Proximus vervangt oude decoders

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Buscador
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 aug 2020, 15:23
Locatie: Kontich

Beste forum
Graag wil ik dit delen met jullie voor diegene die nog niet op de hoogte zijn. Een 5 tal jaar geleden heb ik een decoder, V5 met harde schijf, van Proximus gekocht (229 euro) om deze niet te moeten huren. Na dik 2 jaar was deze "afbetaald" of liever afgeschreven. Deze heb ik nog altijd in gebruik en werkt nog behoorlijk.

Nu kreeg ik van Proximus een bericht dat deze decoder vanaf 15 januari 2021 niet meer zal werken en dat ze een nieuwe gaan opsturen. Deze kan je echter niet meer aankopen en kost 8 euro per maand. Ze vermelden wel "Omdat je tot nu toe over een kooptoestel beschikte, doen we een commercieel gebaar en hoef jij tot en met 31 augustus 2021 geen cent huur te betalen voor deze nieuwe decoder." Maar mijn toestel kost me niets en werkt perfect. En dat noemen zij "een commercieel gebaar", na 5 jaar heb je wel 8 euro x 60 maanden = 480 euro betaald voor deze decoder.
Omdat in onze straat enkel Proximus beschikbaar is hebben wij dus geen andere keuze. Proximus maakt hier misbruik van hun monopolie, een echte schande.

Probeer dan maar eens een bericht te sturen naar Proximus, dit is een tijdrovende bezigheid want een gewoon mailadres is er niet. Formulier na formulier maar uiteindelijk kom je nergens. Ik zal de weg van post maar gebruiken. :bang:
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Normaal als je een huurdecoder hebt is de eerste decoder in de prijs van je pack inbegrepen.
Op het moment dat je deze decoder aangekocht hebt, wordt er van die prijs van je pack 8€ afgetrokken (was enkele jaren geleden geen 8 € maar 7 of 6€ dacht ik )
Laatst gewijzigd door jackho op 25 sep 2020, 10:24, 2 keer totaal gewijzigd.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Een v5 die deprecated is? Mmm, zo heb ik er hier ook ...
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Die worden langzaam aan vervangen door V5-compact decoders.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

jackho schreef:Die worden langzaam aan vervangen door V5-compact decoders.
Mja, die heb ik. Maar als de v5 deprecated is, zal de v5-compact dat toch ook zijn ?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Ik vermoed van niet of toch nog niet direct, er worden veel meer problemen ondervonden bij V5 decoders naar het schijnt en men wilt van die cPVR op harde schijf af en alleen nog nPVR opnames in de cloud, de V5 is trouwens de laatste decoder in de rij met nog een HDD aan boord.
En aangezien er ook meer en meer V5-compact decoders vrij komen omdat die ook kunnen vervangen worden door een V7 decoder als je aan bepaalde voorwaarden voldoet, dit bijvoorbeeld bij bepaalde Packs waar je recht hebt op een V7.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De overheid zou de providers moeten beperken in die huurovereenkomsten door de periode te beperken tot een bepaald maximum zoals de kostprijs van de decoder.

Opnemen in de cloud is miserie omdat je dan niet meer kan bepalen hoe lang zaken bekijkbaar blijven en je in de zak zit van de aanbieder. Mijn schijf staat zo goed als altijd voor 90% vol en ik kijk bijna uitsluitend naar die opnames (zonder reclame).
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Enig idee wat Scarlet gaat doen? Ik heb ook nog zo'n oude v5 (niet-compact), ontvangen ter vervanging van de Snowbox toen ik overstapte van Snow naar Scarlet Trio. Niet dat ik daar nog veel op kijk, maar toch...
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Dizzy schreef:De overheid zou de providers moeten beperken in die huurovereenkomsten door de periode te beperken tot een bepaald maximum zoals de kostprijs van de decoder.
Is geen oplossing want tv-aanbieders encrypteren het tv-signaal en geven bij het abonnement gratis hardware in bruikleen om het tv-signaal te kunnen bekijken. Welke opties heb je dan?

De enige oplossing is gebruik van standaarden en vrije hardwarekeuze zoals in Duitsland. Dan moet de provider de specificaties of een API van het tv-signaal publiceren en kan het werken op eender welke hardware.

Kodi en Android TV lijken me vandaag platformen waarbij die vrije hardwarekeuze al voor een deel in de praktijk wordt gebracht:
https://www.tv-vlaanderen.be/tv-via-internet/
https://play.google.com/store/apps/deta ... vlaanderen
https://github.com/add-ons/plugin.video.tvvlaanderen
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 mar 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

jackho schreef: Op het moment dat je deze decoder aangekocht hebt, wordt er van die prijs van je pack 8€ afgetrokken (was enkele jaren geleden geen 8 € maar 7 of 6€ dacht ik )
Toch even vermelden dat dit met de huidige Flex packs helaas niet meer mogelijk is.

Bron: eigen ervaring
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Dit is Inderdaad zo met dit deze laatste nieuwe formule, (je kunt ook al jaren geen decoder meer aankopen),maar hier ging het over een 5 jaar geleden aangekochte decoder.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

MrBlueSky schreef:
jackho schreef: Op het moment dat je deze decoder aangekocht hebt, wordt er van die prijs van je pack 8€ afgetrokken (was enkele jaren geleden geen 8 € maar 7 of 6€ dacht ik )
Toch even vermelden dat dit met de huidige Flex packs helaas niet meer mogelijk is.

Bron: eigen ervaring
Dat heb ik nu ook ervaren... Zal toch eens naar een Px winkel moeten gaan om een decoder af te halen, vermits ik er nu toch voor betaal. Of kan je ook bellen zodat ze die opsturen?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Tegenwoordig kunnen ze die naar je opsturen via Bpost.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Je ziet ook behoorlijk wat decoders van Proximus te koop staan op 2dehands.be. Hoe werkt dat dan? Mensen lijken er toch wat geld voor over te hebben. Moet je dan geen huur meer betalen? Kun je dan je abo opzeggen en toch blijven kijken ofzo? Ik vind het wel interessant om het mechanisme erachter te begrijpen, hoewel ik zelf totaal geen interesse meer heb in gelijk welke decoder (goed en legaal bediend via vrt nu en vtmgo enz)
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

vroeger met oude packs moest je geen huur meer betalen als je er zelf één kon aanschaffen maar met de nieuwe packs schijnt dit niet meer te lukken en gaat die 8€ niet meer van je packprijs af.
Het was zelf zo dat er jaren geleden een periode geweest is dat Proximus aan klanten met een V5-compact de kans geboden hebben om deze voor 50€ aan te kopen!
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 mar 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Voor een tweede decoder kan je momenteel wel nog een koopdecoder gebruiken. De vraag is voor hoelang.
Officieel is het laatste type decoder die verkocht werd door Proximus de v5 compact.

Het is trouwens de eerste decoder die vast in je Flex pack zit en je niet kunt schrappen. Als je dus een koopdecoder hebt of eentje aanschaft via 2dehands, kan je die wel nog gebruiken voor een extra TV-toestel, bvb in de slaapkamer.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

TV en internet uit elkaar trekken en direct een heel pak meer mogelijkheden... maar dat zien telenet en proximus niet graag gebeuren :lol:

Scarlet is ook proximus (niet enkel zelfde kabel) en ook bij jou beschikbaar met tv. Zal meer hetzelfde aanbod zijn maar ook eigenlijk gewoon proximus blijven voeden. Als alternatief voor het monopolie dus niet echt oplossing.

Zonder tv maar wel nog over dezelfde connectie heb je nog edpnet (kunt hier op forum streamz/netflix en andere alternatieven eens nalezen om daar tv bij te krijgen) en misschien nog wel een paar overblijvers maar volg het zo niet meer. Proximus krijgt dan nog enkel de huur van je lijn. Als het echt internet is dat je nodig hebt en effectief zonder tv kunt overleven is dit volgens mij de aan te raden weg.

Helemaal zonder proximus kan je naar tadaam (inclu tv) of orange flybox (zonder tv maar die is beetje verdrongen door tadaam)
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

MrBlueSky schreef:Voor een tweede decoder kan je momenteel wel nog een koopdecoder gebruiken. De vraag is voor hoelang.
Officieel is het laatste type decoder die verkocht werd door Proximus de v5 compact.

Het is trouwens de eerste decoder die vast in je Flex pack zit en je niet kunt schrappen. Als je dus een koopdecoder hebt of eentje aanschaft via 2dehands, kan je die wel nog gebruiken voor een extra TV-toestel, bvb in de slaapkamer.
Wordt die dan niet gedetecteerd als 2de decoder door Proximus en aangerekend aan 6€/maand?
openaf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Buscador spreekt hier over een vijf jaar oud decoder, ik vermoedt dat hij over een oud abonnement gaat, geen Flexspul, dus een tweedehands V5c decoder zou hier van pas moeten komen. Ik gebruik een V5c decoder op 2dehands gekocht en het werkt prima zonder een abonnement voor te betalen, dat zou bij hem ook moeten lukken.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Maar zelfs met een oud pack is er normaal gezien toch een huur (nu 8€/maand) van een 1ste decoder inbegrepen, dus veronderstel ik toch dat je eerst zal aan Proximus moeten vertellen dat je en aangekochte decoder hebt aangesloten vooraleer ze die inbegrepen 8€ zal van je aanrekening zullen in mindering brengen, of bedoel je mss als je een van in het begin een oud pack genomen had en de eerste decoder terug gestuurd werd of zo ?
openaf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

Mijn eerste decoder is aan Proximus teruggestuurd, dus geen huurgeld meer met internet start abonnement.
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 mar 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

jackho schreef: Wordt die dan niet gedetecteerd als 2de decoder door Proximus en aangerekend aan 6€/maand?
Ze hebben me verteld dat dat geen probleem is. De huur wordt dan niet aangerekend.

Wat 'openaf' zegt, kan ook: Dat het een ouder pack betreft. Geen idee of het dan nu nog kan werken.

Ik heb in alle geval een vrij snelle reactie van Proximus via Facebook. Misschien kan je daar proberen, Buscador?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

raf1 schreef:Is geen oplossing want tv-aanbieders encrypteren het tv-signaal en geven bij het abonnement gratis hardware in bruikleen om het tv-signaal te kunnen bekijken. Welke opties heb je dan?

De enige oplossing is gebruik van standaarden en vrije hardwarekeuze zoals in Duitsland. Dan moet de provider de specificaties of een API van het tv-signaal publiceren en kan het werken op eender welke hardware.
Als de aanbieders encryptie willen gebruiken dan moet dat toch niet de klant zijn die daarvoor moet opdraaien. De overheid kan de providers perfect dwingen om de huur(prijs) na x maanden stop te zetten OF een aankoopmogelijkheid te voorzien. Nu schaft men de aankoop af en blijft men maar melken. Netflix en co tonen trouwens perfect aan dat de decoder niet nodig is.

In plaats van vrije hardwarekeuze, wat al beter is dan de situatie nu, is een systeem zonder decoder nog veel beter. Inloggen en klaar. Opnemen kan je dan in de cloud of via eigen opnamemateriaal. Dat lijkt me meer te beantwoorden aan wat de klant wil.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
openaf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

MrBlueSky schreef:
jackho schreef: Wordt die dan niet gedetecteerd als 2de decoder door Proximus en aangerekend aan 6€/maand?
Ze hebben me verteld dat dat geen probleem is. De huur wordt dan niet aangerekend.

Wat 'openaf' zegt, kan ook: Dat het een ouder pack betreft. Geen idee of het dan nu nog kan werken.

Ik heb in alle geval een vrij snelle reactie van Proximus via Facebook. Misschien kan je daar proberen, Buscador?
Gewoon een V5c met afstandbediening op één of ander plaats zoals tweedehands rond de 35 à 50€ aankopen, aansluiten en proximus bellen. :banana:
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Wilt dit dan zeggen dat als je bij een Flex pack je decoder terugstuurt toch de decoder blijft aangerekend worden, want bij ieder pack is het toch altijd zo geweest dat de huur (voor de eerste decoder) in het pack verrekend zat?
openaf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

jackho schreef:Wilt dit dan zeggen dat als je bij een Flex pack je decoder terugstuurt toch de decoder blijft aangerekend worden, want bij ieder pack is het toch altijd zo geweest dat de huur (voor de eerste decoder) in het pack verrekend zat?
Een decoder is altijd in een pack verrenkend doordat het zonder niet kan, kom je met uw eigen decoder dan mag je vragen om het huur niet meer te betalen. Of het nù nog met een Flexpack mogelijk is is een ander vraag.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

jackho schreef:Wilt dit dan zeggen dat als je bij een Flex pack je decoder terugstuurt toch de decoder blijft aangerekend worden, want bij ieder pack is het toch altijd zo geweest dat de huur (voor de eerste decoder) in het pack verrekend zat?
Bij Flex blijft de prijs ongewijzigd en zit de eerste decoder inbegrepen in de prijs. Je gaat dus evenveel betalen of je nu een decoder hebt of niet. Vanaf de 2de decoder komt daar €6/maand ipv €8/maand bij, maar dat is al jaren zo.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Zuiver uit interesse eens gekeken naar die Tadaam:
Oeps, we hebben geen voorraad meer!

Wauw, we kunnen niet geloven hoe veel mensen deel willen uitmaken van onze TADAAM familie! Helaas kunnen we jullie enthousiasme niet volgen, waardoor we momenteel volledig uitverkocht zijn :-(

Maar niet getreurd, je kunt je nu inschrijven op de wachtlijst. Van zodra er nieuwe TADAAM pakketten beschikbaar zijn, krijg je van ons een exclusieve uitnodiging waarmee je kunt bestellen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Daarom is het vaak interessant NIET over te schakelen naar een nieuwe formule. Mijn moeder betaalt momenteel iets van een 52 eur voor internet (150 GB denk ik, maar da's ruim voldoende), TV en vaste telefoon met twee gekochte v5 decoders die al laaaaaang afgeschreven zijn.
Dan zullen we binnenkort nog eens moeten gaan shoppen...
Los daarvan: zijn er niet nog altijd een aantal v4 decoders in omloop?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Vandaag ook een stuk in DS over de apple tv als alternatief voor de decoder:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200925_97580568? (betaalmuur)

Dit is interessant maar er zitten teveel nadelen aan zoals niet kunnen opnemen. In het artikel is het niet zo duidelijk of dit ook over in the cloud opnemen gaat maar ik neem aan van wel. Ook geen TV-overzicht is een nadeel.

Proximus zegt eraan te werken maar er is geen duidelijkheid over welke tijdspanne we dan spreken.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

deman
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 18 jul 2008, 17:00
Locatie: Olen
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 5 keer

Ter Info.
Ik beschik ook over een V5-HD en nog niks gehoord van Proximus.
Je zou toch zeggen dat ze een mailing doen naar alle V5-HD gebruikers.
IK heb ooit eens horen zeggen (zelf niet getest) dat wanneer je de HD er uit haalt, de V5-HD zich automatisch als een V5 compact gaat gedragen.
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Op eigen initiatief een ruil gevraagd naar Android TV decoder. Heb deze nu net geinstalleerd, maar heb het gevoel dat de beeldkwaliteit toch net iets minder is. Zijn er nog die hetzelfde ervaren?
Gebruikersavatar
alloja
Plus Member
Plus Member
Berichten: 189
Lid geworden op: 06 jun 2017, 14:07
Locatie: Evere
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 37 keer

Geen einde van V5-decoder (voor het ogenblik). Er zijn 23000 decoders gedetecteerd die een hardwareprobleem hebben, deze worden daarom vervangen.
https://fr.forum.proximus.be/proximus-p ... u-v5-56705
Proximus Epic Combo Fiber: 1Gbps/200Mbps + Pickx Mix + Mobilus Unlimited Premium
Net: Internet Box & FRITZ!Box 4060
TV: V5 & V7 + Apple TV 4K
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

De uitleg tussen FR en NL forum kunnen soms wel heel veel verschillen net zoals de uitleg van de verschillende operatoren ook veel kunnen verschillen of het er nu zijn van FR of NL forum maakt niet uit!
Net zoals het bij het omruilen van de V4 gebeurd is, zijn er die automatisch een uitnodiging kregen en anderen moesten er speciaal zelf om vragen.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”