Na het opruimen van onze zolder zit ik met heel wat oud computermateriaal (moederborden, werkgeheugen e.d.).
Ik gooi dat niet graag tussen de kapotte broodroosters op het containerpark.
Geld hoef ik er niet echt voor, maar ik vind het zonde van de (minieme hoeveelheid) edele metalen.
Waar kan ik hiermee terecht? Wat doen jullie daarmee?
Waar naartoe met oude onderdelen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
kringloopwinkel (toch die hier) doet dat gewoon ook naar recupel dus zelfde als containerpark (teveel miserie als ze het verkopen)
misschien meer geluk bij repaircafés?
misschien meer geluk bij repaircafés?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ik vraag me soms af wat ze daar met alles doen. No way dat die expertise hebben om te begrijpen wat je soms binnen doet, laat staan dat ze weten of het nog verkoopbaar is. Tijdje geleden nog een ADSL modem van 15 jaar oud binnen gedaan en namen ze zonder boe of ba aan.heist_175 schreef:Kringloopwinkel.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Een deel verkopen ze idd aan recupel, een deel gebruiken ze als vervangonderdelen voor andere toestellen, een deel gebruiken ze voor interne opleiding van werknemers.
Alles beter dan "de vuilbak"
.
@ADSL modem
Als je héél lang wacht, krijg je dat nog verkocht.
Ik bedoel maar: zelfs voor oude "brol" willen mensen nog betalen of zelfs nog gebruiken.
En als je lang genoeg wacht, is het "retro"
.
Alles beter dan "de vuilbak"
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
@ADSL modem
Als je héél lang wacht, krijg je dat nog verkocht.
Ik bedoel maar: zelfs voor oude "brol" willen mensen nog betalen of zelfs nog gebruiken.
En als je lang genoeg wacht, is het "retro"
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Bedankt voor jullie reactie.
Hier in het containerpark komen die onderdelen terecht in een bak met "klein elektro". Ik kan niet geloven dat iemand daar alles met de hand gaat uit sorteren.
Op het internet vond ik een firma in de buurt van Sint-Truiden die beweert die zaken aan te nemen, ik zal er eens naar bellen.
Hier in het containerpark komen die onderdelen terecht in een bak met "klein elektro". Ik kan niet geloven dat iemand daar alles met de hand gaat uit sorteren.
Op het internet vond ik een firma in de buurt van Sint-Truiden die beweert die zaken aan te nemen, ik zal er eens naar bellen.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 3 keer
Wat is oud? Ik verzamel/herstel bijvoorbeeld alles voor het Pentium-2 tijdperk. Het gaat hier over moederborden, geheugen, vga-kaarten, controllers tot volledige systemen.
Wat doe ik ermee? De goede oude tijd beleven I guess. Nu gaat mijn aandacht vooral naar oudere 8-bit systemen maar 'nieuwer' materiaal is altijd welkom. Alles wat nieuwer is dan p2, schenk ik meestal aan andere verzamelaars. Als het echt onherstelbaar is, verwijder ik goede onderdelen en de rest gaat naar het containerpark.
Wat doe ik ermee? De goede oude tijd beleven I guess. Nu gaat mijn aandacht vooral naar oudere 8-bit systemen maar 'nieuwer' materiaal is altijd welkom. Alles wat nieuwer is dan p2, schenk ik meestal aan andere verzamelaars. Als het echt onherstelbaar is, verwijder ik goede onderdelen en de rest gaat naar het containerpark.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Wij hebben iemand in onze club die zowat alles van computermateriaal verzameld (zou een museum moeten worden, hij heeft er zelfs een opslagplaats voor gehuurd). Al mijn "oude brol" gaat naar hem.
Ik kan het hem altijd vragen of er interesse is en of hij het eventueel wil komen afhalen (regio?).
Ik kan het hem altijd vragen of er interesse is en of hij het eventueel wil komen afhalen (regio?).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Inderdaad welke regio.
Heb wel in interesse, van welke regio ben je? Ik zou de onderdelen gebruiken voor coderdojo lessen. Oude componenten zijn op zich redelijk hetzelfde t.o.v nieuwe om de basis te leren.
Heb wel in interesse, van welke regio ben je? Ik zou de onderdelen gebruiken voor coderdojo lessen. Oude componenten zijn op zich redelijk hetzelfde t.o.v nieuwe om de basis te leren.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Soms zelfs stuk eenvoudiger, met een 'echte' seriele/parallel poort is zonder veel extra controllers (en beveiliging :Block schreef:Oude componenten zijn op zich redelijk hetzelfde t.o.v nieuwe om de basis te leren.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Denk dat voor dat soort dingen nu wel sneller naar rpi/arduino gegrepen wordt (ook handig als er toch eens een slachtoffer valt).
USB is natuurlijk wel beter op andere vlakken (zeker nu, al moeilijk om het gewoon als vervanger serieel te zien) maar drempel is toch hoger.
Zoals geschiedenis helpt oude ook veel om te leren waarom iets geworden is wat het is. Meeste verzamelaars lijkt me wel eerder uit nostalgie.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Hier gaat alles naar het oud ijzer...als ze er geld voor geven zal het wel gerecycleerd worden denk ik dan.
Wel mooi sorteren natuurlijk, dan krijg je meer voor je oude rommel.
Per remorque is dat toch altijd 100-150€ (waarvan het grootste bedrag van kabeltjes komt(stekkers eraf knippen))
Het enige dat ze niet aannemen zijn batterijen en schermen.
Wel mooi sorteren natuurlijk, dan krijg je meer voor je oude rommel.
Per remorque is dat toch altijd 100-150€ (waarvan het grootste bedrag van kabeltjes komt(stekkers eraf knippen))
Het enige dat ze niet aannemen zijn batterijen en schermen.