petrol242 schreef:Los van de discussie over het gedrag op de weg, even een technische vraag.
Ik ga mij binnenkort een Stromer ST2 met belt aanschaffen, maar ik twijfel nog over een verende voorvork. Op een gewone fiets komt dat er niet op wegens energieverlies, maar op een pedelec is dat dus minder van tel.
Het voordeel dat je hebt als je een verende voorvork hebt, de "slagen" op uw polsen zijn merkelijk minder en die verende voorvorken zijn vaak ook afstelbaar. Op die van mij staan enkele standen op, van zacht (dat is te zacht) tot hard en uit. Dus je kan je verende voorvork ook niet verend maken en toch comfort houden als het nodig is.
Op mijn vorige pedelec stond er zelfs fysiek een knop op mijn stuur om die uit en in te schakelen en dan kon je die ook nog bijregelen op de vork. Ik rij graag op de iets hardere stand, als ik hem uit zet merk je dat wel als je veel vluchtheuvels moet doen en op grote afstanden is dat polsenwerk toch niet te onderschatten.
Verend rijden zou ook een betere tractie geven bij hogere snelheden, iets wat op een pedelec wel meestal het geval is.
Wat die bordjes betreft die een snelheid vragen op een fietspad: niets wettelijk aan want ze staan niet in de wegcode, dus ze zijn compleet nutteloos en voor trage gebruikers misschien net een vals gevoel van veiligheid.
Als je uit je doppen kijkt ga je trouwens wel vermijden dat je uit het niets voor iemand zijn fiets gaat springen. Je steekt ook niet uit het niets een steenweg over he want dan kom je ook in de statistieken te staan. Is dus trouwens geen exclusief probleem voor speed pedelecs, maar ook van wielrenners.
Om daar over door te bomen, ik rij netjes 35 in zone 30 (jaja, dat is 33 op de teller, ben niet heilig) en ik word om de haverklap voorbij gestoken door wielrenners. Geef die mannen ook een plakske dan he ipv dat iedereen zit te kakken op Speed Pedele Rijders. (SPR, tiens)