Tips voor e-bike of speedelec.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

crapiecorn schreef: Dus als je links afslaat, kruis je de rijweg. Je kan toch niet verwachten dat elke auto ook claxonneert die voorbijkomt?
als jullie op het fietspad rijden en je haalt haar onaangekondigd in dan kan zij niet anticiperen.
zij moet op voorhand aangeven dat ze wil afslaan zodat jij erop kunt anticiperen

in 1e instantie ook voor jezelf en uw veiligheid
haal op die manier iemand in en die wijkt ff uit voor een putje lig je er ook, of die mens verschiet omdat 'm niemand verwacht aan 40/u
...

maar het zal nog ff duren
we zitten nog op de lijn om zoveel mogelijk volk op de velo of iets gelijkaardigs te krijgen. Pas als dat achter de rug is kun je naar regels en etiquette kijken.
heeft een speedelec eigenlijk iets op het fietspad te zoeken bv
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

1207 schreef:
crapiecorn schreef: Dus als je links afslaat, kruis je de rijweg. Je kan toch niet verwachten dat elke auto ook claxonneert die voorbijkomt?
als jullie op het fietspad rijden en je haalt haar onaangekondigd in dan kan zij niet anticiperen.
zij moet op voorhand aangeven dat ze wil afslaan zodat jij erop kunt anticiperen
Dat is totaal tegen de verkeersregels in. Als je een maneuver maakt, moet je voorrang geven. Ik maak vaak gebruik van mijn bel en ik vertrek niet zonder. Maar is deze situatie, was dit totaal niet van toepassing.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

iceke schreef:Het heeft weinig nut om het in het belachelijke te trekken...
Wat betreft het in het belachelijke trekken...
Als je niet graag belt heb ik nog een mooie oplossing.. wasspeld + ace of spades :angel:
Als anderen zich aan de verkeersregels houden moet ik er geen 'verzinnen' om mij aan te houden.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

crapiecorn schreef:[
Dat is totaal tegen de verkeersregels in. Als je een maneuver maakt, moet je voorrang geven.
dan komen we weer bij datzelfde punt
om voorrang te geven moet je natuurlijk weten of er iemand aankomt, zij kan dat niet rieken/horen
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Niet horen of rieken. Maar gewoon kijken. Zoals iedereen moet doen. Met de wagen sla je toch ook niet zomaar af, zonder naar het verkeer te kijken?
Jeor
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 dec 2020, 22:51
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 1 keer

Slafes schreef:
iceke schreef:Het heeft weinig nut om het in het belachelijke te trekken...
Wat betreft het in het belachelijke trekken...
Als je niet graag belt heb ik nog een mooie oplossing.. wasspeld + ace of spades :angel:
Als anderen zich aan de verkeersregels houden moet ik er geen 'verzinnen' om mij aan te houden.
Er is een verkeersregel die een bel verplicht op een fiets

Koop ze en gebruik ze...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

crapiecorn schreef:Met de wagen sla je toch ook niet zomaar af, zonder naar het verkeer te kijken?
een wagen is geen fiets, een fiets heeft geen achteruitkijskpiegel of pinkers of ..
zij moet aangeven dat ze wil afslaan en de andere moet aangeven dat ie haar wil inhalen. Geen van beiden heeft dat gedaan dus lagen ze samen bijna tegen de grond met een gedeelde verantwoordelijkheid.
maar zoals altijd gaat enkel de andere in de fout :)

ik hoef enkel naar een autoloze zondag in eender welke stad te kijken. Dan besef je dat er nog bijzonder veel werk aan de winkel is op dat vlak.
zelfs rood lich en de juiste kant kiezen is voor heel wat fietsers, en al de variaties daarop, een bijzonder moeilijk verhaal
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Net even de fietsenboerin bezocht. Zij raadde me het merk Flyer aan, draagt meer gewicht dan de standaard fietsen. Iemand bekend met dit merk??
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

iceke schreef: Als je niet graag belt heb ik nog een mooie oplossing.. wasspeld + ace of spades :angel:
Voor 22u, anders is het nachtlawaai :bdaysmile:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Slafes schreef: Als anderen zich aan de verkeersregels houden moet ik er geen 'verzinnen' om mij aan te houden.
Zeer juist, maar de ervaring leert dat weinig mensen zich strikt en altijd houden aan de regels.
Gemakkelijk op te lossen met een fietsbel van 5 euro.

Of moeilijk doen en blijven stampvoeten dat je gelijk hebt :angel:
Jij kiest blijkbaar voor het lose-lose scenario ipv win-win

Als je overkop gaat omdat een debiel een manoevre maakt zonder te kijken, heb je er weinig aan dat je gelijk hebt.
Ik glimlach elke keer breed na het bellen en denk "saved by the bell" :banana:


Trouwens wat is dat hier seg, den ene wil niet bellen want hij heeft gelijk, den andere wil geen mondmasker opzetten want hij heeft gelijk... :beerchug:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Als't helpt zet ik direct 1 op, als ze het me vragen doe ik dat ook trouwens :angel:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik vraag mij af op welk moment jij gaat bellen als een debiel voor uw wiel springt. :roll:

Ik rem. Bel jij maar...

Realistisch blijven is ook niet uw sterkste kant. Wederom dat gezaag en verhaaltje over uw bel. Bel dit. Bel dat maar je gaat gewoon voorbij aan het feit dat een speed pedelec reeds een claxon heeft. Doet dus geen bal ter zake en de rest is pure fantasie.

Ik weet wie stampvoetend blijft mekkeren over een niet verplichte bel.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Slafes schreef: Ik vraag mij af op welk moment jij gaat bellen als een debiel voor uw wiel springt. :roll:
misschien is 45/u veel te rap voor u om adequaat te reageren en anticiperen.
ik zie een madammeke niet zomaar voor uw wiel springen als gij 40 rijdt, ge zoudt zot zijn.

nui goed er zijn nog problematische groepen.
bv coureurs
op zondag rijden die blijkbaar allemaal een klimtijdrit en is die 50 gr voor een bel er ook te veel aan
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

1207... Volg jij eigenlijk wat er wordt geschreven? :-D
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Slafes schreef:Ik vraag mij af op welk moment jij gaat bellen als een debiel voor uw wiel springt. :roll:

Ik rem. Bel jij maar...

Realistisch blijven is ook niet uw sterkste kant. Wederom dat gezaag en verhaaltje over uw bel. Bel dit. Bel dat maar je gaat gewoon voorbij aan het feit dat een speed pedelec reeds een claxon heeft. Doet dus geen bal ter zake en de rest is pure fantasie.
Aha nu is het me duidelijk, je snapt het gewoon niet (of wil het niet snappen)
Je belt als je iemand voorbij wil rijden, enkele seconden voor je hem voorbij gaat.
Dan anticipeer je op zijn reactie op het belgeluid ... simpel
Uiteraard rem je voor je iemand voorbij gaat zodat je niet tegen 45 er langs scheert

Waarom je geen fietsbel mag bijplaatsen op een speed pedelec ontgaat me volkomen ... :roll:
Voor nog geen 5 euro geen last meer van wieslpringende debielen ... een no brainer
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

En maar blijven petten over een bel die niet verplicht is op een pedelec... :banana:

Een bel gebruik je bij gevaar, niet meer, niet minder. In het geval van een pedelec gebruik je de verplichte claxon. (speciaal voor Jeor... :roll:)

En bij deze reageer ik niet meer. Je mag gerust het laatste woord hebben en maak daarna maar andere mensen belachelijk. Want mij is het duidelijk dat je daar enkel op uit bent.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Doe me een plezier, de volgende keer als je op je fiets stapt probeer je dat gewoon ff. Je moet niet als een gek beginnen loeien, gewoon een klein klingeltje op hoorafstand van je voorligger is genoeg en dan nog enkel als jij denkt dat het niet veilig is om onopgemerkt voorbij te steken.
Misschien ga je er de voordelen wel van inzien...iemand die weet dat je komt voorbij gevlogen gaat niet onder je wiel belanden + die kan je gerust op een snellere manier voorbij rijden. :angel:
Laatst gewijzigd door iceke op 06 dec 2020, 02:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Voor de mede ub - ers, op dit ogenblik niet zo erg maar soms zijn er interessante ex-lease deals bij KBC : https://carsales.autolease.kbc.com/fietsen/ in de gaten houden. Maar soit is tegen mijn eigen winkel want wil volgend jaar ook iets leuks vinden :D
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Slafes schreef:1207... Volg jij eigenlijk wat er wordt geschreven? :-D
als ik u hier zo lees verbaast het me niet dat gij aan de lopende band zever hebt met mensen :)
uiteraard ligt het altijd aan de andere

hier dus ook :)
mea culpa
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

iceke schreef:een klein klingeltje op hoorafstand van je voorligger
Die afstand ben ik nog altijd aan het zoeken :-D Bij sommige senioren, is dit 3 keer bellen op 1 meter afstand zonder reactie. Is de meeste gevallen is het dan de vrouw van het koppel die het hoort. Met als reactie : komaan Louis aan de kant. Dan kan je na 2minuten voorbijsteken.

Niet dat ik het erg vind. Fiets als hobby, niet om ergens te geraken. Vaak excuseren deze zich nog.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ubremoved_22196 schreef:En maar blijven petten over een bel die niet verplicht is op een pedelec... :banana:
En maar blijven petten dat een bel niet verplicht is op een SP :roll:
So what? Wat heeft dat er nu mee te maken?
Is het dan bij wet verboden om er een bel bij te plaatsen?
Is er een soort dogma zoals bij de wielertoeristen (gewicht) die dat verbiedt?
Vind je dat echt leuk om steeds te toeteren zodat iedereen zich rot schrikt (is soms al bij zo een fietsbel, maar dan weten ze wel dat je er aan komt)
Sommige mensen zoeken gewoon problemen ipv te proberen om ze te voorkomen...
... met als argument “het is toch niet verplicht”
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

KRL100 schreef:Net even de fietsenboerin bezocht. Zij raadde me het merk Flyer aan, draagt meer gewicht dan de standaard fietsen. Iemand bekend met dit merk??
Flyer bestaat al heel lang en is een degelijke fiets. Ik vind hun oermodel (met lage instap en batterij verticaal achter de zadelbuis) wel oerlelijk en heb daarom niet verder naar dit merk gekeken.

De meeste ebikes (incl. mijn Koga e-World Traveler) hebben een max. toelaatbaar gewicht van 130 kg, fiets inbegrepen wat neerkomt op een goede 100 kg voor de fietser zelf.

Riese en Muller heeft wel een aantal modellen met een hoger max. toelaatbaar gewicht en van Flyer weet ik het niet.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

johan.devos schreef: De meeste ebikes (incl. mijn Koga e-World Traveler) hebben een max. toelaatbaar gewicht van 130 kg, fiets inbegrepen wat neerkomt op een goede 100 kg voor de fietser zelf..
nu zit daar normaal gezien nog wa marge op,
dus als ge zelf geen 150 weegt of zo'n Mcdonalds-amerikaan zijt moet ge u geen zorgen maken
Gebruikersavatar
Wicky
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 jun 2007, 11:02
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 8 keer

KRL100 schreef:Zij raadde me het merk Flyer aan, draagt meer gewicht dan de standaard fietsen. Iemand bekend met dit merk??
Ja, ik heb sinds iets meer dan een jaar de Gotour 6 met riemaandrijving. Ben er best tevreden over, enkel de Shimano Nexus versnellingen zou ik nooit meer nemen.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Die zullen ze gebruiken om het een beetje betaalbaar te houden. Omdat de totaalprijs sowieso al vrij hoog is. Met een Rohloff naaf (wat een stuk beter werkt). Moet je nog eens 1000 euro er bij tellen.

Om hier op terug te komen :
1207 schreef: een wagen is geen fiets, een fiets heeft geen achteruitkijskpiegel of pinkers of ..
zij moet aangeven dat ze wil afslaan en de andere moet aangeven dat ie haar wil inhalen. Geen van beiden heeft dat gedaan dus lagen ze samen bijna tegen de grond met een gedeelde verantwoordelijkheid.
maar zoals altijd gaat enkel de andere in de fout :)
Dit zijn de regels :
Voorrang

Voor fietsers gelden in principe dezelfde voorrangsregels als voor andere bestuurders : ze moeten voorrang geven aan wie van rechts komt, ze moeten aan iedereen voorrang verlenen wanneer ze een manoeuvre uitvoeren (b.v. van rijstrook veranderen of rechtsomkeer maken), ze moeten de stopborden respecteren evenals omgekeerde driehoeken (verplichting voorrang te verlenen), enz.
De persoon die dus het manoeuvre uitvoert is in fout. Dit is zeker geen gedeelde verantwoordelijkheid.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Los van de discussie over het gedrag op de weg, even een technische vraag.

Ik ga mij binnenkort een Stromer ST2 met belt aanschaffen, maar ik twijfel nog over een verende voorvork. Op een gewone fiets komt dat er niet op wegens energieverlies, maar op een pedelec is dat dus minder van tel.
Dus vraagje naar de ST rijders. Is het een meerwaarde en is het zijn extra prijs waard? De verkoper zegt dat het niet echt nodig is. Ik heb een proefrit zonder gedaan, maar dat zegt niet veel natuurlijk. Daarvoor moet ik meer testen en langer testen op verschillende ondergrond en dat is er niet van gekomen. Een verend zadel misschien dan weer wel, toch het model dat Stromer toelaat?
Een gewone fietsbel komt er ook wel op :smash2:
Laatst gewijzigd door petrol242 op 22 aug 2021, 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

crapiecorn schreef: De persoon die dus het manoeuvre uitvoert is in fout. Dit is zeker geen gedeelde verantwoordelijkheid.
het vervelende is toch vandaag heel dat concept fiets

Geen idee wat het fietsreglement over "fietsen" met nummerplaten zegt. in A'pen hangen aan heel veel fietspaden tegenwoordig zo'n bordjes met max snelheid van 25/u. of speedelecs zich daaraan houden? Ik merk er weinig van
maar als ge 45/U vliegt kan het zomaar zijn dat mensen plots uit het niets voor uw velo springen
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@1207 : pfff, je reageert op een reactie van 9 maand geleden die toen ook al heel off-topic was.
Voor de andere UB'ers : bekijk mijn vraag eens van twee bijdragen geleden?
SPR
Pro Member
Pro Member
Berichten: 439
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

petrol242 schreef:Los van de discussie over het gedrag op de weg, even een technische vraag.

Ik ga mij binnenkort een Stromer ST2 met belt aanschaffen, maar ik twijfel nog over een verende voorvork. Op een gewone fiets komt dat er niet op wegens energieverlies, maar op een pedelec is dat dus minder van tel.
Het voordeel dat je hebt als je een verende voorvork hebt, de "slagen" op uw polsen zijn merkelijk minder en die verende voorvorken zijn vaak ook afstelbaar. Op die van mij staan enkele standen op, van zacht (dat is te zacht) tot hard en uit. Dus je kan je verende voorvork ook niet verend maken en toch comfort houden als het nodig is.

Op mijn vorige pedelec stond er zelfs fysiek een knop op mijn stuur om die uit en in te schakelen en dan kon je die ook nog bijregelen op de vork. Ik rij graag op de iets hardere stand, als ik hem uit zet merk je dat wel als je veel vluchtheuvels moet doen en op grote afstanden is dat polsenwerk toch niet te onderschatten.

Verend rijden zou ook een betere tractie geven bij hogere snelheden, iets wat op een pedelec wel meestal het geval is.

Wat die bordjes betreft die een snelheid vragen op een fietspad: niets wettelijk aan want ze staan niet in de wegcode, dus ze zijn compleet nutteloos en voor trage gebruikers misschien net een vals gevoel van veiligheid.

Als je uit je doppen kijkt ga je trouwens wel vermijden dat je uit het niets voor iemand zijn fiets gaat springen. Je steekt ook niet uit het niets een steenweg over he want dan kom je ook in de statistieken te staan. Is dus trouwens geen exclusief probleem voor speed pedelecs, maar ook van wielrenners.

Om daar over door te bomen, ik rij netjes 35 in zone 30 (jaja, dat is 33 op de teller, ben niet heilig) en ik word om de haverklap voorbij gestoken door wielrenners. Geef die mannen ook een plakske dan he ipv dat iedereen zit te kakken op Speed Pedele Rijders. (SPR, tiens) :beerchug:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Bij het element tractie en baanvastheid had ik inderdaad nog niet echt stil gestaan. Bedankt voor die tip.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Verende voorvork geeft meer comfort. Eenmaal je ze hebt, kan je moeilijk terug zonder.
Anderzijds heb ik 2 jaar gereden met de standaard vork zonder problemen.
Veel hangt af van het aantal dagelijkse km.

De vork bij stromer aankopen kost meer dan een stromer met gewone vork kopen en achteraf de verende voorvork te kopen en te vervangen.
Dus advies, geen verende vork bijnemen, eerst zonder rijden en eventueel later elders bijkopen.

Verende zadelpen is een must, ook hier weer beter achteraf elders kopen en omwisselen.

En het zadel was ook niet geschikt voor mij, dus werd ook vervangen.

Een fietsbel plaatsen is zeker nodig, maar je moet toch regelmatig de toeter gebruiken tegenwoordig … :angel:

Neem zeker de grootste batterij !
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Ik ben het zelf nog niet tegengekomen, dat vering nodig is op de normale weg. Personen die vaak met de MTB rijden, kunnen waarschijnlijk beamen hoe vervelend het is, om zonder lockout op een normale weg te rijden. Dat is dan wel met 100mm+ travel.

De hogere snelheid van een pedelec helpt al een beetje om meer te glijden over ruwere wegen. Als je dat combineert met soepele banden en niet overdreven veel bandendruk. Denk ik niet dat je veel extra comfort nodig hebt.

De vraag is ook hoe kwalitatief deze vering is. Zijn het elastomeren, coil spring, pneumatisch (airfork)? En zorgt dan ook weer voor een onderdeel wat extra onderhoud nodig heeft.
Verend rijden zou ook een betere tractie geven bij hogere snelheden, iets wat op een pedelec wel meestal het geval is.
Dat geldt inderdaad als je met de mtb een ruwe afdaling rijdt. Maar voor een pedelec lijkt me dit eerder marketing. Het gewicht + de vervorming van de banden zal er voor zorgen dat je bijna altijd contact houdt met de weg.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik rij nu al regelmatig met mijn gewone fiets (cross hybride) naar het werk dat enkel 23 km is. Vroeger deed ik dat met een elektrische Koga (Tesla 2009) maar ik ben sneller op mijn gewone fiets dus die Koga staat stof te vangen. Bedoeling is om zo goed als altijd met de fiets te gaan werken 2/3 pedelec en 1/3 cross hybride want ik ben dat auto rijden zo beu als kouwe pap.

Het grootste stuk dat ik afleg is redelijk goed verhard, maar er zitten ook een paar stukken onverharde weg en is hoop en al een kilometer maar dat valt redelijk mee ook nu zonder verende vork op mijn cross hybride. En inderdaad, een verende vork kan al eens iets mankeren. Dat heb ik ondervonden op mijn Koga. Op de onverharde stukken moet ik het sowieso toch kalm aan doen.

Ik ben ook nog aan het twijfelen of ik hem zelf financier of in een fietsleaseplan opneem. Met het laatste doe ik er beperkt voordeel mee, maar daar heb ik het ideologisch wat moeilijk mee. Hoewel een fiets, ook een pedelec, wel maatschappelijk te verantwoorden is.
Indien ik hem in een plan opneem kan ik er de eerste drie jaar weinig aan veranderen dus dan zal het waarschijnlijk vaste vork en verend zadel worden. Bij de Stromer is het het zadel zelf dat veert en niet de zadelpen zo heb ik begrepen?

Over de fiets zelf twijfel ik niet. Ik moet niet echt hebben van een middenmotor (te zwak en te grote torsie, lees slijtage) en ik zat dus te wachten op eentje met een motor in het achterwiel en een riem en dan is de ST2 los er op wat ik zoek. De Klever X speed pinion rijdt ook niet slecht maar het design van Stromer spreekt me meer aan.
h1ttent1t
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mei 2020, 10:01
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

petrol242 schreef:Los van de discussie over het gedrag op de weg, even een technische vraag.

Ik ga mij binnenkort een Stromer ST2 met belt aanschaffen, maar ik twijfel nog over een verende voorvork. Op een gewone fiets komt dat er niet op wegens energieverlies, maar op een pedelec is dat dus minder van tel.
Dus vraagje naar de ST rijders. Is het een meerwaarde en is het zijn extra prijs waard?
Ik heb de ST2 belt sinds maart, na 2,5 jaar met een Qwic RD10 gereden te hebben (25.000 km). Bij de Qwic had ik een Suntour verende voorvork, nu bij de Stromer niet.

De Stromer heeft bredere banden en als je die niet harder dan 2,3 bar zet, is het comfort voldoende. De Kinekt verende zadelpen is wel een dikke plus vind ik, een immens verschil met de Satori pogo-stick op de Qwic.

Stromer komt volgend jaar trouwens ook met een nieuwe ST3 met Pinion, nieuws is net bekend geraakt. Wel weer een hogere prijscategorie uiteraard.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ja, dat zei de dealer ook. ST3 met belt, maar die gaat vlot over de 10 000 euro gaan... en Stromer kennende kan je best niet direct in een nieuw model stappen. Ik ga ook niet wachten op het tweede kwartaal 2022 :beerchug:
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

h1ttent1t schreef:De Stromer heeft bredere banden en als je die niet harder dan 2,3 bar zet, is het comfort voldoende.
Wat is de weerslag op de verhoogde rolweerstand? Ik heb ooit gelezen dat bandendruk minder uitmaakt bij dikkere banden, dus ik verwacht dat het meevalt, maar wil het wel horen van u.
h1ttent1t
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mei 2020, 10:01
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

JamesEarlGray schreef:
h1ttent1t schreef:De Stromer heeft bredere banden en als je die niet harder dan 2,3 bar zet, is het comfort voldoende.
Wat is de weerslag op de verhoogde rolweerstand? Ik heb ooit gelezen dat bandendruk minder uitmaakt bij dikkere banden, dus ik verwacht dat het meevalt, maar wil het wel horen van u.
Amper merkbaar tov 3 bar bvb. Er zijn ook al genoeg studies naar gedaan en bvb Schwalbe adviseert ook een bandendruk tussen 2 en 2,5 bar voor 'ballonbanden' : https://www.schwalbe.com/nl/balloonbikes
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

JamesEarlGray schreef:
h1ttent1t schreef:De Stromer heeft bredere banden en als je die niet harder dan 2,3 bar zet, is het comfort voldoende.
Wat is de weerslag op de verhoogde rolweerstand? Ik heb ooit gelezen dat bandendruk minder uitmaakt bij dikkere banden, dus ik verwacht dat het meevalt, maar wil het wel horen van u.
Ik rij met 4 bar in de banden.
Met 2,5 bar lijkt de stromer zich wat “in te houden”
Ook duidelijk verschil in resterende batterijcapaciteit na een ritje van 50km
h1ttent1t
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mei 2020, 10:01
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Ieder zijn meug natuurlijk, 4 bar zou echt een aanslag op mijn polsen zijn met sommige fietspaden hier :wink:
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Ja, 4bar lijkt me wat veel. Hoe breed zijn deze banden? Meer druk gaat minder rolweerstand gegeven op een glad oppervlakte (tot een bepaald punt). Maar als je dan op een betonnen scheef fietspad rijdt, valt deze theorie volledig in het water :-D

Heeft iemand eigenlijk de technische specificaties van de suspension fork die zij gebruiken? Deze lijkt de prijs te hebben van topend Fox/Rockshox vorken. Maar er wordt nergens vermeld wat voor een vork dit precies is.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”