Tips voor e-bike of speedelec.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

iceke schreef: het enige dat je nodig hebt zijn auto's of pedelecs die je niet op minder dan 1,5m voorbijvliegen zonder dat je ze gezien of gehoord hebt.
1.5m is sowieso de verplichting wat betreft afstand :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

iceke schreef: Nee, je hebt echt geen spiegels nodig op een fiets, het enige dat je nodig hebt zijn auto's of pedelecs die je niet op minder dan 1,5m voorbijvliegen zonder dat je ze gezien of gehoord hebt.
Idd. Zelfs op een gewone fiets bel je en kijk je of je een reactie uitlokt voor je iemand gaat passeren, op een speed pedelec zou je dit ZEKER moeten doen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Degene die de actie doet moet aangeven dat hij ze gaat doen, dat lijkt me evident. Ook voor gewone fietsen geldt dat. Je kan altijd wat afwijken omdat er bvb iets op de weg ligt of voor een putje. De Belgische fietspaden zijn soms één mijnenveld.

Het verschil in snelheid is het probleem, zelfs met een spiegel moet je nog goed opletten want er zitten ook veel kronkels in de fietspaden die rond wegen/bushokjes/... gelegd worden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik rij al 40 jaar met de fiets. Nog NOOIT heeft iemand gebeld als die wou inhalen...

Spiegels kunnen wel degelijk een oplossing zijn voor het probleem dat jullie omschrijven. Sinds ik er eentje heb op de speed pedelec gebruik ik die effectief en efficiënt. Ook al zag ik er in het begin het nut niet van in.

Met de wagen of de brommer of motor gebruik je die toch ook hoop ik?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Vreemd, zal plaatselijk zijn dan. Ik denk niet dat ik al ritten naar de stad gedaan heb zonder meermaals te bellen. Een fietsondergang is vaak smal en met kronkels met weinig plaats. Als je daar niet belt is het een kwestie van tijd eer er accidenten zijn. Ook onder bruggen is dat vaak het geval.

Voor de rest bel ik, zeker bij kinderen, als ik veel sneller rij en denk dat ze me niet gezien hebben of als ik zie dat ze al aan het GSM'en zijn. Waar ik ook voor bel is als ik mensen hun autodeur zie openen, soms openen ze maar een klein beetje en kan je denken dat ze je gezien hebben maar dan knal voor je de hele zwiek open. Uitwijken kan dan gevaarlijker zijn dan gewoon die deur rammen. Ook voor afslaande wagens is het soms handig. Sommigen hebben een probleem om hun nek meet dan 5° te draaien. Een belletje lost dat op.

Het is geen moeite en je voorkomt veel gedoe. Daarom zijn de fietsstraten wel goed, er is plaats om uit te wijken en wagens moeten achter blijven. Sommige fietspaden in Gent waren oververzadigd op bepaalde tijdstippen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Slafes schreef:Ik rij al 40 jaar met de fiets. Nog NOOIT heeft iemand gebeld als die wou inhalen...

Spiegels kunnen wel degelijk een oplossing zijn voor het probleem dat jullie omschrijven. Sinds ik er eentje heb op de speed pedelec gebruik ik die effectief en efficiënt. Ook al zag ik er in het begin het nut niet van in.

Met de wagen of de brommer of motor gebruik je die toch ook hoop ik?
Ik bel altijd ff als ik niet veilig kan inhalen, ja soms zie ik wel eens iemand schrikken, maar ik heb liever dat ze schrikken en mij gezien hebben dan dat ze schrikken dat er iemand onverwacht komt voorbij gereden.
Over spiegels.. je kan dat toch niet vergelijken ? Ik zit veel relaxter op mijn fiets dat op mijn motor of in de auto..uiteindelijk gebruik je je spiegels daar vooral om van rijvak te veranderen, ik verwacht niet van een fietser die me gaat inhalen dat ik hem gezien heb, terwijl ik dat wel van een auto verwacht... Ik zie ook nooit 2 auto's rustig naast elkaar rijden om wat bij te praten ;-)
Maar we zijn serieus ot aan't gaan als je het mij vraagt :angel:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Staat toch met een reden op speed pedelecs en bromfietsers? Om te gebruiken he. :-D
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Slafes schreef:Ik rij al 40 jaar met de fiets. Nog NOOIT heeft iemand gebeld als die wou inhalen...
Sta mij toe dat nogal vreemd te vinden.

Daarnaast, spiegels om te checken "of iemand u aan het inhalen is" hebben enkel hun nut als je daar constant op zit te kijken. Die spiegels zijn bedoeld om uw omgeving in de gaten te houden als je zelf een manoeuvre gaat uitvoeren. Dan specifiek op pedelecs vanwege hun hogere snelheid. En nogal wat bejaarden zetten ze op hun fiets omdat ze moeite hebben met achterom kijken. Ze zijn niet bedoeld om constant op te zitten kijken of iemand u aan 40 km/u voorbij gaat sjeezen op een te smal fietspad.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Waarom zou u die uitspraak vreemd vinden? Hier in Leuven belt men enkel als men wil inhalen en het niet kan omdat je met twee naast mekaar rijdt of in het midden fietst maar zeker niet als je gewoon iemand wil inhalen die rechts rijdt. Nog nooit meegemaakt en nog nooit gedaan.

Dus u gebruikt in de auto ook nooit de spiegels om uw omgeving te controleren? Of zit er constant op te kijken? Het is echt geen verschil. Ik kijk met eender welk vervoermiddel regelmatig in de spiegels. Zelfs tegen 45 op de Speed Pedelec.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Slafes schreef:Hier in Leuven belt men enkel als men wil inhalen en het niet kan omdat je met twee naast mekaar rijdt of in het midden fietst maar zeker niet als je gewoon iemand wil inhalen die rechts rijdt.
Dat is wel een nuance die niet in uw vorige bericht stond...

Los daarvan, je hoeft u niet aangevallen te voelen, ik ben NIET anti-pedelec, overweeg er zelf een aan te schaffen, zie eerdere berichten. Er is een verschil tussen regelmatig spiegels checken en constant naar een spiegel kijken om te checken of iemand u gaat inhalen op een smal fietspad. Zelfs als je regelmatig kijkt mis je heel makkelijk de pedelec die u gaat inhalen.

Ik snap best ook wel dat je niet bij ieder inhaalmanoeuvre moet zitten bellen. De discussie gaat er hier puur over het feit dat het snelheidsverschil tussen en pedelec en andere fietsers groot is en fietspaden vaak te smal zijn om in die situatie veilig te kunnen inhalen, zeker als de gewone fietser niet bewust is van dat inhaalmanoeuvre.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

vverbeke schreef: De discussie gaat er hier puur over het feit dat het snelheidsverschil tussen en pedelec en andere fietsers groot is en fietspaden vaak te smal zijn om in die situatie veilig te kunnen inhalen, zeker als de gewone fietser niet bewust is van dat inhaalmanoeuvre.
je meot gewoon eens kijken wat en wie er allemaal aan welke snelheid op fietspaden rondrijdt vandaag. alle mogelijk soorten fietsen, alle mogelijke soorten steps, brommers,.. van 8 tot 90 jaar en met een snelheid vanaf 5/u (da kind) tot 45/u en sneller.
Daarnaast natuurlijk een te grote groep voor wie verkeersregels hooguit vrijblijvend zijn als ze op hun velo kruipen.

er moet op dat vlak nog heel veel gebeuren
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Op zich maakt het ook niet zoveel uit wat de maximale snelheid is. Zolang dat deze persoon zijn snelheid mindert bij het voorbijsteken en dit correct aangeeft.

Ik gebruik op de meeste van mijn fietsen (behalve mtb) ook wel een spiegel. Bij fietsindicatiestroken is het handig om even de rijbaan te checken bij het voorbijsteken. En bij wegen zonder fietspad moet je niet continu extreem rechts blijven rijden zonder van de baan gereden te worden. Ook bij het links afslaan kan je snel het verkeer voor en achter je checken.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

vverbeke schreef:Dat is wel een nuance die niet in uw vorige bericht stond...

Los daarvan, je hoeft u niet aangevallen te voelen, ik ben NIET anti-pedelec, overweeg er zelf een aan te schaffen, zie eerdere berichten. Er is een verschil tussen regelmatig spiegels checken en constant naar een spiegel kijken om te checken of iemand u gaat inhalen op een smal fietspad. Zelfs als je regelmatig kijkt mis je heel makkelijk de pedelec die u gaat inhalen.

Ik snap best ook wel dat je niet bij ieder inhaalmanoeuvre moet zitten bellen. De discussie gaat er hier puur over het feit dat het snelheidsverschil tussen en pedelec en andere fietsers groot is en fietspaden vaak te smal zijn om in die situatie veilig te kunnen inhalen, zeker als de gewone fietser niet bewust is van dat inhaalmanoeuvre.
Nuance die niet in mijn vorig bericht stond? Er staat toch gewoon dat er niet standaard gebeld wordt tijdens het inhalen? Daar moet toch denk ik geen nuance bij? Dat was een bericht als reactie op devilkin die schreef dat je belt voor je iemand gaat passeren waarop ik zeg dat er op mij nog nooit iemand gebeld heeft om mij in te halen op de fiets. Laten we het dan houden op een misverstand want als nummer 1 al niet duidelijk is dan is de kans groot dat nummer 2 het ook al niet meer snapt. :)

Ik voelde me ook helemaal niet aangevallen/heb u aangevallen, ik had alleen hier een mind blowing ervaring dat mensen bellen als ze iemand willen inhalen. Ik weet dat het in de verkeerswet staat dat je mag toeteren met de wagen als je wil inhalen maar ik vond het zeer vreemd dat iemand dat toe past of zou eisen owv het snelheidsverschil.

De wetgeving zegt trouwens ook dat als veilig inhalen op een fietspad niet lukt je dit ook op de rijweg mag doen, ook met een gewone fiets. Tenzij dat echt een fietspad is met een hoge borduur lukt dat echt wel als speed pedelec gebruiker. Ik zie helaas veel gewone fietsers bashen op de speed rijder gewoon omdat ze het niet kennen. Net zoals het spiegel gebruik. Gisteren was er een topic op de facebook speed pedelec groep ivm spiegels. Daar waren er laaiend enthousiast over spiegels en dat het nu net het beste veiligheidsaspect is voor fietsers. Hier slaat men dan mea culpa als ik het nog maar voorstel van elke fietser er mee uit te rusten om een deel van het onveiligheidsgevoel weg te nemen. Ik was daar ook geen voorstander van, maar nu ik het heb en gebruik... Ga je daarmee alles zien? Nee, dat is net zoals met de auto, je kijkt ook rond als je een maneuver uitvoert.

Het enige wat ik mis op mijn speed... Knipperlichten.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

crapiecorn schreef:Op zich maakt het ook niet zoveel uit wat de maximale snelheid is. Zolang dat deze persoon zijn snelheid mindert bij het voorbijsteken en dit correct aangeeft.
gebeurt niet
er is op deze moment nul etiquette op vlak van fietsverkeer

onlangs een coureur bijna tegen de grond gewerkt
hoorde iemand komen dus ga opzij (rechts) en dan haalt die langs die kant in.
een speedelec die 25 rijdt houdt zich in maar voor normale fietsers of in een park is dit nog steeds veel te snel
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Als 25 al te snel is dan blijf je beter met de fiets binnen denk ik, elke ebike haalt vlot 25 tegenwoordig.

Nu, in het voorbeeld dat je aan haalt (en is niet aanvallend bedoeld): je gaat naar rechts omdat je iemand hoort aankomen? Wou dat dan zeggen dat je links op het fietspad reed of in het midden? Dat is ook een vorm van etiquette om gewoon uiterst rechts op het fietspad te rijden natuurlijk. De wielrenner had natuurlijk ook even zijn bel kunnen gebruiken (als hij er al één had).

Ik maak het ook regelmatig mee dat iemand zwalpt op het fietspad en ja, dan krijgen ze de claxon te horen... Dan nog hopen dat ze geen oortjes in hebben want dan brul ik ook nog eens.

Ik besef dat niet elke fietser zich aan de regels houdt maar ik zelf probeer toch steevast hoffelijk te zijn en rustig in te halen.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Slafes schreef:Het enige wat ik mis op mijn speed... Knipperlichten.
Ik heb dat op mijn helm, met afstandsbediening op mijn stuur :-D (Livall bling helm). Ook nog speakers in die helm, ideaal om wat muziek te horen en ook uw omgeving nog te kunnen horen.

Nu, ik gebruik die knipperlichten maar zelden, probleem is dat niemand het principe snapt van een licht dat staat te knipperen op een helm. Dus hand uitsteken is nog altijd de veiligste optie.

Overigens wel akkoord hoor dat een spiegel een meerwaarde kan bieden. Als je achterom kijkt heb je toch altijd wat de neiging van uit te wijken en je hebt ook gewoon sneller overzicht.
Ik heb zelf al eens rondgekeken om een miniatuurspiegeltje te monteren op mijn fiets, maar het aanbod is heel mager. Enige interessante leek een spiegeltje dat je in plaats van de dop op een racestuur steekt, maar aangezien ik geen racestuur heb is dat nutteloos. Iets vergelijkbaar dat een hoek maakt zodat je het op een gewoon stuur kan monteren zou ideaal zijn.

Andere ergernis, helaas vaak van toepassing op pedelecs: Slecht afgestelde lichten. Van die felle koplampen die recht in uw gezicht schijnen, tijdens deze donkere dagen ben je dan even verblind. En laten ze nu net op pedelecs de felste lampen monteren.
Nu, op mijn ebike heb ik ook een fellere lamp gemonteerd, dat flutlampje dat er op zat was echt onvoldoende voor donkere paden tijdens winterdagen, maar maar heb het deftig afgesteld zodat het de baan verlicht en niet verblindt. Gaat om deze lamp, tegenwoordig wel niet meer te krijgen met eBike aansluiting (ze hebben nu andere modellen): https://supernova-lights.com/en/product ... e3-pure-3/
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Die mini spiegeltjes zijn echt prut... :( Heb dat op mijn vorige spiegelloze SP ook gezet. Zie je 2x niets in.

Ergotec M99-L kan je ook als onderbouw gebruiken. Onderbouw geeft goed zicht, alleen is er in kijken soms iets lastiger.

Wat koplampen betreft heb je gelijk, ik hoop altijd dat de mijne goed afgesteld staat maar als je wat kleiner bent heb ik ook al gemerkt dat mensen me scheef aankijken dus... Gezien je ver vooruit wil kijken tegen een behoorlijke snelheid moet je natuurlijk ook wel iets verder licht hebben. Beetje dubbel.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Liever dat ze me scheef aankijken op de baan, maar me wel gezien hebben,
dan dat mijn gezinsleden me scheef aankijken in het ziekenhuis of in de kist, omdat een chauffeur me niet gezien heeft...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Slafes schreef:Als 25 al te snel is dan blijf je beter met de fiets binnen denk ik, elke ebike haalt vlot 25 tegenwoordig.
25 is in heel veel gevallen gewoon te snel.
Als je dat niet beseft blijf je beter binnen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Zelfs wandelen is te snel als je verkeerd valt. Deuh... Maar als je op de normale fiets al foetert over mensen die je aan 25 voorbij rijden... Dan blijf je beter binnen ja want dan ga je ook schrikken als een jogger u voorbij loopt. :roll:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik fiets dagelijks, ben nog in goede gezondheid en zie nog steeds 10/10.
Toch is 25 soms te snel. In een stad moet je je aanpassen, er zijn elke x-meter zijstraten, wandelaars die niet uitkijken, bussen die rijden alsof ze alleen zijn,...
Op het afgeschermde fietspad is 25 meestal geen probleem, maar er zitten een paar chicanes in, als je daar 25 rijdt en er is een tegenligger is het gegarandeerd prijs.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

25 km/u is niet snel, dat haal ik regelmatig met mijn gewone fiets en ik ben niet echt een superatleet. Op vlakke stukken en zonder tegenwind en niet in drukke centra is dat perfect te doen. Fietsers zwalpen inderdaad wat maar dat ligt vaak ook aan de smalle fietspaden. Het is net daarom dat je best je bedoelingen aangeeft. De meeste hebben geen spiegel en weten niet dat je eraan komt.

Wat ook vervelend is, is dat voetpaden en fietspaden soms in elkaar overlopen of gewoon gedeeld zijn. Dan heb je ook dat snelheidsverschil. Een tijdje geleden raakte ik onbewust als wandelaar een voorbijkomende wielertoerist. Hij was kwaad maar toen ik vroeg waarom hij niet belde zei hij doodleuk dat hij geen bel had. Zijn stem had hij blijkbaar ook pas net teruggevonden :roll: Ik ga niet wandelen met een spiegel of achterwaarts wandelen omdat sommigen niet inzien dat een verschil in snelheid een probleem is op smalle paden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:25 km/u is niet snel, dat haal ik regelmatig met mijn gewone fiets en ik ben niet echt een superatleet.
Ik haal dat ook geregeld met mijn oude stadsfiets.
Heb ik gezegd dat 25 snel is?
Neen, ik zeg dat 25 soms te snel is. Als je door centrum Kortrijk fietst aan 25 ben ik zeker dat geen 100km kan rijden zonder een ongeval.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

cadsite schreef:
Dizzy schreef:25 km/u is niet snel, dat haal ik regelmatig met mijn gewone fiets en ik ben niet echt een superatleet.
Ik haal dat ook geregeld met mijn oude stadsfiets.
Heb ik gezegd dat 25 snel is?
Neen, ik zeg dat 25 soms te snel is. Als je door centrum Kortrijk fietst aan 25 ben ik zeker dat geen 100km kan rijden zonder een ongeval.
vandaar dat ik schreef "en niet in drukke centra is dat perfect te doen", we komen dus overeen :beerchug:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Het is allemaal geen rocket science :-D Gewoon je snelheid aanpassen aan de hand van de situatie. En je gezond verstand gebruiken.

Als je veel met de fiets rijdt, krijg je een soort van 6de zintuig voor verkeerssituaties. Autodeuren die opengaan, wandelaars die opzij kunnen stappen, honden met of zonder leibanden etc..
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

cadsite schreef:.
Heb ik gezegd dat 25 snel is?
Neen, ik zeg dat 25 soms te snel is.
Heb ik gezegd dat je overal 25 moet rijden dan?

Je schreef trouwens in veel gevallen te snel ipv soms. :)

Ik reageerde echter op een bericht waarin iemand 'volgens mij' 25 per uur al te snel vond als hij op de fiets werd ingehaald.

We komen overeen hoor. Gewoon aanpassen aan de omstandigheden en inderdaad, zoals crapiecorn het zo mooi schrijft... Een 6e zintuig op de fiets is nodig, zeker op een SP... Gevaar ver genoeg op voorhand inschatten, handen aan het stuur en dan hopen dat een ander niet één of ander idioot maneuver doet.

Daarnet nog mee gemaakt. Fiets 32 per uur in zone 30. Wil fietser inhalen die naast een jogger rijdt op een vrije baan... De moment dat ik er bijna naast zit wijkt deze helemaal uit naar links. Vol in de remmen! Jogger heeft in alle geval zijn zoon wel even terecht gewezen in niet mis te verstane woorden. Waarvoor dank.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik denk dat je het concept van zone 30 niet helemaal door hebt ;-)
Het is de bedoeling dat jij rekening houdt dat er andere weggebruikers zijn die niet persé rekening houden met u :angel:

Eigenlijk zou je overal in het verkeer die mentaliteit moeten hebben, maar vooral dus in een zone 30 of woonerf....daarvoor dient die bel dus op je fiets.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

In zone 30 gelden geen andere verkeersregels dan in zone 50 hoor. Niemand hoort een idiote actie uit te voeren en van zijn rijlijn af te wijken omdat het leuk is.

Het is trouwens een tijdelijke zone 30 owv wegenwerken. Daar rijdt alle verkeer nu dus door, ook bussen, vrachtwagens,... Reden temeer dat je als fietser dan geen debiele actie doet in het donker. :bang:

Nogmaals. Ik heb geen bel op de speed pedelec en de rijbaan is daar 3 auto's breed. Meeeeer dan ruimte genoeg om veilig te passeren tenzij iemand idioot doet. Concept van u te begeven op de baan is om geen zelfmoord acties te doen. :banana:

Oh en het was geen kind van 3 jaar ofzo maar al zeker iemand van 14+ dus die zouden echt wel beter moeten weten.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Slafes schreef:idioot doet. Concept van u te begeven op de baan is om geen zelfmoord acties te doen. :banana:
Ja, je komt van alles tegen. Recent nog een oudere vrouw tegengekomen. Die terwijl ik aan het voorbijsteken was op een fietsindicatiestrook links afdraait en me zo op het midden van een grote N-weg duwt. Daarna roept ze : "se vuilen aap". Verkeersagressie was niet ver weg :-D
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

crapiecorn schreef:Die terwijl ik aan het voorbijsteken was
wist ze dat je haar aan het inhalen was?
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Ik vermoed van niet, anders zou dit niet gebeurd zijn. Dit ging over een N-weg met een fietsindicatiestrook. Dus als je een maneuver maakt naar links om over te steken. Moet je achter je kijken. En de rijweg voorrang geven.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Gisteren, weer in zone 30... Jogger op het voetpad... Zonder zelfs maar te kijken springt die op de rijweg. Alles moeten dichtsmijten en eens goed geroepen. Als ik die nu toch zou aangereden hebben kopt de krant dat zo'n onnozele speed pedelec dus een voetganger heeft aangereden. Eender hoe gaat dat bericht gekleurd zijn en gaat het weer de schuld zijn van de speed pedelec rijder.

Dat is ook een tip voor een ebike of speed pedelec rijder. De perceptie is tegen u.

Voorgaande geval van de dame had trouwens vermeden kunnen worden door gebruik van een spiegel. :)
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Slafes schreef: Nogmaals. Ik heb geen bel op de speed pedelec en de rijbaan is daar 3 auto's breed. Meeeeer dan ruimte genoeg om veilig te passeren tenzij iemand idioot doet. Concept van u te begeven op de baan is om geen zelfmoord acties te doen. :banana:
Ga dan een fietsbel halen in den action voor enkele euro en gebruik ze.
Ik bel altijd bij inhalen, tenzij er een hoofdtelefoon op staat of ze aan het smartphonen zijn dan is het de toeter... lang ... leuk :angel:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Dat is een fijne gedachte maar... het is niet verplicht anders hadden ze dat er standaard moeten opzetten. :) Elektrische brommers/scooters hebben ook geen bel he. Dat is het mooie van onze beleidsmakers.

Ik gebruik dat ook niet om in te halen. Er zijn er die veel harder schrikken van een bel dan van gewoon in te halen. Zie het nut ook niet in om een bel of toeter te gebruiken puur en alleen om iemand in te halen als dat perfect mogelijk is. Lijkt mij zelfs eerder agressief over te komen. Move b* get out the way. Get out the way b*, get out the way. Zal de naam van Speed pedelec rijders alle eer aan doen. :angel:

Los daarvan, als iedereen wat meer rondkijkt en met het verkeer bezig zou zijn ipv in zijn eigen bubbel/droom op straat te gaan... Zou al veel ongevallen schelen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Slafes schreef:Dat is een fijne gedachte maar... het is niet verplicht anders hadden ze dat er standaard moeten opzetten. :) .
Dus uw redenering is...ik heb geen bel nodig, maar op een gewone fiets zou een achteruitkijkspiegel verplicht moeten zijn ? :bang:
1 van de belangrijkste dingen in het verkeer om geen ongelukken te hebben = zeker weten dat je elkaar gezien of gehoord hebt.
Echt moeilijk is dat niet,ten eerste oogcontact maken en als dat niet lukt ff bellen, of fluiten, of uwe claxon gebruiken.
Dat heeft niks met "in uw recht" te maken of met de perceptie dat pedelec's evil zijn.
Je bent niet alleen op de baan, je zal dus rekening moeten houden met die andere weggebruikers, ook met dat dom kalf dat zonder uit te kijken oversteekt.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

crapiecorn schreef:Ik vermoed van niet, anders zou dit niet gebeurd zijn. Dit ging over een N-weg met een fietsindicatiestrook. Dus als je een maneuver maakt naar links om over te steken. Moet je achter je kijken. En de rijweg voorrang geven.
daar begint het natuurlijk hé

ze had inderdaad moeten aangeven dat ze wil afslaan, arm uitsteken bv, en jij had moeten bellen zodat ze wist dat er iemand aankomt.
jij verwacht blijkbaar dat iemand gewoon stopt en achterom kijkt voor ze afslaat? hopelijk zit je op die manier dan nooit in iemand zijn gat tegen 40 per uur

het zal nog een paar jaar miserie zijn
teveel mensen dei na 30j terug op ne velo of iets dergelijks kruipen en eigenlijk geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.
ne velo van 30-40/u hebben maar een bel onnodig vinden?
dat zegt meer als genoeg natuurlijk
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Uw redenering is: hij heeft een claxon, dus hij heeft ook nog een bel nodig. Heu? Die bel is vervangen door een claxon he! :bang:

Wederom, ik moet volgens u uitkijken terwijl de andere een maneuver doet zonder zelf te kijken. Daar ben je naar mijn bescheiden mening dus echt verkeerd in. Net zoals 1207. Het is aan de persoon die niet heeft aangegeven wat ze doet om te zorgen dat er geen ongeluk van komt. Jij kan als achterligger niet weten wat in een ander zijn hoofd om gaat. Als ik met de gewone fiets rijd dan kijk ik ALTIJD om voor ik een actie onderneem. Zo moeilijk is dat toch niet. Dat is een evidentie die voor sommigen raar valt.

Of claxoneer jij ook met de auto telkens wanneer je iemand in haalt? Of kijk jij niet in je spiegels voor je iemand in haalt? Ik wil bij sommigen niet in de auto zitten precies.

Nu goed, ik ga stoppen met antwoorden. Geen zin in welles nietes spelletjes. We vertrekken van een ander perspectief. Ik wil dat iemand die een actie uit voert moet kijken of dat veilig kan (is toch wat de wet voor schrijft) en jij gaat uit dat diegene die netjes rijdt maar moet uitkijken of een ander het voor u niet verknald en volledig anticipeert op anderen in het verkeer. De omgekeerde wereld dus.

Gisteren ook in de zone 30 meegemaakt. Wielertoerist die een ganse rij auto's in haalt die aan het wachten zijn om een geparkeerde auto voorbij te rijden. De auto's wachten en de wielertoerist rijdt de ganse rij voorbij langs links en hindert de tegenliggers. De auto's kunnen door en vertrekken en de wielertoerist stak er net niet onder. Terwijl ik volgens sommigen hier dan een idioot ben dat ik met de pedelec mee sta aan te schuiven want anderen moeten maar anticiperen op randdebielen in het verkeer. Ha ja, want dat moeten we tolereren.

Precies of ik wil met opzet iemand aanrijden. :roll:
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 op 05 dec 2020, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

daar begint het natuurlijk hé

ze had inderdaad moeten aangeven dat ze wil afslaan, arm uitsteken bv, en jij had moeten bellen zodat ze wist dat er iemand aankomt.
jij verwacht blijkbaar dat iemand gewoon stopt en achterom kijkt voor ze afslaat? hopelijk zit je op die manier dan nooit in iemand zijn gat tegen 40 per uur

Nee, dit gaat over zo een weg :

Afbeelding

Dus als je links afslaat, kruis je de rijweg. Je kan toch niet verwachten dat elke auto ook claxonneert die voorbijkomt? Dus de persoon voor mij begint links af te slaan bij het voorbijsteken, zonder achter zich te kijken voor het verkeer te checken. En duwt mij zo op de rijbaan. Als er een auto zo aankomen, lagen we er allebei onder.
Laatst gewijzigd door crapiecorn op 05 dec 2020, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ha natuurlijk crapiecorn... Elke auto die passeert moet claxoneren, en elke fiets bellen/toeteren want het is aan het achterliggend verkeer om te anticiperen dat die fietser gaat afslaan! Anders weet die dat niet dat ze niet veilig kan afslaan en moet ze eens naar achter kijken en/of stoppen. :roll:

Ik zou ook voorstellen dat het tegenliggend verkeerd met de lichten flikkert ofzo, of ook zijn claxon gebruikt, want mogelijk kijkt ze daar ook niet naar.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Het heeft weinig nut om het in het belachelijke te trekken... als jij elke dag een bijna ongeval hebt en het elke dag een dom kalf is dat u niet gezien heeft, zou ik toch eens gaan nadenken of je daar niet eens iets kan aan doen. Morgen of overmorgen steekt dat dom kalf natuurlijk wel onder uw voorwiel en dan ben jij in je recht en is de gazet hypocriet.
Als je niet graag belt heb ik nog een mooie oplossing.. wasspeld + ace of spades :angel:
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”