Ik heb hier nog 2 oude routers staan, in perfecte staat: Asus RT-N66U en Netgear WNDR3700. Op allebei staat dd-wrt.
Voor de Asus heb ik iemand op Facebook die er €20 voor wil geven, maar ik vond dat precies wat laag als ik op 2dehands en eBay kijk. En voor die prijs houd ik hem misschien wel liever om zelf nog wat te experimenteren met bvb VLANs e.d.
Is er nog vraag naar deze toestellen, zeker in een tijd dat de ISPs gewoon zelf alle nodige netwerktoestellen verschaffen, en je dus nog enkel hobbyisten hebt, voor wie deze toestellen wellicht way too old zijn... ? Of misschien is er hier wel iemand met interesse .
RT-N66U en WNDR3700 routers
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Interesse in een dd-wrt bakje voor depannages etc is er mss wel.
Maar mijn prijs gaat zeker niet hoger liggen dan dat.
Maar mijn prijs gaat zeker niet hoger liggen dan dat.
-
- Elite Poster
De WRT54GL is dan wel onovertroffen, de WNDR3700 heeft wel 5GHz wifi aan boord.
-
- Elite Poster
Dat gezegd, als die 54s kant en klaar zijn, ben ik mss wel geinteresseerd.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
heist_175 schreef:Voor depannages heb ik een 4tal WRT54GL's liggen, die kan je fixen voor enkele euro's.
Mijn WRT54GL's zijn niet te koop, eenvoudigweg omdat wat ze nog waard zijn niet in verhouding staat tot hun waarde: feature rich, stabiel en snel op te zetten, alleen geen 5Ghz, N+AC. Er staat overigens Tomato op, geen DD-WRT.ITnetadmin schreef:Dat gezegd, als die 54s kant en klaar zijn, ben ik mss wel geinteresseerd.
Qua stabiliteit & instelbaarheid spelen die WRT54GL's 95% van wat je kan kopen los naar huis.
Ik bedoelde eigenlijk dat je die WRT54GL's 2dehands kan vinden (= "fixen") voor enkele euro's.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Inderdaad, lijkt me gewoon weer van die dingen die eigenlijk gewoon voor jezelf meer waard zijn dan wat iemand anders ervoor wil geven.
Heb tijd terug zelfs nog gewoon een WRT54G naar de kringloopwinkel gebracht, met dd-wrt op en al .
Maar ja, zo zijn er wel veel dingen eigenlijk. Hier ook nog een oude LCD-TV (zonder HDMI) waar ik ook nog wat oude consoles zou kunnen aan hangen. Maar ge krijgt daar dus niets meer voor, terwijl het wel nog 'leuk' kan zijn dus thuis voor die oude consoles. Maar ja, wie heeft er bvb nog een CRT staan om nog Duck Hunt te kunnen spelen ? BIjna niemand .
Heb tijd terug zelfs nog gewoon een WRT54G naar de kringloopwinkel gebracht, met dd-wrt op en al .
Maar ja, zo zijn er wel veel dingen eigenlijk. Hier ook nog een oude LCD-TV (zonder HDMI) waar ik ook nog wat oude consoles zou kunnen aan hangen. Maar ge krijgt daar dus niets meer voor, terwijl het wel nog 'leuk' kan zijn dus thuis voor die oude consoles. Maar ja, wie heeft er bvb nog een CRT staan om nog Duck Hunt te kunnen spelen ? BIjna niemand .
-
- Elite Poster
Zal ze toch maar houden, want heb al verschillende toepassingsmogelijkheden gevonden.
Zo kan het een gratis oplossing zijn voor dit probleem: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 4&p=842238 . Ik kan gewoon een dd-wrt configureren als Client Bridge zodat die PC vooralsnog via ethernet aan het netwerk hangt. En wat performance testen om te zien of ik niet teveel inboet aan netwerk-snelheid.
Ook zou ik een dd-wrt achter mijn Telenet HGW kunnen hangen om wat te experimenteren met VLANs, nu ik enkele managed switches en APs heb.
Zo kan het een gratis oplossing zijn voor dit probleem: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 4&p=842238 . Ik kan gewoon een dd-wrt configureren als Client Bridge zodat die PC vooralsnog via ethernet aan het netwerk hangt. En wat performance testen om te zien of ik niet teveel inboet aan netwerk-snelheid.
Ook zou ik een dd-wrt achter mijn Telenet HGW kunnen hangen om wat te experimenteren met VLANs, nu ik enkele managed switches en APs heb.
- sandbert
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 27 keer
Een beter besluit kon je niet nemen Tomby!Zal ze toch maar houden ...
Vlan’s! Prachtig!om wat te experimenteren met VLANs ...
En straks (hopelijk) kan de ganse gemeenschap hier genieten van een interessant topic
(zoiets als dit dus: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... hilit=vlan maar helaas is dat vroegtijdig doodgebloed).
-
- Elite Poster
Ok, maar weet niet of de topic-titel, laat staan het subforum, de juiste plaats is om er verder over te discussiëren . Tenzij een mod deze thread wil verplaatsen en renamen naar 'Toepassingen voor oude routers' of iets dergelijks .
Gisteren al wat gekeken naar Client Bridge mode. Op de WNDR3700 krijg ik het voorlopig niet werkend. Volgens de dd-wrt documentatie is het overigens ook een redelijke hack die zeker niet op alle devices zal werken. Vandaag eens kijken of het met de N66U werkt.
Gisteren al wat gekeken naar Client Bridge mode. Op de WNDR3700 krijg ik het voorlopig niet werkend. Volgens de dd-wrt documentatie is het overigens ook een redelijke hack die zeker niet op alle devices zal werken. Vandaag eens kijken of het met de N66U werkt.
-
- Elite Poster
Meer succes met de RT-N66U !
Client Bridge werkt daarop meteen. Dan rap getest met de computer van de zoon aan de RT-N66U te hangen, en ja hoor, WOL direct werkend gekregen op die manier !
Netwerk snelheid is ook vergelijkbaar met de AX200 PCIe kaart die ik gekocht had, dus had me die kost kunnen besparen eigenlijk.
Nu is het nog enkel zonde om enkel daarvoor die N66U te gebruiken, maar het is in elk geval al een stap vooruit... Ik vrees trouwens dat ik het met die WNDR3700 niet werkend zal krijgen, want daarop heb ik geen 'Client Bridge' maar 'Client Bridge (Routed)' terwijl ik wel een zuivere bridge nodig heb voor WOL, denk ik.
Client Bridge werkt daarop meteen. Dan rap getest met de computer van de zoon aan de RT-N66U te hangen, en ja hoor, WOL direct werkend gekregen op die manier !
Netwerk snelheid is ook vergelijkbaar met de AX200 PCIe kaart die ik gekocht had, dus had me die kost kunnen besparen eigenlijk.
Nu is het nog enkel zonde om enkel daarvoor die N66U te gebruiken, maar het is in elk geval al een stap vooruit... Ik vrees trouwens dat ik het met die WNDR3700 niet werkend zal krijgen, want daarop heb ik geen 'Client Bridge' maar 'Client Bridge (Routed)' terwijl ik wel een zuivere bridge nodig heb voor WOL, denk ik.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 24 keer
Ik heb nog geantwoord in die topicTomby schreef:..., want daarop heb ik geen 'Client Bridge' maar 'Client Bridge (Routed)' terwijl ik wel een zuivere bridge nodig heb voor WOL, denk ik.
mocht je WoWLAN toch niet werkend krijgen: misschien kan je WOL laten forwarden naar de laptop: https://www.howtogeek.com/192642/how-to ... -internet/
-
- Elite Poster
Ik zie niet echt in hoe dat helpt. Dat artikel gaat overigens puur over WOL, niet WoWLAN. De 2 zijn behoorlijk verschillend. Eerst en vooral moet bij WoWLAN de wireless interface verbonden blijven met een Access Point, want anders zal hij nooit een Magic Packet kunnen krijgen. Bij LAN moet daar niets speciaal voor gebeuren aangezien de verbinding er altijd is door je netwerkkabel. Daarnaast is de LAN interface geïntegreerd in het moederbord, terwijl het een afzonderlijke wireless PCIe kaart is, wellicht zit daar ook een significant verschil, en ik vermoed dat het daar ergens verkeerd loopt.crackjack schreef:mocht je WoWLAN toch niet werkend krijgen: misschien kan je WOL laten forwarden naar de laptop: https://www.howtogeek.com/192642/how-to ... -internet/
Ik zie ook niet in hoe je WOL laat 'forwarden'... forwarden hoe, en door wie ? Het is een specifiek pakketje, typisch via UDP, waarin een bepaalde sequence van bytes zit die door de ontvanger als trigger werkt. Als je dat pakketje broadcast over je gehele subnet, krijgt de target host, sowieso dat pakketje.
Ik ga er nu ook niet meer verder naar zoeken, want met die RT-N66U als Client Bridge werkt het perfect. Op de PC heb ik letterlijk 1 checkbox moeten wijzigen (je geeft ergens aan dat een Magic Packet de PC uit sleep kan halen) en 1 setting enablen in de BIOS. Maar vooral: de WOL werkt ook gewoon wanneer de PC uitstaat (S5 power state) terwijl dat volgens mij nooit gaat werken met WoWLAN.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 24 keer
Ik bedoelde met die routed Client Bridge op de WNDR3700, dat je het WOL packet zou moeten laten forwarden van de WAN tot de LAN kant van de router
maar het werkt met je RT-N66U dus probleem is al opgelost
maar het werkt met je RT-N66U dus probleem is al opgelost
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 8 keer
WNDR3700 draait nog altijd de meeste recente versie van OpenWRT - heb er net eentje geinstalleerd bij mijn moeder. Heeft veel geheugen en een voldoende snelle CPU, dus nog steeds goed bruikbaar.
-
- Elite Poster
En we zijn redelijk aan het afwijken (en is sowieso geen Te Koop topic meer)...maar iets vroeg ik me af.
Hoe komt het dat de features tussen verschillende modellen voor bvb dd-wrt toch nog verschillen ? Bvb waarom heeft de RT-N66U pure 'Client Bridge', maar de WNDR3700 bvb niet ? Is dat omdat verschillende mensen aan de verschillende chipset-specifieke code werken en daardoor zaken al dan niet implementeren ? Of worden voor die features effectief bepaalde features van de chipsets gebruikt die dus niet op alle chipsets voorhanden zijn ?
Is dat met OpenWRT, Tomato, etc... ook het geval ?
Hoe komt het dat de features tussen verschillende modellen voor bvb dd-wrt toch nog verschillen ? Bvb waarom heeft de RT-N66U pure 'Client Bridge', maar de WNDR3700 bvb niet ? Is dat omdat verschillende mensen aan de verschillende chipset-specifieke code werken en daardoor zaken al dan niet implementeren ? Of worden voor die features effectief bepaalde features van de chipsets gebruikt die dus niet op alle chipsets voorhanden zijn ?
Is dat met OpenWRT, Tomato, etc... ook het geval ?