1.5m is sowieso de verplichting wat betreft afstandiceke schreef: het enige dat je nodig hebt zijn auto's of pedelecs die je niet op minder dan 1,5m voorbijvliegen zonder dat je ze gezien of gehoord hebt.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
1.5m is sowieso de verplichting wat betreft afstandiceke schreef: het enige dat je nodig hebt zijn auto's of pedelecs die je niet op minder dan 1,5m voorbijvliegen zonder dat je ze gezien of gehoord hebt.
Idd. Zelfs op een gewone fiets bel je en kijk je of je een reactie uitlokt voor je iemand gaat passeren, op een speed pedelec zou je dit ZEKER moeten doen.iceke schreef: Nee, je hebt echt geen spiegels nodig op een fiets, het enige dat je nodig hebt zijn auto's of pedelecs die je niet op minder dan 1,5m voorbijvliegen zonder dat je ze gezien of gehoord hebt.
Ik bel altijd ff als ik niet veilig kan inhalen, ja soms zie ik wel eens iemand schrikken, maar ik heb liever dat ze schrikken en mij gezien hebben dan dat ze schrikken dat er iemand onverwacht komt voorbij gereden.Slafes schreef:Ik rij al 40 jaar met de fiets. Nog NOOIT heeft iemand gebeld als die wou inhalen...
Spiegels kunnen wel degelijk een oplossing zijn voor het probleem dat jullie omschrijven. Sinds ik er eentje heb op de speed pedelec gebruik ik die effectief en efficiënt. Ook al zag ik er in het begin het nut niet van in.
Met de wagen of de brommer of motor gebruik je die toch ook hoop ik?
Sta mij toe dat nogal vreemd te vinden.Slafes schreef:Ik rij al 40 jaar met de fiets. Nog NOOIT heeft iemand gebeld als die wou inhalen...
Dat is wel een nuance die niet in uw vorige bericht stond...Slafes schreef:Hier in Leuven belt men enkel als men wil inhalen en het niet kan omdat je met twee naast mekaar rijdt of in het midden fietst maar zeker niet als je gewoon iemand wil inhalen die rechts rijdt.
je meot gewoon eens kijken wat en wie er allemaal aan welke snelheid op fietspaden rondrijdt vandaag. alle mogelijk soorten fietsen, alle mogelijke soorten steps, brommers,.. van 8 tot 90 jaar en met een snelheid vanaf 5/u (da kind) tot 45/u en sneller.vverbeke schreef: De discussie gaat er hier puur over het feit dat het snelheidsverschil tussen en pedelec en andere fietsers groot is en fietspaden vaak te smal zijn om in die situatie veilig te kunnen inhalen, zeker als de gewone fietser niet bewust is van dat inhaalmanoeuvre.
Nuance die niet in mijn vorig bericht stond? Er staat toch gewoon dat er niet standaard gebeld wordt tijdens het inhalen? Daar moet toch denk ik geen nuance bij? Dat was een bericht als reactie op devilkin die schreef dat je belt voor je iemand gaat passeren waarop ik zeg dat er op mij nog nooit iemand gebeld heeft om mij in te halen op de fiets. Laten we het dan houden op een misverstand want als nummer 1 al niet duidelijk is dan is de kans groot dat nummer 2 het ook al niet meer snapt.vverbeke schreef:Dat is wel een nuance die niet in uw vorige bericht stond...
Los daarvan, je hoeft u niet aangevallen te voelen, ik ben NIET anti-pedelec, overweeg er zelf een aan te schaffen, zie eerdere berichten. Er is een verschil tussen regelmatig spiegels checken en constant naar een spiegel kijken om te checken of iemand u gaat inhalen op een smal fietspad. Zelfs als je regelmatig kijkt mis je heel makkelijk de pedelec die u gaat inhalen.
Ik snap best ook wel dat je niet bij ieder inhaalmanoeuvre moet zitten bellen. De discussie gaat er hier puur over het feit dat het snelheidsverschil tussen en pedelec en andere fietsers groot is en fietspaden vaak te smal zijn om in die situatie veilig te kunnen inhalen, zeker als de gewone fietser niet bewust is van dat inhaalmanoeuvre.
gebeurt nietcrapiecorn schreef:Op zich maakt het ook niet zoveel uit wat de maximale snelheid is. Zolang dat deze persoon zijn snelheid mindert bij het voorbijsteken en dit correct aangeeft.
Ik heb dat op mijn helm, met afstandsbediening op mijn stuurSlafes schreef:Het enige wat ik mis op mijn speed... Knipperlichten.
25 is in heel veel gevallen gewoon te snel.Slafes schreef:Als 25 al te snel is dan blijf je beter met de fiets binnen denk ik, elke ebike haalt vlot 25 tegenwoordig.
Ik haal dat ook geregeld met mijn oude stadsfiets.Dizzy schreef:25 km/u is niet snel, dat haal ik regelmatig met mijn gewone fiets en ik ben niet echt een superatleet.
vandaar dat ik schreef "en niet in drukke centra is dat perfect te doen", we komen dus overeencadsite schreef:Ik haal dat ook geregeld met mijn oude stadsfiets.Dizzy schreef:25 km/u is niet snel, dat haal ik regelmatig met mijn gewone fiets en ik ben niet echt een superatleet.
Heb ik gezegd dat 25 snel is?
Neen, ik zeg dat 25 soms te snel is. Als je door centrum Kortrijk fietst aan 25 ben ik zeker dat geen 100km kan rijden zonder een ongeval.
Heb ik gezegd dat je overal 25 moet rijden dan?cadsite schreef:.
Heb ik gezegd dat 25 snel is?
Neen, ik zeg dat 25 soms te snel is.
Ja, je komt van alles tegen. Recent nog een oudere vrouw tegengekomen. Die terwijl ik aan het voorbijsteken was op een fietsindicatiestrook links afdraait en me zo op het midden van een grote N-weg duwt. Daarna roept ze : "se vuilen aap". Verkeersagressie was niet ver wegSlafes schreef:idioot doet. Concept van u te begeven op de baan is om geen zelfmoord acties te doen.
Ga dan een fietsbel halen in den action voor enkele euro en gebruik ze.Slafes schreef: Nogmaals. Ik heb geen bel op de speed pedelec en de rijbaan is daar 3 auto's breed. Meeeeer dan ruimte genoeg om veilig te passeren tenzij iemand idioot doet. Concept van u te begeven op de baan is om geen zelfmoord acties te doen.![]()
Dus uw redenering is...ik heb geen bel nodig, maar op een gewone fiets zou een achteruitkijkspiegel verplicht moeten zijn ?Slafes schreef:Dat is een fijne gedachte maar... het is niet verplicht anders hadden ze dat er standaard moeten opzetten..
daar begint het natuurlijk hécrapiecorn schreef:Ik vermoed van niet, anders zou dit niet gebeurd zijn. Dit ging over een N-weg met een fietsindicatiestrook. Dus als je een maneuver maakt naar links om over te steken. Moet je achter je kijken. En de rijweg voorrang geven.
daar begint het natuurlijk hé
ze had inderdaad moeten aangeven dat ze wil afslaan, arm uitsteken bv, en jij had moeten bellen zodat ze wist dat er iemand aankomt.
jij verwacht blijkbaar dat iemand gewoon stopt en achterom kijkt voor ze afslaat? hopelijk zit je op die manier dan nooit in iemand zijn gat tegen 40 per uur