Waar naartoe met oude onderdelen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
willde
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Na het opruimen van onze zolder zit ik met heel wat oud computermateriaal (moederborden, werkgeheugen e.d.).
Ik gooi dat niet graag tussen de kapotte broodroosters op het containerpark.
Geld hoef ik er niet echt voor, maar ik vind het zonde van de (minieme hoeveelheid) edele metalen.
Waar kan ik hiermee terecht? Wat doen jullie daarmee?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Kringloopwinkel.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Een goed doel ? Zie mijn topic ivm oud materiaal
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

kringloopwinkel (toch die hier) doet dat gewoon ook naar recupel dus zelfde als containerpark (teveel miserie als ze het verkopen)
misschien meer geluk bij repaircafés?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

heist_175 schreef:Kringloopwinkel.
Ik vraag me soms af wat ze daar met alles doen. No way dat die expertise hebben om te begrijpen wat je soms binnen doet, laat staan dat ze weten of het nog verkoopbaar is. Tijdje geleden nog een ADSL modem van 15 jaar oud binnen gedaan en namen ze zonder boe of ba aan.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Een deel verkopen ze idd aan recupel, een deel gebruiken ze als vervangonderdelen voor andere toestellen, een deel gebruiken ze voor interne opleiding van werknemers.
Alles beter dan "de vuilbak" :).

@ADSL modem
Als je héél lang wacht, krijg je dat nog verkocht.
Ik bedoel maar: zelfs voor oude "brol" willen mensen nog betalen of zelfs nog gebruiken.
En als je lang genoeg wacht, is het "retro" :roll: .
willde
Starter Plus
Starter Plus

Bedankt voor jullie reactie.
Hier in het containerpark komen die onderdelen terecht in een bak met "klein elektro". Ik kan niet geloven dat iemand daar alles met de hand gaat uit sorteren.
Op het internet vond ik een firma in de buurt van Sint-Truiden die beweert die zaken aan te nemen, ik zal er eens naar bellen.
HomeLate
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Wat is oud? Ik verzamel/herstel bijvoorbeeld alles voor het Pentium-2 tijdperk. Het gaat hier over moederborden, geheugen, vga-kaarten, controllers tot volledige systemen.

Wat doe ik ermee? De goede oude tijd beleven I guess. Nu gaat mijn aandacht vooral naar oudere 8-bit systemen maar 'nieuwer' materiaal is altijd welkom. Alles wat nieuwer is dan p2, schenk ik meestal aan andere verzamelaars. Als het echt onherstelbaar is, verwijder ik goede onderdelen en de rest gaat naar het containerpark.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Wij hebben iemand in onze club die zowat alles van computermateriaal verzameld (zou een museum moeten worden, hij heeft er zelfs een opslagplaats voor gehuurd). Al mijn "oude brol" gaat naar hem.
Ik kan het hem altijd vragen of er interesse is en of hij het eventueel wil komen afhalen (regio?).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
willde
Starter Plus
Starter Plus

Erg bedankt voor het aanbod, maar ik heb geen zeldzame stukken en het verplaatst het probleem eigenlijk een beetje.
Ooit moet iemand er toch op een verantwoorde manier vanaf...
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Inderdaad welke regio.

Heb wel in interesse, van welke regio ben je? Ik zou de onderdelen gebruiken voor coderdojo lessen. Oude componenten zijn op zich redelijk hetzelfde t.o.v nieuwe om de basis te leren.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Block schreef:Oude componenten zijn op zich redelijk hetzelfde t.o.v nieuwe om de basis te leren.
Soms zelfs stuk eenvoudiger, met een 'echte' seriele/parallel poort is zonder veel extra controllers (en beveiliging : :lol: ) het vrij eenvoudig om lego achtige sturingen te maken. Voor sensors waren de oude amiga muis/joystick poortjes beperkt maar eenvoudig...
Denk dat voor dat soort dingen nu wel sneller naar rpi/arduino gegrepen wordt (ook handig als er toch eens een slachtoffer valt).

USB is natuurlijk wel beter op andere vlakken (zeker nu, al moeilijk om het gewoon als vervanger serieel te zien) maar drempel is toch hoger.

Zoals geschiedenis helpt oude ook veel om te leren waarom iets geworden is wat het is. Meeste verzamelaars lijkt me wel eerder uit nostalgie.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Hier gaat alles naar het oud ijzer...als ze er geld voor geven zal het wel gerecycleerd worden denk ik dan.
Wel mooi sorteren natuurlijk, dan krijg je meer voor je oude rommel.
Per remorque is dat toch altijd 100-150€ (waarvan het grootste bedrag van kabeltjes komt(stekkers eraf knippen))
Het enige dat ze niet aannemen zijn batterijen en schermen.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”