Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

petrol242 schreef:@Dizzy : Tja, als de overheid onder druk van de bevolking beslissingen zou nemen, hadden we niet tot ons 67 jaar moeten werken, was er een miljonairsbelasting en slechts 1 minister van volksgezondheid, om maar een paar voorbeelden te noemen. Alsof de politici plots wél naar hun kiezers zouden luisteren? En bang voor hun kiezers moeten ze niet hebben want onze minister van volksgezondheid heeft op geen enkele kieslijst gestaan maar zwaait wel mee de plak.

Ik kijk ook verder dan alleen de corona crisis. De basis van het falen van de overheden, (want het is meervoud) is reeds lang in het verleden gelegd.
Je weet toch wanneer men dat beslist heeft, net NA de verkiezingen, als van de kiezer minder te vrezen valt. Het stond in geen enkel programma maar het was de start van een reeks krachten van verandering die voor ons een verslechtering betekenden.De indexsprong was ook zoiets.

Ze gebruiken de kiezer ook want als er een moeilijke beslissing moet genomen worden dan is er plots "geen draagvlak", je kan dit vertalen als wij hebben de ballen niet want de verkiezingen komen eraan en onze post komt in gevaar.

Over de rest, de meerderheid volgt de regels MAAR er blijven er teveel die het niet doen en zij doen alle inspanningen teniet. Je ziet hier genoeg getuigenissen die men registreert op enkele minuten, het is gewoon teveel en de gevolgen zijn er dan ook naar.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik ben zo niet voor dat geklik. Het is op de paranoia af om je medeburger constant in het oog te houden. Iedereen heeft al gezondigd tegen 'de maatregelen'. Ook diegene die het goed menen en beweren van niet.

Ook dat is vingerwijzing en daar doe ik dus niet aan mee. Waar ik het vooral van op mijn seskes krijg zijn politici die roepen dat we het samen moeten aanpakken en tegelijk een dikke middelvinger geven aan een groot deel van de bevolking.

Men zegt wel eens dat het virus geen onderscheid maakt en biologisch klopt dat ook. Maar sociologisch zitten we niet allemaal in dezelfde boot en dan verantwoordelijkheid en draagvlak vragen is wel een hele zure hoor.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

1207 schreef: we hadden Werchter dus moeten laten doorgaan als een wetenschappelijk experiment?
Ja, natuurlijk had men dat moeten laten doorgaan, men steekt zijn tijd, energie & centen in de verkeerde zaken... Ondertussen is het weer van dattem in de WZC, ik vraag me dus nog altijd af wie er nog geloofd dat de maatregelen die we nu nemen echt helpen.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Ondertussen heeft Zweden zijn Covid-regels voor de eerste maal versoepeld. En hoewel het aantal besmettingen daar ook opnieuw stijgt, zorgt dit blijkbaar niet voor een stijging in de Intensive Care, noch bij het aantal overlijdens:
Bron:
https://experience.arcgis.com/experienc ... 87457ed9aa
Wat mogelijk wijst op een beginnende groepsimmuniteit.

Het lijkt mij veel interessanter naar deze case te kijken ipv. naar dictaturen als China waar men makkelijk een militaire lockdown kan implementeren.
In Zweden kiest men ervoor om de zwakken te beschermen ( en ze hebben zelf gezegd dat ze daarin gefaald zijn bij hun rusthuizen, maar das in België ook gebeurt). Daarnaast zijn er weldegelijk regels voor de mensen die niet tot een risico-groep behoren, maar niet in die mate dat mensen het beu worden, waardoor ze het langer kunnen volhouden.
De jojo van lockdown /versoepeling is niet vol te houden, noch op psychologisch vlak, noch op economisch vlak.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Stroper schreef:Ondertussen heeft Zweden zijn Covid-regels voor de eerste maal versoepeld. En hoewel het aantal besmettingen daar ook opnieuw stijgt, zorgt dit blijkbaar niet voor een stijging in de Intensive Care, noch bij het aantal overlijdens:
Er zijn twee eerstewereldlanden die hun mortaliteit niet hebben zien zakken terwijl de pandemie toenam. Een ervan wordt als het slechtste voorbeeld inzake de aanpak van het virus gezien. Het andere is Zweden.
Stroper schreef:Het lijkt mij veel interessanter naar deze case te kijken ipv. naar dictaturen als China waar men makkelijk een militaire lockdown kan implementeren.
In Zweden kiest men ervoor om de zwakken te beschermen ( en ze hebben zelf gezegd dat ze daarin gefaald zijn bij hun rusthuizen, maar das in België ook gebeurt).
The Swedish COVID-19 Response Is a Disaster. It Shouldn’t Be a Model for the Rest of the World (14 oktober 2020)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

petrol242 schreef:Ik ben zo niet voor dat geklik. Het is op de paranoia af om je medeburger constant in het oog te houden. Iedereen heeft al gezondigd tegen 'de maatregelen'. Ook diegene die het goed menen en beweren van niet.

Ook dat is vingerwijzing en daar doe ik dus niet aan mee. Waar ik het vooral van op mijn seskes krijg zijn politici die roepen dat we het samen moeten aanpakken en tegelijk een dikke middelvinger geven aan een groot deel van de bevolking.

Men zegt wel eens dat het virus geen onderscheid maakt en biologisch klopt dat ook. Maar sociologisch zitten we niet allemaal in dezelfde boot en dan verantwoordelijkheid en draagvlak vragen is wel een hele zure hoor.
Wie spreekt er hier over geklik? Het gaat erover dat er zaken te zien zijn die niet horen en de huidige situatie verklaren. Het gaat ook niet om een eenmalige kleine fout maar over mensen die er gewoon hun voeten aan vegen omdat ze niet willen. Wie nu nog met een masker onder de neus loopt reken ik bvb daarbij, mensen die nu nog samenhokken ook. Deze mensen geven een dikke middelvinger aan al de rest en ze zijn, zelfs in België, talrijker dan politici.

Je klaagt over vingerwijzen maar bij politici heb je er geen probleem mee, vreemd.

Het klopt dat niet iedereen dezelfde mogelijkheden heeft. Wie kleiner woont in de stad heeft het lastiger MAAR dit betekent niet dat je uw masker niet correct hoeft te dragen of met teveel mensen persoonlijk contact moet hebben.

De oorzaak ligt bij teveel mensen die niet willen luisteren. Dat is ook buiten België het geval en daar is er wel al lang een regering en heeft niemand maskers opgefikt. Het is de aard van het beestje.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Er is geen geklik...
Dizzy schreef:Je ziet hier genoeg getuigenissen die men registreert op enkele minuten, het is gewoon teveel en de gevolgen zijn er dan ook naar.
Soit, ik denk dat ik genoeg gezegd heb over burger en overheid.

@Stroper : Met die groepsimmuniteit moeten we toch wel wat oppassen. Er zijn twee manieren om dat theoretisch te bekomen als er geen immunologische beperkingen zijn.
In het geval van SARS-CoV-2 is de natuurlijke manier een perverse vorm van Darwinisme die ook nog geen aantoonbare effecten heeft tot nu toe. De UK is er van terug gekomen.
De tweede manier is een boost door een vaccin dat echter alleen werkt als het virus niet teveel muteert en een immunologische waarde heeft in de tijd. En voor die twee voorwaarden vrees ik een beetje.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

petrol242 schreef:In het geval van SARS-CoV-2 is de natuurlijke manier een perverse vorm van Darwinisme die ook nog geen aantoonbare effecten heeft tot nu toe.
Het lijkt er nochtans op dat een aantal landen een in de tijd langgerekte vorm van Darwinisme nastreven. :twisted:
Met dien verstande dat er zich "geen catastrofale taferelen" in hun ziekenhuizen mogen voordoen.
Dat is ook een mogelijke interpretatie van "Flatten the curve"...
w42_COVID19_EU_EEA_UK_Subnational_Combined.png
Bron: ECDC

PS Erg bijzonder dat België en de UK in bovenstaande map grijs ingekleurd werden.

iceke schreef:
1207 schreef: we hadden Werchter dus moeten laten doorgaan als een wetenschappelijk experiment?
Ja, natuurlijk had men dat moeten laten doorgaan, men steekt zijn tijd, energie & centen in de verkeerde zaken... Ondertussen is het weer van dattem in de WZC, ik vraag me dus nog altijd af wie er nog geloofd dat de maatregelen die we nu nemen echt helpen.
En hoe denk jij dat men het virus uit de WZC zou kunnen houden?
Enig idee of voorstel?
Want jij wou toch met het virus gaan samenleven?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Ordon schreef: Met dien verstande dat er zich "geen catastrofale taferelen" in hun ziekenhuizen mogen voordoen.
En dan gebeuren die uiteindelijk toch nog.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Die kans zit er héél dik in dat we dit de komende dagen of komende weken gaan zien.

Maar ach, "Made in Belgium"...
Soms komt het me over dat onze beleidsmensen één of andere vorm van masochisme nastreven. :lol: :lol:
Golf, na golf, na golf.
En dan hierin uitblinken natuurlijk...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

iceke schreef:
dus gij wilt 80 000 toeschouwers laten samenstromen voor een dag of 4 en dan een week later al die jongeren naar hun ouders en bomma's laten gaan.
om u daarna af te vragen hoe ge het virus uit rusthuizen wil houden?

ni echt een slim plan volgens mij
uw idee dat in de buitenlucht geen overdracht zou zijn hebt ge van Trump neem ik aan? Of heeft die annemans u da verteld?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
CCatalyst schreef:: over grote outdoor-evenementen als festivals waar mensen echt op elkaar gepakt kunnen staan hebben we gaan data, .
we hadden werchter dus moeten laten doorgaan als een wetenschappelijk experiment?
Natuurlijk niet. Laat me herhalen: mondmaskers buiten bij gewone straatdrukte (ook solden/kersttijd) hoeven niet. Bij grote outdoor evenementen waar de mensen echt op elkaar gepakt staan: daar wel. Niet omdat we weten dat er een risico is, wel omdat we niet weten dat er geen risico is, het voorzichtigheidsprincipe. Wat indoor evenementen betreft, daar weten we dat er een gigantisch risico is.

Nu goed, die outdoor evenementen gaan toch niet door dus in de praktijk is dit vooralsnog weinig relevant, laat staan dat we moeten experimenteren hiermee. Het is niet alsof we tonnen marge hebben in de ziekenhuizen.
1207 schreef: uw idee dat in de buitenlucht geen overdracht zou zijn hebt ge van Trump neem ik aan? Of heeft die annemans u da verteld?
Afbeelding
1207
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Natuurlijk niet. Laat me herhalen: mondmaskers buiten bij gewone straatdrukte (ook solden/kersttijd) hoeven niet. ]
je zwakt al af :) naar gewone straatdrukte.
uiteraard is het de zaterdag voor kerst op de meir normaal rustig :)
ik vermoed dat ge ook pleit dat de Vlaamse regering best nog een weekske wacht om effectief te verstrengen?

safe spot in de contexxt van dit virus? uw tekeningske is redelijk populistisch manipulatief.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:naar gewone straatdrukte.
Elke zaterdag in een winkelstraat in december, in het jaar 2007 (pre e-commerce), is voor mij nog steeds gewone straatdrukte. Ik blijf zeggen, eenmaal men ergens binnen stapt, moet het masker wel aan.

Een voorbeeld van wat geen gewone straatdrukte is: het centrum van Aalst in de dagen voorafgaand aan het aanbreken van de vastentijd, het centrum van Brugge op de 40ste dag na Pasen, het centrum van Dendermonde wanneer een folkloristisch paard beslist om een ommegang te maken met 4 jongens, het centrum van Gent op de 10 dagen die volgen op de vrijdag voor de zaterdag voor 21 juli, enz.
1207 schreef:ik vermoed dat ge ook pleit dat de Vlaamse regering best nog een weekske wacht om effectief te verstrengen?
Verstrengen moesten vorige week al gebeurd zijn. Maar je moet slim verstrengen. Met pretparken te sluiten gaan we er niet raken.
1207 schreef:safe spot in de contexxt van dit virus? uw tekeningske is redelijk populistisch manipulatief.
Het is CDC hoor, niet Trump. Het gebruik van de term safe spot lijkt me in deze context correct en gepast.
1207
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Het is CDC hoor, niet Trump. Het gebruik van de term safe spot lijkt me in deze context correct en gepast.
ik vrees dat ge op deze moment de concepten belgie en safe spot op vlak van corona maar heel moeilijk kunt combineren (om het heel eufemistisch uit te drukken).
iceke
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
safe spot in de contexxt van dit virus? uw tekeningske is redelijk populistisch manipulatief.
Dat tekeningske komt nogthans uit de landen waar veel mensen hier mee dweepen. :angel:
1207 schreef:
En hoe denk jij dat men het virus uit de WZC zou kunnen houden?
Enig idee of voorstel?
Want jij wou toch met het virus gaan samenleven?
.
Op dezelfde manier dan dat we het proberen uit onze topsport te houden natuurlijk.

Owja, we leven allemaal samen met dit virus hé...
Mijn taak = om niet ziek te worden.
De overheid hun taak = zorgen voor opvang en preventie.
Van extra opvang komt precies niet veel in huis, qua preventie kan ze atm precies ook niet veel goeie cijferkes voorleggen.....dan is het "mijn" fout natuurlijk...

(Het valt me trouwens wel op dat er nu een pak meer kennisen besmet raken dan in maart en dat iedereen weet door wie ze besmet zijn.)
1207
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef: Op dezelfde manier dan dat we het proberen uit onze topsport te houden natuurlijk.
in Brussel alles dicht, ook cultuur en sport

welke juridische spitstechnologie van bevoegdheden, gelobby, verantwoordelijkheden, vernsipperingen en juridisch gekonkel gaat men gebruiken dat Rcsa kan blijven spelen, uiteraard met publiek?
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

1207 schreef:
iceke schreef: Op dezelfde manier dan dat we het proberen uit onze topsport te houden natuurlijk.
in Brussel alles dicht, ook cultuur en sport

welke juridische spitstechnologie van bevoegdheden, gelobby, verantwoordelijkheden, vernsipperingen en juridisch gekonkel gaat men gebruiken dat Rcsa kan blijven spelen, uiteraard met publiek?
Voetbal in 1A is zonder supporters dit weekend
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: Voetbal in 1A is zonder supporters dit weekend
Beste naar waar gaat ge, graag hadden wij geweten waarom het professioneel voetbal voort mag doen alsof er niets aan de hand is (inclusief de omhelzingen en het wijzen naar God/Allah/... als ware hij het die een doelpunt gemaakt heeft) terwijl de wedstrijden van competities binnen andere sporten verboden zijn voor 18+ :???:

De vraag is vooral wat de reden is dat voetbal anders behandeld mag/kan worden dan een andere buitensport zoals hockey, tennis, honkbal, enz.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Straf hoe fact checkers zichzelf debunken ...

het gaat om deze google search "reported use of cloth face covering or mask 14 days before illness"

en dan deze passage in

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6936a5.htm
"In the 14 days before illness onset, 71% of case-patients and 74% of control-participants reported always using cloth face coverings or other mask types when in public. Close contact with one or more persons with known COVID-19 was reported by 42% of case-patients compared with 14% of control-participants (p<0.01), and most (51%) close contacts were family members."
Uiteraard springen de fact checkers er dan op als vliegen op een stront wanneer dit massaal gedeel wordt op de social media:

https://apnews.com/article/fact-checkin ... 9573390682

maar dan lees ik in hun debunkstukje, waarvoor ze uiteraard flink betaald worden, het volgende wat mij opviel:
Social media users zeroed in on the 71 percent figure in their posts ignoring other findings. Notably, in the 14-days before testing positive, 71 percent of patients reported using a cloth face covering or mask while 74 percent of people who tested negative also wore masks.
Dus de waarheidszoekers zouden die andere vindingen negeren, maar daar wringt nu net het schoentje:

1. negatief getest: 74% droeg een masker
2. positief getest: 71% droeg een masker

De mondmaskers hebben dus een zeer marginaal effect.

De betaaalde skeppers smijten er dan nog een stukje externe autoriteit bij, zonder de claim te bewijzen;
“We all know masks don’t provide perfect protection,” said Dr. William Schaffner, an infectious-diseases expert at Vanderbilt University. “What this emphasizes is not only do you have to wear a mask but so does everybody else.”
Echter als we de studie lezen, dan is er geen significant verschil, dus komen we tot net de omgekeerde conclusie als deze man met de witte jas (die de meeste mensen blind zullen geloven, de man heeft een diploma, hij zal het wel weten ....).

Al het gedoe met die vervelende maskers wordtdirect onderuitgehaald door de zwakke plek: menselijk contact zonder masker:
“Both cases and controls in the study had high levels of mask use,” the CDC said. “They were likely achieving sufficient protection within their social network. However, in restaurants and other places where food and beverages are consumed, masks cannot be used.”
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
quovadis schreef: Voetbal in 1A is zonder supporters dit weekend
Beste naar waar gaat ge, graag hadden wij geweten waarom het professioneel voetbal voort mag doen alsof er niets aan de hand is (inclusief de omhelzingen en het wijzen naar God/Allah/... als ware hij het die een doelpunt gemaakt heeft) terwijl de wedstrijden van competities binnen andere sporten verboden zijn voor 18+ :???:

De vraag is vooral wat de reden is dat voetbal anders behandeld mag/kan worden dan een andere buitensport zoals hockey, tennis, honkbal, enz.
Er is voor zover ik weet geen enkele andere professionele buitensport verboden door de regering. En het verschil tss een buiten en binnensport lijkt me duidelijk
1207
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: Er is voor zover ik weet geen enkele andere professionele buitensport verboden door de regering. En het verschil tss een buiten en binnensport lijkt me duidelijk
in brussel gaat alle sport en cultuur dicht tot midden november (binnen en buiten).
toch zullen lobbygroepen als de pro league ervoor zorgen dat rsca, ondanks al zijn besmettingen in de kern, vrolijk door het land kunnen blijven reizen en spelen.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
quovadis schreef: Er is voor zover ik weet geen enkele andere professionele buitensport verboden door de regering. En het verschil tss een buiten en binnensport lijkt me duidelijk
in brussel gaat alle sport en cultuur dicht tot midden november (binnen en buiten).
toch zullen lobbygroepen als de pro league ervoor zorgen dat rsca, ondanks al zijn besmettingen in de kern, vrolijk door het land kunnen blijven reizen en spelen.
Amateursportcompetities worden verboden. Er wordt niet gesproken over professionele sport competities

Edit: Alle evenementen en infrastructuur op vlak van sport en cultuur gaat op slot tot 19 november. Amateursportcompetities worden verboden (voor alle leeftijden), trainingen mogen nog voor kinderen jonger dan 12 jaar. Professionele sporten krijgen een uitzondering.

Bron: De Morgen

Edit2: laat me duidelijk zijn dat ik ook geen voorstander ben om voetbal te laten doorgaan maar op dit moment wordt het nog toegestaan door de verschillende regeringen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: Amateursportcompetities worden verboden. Er wordt niet gesproken over professionele sport competities
Dus enkel voetbal. Je zal maar een Olympier zijn die in 2016 medailles voor Belgie thuisgebracht heeft, maar omdat je sport geen voetbal is en dus een "amateur"sport in de ogen van de wetgever, mag je thuis zitten vandaag. Is er wetenschap dat dat gevaarlijker is dan voetbal? Nee, en hoe dan ook volgen we toch de wetenschap niet in dit land.

Het is door selectieve maatregelen als deze, waarbij de ene bevooroordeeld worden boven de andere zonder goede reden, dat de mensen die benadeeld worden zonder goede reden foert gaan zeggen. Je kan ze geen ongelijk geven. En we moeten nog leven met maatregelen als deze tot het zomeruur terug komt he. 5 maanden is dat.

Wil je dat maatregelen opgevolgd worden, dan maak je geen uitzonderingen (tenzij op wetenschappelijke basis) en dan volg je als politicus ook zelf je eigen maatregelen. Beiden gebeuren niet bij ons. Ergo stijgende cijfers. Quo vadis?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 25 okt 2020, 10:30, in totaal 1 gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster

quovadis schreef: Edit2: laat me duidelijk zijn dat ik ook geen voorstander ben om voetbal te laten doorgaan maar op dit moment wordt het nog toegestaan door de verschillende regeringen
onder druk vd lobby's en dat ondergraaft het eigen beleid

ander mooi voorbeeld is telewerken
alle regeringen roepen daartoe op maar ministers zullen netjes naar Brussel blijven afzakken en vanochtend de studio's blijven overrompelen.
Terwijl alles online kan
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Het gaat natuurlijk om het testen, niet of de ene sport bevoordeeld is tegenover de andere.

Amateursporten kunnen niet testen omwille van geldgebrek, profvoetballers worden wél getest en gaan in quarantaine bij besmetting, wedstrijden worden ook uitgesteld als er teveel positieve gevallen zijn.

Hierdoor wordt het gevaar op verspreiding beperkt, wat niet in andere sporten geldt.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
quovadis schreef: Amateursportcompetities worden verboden. Er wordt niet gesproken over professionele sport competities
Dus enkel voetbal. Je zal maar een Olympier zijn die in 2016 medailles voor Belgie thuisgebracht heeft, maar omdat je sport geen voetbal is en dus een "amateur"sport in de ogen van de wetgever, mag je thuis zitten vandaag. Is er wetenschap dat dat gevaarlijker is dan voetbal? Nee, en hoe dan ook volgen we toch de wetenschap niet in dit land.

Het is door selectieve maatregelen als deze, waarbij de ene bevooroordeeld worden boven de andere zonder goede reden, dat de mensen die benadeeld worden zonder goede reden foert gaan zeggen. Je kan ze geen ongelijk geven. En we moeten nog leven met maatregelen als deze tot het zomeruur terug komt he. 5 maanden is dat.

Wil je dat maatregelen opgevolgd worden, dan maak je geen uitzonderingen (tenzij op wetenschappelijke basis) en dan volg je als politicus ook zelf je eigen maatregelen. Beiden gebeuren niet bij ons. Ergo stijgende cijfers. Quo vadis?
wat wil je dat ik zeg? De maatregelen zijn zoals ze zijn
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:wedstrijden worden ook uitgesteld als er teveel positieve gevallen zijn..
Haha, hoeveel gevallen zijn er niet bij Standard? En toch gaat de wedstrijd straks gewoon door hoor. Het geld gaat voor.

Terwijl men nochtans gerust de uitslag die op voorhand al gefixt is kan bekendmaken zonder dat de wedstrijd ook daadwerkelijk gespeeld moet worden.

Het enige professionalisme dat ik gezien heb in de sportwereld was de NBA met hun eigen bubbel waar de spelers niet uit mochten. Hier is dat totaal niet het geval.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Er is niet testcapaciteit - dit lijkt de nieuwste onzin - er is niet genoeg testcapaciteit waarvoor de Belgische overheid betaald heeft:

https://sceptr.net/2020/10/nederland-ve ... boratoria/
1207
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef: profvoetballers worden wél getest en gaan in quarantaine bij besmetting, .
probleem is tijd hé

tijde voetbal wordt je 's maandags getest maat ga je dezelfde dag gewoon allemaal samen trainen, de uitslag komt dan een dag later.
het is niet dat men wacht tot de uitslag er is hé, men traint de maandag gewoon verder

vorige week dinsdag was er een positief geval bij bayern en die trainde dinsdag nog mee met de hele groep.
die groep stond op woensdag te spelen, dat kan dus echt niet als je het echt serieus meent met corona.

testen betekent test en quarantaine tot de uitslag bekend is.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ub4b schreef:Straf hoe fact checkers zichzelf debunken ...

het gaat om deze google search "reported use of cloth face covering or mask 14 days before illness"

en dan deze passage in

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6936a5.htm
"In the 14 days before illness onset, 71% of case-patients and 74% of control-participants reported always using cloth face coverings or other mask types when in public. Close contact with one or more persons with known COVID-19 was reported by 42% of case-patients compared with 14% of control-participants (p<0.01), and most (51%) close contacts were family members."
Uiteraard springen de fact checkers er dan op als vliegen op een stront wanneer dit massaal gedeel wordt op de social media:

https://apnews.com/article/fact-checkin ... 9573390682

maar dan lees ik in hun debunkstukje, waarvoor ze uiteraard flink betaald worden, het volgende wat mij opviel:
Social media users zeroed in on the 71 percent figure in their posts ignoring other findings. Notably, in the 14-days before testing positive, 71 percent of patients reported using a cloth face covering or mask while 74 percent of people who tested negative also wore masks.
Dus de waarheidszoekers zouden die andere vindingen negeren, maar daar wringt nu net het schoentje:

1. negatief getest: 74% droeg een masker
2. positief getest: 71% droeg een masker

De mondmaskers hebben dus een zeer marginaal effect.
Waarom wil jij nog steeds, na al die maanden, geloven dat mondmaskers uzelf beschermen?
Mondmaskerplicht is om te zorgen dat de mondmaskerdrager niet zélf het virus kan verspreiden, het beschermt de mondmaskerdrager niet (tenzij een heel specifieke type mondmasker) tegen het virus.
Elvendertig pagina's geleden kwam je ook al met die onzin af.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

ub4b schreef:Er is niet testcapaciteit - dit lijkt de nieuwste onzin - er is niet genoeg testcapaciteit waarvoor de Belgische overheid betaald heeft:

https://sceptr.net/2020/10/nederland-ve ... boratoria/
Als je dit goed leest, dan zie jij ook dat wij met 6 miljoen inwoners minder nog steeds meer testen dan de Nederlanders, waar er nochtans ook veel besmettingen zijn.

Zelfs met deze extra maatregelen blijven ze dus maar evenveel testen als wij.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Mondmaskerplicht is om te zorgen dat de mondmaskerdrager niet zélf het virus kan verspreiden, het beschermt de mondmaskerdrager niet (tenzij een heel specifieke type mondmasker) tegen het virus.

Neen mondmaskers dienen werkelijk voor gedragsbeïnvloeding, niet omdat ze beschermen:

https://www.at5.nl/artikelen/203520/pro ... invloeding

Ook RIVM-directeur Jaap van Dissel kwam aan het woord. Hij zei dat er volgens de deskundigen van het OMT ondanks nieuwe wetenschappelijke gegevens en rapporten nog steeds geen reden is om het dragen van niet-medische mondkapjes landelijk te verplichten. 'Het wetenschappelijk bewijs ontbreekt daar domweg voor.'
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

CCatalyst refereert naar: ...they are the only countries with high overall mortality rates that failed to rapidly reduce those numbers as the pandemic progressed...

Trumpiaans voorbeeld van "alternative facts"!? Het vervangen van exacte cijfers (lees: doden) door een wiskundige hocuspocus formule uit de trukkendoos van de foor :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef:
Trumpiaans voorbeeld van "alternative facts"!? Het vervangen van exacte cijfers (lees: doden) door een wiskundige hocuspocus formule uit de trukkendoos van de foor :-D
Ik denk niet dat Time zo'n fan is van Trump.

Wat de auteur van dit stuk betreft: Andrew Ewing is a professor of molecular biology and chemistry at the University of Gothenburg and a member of the Swedish Academy of Sciences.

Deze specifieke data komt uit JAMA: (bron) https://jamanetwork.com/journals/jama/f ... le/2771841
Laatst gewijzigd door CCatalyst 25 okt 2020, 15:43, in totaal 4 gewijzigd.
1207
Elite Poster
Elite Poster

ub4b schreef:'Het wetenschappelijk bewijs ontbreekt daar domweg voor.'
google eens op jena?

al zul je waarschijnlijk heel veel alternatieven verzinnen waarom daar, eens mondmaskers verplicht, de verspreiding van corona met 60% daalde tov steden in dezelfde regio waar het masker nog neit verplicht was

akkoord
er is geen dubbelblinde studie van gemaakt, dat klopt als een bus, en dus uiteraard volstrekt onwetenschappelijk
Laatst gewijzigd door 1207 25 okt 2020, 16:54, in totaal 1 gewijzigd.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

iceke schreef:

Tja, veel gekker kan het gelukkig niet meer worden ... Ongelooflijk wat je hier allemaal leest. Du-jamais-vu. Geen andere woorden hiervoor.

Dit is werkelijk een kaakslag aan de mensen die momenteel in de zorg alles op alles zetten en in het bijzonder een mokerslag voor allen actief in de WZC.

Verder is dit niveau me zelfs geen reactie waard.

Uiteraard Iceke zeer nieuwsgierig nog altijd naar de alternatieve strategie die jij nu en in deze situatie zou voorstellen.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Één virus geeft zich via speeksel door. Wat zou dan kunnen helpen om de overdracht van dat virus tegen te houden? Misschien iets dat het speeksel tegenhoudt?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
iceke
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: Uiteraard Iceke zeer nieuwsgierig nog altijd naar de alternatieve strategie die jij nu en in deze situatie zou voorstellen.
Die heb ik al minstens 20 keer gepost, maar als je alleen verontwaardigd kunt reageren op wat er niet toe doet... tja...
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Goztow schreef:Één virus geeft zich via speeksel door.
Alles wat uit je hoofd komt. Speeksel, snot, traanvocht,.. Van oorsmeer ben ik niet zeker 8)
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”