CCatalyst schreef:Dus ze beginnen nieuwe leerstof later beginnen geven of ze zetten meer in op remedieren terwijl de rijke scholen inzetten op excelleren?
Vergeet "rijke scholen", zowat alle scholen hebben kansarme leerlingen.
Vergeet ook hier weet niet om een onderscheid te maken tussen basisonderwijs en secundair. In het secundair is het gewoon de "klassieke" afvalrace, daar begint de leerkracht van het volgende jaar waar de vorige geacht wordt geëindigd te zijn. Kan je niet volgen: pech. Remediëring is mogelijks tijdens de middagpauze, de rest thuis. Kan je niet volgen: pech. En daar krijg je de tweespalt tussen remediëren vs excelleren, waar elitescholen zich niet gaan bezig houden met remediëren, maar de leerlingen naar de deur begeleiden. Niet anders dan in niet-covid-jaren.
In het basisonderwijs is dat niet of veel minder zo: daar zit veel vaker een mix van de lokale bevolking en dus in zowat alle scholen heb je kansarme leerlingen. Aangezien er niets voorzien wordt vanuit de overheid, redden de scholen wat er te redden valt, door het hulpnetwerk (CLB, GON, ...) in te zetten op remediëring en vrijwel niets meer voor sterke leerlingen bijkomend uit te dagen (bovenop de differentiatie door de klasleerkracht).
Het eerste lost de leerachterstand niet op, het verschuift het probleem, dus valt buiten beschouwing.
Gedeeltelijk wel, door te focussen om de hoogste prioriteiten en dus wat leerstof te laten vallen, net zoals een
product backlog.
Het tweede is een mooi voorbeeld van Dizzy's uitstekende analyse van gisteren. Je bestendigt de sociale positie, een slim kind in een arme school krijgt veel minder kansen dan zo'n kind in een rijke school. Sociaal is dit voor mij niet aanvaardbaar, kansarmen moeten geen levenslange prijs betalen opdat jij enkele maanden thuis wil zitten zonder je kinderen.
Dat ís ook sociaal onaanvaardbaar. Maar de verkiezingsresultaten en zetelverdeling hebben geleid - als afspiegeling van de Vlaamse verkiezingen - tot een non-beleid in het beste geval en een beleid dat actief inzet op de elite en niet op de achterblijvers. Eventjes werd zelfs gevreesd dat GON etc volledig afgeschaft zou worden, maar daar werd uiteindelijk dan toch van af gezien.
Hetzelfde zie je overigens met Corona-
as-a-whole: de getroffenen (zowel medisch als financieel) zijn dispropotioneel de lage inkomens en lagere sociale klasse. Meteen dé verklaring waarom niemand het écht serieus wil aanpakken zeker?
Het klopt dus niet dat je leerachterstand magischerwijs remedieert door de kinderen op school te zetten, in de veronderstelling dat de school het wel allemaal zal oplossen. Zolang er vanuit het departement geen ondersteuning komt om het probleem actief aan te pakken - wat geld zal kosten, make no mistake - blijft die leerachterstand bestaan. Ordon heeft dat hierboven al goed verwoord.
Als je gelooft in magie of magische oplossingen, zijn er UB'ers die u fantastische (in beide betekenissen) YouTube kanalen aan kunnen bevelen.
Maar er is geen magie. En aangezien er niets structureels op poten wordt gezet, is kinderen op school houden de béste garantie om de kloof een beetje te dichten én alvast te zorgen dat ze niet verbreed.
Ik nodig u uit om in close contact te komen met enkele leerkrachten uit het basisonderwijs. Het is ondertussen gemeengoed om 3 tot 4 keer per jaar niveautoetsen af te nemen. Vaak gebeurt dat door de zorgleerkracht (afgenomen of opgesteld) en dient dat als input voor de klasleerkracht en de klassenraad. Daar testen ze echt de absolute
highlights: leesniveau, maaltafels, sommen, ...
Dat wordt afgenomen eind mei of begin juni (als
end-of-year mark), begin september en dan ofwel december+maart, ofwel jan/feb. Zo krijg je in het leerlingvolgsysteem een prima overzicht over de evolutie van 1 leerling, een ganse klas, een leerkracht, ... doorheen de tijd.
Bovenstaande acties (remediëren door klasleerkracht, zorg en CLB) zouden in het ideale geval leiden tot een nivellering naar boven toe voor de zwakke presteerders op de test in september. Als je niet zelf in zorg, CLB, directie zit of geen klasleerkracht bent, krijg je die cijfers niet te zien. Time will tell...