Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer
Provider

Ordon schreef:Ja, er zijn mutaties. Veel, heel veel op nucleotide niveau. Dat is ook logisch ook.
Uiteraard. Het is dan ook recombinatie en afwijking van de nucleotiden tegenover de gekopieerde streng.
Bedankt trouwens voor de link van het NCBI, heel interessant.

Voor mensen met een iets mindere biochemische achtergrond dan toch even dit meegeven.

Mutaties komen vele malen meer voor bij RNA-virussen dan bij pakweg DNA virussen. Dit omdat er geen controlemechanisme aanwezig is (proof reading wat bij DNA reproductie wél is in het gastheermechanisme) en omdat bij hele snelle reproductie bij RNA virussen er veel korte strengen van oudervirussen voorkomen wat recombinatie veel waarschijnlijker maakt. En laat SARS-CoV-2 nu net zo eentje zijn...

RNA virussen muteren dus veel en snel. En dan is de kans heel groot dat er op regelmatig tijdstip ook een functionele verandering plaats grijpt. Dus ook de vier basiseiwitten veranderen heel snel.
Met name de spike eiwitten vormen het grootste probleem met de S-componenten die verantwoordelijk zijn voor de aanhechting (S1) en de passage door het celmembraan (S2) van de gastheercel. En het is voornamelijk daarop dat onze afweer reageert. Als dat dus constant verandert, wordt een vaccin wel heel problematisch. En dat weten de virologen verdomd goed, maar ga je zoiets vertellen aan de bevolking? Vergeet dus ook groepsimmunniteit. En als we dan ook zien dat er belangrijke mutaties gebeuren in andere gastheren dan de mens en terug bij de mens terecht komen, tja.

Het is wel Van Ranst zijn dada, maar hij moet inderdaad de belangrijkste maatregel blijven afkondigen : mensen zover mogelijk uit elkaar houden en dat ook OVERAL consequent toepassen. Als de reproductie dan onder controle is, elke broeihaard snoeihard aanpakken en in de kiem smoren. Maar dat heb ik hier al genoeg herhaald denk ik.

Of we het op die manier gaan reden betwijfel ik ook want er wordt inderdaad nog altijd gedacht dat men kan onderhandelen en een consensus kan sluiten met een opportunistisch organisme. Een exit strategie zal dus de basis leggen van de derde golf. Ondertussen denk ik dat men evengoed moet inzetten op virusremmers, interferonen en medicatie die symptomen van Covid-19 tegen gaan.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer
Provider

CCatalyst schreef:
Wat me wel ergert, overigens ook in april, is dat sommigen door die stabilisering alweer volop over "exitstrategie" beginnen. Laat het duidelijk zijn: daarvoor is het nog veel te vroeg. We zitten nog niet in de fase van een exit en evenmin in de fase waar we al concrete plannen kunnen maken voor de exit.

Na volgende week lopen er in principe enkele maatregelen al af, dat kan uiteraard nog niet gebeuren anders zijn we eraan voor de moeite, ik mag dan ook hopen dat ze verlengd worden. We moeten waakzaak zijn voor de fouten die onze politici telkens opnieuw maken, onder andere het te laat maatregelen nemen en te vroeg versoepelen.
Ik hoop dat Alexander De Croo slim genoeg is om de meeste nuttige strenge maatregelen aan te houden tot het vaccin kan toegediend worden en daar genoeg marge voor te voorzien. Ik zou liever hebben dat we nu in 1 ruk door het kunnen oplossen dan in heuvels en dallen.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@boonpwnz : vergeet dat vaccin...

We moeten inderdaad 'diep genoeg' gaan in de curve. Maar het is wat er daarna gebeurd dat even goed telt. En ik geef het op een briefke, de derde golf is al in voorbereiding. De Croo heeft gelijk dat het lang zal duren, maar zijn ideologie kennende vrees ik er een beetje voor voor wat er daarna (weeral) gaat gebeuren.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer
Provider

Intussen gaan de Belgen massaal in het groothertogdom Luxemburg op restaurant.

Lekker gezellig :roll:
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer
Provider

phil48 schreef:Intussen gaan de Belgen massaal in het groothertogdom Luxemburg op restaurant.

Lekker gezellig :roll:
Dat vind ik eigenlijk schaamteloos, door die stommeriken zal het niet lang meer duren eer die restaurants in Luxemburg ook zullen sluiten. :x

Ondertussen stelt men in Denemarken vast dat nertsen het corona virus doorgeven aan de mensen en dus besluiten ze dan maar die nertsen te vergassen. :x
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer
Provider

apestaart schreef: Ondertussen stelt men in Denemarken vast dat nertsen het corona virus doorgeven aan de mensen en dus besluiten ze dan maar die nertsen te vergassen. :x
het virus is in de nertsen gemuteerd
het vk weigert nu bezoekers uit denemarken
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 112 keer
Provider

boonpwnz schreef:Ik hoop dat Alexander De Croo slim genoeg is om de meeste nuttige strenge maatregelen aan te houden tot het vaccin kan toegediend worden en daar genoeg marge voor te voorzien. Ik zou liever hebben dat we nu in 1 ruk door het kunnen oplossen dan in heuvels en dallen.
Dat is wat men in China doet... in één ruk door tot haast nul besmettingen (daarom nog niet tot aan het vaccin).

Maar wij houden het nu al niet vol (en gaan dineren in Luxemburg), laat staan tot ergens de zomer van 2021.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer
Provider

Over Belgen die gaan eten in Luxemburg zou ik graag eens een artikel zien. Ik wil je wel geloven maar ben het nog nergens tegengekomen. Ook heb ik al Google gebruikt om het op te zoeken.

Ik ben opgelucht dat de berichten nu iets positiever worden, ook al is de situatie nu nog ernstig. We zullen dit even moeten volhouden als we niet nog eens een derde lockdown willen meemaken. Een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen zeggen ze.... ik wil het nog eens zien.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer
Provider

Natuurlijk gaan we dineren in Luxemburg, wafels gaan eten op den dijk in Blankenberge of van de zon gaan genieten op Gran Canaria.
Wat we vooral niet moeten gaan doen is besmet gaan werken in het WZC of het AZ.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer
Provider

Pengu schreef:Ik ben opgelucht dat de berichten nu iets positiever worden, ook al is de situatie nu nog ernstig. We zullen dit even moeten volhouden als we niet nog eens een derde lockdown willen meemaken. Een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen zeggen ze.... ik wil het nog eens zien.
De kans is behoorlijk groot dat dat wel zal gebeuren.

De huidige prioriteit is en blijft om de cijfers weer laag te krijgen. 0 is een utopie voor dit land, maar 2 weken lang minder dan 1k/dag (wat al van half september geleden is). Niet gemiddeld minder dan 1k/dag, twee weken lang elke dag minder dan 1k/dag. Dan kan je "versoepelen". En let op, tijdens de eerste golf was 1k per dag al genoeg om in lockdown te gaan (2k hebben we toen zelfs nooit gehaald), vandaag is die norm dus al ferm vervaagd.

En dan is de vraag wat die versoepelingen gaan inhouden, iets waarvoor het nu weliswaar nog te vroeg is. De realiteit is dat maatregelen noodzakelijk zijn tot het betere weer terugkomt (niet tot de zomer terugkomt), wat in onze regio doorgaans samen gaat met het zomeruur. Dat zal gepaard blijven gaan met telewerk en beperkingen in de scholen in de eerste plaats. Dat zal dus nog zeker 4 maanden zijn.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Belgie en haar politici kennende hebben we het in april/ mei terug zitten
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer
Provider

1207 schreef:Belgie en haar politici kennende hebben we het in april/ mei terug zitten
Wat dacht je van eind januari / februari. Onze politici zullen onder druk de Kerst- en Nieuwjaarsdagen willen "redden". Zodat we tegen eind januari terug in lockdown kunnen gaan. Kwestie van het volk hun dada (brood- en spelen) te geven. De drukkingsgroepen als Unizo, Voka, .... zullen onze politici wel omkopen.
Ik herinner me dat men ergens in de eerste golf zei dat de tweede golf erger zou zijn dan de eerste en de derde golf nog erger dan de tweede. Dat dit met virus/pandemie uitbraken altijd dit verloop kent.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Provider

In januari/februari zullen we nog bezig zijn om de uitloopfase van deze golf uit te zitten. Vraag is zelfs of we de curve ooit laag genoeg gaan krijgen. Men heeft bewust ingezet op een aantal halfbakken maatregelen waardoor ik betwijfel of we daar ooit in gaan slagen. Hoe erg het ook is en hoe zeer we het ook verfoeien, de maatregelen gaan nu niet ver genoeg.

Opeenvolgende golven worden inderdaad telkens intenser en gaan ook sneller op elkaar volgen omdat je telkens van een grotere 'container' besmettingen vertrekt. Als we daar dan ook nog eens de mutaties bij tellen...
DarkV schreef:Dat is wat men in China doet... in één ruk door tot haast nul besmettingen (daarom nog niet tot aan het vaccin).
Dat is inderdaad het beste wat we kunnen doen. Ook dat is al genoeg herhaald op dit forum denk ik, de bewuste reset. Maar eerst al tot in de buurt van aan die nul komen gaat hier niet lukken. En wat doet men als het er toch ergens in de buurt komt? Versoepelen maar tegelijkertijd niet inzetten op het TOI principe. En hopla, men is terug vertrokken...
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer
Provider

CCatalyst schreef:
quovadis schreef: Maar nee hoor we zouden al na 3 dagen moeten zien aan de cijfers of een maatregel werkt.
Ik denk dat je, opnieuw, ICU en besmettingen door elkaar haalt. Het is voor dat eerste dat je moet wachten.
Totaal aantal mensen in het ziekenhuis zakt reeds sinds 3 november. Maw 4 dagen na het sluiten van de scholen. Aangezien we langer moeten wachten op effect van de scholen, kan het hier dus niets mee te maken hebben
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer
Provider

Op 0 komen met alleen België haalt ook niks uit. Of je moet de grenzen maanden hermetisch sluiten.
Zal toch Europees moeten, en dan nog.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Provider

quovadis schreef: Totaal aantal mensen in het ziekenhuis zakt reeds sinds 3 november.
Er zijn er ook veel die tussen 6 planken het ziekenhuis verlaten...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer
Provider

Klopt, een beter grafiek is New Admissions: https://datastudio.google.com/embed/u/0 ... page/uTSKB
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ddd schreef:Klopt, een beter grafiek is New Admissions: https://datastudio.google.com/embed/u/0 ... page/uTSKB
Dat is voor mij ook goed.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Muziekbos schreef:Ik herinner me dat men ergens in de eerste golf zei dat de tweede golf erger zou zijn dan de eerste en de derde golf nog erger dan de tweede. Dat dit met virus/pandemie uitbraken altijd dit verloop kent.
Hoe erg golven 2,3 of 4 worden is puur politiek beleid hé
de cijfers zullen nu opnieuw zakken, wat bewijst dat de bevolking;kking het snapt. Toch zal men hoofdzakelijk weer naar die 5 pubers kijken die net betrapt werden. die zijn dan verantwoordelijk voor 1500 mensen op de ic

je laat de cijfers zakken en dan moet je ermee dansen. Maar om dat de doen heb je dingen nodig als tracing en aanverwanten, onmogelijk in Belgie. Weyts heeft ondertussen bewezen hoe volstrekt zinloos en waardeloos eender welke barometer is in Belgie. een halve zomer onderhandelen en dan boos worden op scholen die zich aan gemaakte afspraken houden

pak opflakkeringen zo kordaat mogelijk aan maar corona is overduidelijk niet ingrijpend genoeg om allerlei taboethema's echt overboord te gooien.
als je dus naar opflakkeringen kijkt en je ziet nogal vaak allochtone wijken (Genk, A'pen, Brussel) dan mag je daar niet over praten en moet je dit ontkennen/negeren.

De discussie op dit forum toont aan dat je op geen enkele manier ernstig en objectief over de verhouding/verband tussen kinderen en dit virus moogt praten.
kinderen worden niet ziek, vertonen geen symptomen, zijn neit besmettelijk,... dat werd 8 maand geleden politiek beslist. Dit dogma kan blijkbaar pas op de schop als de ziekenhuisopnames al veel te lang ontploft zijn

ik zie die dingen echt niet veranderen
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer
Provider

De bevolking het snapt? Toch alleszinds niet aan de kust :roll:

En dan hoor je commentaar van mensen die daar journalisten te woord staan die waarschijnlijk zelf de schuldige zijn met:
"Ja ze moesten dit toch op voorhand weten dat het zo druk ging zijn?"
"Dit is echt onverantwoord"

Sukkels jullie beide staan daar wel he :bang:
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik denk niet dat het probleem daar zit. Ook niet de wandelaars aan de kust of in de vele natuurdomeinen. Als de afstand gerespecteerd wordt waarom niet dan.
Zo lang mensen zo ver mogelijk uit elkaar blijven is er geen probleem. Het begint wel problematisch te worden als mensen gaan samen hokken in klaslokalen, fabrieksvloeren, bouwwerven, privé bijeenkomsten, vliegtuigen, openbaar vervoer, WZC, winkels en winkelstraten, de lijst is lang nog niet af, etc...

En laat nu net die dingen niet onderhevig zijn aan de huidige maatregelen met de kleine uitzondering dat de scholen een weekje langer dicht zijn. Je moet geen epidemologie gestudeerd hebben om te snappen dat dit niet gaat werken.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

petrol242 schrijft: ...Versoepelen maar tegelijkertijd niet inzetten op het TOI principe...

Die efficiente aanpak (zoals in China) zullen we hier nooit durven inzetten natuurlijk!!!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Provider

boonpwnz schreef:De bevolking het snapt? Toch alleszins niet aan de kust :roll:
de cijfers kunnen enkel dalen als de bevolking mee is.
(maart, Antwerpen, buitenland,...)
de groep marginalen is te klein om invloed te hebben, althans op macroniveau.

China is een communistische dictatuur die ligt dat ze zwart ziet
maandenlang koud gepakt worden door da virus en 5000 doden? elke nieuwe besmetting is momenteel een buitenlander, net zoals in N-Korea
wied
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Feit is wel dat tal van buitenlandse correspondenten bevestigen dat de helft van alle chinezen vrij rondreist in het land als nooit tevoren! TOI is duidelijk efficient dus...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
1207
Elite Poster
Elite Poster
Provider

wied schreef:Feit is wel dat tal van buitenlandse correspondenten bevestigen dat de helft van alle chinezen vrij rondreist in het land als nooit tevoren! TOI is duidelijk efficient dus...
En miljoenensteden afzetten en deuren dichtlassen hebben ze ook gedaan.
Jij gelooft hen, ik geloof china net zo min als bv Noord korea
wied
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik zie en hoor westerse correspondenten verslag uitbrengen, dat heeft niets met geloven te maken...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik vroeg me af sinds wanneer ze in China vrije nieuwsgaring hebben.

Kunnen buitenlandse journalisten zomaar "vrij" het land rondreizen of wachten ze in de hoofdstad braaf op de informatie die ze van de overheid krijgen ?
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Provider

1207 schreef:Jij gelooft hen, ik geloof china net zo min als bv Noord korea
Omdat je waarschijnlijk China alleen maar kent van wat er in het Westen over geschreven en verteld wordt.

Ach ja, de Westere pers en de sociale media zijn natuurlijk wél te vertrouwen...

Ik heb een paar vrienden die wonen en werken in China en heb ze al een paar keer bezocht. Die bevestigen toch wel dat de pandemie in China onder controle is. Het China van nu is ook al lang het China van pakweg 10 jaar geleden niet meer. Dat men nog steeds inzet op het collectieve en niet het individuele steekt velen in het westen de ogen uit, maar dat is wel het succes in aanpak. Maar ik wil niet teveel off-topic gaan dus wat China betreft zijn ze daar niet slecht bezig rond Covid-19 mijn gedacht.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Provider

phil48 schreef:Ik vroeg me af sinds wanneer ze in China vrije nieuwsgaring hebben.

Kunnen buitenlandse journalisten zomaar "vrij" het land rondreizen of wachten ze in de hoofdstad braaf op de informatie die ze van de overheid krijgen ?
Als dit nog steeds een show is, hebben ze dat veel beter kunnen verbergen dan ze doorgaans kunnen doen. Normaal vallen ze vroeg of laat wel eens door de mand, wat tijdens de eerste golf daar trouwens meermaals gebeurd is, oa met gelekte beelden.

Ook al is het nog steeds zo onbetrouwbaar als iets, ik zie momenteel geen reden om te denken dat ze ons nog steeds compleet voor de gek aan het houden zijn.

Je komt dat land ook gewoon niet binnen nu als er een vermoeden is dat je het virus zou kunnen hebben, dat is iets wat we 100% zeker weten. Geen import dus, of toch bijna geen.

Ik denk ook niet dat ze het virus bezworen hebben zoals ze zeggen, m.i. hebben ze het wel onder controle, itt bij ons. Let wel: dat is dan ook met autoritaire maatregelen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Provider

petrol242 schreef: Omdat je waarschijnlijk China alleen maar kent van wat er in het Westen over geschreven en verteld wordt.
dezelfde bronnen die ik hanteer om dingen over pakweg duitsland te weten te komen :)
blijkbaar is die info betrouwbaar maar de informatie over dictaturen altijd gelogen en/of deel van een complot.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:
Provider

/start rant
Blijkbaar zijn de afspraken rond noodopvang niet eenduidig. Bij onze school moeten beide ouders een attest van de werkgever hebben dat ze uit werken moeten bv. Andere opvangorganisaties (de regionale neem ik aan) vragen hier in ieder geval geen bewijs voor noodzaak van de noodopvang maar reken op de goodwill van de mensen (dat gaat niet ver, ik ken er bv. die hun kleine daar GRATIS dumpen, ook al wonen ze veel verder en zijn ze thuis). Wij zorgen zelf voor de kinderen/kleuters en nemen onbetaald verlof...
Dan lees ik ook nog dat de leerkrachten zich vrijwillig moeten opgeven voor de noodopvang... potverdikke, ze worden toch doorbetaald nu neem ik aan? Dan moet dat niet vrijwillig zijn. De dag dat wij na deze week opnieuw moeten horen dat we het thuiswerken en kleuter entertainment maar moeten zien te combineren gaat er toch stoom uit mijn oren komen.
Laat die jonge gastjes toch gewoon naar het school gaan en pak de onverantwoordelijke volwassenen aan.
/end rant

Ik merk bij wandelingen op dat de mensen echt minder opletten en egoïstischer worden. Wij gaan aan de kant om afstand te maken (en vragen aan de kinderen hetzelfde), de meesten doen dat niet. Hijgende joggers, fietsers en wandelaars die allen vinden dat de ander moet wijken, gezellig is het niet meer... :(
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Provider

NuKeM schreef: Ik merk bij wandelingen op dat de mensen echt minder opletten en egoïstischer worden.

Je bent niet de enige. En dat er voorbarig rondgebazuind wordt dat de cijfers dalen, zal er niet veel aan helpen. Binnen twee weken gaan ze weer versoepelen en tegen Kerst heb je dan golf 3. Enzoverder. Belgen zijn nu eenmaal geen Chinezen, zelfs geen Duitsers.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@phil48

Canvas heeft al meerdere seizoenen uitgezonden van Ruben Terlou in China. Als ge die reeks hebt bekeken kunt ge best geloven wat petrol242 (en anderen) hier te zeggen hebben over dat land...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Provider

NuKeM schreef: Laat die jonge gastjes toch gewoon naar het school gaan en pak de onverantwoordelijke volwassenen aan.
Die zullen terug naar school gaan als er daardoor geen nieuwe golf van besmettingen op gang kan komen en het onderwijs niet opnieuw verzandt in chaos zoals tijdens de laatste weken voor de vakantie. En dus niet enkel en alleen omdat hun ouders dan rustig thuis zouden kunnen werken. Neem dit niet persoonlijk, maar hopelijk besef je dat er aan dat laatste toch ook wel een egoïstisch geurtje hangt.

En de onverantwoordelijke volwassenen, zijn dat niet eerder de werkgevers die hun werknemers dwingen te kiezen tussen hun kinderen en hun werk? Ik meen toch van wel.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 08 nov 2020, 21:07, in totaal 2 gewijzigd.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Een artikel in Trouw begin september, naar aanleiding van het uit China zetten van twee Australische journalisten

In het eerste halfjaar zijn al 19 journalisten gedwongen om China te verlaten. Reporters zonder Grenzen (RSF), een organisatie die zich inzet voor vrije nieuwsgaring, maakt zich volgens woordvoerder Cédric Alviani grote zorgen. “RSF veroordeelt de herhaalde aanvallen van het regime op de journalistiek, die het recht op informatie van de internationale gemeenschap in toenemende mate bedreigen.”

De organisatie van buitenlandse correspondenten in China FCC veroordeelt ‘het lastigvallen en de intimidatie’ van de twee Australiërs.

https://www.trouw.nl/buitenland/austral ... -uit-china
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer
Provider

Speciaal voor de cijferexperten, een Twitterdraadje van een viroloog over het effect van de maatregelen:

Belangrijke punten:
- gemiddeld 8 dagen tussen infectie en positieve test en 13 dagen tot hospitalisatie
- reproductiegetal was al vóór 2 november aan het afnemen
- als het doel van de lockdown de capaciteit van ziekenhuizen vrijwaren is, dan kunnen we die op 16/11 waarschijnlijk weer opheffen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Didymus schreef: - als het doel van de lockdown de capaciteit van ziekenhuizen vrijwaren is, dan kunnen we die op 16/11 waarschijnlijk weer opheffen
Waarna de cijfers meteen weer kunnen beginnen pieken. Hopelijk is niemand nog zo kortzichtig met het idee dat je nu meteen volop kan gaan versoepelen zonder gevolgen.

Overigens is Sciensano een andere mening aangedaan inzake de piek. Deze viroloog "houterkabouter" lijkt zich evenzeer te laten beetnemen door de gewijzigde teststrategie waardoor er sinds 21 oktober minder infecties gedetecteerd worden, ondanks de waarschuwingen van Sciensano inzake. Jammer, want het is hierdoor dat politici opnieuw verkeerde keuzes zouden kunnen gaan maken.

Herinnering: in Frankrijk heeft men (enkel) de scholen heropend, enkele dagen erna begon de stijging van het aantal gevallen weer. Er is geen enkele andere verklaring, in de twee weken voorafgaand heeft Frankrijk enkel strengere maatregelen opgelegd, geen versoepelingen.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Provider

de lockdown is pas van kracht sinds vorige week vrijdag. En aangezien de incubatieperiode tot 14 dagen is, kan het goed zijn dat de cijfers in Frankrijk daardoor nog worden geimpacteerd. Afwachten dus wat de cijfers de volgende week/weken doen

En even ter verduidelijking, scholen zijn niet gesloten geweest in Frankrijk
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Provider

quovadis schreef: En even ter verduidelijking, scholen zijn niet gesloten geweest in Frankrijk
Ze hadden wel herfstvakantie van 19 tot 30 oktober.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik denk dat we hier echt af moeten van de veronderstelling dat een incubatieperiode van 14 dagen betekent dat je de allereerste impact van maatregelen pas na 14 dagen ziet. Dit is fout, en het is ontmoedigend dat zo'n theorieën nog steeds overleven, ook al zitten we nu al maanden met dit virus.

De incubatieperiode is niet 14 dagen. Het is 2 tot 14 dagen, met de mediaan op 5 dagen. Dus: 2 dagen nadat maatregelen genomen zijn zie je de eerste impact, na 5 dagen zie je veel impact, en op 14 dagen zie je de volledige impact, en let it be clear: het gaan dan ook enkel de impact van de eerste dag van de maatregelen. De daaropvolgende dagen beginnen ook telkens zo'n cyclus, en gezien de exponentiele trend werken die elkaar ook in de hand.
quovadis schreef: En even ter verduidelijking, scholen zijn niet gesloten geweest in Frankrijk
Dit klopt evenmin.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”