie zegt dat privacy een hoger goed is dan gezondheid - en daarmee wil ik geenszins zeggen dat niemand recht heeft op privacy maar tegelijkertijd dat dit recht ook niet absoluut is en boven alles staat - zal ik bij opname in het ziekenhuis meedelen dat ik zijn / haar privacy totaal zal beschermen. We gaan uw mutualiteit niet laten weten welke behandelingen u allemaal achter de rug hebt want voor hetzelfde geld moet ge bij den adviseur binnen een maand van uw mutualiteit en die kan u arbeidsgeschikt verklaren waardoor ge uw recht o een uitkering verliest. Maar da's zo erg niet zeker?
Ah ja, we gaan uw ziekenfonds niet informeren over bepaalde behandelingen. Die zult u dan integraal zelf betalen zeker? Ja, desnoods regelen we voor u een afbetalingsplan.

En ik spreek nu nog meer uit eigen naam: iemand uit mijn omgeving moet heel kort na nieuwjaar een zware ingreep ondergaan na meer dan 3 maanden op de sukkel en uiteindelijk een diagnose en behandeling maar met onzekerheid over het resultaat (goed- of kwaadaardig). Wanneer de cijfers weer stijgen, en dat doen ze, te horen krijgen dat je toch nog een 2- tal weken moet wachten op operatie. Amai, no problem zolang Iedereen zijn privacy maar gerespecteerd wordt tijdens controle van corona-regels. Want dat laatste zou toch het einde van de wereld zijn, niet waar ...

En finaal ... Beelden van de DDR- praktijken doen me huiveren. Maar personaliteiten die menen dat privacy een hoger en kostbaarder goed is dan gezondheid, ... Tja, daar ga ik zelfs geen woorden meer aan vuil maken.
1207
Elite Poster
Elite Poster

sky schreef: Bedankt, je hebt mijn punt 'Het is dat soort mentaliteit.' dus duidelijk gemaakt.
Het is niet omdat iets mag, dat je het ook moet doen..
en als ge uw volk kent moet ge dat dus kordater aanpakken

het werk
sociale activiteiten (heb een paar voorbeeldjes opgelijst)
school

zijn momenteel 3 grote motoren

voor werk moet ge gewoon naar de ministers en vrt/vtm kijken
de vrt weigert maskers en minister MOETEN en ZULLEN fysiek afspreken. liefst in brussel met een horde journalisten voor de deur.
Iedereen zal u van naaldje tot draadje perfect kunnen uitleggen dat ze volgens de regels, papiertjes, procedures en protocollen wel perfect veilig bezig zijn.

10 maanden lang de klaagzang dat kinderen niet bij hun grootouders mogen wegens besmettingsgevaar.
Gelukkig hebben we met dat virus onderhandelt dat knuffelcontacten mekaar niet zullen besmetten. Heel Vlaanderen ziet dus een 6 jarige op de schot van een 65 jarige kruipen in volle prime time. Volgens de regels alles inorde want knuffelcontact mag. (Ik hebt het over M. Tanghe)

ge hebt al geen beleid en die 3 dingen waar men al maanden op hamert worden dagelijks met voeten getreden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

sky schreef:als iedereen zich beter aan de regels zou houden, is de school openhouden, of dat nu een motor is of niet, geen enkel probleem.
Het probleem is dat 'de mens' meer en meer egoïstischer wordt. Ik trek me niets aan van de regels, het is niet mijn probleem, laat de buren zich maar aan de regels houden, dan kunnen wij lekker doen wat we willen. Het is dat soort mentaliteit.
Onderwijs is belangrijk, fysiek contactonderwijs is dat niet. Bekijk het ook eens van de andere kant, waarom moet een deel van de bevolking inspanningen leveren zodat een ander deel van de bevolking, schoolgaande kinderen en hun ouders dus, geen inspanningen moeten leveren? Dus heel veel mensen moeten inspanningen leveren voor relatief weinig mensen die op een kussen gezet worden en geen inspanningen moeten leveren terwijl ze neerkijken op zij die zich niet kwijten van de inspanningen die ze moeten leveren.

De realiteit is dat we het zelfs niet voor de leerlingen in het middelbaar doen, enkel maar voor hun ouders. Vergeet immers niet dat de leerlingen in het middelbaar, bij monde van de Vlaamse Scholierenkoepel, zelf vragen om thuis te mogen blijven met afstandsonderwijs. Zij hebben dat als heel positief ervaren in de eerste golf, en ze rapporteerden geen gebrek aan sociaal contact. Dus wat betreft middelbaar, vraag je eigenlijk aan de burgers die niet zelf *alle* inspanningen willen leveren, om *alle* inspanningen te leveren zodat kinderen die net wel inspanningen willen leveren, geen inspanningen moeten leveren. Veel gekker kan het niet worden, van een oneerlijke verdeling van de lasten gesproken. "Allemaal inspanningen leveren zodat we de scholen open kunnen houden?" - nee dank u, niet uit egoïsme, gewoon omdat het niet werkt want daarmee raken we blijkbaar zelfs niet eens onder 2k gevallen/dag.

Als je nu eens doet waar het draagvlak ligt, middelbare scholen sluiten (met afstandsonderwijs) zodat de burgers iets meer relaxed door het leven kunnen gaan, sla je 2 vliegen in een klap. En hetzelfde voor hoger onderwijs uiteraard. Er zal nog steeds een influx van besmettingen uit het lager onderwijs komen, dus de maatregelen gaan blijven tot na pasen, wat m.i. al een prijs is die hoog genoeg is om te betalen voor het onderwijs. Er zit ook daar een limiet op. We moeten geen extra olie op het vuur gooien door middelbare scholen en hoger onderwijs fysiek te heropenen, de gezondheidszorg is al genoeg belast op dit ogenblik.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Als je spreekt over "geen inspanningen leveren", maak je meteen pijnlijk duidelijk dat je zelf niet tot de categorie "ouders van kinderen" behoort. Ik ga hier geen klaagzang afsteken, maar corona en kinderen is niet voor iedereen zo evident als jij het doet uitschijnen.
Dus heel veel mensen moeten inspanningen leveren voor relatief weinig mensen die op een kussen gezet worden
Schoolgaande jeugd: 1,2miljoen kinderen
Hoe klein dacht je dat de groep ouders was :)?

Je kan uw redenering dus ook omdraaien: ouders léveren al een grote bijdrage aan de maatschappij (kinderen opvoeden) en léveren al een grote inspanning met corona, waarom kan de groep zonder kinderen zich niet - zoals een volwassene betaamt - wat inhouden, zodat de kinderen niet achter slot en grendel moeten?

De realiteit ligt tussen de 2 in (alle scholen verplicht open <> alle scholen verplicht gesloten) en dat lijkt - tot nader order - niet zo'n slecht resultaat op te leveren. Op een korte periode na, waarin er niet systematisch getest werd, werden alle nauwe contacten van besmette personen getest (inclusief de kinderen) en uit de cijfers volgend op dat testprotocol blijkt toch niet dat kinderen alles en iedereen aansteken?
Ik zou denken dat we, na al die weken, de fase van ontkenning toch wel al voorbij zijn?
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:corona en kinderen is niet voor iedereen zo evident als jij het doet uitschijnen?
de huidige situatie is voor NIEMAND evident en voor iedereen minimaal klote en vaak erger

niet voor ouders,
niet voor pubers,
niet voor oudjes opgesloten in rusthuizen
niet voor kankerpatienten die niet deftig gediagnosticeerd kunnen worden momenteel
niet voor de zelfstandigen die dicht of al failliet zijn
niet voor de bedienden die moeten gaan werken en elke dag schrik hebben da virus mee naar huis te pakken
niet voor alleenstaanden
niet voor armen
niet voor chronisch zieken wiens revalidatiecentra dicht zijn
niet voor al die gezinnen die vorig jaar, door de woonbonus, sneller of te snel gekocht hebben en nu werkloos thuis zitten
zelfs neit voor de gepensioneerde generaal met zijn pensioen van 10 000 euro, die zit ook maar opgesloten thuis omdat amper iets mag
ook niet voor al die coronopatienten die maanden na hun ziekte nog steeds afzien, bv kapotte longen
...

Ik zou echt geen lijden gaan vergelijken
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Als je spreekt over "geen inspanningen leveren", maak je meteen pijnlijk duidelijk dat je zelf niet tot de categorie "ouders van kinderen" behoort.
Iedereen moet inspanningen leveren.
heist_175 schreef:maar corona en kinderen is niet voor iedereen zo evident als jij het doet uitschijnen.
Het is voor niemand evident, iedereen heeft er last van op een of andere manier. Maar mensen zonder kinderen moeten ook niet vragen om toegevingen omdat het niet evident is. Want toegevingen maken, zoals de scholen openhouden, is uiteindelijk niets anders dan het verschuiven van lasten van de ene schouder naar de andere. Lasten verdwijnen niet omdat je toegeeft, integendeel zelfs.

Dat de cijfers vandaag opnieuw stijgen, is zeker voor een deel toe te schrijven aan de scholen (zie meldingen van schoolsluitingen elke dag), en het is mede daarom dat de mensen geen normale kerst en nieuw zullen kunnen vieren dit jaar. Omdat toegevingen gemaakt werden, in hoofdzaak voor de ouders wat het middelbaar betreft. De groep die last ondervindt is bovendien veel groter dan zij die de voordelen ontvangen hebben.
heist_175 schreef:Hoe klein dacht je dat de groep ouders was :)?
Als we er vanuit gaan dat elk kind 2 unieke ouders heeft (quod non uiteraard), dan vraag je al aan meer dan 2 op 3 Belgen om inspanningen te leveren voor minder dan 1 op 3 Belgen. Waarvan er dus ook een deel bereid zijn en vragen om inspanningen te leveren, maar dat zelfs niet mogen.
heist_175 schreef:Je kan uw redenering dus ook omdraaien: ouders léveren al een grote bijdrage aan de maatschappij (kinderen opvoeden)
Dat is in het grote merendeel van de gevallen een vrije keuze geweest, de wet heeft je niet verplicht van een kind te krijgen. Maatregelen opvolgen nav COVID-19 is geen keuze, de wet schrijft dat voor.
heist_175 schreef:Ik zou denken dat we, na al die weken, de fase van ontkenning toch wel al voorbij zijn?
Als ik zie wat Nederland en Duitsland beslissen obv wetenschap, meen ik van niet. We lopen nog altijd achter.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 16 dec 2020, 14:39, in totaal 1 gewijzigd.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

CCatalyst schreef:Onderwijs is belangrijk, fysiek contactonderwijs is dat niet.
Straffe uitspraak.
Al eens rond gelopen op een universiteitscampus zoals van de VUB, ULB, UCL-LLN,... ?
Ik wel, met de regelmaat van de klok. Dat is dus allemaal overbodig?
Al die onderwijs instellingen betalen dus miljarden voor vastgoed terwijl dit totaal niet nodig is?
Haleluja, de nieuwe onderwijsminister is opgestaan, het besparingsplan ligt al klaar.
CCatalyst schreef:waarom moet een deel van de bevolking inspanningen leveren zodat een ander deel van de bevolking, schoolgaande kinderen en hun ouders dus, geen inspanningen moeten leveren?
En wie zegt dat ze geen inspanning moeten leveren?
Er gaan geen leuke activiteiten meer door zoals schoolreis, theater, sportdag, buitenlandse uitstappen zoals de klassieke Rome-reis,...
De klassen zijn koud door het verplichte open raam.
Van 's ochtends tot 's avonds met een mondmasker op de mond.
Vele lagere scholen en/of kleuterscholen bieden geen voor en/of na schoolse opvang meer aan.
Geen warm eten op school.
...
Maar hé, dat zijn geen inspanningen hoor.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: Ik wel, met de regelmaat van de klok. Dat is dus allemaal overbodig?
Absoluut, binnen afzienbare tijd is dat gewoon de norm, ik garandeer je dat.

De vrijgekomen ruimte - auditoria met een gigantische voetafdruk die minstens 150 dagen per jaar zelfs niet eens gebruikt worden (pre/post COVID) - zal dankbaar gebruikt kunnen worden voor onderzoek in de plaats.
cadsite schreef:Er gaan geen leuke activiteiten meer door zoals schoolreis, theater, sportdag, buitenlandse uitstappen zoals de klassieke Rome-reis,...
De ene een gebrek aan schoolreis dit jaar wat volgend jaar wel ingehaald zal worden, de ander loopt op de laatste dagen van zijn/haar leven en ziet niemand meer. Voor jou is dat blijkbaar hetzelfde, ik neem er nota van.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 16 dec 2020, 14:44, in totaal 1 gewijzigd.
sky
Elite Poster
Elite Poster

Zelfs voor middelbaar onderwijs is fysiek onderwijs zeer, zeer en ik zeg het nog eens zeer belangrijk.
Niet voor de 5 beste leerlingen van de klas, maar wel voor al de rest wel.

Ik heb 3 kinderen waarvan er 2 in het middelbaar.
Waarvan 1 momenteel met afstandsonderwijs, de andere kan voltijds naar school, en waarbij ze vorige jaar beide afstandsonderwijs hadden (2de middelbaar en 6de studiejaar). Ik kan dus heel goed vergelijken of afstandsonderwijs werkt of niet. En ik u verzekeren dat dat NIET werkt.
Ze leren iets, dat is waar, maar lang niet zoveel als op school.

Afstandsonderwijs is helemaal anders dan fysiek onderwijs. De kinderen moeten veel meer zelf uitzoeken, niet dat slecht is, maar de leraars geven dezelfde opdrachten of meer voor afstandsonderwijs dan ze zouden geven als ze op school waren. Taken die in de klas 1u duren, daar hebben ze thuis 1,5u voor nodig. Laatste hadden ze 7 toetsen op 2 dagen, omdat ze die week extra verlof moesten inhalen. Je kan geen of veel minder vragen stellen, .....

Dus ouders die kinderen hebben die naar school gaan, leveren geen of minder inspanningen. :lol: :lol: :nono:
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

heist_175 schreef:Als je spreekt over "geen inspanningen leveren", maak je meteen pijnlijk duidelijk dat je zelf niet tot de categorie "ouders van kinderen" behoort. Ik ga hier geen klaagzang afsteken, maar corona en kinderen is niet voor iedereen zo evident als jij het doet uitschijnen.
Holy f*** man, ik zou liever nu kinderen hebben dan wat ik nu elke dag moet doorstaan. De schrik om corona op te lopen zit er bij mij goed in. Ge hebt gekozen voor kinderen, dan moet ge maar uw verantwoordelijkheid nemen. En als de scholen dicht moeten, dan gaan ze dicht. Ik vraag me af in welk strontland we leven als we hier constant lopen te zagen om wat luxeproblemen. In den oorlog was het veel erger en ze hebben het ook overleefd. Bende mietjes tegenwoordig.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
cadsite schreef: Ik wel, met de regelmaat van de klok. Dat is dus allemaal overbodig?
Absoluut, binnen afzienbare tijd is dat gewoon de norm, ik garandeer je dat.
Uw garantie is niets waard, want je weet niet waar je het over hebt :).
Blijkbaar heb je een fantastisch overzicht over welke scholen er allemaal op slot zijn gegaan wegens corona (terwijl het vermoedelijk enkel wat anekdotische sluitingen zijn), dus ga je ook weten wat de huidige situatie is in het secundair onderwijs.
Wat meteen bewijst dat uw gebrabbel over onderwijs complete nonsens is. Zonder fysiek onderwijs lukt het in het secundair niet. Tenzij je, zoals de minister van onderwijs, onderwijs niet belangrijk vindt. Hoewel onderwijs onze enige grondstof is in Vlaanderen en België.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

sky schreef:Zelfs voor middelbaar onderwijs is fysiek onderwijs zeer, zeer en ik zeg het nog eens zeer belangrijk.
Niet voor de 5 beste leerlingen van de klas, maar wel voor al de rest wel.
Niet akkoord. Luister eens naar wat de leerlingen zelf zeggen ipv met het vingertje te staan zwaaien. Zij omarmen deze vorm van onderwijs en voelen zich meer gemotiveerd. Zeker vanaf 14 jaar wordt het latere beginnen geapprecieerd, er is voldoende medisch onderzoek dat dagelijks om 7u opstaan gewoon ongezond is voor deze leeftijdsgroep. Eindelijk kunnen ze eens onderwijs volgen zonder doodmoe te zijn.
sky schreef:En ik u verzekeren dat dat NIET werkt.
En toch op het einde van het jaar erdoor, maw voldoet aan de eindtermen. Feiten spreken het dus tegen.
sky schreef:Dus ouders die kinderen hebben die naar school gaan, leveren geen of minder inspanningen.
Je lijst geen enkele inspanning op die de ouders maken, omdat er ook geen zijn.

Vergelijk met NL, DE, de VS. Daar maken ouders inspanningen die van gelijke aard zijn als anderen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 16 dec 2020, 14:53, in totaal 1 gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Als ze alle scholen sluiten, moet er voor allen onder de pakweg 14 jaar opvang voorzien worden. Voor mij geen probleem, ik werk thuis en kinderen zijn al 9 en 12.
Maar wie niet kan thuiswerken? Juist, al die kids naar de grootouders.

Er zijn er in het schooljaar 2019-2020 veel doorgelaten die het niet gehaald zouden hebben zonder Covid.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”