Ik heb volgende configuratie: (zie ook bijlage)
nr1: Fritzbox 7530 os 7.13, gelijkvloers, in de hoek van het huis: 2.4/5GHz: 400 Mbps/866 Mbps
nr5: FritzRepeater 1200 os 7.21 als lan-bridge, gelijkvloers, centraler vs router: 400 Mbps/866 Mbps
Edpnet gesynchroniseerd op 100/30
Bouwstijl: veel beton en ramen die blijkbaar veel signaal tegenhouden naar tuin
UTP beschikbaar op enkel gelijkvloers nr 1,2,3,4,5
werkloos in de schuif: een TP-Link EAP ap 245(v1): 450Mbps/1,3 Gbps
Besteld: FritzRepeater 2400: 600Mbps/ 1,73 Gpbs (kan nog teruggestuurd worden indien nodig)
Probleemstelling:
* 1) AP 4 (indien aangesloten) wordt sterk afgezwakt door de keukentoestellen, hierdoor valt het signaal enorm terug in tuin (=onvoldoende)
* 2) Wanneer je beneden op de mesh geconnecteerd bent, dan is het dubbeltje op zijn kant of je op 2,4 of 5 zit. Bij pech zit je dus onnodig op de trage 2.4. --> Ik heb de fritz (= mesh opstelling) bijgevolg 2 frequenties + mesh laten uitsturen. Wanneer beneden de 5 GHz aangeduid= super 84/27 Mbps (=max uit de edp-lijn). 2.4 zou ca 20à30Mpbs geven. -> Om te vermijden dat je op de 2.4 komt kan je de netwerksleutel niet invullen.
Echter: * 3) 5GHz komt heel zwak/niet op eerste verdieping -> Daar kan ik enkel de 2.4 of het mesh-netwerk ontvangen. En gezien ik de mesh-sleutel daar nodig heb, zijn we terug naar start. Want dit betekent dat het toestel beneden evengoed zich op de mesh kan/zal connecteren. Gezien de mesh het verste reikt (2.4GHz) zal bij thuiskomst de mesh daarenboven zelfs als eerste gevonden worden.
Ik denk er aan op WIFI in de tuin via een repeater te voorzien via of A/B/C/D. De beste optie lijkt A (B/C/D krijgen een zwakker 'bronsignaal' om door te sturen). De repeater 2400 zou dus 5 moeten doorstralen naar de tuin.
Ik dacht eerst om het probleem van de tuin op te lossen via een FRITZ!Powerline 1260E WLAN Set (300/867Mbps). Zodoende zouden de keukentoestellen omzeild worden (via de powerline van 4 naar C of D door te lussen). Echter op de site van bol staat: 'niet geschikt voor België gezien geen randaarde'.

Dank alvast