Gratis Railpass - Vanaf nu aan te vragen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

De gratis 10 beurten railpass is vanaf nu aan te vragen. Persoonlijk vind ik wel dat je redelijk wat privé gegevensoverdracht bezorgen. En eerst je rijksrzgisternummer vragen en daarna ook nog eens je geboortedatum lijkt me redelijk redundant.

Website:hello-belgium.be
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

keep on dreaming :-D
"De Railpass is goed voor 2 gratis enkele ritten per maand vanaf 5 oktober 2020 t.e.m. 31 maart 2021."
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

ook Facebook en Google marketing cookies.
ik koos voor enkel de noodzakelijk cookies en krijg enkel een wit scherm te zien. (of is de server al overbelast?)

En NMBS heeft dus toegang tot rijksregister... ?
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

R2D2 schreef:ook Facebook en Google marketing cookies.
ik koos voor enkel de noodzakelijk cookies en krijg enkel een wit scherm te zien. (of is de server al overbelast?)

En NMBS heeft dus toegang tot rijksregister... ?
Dat heeft volgens mij met only-once principe te maken. Dat ze dus geen gegevens mogen vragen die ergens anders al gekend zijn. En als je niet akkoord bent om je rijksregisternummer in te vullen, dan vraag je toch gewoon geen kaart aan, simpel
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

En ja .. 't is al kapot ... *sigh*
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik vraag me nog altijd af waarom je een naam moet opgeven bij het kopen van een regulier biljet.
In het station vragen ze daar ook niet naar en ik kan geen enkele legitieme reden bedenken waarom dit nodig is voor de uitvoering van het biljet.
Bijlagen
F9vf366FQS.png
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

De NMBS doet er alles aan om het gebruik van de gratis Railpass zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.

Maak van de nood een deugd en probeer de verstokte file-rijder (waarvan ik er 1 ben) te overtuigen om eens te pendelen met de trein. Maar neen, de gratis railpass mag pas na 9u gebruikt worden op weekdagen :bang:
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

meon schreef:Ik vraag me nog altijd af waarom je een naam moet opgeven bij het kopen van een regulier biljet.
In het station vragen ze daar ook niet naar en ik kan geen enkele legitieme reden bedenken waarom dit nodig is voor de uitvoering van het biljet.
Dat is om te voorkomen dat men zo'n gratis pass verschillende keren zou aanvragen en dat mag niet gebeuren, één pass per persoon plus dat men die pass niet aan iemand anders kan doorgeven.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Een gewone pass mag je (dacht ik) wel doorgeven.
Waarom zou deze dat dan niet mogen?
Als die passen echt voor élke Belg zijn, dan kan er toch echt niet "gefraudeerd" worden door je pass door te geven?
Het totaal aantal passen blijft hetzelfde.
De enige reden hiervoor is dat men hoopt dat veel passen ongebruikt blijven.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

R2D2 schreef: En NMBS heeft dus toegang tot rijksregister... ?
Nee, de FOD Mobiliteit heeft toegang. Zie de kleine lettertjes.
Uzzi schreef:De NMBS doet er alles aan om het gebruik van de gratis Railpass zo onaantrekkelijk mogelijk te maken.
1) Terecht, zoiets uitdelen is dom in Corona-tijden, want volle wagons zijn ziekmakers, maar onze politici zijn nu eenmaal niet slim en denken geen twee keer na voor ze beslissingen nemen. Het is niet alsof er nu ook meer treinen rijden om dit op te vangen.
2) De politiek (beter is namen noemen: Wilmes en Bellot) hebben dit ingevoerd zonder overleg met de NMBS. Ze wordt er ook niet voor vergoed obv een soort van bizarre "de treinen rijden toch"-motivering. In typische politieke spelletjes stijl heeft de NMBS er alle belang bij om dit zo onsuccesvol mogelijk te maken zodat dit grapje zeker niet snel meer herhaald zal worden.

En voor je "dankbaar" bent hiervoor: in de VS kreeg elke Amerikaan een som geld op z'n rekening, in Duitsland is de BTW verlaagd. Die compensaties lijken me veel nuttiger voor de geleden miserie dan een gratis treinticket die de miserie nog eens terug kan brengen.
meon schreef:Ik vraag me nog altijd af waarom je een naam moet opgeven bij het kopen van een regulier biljet.
Ik ken eigenlijk geen verkoop op afstand waar je niet je naam moet ingeven.

Soit, voor het aanvragen van deze railpass, wat strikt gezien geen verkoop op afstand is, moet je NIET je naam ingeven. Neen. Kijk maar eens goed. Je mag wel je naam ingeven.
apestaart schreef:Dat is om te voorkomen dat men zo'n gratis pass verschillende keren zou aanvragen en dat mag niet gebeuren, één pass per persoon plus dat men die pass niet aan iemand anders kan doorgeven.
Meon vergeleek de online/offline aankoop van een standaardbiljet, niet deze gratis pass.
ITnetadmin schreef:De enige reden hiervoor is dat men hoopt dat veel passen ongebruikt blijven.
Correct.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Sasuke schreef:De gratis 10 beurten railpass is vanaf nu aan te vragen. Persoonlijk vind ik wel dat je redelijk wat privé gegevensoverdracht bezorgen. En eerst je rijksrzgisternummer vragen en daarna ook nog eens je geboortedatum lijkt me redelijk redundant.

Website:hello-belgium.be
Pfff... het zijn 12 ritten in plaats van 10
satsurfer schreef: keep on dreaming :-D
"De Railpass is goed voor 2 gratis enkele ritten per maand vanaf 5 oktober 2020 t.e.m. 31 maart 2021."
Waarom dreaming? Je mag gratis 12 ritten maken à rato van 2 per maand ofwel 1 heenrit en 1 terugrit per maand. NMBS geeft je iets gratis en stelt haar voorwaarden. Wat is het probleem?
CCatalyst schreef: Terecht, zoiets uitdelen is dom in Corona-tijden, want volle wagons zijn ziekmakers
In de week is deze pas geldig na 9 uur 's morgens, dus als de spits voorbij is en er geen volle wagons meer rijden. In het weekend staat er geen beperking op het tijdstip waarop je de trein neemt.
Mijn vriendin heeft hem aangevraagd. Een dezer dagen zit die in de bus. Inderdaad, die wordt opgestuurd. Dat is een reden waarom je een naam moet opgeven.
meon schreef: Ik vraag me nog altijd af waarom je een naam moet opgeven bij het kopen van een regulier biljet.
Als je een biljet koopt via de NMBS app, staat dat biljet altijd op naam
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 187 keer

CCatalyst schreef: 1) Terecht, zoiets uitdelen is dom in Corona-tijden, want volle wagons zijn ziekmakers, maar onze politici zijn nu eenmaal niet slim en denken geen twee keer na voor ze beslissingen nemen. Het is niet alsof er nu ook meer treinen rijden om dit op te vangen.
De trein is geen gevangenis.
Als jij de wagon te vol vindt dan wacht je toch gewoon op de volgende trein.
Als er in een station teveel volk opstapt, dan stap jij toch gewoon uit en neem je de volgende trein.

Je hebt alles zelf in de hand...
Maar nee, iemand anders moet het maar oplossen zodat jij geen moeite moet doen
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Om iets op te sturen lijkt een adres me meer noodzakelijk dan een naam...

Het enige wat ik me kan bedenken is dat je ticket wordt gescand voor je de trein op gaat (al jaren geen trein meer genomen, is dat zo ? geen idee) zodat men weet wie er op de trein zit in geval van ongeval.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
sky
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:Om iets op te sturen lijkt een adres me meer noodzakelijk dan een naam...

Het enige wat ik me kan bedenken is dat je ticket wordt gescand voor je de trein op gaat (al jaren geen trein meer genomen, is dat zo ? geen idee) zodat men weet wie er op de trein zit in geval van ongeval.

J.
Via het rijksregister kunnen ze je adres opvragen.
En nee, er wordt voor het instappen niets gescand.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

* Het doe van deze kaarten is om het binnenlandse toerisme(de zwaargetroffen horeca, cultuur,...) aan te moedigen. Niet als alternatief voor woon-werk verkeer. Dus is het niet onlogisch dat dit pas geldt na 09h00
* De passen staan op naam omdat men niet wil ze doorverkocht worden.
sky
Elite Poster
Elite Poster

Ideaal bij de consumptie cheque die we krijgen.
Met de trein in het weekend naar .... iets lekker gaan eten en ‘s avonds weer terug naar huis.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Samengevat kunnen we stellen dat mensen zich verplicht zien om te zagen en te klagen, zelfs bij iets wat gratis uitgedeeld wordt. Stop met zagen en maak er dan geen gebruik van.

Sasuke vindt dat hij (te) veel privé informatie moet geven
R2D2 stelt zich vragen bij het feit dat NMBS toegang heeft tot het rijksregister
Meon vraagt zich af waarom je een naam moet opgeven
Voor Uzzi is het dan weer een probleem dat de railpass op weekdagen pas na 9u gebruikt mag worden
CCatalyst vindt het dom en is van mening dat we beter wat extra geld op onze rekening ontvangen
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Jack Daniels schreef:Samengevat kunnen we stellen dat mensen zich verplicht zien om te zagen en te klagen, zelfs bij iets wat gratis uitgedeeld wordt. Stop met zagen en maak er dan geen gebruik van.
Om even verder te doen met zagen en klagen... :-D

Gratis?

De nmbs gaat die mooi doorrekenen aan de regering, die zo nog een grotere put maakt, die wij collectief mogen dempen, samen met hun 'hier is 3000euro' voor zelfstandigen en alle andere 'gratis' dingen van de laatste tijd.

Dus geheel positief sta ik toch ook niet tov dat Railpassje...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

2 stuks aangevraagd :-D , thanks voor de tip!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

FlashBlue schreef:Gratis?

De nmbs gaat die mooi doorrekenen aan de regering, die zo nog een grotere put maakt, die wij collectief mogen dempen, samen met hun 'hier is 3000euro' voor zelfstandigen en alle andere 'gratis' dingen van de laatste tijd.

Dus geheel positief sta ik toch ook niet tov dat Railpassje...
Ik zou zeggen: houd zeker je belastingaangifte van volgend jaar in de gaten en vergelijk met de belastingaangifte van dit jaar en laat ons dan iets weten.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Jack Daniels schreef:
CCatalyst schreef: Terecht, zoiets uitdelen is dom in Corona-tijden, want volle wagons zijn ziekmakers
In de week is deze pas geldig na 9 uur 's morgens, dus als de spits voorbij is en er geen volle wagons meer rijden. In het weekend staat er geen beperking op het tijdstip waarop je de trein neemt.
Mijn vriendin heeft hem aangevraagd. Een dezer dagen zit die in de bus. Inderdaad, die wordt opgestuurd. Dat is een reden waarom je een naam moet opgeven.
De beperking van 9u zal er wel gekomen zijn om gezinnen uit te sluiten :), alsof ik tot 9u ga wachten als ik ergens heen wil als toerist.
Als je om 9u richting de Ardennen of de zee vertrekt, is het al bijna middag eer je er bent...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:De beperking van 9u zal er wel gekomen zijn om gezinnen uit te sluiten.
Nee, die is er gekomen om te vermijden dat er tijdens de spitsuren nog meer volk op de trein stapt dan nu al het geval is. Het valt te vergelijken met het Senior Ticket, daar mag je ook pas na 9 uur 's morgens de trein nemen.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

De regel van 9 uur is er ook steeds geweest om piektreinen voor werkvolk niet vol te proppen met gepensioneerden en andere sociaal voordelige reizigers. In de eerste plaats was NMBS nooit vragende partij om dit te organiseren. Het werd hun opgelegd door groen. Dat ze het zo uitvoeren vind ik niet slecht. Op naam lijkt me normaal, voor fraude tegen te gaan (ik zou anders perfect eentje kunnen geven aan de buitenlandse vriendin).
en ze willen het uiteraard spreiden, vandaar de 9 uur regel en de limiet op aantal keer per maand.

waar ik me zorgen over maak. is of de NMBS de ongebruikte ritten ook gaat factureren aan de staat. Want niet iedereen zal zijn kaart opgebruiken

de gratis Hello Belgium Railpass is nominatief, dus je kan hem niet doorgeven of doorverkopen. Reizen die op je gratis Hello Belgium Railpass staan, kunnen niet worden geruild of geannuleerd. Toon je identiteitskaart of verblijfstitel tijdens controle van je ticket in de trein.
Laatst gewijzigd door mailracer 01 sep 2020, 09:10, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: Als er in een station teveel volk opstapt, dan stap jij toch gewoon uit en neem je de volgende trein.
Zo werkt het niet. Stel: je wil goed afstand houden en zit daarom in de hele eerste wagon, er zit al wat volk in maar zeker nog niet overvol. Je komt aan een station waar je niet uit moet stappen, je ziet heel wat mensen op het perron staan, maar qua bijkomende drukte in jouw wagon valt het wel mee, de meeste mensen stonden immers meer centraal aan het perron, en stapten daar op.

De trein vertrekt weer, je wagon zit nog niet overvol. "Oef" denk je. Fout. 5 minuten later: "ding-dong! Beste reizigers, er zijn nog meer dan voldoende zitplaatsen in het eerste rijtuig!". Je houdt je hart vast voor wat onvermijdelijk komen zal. 30 seconden later zwiept die tussendeur open en daar komt de menigte af, voor je het weet zitten er plots 10 onbekenden in jouw buurt, waarvan er twee serieus hoesten. Je wacht op de treinbegeleider zodat je figuurlijk zijn nek kunt omwringen, maar uiteraard komt die nooit opdagen, want als er zoveel volk op zit blijft die in zijn kot waar hij wel geisoleerd zit (hij weet wel waarom - net als ik).

En dat is maar 1 van de talloze situaties die zich kunnen voordoen... Aantal keren dat ik dit heb meegemaakt: niet op 1 hand te tellen.

Het is absoluut de verantwoordelijkheid van de inrichter van het vervoer, de NMBS, die het geld ontvangt, om het vervoer veilig, gezond en correct uit te voeren, en om overdreven drukte op hun treinen te voorkomen. Niet dat van de passagier, zeker niet van een die betaalt...
Laatst gewijzigd door CCatalyst 01 sep 2020, 09:11, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik neem al vele jaren de trein maar ik heb nog nooit horen afroepen dat er in een bepaalde wagon nog plaats is. Nog nooit. Enne... veel van de treinen die hier rijden zijn treinstellen van 3 wagons. Daar ben je verplicht om in dat treinstel te blijven, tenzij je er een sport van zou maken om af te stappen bij de eerstvolgende halte en een sprintje in te zetten naar een ander treinstel. Ik heb zo een flauw vermoeden dat ccatalyst niet echt veel de trein neemt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Ik neem al vele jaren de trein maar ik heb nog nooit horen afroepen dat er in een bepaalde wagon nog plaats is.
En ik wel.
Jack Daniels schreef:veel van de treinen die hier rijden zijn treinstellen van 3 wagons.
Veel van mijn treinen zijn 12 wagons. Wellicht daarom dat jij het niet hoort en ik wel.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 01 sep 2020, 09:15, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
Jack Daniels schreef:Ik neem al vele jaren de trein maar ik heb nog nooit horen afroepen dat er in een bepaalde wagon nog plaats is.
En ik wel. Einde discussie.
Modbreak:
Moet dit écht?
Jawohl mein Führer.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Yep. Al regelmatig gehoord.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

CCatalyst schreef: Het is de verantwoordelijkheid van de inrichter van het vervoer, de NMBS, die het geld ontvangt om het vervoer correct uit te voerem, om overdreven drukte op hun treinen te voorkomen. Niet dat van de passagier, zeker niet van een die betaalt...
Ik begrijp je schrik, maar als jij tijdens drukte een groep zetels voor je alleen wil, dan zal de NMBS nooit nog winst kunnen maken en zullen er nog meer treinen en machinisten moeten zijn. Jij mag anders wel doneren om dit gedaan te krijgen :angel:
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Jack Daniels schreef:Samengevat kunnen we stellen dat mensen zich verplicht zien om te zagen en te klagen, zelfs bij iets wat gratis uitgedeeld wordt. Stop met zagen en maak er dan geen gebruik van.

R2D2 stelt zich vragen bij het feit dat NMBS toegang heeft tot het rijksregister
Voor Uzzi is het dan weer een probleem dat de railpass op weekdagen pas na 9u gebruikt mag worden
CCatalyst vindt het dom en is van mening dat we beter wat extra geld op onze rekening ontvangen
Sasuke en R2D2 hebben m.i. gelijk dat er teveel informatie gegeven moet worden. Het RRN wordt als extra gevoelig gegeven beschouwd binnen de AVG, waarom zou de NMBS dan dit nummer nodig hebben? Volgens De nieuwe privacy-wet: consument krijgt meer rechten, een oud artikel op de website van Radio2 mag de NMBS dit nummer helemaal niet meer gebruiken (al zou ik dit toch even verder moeten aftoetsen).

Het is niet omdat het gratis is, dat je weer mag betalen met je eigen data (lees: RRN).

Wat het aanvragen zelf betreft: als ik only necessary cookies aanklik (mijn standaardkeuze) dan krijg ik een wit scherm. Kortom: je betaalt nog eens extra met je eigen data... :twisted: Als dat niet verandert, dan laat ik die pass maar aan mij voorbij gaan.
mailracer schreef:Ik begrijp je schrik, maar als jij tijdens drukte een groep zetels voor je alleen wil, dan zal de NMBS nooit nog winst kunnen maken en zullen er nog meer treinen en machinisten moeten zijn. Jij mag anders wel doneren om dit gedaan te krijgen :angel:
Tip: zet je op een tweezittertje ipv. een plaats waar je met 4 kan zitten. De trein moet echt al vol zijn vooraleer er iemand naast je zal komen zitten, al zullen er altijd mensen zijn die proberen. Ik heb het zelf al één keer meegemaakt en na van mijn foert te maken heeft hij zich verplaatst omdat er duidelijk nog elders plaats vrij was.
Laatst gewijzigd door Sinna 01 sep 2020, 09:19, in totaal 1 gewijzigd.
Computer(k)nul
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Je moet je naam niet opgeven om de Railpass te krijgen.
mailracer schreef:
Ik begrijp je schrik, maar als jij tijdens drukte een groep zetels voor je alleen wil, dan zal de NMBS nooit nog winst kunnen maken en zullen er nog meer treinen en machinisten moeten zijn. Jij mag anders wel doneren om dit gedaan te krijgen :angel:
Winst zal de NMBS nooit maken met de bagage die ze meesleept. En ik wil geen groep zetels voor mij alleen, enkel dat de 1.5m regel gerespecteerd wordt (of beter: kan worden). Dat is een veilgheids/gezondheidsvereiste.

Overigens is er op elke trein (en bus) ook een beperking van het aantal passagiers opgegeven door de fabrikant, omwille van veiligheidsredenen. Ook dat werd niet gecontroleerd door de NMBS pre-COVID. Nochtans is dat ook de taak van de NMBS (je kan niet vragen aan de passagiers dat ze allemaal gaan beginnen tellen).
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Ik neem al vele jaren de trein maar ik heb nog nooit horen afroepen dat er in een bepaalde wagon nog plaats is. Nog nooit.
Neem jij vaak de trein in spitsuren?
Ik heb dat al heel vaak gehoord, in de wintermaanden een paar keer per maand,
het "deklasseren van eerste klasse" dat heb ik op al die jaren (10+) nog maar 1 of 2 keer gehoord. En dat is dan telkens om een reeds bestaande situatie (iedereen stáát al in 1ste klasse) te bevestigen/bestendigen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:
Jack Daniels schreef:Ik neem al vele jaren de trein maar ik heb nog nooit horen afroepen dat er in een bepaalde wagon nog plaats is. Nog nooit.
Dagelijks Dendermonde Brussel en terug. Hier denken de controleurs dat ze DJ zijn. Overal schermen met de bestemming, de stopplaatsen maar toch voelen ze zich geroepen om alles nog eens luidop om te roepen. Erg vervelend als je smorgens nog wat probeert te dutten.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 01 sep 2020, 09:24, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:
heist_175 schreef:
Dagelijks Dendermonde Brussel en terug.
Zowel Antwerpen/Brussel, Mechelen/Brussel, Leuven/Brussel en in een verder verleden Antwerpen/Leuven heb ik dat meermaals weten omroepen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Het probleem ontstaat doorgaans doordat de passagiers op het perron zich ophopen rond het midden (tenzij in een kopstation). Ze stappen daar dan ook op. Een 3-wagon trein stopt in het midden van het perron waar de mensen staan dus daar doet dat probleem zich dan niet voor. Op een 12-wagon trein (waarvan er niet minder rondrijden) leidt dat wel tot een onevenwichtige verdeling van de passagiers en de bijhorende aankondiging.
sky
Elite Poster
Elite Poster

Sinna schreef:

Sasuke en R2D2 hebben m.i. gelijk dat er teveel informatie gegeven moet worden. Het RRN wordt als extra gevoelig gegeven beschouwd binnen de AVG, waarom zou de NMBS dan dit nummer nodig hebben? Volgens De nieuwe privacy-wet: consument krijgt meer rechten, een oud artikel op de website van Radio2 mag de NMBS dit nummer helemaal niet meer gebruiken (al zou ik dit toch even verder moeten aftoetsen).

Het is niet omdat het gratis is, dat je weer mag betalen met je eigen data (lees: RRN).
Het is niet de NMBS, maar de FOD Mobiliteit en Vervoer die je RRN verwerkt. En als je het niet wilt opgeven, dan vraag je toch geen kaart aan. Zeer simpel, je moet daar niet meer woorden aan vuilmaken.

edit: ter info:
https://fedweb.belgium.be/nl/nieuws/201 ... e%E2%80%99
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Als je zo denkt, dan ga je gewoon akkoord dat je maar je privacy moet opgeven als je iets wil krijgen. Jij bent de 'ideale belg' voor onze politiekers en big media :)
Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:Als je zo denkt, dan ga je gewoon akkoord dat je maar je privacy moet opgeven als je iets wil krijgen. Jij bent de 'ideale belg' voor onze politiekers en big media :)
Hier gaan ze een drama van maken en voort van de rest gooit zowat iedereen zijn privacy (en nog veel meer) open en bloot te grabbel op FB, Twitter, Instagram... Rare hersenkronkels hebben ze hier.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Voortschrijdend inzicht is altijd makkellijk hé ... ondertussen weten we beter en zitten/zetten we heel wat minder/niks op social media. Tracking cookies worden, voor zover mogelijk, actief geweerd en elke sociale informatievraag word altijd kritisch bekeken.

Mijn vrouw die doet dat al heel lang zo en vroeger lachte ik daar ook mee dat ze wat overdreef, ondertussen weten we beter. En dus ook hier.

Ik heb de site trouwens aangemeld bij het ECG omwille van een AVG schending dat je de site enkel kan gebruiken als je akkoord gaat met ALLE tracking cookies.
Afbeelding
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Sasuke schreef:Ik heb de site trouwens aangemeld bij het ECG omwille van een AVG schending dat je de site enkel kan gebruiken als je akkoord gaat met ALLE tracking cookies.
Waarom bij het ECG (Europees Comité voor gegevensbescherming) en niet bij de GBA (Gegevensbeschermingsautoriteit)? Just curious.
Computer(k)nul
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”