2.4 vermijden, mesh, powerline als oplossing?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Hallo

Ik heb volgende configuratie: (zie ook bijlage)
nr1: Fritzbox 7530 os 7.13, gelijkvloers, in de hoek van het huis: 2.4/5GHz: 400 Mbps/866 Mbps
nr5: FritzRepeater 1200 os 7.21 als lan-bridge, gelijkvloers, centraler vs router: 400 Mbps/866 Mbps
Edpnet gesynchroniseerd op 100/30
Bouwstijl: veel beton en ramen die blijkbaar veel signaal tegenhouden naar tuin
UTP beschikbaar op enkel gelijkvloers nr 1,2,3,4,5

werkloos in de schuif: een TP-Link EAP ap 245(v1): 450Mbps/1,3 Gbps

Besteld: FritzRepeater 2400: 600Mbps/ 1,73 Gpbs (kan nog teruggestuurd worden indien nodig)

Probleemstelling:
* 1) AP 4 (indien aangesloten) wordt sterk afgezwakt door de keukentoestellen, hierdoor valt het signaal enorm terug in tuin (=onvoldoende)

* 2) Wanneer je beneden op de mesh geconnecteerd bent, dan is het dubbeltje op zijn kant of je op 2,4 of 5 zit. Bij pech zit je dus onnodig op de trage 2.4. --> Ik heb de fritz (= mesh opstelling) bijgevolg 2 frequenties + mesh laten uitsturen. Wanneer beneden de 5 GHz aangeduid= super 84/27 Mbps (=max uit de edp-lijn). 2.4 zou ca 20à30Mpbs geven. -> Om te vermijden dat je op de 2.4 komt kan je de netwerksleutel niet invullen.

Echter: * 3) 5GHz komt heel zwak/niet op eerste verdieping -> Daar kan ik enkel de 2.4 of het mesh-netwerk ontvangen. En gezien ik de mesh-sleutel daar nodig heb, zijn we terug naar start. Want dit betekent dat het toestel beneden evengoed zich op de mesh kan/zal connecteren. Gezien de mesh het verste reikt (2.4GHz) zal bij thuiskomst de mesh daarenboven zelfs als eerste gevonden worden.

Ik denk er aan op WIFI in de tuin via een repeater te voorzien via of A/B/C/D. De beste optie lijkt A (B/C/D krijgen een zwakker 'bronsignaal' om door te sturen). De repeater 2400 zou dus 5 moeten doorstralen naar de tuin.

Ik dacht eerst om het probleem van de tuin op te lossen via een FRITZ!Powerline 1260E WLAN Set (300/867Mbps). Zodoende zouden de keukentoestellen omzeild worden (via de powerline van 4 naar C of D door te lussen). Echter op de site van bol staat: 'niet geschikt voor België gezien geen randaarde'. :???: Gezien het 'mesh-idee' me wel leuk lijkt zou ik een fritz 1240 powerline kunnen nemen, maar die wifi heeft enkel 2.4 300Mbps, terug naar af dus :roll: (kan je eigenlijk daarom een powerline van een ander merk combineren met een ap van Fritz - om alsnog het mesh-ding te houden?)

:???: heeft er iemand verfrissende ideeën om te vermijden er op 2.4 gegaan wordt (20à30 Mbps soms is zonde van de Edp-lijn en trager dan mobiel netwerk!), dat er boven op 5.0 kan, en dat er voldoende wifi in m'n tuin geraakt? Ik ben bereid om eventueel de repeater terug te sturen, wifi op fritzbox af te zetten en te vervangen door ander systeem. max budget voor extra uitgaven (maar dan moet het wel 'in orde' zijn)= ca 160 eur. Bijtrekken kabels= geen optie

Dank alvast :beerchug:
Screenshot 2020-11-06 101523.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Waar je nu je fritz 1200 hebt staan kan je de tplink plaatsen, en de fritz1200 kan je laten de tplink repeaten op locatie A Ik zou ook maar 1 SSID uitzenden per frequentie. Dan begin je met wat je nu hebt van de optimale configuratie. Daarop kan je dan verder breien:

1 AP in de keuken bijplaatsen, liefst bekabeld, vermijd repeating/meshing.
1 AP op de verdieping plaatsen, liefst bekabeld, waar je wifi wil gebruiken
1 AP buiten plaatsen (dan kan de 1200 weg op locatie A om in de keuken of op de verdiepeing gebruikt te worden)
Als je dat doet en je hebt clients die allen 5Ghz aankunnen de 2,4Ghz afzetten, de kanalen op 5GHZ op 40Mhz breed zetten en zo dat ze niet overlappen.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Bedankt!

Ik heb de TP-link centraal geplaatst, met een 2.4 en een 5 SSID (anders dan de fritz). Op 1ste verdieping de repeater er op geconnecteerd. Het lijkt goed te werken op 5GHz. Nu kan de bestelde repeater nog naar buiten doorstralen.

Wat vreemd is dat wanneer ik de wifi van de Fritzbox uitschakel, de repeater niet meer functioneert. Zelfs wanneer ik 'instellingen overnemen uitschakel'. Misschien een gevolg van de mesh-functionaliteit? Ik zou de Fritzbox-WIFI willen uitschakelen, de TP willen laten stralen en verder doorbeamen door de repeaters.

Als ik de Fritzbox zou kunnen uitschakelen (het is immers niet de bedoeling dat er op geconnecteerd wordt) worden we net iets minder onnodig 'WIFI-gefritureerd' :angel:

--
De Sonos' en kamerthermostaat werken nog op 2.4 :?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Phew, ingewikkeld verhaal... Disclaimer: ik heb geen ervaring met mesh. Ben enkel meer fan van Powerline te gebruiken. Bij mesh gebruik je dezelfde technologie die je clients gebruiken ook om je range uit te breiden en deel je dus mogelijks bandbreedte, alsook de problemen. Bij powerline zijn die 2 strikt gescheiden.

Enkele vragen:
* Waarom gebruik je überhaupt AP4 ? Voor de tuin heb je volgens mij beter signaal via die Fritzbox 1200. Ik zie eigenlijk geen enkele locatie waarvoor AP4 toegevoegde waarde heeft.
* Uit je verhaal lijkt het of je overal dezelfde SSIDs gebruikt ? Of is dit inherent aan het gebruik van die Fritzboxen ?

Ik heb hier thuis een vergelijkbare situatie, met Telenet die toekomt in de garage in een uithoek. Daardoor geen bereik boven, behalve in de slaapkamer boven de garage. En beneden geen bereik in het salon, wat diametraal tegenover de garage ligt. Ik gebruik gewoon Powerlines om zowel boven, als beneden op een meer centrale plaats een goed AP te hebben (heb 2 EAP-225's). Grootste nadeel van de powerlines, is dat de snelheid behoorlijk verschilt tussen de onderlinge powerlines.

Met een EAP los je het probleem van het verbinden met een 'juist' access point mooi op door te werken met verschillende SSIDs. Om te beginnen geef ik elk AP en elke frequentie (2.4 vs 5GHz) zijn eigen SSID (bvb AP1-2.4, AP1-5.0, AP2-2.4, AQ2-5.0). Vervolgens heb ik ook een geshared SSID voor elke frequentie (bvb APx-2.4, APx-5.0) en tenslotte nog een globaal gesharede SSID (bvb. APx). En zou zelfs kunnen dat ik nog een SSID per AP heb dat dan geshared is tussen de frequenties (bvb. AP1, AP2). Ja, in totaal dus een tiental SSIDs.

Het voordeel hiervan is echter dat je van elk toestel volledige flexibiliteit inzake met welke AP en welke frequentie ze moeten/mogen verbinden. Alle IOS toestellen gebruiken gewoon de volledig gesharede SSID (APx). Die toestellen zijn immers zeer goed in het switchen naar het beste signaal, en zeker ook in het switchen van 2.4 naar 5.0GHz als deze laatste goed genoeg signaal heeft. Op die manier kunnen we dus met de iPhone en iPads heel het huis rond roamen.

Een Nintendo Switch daarentegen is berucht om heel slechte verbinding te hebben op 2.4GHz. Dus die verbind ik dan met de APx-5.0 SSID. Toestellen die een vaste plek hebben, bvb een PS4, verbind ik vervolgens met een heel specifiek SSID (bvb AP1-5.0) want die moeten niet roamen en je wil dus volledige controle hebben van hoe ze over wifi verbinden.
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 22 keer

Met de EAP kan je inderdaad meer SSID's maken, maar dit kan niet met de Fritz toestellen.

De reden dat de wifi uitvalt op de fitzrepeater als je de wifi op de fritzbox uitzet is wellicht dat hij verbinding maakt met de fritzbox en niet met de EAP? Je zou de wifi op de fritzbox dan eerst moeten uitzetten en dan de fritzrepeater resetten en terug instellen om de EAP te repeaten.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

* UTP 4 wordt niet gebruikt. Voor de verbouwingen leek ons dit een mooie centrale plaats, echter de keukentoestellen lijken zeer veel te blokken. De 1200 in de woonplaats geraakt niet tot de tuin (is ca 9meter, echter het glas naar de tuin blokt eveneens sterk het signaal). * Wanneer ik de WIFI uitzet op de Fritzbox, lijkt deze het commando naar de repeater door te sturen en lijkt deze ook haar WIFI uit te zetten. Enkel WIFI terug opzetten op de fritzbox + WPS (om de verbinding met de EAP te wissen) helpt de repeater terug online.

Betreft die powerlines:
* Welk merk/type is een aanradertje?
* Welke doorvoersnelheid haal je concreet (lan/lan)? Ik lees dat er een grote verzwakking op kan zitten, hoe moet ik dat juist interpreteren? Jij hebt Telenet, stel 300 Mbps. Stel dat je een powerline hebt van max 500 Mbps en je hebt een verlies van 50%, wil dit dan zeggen dat je 500x50%= 250Mbps van uw 300 haalt, of 300x50%= 150Mbps?
* Met een VDSL-lijn van 100 Mpbs die hier concreet bekabeld 90Mpbs haalt, heeft een powerline van 1Gbps geen meerwaarde vs een 500Mbps exemplaar? (buiten toekomstgerichtheid)
* Zou een powerline van een ander merk invloed hebben op het mesh gebeuren?

Samsung-phone heeft toch best wat moeite om zelf 'het sterkste netwerk' te kiezen. Ik heb de SSID van het TP en Fritz voor de test op een gelijkaardig 2.4 en 5 SSID gezet. Je ziet dan in de wifi-analyser dat de TP tot den treure aangehouden wordt. Het is pas wanneer je de WIFI van de phone af/op zet dat het betere AP gekozen wordt. Daarvoor is Mesh dan wel een stuk beter, de FRITZ kiest en klaar. Je kan als oplossing hiervoor natuurlijk ook Apple-dingen aanschaffen :twisted:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ben dit topic ook wat aan het volgen. Heb ook Fritzbox, paar repeaters en zoals bijna iedereen 2,4 en 5 ghz. Maar (en misschien beter afsplitsen naar apart topic?), is het interessant om je 2 wifi frequenties een verschillend SSID te geven?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Dfrog schreef:* Welk merk/type is een aanradertje?
* Welke doorvoersnelheid haal je concreet (lan/lan)? Ik lees dat er een grote verzwakking op kan zitten, hoe moet ik dat juist interpreteren? Jij hebt Telenet, stel 300 Mbps. Stel dat je een powerline hebt van max 500 Mbps en je hebt een verlies van 50%, wil dit dan zeggen dat je 500x50%= 250Mbps van uw 300 haalt, of 300x50%= 150Mbps?
Ik ben zeer tevreden van mijn TP-Link pluggen met AV2 standaard (die gebruikt ook aardingspin als 3de draad).
Snelheid hangt nog altijd enorm af van afstanden, kwaliteit van de bedrading, andere stoorzenders (bvb geschakelde voedingen). Ik heb 200/20 bij Telenet, en kan die tussen mijn bureau of home-cinema en de garage/buitenwereld vol trekken. Ik heb ook nog een 4de plug waar de Digicorder staat en daar haal ik maar rond de 80 Mbps naar buiten. Sowieso moet je echt wel pluggen nemen met gefilterd pass-through stopcontact in, en dan zoveel mogelijk toestellen daarachter steken op een stekkerblok. Als ik bvb mijn laptop met zijn docking station rechtstreeks in een ander stopcontact steek, zakt de snelheid al van 200 naar 160 Mbps.
Jack Daniels schreef:Maar (en misschien beter afsplitsen naar apart topic?), is het interessant om je 2 wifi frequenties een verschillend SSID te geven?
Heb hier al redelijk wat over gelezen en voor beide is wat te zeggen. Het voordeel van dezelfde SSID is dat toestellen dan ook weten dat het hetzelfde netwerk is en rapper gaan switchen. Dit is met name bij Apple devices zeer duidelijk het geval. Bij verschillende SSID ziet het toestel dit als aparte netwerken en gaat niet proberen te connecteren naar het andere tenzij het connectie verliest met het eerste netwerk.
Nadeel van eenzelfde SSID is dat het veel lastiger is te checken met wat een toestel nu juist verbonden is. In veel toestellen kan je niet zien op welke frequentie en kanaal de verbinding zit, dus je tast aan client kant helemaal in het duister. Je moet dan op de APs zelf gaan zien wie er verbonden is. Qua troubleshooten/testen is dat enorm vervelend. Bovendien zijn sommige devices helemaal niet zo intelligent om dan de beste frequentie/kanaal te kiezen (maar met verschillende SSID zijn ze dat nog minder).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Weet je wat? Ik ga de daad bij het woord voegen en hier een topic over openen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Ook interesse in dit onderwerp.
Moderne nieuwbouw woning met 2 verdiepingen.
Per verdiep een eap245, telkens met een 2.4ghz en 5ghz ssid, andere benaming per verdiep.(2.4beneden,5 beneden /2.4boven,5boven)
Toestellen schakelen toch moeilijk over van signaal, ik zit nu naast mijn 2.4ghz beneden maar Samsung gsm blijft verbonden met 2.4boven.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Lazio schreef:Toestellen schakelen toch moeilijk over van signaal, ik zit nu naast mijn 2.4ghz beneden maar Samsung gsm blijft verbonden met 2.4boven.
Dat hangt dus enorm van toestel tot toestel af, en ik merk ook dat mijn OnePlus 3 eigenlijk veel te lang blijft vasthangen aan 2.4GHz.
Enige manier om dat op te lossen is door ze verschillende SSID te geven, zodat je zelf kan kiezen, maar zelf kiezen betekent helaas ook dat je eigenlijk veel te vaak gaat zitten checken met welk AP je nu weer verbonden bent.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Ik heb het als volgt opgelost. 2 SSID. TP-Link terug in de schuif.
Fritzbox in de hoek waar alles binnenkomt + wired Fritz3000 ap centraal, op dezelfde locatie verdieping hoger: Fritz1200 repaeter (deze heeft wireless toegang tot Fritz+3000) en tenslotte een repaeter Fritz2400 in de berging die de tuin (en overlappend de keuken) afdekt. Nu wordt er meer dan genoeg gefritzd in ons huis, dus preventief toch maar een time-out in de straling tussen 24u en 06u gezet.

De TP heb ik weggedaan omdat de Fritz deze negeerde in de mesh omschakeling.

Mesh van Friz werkt hiermee als een tierelier.

Heeft me achteraf bekeken wel wat knaken gekost:
Edpnet mesh bundel (modem+1200): 99 eur
Fritz2400: 89eur
Fritz3000: 119 eur (dit had ook een 2400 kunnen zijn)
= 307 eur

Eerlijk is eerlijk, het knabbelt wel wat aan het prijsvoordeel van bv Edpnet. Bij de grote providers krijg je die mesh bundel gratis in bruikleen. Als je die 99eur afschrijft op 2 jaar mag je hiervoor 4 euro extra kost (=€99/24md) op het abonnement bijrekenen. Maar ja, vrijheid heeft zijn prijs zeker :-)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”