Battery pack voor fietsverlichting?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Ik heb mijn "oude" fiets van onder het stof gehaald, nog eentje met dynamo voor de verlichting. Nu zou ik enkel de dynamo er af willen halen (voor- en achterlicht doen het uitstekend) en een battery pack in de plaats willen. Bestaat zoiets ? Kwestie van de 2 draadjes aan te sluiten en dan schakelaar omgooien. Handigste zou zijn een pack wat je via 220v op kan laden (via adapter of zo). Dan hoef ik niet constant nieuwe batterijen aan te schaffen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Ik weet dat het vroeger bestond maar bij vb Decathlon kan je voor een 20€ gewoon usb oplaadbare fietslampen halen.
(passen echter waarschijnlijk niet bij het uiterlijk van retro fiets moest dat belangrijk zijn)
Lampjes zijn ook wel heel simpel, moeten gewoon genoeg stroom krijgen batterij gaat wel zeer snel plat zijn.
Huidige fiets heeft overigens ook led lampen met batterijen dus waarschijnlijk ook te vinden in retro/normale fietslamp look voor permanent te gebruiken. Denk dat je wel best lampen vervangt met leds als je voor batterij wil gaan.
(passen echter waarschijnlijk niet bij het uiterlijk van retro fiets moest dat belangrijk zijn)
Lampjes zijn ook wel heel simpel, moeten gewoon genoeg stroom krijgen batterij gaat wel zeer snel plat zijn.
Huidige fiets heeft overigens ook led lampen met batterijen dus waarschijnlijk ook te vinden in retro/normale fietslamp look voor permanent te gebruiken. Denk dat je wel best lampen vervangt met leds als je voor batterij wil gaan.
Laatst gewijzigd door tien 06 nov 2020, 09:03, in totaal 1 gewijzigd.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Is de eenvoudigste oplossing een batterijhoudertje voor herlaadbare 4 x AA batterijen, of 2 x Lithium batterijen?
Persoonlijk hard fan van volgende goedkope herlaadbare lampjes op Aliexpress:
Geven veel licht en gaan bijna een hele winter mee.
Helaas nog genoeg (jeugdig) krapuul om deze te stelen zonder het houdertje (nut?).
Persoonlijk hard fan van volgende goedkope herlaadbare lampjes op Aliexpress:
Geven veel licht en gaan bijna een hele winter mee.
Helaas nog genoeg (jeugdig) krapuul om deze te stelen zonder het houdertje (nut?).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Ik heb zo een licht voor op mijn MTB van toen ik nog regelmatig in de herfst en winter ging fietsen.
Was een voorlicht met 2 Powerleds en een batterijpack dat je inderdaar op 220v kon opladen met een adapter.
Ik denk wel dat dat iets duurder is dan 20€
edit:
https://www.mtb-led.com/c-2582391/mtb-leds-voor/
Was een voorlicht met 2 Powerleds en een batterijpack dat je inderdaar op 220v kon opladen met een adapter.
Ik denk wel dat dat iets duurder is dan 20€
edit:
https://www.mtb-led.com/c-2582391/mtb-leds-voor/
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 38 keer
Ik raad aan om de hele oude verlichting (incl draden, houders enzo) eraf te halen en goedkope lichten-met-batterijen te voorzien; er zijn vele mogelijkheden in alle prijsklassen.
Zo'n battery-pack moet je dan ook weer bevestigen, moet er makkelijk af te halen zijn voor herladen, en is alweer een extra ding dat aan je fiets hangt.
Zo'n battery-pack moet je dan ook weer bevestigen, moet er makkelijk af te halen zijn voor herladen, en is alweer een extra ding dat aan je fiets hangt.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 38 keer
Klopt (heb zelf ook zoiets op mijn MTB),sky schreef:super simpel
maar imho iets minder simpel als je die batterij steeds moet verbinden met de 2 draadjes die voordien aan een oude dynamo hingen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Iedereen bedankt voor de input en het meedenken. Ben uiteindelijk gegaan voor nieuw voor-en achterlicht op batterijen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Ik heb usb oplaadbare verlichting geplaatst en laat de oude met dynamo gewoon hangen.
Bij extreem str*ntweer zet ik ze ook aan en af en toe dienen ze als noodverlichting als ik de lampjes vergeten opladen heb.
Bestaat er eigenlijk een goedkope conversie kit naar naafdynamo?
Bij extreem str*ntweer zet ik ze ook aan en af en toe dienen ze als noodverlichting als ik de lampjes vergeten opladen heb.
Bestaat er eigenlijk een goedkope conversie kit naar naafdynamo?
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Afhankelijk van het doel (de weg verlichten <> zichtbaar zijn), zijn magnetische lichtjes ook een oplossing?
Die zijn er meerdere varianten:
- magneten in de spaken van het wiel (ReeLight SL600)
- wervelstromen bij een aluminium velg (ReeLight Nova)
En de technisch superieure oplossing, maar iets duurder:
> dynamo geïntegreerd in de naaf (https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... -S501.html)
Dat geeft genoeg licht om het fietspad te verlichten. Mijn dochter heeft dat op/in haar Cube 240.
Die zijn er meerdere varianten:
- magneten in de spaken van het wiel (ReeLight SL600)
- wervelstromen bij een aluminium velg (ReeLight Nova)
En de technisch superieure oplossing, maar iets duurder:
> dynamo geïntegreerd in de naaf (https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... -S501.html)
Dat geeft genoeg licht om het fietspad te verlichten. Mijn dochter heeft dat op/in haar Cube 240.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Dit WE de voorband van de jongste dochter haar fiets vervangen door een naafdynamo.
Het is werkelijk zo simpel als het lijkt:
- wiel eruit
- buitenband & binnenband van de velg
- buitenband & binnenband op de nieuwe (naafdynamo) velg
- lampje monteren -> met een "auto" stand, zodat het licht alleen schijnt als het (schemer)donker is
- 2 draadjes aansluiten
https://www.taylor-wheels.nl/wielen/20- ... art/zilver
https://www.taylor-wheels.nl/fietsacces ... standlicht
Ik had eerst de fietsenmaker gebeld, die maakte eerst al een probleem om stukken te vinden (Google, 2 minuten ofzo) en schatte de totale kosten (incl werkuren) op €150.
Nu was ik voor €65 gesteld.
Het is werkelijk zo simpel als het lijkt:
- wiel eruit
- buitenband & binnenband van de velg
- buitenband & binnenband op de nieuwe (naafdynamo) velg
- lampje monteren -> met een "auto" stand, zodat het licht alleen schijnt als het (schemer)donker is
- 2 draadjes aansluiten
https://www.taylor-wheels.nl/wielen/20- ... art/zilver
https://www.taylor-wheels.nl/fietsacces ... standlicht
Ik had eerst de fietsenmaker gebeld, die maakte eerst al een probleem om stukken te vinden (Google, 2 minuten ofzo) en schatte de totale kosten (incl werkuren) op €150.
Nu was ik voor €65 gesteld.