Gratis Railpass - Vanaf nu aan te vragen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
monty_burns_007
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 maa 2010, 19:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

hoe zit het dan met -12j kinderen ?
op website NMBS staat dat -12j tot 4 kinderen gratis meereizen met elke betalende reiziger van 12 of ouder.
Is dit dan ook van toepassing op de gratis Rail pass ?
Moet er dan nog een ticket "gekocht" worden per kind ? Of volstaat het tonen van de railpass ?
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Aangezien die Rail pass betaald wordt door de overheid veronderstel ik dat je een betalende reiziger bent en kinderen jonger dan 12 jaar gratis meereizen.
Crazy2
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Omdat de railpass enkel beschikbaar voor Belgische inwoners ouder dan 12 jaar is mijn verwachting dat kinderen jonger dan 12 jaar gratis mogen meerijden.
Less is more
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Kinderen jonger dan 12 betalen als ik het goed heb niet voor de trein en dat is daarom.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Mijn dochter is niet jonger dan 12 en ook niet ouder dan 12. :|

Wat een onhandig systeem...
Ik heb nu 3 passen aangevraagd en heb dat dus 3 keer volledig moeten invullen.
In plaats van gewoon een vakje te voorzien "extra persoon op hetzelfde adres". :roll:

Gaan ze dat nu ook 3 keer apart opsturen?
-etienne-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 140
Lid geworden op: 21 aug 2006, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 10 keer

cadsite schreef:Gaan ze dat nu ook 3 keer apart opsturen?
Ik hoop dat dit een retorische vraag was? :wink:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

-etienne- schreef:
cadsite schreef:Gaan ze dat nu ook 3 keer apart opsturen?
Ik hoop dat dit een retorische vraag was? :wink:
Bwa, bij de NMBS is de redenering iets in deze zin: als we die 3 railpassen in 1 enveloppe stoppen, dan kunnen ze alle 3 samen verloren gaan. Als we ze apart opsturen, dan moet het al heel erg zijn willen ze alle 3 verloren gaan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Waarover wij ons druk kunnen maken ...

De gemeente verstuurt jullie verkiezingsbrieven toch ook allemaal apart en niet in één omslag per gezin ( hoewel ze ook weten wie met wie samenwoont).

Bij automatische processen is het soms goedkoper dan de extra stap om papieren te trieren en samen te voegen ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Druk maken...
Ik denk aan efficiëntie, maar dat is blijkbaar niet gewenst.

Heb je zelf al de tickets aangevraagd?
Ik heb er 'maar' 3 aangevraagd maar je moet wel 3 keer hetzelfde formulier invullen.
Verkiezingsbrieven zitten niet in een omslag, denk je dat ze de passen ook zonder omslag gaan versturen? Zou kunnen natuurlijk.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

De Railpass zat vandaag in de brievenbus, een dag of 2 nadat de vriendin die aangevraagd heeft.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

cadsite schreef: Ik denk aan efficiëntie
NMBS en efficiëntie in 1 zin :-D
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

cadsite schreef:Wat een onhandig systeem...
Ik heb nu 3 passen aangevraagd en heb dat dus 3 keer volledig moeten invullen.
Je moet zelfs je rijksregister nummer opgeven... en je geboortedatum :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ik snap ook niet waarom beide ingegeven moeten worden. Enkel RRn zou moeten volstaan.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ja want je geboortedatum zit in RRN toch?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

boonpwnz schreef:Ja want je geboortedatum zit in RRN toch?
Idd, en dat valideren ze op het scherm zelf.
Probeer maar eens een foute combinatie in te voeren, dan krijg je een foutmelding.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

CCatalyst schreef:Ik snap ook niet waarom beide ingegeven moeten worden. Enkel RRn zou moeten volstaan.
Omdat er een heel kleine, maar niet geheel onbestaande kans is dat je geboortedatum in 1900 is dan wel in 2000 (je weet maar nooit dat je als 100 jarige nog eens de trein wil nemen :) ) en dan volstaan die 2 cijfers voor het jaar niet meer om je reële geboortedatum te bepalen :-D

Wat me dan wel meteen naar de volgende opmerking brengt: in welke mate is je geboortedatum van belang voor het aanvragen van de kaart? Iemand al eens geprobeerd om een pas aan te vragen voor een -12 jarige? Krijg je dan een melding?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

cadsite schreef:Druk maken...
Ik denk aan efficiëntie, maar dat is blijkbaar niet gewenst.
/offtopic:
Manueel gaan trieeren welke adressen per toeval meerdere railpassen hebben aangevraagd, en die dan manueel verwerken, is net minder efficient, want kost mankracht.
Terwijl de rest volautomatisch is...

Ik ga ervanuit dat men dit via een standaard massmailing job afhandeld, batchprinting&frankering van de enveloppen en daarna automatisch feeden van 1 railpass en evt begeleidende brief (als men dat zelfs al doet?) per envelop, en dan als bulk laten ophalen en processen door bpost.

(En dan assume ik nog dat men niet het gewoon door de printshops van bpost zelf laat afhandelen - als die nog bestaan na alle herstructureringen over de jaren?)

/ontopic:
eigenlijk is dit best een profit dingetje voor nmbs als ze dit goed hebben afgesproken. Railpassen worden zelden volledig gebruikt, en zelfs bij de standaard railpassen was 2ehands verkoop van overblijvende ritten niet echt veelvoorkomend, meestal blijven ze deels-gebruikt in een schuif liggen tot na de vervaldatum.
Nu staan ze op naam - althans zo zegt men, kan iemand die ze al ontvangen heeft dat bevestigen? - en zijn ze "uitgedeeld" aan veel mensen die ze aanvragen onder het motto "het kan maar gratis zijn".
Dus ik vermoed dat er veel door de overheid betaalde treinritten, hun einde gaan vinden een stoffige lade bij veel mensen thuis. En de nmbs wel de centjes heeft ontvangen. (Wat hun goed recht is.)
Laatst gewijzigd door FlashBlue 03 sep 2020, 19:46, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

FlashBlue schreef: (En dan assume ik nog dat men niet het gewoon door de printshops van bpost zelf laat afhandelen - als die nog bestaan na alle herstructureringen over de jaren?)
Als ze NMBS ticketstock en -nummers gebruiken voor die Rail Pass (weet ik niet, Jack Daniels kan dit bevestigen) vermoed ik dat het wel in-house zal gebeuren want dan heb je apparatuur nodig die bpost niet zal hebben staan, laat staan zal weten hoe te bedienen.

NMBS heeft wel infrastructuur om tickets vrij geautomatiseerd te printen en op te sturen, deden ze vroeger nog voor abonnementen.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Tenzij men natuurlijk de voogedrukte passes in bulk afleverd, en bpost alleen de begeleidende brief en adressering en de ticket insert doet.

Maar dat is koffiedik kijken tot we wat meer weten over wat je exact thuiskrijgt, een enveloppe met alleen een railpass (en wat voor type railpass - want de oude passen maar 10 regels op, dus hebben ze een groter model uitgebracht, en dan extern laten printen, of kleinere fonts gebruikt en normale ticketstock gebruikt?).

Eigenlijk best nog boeiend, zo een gratis railpassje :)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

FlashBlue schreef:
cadsite schreef:Druk maken...
Ik denk aan efficiëntie, maar dat is blijkbaar niet gewenst.
/offtopic:
Manueel gaan trieeren welke adressen per toeval meerdere railpassen hebben aangevraagd, en die dan manueel verwerken, is net minder efficient, want kost mankracht.
Terwijl de rest volautomatisch is...
Manueel???
En ik dacht dat ik van de "tijd van toen" was.

Al eens aan gedacht dat mensen een domicilie hebben en dat die rechtstreeks met een rijksregister nummer gelinkt zijn?

Er bestaan tegenwoordig toestellen (servers denk ik) die elektronische fichebakken (ik denk dat dat een database is) kunnen uitlezen en zelfs fiches kunnen bundelen.
Redelijk vergezocht misschien, maar volgens mij kan het wel.

:bang: :bang:
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Je snapt het punt niet....

Die dubbele adressen gewoon mee in de flow laten gaan, is efficienter en vlotter, en dus goedkoper dan er afwijkingen voor voorzien...
Maar goed, je denkt er het jouwe maar van :)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Noem me anders gewoon dom.

Wie denk je dat die dingen gaat aanvragen?
Gezinnen of enkelingen.

Wie zal de uitzondering zijn?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Al 3 pagina's vol om het om het ongenoegen te uiten over iets dat men krijgt en waar je 11 cijfers + geboortedatum voor moet invullen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

FlashBlue schreef: Nu staan ze op naam - althans zo zegt men, kan iemand die ze al ontvangen heeft dat bevestigen? - en zijn ze "uitgedeeld" aan veel mensen die ze aanvragen onder het motto "het kan maar gratis zijn".
De railpass staat op naam . Het is hier al tot in den treure herhaald. Ik zal het ook nog maar eens bevestigen. De railpass die door mijn vriendin werd aangevraagd en eergisteren in de bus stak, staat op haar naam. Hoe vaak moet iemand een bevestiging krijgen voor hij iets gelooft? :bang:
Het is een blad A4 formaat, in 3 gevouwen met op beide zijden info en voorwaarden. De railpass kan je langs een geperforeerde lijn netjes afscheuren. De maanden van oktober tot en met maart staan voorgedrukt. Voor de maand vul je zelf de dag in en het traject van-naar. Elke maand staat 2 keer in het lijstje. Zo ziet hij er uit
Enne... Als je eens iets gratis krijgt van de overheid, waarom zou je er geen gebruik van maken???
Bijlagen
PicsArt_09-04-09.46.12.jpg
IMG_20200904_093022.jpg
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Duidelijk geen NMBS ticketpapier dus idd wellicht uitbesteed :-)
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Ze gaan daar toch eens goed gelachen hebben met hun hell belgium op de marketing afdeling.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Is dit een stiekeme tip voor trump voor Hell Hole Belgium? :lol:
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

selder schreef:Gaat dat over een 3de persoon die _mijn_ rijksregisternummer gebruikt heeft?
Als het email adres matcht met wat je ingegeven hebt, dan mogelijks dit of gewoon een bug (in welk geval er nog wel gelijkaardige meldingen zullen komen, even afwachten dus). Iig zal er dan wel een kaart komen want dat wordt opgestuurd naar het adres in het RR, het is niet alsof men een ander adres kan opgeven. En best eens nagaan of je RRn op een of andere manier gelekt zou zijn.

Wat ook kan is Hanlon's razor: toevallig niet per ongeluk twee keer een POST met de data na elkaar gestuurd (refresh oid)? Dan is die melding voor het ticket geopend door die tweede POST.[/quote]

Zelfde bericht gekregen... Paar dagen geleden aanvraag gedaan, donderdagavond bevestigingsmail gekregen, deze morgen probleemmail.
Lijkt mij toch ergens een bug. Een batch-job die 2x zelfde aanvragen verwerkt of zo.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

1 september aangevraagd.
Nog steeds niks ontvangen.
Vandaag eens telefonisch navraag gedaan.
"Ja, er is iets misgelopen. We vinden uw gegevens niet terug. We gaan dit handmatig moeten opvolgen."
Indien ik de consultaties van mijn gegevens op het rijksregister nakijk, heeft de NMBS deze gegevens nochtans toch geconsulteerd gehad...

Op VRTNWS:
Ann de Backer heeft haar aanvraag gedaan op 5 september. Zij heeft haar railpass gekregen, haar man nog altijd niet. “In onze vriendenkring, een 5-tal koppels, is het telkens maar 1 persoon die de railpass heeft aangekregen. Toch straf”
Bron
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Hier alles op 9 dagen tijd ontvangen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ordon schreef: Indien ik de consultaties van mijn gegevens op het rijksregister nakijk, heeft de NMBS deze gegevens nochtans toch geconsulteerd gehad...
Waar en hoe kan je dit checken ?
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Hier ook ~10 dagen, niet zo snel als Jack Daniels maar ik zal het vermoedelijk ook later aangevraagd hebben en iig na de mediaberichten erover. Consultatie RRn was wel de dag van de aanvraag zelf nog als ik me goed herinner.

Ik vraag me af hoe het met selder verlopen is die "meermaals" (quotes zijn bewust) een aanvraag heeft ingediend.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Hier heeft het een kleine week geduurd en zijn ze alle drie netjes in een eigen omslag op dezelfde dag geleverd. :roll:
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Wie nog een Railpass wil aanvragen doe dat VOOR 30 september nu woensdag. Dan is de deadline.

Sven Pichal van "De inspecteur" zit nog enkele valkuilen in onderstaande link.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/25 ... r-vind-je/
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik moet zeggen de mijne die ik 1 september heb aangevraagd is nog niet aangekomen misschien toch maar eens bellen :roll:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Abusimbal schreef:Wie nog een Railpass wil aanvragen doe dat VOOR 30 september nu woensdag. Dan is de deadline.

Sven Pichal van "De inspecteur" zit nog enkele valkuilen in onderstaande link.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/09/25 ... r-vind-je/
Echt verhelderend jan ik uitleg van Pichal toch niet noemen... eigenlijk staat er alleen "als er iets niet gaat moet je bellen"
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

-offtopic- Dus er zijn nog effectief online applicaties die een eID reader vereisen?
Dacht dat dit ten tijde van CSAM (met oa itsme integratie) al lang achter ons lag...

-ontopic- De mijne aangevraagd vanaf het kon, die van mijn vrouw 2 uur later.
1 week later ontvangen, mijn vrouw na 2 weken.
Heel soepel loopt het daar dus niet nee...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

blaatpraat schreef:
-offtopic- Dus er zijn nog effectief online applicaties die een eID reader vereisen?
Dacht dat dit ten tijde van CSAM (met oa itsme integratie) al lang achter ons lag...
Ik heb de offtopic gezien maar het lijkt me toch belangrijk om dit even te verduidelijken, dit is omdat het KB dat de consulatie van het dossier regelt dit oplegt. "Elke houder van een elektronische identiteitskaart waarvan de handtekenings- en identiteitscertificaten geactiveerd zijn, kan steeds kennisnemen ... door middel van een met een computer, aangesloten op Internet, verbonden leestoestel en met behulp van de Internetsite van het Rijksregister.".

itsme is dus niet toegestaan.
blaatpraat schreef:-ontopic- De mijne aangevraagd vanaf het kon, die van mijn vrouw 2 uur later.
1 week later ontvangen, mijn vrouw na 2 weken.
Heel soepel loopt het daar dus niet nee...
Of het soepel loopt weten we daarmee eigenlijk niet, en iig kreeg je beiden je kaart voor je ze pas kon gebruiken dus op zich geen probleem. De terechte vraag is wel waar het merkwaardige verschil vandaan komt. Het is precies alsof men willekeurig verwerkt uit de batch ipv FIFO.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Hier bewust geen aangevraagd. Ik rij zelden of nooit met de trein, waarom zou ik dan ritten aanvragen. Gewoon omdat het gratis is?

Wat ik wel straf vond... Scholen eisen van hun kinderen dat ze die aanvragen, want dan kunnen ze eens gratis op stap. :|
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”