inkom, living, keuken, badkamer, 2 slaapkamers ...
Boven komt er dus een nieuwe zekeringkast, die aangesloten wordt op de bestaande aansluiting.
Bestaande woning (bouwjaar ca 1960) heeft volgens Fluvius een "drijfkracht" aansluiting 400V/63A!
Ik neem aan dat dit dus 3-fasig is (400V 3+N), hoewel ik de indruk heb dat er maar 3 draden uit de tellerkast komen.
Bestaat in België een 400V 2+N aansluiting?
Ik zal deze week de oude zekeringkast eens openen en uitmeten.
Bestaande woning wordt electrisch verwarmd, appartement zolder zal ook elektrisch verwarmd worden.
Er komt geen aparte aansluiting (teller).
Nu de vragen:
- Laat ons aannemen dat er inderdaad 400V 3+N binnenkomt, zou je dan de 3 fasen doortrekken naar de nieuwe kast, of alles op 230V 1+N zetten?
Ik besef wel dat het altijd beter is om de verbruikers te verdelen over de fases, maar misschien is dat ook een goede verdeling als we boven alles op één fase zetten, en beneden op de andere? - Moet de kabel naar de 2de kast afgezekerd worden?
Indien we de verbinding maken tussen beide kasten met EXVB 4*10, dan is deze toch afgezekerd door de hoofdautomaat?
Alternatief is afzekeren met een 40A automaat (in de eerste zekeringkast) en dan is een XVB 4*6 voldoende als voeding? - Verliesstroomschakelaar
Bij een normale installatie begin je met een verliesstroomschakelaar van 300mA, en komt er nog één van 30mA voor de badkamer en "vochtige" toestellen (vaatwas).
Maar gezien we hier aftakken van de bestaande kast (achter de hoofdverliesstroomschakelaar), is in de nieuwe kast een hoofdverliesstroomschakelaar overbodig?
Tenzij we die toch plaatsen, al is het maar om de ganse kast spanningsloos te kunnen zetten? - Mag de aarding van de nieuwe kast gewoon aangesloten worden op de aardingsrail van de bestaande kast? VOB 6mm?
- We gaan een nieuwe aardingspen slaan, gezien de bestaande woning maar een twijfelachtige aarding heeft (bouwjaar 1960). Om praktische redenen zou het gemakkelijker zijn om de aardpin direct (achter de aardonderbreker) met de nieuwe kast te verbinden: we kunnen langs de afvoerbuis van het nieuwe appartement gemakkelijk naar buiten gezien de aanlsuiting op de riolering).
Mag de bijkomende kast op de hoofdaarding komen, en van daaruit de aarding doortrekken naar de eerste zekeringkast?
Ik neem aan dat we de ganse weg met VOB 16mm2 moeten voorzien? - Inductieplaat (Ikea 40303934): 7200W
Deze kan zowel aangesloten worden op 230V 1+N als op 400V 2+N of 400V 3+N
Wat zou de voorkeur zijn? eenfasig of meerfasig?
Welke kabeldikte en automaat is dan nodig om in orde te zijn met AREI? Ik neem aan:- - éénfasig: automaat 32A, kabeldikte 6mm?
- méérfasig: automaat 25A, kabeldikte 4mm?
- - éénfasig: automaat 32A, kabeldikte 6mm?