Overheid gaat kilometerheffing via een APP regelen

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik denk sowieso dat je mensen moet pijn doen als ze niet kunnen het idee op te halen dat het dichter bij huis ook goed is maar de manier waarop das een andere vraag.

Als je iemand financieel raakt dan ga je nog meer ongelijkheid creëren en ik weet niet of de wereld er dan gelukkiger van wordt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:
JamesEarlGray schreef:Gaan eten drie provincies verder of efkes op weekend gaan honderden kilometers ver is pure luxe en moet dus ook zo bekostigd worden.
Laat ons alle terug in een klein werknemers huisje gaan wonen op de fabrieksterreinen... we katapulteren ons meteen terug 100 jaar in de tijd :bang:
We zullen eens zien wat de gevolgen zijn voor onze economie !
En hoeveel sukkelaars gaan nu al eten op 100km van hun woonst?
De meeste conservatieven (als in: tegenstanders van verandering) zijn plotseling heel sociaal als het over slimme kilometerheffing gaat :). Alle redenen zijn goed om de SKH af te branden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:Alle redenen zijn goed om de SKH af te branden.
Veel redenen heb je nochtans niet nodig... de alternatieven (OV) werken vandaag niet, dus mensen straffen omdat ze iets niet willen gebruiken dat niet werkt is gewoon absurd. Met SKH tref je ook iedereen, ook mensen die totaal geen alternatief hebben (even los van het rampzalige OV), en de overige hebben totaal geen garantie dat files verdwijnen.

SKH is gewoon de zoveelste manier om burgers in hun zakken ze zitten... en giet er een klimaatsausje over en een hoop naieve mensen geloven het nog ook :bang:
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Mensen moeten niet op mijn kosten op den buiten wonen of plezierreisjes maken, want waarom zou ik zo'n asociale regeling moeten dogen?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:Alle redenen zijn goed om de SKH af te branden.
Veel redenen heb je nochtans niet nodig... de alternatieven (OV) werken vandaag niet
Is dat het beste alternatief dat ze tegenstanders van SKH kunnen bedenken?

Waanzin is steeds opnieuw hetzelfde doen, en dan verschillende uitkomsten verwachten. :bdaysmile:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

DarkV schreef:Laat ons alle terug in een klein werknemers huisje gaan wonen op de fabrieksterreinen... we katapulteren ons meteen terug 100 jaar in de tijd :bang:

We zullen eens zien wat de gevolgen zijn voor onze economie !
Dit komt van iemand die mensen doemdenkers noemt :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

selder schreef:
heist_175 schreef:Het bedrijfspark Haasrode is bv niet bepaald een toonbeeld van mobiliteit en bereikbaarheid.
Het industriepark van Haasrode is echt erbarmelijk.
Ik ben ongeveer 4 keer zo lang onderweg als ik met de bus/fiets/vespa tot aan het station van Tienen ga, dan trein tot Leuven, dan bus tot waar ik moet zijn.

Er is wel sprake van een nieuw station te maken, want de verbinding Leuven Tienen loopt hier gewoon achterdoor. Maar die geruchten zijn al zo oud als het industriepark zelf dus veel moeten we daar niet van verwachten.
Een station daar zou helemaal geen slecht idee zijn. En niet enkel voor die industriezone, maar vooral als "transferium" voor pendelaars op de E40.
Het ontbreekt in dit land aan overstapstations. Om autopendelaars uit de auto te krijgen moeten ze de alternatieven kunnen bereiken natuurlijk.
Gezien in Nederland: een lichtkrantbord op de snelweg met de vermelding "Amsterdam reistijd auto 2u30m trein 1u06m. Volgende trein in 12 minuten."
Het treinstation was naast de volgende afrit, met voldoende parking. Dan is de keuze gemakkelijk gemaakt. Goed georganiseerd en gecommuniceerd denk ik dan.
Helaas in België nog niet gezien. Een station dat hiervoor in aanmerking zou kunnen komen is Noorderkempen langs E19.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik zal heus niet ontkennen dat het in België aan visie ontbreekt.
In Vilvoorde zou je perfect een mega parking kunnen leggen om iedereen vanuit die E19 tot in Brussel centrum te krijgen. Daar ligt dan een parking voor 500 voertuigen die aan het begin van de ochtend al compleet vol staat.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Straffer nog: in Vilvoorde ligt een kant en klare overstap-parking ongebruikt met aansluiting op E19 en grenzend aan de achterzijde van het NMBS station op de IC-lijn Antwerpen-Brussel. Het gaat de voormalige Renault-parkings.
https://www.google.com/maps/place/Parki ... d4.4330243
En wat gaan onze overheden daar mee doen? Volbouwen!

Aanvulling: nog een actuele blunder van onze briljante overheden:
https://www.bruzz.be/mobiliteit/crucial ... 2020-01-14
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Stadstol Brussel krijgt vorm

- Volgend jaar zal men de infrastructuurwerken uitvoeren. Minister Sven Gatz (Open VLD) heeft 93 miljoen euro voorzien daarvoor.
- In 2022 treedt het systeem in werking. Men verwacht in het eerste jaar een half miljard euro aan inkomsten, voor het grootste deel betaald door de werkende Vlaming.

De tarieven zijn bekend. Er zal een forfaitaire en een variabele toeslag aangerekend worden, die opgeteld moeten worden.

Forfaitair:
- Binnenrijden in Brussel tijdens de spitsuren: 1 tot 6 EUR afh van het type wagen. Voor het gemiddelde voertuig is het 2 tot 3 EUR.
- Buiten de spitsuren binnenrijden: 0 EUR

Variabel: met app of "bakje"
- Tijdens de spitsuren: 18c/gereden km
- Buiten de spitsuren: 9c/gereden km.
- In het weekend of tussen 19u en 7u: 0 EUR

Dagpas: wie geen app of "bakje" wilt in z'n wagen kan opteren om een dagpas te kopen.
- 10-20 EUR/dag.

Voor een wagen die eigendom is van een natuurlijke persoon (geen bedrijf) die in Brussel gedomicilieerd staat, moet het aldus bekomen bedrag met 0 vermenigvuldigd worden.

Brussel dankt tenslotte Ben Weyts (N-VA) dat hij geen ruggengraat heeft en onder druk van Vlaams Belang de Vlaamse kilometerheffing afgeschaft heeft zodat de Brusselaar verder zonder kosten kan pendelen naar en van de kust en in de "verbrusselde" regio's in de Vlaamse rand. Dankzij Ben Weyts (N-VA) betaalt enkel de Vlaming (en de Waal en de toerist). Brussel herinnert de Vlaming er tenslotte aan dat ze als wederdienst 's nachts en in het weekend zonder kosten in Brussel mogen komen pendelen. Zo ontdekt hij de vele facetten van de stad ook eens buiten zijn kantooromgeving.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Historisch akkoord bereikt in Brussel over de stadstol.

Vanaf begin 2022 zal die ingaan onderd de naam SmartMove.
Gebruikersavatar
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

Dit is gewoon een extra belasting. In Vlaanderen betalen we verkeersbelasting voor heel België dus ook voor Brussel. Waarom dan 2 keer betalen voor deze wegen te gebruiken. En ze willen zo minder verkeer in Brussel hebben waardoor de mensen de trein gaan nemen naar Brussel maar dan maakt de nmbs de tickets duurder. Dit is gewoon een geldklopperij van ons Belgen. Eens zien wanneer de mensen nu gaan klagen dat het te duur wordt om in België te wonen en werken en ook eens zien hoe bedrijven gaan reageren die in Brussel werken uitvoeren.
Laatst gewijzigd door Data technicus 03 dec 2020, 18:47, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik woon in Peer. Wil ik naar Brussel geraken op een normale manier zonder file, dan neem ik de auto naar Diest, betaal ik 7,5 EUR parking (NMBS voorkeurstarief) + 22 EUR (2de klasse) per dag. En dan ben ik dus 40 minuten met de wagen onderweg + 40 minuten trein + wachttijd.

Ik vind dit verschrikkelijk duur !!! Nu ja ... als zelfstandige ven ik dit gaan doorrekenen aan de klanten als ze perse wensen dat ik ter plaatse kom.

En dan willen ze dat NOG duurder allemaal maken ??

Vooraleer je begint over de woonplaats, ik kies zelf waar ik woon, net zoals dat bedrijven zelf kiezen op zich in Brussel te vestigen. Maar de bedrijven krijgen subsidies en de werkende mens mag ze betalen ... dus ik blijf lekker in het dure Peer (qua belastingen) wonen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het gevolg van onze dwaze structuur. We wilden regio's met zeggenschap, we hebben ze nu. Dit is het resultaat. :banana:

Ik ben niet zo voor tol en zeker niet op zo'n versnipperde manier. Liever zag ik één beleid voor het ganse land met 1 duidelijk systeem en tarief. Eén slimme kilometerheffing die gelijk is voor Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Wij moeten er weer 3 maken en 3 keer betalen :roll:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Data technicus schreef:In Vlaanderen betalen we verjeersbelasting voor heel België dus ook voor Brussel.
Is dat zo? Nu dat dat Vlaamse bevoegdheid is.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Als je voor 6h in Brussel bent valt die trein nog mee :lol: (nu mag het zelfs iets later zijn)
Nmbs zal met plezier extra treinen inleggen als dat nodig moest zijn, buiten de piekuren hebben ze misschien wel werkende wagons genoeg :lol:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Data technicus schreef:Dit is gewoon een extra belasting. In Vlaanderen betalen we verkeersbelasting voor heel België dus ook voor Brussel.
Eigenlijk niet.

Die belasting wordt geheven over het bezit van een motorvoertuig, niet het gebruik van de weg, en die belasting is forfaitair. Of je nu veel of weinig van de weg gebruik maakt, of je nu altijd in Vlaanderen rijdt of soms in Brussel, die belasting is hetzelfde. Dat is niet correct.

In Brussel wordt die belasting dan ook geschrapt (en de BIV ook). Ik weet nog dat boulder hier zei dat dat niet zou gebeuren, het zou puur een "belastingsverhoging" zijn, en een kmheffing zou samen met de belasting blijven, maar nu is dus bewezen dat dat niet het geval is. Vlaanderen kan gewoon hetzelfde doen, en zo komen we bij het volgende punt.
Data technicus schreef:Waarom dan 2 keer betalen voor deze wegen te gebruiken.
Het is jammer dat Vlaanderen de achterhaalde forfaitaire verkeersbelasting en BIV nog altijd niet wil afschaffen. Ik zou me in de eerste plaats daarvoor richten op Vlaams minister van verkeer Lydia Peeters (Open VLD), het is in de eerste plaats haar schuld dat de Vlaming zowel verkeersbelasting als stadstol moet betalen. Noot: Open VLD heeft de stadstol mee goedgekeurd in Brussel, ze kan zich er dus niet tegen verzetten.
Data technicus schreef:En ze willen zo minder verkeer in Brussel hebben waardoor de mensen de trein gaan nemen naar Brussel maar dan maakt de nmbs de tickets duurder.
De NMBS kan haar tickets niet zomaar duurder maken. Een en ander is wettelijk geregeld (complex). Ze zullen volgend jaar wel omhoog gaan want dankzij COVID hebben de treinen nog nooit zo op tijd gereden.
Data technicus schreef:en ook eens zien hoe bedrijven gaan reageren die in Brussel werken uitvoeren.
Ja, we zullen zien. Het verleden heeft aangetoond dat ze doorgaans weinig of niets doen. Brussel is iig al lang niet meer onder de indruk van dat "dreigement".
Dizzy schreef:Ik ben niet zo voor tol en zeker niet op zo'n versnipperde manier. Liever zag ik één beleid voor het ganse land met 1 duidelijk systeem en tarief.
Wel, Brussel heeft geprobeerd om een akkoord te vinden met Vlaanderen. Er was geen interesse. Een en ander heeft te maken met - wie anders - Ben Weyts (N-VA) die doodsbang is voor een kmheffing nadat Vlaams Belang hem kop van jut gemaakt heeft met de Bentaks, en dat straalt ook af op de partij. Wat kan Brussel dan nog doen? Ze hebben het geprobeerd, maar de N-VA is zo bang van het VB dat het blijkbaar liever heeft dat de Vlaming twee keer betaalt (en de Brusselaar mag zonder belasting naar de kust).
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

De NMBS zal de tickets niet meer verhogen, ze hebben de nieuwe melkkoe gevonden: Afgesloten betaalparkings ... ze installeren een paar slagbomen en plots kost diezelfde parkeerplaats geld. En dat op grond die al lang betaald is en zonder ook maar enig voordeel (waarom moet ik eigenlijk betalen voor die parking ?).

Dus we moeten allemaal met de fiets naar de treinstations, das ecologischer, en binnen een paar jaar zal ook dat geld kosten.

Ik hoop dat ze heel dat treinnetwerk ook eens privatiseren. Goedkoper zal het niet worden, maar de service zal hopelijk wel verbeteren dan.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Je kan je eigenlijk wel afvragen waarom al die bedrijven persé in Brussel willen zetelen. Men kan toch ook kantoren in Antwerpen, Bergen, Namen, Gent, .... huren en de mensen naar daar laten komen.
Ik ga nu en dan naar Nederland en daar zitten grote bedrijven verspreid over de grote steden. Wat ik daar ook wel merk is dat als men een grote nieuwbouw wijk inplant er ook direct ruimte is voor fiets snelwegen, maar ook voor nieuwe treinstations. Wanneer heeft de NMBS in ons land een nieuw station geopend. Ze sluiten ze hier wel bij de vleet. Daar worden ook tramlijnen nieuw aangelegd en verlengd, om het openbaar vervoer beter af te stemmen op de bewegingen en de noden van het volk. In dit land is er een totaal gebrek aan lange termijn visie. Ze spelen liever macht spelletjes tegen elkaar in plaats van echt beleid te voeren. Het volk is de dupe.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Sasuke schreef:De NMBS zal de tickets niet meer verhogen, ze hebben de nieuwe melkkoe gevonden: Afgesloten betaalparkings ... ze installeren een paar slagbomen en plots kost diezelfde parkeerplaats geld. En dat op grond die al lang betaald is en zonder ook maar enig voordeel (waarom moet ik eigenlijk betalen voor die parking ?).
Ja maar de prijs van de tickets zal toch verhogen hoor.
Sasuke schreef:Ik hoop dat ze heel dat treinnetwerk ook eens privatiseren. Goedkoper zal het niet worden, maar de service zal hopelijk wel verbeteren dan.
Ik denk dat vanaf volgend jaar de optie van een andere operator voor personenvervoer moet bestaan van Europa? De Belgische staat mag wel nog tot 2030 de NMBS subsidieren, dus ze hebben nog even om na te denken of en hoe ze zullen verdergaan zonder subsidiering, of dat er gewoon een einde komt aan de NMBS. FlixTrain zal wel komen voor die dag.
Muziekbos schreef:Je kan je eigenlijk wel afvragen waarom al die bedrijven persé in Brussel willen zetelen. Men kan toch ook kantoren in Antwerpen, Bergen, Namen, Gent, .... huren en de mensen naar daar laten komen.
Dat vraag ik mij ook regelmatig af. Het zijn die bedrijven die de files en bijhorende vervuiling in stand houden.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Brussel is eigenlijk onze enige stad met echte aantrekkingskracht. Je hebt nog Antwerpen met hun haven, maar daar stopt het.
In Nederland heb je 2 grote havens met hun Randstad en ook nog eens een officieus hoofdstad. Dat verdeelt de aantrekkingskracht veel beter.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Inhoudelijk is het gewoon logisch dat gebruik belast wordt en niet bezit. Het gebruik leidt tot problemen, niet het bezit.
NVA, OVLD en CDV weten dat ook, nog niet zo lang geleden was NVA voorstander van zowel het principe "de vervuiler betaalt" als "slimme kilometerheffing". Ze kregen echter schrik van de commentaren van het VB.
En door die houding worden heel wat pendelende Vlamingen 2 keer gepakt in de portefeuille: 1 keer omdat Brussel naar de toekomst werkt met deze taxshift (van bezit naar gebruik) en een andere keer omdat Vlaanderen weigert naar de toekomst toe te werken. Tja...

@NMBS
Diest <> Brussel Noord
€6,06 per rit met een jaarabonnement https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... son-ticket
€7,28 per rit met een maandabonnement https://www.belgiantrain.be/nl/tickets- ... son-ticket
€6,40 per rit met een half-tijds abonnement (10 ritten op 15 dagen)

Aan een totaalprijs van 33cent per kilometer met een auto (klik) is de NMBS nu al spotgoedkoop.

Qua politieke zever over de SKH:
Afbeelding
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

@heist_175
zelf heb ik geen probleem met kilometerheffing en afschaffing jaarlijkse verkeersbelasting (en belasting op inverkeerstelling) op voorwaarde evenwel dat er een degelijk openbaar vervoer een alternatief zou kunnen bieden (of bv. ik voor dit sinds diverse jaren reeds ontbrekend openbaar vervoer geen bijdrage via de belasting zou moeten leveren cfr. het probleem van de kip en het ei)
&
trouwens voor zover mij bekend dacht ik dat de wegentol in Duitsland op EU niveau afgeschoten geweest is omdat het op hetzelfde principe als dat van "het gewest Brussel" gebaseerd was (ter compensatie van invoering van een kilometerheffing geen verkeersbelasting voor de Duitsers)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Een tijd geleden stond er op de NVA website dat de SKH noodzakelijk was, BDW zei dit ook al dat tol rond steden als Antwerpen en Brussel onvermijdelijk was. De Vlaamse regering had dezelfde plannen maar niet dezelfde durf. Nu gaan ze hun eigen plan elders afschieten omdat ze de gevolgen van hun eigen beslissingen en principes (zelfbestuur) niet wensen te dragen. Maar het is de fout van... :roll:

Trouwens de oosterweel zal toch ook deels via tol betaald worden maar dat zal uiteraard weer "anders" zijn.

Dit is een voorbeeld waarom ik mobiliteit federaal wil houden, wat heeft dat in een klein land als het onze voor zin om 3 systemen te installeren... en te betalen?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@OV
Tja, de kip of het ei natuurlijk.
De vorige Vlaamse regering(en) hebben gesnoeid in het OV aanbod met als argument dat er te weinig volk op zat.
Ze vergaten wel dat de dienstverlening van de bus zo slecht is, dat je beter te voet kan gaan.
Ik wil u niet aanvallen en ik ken uw situatie niet, maar als je in een wei gaat wonen is het natuurlijk niet zo gek dat er geen OV is...

@Duitse tol
Het probleem was niet de tol op zich, maar wel de specifieke manier van onderscheid maken tussen DE en niet-DE.
Volgens het Hof van Justitie wordt er in de Duitse plannen een discriminerend onderscheid gemaakt tussen de manier van betalen door de Duitsers zelf en door buitenlanders. De Duitse weggebruikers zullen de kosten van een wegenvignet immers kunnen aftrekken van hun wegenbelasting, maar voor buitenlandse chauffeurs geldt dat niet.

Om die reden hadden twee buurlanden, Oostenrijk en Nederland, de Duitse heffing aangevochten. Met succes, want het EU-Hof volgt hun redenering.

Het Hof argumenteert bovendien dat de heffing de toegang tot de Duitse markt kan belemmeren voor producten uit andere lidstaten, omdat samen met de vervoerskosten ook de prijs van die producten kan stijgen..

Tot slot heeft Duitsland, volgens het Hof, niet kunnen aantonen dat het verschil in betaling tussen Duitsers en niet-Duitsers gerechtvaardigd zou zijn op grond van milieu­overwegingen. (jir)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190618_04467341

In Brussel gaat het niet over de aftrek van het wegenvignet van de verkeersbelasting, maar wel om de afschaffing van verkeerstbelasting en BIV en het vervangen door een slimme kilometerheffing.
Lijkt me toch een ander scenario.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

M_016 schreef: trouwens voor zover mij bekend dacht ik dat de wegentol in Duitsland op EU niveau afgeschoten geweest is omdat het op hetzelfde principe als dat van "het gewest Brussel" gebaseerd was (ter compensatie van invoering van een kilometerheffing geen verkeersbelasting voor de Duitsers)
Dat was omdat Duitsland een uitzondering voor zichzelf maakte, enfin, voor "in Duitsland geregistreerde voertuigen". Dat zou hier niet het geval zijn.

Bovenstaande resume is gewijzigd: voor de Brusselaar wordt de heffing niet maal 0 vermenigvuldigd, hij betaalt evenveel als een ander. Voor de Brusselaar wordt in de plaats wel de BIV en verkeersbelasting afgeschaft. Iets wat elk land en elke regio vrij mag beslissen. Waarop wacht Lydia Peeters dus nog?

In de praktijk zou er dus geen onderscheid gemaakt worden qua nationaliteit (of regionaliteit), wat het probleem was in Duitsland. Iedereen betaalt evenveel, of je voertuig nu in Brussel, in Vlaanderen of in een andere EU-lidstaat geregistreerd staat.

Het Hof heeft geoordeeld dat dit opportuun is: "Hoewel het de lidstaten vrijstaat om het systeem voor de financiering van hun wegeninfrastructuur te wijzigen en over te schakelen van een systeem van financiering met belastinggeld naar een systeem van financiering door alle gebruikers – met inbegrip van de houders en bestuurders van in andere lidstaten geregistreerde voertuigen die deze infrastructuur gebruiken – zodat alle gebruikers op billijke en evenredige wijze bijdragen aan die financiering, moet bij een dergelijke wijziging wel het Unierecht en met name het beginsel van non-discriminatie worden geëerbiedigd".

Overigens bestaan er al verschillende stadstollen in de EU: Londen, Göteborg, Stockholm en Milaan.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Eigenlijk is het niet zo slecht dat dit gebeurt. Politici worden nu eens geconfronteerd met hun eigen fouten. OV werd jarenlang stiefmoederlijk behandeld, autogebruik werd gesubsidieerd zoals nergens ter wereld, en regio's moesten zoveel mogelijk zelf beslissen.

Hoe langer je de verkeerde richting blijft aanhouden, hoe langer en moeilijker ook de terugweg.

Het is overduidelijk dat mondiaal de trend is dat steden genoeg hebben van de vervuiling en verkeersdrukte. Tol en andere manieren om dit te temperen zijn dus logisch. De files waren ook zonder dit niet lang meer houdbaar, teveel auto's op een te kleine ruimte is niet oneindig te rekken.

Vooruitziende politici met visie hadden dus al veel langer ingezet op meer en beter OV ipv het moedwillig kapot te besparen. Ze hadden de ongeziene subsidies van autogebruik al langer minstens ernstig teruggeschroefd. Helaas, bij ons prediken ze kracht van verandering en veranderen vervolgens geen bal. Als ze dan voor voldongen feiten geplaatst worden is het calimero-pakje snel aangetrokken en zingen ze in koor: het is de schuld van...

In plaats van zelf iets te doen gaat men de burger opzetten tegen anderen die gewoon doen wat zij niet durven maar wel nodig achten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

@CCatalyst & @ heist_175
Ok daar hebben jullie een punt maar ik ben nog niet van overtuigd dat het voorstel volledig in lijn is met de betrokken EU-uitspraak
Er zou immers ook sprake zijn van een "sociale correctie" indien deze PK/KW en/of inkomen gelateerd te zijn dient de regio Brusssel over deze info ook van andere regio's en/of landen te beschikken (bv. via inschrijving of uitwisseling van gegevens) anders is er zowiezo sprake van discriminatie
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je hebt een punt, maar net als Crit'AIr in FR kan je dat oplossen met een website en wat forms.
Technisch gezien is de mogelijkheid er, maar zo moeilijk gemaakt voor buitenlanders dat iedereen vanbuiten BE toch gewoon de volle pot betaalt.
Het bedrag voor een éénmalig bezoek naar Brussel is ook te laag om van uw oren te beginnen maken, niet? Ik ken ook niet alle ins & outs van Crit'Air: ik geef mijn nummerplaat in en wat params vanop de roze/groene kaart en betaal die paar euro's...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ben volledig eens met CCatalyst in deze. Rekeningrijden kan voor veel van onze problemen een deel van de oplossing zijn maar men moet de moed hebben om het ook in te voeren en de opbrengsten juist te investeren. Vlaanderen maakte exact dezelfde analyse net als men al in andere landen/steden deed. Dit zal er uiteindelijk dus toch van komen.

Waar er wel een probleem is, is dat men dit best nationaal regelt en niet 3 verschillende systemen in 1 minilandje. Dat is waarom ik altijd voor herfederalisering van mobiliteit heb gepleit. We hebben geen 3 De Lijnen nodig maar 1 performante speler, we hebben geen 3 tolsystemen nodig maar 1 systeem van rekeningrijden dat 1/3e kost en veel efficiënter werkt. Datzelfde geldt ook voor gezondheid. Geen 7 ministers van gezondheid en geen beleid maar 1 minister en 1 beleid voor een sterke gezondheidssector die efficiënt en snel kan ingrijpen bij problemen als de huidige crisis. Hetzelfde voor klimaat.

Ik ben niet tegen de regio's maar we zijn veel te ver doorgeslaan met onze opdelingsdrang die niet werkt en peperduur is. De enigen die er iets aan hebben zijn de bezetters van de extra posten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Dizzy schreef:Datzelfde geldt ook voor gezondheid. Geen 7 ministers van gezondheid...
Correctie: 8 ministers en 1 staatssecretaris
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

CCatalyst schreef:
M_016 schreef: trouwens voor zover mij bekend dacht ik dat de wegentol in Duitsland op EU niveau afgeschoten geweest is omdat het op hetzelfde principe als dat van "het gewest Brussel" gebaseerd was (ter compensatie van invoering van een kilometerheffing geen verkeersbelasting voor de Duitsers)
Dat was omdat Duitsland een uitzondering voor zichzelf maakte, enfin, voor "in Duitsland geregistreerde voertuigen". Dat zou hier niet het geval zijn.

Bovenstaande resume is gewijzigd: voor de Brusselaar wordt de heffing niet maal 0 vermenigvuldigd, hij betaalt evenveel als een ander. Voor de Brusselaar wordt in de plaats wel de BIV en verkeersbelasting afgeschaft. Iets wat elk land en elke regio vrij mag beslissen.
Ook in Duitsland wou men werken met het afschaffen van de belastingen als compensatie.
En de EU vond dat discriminatie tov mensen die niet op dat grondgebied wonen.

Belgie heeft dit trouwens nog al ns geprobeerd, met een wegenvignet, en compensatie voor ons door het afschaffen van belastingen, maar ook toen zei de EU njet.

Ik zie dus echt niet in hoe ze dit erdoor gaan krijgen.
Zolang de Brusselaars vermindering van belasting in ruil krijgen, loopt dit tegen exact dezelfde problemen als alle vorige pogingen.


Ik citeer:
Tolheffing in Duitsland - Hoofdinhoud

Tolheffing op snelwegen in Duitsland
De geplande Duitse tolheffing voor buitenlandse automobilisten is in strijd met Europees recht, heeft het Europees Hof van Justitie geoordeeld. Het plan riep de afgelopen jaren in de Europese Unie veel weerstand op. Duitse burgers zouden in het originele plan voor de geheven tol worden gecompenseerd via een lagere wegenbelasting, terwijl dat niet zou gelden voor buitenlandse automobilisten. Volgens critici druiste dat in tegen de gelijke behandeling van EU-burgers. Het EU-Hof heeft de critici in 2019 in het gelijk gesteld.
https://www.europa-nu.nl/id/vjgamg1lwku ... _duitsland

De Duitse plannen voor tolheffing voor auto’s zijn in strijd met Europees recht.
Dat heeft het Europees Hof van Justitie gevonnist in een rechtszaak die was aangespannen door Oostenrijk, met Nederlandse steun.

Volgens het Hof discrimineert de tolheffing buitenlandse automobilisten, omdat Duitsers worden gecompenseerd via de wegenbelasting en andere EU-burgers het volle pond moeten betalen. Ook zou het vrije verkeer van goederen binnen de Unie in het geding komen, oordelen de rechters in Luxemburg. Inwoners van andere EU-landen zouden immers met hogere kosten worden opgezadeld dan Duitsers. Ook dat is in strijd met EU-recht.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20190618_00110549
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

ITnetadmin schreef:Ik zie dus echt niet in hoe ze dit erdoor gaan krijgen.
Zolang de Brusselaars vermindering van belasting in ruil krijgen, loopt dit tegen exact dezelfde problemen als alle vorige pogingen.
België is het al gewoon om door Europa terug gefloten te worden. Op velerlei gebied. Kan best een paar jaar duren en de boetes neemt onze overheid dan maar voor lief. Stel dat Europa dan toch beslist dat het discriminerend is, het duurt paar jaar vooraleer de situatie weer recht gezet wordt waardoor de achteloze chauffeur geld voor niks heeft betaald: gaat die ooit zijn centen terug zien? Als we dezelfde weg op gaan al de Turteltaks, dan weten we waar we ons mogen aan verwachten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jero
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 nov 2020, 15:14
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Waarom zou dit voor een auto discriminerend zijn en niet voor een vrachtwagen?

Onze chauffeurs hebben quasi per land een ander bakje hangen,
zeer onhandig voor zicht op de ruimte voor de vrachtwagen...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

De discriminatie is in het feit dat de autobelastingen afgeschaft worden voor zij die in het regio wonen.

Maw Brussel (en Duitsland) mag dit gerust doen, maar ze mogen de eigen bevolking de kosten niet kwijtschelden, niet rechtstreeks (door ze vrij te stellen van het nieuwe systeem), noch onrechtstreeks (bv door andere taksen te laten vallen).
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Steeds maar weer datzelfde probleem van baas boven baas, terwijl een derde in werkelijkheid de grote baas is: de FED namelijk, die via de ECB ook bij ons de lakens uitdeelt. Discriminatie dus van chauffeurs in andere landen, daarvoor hebben ze duidelijk inspiratie opgedaan uit het verdrag van Marrakesh :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ITnetadmin schreef: Zolang de Brusselaars vermindering van belasting in ruil krijgen, loopt dit tegen exact dezelfde problemen als alle vorige pogingen.
Hoeveel verkeersbelasting betaalt een Duitser/Nederlander/... hier als hij in Brussel komt rijden? Evenveel als de Brusselaar straks. Leg nu nog eens uit hoe er hier sprake is van discriminatie wat de EU aangaat. Dat de Duitser ook in zijn thuisland verkeersbelasting betaalt doet niets ter zake, het is niet alsof dat geld naar Brussel gaat.

Nogmaals, stadstollen als deze bestaan in Zweden, en al jaren in het VK, en dat is/was allemaal ok voor de EU. Zolang een Deen maar niet anders behandeld wordt als een Zweed.

Wat de verhoudingen zijn tussen de regio's hier, en dat de Vlaming 2 keer moet betalen als hij in Brussel gaat rijden, dat interesseert de EU niet. Ze houden zich enkel bezig met benadeling tussen de lidstaten, niet met de interne keukens.

En nogmaals, de attributie van "fout" is hier verkeerd. Het is niet Brussel die in de fout gaat. Het zijn Vlaanderen en Wallonie die in de fout gaan door willens nillens vast te blijven houden aan het al lang achterhaalde stelsel van belasten op bezit ipv gebruik, ook al is dat niet meer houdbaar vanaf er 1 gewest overschakelt op km-heffing. Als Vlaanderen en Wallonie niet willen dat hun burgers twee keer betalen, waar wachten ze dan nog op? Ik zie enkel dat ze een beetje roepen ipv hun eigen verkeersbelasting ook te hervormen. Maar met te roepen maak je de files niet korter, zoveel is zeker.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Inderdaad, zoveel calimerohouding die gewoon de eigen incompetentie toont. De "Het is de fout van"-hit all over again :roll:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Even ter herinnering: over het rekeningrijden bestond er in Vlaanderen tot kort voor de verkiezingen een concensus onder zowat alle partijen, inclusief NVA. Weyts was een duidelijke verdediger ervan en werd, in volle verkiezingskoort door zijn voorzitter plots teruggefloten.

Ik was misschien laat om het te beseffen maar toen werd voor mij duidelijk dat de partij die ooit voor "de verandering" was is éénmaal aan de macht verworden tot oerconservatief. En in het zicht van machtsverlies en oppositie wordt die profilering alleen nog maar erger. Pure politique politicienne.
Dit heeft niets meer te maken met besturen, visie en verantwoordelijkheid.
En de andere partijen zijn uit puur oportunisme gevolgd. Politiek moed = nul. Om ter luidst roepen en verontwaardigd zijn omdat Brussel blijkbaar wel de moed heeft.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Dat de Vlaamse politici een bende broekschijters is, is geen nieuws.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”