Uiteraard. Het is dan ook recombinatie en afwijking van de nucleotiden tegenover de gekopieerde streng.Ordon schreef:Ja, er zijn mutaties. Veel, heel veel op nucleotide niveau. Dat is ook logisch ook.
Bedankt trouwens voor de link van het NCBI, heel interessant.
Voor mensen met een iets mindere biochemische achtergrond dan toch even dit meegeven.
Mutaties komen vele malen meer voor bij RNA-virussen dan bij pakweg DNA virussen. Dit omdat er geen controlemechanisme aanwezig is (proof reading wat bij DNA reproductie wél is in het gastheermechanisme) en omdat bij hele snelle reproductie bij RNA virussen er veel korte strengen van oudervirussen voorkomen wat recombinatie veel waarschijnlijker maakt. En laat SARS-CoV-2 nu net zo eentje zijn...
RNA virussen muteren dus veel en snel. En dan is de kans heel groot dat er op regelmatig tijdstip ook een functionele verandering plaats grijpt. Dus ook de vier basiseiwitten veranderen heel snel.
Met name de spike eiwitten vormen het grootste probleem met de S-componenten die verantwoordelijk zijn voor de aanhechting (S1) en de passage door het celmembraan (S2) van de gastheercel. En het is voornamelijk daarop dat onze afweer reageert. Als dat dus constant verandert, wordt een vaccin wel heel problematisch. En dat weten de virologen verdomd goed, maar ga je zoiets vertellen aan de bevolking? Vergeet dus ook groepsimmunniteit. En als we dan ook zien dat er belangrijke mutaties gebeuren in andere gastheren dan de mens en terug bij de mens terecht komen, tja.
Het is wel Van Ranst zijn dada, maar hij moet inderdaad de belangrijkste maatregel blijven afkondigen : mensen zover mogelijk uit elkaar houden en dat ook OVERAL consequent toepassen. Als de reproductie dan onder controle is, elke broeihaard snoeihard aanpakken en in de kiem smoren. Maar dat heb ik hier al genoeg herhaald denk ik.
Of we het op die manier gaan reden betwijfel ik ook want er wordt inderdaad nog altijd gedacht dat men kan onderhandelen en een consensus kan sluiten met een opportunistisch organisme. Een exit strategie zal dus de basis leggen van de derde golf. Ondertussen denk ik dat men evengoed moet inzetten op virusremmers, interferonen en medicatie die symptomen van Covid-19 tegen gaan.