Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Nieuwe Corona regels vanaf a.s dinsdag:

Mondmasker verplicht voor de sterrenbeelden Maagd en Kreeft en voor alle Volvo, Saab, en Dacia rijders, maar niet als ze blauwe sokken dragen.

Het geldt ook alleen van 18.00 uur tot 23.00 uur, mits je een Audi rijdt met een 17 in het kenteken.

Als je op een oneven huisnummer woont, krijg je een gratis mondmasker, tenzij je in een koophuis woont, of als je in Antwerpen centrum woont, maar niet als je in de buurt van Brussel woont ...

Als de muur van je huis geel is, mag je niet naar buiten, tenzij het huis aan de rechterkant van de straat staat, maar dit geldt niet als er een parkeerplaats voor ligt. Als er meerdere parkeerplaatsen zijn, is de regeling helemaal niet van toepassing, tenzij er een invalidenparkeerplaats is.

Op weekdagen mogen vrouwen alleen het huis verlaten als ze getrouwd zijn, maar niet als ze kinderen hebben, tenzij er minstens twee kinderen van hetzelfde geslacht zijn, maar het leeftijdsverschil niet groter is dan twee jaar.
De regel is niet van toepassing op kinderen tussen 5 en 12 jaar.

Bovenstaande regels gelden alleen voor 18 t/m 65 jarigen, mits ze tussen de 1.60 mtr en 1.75 mtr zijn.

Anders is precies het tegenovergestelde waar, tenzij ze donker haar hebben.
Dit voorkomt alle onduidelijkheden..
Dit zag ik onlangs passeren op mijn Facebook profiel en vond het best wel grappig. Het bewijst maar eens hoe we in een regeltjesmaatschappij wonen waar elke vorm van gezond verstand niet meer van toepassing is, Of overruled wordt door een nieuwe regel. Het flagrante vind ik hoe ze nu beschrijven in de media hoe je kerstmis moet vieren. Bijv, Je beperkt bezoek kan je buiten ontvangen aan de vuurkorf, maar ze mogen niet naar de WC. En dat kan alleen als je directe toegang hebt naar je tuin.

Mij was het al duidelijk vanaf de start van de tweede golf dat kerstmis anders gevierd word, en daar ga ik me ook aan houden. Enkel in eigen bubbel dus.
Vieren met de familie doen we nadien wel in het groot in de vorm van een overwinningsfeest. Hopelijk zien we dan ook de klaprozen openbloeien als symbool, :lol:
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

devilkin schreef:* de definitie 'winkelstraat' is vaag, maar ga er vanuit dat dit een straat is met veel winkels. En dikwijls in voetgangersgebied.
Hier in de buurt staan borden voor je de winkelstraat in gaat ook elders zag ik die borden al. Bij ons staan er tijden bij (9-19u als ik mij niet vergis) maar dat is niet altijd het geval.

Voor zij die overal twijfelen of het moet of niet, waar het niet moet mag het. Gewoon op zetten dus. :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik zie het niet zozeer als regelneverij, wel als het onvermogen om tot een consensus te komen en/of de wetenschap als basis te nemen van beleid.
In dat opzicht is het opmerkelijk dat MR/NVA zoveel lawaai maken over de middenstand.
Willen ze dan echt een 3de golf? Zien die partijen niet in dat nu al versoepelen de middenstand nog veel zwaarder gaat treffen, omdat de miserie dan ook veel langer gaat aanhouden (hoog plateua van besmettingen of een 3de golf)?

Sommigen maken zich druk over de loonkost in BE, maar het gevoerde beleid (toch tot 19/10) heeft wel gezorgd dat we in alle corona-rankings helemaal bovenaan staan. Wat een achterlijk ontwikkelingsland lijken we nu dan wel? Niemand maalt er blijkbaar om. De bevoegde ministers zijn gewoon nog steeds minister. En betrokken partijen pleiten gewoon lekker terug voor heel snelle versoepelingen.
:bang:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het probleem is niet de regels maar het feit dat mensen ze zelf niet willen volgen. De uitzonderingen en problemen die ze bedenken zijn gewoon excuses om te verantwoorden waarom ze niet doen wat gevraagd wordt. Het is de schuld van-hit all over again. Het is de schuld van de regeltjes, de ingewikkeldheid, de communicatie, de moslims, de joden, de Walen, de jongeren, de Chinezen,... werkelijk iedereen behalve wij. We worden gedwongen om verkeerd te doen want het is onmogelijk om 3 regels te onthouden.

Een kind kan onthouden hoe je moet handen wassen, afstand bewaren/groepen vermijden en een mondmasker draagt.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Relevant maar niet gelinked aan voorgaande:

De films van de britse overheid zijn wel een pak simpeler/duidelijker dan die enkele die we hier gezien hebben (ook al weer even geleden)

Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dizzy schreef:Het probleem is niet de regels maar het feit dat mensen ze zelf niet willen volgen.
Je mag nog duizend regeltjes verzinnen, het ene al wat zinvoller dan het andere, maar als je als overheid niet consequent bent en uitzonderingen gaat toelaten kan je niet verwachten dat er draagvlak is.
Hoe kan je in godsnaam het verkocht krijgen dat je privé 4 mensen buiten mag ontmoeten (waarom geen drie of vijf) en tegelijk koopzondagen toelaat, winkelstraten open zet en de werkvloer als een andere planeet beschouwd wordt?
Mijn contact in de tuin mag niet door de woning en mag niet naar de WC, maar op de Meir wordt er wel een dixie gezet om te kunnen pissen en kakken tijdens het shoppen want de cafees zijn dicht :bang:

We zien nog altijd een overheid die probeert een consensus te sluiten met een virus en de gevolgen er van wil beperken in plaats van totaal te vernietigen. De cijfers dalen, ja, maar hoe diep en wanneer gaan ze terug opflakkeren? Gaan we dan misschien 2 mensen mogen zien in de buitenlucht? De belangrijkste regel, mensen zo ver mogelijk uit elkaar houden wordt niet toegepast. Broeihaarden worden nog altijd niet doelmatig aangepakt en van deftige contactopsporing is nog altijd geen sprake. Maar men denkt met regelneverij en burgerzin "een balans" te vinden. Eigenlijk is dat gewoon de kop in het zand steken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Draagvlak? Er zijn 12.000 draagvlakken, hoeveel zijn er nog nodig? Sommigen hebben pas een draagvlak als ze op een draagberrie liggen.

De winkels zijn enkel open om economische redenen en druk vanuit die sector. Wie nadenkt gaat enkel voor dingen die hij absoluut nodig heeft, funshoppen is nu niet aan de orde. Trouwens als de winkels dicht zijn gaan ze naar het buitenland.

Inderdaad, de overheid is niet te streng maar eerder te laks en zwicht voor pressiegroepen maar dat is niet de mening van de mensen die klagen over de regels. Zij willen gewoon hun goesting doen en gebruiken dan maar draagvlakken en alles wat in hun kraam past om hun goesting te kunnen doen.

Het pijnlijke is dat net diezelfde mensen ervoor zorgen dat we nog altijd in de miserie zitten.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

petrol242 schreef: Hoe kan je in godsnaam het verkocht krijgen dat je privé 4 mensen buiten mag ontmoeten (waarom geen drie of vijf) en tegelijk koopzondagen toelaat, winkelstraten open zet en de werkvloer als een andere planeet beschouwd wordt?
Het ene sluit het andere toch niet uit? In de winkel mogen een beperkt aantal mensen binnen, met mondmasker. In je tuin ook, al hebben de meeste mensen wellicht geen looplijnen en dergelijke in hun tuin :wink:

De werkvloer open houden is een economische realiteit. Misschien zijn er mensen die het nog niet beseffen, maar elke extra euro die nu wordt uitgegeven omdat mensen technisch werkloos ed zijn, moet op een of andere manier gecompenseerd worden.

En vermits de belastingopbrengst van 2020 naar verluidt 50 procent lager gaat zijn dan in een normaal jaar, weet je dat de burger na de crisis gaat bloeden.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 271 keer

En dat is dus de rede waarom we mateloos falen in het bestrijden van SARS-CoV-2. De consensus tussen volksgezondheid en economie. Het doorschuiven van de factuur naar de 99% is nog zo'n mantra. Het kan wel degelijk anders maar daar is een systeemverandering voor nodig. En dat geldt niet alleen voor Covid-19.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:En dat is dus de rede waarom we mateloos falen in het bestrijden van SARS-CoV-2.
Tenzij je Chinees bent, heb je geen andere keuze. Alles dicht houden tot 76 procent van de bevolking ingeënt is, is bij ons geen optie. Tenzij je het niet erg vindt dat de staat bankroet gaat en de sociale zekerheid volledig wordt ontmanteld (werkloosheidsvergoedingen beperken in tijd etc).

petrol242 schreef:De consensus tussen volksgezondheid en economie. Het doorschuiven van de factuur naar de 99% is nog zo'n mantra. Het kan wel degelijk anders maar daar is een systeemverandering voor nodig.
Je bent (net zoals ik en de rest hier) afhankelijk van de verkiezingsuitslag en je vindt géén meerderheid voor een systeemverandering. That's life.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Je bent (net zoals ik en de rest hier) afhankelijk van de verkiezingsuitslag en je vindt géén meerderheid voor een systeemverandering. That's life.
En dan nog is dat geen zekerheid. Als de kleine partijen samenspannen verliest de grootste partij.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Als grootste partij moet je maar met minder een coalitie vormen voor een meerderheid dus dat is gemakkelijker dan voor de kleintjes.

Systeemverandering en splitsingen, allemaal leuk maar laat ons bij het heden blijven. De crisis vindt nu plaats in dit systeem.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Dizzy schreef:Het probleem is niet de regels maar het feit dat mensen ze zelf niet willen volgen.
Dat is zonder enige nuance, volkomen waar ...

Al 9 maanden bewijst een meer dan significant deel van de bevolking dat men lak heeft aan corona-regels ook al kost dit mensenlevens of gaat het minstens gepaard met veel fysiek lijden (heb nu enkele collega's die zelf aangetast zijn en wat ik verneem aan klachten is niet min, ook niet 3 weken na zogenaamde "genezing"), ook al kost dit de maatschappij handen vol geld qua zorg en dan zijn er nog de economische gevolgen.

Al 9 maanden bewijst een meer dan significant deel van de bevolking dat "gezond verstand" en "sociale verantwoordelijkheidszin" voor hen ongekende begrippen zin.

Al 9 maanden bewijst een meer dan significant deel van de bevolking dat er maar één zaak is dat hun gedrag zou kunnen doen veranderen in de gewenste richting: repressie. Nogmaals, de maatregelen die de regering nu uitvaardigt, vond ik initieel moedig. Doch ... ze worden eens te meer niet afgedwongen.

Hoe je daar wel in slaagt, heb ik al herhaaldelijk geponeerd: in de portemonnee zitten.

Ik hoop nog op het gezond verstand van burgemeesters die koopzondagen zullen afschaffen op hun grondgebied. Enerzijds mag je met de feestdagen niemand uitnodigen maar anderzijds zijn de overvolle rijen waarbij de ene niest of hoest in de nek van de andere dan blijkbaar weer geen probleem.
Begrijpe wie begrijpen kan ... Zelfs economische belangen kunnen dergelijke houding niet justifiëren. Want hoe langer de pandemie duurt, hoe langer horeca, cafes gesloten blijven en misschien des te vlugger ook winkels opnieuw de deuren mogen toedoen. Die rekening is dan ook weer vlug gemaakt zeker.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

koenraaddeconinck schreef:
Dat is zonder enige nuance, volkomen waar ...
Al 9 maanden bewijst een meer dan significant deel van de bevolking dat m.
waarom zakken de cijfers als de burgers zich nergens aan houden?
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

1207 schreef:waarom zakken de cijfers als de burgers zich nergens aan houden?
Zet even je paardenbril af en je bril op.

Een groot deel van de burgers houdt zich netjes aan de regels, of toch het merendeel van de regels.
Zelfs die de regels niet willen volgen hebben niet veel keuze. Enkele collega's wilden een groot kerstfeest geven want "corona, ach...", maar de rest van de familie wilt niet komen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

quovadis schreef: opnieuw stop met verhaaltjes er rond te breien.
Dat heet nadenken. Iets wat sommigen hier duidelijk ontbreekt... Het is hier toch een discussie forum dacht ik?

Spijtig dat elke discussie zo dood geklopt wordt terwijl jij verder mag kloppen op hetzelfde nageltje.

Zelf het sarcasme was u niet eens opgevallen.
1207
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: Zelfs die de regels niet willen volgen hebben niet veel keuze. Enkele collega's wilden een groot kerstfeest geven want "corona, ach...", maar de rest van de familie wilt niet komen.
dat is de realiteit in Vlaanderen.

dus nogmaals
als de burgers zich niet aan de maatregelen houden kunnen de cijfers onmogelijk dalen
ze dalen omdat de virologen nu beslissen en das simpel, straks neemt de politiek over voor de versoepelingen en dan zal het opnieuw dramatisch mis gaan.
dan gaan ze er een janboel van maken tot op het punt dat iedereen zijn ding doet.
zie je nu al met de talloze massa-evenementen die de overheid organiseert (op alle niveaus)

naast het promille marginalen die zich nergens iets van aantrekken heb je net zo goed een promille burgers die liefst enkel nog in ruimtepak zouden willen rondlopen als ze kunnen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Mijn vriendin heeft een collega wiens schoonzus er nogal ruim te kantjes afloopt. Na een tijd waren ze positief, via de kinderen dachten ze. Wat doen ze, ze vertellen het aan niemand en doen gewoon verder. Haar man gaat gewoon naar kantoor, een familiezaak, waar hij niets zegt. Als hij ineens toch een mondmasker begint te dragen vragen de anderen hoe hij als felle tegenstander ineens van gedacht is veranderd en dan komt de aap uit de mouw.

Mensen brengen dus hun eigen familie gewoon in gevaar omdat ze anders teveel commentaar op hun gedrag zouden krijgen, dus wat imago/egoschade gaat boven gezondheid van uw eigen familie en zakenbelangen :bang:

Een ander geval. één van de buren hield ook een komen en gaan met familie, ouders, vrienden van de kindjes en hun ouders,... een week geleden hoor ik hem zeggen dat hij thuis moet blijven na de test. Ja, ik heb er niet zoveel last van maar mijn vader ligt in het ziekenhuis :bang:

Vroeger had ik meer vertrouwen in het gezond verstand van de burger, dat is met corona toch wat bijgesteld.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

1207 schreef:als de burgers zich niet aan de maatregelen houden kunnen de cijfers onmogelijk dalen
Lees jij eigenlijk alles of enkel wat je wilt zien?

Ik zeg dus heel duidelijk dat een deel van mijn collega's de regels niet willen volgen, maar doordat de rest van hun familie dat wel willen hebben zij gewoon geen keuze.
Zij volgen dus de regels omdat ze niet anders kunnen. :bang:
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Vroeger had ik meer vertrouwen in het gezond verstand van de burger, dat is met corona toch wat bijgesteld.
Artikels en beelden in de medio legio die deze twijfel voluit legitimeren.

En hoe komt het dat de cijfers nu dalen ... gewoon omdat er een constellatie gecreëerd / verplicht is waarin de contacten gedwongen beperkt worden. Als de cafés verplicht gesloten zijn, kan er niet meer samen gehokt worden op enkele m2, als de winkels gesloten zijn kunnen er zich geen taferelen afspelen zoals de fameuze koopzondagen in Brussel en A'pen.

Als men zaken afdwingt, omstandigheden creëert die maken dat ... daalt het aantal besmettingen.

Uit overwegingen die te maken hebben met sociale verantwoordelijkheid, gezond verstand, redelijkheid, ... gebeurt er just niks. Zie maar naar Wintergloed vorig weekend. Iedereen kent de situatie en de ernst ervan, niemand hoeft er naartoe te gaan en toch ... Overige voorbeelden legio. Ga ze iet opsommen of de server van UB geraakt overbelast ...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

mailracer schreef:Dit voorkomt alle onduidelijkheden..
Zalige persiflage, die perfect aangeeft hoe je zaken kunt moeilijk maken.
mailracer schreef:Bijv, Je beperkt bezoek kan je buiten ontvangen aan de vuurkorf, maar ze mogen niet naar de WC. En dat kan alleen als je directe toegang hebt naar je tuin.
Hehe, ze mogen niet naar de WC, dat is precies alsof ze bij zichzelf dachten : "we steken er iets tussen dat gewoon te gek is voor woorden, en dan gaan we wedden hoeveel er dat regeltje óók nog volgen."
Niet naar de WC mogen, en heel de avond bubbels drinken. :lol:
Maar als je een ruime tuin hebt, tja, reserveer daar dan maar een plekje.
mailracer schreef:Enkel in eigen bubbel dus.
Het is natuurlijk wel veel makkelijker als je bubbel bestaat uit : man + vrouw + 3 kinderen, dan als die bestaat uit alleenstaande m/v.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Mijn vriendin heeft een collega wiens schoonzus er nogal ruim te kantjes afloopt. Na een tijd waren ze positief, via de kinderen dachten ze. Wat doen ze, ze vertellen het aan niemand en doen gewoon verder.
En hier heb je meteen ook oorzaak nummer 1 opgesomd waardoor het bij ons zo lang duurt. Bijna niemand ging / gaat in quarantaine omdat dat teveel moeite kost(te). In china daarentegen was dat minder een probleem omdat het afgedwongen werd en voila zij deden het beter.
1207
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: Zij volgen dus de regels omdat ze niet anders kunnen. :bang:
yep, maar het simpele feit blijft

als de burgers zich massaal niet aan de regels zouden houden, zoals men overal insinueert, dan kunnen de cijfers onmogelijk dalen.
Diegenen die alles negeren is een absolute en verwaarloosbare minderheid
ok, ze vallen op. Zoals die Hongaarse idioot vandaag :)

maar enerzijds zeggen dat zovelen zich niet aan de regels houden maar tegelijk roepen dat mensen de regels momenteel niet zouden kunnen overtreden? Dat houdt natuurlijk volstrekt geen steek.

Ik ben hier een absolute uitzondering maar ik hou het beleid voor de volle 100% verantwoordelijk
Bv bij 150 doden per dag massaal massaevenementen houden, toelaten en organiseren is mi echt wel krankzinnig op deze moment.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:
Dizzy schreef:Mijn vriendin heeft een collega wiens schoonzus er nogal ruim te kantjes afloopt. Na een tijd waren ze positief, via de kinderen dachten ze. Wat doen ze, ze vertellen het aan niemand en doen gewoon verder.
En hier heb je meteen ook oorzaak nummer 1 opgesomd waardoor het bij ons zo lang duurt. Bijna niemand ging / gaat in quarantaine omdat dat teveel moeite kost(te). In china daarentegen was dat minder een probleem omdat het afgedwongen werd en voila zij deden het beter.
Ja, China is natuurlijk een speciaal geval, daar volgden ze mensen zelfs met drones om hen te dwingen de regels na te leven.
Ik denk dat niemand hier zo ver wil gaan.

Wat mij echter meer verwondert is het volgende :

Er zijn landen die het tijdens de eerste golf uitstekend deden (Duitsland wordt vaak aangehaald), maar in de tweede golf veel minder.
Ook zie je dat er in heel Europa min of meer tegelijk een tweede golf begon, en overal ongeveer op hetzelfde moment afneemt.
Dan denk ik dat er een andere verklaring is dan "we doen het deze keer beter".
Al die landen hebben andere regels, en toch zie je overal rondom ons dezelfde golven opkomen en weer afzwakken.
Indertijd hadden wij veel strengere regels dan in Nederland, en toch hadden zij minder gevallen.

Daarom dat ik denk dat er een andere factor is waar we geen of nauwelijks rekening mee houden: de superverspreiders.
Wat als de distributie, de verdeling van superverspreiders ietwat willekeurig is, waardoor bepaalde landen op een bepaald moment onevenredig veel of weinig superverspreiders hebben?
Dat zou kunnen verklaren waarom een land de ene keer wel "een goede leerling" is, en de volgende golf plots niet meer.
Het zou misschien voor een deel te wijten zijn aan het feit dat er in die tweede golf wat extra superverspreiders zich in dat gebied bevinden, in plaats van het beter doen dan de buren?
En voor alle duidelijkheid: ik pleit niet om de regels niet na te leven, ik vraag mij gewoon af of we niet iets missen.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef:ik vraag mij gewoon af of we niet iets missen.
ongetwijfeld, maar nu moeten we het doen met de info die we hebben. Later gaan we waarschijnlijk zeggen "als we dat eerder hadden geweten"
boulder
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:
boulder schreef:ik vraag mij gewoon af of we niet iets missen.
ongetwijfeld, maar nu moeten we het doen met de info die we hebben. Later gaan we waarschijnlijk zeggen "als we dat eerder hadden geweten"
Ja, maar wat denk je van mijn gedachtenpiste?
Klinkt dat niet logisch?
Hoe kan het dat een land als Duitsland het eerst heel goed doet, en bij een volgende golf veel minder?
Of bijv. Nederland dat heel lang minder streng was, en toch minder gevallen had dan wij, en dan plots toch een opstoot?
In het begin verklaarde men de verschillen tussen landen vaak als te wijten aan de volksaard : lakser of verantwoordelijker.
Die volksaard verandert echter niet plots.

We weten van de virologen dat er iets bestaat als superverspreiders: mensen die zich zelf niet ziek voelen, maar wel besmet zijn, en heel veel virus produceren.
Als die verdeling niet zeer gelijkmatig is, kan een kleine variatie snel tot de indruk leiden dat dat ene land het plots veel beter doet, en het andere veel slechter.
We zouden dat natuurlijk makkelijker kunnen weten als overal in Europa dezelfde regels zouden gelden.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

boulder schreef: Ja, maar wat denk je van mijn gedachtenpiste?
Klinkt dat niet logisch?
ik breek daar eerlijk gezegd mijn kop niet over. ik heb andere dingen te doen dan hierover te filosoferen. Mijn kennis over virussen en populaties is maar zeer pover. vergelijken kan je volgens mij niet. Ik kijk liever in eigen boezem en probeer de basisregels zo goed als mogelijk te volgen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:
boulder schreef: Ja, maar wat denk je van mijn gedachtenpiste?
Klinkt dat niet logisch?
ik breek daar eerlijk gezegd mijn kop niet over. ik heb andere dingen te doen dan hierover te filosoferen. Mijn kennis over virussen en populaties is maar zeer pover. vergelijken kan je volgens mij niet. Ik kijk liever in eigen boezem en probeer de basisregels zo goed als mogelijk te volgen.
Ik ben wel eens benieuwd of mijn redenering klopt, we gaan dat in de toekomst zien, wanneer de wetenschap tot meer kennis komt.
De basisregels volgen doe ik ook, toch zou het interessant zijn om die superverspreiders eruit te halen, want zij besmetten enorm veel mensen, terwijl anderen niemand of bijna niemand besmetten.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Hoe haal je de superverspreiders eruit als ze zelf geen symptomen hebben en dus zélf niet weten dat ze virus verspreiden ?

Reden dat sommige landen het nu minder goed doen in de 2de golf (Duitsland...) is omdat ook daar de burgers de vele regels beu worden.

Ik hoorde het nog twee gasten op tv zeggen daarstraks. Waarom we komen shoppen? Ja we hebben niks nodig. Maar we zitten alweer twee weken binnen en dan wil je wel eens buiten komen. Het risico op besmetting nemen we er dan wel bij.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Die cijfers zijn niet vergelijkbaar omdat men niet hetzelfde telt en er veel foutenmarge is. De vergelijkingen zijn dus maar weinig zinvol. Feit is wel dat er na de eerste golf een tweede golf is gekomen en dat in zowat alle landen. We zijn dus niet in staat er veel aan te doen. Strenge maatregelen zijn de enige manier om een golf te counteren want met gezond verstand komen we er niet. Zweden dat lang als alternatief werd voorgesteld heeft ook de kar gekeerd. Virus: 2 wij: 0 en het virus aast op een hattrick :-(
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik was een tijd geleden nog in NL en DE (werk gerelateerd, full corona proof want de medewerkers zelf waren remote ... :) ) en toen was het duidelijk dat de media in alle landen alles verdraaien.

Perceptie NL: Belgïe is veel stricter én beter in het nemen van maatregelen dan onze regering (NL), waarom kan dat bij ons ook niet zo opgevolgd worden.

Perceptie DE: België zijn sukkelaars die precies niet beseffen dat er een virus bezig is ...

Om maar te zeggen, wat wij denken over DE/NL is niet hetzelfde als de mensen daar denken ... dus "to assume is to make an ass out of U and ME ..."
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Dat is een menselijke reflex. Men stelt de eigen situatie graag rooskleuriger voor. Mensen hebben daarom vaak negatievere ideeën over zaken in het buitenland die echter hier ook bestaan, maar die vinden we dan normaal. Omgekeerd werkt het ook, gebruik het buitenlands voorbeeld om hier iets te bepleiten. Vaak vergeet men dan ook bepaalde details zodat de situatie niet echt helemaal vergelijkbaar is of volledig.

Soit, elk land heeft zijn problemen met deze crisis en er wordt naar elkaar gekeken maar het is eerder verschillen van slecht naar minder slecht dan tussen slecht en goed. Men leert gaandeweg en dat gaat helaas traag.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
cadsite schreef: Zij volgen dus de regels omdat ze niet anders kunnen. :bang:
yep, maar het simpele feit blijft

als de burgers zich massaal niet aan de regels zouden houden, zoals men overal insinueert, dan kunnen de cijfers onmogelijk dalen.
Diegenen die alles negeren is een absolute en verwaarloosbare minderheid
ok, ze vallen op. Zoals die Hongaarse idioot vandaag :)

maar enerzijds zeggen dat zovelen zich niet aan de regels houden maar tegelijk roepen dat mensen de regels momenteel niet zouden kunnen overtreden? Dat houdt natuurlijk volstrekt geen steek.

Ik ben hier een absolute uitzondering maar ik hou het beleid voor de volle 100% verantwoordelijk
Bv bij 150 doden per dag massaal massaevenementen houden, toelaten en organiseren is mi echt wel krankzinnig op deze moment.

Dat is juist maar als weldenkende burger zou het mijn reflex zijn om daar n i e t aan deel te nemen. Deze evenementen zijn niet hetzelfde juridisch als opkomstplicht bij de verkiezingen. Daarmee is ook weer de vraag beantwoord hoe het komt dat politici met totaal gebrek aan verstand telekens opnieuw verkozen worden. Omdat de burger blijkbaar niet veel slimmer is ....
boulder
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Hoe haal je de superverspreiders eruit als ze zelf geen symptomen hebben en dus zélf niet weten dat ze virus verspreiden ?
Via contact tracing zou dit moeten mogelijk zijn, maar voor zover ik weet kijkt contact tracing vooral naar beneden toe, anders gezegd : Ben jij besmet, wie zou jij nog kunnen besmet hebben?
Maar als de meeste personen die besmet zijn nauwelijks anderen besmetten, dan is het veel interessanter om te weten wie jou precies besmet heeft (naar boven toe), want dat zou wel eens een superverspreider kunnen zijn.
Mijn punt was trouwens niet bedoeld om te bekritiseren, gewoon om te zeggen : ik denk dat we iets missen, dat er iets niet klopt in de redenering dat als het sneller omlaag gaat in de 2e golf, dat dat betekent dat we het beter doen dan in de eerste golf, want tegelijk zegt men ook dat veel mensen het beu zijn, en de regels niet naleven.
Ik denk dat wij nu geluk hebben dat er wat minder superverspreiders op ons grondgebied zitten.
phil48 schreef:Reden dat sommige landen het nu minder goed doen in de 2de golf (Duitsland...) is omdat ook daar de burgers de vele regels beu worden.
Maar dat zeggen ze hier net zo goed, toch zakken de cijfers sneller dan in de eerste golf.
sasuske schreef:Ik was een tijd geleden nog in NL en DE (werk gerelateerd, full corona proof want de medewerkers zelf waren remote ... :) ) en toen was het duidelijk dat de media in alle landen alles verdraaien.
Daar is ook wel iets van.
Als men met andere landen vergelijkt, kiest men ook graag landen waar wij niet té erg tegenover afsteken.
Dat zie ik ook als ik met Spanjaarden babbel, dat zij dan weer met een korf van landen vergelijken, maar landen waar het contrast groot is in het voordeel van die andere landen, laat men dan weg uit de vergelijking.
Het aspect "imago" is erg belangrijk voor sommigen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Het is niet zinnig om 1 schuldige te vinden. Het gaat om gedeelde verantwoordelijkheid. De overheid maakt fouten net zoals heel wat burgers dat doen. Ja, een evenement organiseren is dom momenteel maar is naar zo'n dom evenement gaan dan slimmer?

De cijfers kunnen perfect dalen terwijl een minderheid de regels aan zijn laars lapt. Zolang die groep maar groot genoeg is om telkens weer nieuwe besmettingen te veroorzaken blijft het virus rondwaren en knabbelen ze aan de dalende cijfers die zonder deze groep nog veel beter zouden zijn. Het jammere is dat de verantwoordelijke burgers afgestraft worden door de egoïsten, dat zie je wel vaker. Onrechtvaardig maar wel vaak de realiteit.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@boulder

Testen, opsporen en isoleren (TOI) zijn cruciaal om die zogenaamde superverspreiders op te sporen! Kijk maar naar Japan, Taiwan, Zuid-Korea... Krampachtige pogingen daartoe in eigen land kennen we allemaal. Een trieste vertoning dus :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 112 keer

boulder schreef:Via contact tracing zou dit moeten mogelijk zijn, maar voor zover ik weet kijkt contact tracing vooral naar beneden toe, anders gezegd : Ben jij besmet, wie zou jij nog kunnen besmet hebben?
Men weet toch niet of men naar boven of beneden kijkt... jij geeft namen op (en niet of deze besmet zijn of niet).

Onder die groep van namen zit normaal zowel iemand van boven als van onder... maar dat weet je pas als die wederom getest zijn.

Om deze relaties correct te kunnen tracken moet je volgens mij enorm kort op de bal spelen... anders heeft het gewoon geen nut (wat dus al duidelijk gebleken is, het lijkt me eerder een bezigheids therapie nu die constant achter de feiten aanloopt).
phil48
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef: Testen, opsporen en isoleren (TOI) zijn cruciaal om die zogenaamde superverspreiders op te sporen! Kijk maar naar Japan, Taiwan, Zuid-Korea... Krampachtige pogingen daartoe in eigen land kennen we allemaal.

Je noemt nu net landen waar mensen volgzamer zijn en waar apps e.d. geen optie maar een verplichting zijn.

Vergelijken doe je natuurlijk best met landen waar de bevolking ongeveer dezelfde "vrijheden" geniet hé.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Patrick Lecerf , burgemeester van Hamoir heeft al aangekondigd dat hij de corona regels met kerstmis gewoon aan zijn laars zal lappen, echt die kerel verdient toch wel ferme motten tegen zijn kop, is hij eigenlijk niet beschaamd? :x :x

https://www.hln.be/binnenland/waalse-bu ... nts-anchor
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

phil48 schrijft: ...waar de bevolking ongeveer dezelfde "vrijheden" geniet hé...

Daar heb je natuurlijk een punt, maar ook in Nederland werd in het parlement uiteindelijk erkend dat het toekennen van de contracten (vooral testen en opsporen) niet efficient, noch "breedverspreid" werd aangepakt! DarkV spreekt in zijn laatste post over een bezigheidstherapie, maar het lijkt eerder een dure geld-therapie te zijn...
DarkV geeft ook aan dat erg kort op de bal moet gespeeld worden!!!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”