Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

quovadis schreef:Tuurlijk moet er een oplossing komen voor de reeds opgedane leerachterstand. Heeft er dat reeds iemand ontkent? De beste plaats om die achterstand ongedaan te maken is net op school niet thuis.
Er staan op dit ogenblik geen plannen in de steigers om dit daadwerkelijk te erkennen én geen plannen in de steigers om dit aan te pakken...
quovadis schreef: Ik heb ook al meermaals aangehaald dat afstandsonderwijs vooral voor de zwakkere/kansarmen/... problematisch is. Jij geeft dit zelf ook toe maar toch wil je dat iedereen dit doet???

En zoals Heist ook reeds gezegd heeft in zijn geval. Thuisonderwijs is voor mijn kinderen en voor mij geen enkel probleem. Dit is in de vorige lockdown perfect verlopen (mijn zoon 3de kleuter heeft leren lezen tijdens de lockdown en zit qua lezen nu reeds niveau einde 1ste leerjaar, mijn dochter 2de leerjaar was maaltafelkampioen van haar volledig jaar) dus voor ons geen probleem. Maar voor die kinderen die geen laptop hebben, die geen internet hebben, waarvan de ouders geen Nederlands praten, waar er sprake is van leerstoornissen, waarvan de ouder moeten gaan werken,... die zijn de dupe van afstandsonderwijs. Zij zullen alleen maar meer problemen krijgen en zullen meer achterstand oplopen dan de kinderen van de “happy few” die wel alle mogelijkheden hebben
Hou voor deze mensen de scholen dan open.
Laat ze geholpen worden!!

Anderen die afstandsonderwijs wél kunnen behappen hoeven niet deel te zijn van de besmettingsproblematiek.
Laat toe dat deze mensen de druk op de scholen verminderen!!

Het kan anders én beter. Mijn inziens.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

NuKeM schreef:De scholen (zeker voor jongere kinderen) moeten open blijven, punt. Onze kinderen/kleuters hebben dat nodig (afwisseling, uitdagingen en vooral andere kinderen zien). Wij als ouder hebben dat nodig (anders kunnen we niet werken en worden we samen met de kinderen zot in huis, de vorige lockdown scheelde het al niet veel).
De scholen moeten, als ze sluiten, echt wel het aller laatste zijn dat sluit voor een volledige lockdown.
Spoken like a true member of the Sheeple. Kinderen kunnen gerust uitdagingen en sociale contacten hebben zonder school. Als je een kind geen 24/7 aan kan, dan moet je er eigenlijk niet aan beginnen.

Soit, das misschien nogal heel hard, maar ik krijg het ervan als mensen zeggen dat de scholen open moeten blijven omdat als ze thuis zitten het geen houdbare situatie is ... HALLO ???!!!

Enfin, de oplossing zal nooit zwart/wit zijn en misschien is een combinatie/hybride oplossing niet verkeerd. Telewerken is ook niet verplicht, maar dat doen we toch WEL massaal ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Sasuke schreef:Telewerken is ook niet verplicht, maar dat doen we toch WEL massaal ?
En de 25 procent die dat niet kunnen (politie, supermarkt medewerkers, verpleegsters, zorgmedewerkers...) moeten maar hun plan trekken. Hun kinderen mogen niet naar de grootouders, maar moeten dan maar alleen thuisblijven?

Of stel je voor dat ze massaal sociaal verlof nemen en hun overwerkte collega's in de steek laten?

Het is niet zo zwart wit als velen het voorstellen hé.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Iedereen is welkom om onze kinderen eens een paar weken te lenen (bij wijze van spreken). Denk niet dat velen het vol houden. Er zijn ergere zaken (kinderen met een handicap ofzo), maar ik verzeker je dat het niet van de poes is. Thuisonderwijs geven zoals jullie dat doen zou bij ons onmogelijk zijn, puur door hun karakters (en niet door onze opvoeding).
Elk kind is dan ook anders en die van ons zijn temperamentvol. Ik zie vaak andere koppels met rustige(re) kinderen... Je mag niet zomaar je eigen situatie (ik heb -schijnbaar- een makkelijk kind) als standaard input nemen voor andere gezinnen hun situatie.
We hebben goed gemerkt dat het uitblijven van school tijdens de vorige lockdown een effect had op de kinderen (hoe goed we ons best ook deden om ze te prikkelen, boeien en bezig te houden). Toen ze terug naar school mochten waren het ineens weer andere kinderen.
Trouwens, tijdens een lockdown is het enige sociale contact dat die kinderen hebben hun ouders.

Ze zouden eens moeten zeggen “rusthuizen en zorgcentra gaan toe, ouderen moeten bij de kinderen”. Het zou nogal eens wat worden voor velen. Combineer het maar met uw werk. En dan wetende dat (mijn) kinderen nog veel veel intensiever zijn...
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

Ordon schreef:
quovadis schreef:Tuurlijk moet er een oplossing komen voor de reeds opgedane leerachterstand. Heeft er dat reeds iemand ontkent? De beste plaats om die achterstand ongedaan te maken is net op school niet thuis.
Er staan op dit ogenblik geen plannen in de steigers om dit daadwerkelijk te erkennen én geen plannen in de steigers om dit aan te pakken...
quovadis schreef: Ik heb ook al meermaals aangehaald dat afstandsonderwijs vooral voor de zwakkere/kansarmen/... problematisch is. Jij geeft dit zelf ook toe maar toch wil je dat iedereen dit doet???

En zoals Heist ook reeds gezegd heeft in zijn geval. Thuisonderwijs is voor mijn kinderen en voor mij geen enkel probleem. Dit is in de vorige lockdown perfect verlopen (mijn zoon 3de kleuter heeft leren lezen tijdens de lockdown en zit qua lezen nu reeds niveau einde 1ste leerjaar, mijn dochter 2de leerjaar was maaltafelkampioen van haar volledig jaar) dus voor ons geen probleem. Maar voor die kinderen die geen laptop hebben, die geen internet hebben, waarvan de ouders geen Nederlands praten, waar er sprake is van leerstoornissen, waarvan de ouder moeten gaan werken,... die zijn de dupe van afstandsonderwijs. Zij zullen alleen maar meer problemen krijgen en zullen meer achterstand oplopen dan de kinderen van de “happy few” die wel alle mogelijkheden hebben
Hou voor deze mensen de scholen dan open.
Laat ze geholpen worden!!

Anderen die afstandsonderwijs wél kunnen behappen hoeven niet deel te zijn van de besmettingsproblematiek.
Laat toe dat deze mensen de druk op de scholen verminderen!!

Het kan anders én beter. Mijn inziens.
tuurlijk zijn er andere en betere oplossingen dan alle scholen gewoon te sluiten :beerchug:
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

NuKeM schreef:Iedereen is welkom om onze kinderen eens een paar weken te lenen (bij wijze van spreken). Denk niet dat velen het vol houden. Er zijn ergere zaken (kinderen met een handicap ofzo), maar ik verzeker je dat het niet van de poes is. Thuisonderwijs geven zoals jullie dat doen zou bij ons onmogelijk zijn, puur door hun karakters (en niet door onze opvoeding).
Elk kind is dan ook anders en die van ons zijn temperamentvol. Ik zie vaak andere koppels met rustige(re) kinderen... .
De eerste die mijn dochters als rustig bestempeld moet nog langskomen :-) Er gaat geen dag voorbij dat ik die achter het behang wil plakken en ‘temperamentvol’ gebruiken wij alleen als we nieuwe mensen willen verwittigen voor hun karakter. Ik begrijp echt wel de frustratie van ouders en dat thuisonderwijs was zeker niet mijn eerste keuze, noch dat ik het zonder meer zou aanraden aan andere ouders. Mijn vrouw is echter een koppigaard op dit moment, dus we roeien met de riemen die er zijn.

Enige waar ik mij verder aan stoor is dat men altijd veralgemeent wanneer je iets oppert dat afwijkt van wat sociaal de norm blijkt de zijn. Ieder zijn situatie is verschillend, maar dat wil niet zeggen dat wat niet goed voor jou past automatisch verkeerd is. Zoals ik al eerder aanhaalde, de oplossing zal zeker een grijze zone zijn, maar 1 ding is zeker en dat is dat iedereen zijn comfortzone zal moeten verlaten in het voordeel van het algemene welzijn. Zo lang dat niet kan, zullen we blijven verbaasd toekijken naar de exponentiële groei van infectie waardes.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

@quovadis
Maar het blijven hameren op het absolute openblijven van de scholen, is ook geen haalbare kaart.

Het gaat hier mijn inziens niet over "het grote gelijk" (quovadis vs CCatalyst) maar wel over een zo goed mogelijke oplossing voor de diverse kinderen.
De vaak semantische discussies dragen hier zeker niet toe bij...
In de gegeven omstandigheden zullen we als maatschappij moeten roeien met de riemen die we NU hebben.
En ja, dat zal met vallen en opstaan gepaard gaan.

Dat SARS-CoV-2 een disruptief effect heeft moge duidelijk wezen.
Ook voor de scholen.
Ook voor de leerplannen.
Voor iedereen.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

Ordon schreef:@quovadis
Maar het blijven hameren op het absolute openblijven van de scholen, is ook geen haalbare kaart.

Het gaat hier mijn inziens niet over "het grote gelijk" (quovadis vs CCatalyst) maar wel over een zo goed mogelijke oplossing voor de diverse kinderen.
In de gegeven omstandigheden zullen we als maatschappij moeten roeien met de riemen die we NU hebben.

Ook voor de scholen.
Ook voor de leerplannen.
Voor iedereen.
Ordon, mij gaat het niet om het grote gelijk. Mij gaat het erom dat je kinderen niet zomaar in de steek laat zoals bij de 1ste lockdown. Er zijn dan teveel kwetsbare kinderen uit de boot gevallen (zoals iedereen hier ook erkent).

Mijn standpunt over de scholen openhouden en tijdelijk sluiten indien nodig heb ik nu reeds genoeg gebracht (mijn excuses daarvoor) en zal mij er dan ook niet verder meer over uitlaten.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Ook voor de scholen.
Ook voor de leerplannen.
Voor iedereen.
Zeer wijze woorden. Dat disruptief effect is er maar de mate ervan hangt sterk af van menselijk gedrag dat gereguleerd wordt door een aantal preventieve maatregelen die we momenteel moeten volgen. Indien we ons daar niet aan houden, zal de fiasco achteraf des te groter zijn. En hoe vlugger deze maximaal opgevolgd worden, des te vlugger we uit de miserie geraken.

Volksgezondheid is een onschatbaar goed. Onderwijs is onnoemelijk belangrijk. Kansarme gezinnen en kinderen zijn hier weer de grootste dupe. Het enige correcte en integere doel is zoeken naar evenwichtige maatregelen die een evenwicht impliceren tussen beiden (onderwijs & volksgezondheid) binnen de huidige context en dit met de nodige aandacht ook voor maatregelen ter ondersteuning van kansarme gezinnen cq. jongeren.

M.i. is dit geen "of' - "of" verhaal maar een zoeken naar een gebalanceerd evenwicht.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Er zijn er weinig die ervoor pleiten om alle scholen mordicus open te houden, maar wel om klassen of scholen enkel te sluiten als er problemen zijn. En tot voor kort werd er wél getest, ook kinderen en ook asymptomatische kinderen. Voor zover ik weet kwamen er nergens grote verrassingen bij dat massale testen van scholen & kinderen. Tenzij je wil geloven dat het een complot is tegen sommige UB'ers :)

Er zijn er wél die al maanden pleiten om alle scholen mordicus gesloten te houden, zonder nuance.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster

@heist_175
Dat SARS-CoV-2 de leerplannen en de beoogde doelstellingen grondig verstoort moge duidelijk wezen.
Dát, als maatschappij, aanvaarden is essentieel.
Aanpassingen dringen zich hoe dan ook op.
Bij iedere volgende golf zal dit duidelijker en duidelijker worden.
De vraag is wanneer we dit probleem erkennen én plannen gaan maken om dit ten gronde aan te pakken.
We moeten vooruitkijken naar wat wél mogelijk is.
Zonder enige nuance verder doen alsof er niets aan de hand is lukt duidelijk niet.

Met positieve ingesteldheid timmeren aan de weg.
Afwegingen maken, kijken wat wel mogelijk is.
De voor- en nadelen bespreken met een open ingesteldheid.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Noch de leerplannen, noch de doelstellingen zijn veranderd.
De context waarbinnen deze gerealiseerd moeten worden én de tijd om ze te realiseren is wel veranderd.
En mogelijks noopt dat tot keuzes, zoals een "backlog": hoogste prioriteit eerst.

Verder ben ik het volmondig eens met uw betoog, maar niets van dat alles zien we in de realiteit.
Ik zie ego's en buikgevoel, nergens een doordachte strategie.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

heist_175 schreef:Noch de leerplannen, noch de doelstellingen zijn veranderd.
De context waarbinnen deze gerealiseerd moeten worden én de tijd om ze te realiseren is wel veranderd.
En mogelijks noopt dat tot keuzes, zoals een "backlog": hoogste prioriteit eerst.

Verder ben ik het volmondig eens met uw betoog, maar niets van dat alles zien we in de realiteit.
Ik zie ego's en buikgevoel, nergens een doordachte strategie.
dak beginnen herstellen terwijl 't gelijkvloers nog in de fik staat heeft ni veel zin hé
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Goed, we hebben het nu dus over ongedaan maken, en even niet over al dan niet nog laten toenemen. De leerachterstand is voor iedere leerling verschillend, maar laten we een gemiddelde van 2 maanden nemen gemakkelijksheidshalve. Ik ga het dan, nog eens, bondig samenvatten.

* Om die leerachterstand in te halen, moet je dit schooljaar meer stof geven dan normaal voorzien was voor 1 jaar, anders heb je nog altijd leerachtertand. Je moet 12 maanden stof geven in 10 maanden.
* Er is tijdens een standaard schooljaar geen marge van 2 maanden. Je moet daar dus extra tijd voor voorzien. Dat zal extra personeelsuren vergen.
* Het departement onderwijs voorziet die extra personeelsuren niet.

Quo vadis, leg me nu eens uit hoe die leerachterstand op school, als de beste plaats daarvoor, ongedaan gemaakt zal worden. Moeten de leerkrachten dit vrijwillig doen zonder vergoeding, bedoel je dat?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Het departement voert uit wat de minister beslist, nee?
Ik heb er geen weet van dat de huidige minister die leerachterstand als een probleem ervaart, dus heeft ie ook geen plannen noch de intentie om dat aan te pakken (behalve vakantiescholen).

Dus valt het volledig op de schouders van elke individuele school.
Er wordt - gebaseerd op eigen ervaring uit de omgeving - meer geremedieerd binnen het bestaande kader:
- langer leerstof herhalen en pas later met nieuwe leerstof beginnen
- bij diversificatie meer inzetten op remediëren en minder op excelleren (de zwakken ondersteunen en de sterke niet bijkomend uitdagen)

Ik weet niet hoeveel meer je kan verwachten van scholen en het onderwijzend personeel, als de minister het probleem niet ziet?
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik zie scholen niet heropenen na de herfstvakantie.
Ik hoor veel te veel geruchten in de wandelgangen en zie te veel tekenen die dit bevestigen.

Volgens mij gaan we in het begin van de vakantie te horen krijgen dat er overgeschakeld wordt naar minstens deeltijds afstandsonderwijs.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Vergeet geen onderscheid te maken tussen scholen:
- kleuter
- lager
- secundair
- ASO, TSO, BSO, KSO
- 1ste, 2de, 3de graad

Ik mag hopen dat de maatregelen anders zijn naargelang de school en niet - zoals hier al meermaals bepleit - een blinde sluiting.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Het departement voert uit wat de minister beslist, nee?
Ik heb er geen weet van dat de huidige minister die leerachterstand als een probleem ervaart, dus heeft ie ook geen plannen noch de intentie om dat aan te pakken (behalve vakantiescholen).

Dus valt het volledig op de schouders van elke individuele school.
Er wordt - gebaseerd op eigen ervaring uit de omgeving - meer geremedieerd binnen het bestaande kader:
- langer leerstof herhalen en pas later met nieuwe leerstof beginnen
- bij diversificatie meer inzetten op remediëren en minder op excelleren (de zwakken ondersteunen en de sterke niet bijkomend uitdagen)

Ik weet niet hoeveel meer je kan verwachten van scholen en het onderwijzend personeel, als de minister het probleem niet ziet?
@Ccatalyst: dit dus :-). Is hier ook zo in de verschillende scholen in de regio waar ik het van weet :-)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Wat is corona toch een zegen voor het milieu
https://www.hln.be/milieu/steeds-meer-m ... ~a5d23cb3/
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: @Ccatalyst: dit dus :-). Is hier ook zo in de verschillende scholen in de regio waar ik het van weet :-)
Dus ze beginnen nieuwe leerstof later beginnen geven of ze zetten meer in op remedieren terwijl de rijke scholen inzetten op excelleren?

Het eerste lost de leerachterstand niet op, het verschuift het probleem, dus valt buiten beschouwing.
Het tweede is een mooi voorbeeld van Dizzy's uitstekende analyse van gisteren. Je bestendigt de sociale positie, een slim kind in een arme school krijgt veel minder kansen dan zo'n kind in een rijke school. Sociaal is dit voor mij niet aanvaardbaar, kansarmen moeten geen levenslange prijs betalen opdat jij enkele maanden thuis wil zitten zonder je kinderen.

Het klopt dus niet dat je leerachterstand magischerwijs remedieert door de kinderen op school te zetten, in de veronderstelling dat de school het wel allemaal zal oplossen. Zolang er vanuit het departement geen ondersteuning komt om het probleem actief aan te pakken - wat geld zal kosten, make no mistake - blijft die leerachterstand bestaan. Ordon heeft dat hierboven al goed verwoord.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Zwart op wit de reden waarom betaald voetbal gewoon doorgaat
https://www.hln.be/sport/geen-play-offs ... ~ab49711e/
1207
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Zwart op wit de reden waarom betaald voetbal gewoon doorgaat
https://www.hln.be/sport/geen-play-offs ... ~ab49711e/
Bundesliga moest doorgaan anders hadden Duitse clubs 350 miljoen meoten terugbetalen vorig jaar
CL nu idem.
die matchen meoten doorgaan en op tv verschijnen, desnoods met 11 juniors.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

edit: ik had gezegd dat ik niet meer zou reageren hierop
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Er is blijkbaar een onderzoek naar de effecten van maatregelen in 131 landen gepubliceerd in the Lancet. Ook de sluiting van scholen wordt er in opgenomen. Misschien interessant in deze discussie.

Onderzoek

Afbeelding
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

1207 schreef: die matchen meoten doorgaan en op tv verschijnen, desnoods met 11 juniors.
Onder de 12 is er toch geen probleem? Is het misschien zelfs beter om naar te kijken. Weet niet of hooligans vervangen door soccermoms vooruitgang is.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Dus ze beginnen nieuwe leerstof later beginnen geven of ze zetten meer in op remedieren terwijl de rijke scholen inzetten op excelleren?
Vergeet "rijke scholen", zowat alle scholen hebben kansarme leerlingen.
Vergeet ook hier weet niet om een onderscheid te maken tussen basisonderwijs en secundair. In het secundair is het gewoon de "klassieke" afvalrace, daar begint de leerkracht van het volgende jaar waar de vorige geacht wordt geëindigd te zijn. Kan je niet volgen: pech. Remediëring is mogelijks tijdens de middagpauze, de rest thuis. Kan je niet volgen: pech. En daar krijg je de tweespalt tussen remediëren vs excelleren, waar elitescholen zich niet gaan bezig houden met remediëren, maar de leerlingen naar de deur begeleiden. Niet anders dan in niet-covid-jaren.
In het basisonderwijs is dat niet of veel minder zo: daar zit veel vaker een mix van de lokale bevolking en dus in zowat alle scholen heb je kansarme leerlingen. Aangezien er niets voorzien wordt vanuit de overheid, redden de scholen wat er te redden valt, door het hulpnetwerk (CLB, GON, ...) in te zetten op remediëring en vrijwel niets meer voor sterke leerlingen bijkomend uit te dagen (bovenop de differentiatie door de klasleerkracht).
Het eerste lost de leerachterstand niet op, het verschuift het probleem, dus valt buiten beschouwing.
Gedeeltelijk wel, door te focussen om de hoogste prioriteiten en dus wat leerstof te laten vallen, net zoals een product backlog.
Het tweede is een mooi voorbeeld van Dizzy's uitstekende analyse van gisteren. Je bestendigt de sociale positie, een slim kind in een arme school krijgt veel minder kansen dan zo'n kind in een rijke school. Sociaal is dit voor mij niet aanvaardbaar, kansarmen moeten geen levenslange prijs betalen opdat jij enkele maanden thuis wil zitten zonder je kinderen.
Dat ís ook sociaal onaanvaardbaar. Maar de verkiezingsresultaten en zetelverdeling hebben geleid - als afspiegeling van de Vlaamse verkiezingen - tot een non-beleid in het beste geval en een beleid dat actief inzet op de elite en niet op de achterblijvers. Eventjes werd zelfs gevreesd dat GON etc volledig afgeschaft zou worden, maar daar werd uiteindelijk dan toch van af gezien.
Hetzelfde zie je overigens met Corona-as-a-whole: de getroffenen (zowel medisch als financieel) zijn dispropotioneel de lage inkomens en lagere sociale klasse. Meteen dé verklaring waarom niemand het écht serieus wil aanpakken zeker?
Het klopt dus niet dat je leerachterstand magischerwijs remedieert door de kinderen op school te zetten, in de veronderstelling dat de school het wel allemaal zal oplossen. Zolang er vanuit het departement geen ondersteuning komt om het probleem actief aan te pakken - wat geld zal kosten, make no mistake - blijft die leerachterstand bestaan. Ordon heeft dat hierboven al goed verwoord.
Als je gelooft in magie of magische oplossingen, zijn er UB'ers die u fantastische (in beide betekenissen) YouTube kanalen aan kunnen bevelen.
Maar er is geen magie. En aangezien er niets structureels op poten wordt gezet, is kinderen op school houden de béste garantie om de kloof een beetje te dichten én alvast te zorgen dat ze niet verbreed.

Ik nodig u uit om in close contact te komen met enkele leerkrachten uit het basisonderwijs. Het is ondertussen gemeengoed om 3 tot 4 keer per jaar niveautoetsen af te nemen. Vaak gebeurt dat door de zorgleerkracht (afgenomen of opgesteld) en dient dat als input voor de klasleerkracht en de klassenraad. Daar testen ze echt de absolute highlights: leesniveau, maaltafels, sommen, ...
Dat wordt afgenomen eind mei of begin juni (als end-of-year mark), begin september en dan ofwel december+maart, ofwel jan/feb. Zo krijg je in het leerlingvolgsysteem een prima overzicht over de evolutie van 1 leerling, een ganse klas, een leerkracht, ... doorheen de tijd.
Bovenstaande acties (remediëren door klasleerkracht, zorg en CLB) zouden in het ideale geval leiden tot een nivellering naar boven toe voor de zwakke presteerders op de test in september. Als je niet zelf in zorg, CLB, directie zit of geen klasleerkracht bent, krijg je die cijfers niet te zien. Time will tell...
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: Ramen staan nog steeds open hoor, mag ik dat als bewijs zien dat je geen voeling hebt met hoe het er écht aan toe gaat in scholen?
Klopt het dat je beweert dat in alle scholen, in alle klassen, de ramen open staan van 's morgens tot 's avonds?.
Ik hoop dat je snapt dat dit moeilijk te kontroleren is.
Alle ramen, in alle scholen, in alle klassen, ...
Dat zou een serieuze omzwerving zijn om die allemaal te gaan bekijken :bdaysmile:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

In de 2 scholen van onze kinderen, ja, alle ramen staan open. Ook de deur.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Idem, in de scholen van mijn dochters ook.
Dat mag ik dagelijks aanhoren. :roll:
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik heb ze een paar weken terug een paar luchtkwaliteit meters kado gedaan.... geen idee of ze ze gebruiken, maar in elke mailing van't school staat wel dat de ramen openblijven
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Tot vorig jaar had je op school nog de dikke truien dag. Verwarming graadje lager en dikke trui aan, beter voor het milieu weet je wel. Anno 2020 wordt dat dan dikke truien maanden.
1207
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Tot vorig jaar had je op school nog de dikke truien dag. Verwarming graadje lager en dikke trui aan, beter voor het milieu weet je wel. Anno 2020 wordt dat dan dikke truien maanden.
voor het milieu zijn die maatregelen neit goed hé
puttee winter en ge ga verschieten vh aantal verwarmde terrassen dit jaar (als ergens in februari het 1 en ander terug open mag)
ddd
Elite Poster
Elite Poster

Langs de andere kant, is een lockdown/thuiswerken wel heel goed voor het milieu.
Ik heb dit jaar nog maar 4x getankt.. 8)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

ddd
Elite Poster
Elite Poster

tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Binnenkort moeten ze gewoon even naar engeland, scheelt ook weer wat.
Er ontbreekt een handleiding en ze moeten tegen gezicht geplakt worden... stikkertje erbij en ineens in orde :lol:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

En wij durven lachen met die amerikanen en hun president :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: voor het milieu zijn die maatregelen neit goed hé
puttee winter en ge ga verschieten vh aantal verwarmde terrassen dit jaar (als ergens in februari het 1 en ander terug open mag)
Het zou zomaar eens kunnen dat 12 november - als de scholen dan uberhaupt opengaan - al een flinke test zal worden als ik de huidige, zeer prille voorspellingen zie. Bovendien heeft de verwarming dan een week en een half afgelegen dus "cold boot".

Het is nog precies 1 week nat en grijs vanaf vandaag (zaterdag krijgen we wel even een "adempauze" met een prachtige dag). Volgende woensdag lijken we te evolueren naar een droger weerbeeld met flink meer zon, wat in november vooral voor koude temperaturen 's ochtends zorgt bij gebrek aan bewolking die de warmte 's nachts wat vasthoudt.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Alles staat in de fik, het water staat klaar maar we gaan het maar vanaf vrijdag inzetten. :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang:

Echt niet meer normaal dit. Ziekenhuizen gaan dus crashen, zijt maar allemaal extra voorzichtig als ge de baan op moet, een klusje doet of iets dat gevaarlijk kan zijn. De kans dat ge niet of moet wachten op hulp wordt met de dag groter. Maar we blijven allemaal lekker verder doen en neuten over scholen en de economie. Dat er mensen doodgaan of dat er misschien vreselijke keuzes gaan moeten gemaakt worden gaat er bij sommigen echt niet in.

Misschien heel erg onethisch maar het zou geen slecht idee zijn om een lijst op te stellen van alle non believers, de mensen die zich geen bal aantrekken en complotdenkers zodat zij alvast op de laatste plaats komen als ze verzorging nodig hebben!
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Pengu schreef:
Misschien heel erg onethisch maar het zou geen slecht idee zijn om een lijst op te stellen van alle non believers, de mensen die zich geen bal aantrekken en complotdenkers zodat zij alvast op de laatste plaats komen als ze verzorging nodig hebben!
Olalala, nu heb je het gedaan. Zo dadelijk staat het hier vol met mensen die u verwijten dat ge een totalitaire staat wilt, dat wij china niet zijn, enzvoorts.... :bdaysmile:
Een tip, negeer zo een mensen.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”