Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

CCfan schreef:[
De overheid stelt dat reizen 'sterk afgeraden is' en dat enkel omdat Europa heeft afgesproken dat we het niet gaan verbieden.
ja lap, de paraplu Europa :)
dus eigenlijk wil onze regering de luchthavens manu militari sluiten, quarantaine invoeren, verplicht testen daar,... maar dat mag ni?
ik krijg er bijna compassie mee

in heel Europa doen alle landenhun eigen ding, behalve bij de luchthavens? dat er in november 145 vd 150 000 gecontroleerd werden is ook EU zeker? 0,1% vd reizigers is het maximumquota dat gecontroleerd mocht worden? ik krijg opnieuw compassie met onze regering :)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Ik probeer het anders te formuleren ... Misschien dat we dan nog tot een compromis kunnen komen :-D

@Iceke: heb ik iets tegen het feit dat jij je ouders uitnodigt. Neen, zeker niet. De grote besmettingen zullen niet komen van 2 mensen extra in uw gezin / bubbel. Dit zijn niet de grote overtredingen.

Deze regering heeft evenwel wel geleerd dat als ze de spreekwoordelijke vinger geven, velen met heel het lichaam gaan lopen. Vanuit menselijke overwegingen, zou ik er ook voorstander voor zijn dat men met kerst en nieuw mensen in een groep van 6- tal personen laat vieren om te vermijden dat ook oudere bejaarde koppels thuis, volledig afgesneden van alle familie moeten vieren. Dit zou ik persoonlijk verdedigen mocht ik er niet hommeles op kunnen zeggen dat dit bij velen het licht op groen zet voor heuse familie festiviteiten met 10 en als het moet 20 tot 30 man.

En ja ... hier boet de brave burger voor het wandgedrag van onbenullen die niet vatbaar zijn voor reden.

En ja Iceke: ergens boet jij ook hiervoor want ik kan me levendig voorstellen dat jij naast uw ouders misschien ook graag uw zus / broer en partner misschien mee uitgenodigd had ...

Waar heb ik wel iets tegen en wat dégouteert mij wel:

1. uiteraard, massa bijeenkomsten zoals deze bv:
BRUSSEL - De Brusselse politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag rond 2 uur een lockdownfeestje met ruim honderd aanwezigen stilgelegd in Laken, zo bevestigt de politie aan onze redactie. Het feest vond plaats in een loods, waar een discotheek en een shishabar waren geïnstalleerd. De politie trof naast alcohol ook honderden capsules lachgas aan. Bron: Het nieuwsblad.

Ik kan voorbeelden legio geven van dergelijke evenementen, weliswaar daarom niet met 100 man.

Hier is privacy voor mij dat schaamlapje. Als dergelijke evenement opgerold worden door inzet van drones, zou ik zeggen. Zet ze aub massaal in ... Wat mij betreft hoe meer, hoe liever. En ja, er mag er ééntje heel de avond de komende weken mijn tuin bespieden en de bloempotten op mijn terras inventariseren evenals de planten in mijn tuin. No problem at all.

2. Privé-feestjes met 20 tot 25 man waarbij men dan nog de traiteur vraagt om het feest ter plaatste te verzorgen, te zorgen voor bediening, etc.

Natuurlijk zijn er die met vuurkorven en andere verwarmingstoestellen het buiten cosy gaan maken voor een party met 10 of 20 genodigden. Dat zij die drones zouden neerschieten als ze kunnen, lijkt me logisch.

Ook hier is geen sprake meer van privacy maar van een grove overtreding van maatregelen met risico's voor deelnemers zelf, hun omgeving en als het er op aan komt, finaal ook de maatschappij.

En finaal, voor diegenen die schrik hebben dat de overheid via slinkse methoden de pin en het nr. van uw bankkaart zou bemachtigen ...
Je bent verzekert / beschermt door de bank als je zelf geen zware fouten maakt ... Maar hiervoor zijn cybercriminelen veel beter uitgerust dan de politie en parketten. Ik denk niet dat politie / overheid geïnteresseerd zijn in een bankkaart en een pin tenzij ... er iemand zo veel geld op zijn rekening staan heeft dat hij nog maar 10% van de staatsschuld daarmee zou kunnen helpen delven :beerchug:

En dat voorbeeld van het overleden kind ... Waar, er zullen er nog veel in het verkeer om komen. En ja, helaas zullen er nog veel sterven door mishandeling en nog veel meer door honger en kanker.
Maar is niet elk kind dat overlijdt er één te veel? Zeker wanneer het risico kan beperkt worden door rekening te houden met maatregelen of is er iemand hier op het forum van mening - en dit intrigeert mij ten zeerste - als er toch 20 omkomen in het verkeer gedurende x maanden, wat geeft het dan dat er nog 10 omkomen extra door covid ... ?

En zo kunnen we blijven doorgaan. Als ik de redenering doortrek: waarom nog wakker liggen van covid doden. Hoeveel sterven er niet in het verkeer? Hoeveel lopen er zo ie zo al niet op hun einde dus, what's the problem?

Ik ken ook nog een ander voorbeeld geven: een buurman zijn echtgenote moet een ingreep ondergaan waarbij het weg gehaalde weefsel onderzocht moet worden tijdens de ingreep i.f.v. eventuele maligniteit. In principe is er veel kans dat dit goed afloopt maar 100ù zekerheid geeft geen enkele arts. Met de IZ- bezetting door covid geeft men uiteraard voorrang aan ingrepen bij wie maligniteit als bewezen is. Logisch. Maar indien er geen 2° golf geweest was, hadden ze nog voor de kerstvakantie uitsluitsel gehad. Hangt er maar af of deze onzekerheid bepaalt met welk gevoel je de feestdagen tegemoet gaat zeker ... ?

Laat ons finaal een minimum aan ernst behouden, neen?
1207
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:Ik probeer het anders te formuleren ... Misschien dat we dan nog tot een compromis kunnen komen :-D
hoe kijk jij dan naar de overheid en haar aanpak?

jij praat over 100 mensen hier, 20 mensen daar en 30 mensen ginder
ik praat over honderdduizenden mensen die vd overheid probleemloos massaal mogen samenkomen en mogen samentroepen. Zeker niet alleen beroepsmatig. Waar 0 opvolging en/of duidelijkheid is.

hooguit afraden maar zelfs diegenen die het voorbeeld moeten geven slagen er niet in.
high-tech maatschappij maar zoom gebruiken als regering? Je moet nadien toch op de schoot vd reporter kunnen kruipen zeker?
Mondmasker en vrt? die voelen zich er blijkbaar ook te goed voor.

overheden die talloze massa-evenementen organiseren en dan afraden om te gaan? overheden die nul beleid hebben en dan maar kiezen voor repressie?
het parlement is al overboord gegooid en nu moet de grondwet er blijkbaar ook aan geloven?

niets werkt, echt volstrekt niets.Kies zelf maar iets en je zult zien dat altijd uitdraait op een fiasco
ook het buitenland heeft problemen met dit virus maar als je, als land/organisatie/..., echt wil weten hoe het niet moet? kijk naar Belgie.
Duitsland doet de scholen terug op slot en daar is het momenteel maar half zo erg gesteld als hier.

maar neen, die 5 die een pizza bestellen zijn het probleem en zij veroorzaken blijkbaar een overrompeling op de ic. Dat is dus nu al weken het officiële discours, behalve toen de cijfers daalden. Toen zaten al die 5 blijkbaar op congé in eht buitenland.

neen, de huidige maatregelen, beleid en opvolging zijn overduidelijk onvoldoende om de cijfers verder te laten zakken en ze stijgen dus nu weer. .Wanneer grijpt men in? als de cijfers in ziekenhuisopnames exploderen. Absoluut geen dag vroeger, maak u aub niets anders wijs.

en ja,
met kerst, als het weer meezit, zullen wij hier met 3 à 4 man kerst vieren (ma, ik, broer en diens madame). Meot ik nu schrik hebben dat één of andere hersengeamputeerde flik persé zijn macht wil misbruiken als die ons ziet zitten of met zo'n toestelleke van 100 000 euro mijn wc screent?

ik ben er niet gerust in om eerlijk te zijn

ps
uiteraard zijn de mensen die alles aan hun laars lappen idioten en uiteraard heeft dat een invloed, maar zet het een beetje in perspectief. Die marginalen zijn de zondebok momenteel voor een falend beleid.
Als die er nu mee stoppen zal er nog steeds een 3e golf komen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

1207 schreef:de overheid wil mensen in hetzelfde lokaal zowel testen als laten inenten. dat is ons beleid
net op de 7e dag heeft men het over de verplichte negatlieve test als je landen binnen wil.
Belgie? we zijn in maand 10 vd pandemie en nu praat men erover om da heir misschien ook te doen :)
Inderdaad, precies wat ik ook dacht.
In oktober dacht ik eraan naar Madeira te gaan, bleek dat je zonder test Madeira niet binnenkwam, kort daarna was het in heel Portugal.
We zijn weer een paar maanden verder, en men krijgt het idee van dat heel misschien ook wel eens te doen.
Wakker wordeeee...
CCfan schreef:De boodschap van Vincent VQ in de 7e dag om op positieve voorbeelden te gaan focussen in het nieuws en de media, kan daar wel helpen, denk ik dan.
Wat ik vooral onthouden heb van Van Quickenborne is dat hij critici als 1207 en mezelf vierkant gelijk geeft.
De maatregelen van zomaar huizen binnenvallen, pizzadozen tellen, drones inzetten schiet hij af.
Ongetwijfeld doet hij dat omdat hij ziet dat zijn haring niet braadt, er komt teveel verzet vanuit de bevolking, want hij zit zelf in de regering.
demeuter.jpg
CCfan schreef:Is het dan echt zo levensnoodzakelijk om de zon elk jaar op te zoeken? Kunnen we niet voor een keer eens gewoon thuis blijven en dat geld voor volgend jaar opsparen of uitgeven aan, weet ik veel, een home cinemaset of desnoods een hobby treinset?
Wees eens eerlijk, het is niet voor één keer.
Toen we Pasen vierden, moesten we "voor één keer" op een andere manier vieren.
Er was Sinterklaas, en het moest "voor één keer" op een andere manier.
Communies en Lentefeesten moesten "voor één keer" op een andere manier.
Er is Kerstmis, Nieuwjaar, en het moet "voor één keer" op een andere manier.
In de zomer moesten we de vakantie maar "voor één keer" uitstellen, de herfstvakantie ook, de krokus ook.
En we mogen blij zijn als we tegen eind vorig jaar allemaal ingeënt zijn, dat betekent dat ze ons volgend jaar nog een heel jaar gaan zeggen dat het "nog voor één keer" is.
Als je mensen doet offers brengen, wees dan eerlijk.
1207 schreef:in heel Europa doen alle landenhun eigen ding, behalve bij de luchthavens? dat er in november 145 vd 150 000 gecontroleerd werden is ook EU zeker? 0,1% vd reizigers is het maximumquota dat gecontroleerd mocht worden? ik krijg opnieuw compassie met onze regering
Yep, en dat is enkel uitgekomen omdat een journalist zo'n geheim rapport in handen kreeg, anders wisten we nog altijd van niets.
Schuldig verzuim van de Overheid, dat is het!
koenraaddeconinck schreef:Ik probeer het anders te formuleren ... Misschien dat we dan nog tot een compromis kunnen komen
U mag uw demagogie herformuleren zoveel u wilt, u staat alleen met uw goedpraten van schending van de privacy.
Zelfs Vanquickenboren fluit die overtredingen van de privacy terug, hij zegt dat de privacy in de tuin heilig is...

koenraaddeconinck schreef:Deze regering heeft evenwel wel geleerd dat als ze de spreekwoordelijke vinger geven, velen met heel het lichaam gaan lopen. Vanuit menselijke overwegingen, zou ik er ook voorstander voor zijn dat men met kerst en nieuw mensen in een groep van 6- tal personen laat vieren om te vermijden dat ook oudere bejaarde koppels thuis, volledig afgesneden van alle familie moeten vieren. Dit zou ik persoonlijk verdedigen mocht ik er niet hommeles op kunnen zeggen dat dit bij velen het licht op groen zet voor heuse familie festiviteiten met 10 en als het moet 20 tot 30 man.
U hebt geen enkel bewijs hiervan.
Volgens de huidige maatregelen mag je maar maximum 1 of 2 personen vragen, 4 buiten.
Tegelijk zeggen traiteurs dat er mensen zijn die schotels bestellen voor 10 of 20 man.
Denk je nu werkelijk dat als je zegt dat het er 5 zijn, dat ze dan plots voor 100 man gaan bestellen? :roll:
koenraaddeconinck schreef:En ja ... hier boet de brave burger voor het wandgedrag van onbenullen die niet vatbaar zijn voor reden. En ja Iceke: ergens boet jij ook hiervoor want ik kan me levendig voorstellen dat jij naast uw ouders misschien ook graag uw zus / broer en partner misschien mee uitgenodigd had ...
U probeert de woede over de schending van de schending van de privacy weg te halen van de schuldige (de Overheid), en bij de ongrijpbare "hardleerse overtreders" te leggen.
Klassieke verdeel en heers truuk, zal niet werken...
koenraaddeconinck schreef:1. uiteraard, massa bijeenkomsten zoals deze bv:
BRUSSEL - De Brusselse politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag rond 2 uur een lockdownfeestje met ruim honderd aanwezigen stilgelegd in Laken, zo bevestigt de politie aan onze redactie. Het feest vond plaats in een loods, waar een discotheek en een shishabar waren geïnstalleerd. De politie trof naast alcohol ook honderden capsules lachgas aan. Bron: Het nieuwsblad. Ik kan voorbeelden legio geven van dergelijke evenementen, weliswaar daarom niet met 100 man.
Ja, en wat bewijst dat?
Er is een nachtklok die begint om middernacht, er zijn mensen die die overtreden.
Met welk argument kun jij bewijzen dat men plots geen lockdown feestjes meer gaat houden, omdat je dat veranderd hebt naar 22:00?
Het is gewoon demagogie om altijd voort verder te gaan in onze vrijheden afpakken.
Drugs zijn verboden, doeme toch, er zijn toch nog mensen die drugs gebruiken.
Geen probleem, we zetten drones in om iedereen dag en nacht te volgen.
Doeme toch, nog altijd niet opgelost?
Weet je wat, we vallen om de haverklap willekeurige huizen binnen zonder gerechtelijk bevel.
Nog niet opgelost?
We draaien de bewijslast om, bewijs maar eens dat je geen drugs gebruikt.
...
koenraaddeconinck schreef:Hier is privacy voor mij dat schaamlapje.
Het is omgekeerd, het gepercipieerde gevaar is de koevoet om maatregelen in te voeren die passen in een facistisch regime.
koenraaddeconinck schreef:Als dergelijke evenement opgerold worden door inzet van drones, zou ik zeggen. Zet ze aub massaal in ... Wat mij betreft hoe meer, hoe liever. En ja, er mag er ééntje heel de avond de komende weken mijn tuin bespieden en de bloempotten op mijn terras inventariseren evenals de planten in mijn tuin. No problem at all.
Ik stel voor dat ze allemaal constant rond uw huis vliegen, maar van mijn privacy blijven ze af!
koenraaddeconinck schreef:Natuurlijk zijn er die met vuurkorven en andere verwarmingstoestellen het buiten cosy gaan maken voor een party met 10 of 20 genodigden. Dat zij die drones zouden neerschieten als ze kunnen, lijkt me logisch.
Ik zou ze ook neerschieten.
koenraaddeconinck schreef:En dat voorbeeld van het overleden kind ... Waar, er zullen er nog veel in het verkeer om komen. En ja, helaas zullen er nog veel sterven door mishandeling en nog veel meer door honger en kanker.
En omdat er veel kinderen sterven moet onze privacy er maar aan geloven?
Pure demagogie.

En u mag nog 100 voorbeelden geven, maatregelen moeten proportioneel zijn.
koenraaddeconinck schreef:Laat ons finaal een minimum aan ernst behouden, neen?
Hopelijk begin je daar eens aan...
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
CCfan
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer

boulder schreef: Wees eens eerlijk, het is niet voor één keer.
Als je mensen doet offers brengen, wees dan eerlijk.
Je hebt gelijk, het is niet voor 1 keer. Het zal waarschijnlijk voor 1.5 jaar of misschien zelfs langer zijn. Als je nog maar 1 keer naar het journaal hebt gekeken de voorbije weken dan heb je dat normaal gezien wel meegekregen. Is dat dan het excuus om het wel te doen, 'omdat het toch nog zolang gaat duren'. Ik blijf erbij dat deze mensen toch wel een beetje verantwoordelijkheid mogen tonen. Waarom lukt dat voor de meerderheid wel?

Naast een goede informatiecampagne mag dezelfde individuele en collectieve verantwoordelijkheid wat mij betreft ook goed benadrukt worden voor de vaccinatie. Als iedereen gaat zeggen dat hij/zij liever toch nog even wacht, tjah, dan is het voor iedereen langer in lockdown.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

CCfan schreef:Je hebt gelijk, het is niet voor 1 keer. Het zal waarschijnlijk voor 1.5 jaar of misschien zelfs langer zijn. Als je nog maar 1 keer naar het journaal hebt gekeken de voorbije weken dan heb je dat normaal gezien wel meegekregen.
Als iedereen het weet, is dat dan een excuus om heel de tijd de mensen voor te liegen, en zeggen dat het maar voor één keer is?
CCfan schreef:Is dat dan het excuus om het wel te doen, 'omdat het toch nog zolang gaat duren'. Ik blijf erbij dat deze mensen toch wel een beetje verantwoordelijkheid mogen tonen. Waarom lukt dat voor de meerderheid wel?
We hebben politici gehad die op restaurant zaten toen ze die zelf gesloten hadden...
We hebben een partijvoorzitter gehad die in het buitenland een trouwfeest van zijn broer vierder, waar dan veel lossere Covid maatregelen van kracht waren, is dat zo verschillend van Vlamingen die over de grens gaan winkelen?

Bovendien, als het zo onverantwoordelijk is om op reis te gaan, waarom verbiedt men het dan niet?
Dat is toch pure hypocrisie?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Jack Daniels schreef: Deze wil ik jullie ook niet onthouden: corona sneltest kleurt positief door... Cola
https://www.hln.be/nieuws/coronasneltes ... ~a3c6fcc7/

Voor dit laatste artikel is het gewoon even wachten op reacties van de linkiewinkies die geen probleem hebben met de test an sich maar die er wél een probleem van maken dat die aangebracht werd door iemand van het FPÖ. Ik ken mijn pappenheimers hier ondertussen al. Mijn mening: als die test een foutief resultaat geeft op basis van een paar druppels cola, dan is die test onbetrouwbaar. Ongeacht wat "experts" ook mogen beweren.
Stel nu dat die kleurt als je erop pist, wat dan?
Laten we toch hopen dat het personeel dat de coronatesten afneemt (ook de sneltest) niet met cola begint te sproeien :)?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

koenraaddeconinck schreef: @Iceke: heb ik iets tegen het feit dat jij je ouders uitnodigt. Neen, zeker niet. De grote besmettingen zullen niet komen van 2 mensen extra in uw gezin / bubbel. Dit zijn niet de grote overtredingen.
Hoelang zijn we hier nu al tegen elkaar aan't lullen ? Je zou ondertussen al moeten weten dat ik mijn ouders niet ga uitnodigen met kerst, dat ik mijn joeng al maanden niet drop bij hotel oma en dat ik vooral geen problemen heb met mensen die dat wel doen, ook diegene die dat met 100 man(lockdownfeestje) of 1000 (rij eens tot in zaventem) tegelijk doen.
Waar ik wel problemen mee heb is hoe men heel die zever hier oplost (da's dan weer een groot woord natuurlijk, er valt niks op te lossen)
Van in mei hecht ik al meer waarde aan een opiniepijler dan aan heel dat zootje ongeregeld in Brussel, pas nu staat MVR te zwaaien met zijn co meterke in de 7de dag :bang: too little too late zou je dan denken... zolang men vast houdt aan die mondmaskertjes en die 1,5 meter en dat handjes wassen gaat er niet veel veranderen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Die opiniepijler heeft de cijfers van verschillende golven echter niet naar beneden gekregen, de beleidsmakers met hulp van de wetenschappers wél:
- april/mei Wilmes
- juli in Antwerpen
- oktober/november DeCroo
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dat geloof je toch zelf niet ?
En dan bedoel ik niet dat heel die lockdown in al zijn geuren en kleuren niet bijgedragen heeft tot een stabilisatie van de besmettingen, maar dat dat de hoofdreden is, dat maak je mij niet wijs.
ff over Antwerpen, we weten allemaal dat het probleem vooral bij de Marokkanen en de Joden zat deze zomer... denk je nu echt dat Berx indruk gemaakt heeft bij die gemeenschappen ? Jij blind, zij blind...
Het enige dat ik me al 8 maand afvraag = waarom het overduidelijke (dit virus is airborn, 1.5m, mondkapjes en handjes wassen alleen gaat niet veel helpen) pas nu overgenomen wordt door die virologen.
Zijn ze dom(daar geloof ik niet in), zijn ze blind(daar geloof ik eerlijk gezegd ook niet in) of moeten ze dom en blind overkomen ?
Die U bocht van MVR over de mondkapjes, dat gelooft toch niemand ? Waarom moest die mens op een bepaald moment 180° draaien in iets waar hijzelf niet achter stond ?

En verder kijk eens een meter verder dan onze landsgrenzen zou ik zeggen...we hebben maatregelen gezien van "doe maar op" tot " niemand komt nog buiten de volgende 6 weken" veel verschil in de cijfers in die landen tov de onze zie ik in ieder geval niet.
Wat mij betreft hoeven er niet veel een medaille te krijgen in deze crisis.
1207
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:buiten de volgende 6 weken" veel verschil in de cijfers in die landen tov de onze zie ik in ieder geval niet.
Wat mij betreft hoeven er niet veel een medaille te krijgen in deze crisis.
kijk vandaag
Duitsland gaat bijna volledig op slot met 600 doden op 80 miljoen
Wij zitten vandaag aan 100 doden op 10 miljoen en ...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

1207 schreef: kijk vandaag
Duitsland gaat bijna volledig op slot met 600 doden op 80 miljoen
Wij zitten vandaag aan 100 doden op 10 miljoen en ...
Idd een groot verschil. Enerzijds het op tijd erkennen en ingrijpen - niet de kop in het zand steken en maar laten aanslepen tot het volledig uit de hand loopt zoals hier in september/oktober gebeurd is, iets waar geen excuses voor bestaan. Anderzijds doen ze een quasi-lockdown, en geen "lockopen" zoals bij ons waar veel te veel open bleef met als gevolg dat de cijfers nooit onder gemiddeld 2k/dag zijn kunnen zakken, en naar alle waarschijnlijkheid in de loop van volgende week weer gaan stijgen.

Wederom Duitsland slim land - Belgie dom land dus. Enfin, domme politici, want zij dragen de volledige schuld, en niet de moegetergerde burgers die geen enkel perspectief meer hebben.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Die opiniepijler heeft de cijfers van verschillende golven echter niet naar beneden gekregen, de beleidsmakers met hulp van de wetenschappers wél:
- april/mei Wilmes
- juli in Antwerpen
- oktober/november DeCroo
De cijfers gaan omhoog en omlaag, maar dat betekent niet dat je daarmee aangetoond hebt dat dat een gevolg is van de maatregelen.
Men is nog altijd volop aan het gissen.
CCatalyst schreef:Idd een groot verschil. Enerzijds het op tijd erkennen en ingrijpen - niet de kop in het zand steken en maar laten aanslepen tot het volledig uit de hand loopt zoals hier in september/oktober gebeurd is, iets waar geen excuses voor bestaan.
Mochten die maatregelen echt voldoende zijn, dan zou ik verwachten dat een land erin slaagt een volgende golf te vermijden.
Wat ik zie is dat ook landen waarvan men zegt dat ze het goed doen (Duitsland) ook niet kunnen vermijden dat er een tweede golf is.

Australië heeft 2 golven gehad, maar daar lijkt het effectief onder controle, al 3 maand geen nieuwe golf meer, maar daar zoeken ze bij contact tracing ook naar boven toe (wie is de besmetter?).
De meeste cases die ze nu nog krijgen, zijn geïmporteerde.
australia-covid.png
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

https://api.nationalgeographic.com/dist ... ssion=true

Uit die Twitter tread komt er een IJslandse studie ter sprake waar het tegendeel wordt bewezen nl dat kinderen minder vatbaar zijn en dat ze het virus minder doorgeven dan volwassenen. Ook veel cijfers over andere landen die aantonen dat scholen niet de motor zijn (vb in Ierland waar de scholen openbleven maar door een lockdown de cijfers met 80(?)% zakten)
boulder
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
Twitter: https://twitter.com/drzoehyde/status/1336612124835995648 Unroll: https://threadreaderapp.com/thread/1336 ... 95648.html
Dat heb ik dus van in het begin gedacht.
Anderzijds snap ik wel het belang van kinderen naar school te laten gaan (voor hun eigen ontwikkeling en zodat de ouders kunnen telewerken).
Het is een moeilijke spagaat.
Persoonlijk snap ik niet waarom ze ook de kleinsten niet leren omgaan met mondmaskers.
Men denkt precies dat kinderen niets aankunnen.
Ze mogen wel met een fietsje leren rijden, daar een paar keer mee vallen, maar een mondmasker, oh neen, dat kunnen we hen niet aandoen...
quovadis schreef:Ook veel cijfers over andere landen die aantonen dat scholen niet de motor zijn (vb in Ierland waar de scholen openbleven maar door een lockdown de cijfers met 80(?)% zakten
Er was een lockdown en de cijfers zijn gezakt.
Of het een nu door het ander komt, dat is te simpel om dat te veronderstellen.
Ongetwijfeld zal er wel een effect geweest zijn, maar in welke mate, dat weten we niet precies.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

Als de scholen effectief de motor zijn dan zouden de cijfers niet zaken met 80%. Dit is een mooi voorbeeld die aantoont dat de scholen geen motor zijn. Zie niet in hoe je daar een andere verklaring kunt aangeven.

Om het met CCatalyst zijn eigen woorden te zeggen. De scholen (motor) waren open en de brandstof (besmettingen) waren er. Hoe kunnen ze dan zo drastisch zakken als de scholen de grote oorzaak zijn van de 2de golf?

Verder zou ik het artikel eens lezen voor je zomaar een Twitter post voor waar aanneemt
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef:Als de scholen effectief de motor zijn dan zouden de cijfers niet zaken met 80%. Dit is een mooi voorbeeld die aantoont dat de scholen geen motor zijn. Zie niet in hoe je daar een andere verklaring kunt aangeven.
Uiteraard wel. De twee weken vakantie + de sterke afname van het aantal testen sinds 24 oktober + het feit dat de scholen niet volledig heropend zijn waardoor de "heropbouw" van de cijfers trager verloopt dan in september, zonder verdwenen te zijn. Dit verklaart de cijfers perfect.

Afbeelding
quovadis schreef:Zie niet in hoe je daar een andere verklaring kunt aangeven.
Ik zie niet in hoe je een andere verklaring kan geven voor de huidige stagnering en straks wellicht stijging. Het aantal berichten van scholen die sluiten is immers weer dagelijkse kost. Wat zou het anders nog kunnen zijn?
quovadis schreef: Uit die Twitter tread komt er een IJslandse studie ter sprake waar het tegendeel wordt bewezen nl dat kinderen minder vatbaar zijn en dat ze het virus minder doorgeven dan volwassenen.
Ik zie tegelijk replieken op diezelfde studie die aanwijzen wat er aan ontbreekt, en dat het dezelfde fouten lijkt te maken die de epidemioloog aanduidt. Ik verwijs naar daar.

Dit geldt evenzeer voor alle andere replieken van pseudo-wetenschappers op die thread die je nog zou aanhalen. Ik zie dat alles netjes verklaard/terechtgewezen wordt, dus ik verwijs naar daar.
boulder schreef: Men denkt precies dat kinderen niets aankunnen.
Ze mogen wel met een fietsje leren rijden, daar een paar keer mee vallen, maar een mondmasker, oh neen, dat kunnen we hen niet aandoen...
Akkoord.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 14 dec 2020, 01:23, in totaal 4 gewijzigd.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

De scholen zijn in november niet volledig open geweest zoals in september hé.

Maar los daarvan: het blijft aanmodderen zoals we in België (en Europa, VS, Rusland, etc) bezig zijn.
Dit weekend nog met iemand gesproken wiens familie in Rusland woont, tegen de Chinese grens.
Per dag wordt er in de regio (in Rusland) 200 meter aan graven gedolven.
De lokale mensen spreken over een ramp.
Maar dat blijkt natuurlijk niet uit de cijfers...

boulder schreef:Persoonlijk snap ik niet waarom ze ook de kleinsten niet leren omgaan met mondmaskers.
Men denkt precies dat kinderen niets aankunnen.
Die heel klein gasten (kleuterschool) steken alles in hunne mond, zeveren alles vol...
Daar gaat een mondmasker niet echt helpen hé. :wink:
bvhaute
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 3 keer

Jack Daniels schreef: Deze wil ik jullie ook niet onthouden: corona sneltest kleurt positief door... Cola
https://www.hln.be/nieuws/coronasneltes ... ~a3c6fcc7/

Voor dit laatste artikel is het gewoon even wachten op reacties van de linkiewinkies die geen probleem hebben met de test an sich maar die er wél een probleem van maken dat die aangebracht werd door iemand van het FPÖ. Ik ken mijn pappenheimers hier ondertussen al. Mijn mening: als die test een foutief resultaat geeft op basis van een paar druppels cola, dan is die test onbetrouwbaar. Ongeacht wat "experts" ook mogen beweren.
Dit is nu echt het toppunt van absolute domheid (volledig los van het feit of dit van een linkse of rechtse politicus komt). Die test dient om corona op te sporen door een wisser in de neus en keel te steken en te zien wat dan het resultaat van de test is.

Ga jij testen of je vriendin/vrouw zwanger is door een predictorstick te overgieten met cola? Ik dacht het niet, tenzij je een IQ hebt van.....
Dergelijke test zijn ontworpen om het testprotocol te volgen. Volg je het testprotocol niet door bvb cola te gebruiken (hoe haalt iemand het zelfs in zijn/haar achterlijke hoofd om dit uberhaupt te doen???) dan kan je dan ook geen enkele zinnige conclusie trekken over het testresultaat.

Wie dergelijke uitspraken doet is dus ofwel ongelooflijk dom of probeert kwaadwillig twijfel te zaaien (aan jou de keuze...).

Beste Jack, vind jij dat de uitleg van die politicus nu ook echt enigerwijze aantoont dat die test niet zou deugen (kwestie dat ik naast dat van die politicus ook een inschatting kan maken van jouw IQ)?

PS. Die test is sowieso niet 100% waterdicht, zoals geen enkele test dit is. Dit is nu eenmaal eigen aan tests die elk hun eigen nauwkeurigheden, detectielimieten etc... hebben (mss moeilijk te begrijpen voor iemand die geen wetenschappelijke achtergrond heeft en dit gegeven wordt trouwens vaak ook al te makkelijk aangegrepen om wetenschap in het algemeen in twijfel te trekken). Er zijn trouwens ook genoeg cijfers over de (on)betrouwbaarheid van die test beschikbaar, maar aantonen dat de test waardeloos is op de manier waarop die politicus het doet, tja, dat is eigenlijk een blammage aan al zijn kiezers (met name dat hij ervan uitgaat dat ze te dom zijn om zijn complete foute redenering zomaar voor waar aan te nemen)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Nee, nee, nee, het kan absurd lijken, maar dat is het dus niet.
Als een test beïnvloedbaar is door een simpele cola dan is het geen goeie test hé, punt.
Ik verwacht (als burger) geen test die 100% betrouwbaar is, wat ik wel verwacht is dat de maatregelen die genomen worden ergens in verhouding zijn.
Laat het ons nog hebben over de pcr-test, die is volgens onze goede vriend Petrol 100% betrouwbaar, waar ik hem tot op zekere hoogte volledig in volg, MAAR, de mensen die die test afnemen zijn niet 100% betrouwbaar + die test zegt uiteindelijk niet veel over de besmettelijkheid van die positieve persoon.

Als er morgen een test is 100% aantoont dat je besmettelijk bent, dan is het imho gerechtvaardigd om iemand die positief is 14 dagen in quarantaine te zetten. Ook als die test maar 90% correct zou zijn zou dit nog rechtvaardig zijn trouwens... je hebt iets aan die test + je doet iets aan de gevolgen.
Nu komt het probleem natuurlijk, die pcr test die we gebruiken toont helemaal niet aan dat we besmettelijk zijn, die toont enkel aan dat we ooit besmet geweest zijn (tot 80+ dagen terug)
Het is gewoon absurd om 1. mensen in quarantaine te zetten enkel en alleen door de uitslag van die test 2. die test breed te gaan inzetten(mensen met symptomen=oke, mensen zonder=niet oke) en 3. uw beleid op die cijfers te baseren.
En toch is dat wat er al sinds dag 1 gebeurt.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef:Als de scholen effectief de motor zijn dan zouden de cijfers niet zaken met 80%. Dit is een mooi voorbeeld die aantoont dat de scholen geen motor zijn.
Allemaal veronderstellingen, vertrekkende vanuit het idee dat als B na A komt, dat A dan een gevolg is van B.
quovadis schreef:Om het met CCatalyst zijn eigen woorden te zeggen. De scholen (motor) waren open en de brandstof (besmettingen) waren er. Hoe kunnen ze dan zo drastisch zakken als de scholen de grote oorzaak zijn van de 2de golf?
Er zijn veel maatregelen genomen, die allemaal wel ergens een effect zullen gehad hebben.
CCatalyst schreef:Ik zie niet in hoe je een andere verklaring kan geven voor de huidige stagnering en straks wellicht stijging. Het aantal berichten van scholen die sluiten is immers weer dagelijkse kost. Wat zou het anders nog kunnen zijn?
Toeval, gewoon wat meer superverspreiders.
Zolang men geen onderzoek doet naar die superverspreiders gaat het blijven herbeginnen.

In Japan doen ze dat dus wel.

Bij de Standaard was daar een artikel over :
De Standaard schreef:Let op voor de superverspreider: jong, niet ziek en luid
Volgens die studie gebeurt 80% van de besmettingen door 20% van de patiënten...
Laatst gewijzigd door boulder 14 dec 2020, 08:24, in totaal 1 gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef: Als een test beïnvloedbaar is door een simpele cola dan is het geen goeie test hé, punt.
dus als iets geen cola kan verdragen is het niet goed?
ga jij een fles cola over je laptop gieten?

sorry voor de karikatuur maar ik snap uw bericht niet in deze.

op papier kunt ge vele kritiek op die pcr-test hebben, in de praktijk helpt hij ons al maanden en werkt dat goed

geef nu ook eens de echte reden waarom een 9 jarige, of vanaf de leeftijd dat je het fysiek kunt, geen maskers moet dragen?
medisch is er geen verschil met een volwassene als jij en ik. ook ik vind da nog altijd vervelend, lastig, ambetant, vaak een inspanning, ...

en stop met insinueren dat Duitsland, Nederland of Frankrijk nu al in dezelfde shit zitten als wij 2 maand geleden.
hun cijfer stijgt en ze grijpen in. Dat is geen 2e golf waarbij ge een tentenkamp op uw parking moet zetten of mensen op de parking meot beademen (Italie en Belgie 2 maand geleden).

600 doden op 80 miljoen is, met jip en jannekewiskunde, ongeveer 70 doden per 10 miljoen.
70 doden? wanneer zaten wij daar? ergens in oktober om dan al politici te hebben die 14 dagen later, met 200 doden/d, al begonnen te toeteren dat ze met kerstmis de regels aan hun laars zullen lappen
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

@Ccatalyst:

mijn post ivm een daling van 80% ging over de cijfers in Ierland. ;-). Ik heb hier helemaal niet over de Belgische cijfers gesproken. Ben benie

Maar toch even ivm de Belgische cijfers. Thuiswerken wordt minder en minder opgevolgd, mensen volgen de regels minder en minder, lockdown feestjes, 100 000 mensen die teruggekeerd zijn uit rode zone,... Mogelijkheden zat

@Boulder:

Ik zie geen andere mogelijke uitleg aan de cijfers hoor. Ben benieuwd naar die van u? Nogmaals als (en ik zeg wel degelijk als) de scholen de motor zijn dan zouden de cijfers nooit zo zakken.

@1207: omdat kinderen minderen besmettelijk zijn dan volwassenen ;-). Maar idd alle kleine beetjes helpen, dus waarom niet :-)
Laatst gewijzigd door quovadis 14 dec 2020, 08:50, in totaal 1 gewijzigd.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
koenraaddeconinck schreef:Ik probeer het anders te formuleren ... Misschien dat we dan nog tot een compromis kunnen komen :-D
hoe kijk jij dan naar de overheid en haar aanpak?
Als je al enkele posts gelezen hebt van mij over het onderwerp "politiek" of dit thema als randfenomeen dan weet je dat ik de traditionele politiek haat. En die haat zit fundamenteel diep zoals je misschien al gemerkt hebt. Voor mij is dat een maffia-bende die de democratie niet respecteert want indien me deze gerespecteerd had, dan had men een regering gemaakt met de winnaars van de verkiezingen en had de traditionele politiek de eer aan zich zelf gehouden. En met tradioneel, is dat bij mij incl. NVA.

En je hebt gelijk. De Wever met zijn groot b****es heeft ook niet de politieke moed gehad om koopzondagen in zijn stad te verbieden terwijl Berx luid verkondigde dat ze hoopte dat het zo stormen.

Idem met "Winterlicht in Brugge" maar wie zwaait daar de plak ... Dirk De Fauw, CD&V. En het resultaat ven hun beleid, hé Mr. Van Deurzen en Beke en voorgangers, daarvan zien we nu het resultaat in deze covid tijden in WZC.

1207 schreef:Je moet nadien toch op de schoot vd reporter kunnen kruipen zeker?
Mondmasker en vrt? die voelen zich er blijkbaar ook te goed voor.
De VRT is STAATStelevisie, m.a.w. politiek geregeerd. Mr. Van den Brande, CD&V er is nu CEO en voordien waren het de rooie rakkers. Het is toch algemeen geweten dat de VRT zou rood is als één van de banden van onze driekleur ... En ook daar moeten hand en span diensten geleverd worden. Journalisten die er carrière willen maken, hebben ne vetten stamp nodig van de politiek. En de politici hebben nu ook éénmaal journalisten nodig ... In tal van interviews, zie je toch wel heel goed welke de politieke strekking is van veel journalisten ... Wie dat niet ziet, moet dringend naar de oog- of NKO-arts.

Niettemin, VTM is blauw ... Maar allez, da's een open deur in trappen.

Vandaar ... schijnvertoningen zoals "de Zeverende Dag", kunnen mij niet meer bekoren want ze schaden mijn gezondheid nog meer dan roken ...

1207 schreef:niets werkt, echt volstrekt niets.Kies zelf maar iets en je zult zien dat altijd uitdraait op een fiasco
ook het buitenland heeft problemen met dit virus maar als je, als land/organisatie/..., echt wil weten hoe het niet moet? kijk naar Belgie.
Duitsland doet de scholen terug op slot en daar is het momenteel maar half zo erg gesteld als hier.
Da's hier toch altijd zo. Ook het falend corona-beleid is voor mij dus geen verrassing. Hier begint men altijd te blussen nadat het huis al afgebrand is. Zelfs al het nog maar half in brand staat, denkt men dat vuur nog vanzelf dooft. Toch altijd al zo geweest. Bv. de dioxine crisis met Dehaene.
Ook daarmee is toch alles gezegd. Maar er is een ander topic op dit forum over falende politiek. Iedereen kent de smeerlapperij. België wordt niet voor niets het Palermo van het Noorden genoemd ...

En Weyts, tja. Die is nog net goed genoeg om te gaan wandelen met de honden in het dierenasiel ...

1207 schreef:en ja,
met kerst, als het weer meezit, zullen wij hier met 3 à 4 man kerst vieren (ma, ik, broer en diens madame). Meot ik nu schrik hebben dat één of andere hersengeamputeerde flik persé zijn macht wil misbruiken als die ons ziet zitten of met zo'n toestelleke van 100 000 euro mijn wc screent?
ik ben er niet gerust in om eerlijk te zijn
Wat jij met kers organiseert, vind ik een logisch en vooral menselijk gebeuren. Dit is wat ik noem "redelijkheid" en "gezond verstand" en "menselijkheid". Zelf had ik ook gehoopt op mogelijkheden om te vieren met een 6 à 8- tal mensen max. Dan had ik met de dagen ook met mijn ouders kunnen doorbrengen, onze 2 kinderen en mijn zus en partner. Maar het zal nu "njet" zijn, dankzij wie. Diegenen - en het zijn er niet weinig - die toen alles wat versoepeld werd, heel het kot op stelten gezet hebben en gefeest en gehandeld hebben alsof het virus weg was. En nu zijn er dus nog zo, zelf met feesten in grote groep.

Het probleem is i.m.o. dat wanneer men privé-feesten met 6 tot 8 man toelaat, er direct zijn die niet met deze spreekwoordelijke vinger content zijn. Neen, het moet heel de familie zijn en / of alle ! vrienden. En dan ontstaan er problemen. Er zijn te veel burgers die het kleinere niet kunnen eren en die onbenullen leggen een hypotheek op de hele samenleving.

Dus: zoals vandaag al in de media staat, eindelijk !, boetes omhoog met 1. én effectieve gevangenisstraffen (ook al is dat maar een week of 2 of gaan zitten in de weekends) én 2. boetes die aan het lijf kleven: geen masker is 1250 euro, deelnemen aan een groot feest waar duidelijk buiten de lijnen gekleurd wordt, 2500 euro, voor organisatoren: 5000 euro of 1250 euro X het aantal deelnemers, en bij herhaling: ook nog eens pas inlezen en zelf opdraaien voor alle kosten bij opname door covdi. Dit alles dan wel te verstaan bij wijze van minnelijke schikking en voor de rechtbank = aan nog een lap er bovenop.
1207 schreef:ps uiteraard zijn de mensen die alles aan hun laars lappen idioten en uiteraard heeft dat een invloed, maar zet het een beetje in perspectief. Die marginalen zijn de zondebok momenteel voor een falend beleid.
Als die er nu mee stoppen zal er nog steeds een 3e golf komen.
Niet akkoord. Het is niet omdat er een falend beleid is dat men, zoals wat jij doet met kerst en misschien nieuw, het gezond verstand niet kan gebruiken. Het is niet omdat een burgervader een nieuwjaarsreceptie organiseert dat jij 5 glazen cava moet achterover kappen om dan achter het stuur te kruipen. Het is niet omdat je op een gevaarlijk punt 70 km/u mag rijden dat je dat ook moet doen ... Het is niet omdat in Brussel de kerstboom ingehuldigd wordt, dat ik daar naartoe moet.
Iedereen weet zeer duidelijk waar de klepel hangt, zeker wat corona-maatregelen betreft, ongeacht het falend beleid.

En voor die 3° golf is de basis al goed gelegd. Laat daar nu nog de feestdagen bijkomen. En helaas, ik vrees inderdaad al voor de paasvakantie maar ik hoop uit de grond van mijn hart dat ik nu echt eens verkeerd ben.

En die drones zullen niet bedoeld zijn om eigenlijk wat jij doet en algemeen aanvaard zou moeten zijn, te beteugelen. Neen, die zijn er m.i. om de festiviteiten met 10, 20, 100 of meer man aan banden te leggen.
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 14 dec 2020, 08:58, in totaal 1 gewijzigd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dat is toch heel simpel ? als je iemand de toegang tot een land kan ontzeggen met een simpele cola zit je met een probleem.

Over die mondkapjes :

Over ons omringende landen...
Nederland heeft tot december geen mondkapjes gedragen... hebben zij het veel slechter gedaan dan ons ?
Zweden heeft amper maatregelen getroffen... hebben zij het veel slechter gedaan dan ons ?
Oke, ze zwichten nu ook onder de internationale (who ?) druk, maar als je de cijfers naast elkaar gaat leggen kan je imho alleen maar besluiten dat al die maatregelen geen hol uitgemaakt hebben(dat geluk, geografie, bevolkingsdichtheid,algemene gezondheid , enz. een veel grotere rol hebben gespeeld)
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Ik zie tegelijk replieken op diezelfde studie die aanwijzen wat er aan ontbreekt, en dat het dezelfde fouten lijkt te maken die de epidemioloog aanduidt. Ik verwijs naar daar.

Dit geldt evenzeer voor alle andere replieken van pseudo-wetenschappers op die thread die je nog zou aanhalen. Ik zie dat alles netjes verklaard/terechtgewezen wordt, dus ik verwijs naar daar.
Dus hetgeen niet in uw kraam past is Pseudo-Wetenschap en alles wat wel in uw kraam past is is wetenschap? Nou dan zou je beter stoppen met discussiëren zeker? Makkelijk op die manier. :lol:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Dat Deens onderzoek... Ze hebben niet onderzocht of de mondmaskers helpen als de drager besmet is, om verspreiding te voorkomen.
Daar zou het dus wel bij helpen wat al gezegd wordt van in April. Flutonderzoek dus.
Een masker draag je niet voor jezelf, maar in de eerste plaats voor de anderen.

Zweden bezwijken onder druk van WHO?
De cijfers:
Afbeelding
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:
koenraaddeconinck schreef:Laat ons finaal een minimum aan ernst behouden, neen?
Hopelijk begin je daar eens aan...
1. Ja, uw afbeelding van een politie-agent met verklikkingsformulier, legt daarvoor niet direct een basis. Sorry ...

2. We staan gewoon diametraal tegenover mekaar qua visie. Wat is er mis met controle als je niets te verbergen hebt? Ik ben wel een uitzondering met die mening op dit forum maar in kranten deze morgen toch al enkele lezersbrieven gezien die dezelfde richting uitgaan.

3. En wat van Quickelborne betreft die zijn staart intrekt, in grote koppen kun je deze morgen in Het Nieuwsblad lezen dat hij de parketten oproept om zeer streng te straffen ... Dus ja ...

4. Maar veel zal zichzelf uitwijzen ... Eens de 3° golf goed gelanceerd is, zullen we wel zien ...

5. Dan hebben we ten minste een reden om te mekkeren met krokus en pasen en zeker als economisch de factuur zal gepresenteerd worden.

Bij veel burgers is het inderdaad blijkbaar zoals in de politiek ... Achteraf zeggen: "hadden we maar ..." of "hadden we niet beter ..." als ze het ten minste overleven en al lang het tijdelijke voor het eeuwige verwisseld hebben. Het is misschien zeer cru gesteld maar het is toch de realiteit.

Dan ook zeker niet vergeten te kappen op de zorgverleners die zich nog enkele maanden extra uit de naad kunnen werken en daarvoor een premie krijgen die we finaal volledig terug zullen kunnen geven aan vader staat om de economische put te dempen :beerchug:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Corona is in ons leven gekomen en zal nooit meer verdwijnen, alle vaccins, maatregelen,... ten spijt. Een griepepidemie duurt een paar maanden en dan is het weer gedaan. Trouwens over de griep gesproken : volgens mij hebben we dit jaar geen griep. Nog nergens ook maar 1 letter over gelezen of gehoord.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Dat er in scholen besmettingen gebeuren, heeft nooit iemand ontkend.
Maar om de scholen aan te duiden als "motor", is er gewoon geen data wel integendeel.
Van alle schoolgaande jeugd zijn enkel de laatste secundaire jaren sinds 15/11 half-tijds naar school (3-4-5-6-7de jaar secundair). Als je dus denkt dat dit hét grote verschil maakt, dwaal je.

Dus:
- scholen zorgen wel voor een toename van besmetting, maar zijn niet de motor
- er gaan nu minder kinderen voltijds naar school, maar dat is maar een beperkt percentage minder elke dag op school
- examenperiode van diezelfde groep is ook interessant: sinds +/- 1/12 zitten die thuis te studeren en enkel 's ochtends op school en sowieso gescheiden (spieken)

Of scholen sluiten dé grote game-changer in besmettingen zal zijn, moet nog blijken. Het zal voor de kinderen én heel wat werkende ouders alvast wel een game changer zijn :).
Overigens heb je geen drones nodig om de bestaande maatregelen wat zuiverder te laten volgen. Ik zie (anekdotische) lockdownfeestjes, sectoren zonder mondmaskers (kleuters zijn geen sector hé :)), overvolle winkelstraten (Nieuwstraat zit vaak op max limiet), massaal veel terugkeerders uit rode zones zonder de minste opvolging, ik zie een lachwekkend protocol voor zorgpersoneel (besmet personeel dat toch gaat werken), ...

Er zijn dus best nog wel andere zaken die we kunnen ondernemen, zonder alles terug op slot te doen zoals in maart.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Heel juist, mensen foeteren op de overheid die teveel regeltjes zou opleggen maar alles wat niet geregeld is door een officieel verbod, zullen ze wel als "toegelaten" interpreteren :roll:

Deze zaak is een zaak van menselijk falen, zowel bij de overheid als bij de burger. Zelfs in Korea gaat het fout en je kan moeilijk beweren dat die mannen niet grondig optreden.

Mensen zijn sociale wezens en menselijk contact is een natuurlijke noodzaak. De vele psychische problemen zeggen genoeg. Het is dus zeer moeilijk om een grote groep dit contact grotendeels te ontzeggen. De groep die er zijn eigen interpretatie van maakt blijkt te groot om het virus te verslaan, zij die het wel doen zijn mede het slachtoffer van onverantwoordelijkheid.

Het vaccin zou kunnen helpen maar opnieuw zie je mensen die doodleuk vertellen dat zij ook hieraan niet zullen meewerken :bang:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
iceke
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef:Dat Deens onderzoek... Ze hebben niet onderzocht of de mondmaskers helpen als de drager besmet is, om verspreiding te voorkomen.
Daar zou het dus wel bij helpen wat al gezegd wordt van in April. Flutonderzoek dus.
Een masker draag je niet voor jezelf, maar in de eerste plaats voor de anderen.

Zweden bezwijken onder druk van WHO?
De cijfers:
Afbeelding
hmzz..
1.jpg
2.jpg
3.jpg
Zweden 11 miljoen inwoners amper maatregelen 7.514 doden
Belgie 12 miljoen inwoners idiote maatregelen 17.951doden
Nederland 17 miljoen inwoners geen mondkapjes 10.134 doden
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Daar heb ik het niet over.

Jij zegt dat Zweden onder druk van WHO nu strengere maatregelen gaat nemen??
Ik denk dat de 150 doden per dag er voor iets tussen zit.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

wa gaan een dun bevolkt land toch niet gaan vergelijken met een druk bevolkt land zoals het onze?
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef: volgens mij hebben we dit jaar geen griep. Nog nergens ook maar 1 letter over gelezen of gehoord.
En hoe zou dat komen denk je?
Die maatregelen hebben ergens zin hoor.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

ddd schreef:Daar heb ik het niet over.

Jij zegt dat Zweden onder druk van WHO nu strengere maatregelen gaat nemen??
Ik denk dat de 150 doden per dag er voor iets tussen zit.
Natuurlijk zitten die doden daar voor iets tussen, ik zeg ook niet dat koppig aan je gelijk te blijven hangen de juiste oplossing is, maar elk klein kind kan zien dat de maatregelen die men neemt geen effect gehad hebben op die cijfers
Wat ik zie is dat ze in Zweden en Nederland hun been wat langer stijf gehouden hebben en dat dat in ieder geval niet meer doden opleverde dan in vergelijkbare landen.
Dan is de vraag natuurlijk, als je dan toch zwicht onder de internationale druk om iets te doen... dat maatregelen nemen die duidelijk niets of amper iets opbrengen de juiste oplossing is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Verschillende denkfouten duiken op. Je kan bvb nooit zeggen dat maatregelen geen effect hebben want er zijn uiteraard geen cijfers over hoe het zou zijn zonder maatregelen.

Landen vergelijken is moeilijk. Er zijn zoveel verschillen die een invloed hebben op de cijfers en dan zijn er de diverse manieren om te tellen. Ik denk dat we ondertussen wel kunnen stellen dat geen enkele overheid het echt goed doet en alles onder controle heeft.

Verschillende landen hebben al veel maatregelen genomen maar praktisch overal is er een ernstig probleem. Het lijkt me dan ook een denkfout om te stellen dat de maatregelen niet werken of te streng zijn. Uiteraard zullen de mensen die ze nu niet volgen (teveel) ze niet beter gaan volgen bij versoepelingen of je moet nog echt in (hulp)sinterklaas geloven.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Ik denk dat we ondertussen wel kunnen stellen dat geen enkele overheid het echt goed doet en alles onder controle heeft.
maar dan zit je weer met definities en woordgegoochel

duitsland, Nederland en Frankrijk verstrengen en dat wordt hier direct verkocht als een 2e golf. Alsof duitse ziekenhuizen in de shit zitten gelijk Luik.
Dat is natuurlijk volstrekte onzin.
vergeleken doen wij het zelfs nu nog steeds een pak slechter als duitsland en blijven wij veel soepeler als hen. Hier draait het discours over wanneer gaan we verder versoepelen. Dit terwijl e huidige maatregelen en aanpak overduidelijk onvoldoende is.
Jammer genoeg vind je elke dag wel ergens 20 man die samen een koffie vinden. Een fantastisch mooie paraplu voor de overheden.

Verschillende landen hebben al veel maatregelen genomen maar praktisch overal is er een ernstig probleem.
het virus is ernstig maar alert zijn en bij de kleinste stijging direct ingrijpen is net de manier van werken en dat doet duitsland.
ze verstrengen begin november en zien 2 weken later dat het onvoldoende is dus wordt de vijs verder aangedraaid.
Hier zou men eerst nog 14 dagen discussiëren hoe het komt en wacht men tot ziekenhuizen hun zieken op de parking moeten leggen.
daarna gaat de minister van volksgezondheid wat staan janken in zo'n ic-afdeling.

elke stijging direct aanzien als verlies controle?
dat klopt ook niet, al heeft dat discours natuurlijk een politieke waarde. Duitsland verstrengd dus zitten ze nu in dezelfde shit als Luik 2 maand geleden? dus kunnen wij beweren dat we het zo slecht nog niet doen qua beleid?
stagnatie en stijging nu ligt enkel en uitsluitend aan de 10 man die samen een koffie drinken
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat ik duidelijk was dat versoepelingen niet aan de orde zijn en dat we er nog lang niet zijn. De traagheid van besluitvorming door onze dure en totaal nutteloze opsplitsing van onze bevoegdheden is een ander probleem dat ik al aanhaalde.

De opmerking dat elders ook grote problemen zijn en blijven klopt echter. Ik vraag me af hoeveel golven de mens moet meemaken eer men gaat inzien dat we echt ALLEMAAL iets moeten doen ipv de schuld op een ander te steken. Zet u maar al klaar voor golf nummer 3.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”