Gerenoveerde woning: AREI, keuring, eendraadshema

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Vraagje voor de AREI kenners ...

Mijn dochter kocht onlangs een volledig gerenoveerde eensgezinswoning in Gent (9040).
Zoals wettelijk verplicht werd het keuringsverslag overhandigd bij de akte. De installatie "voldoet aan het AREI" :wink: .
So far so good.

De installatie zelf ziet er verzorgd en compleet uit, voldoende stopcontacten, meer dan dan 20 kringen
Toch had ik enkele bedenkingen:
  • Ik stel vast dat de differentieel van 30mA (bijna) onmiddellijk achter de hoofddifferentieel van 300mA staat (buiten één kring met één stopcontact staat de hele woning achter de 30mA).
    Niet dat ik daar een probleem mee heb, vroeg mij gewoon af, of dit de nieuwe manier van werken is?
  • Ik stel vast dat de kabel die de tellerkast verbindt met het hoofdbord onderbroken is, en er hangt een losse automaat tussen (2 * 40A). zie foto. Heel waarschijnlijk werd de tellerkast geplaatst voor een werfbord, en hebben ze na de renovatie gewoon de zekeringskast op die manier verbonden.
    Fluvius moet dus langskomen om de kabel van het bord direct aan te sluiten in de tellerkast (en zal hiervoor een kost aanrekenen)!
    Begrijp niet dat dit op die manier gekeurd is (+ gevaar voor electrocutie)?
  • Bij de installatie ligt een ééndraad schema en de situatieschema's.
    Hoewel heel compleet, denk ik niet dat deze voldoet aan het AREI.
    • - De stroombanen staan wel gelabeled van A tot W ...
      - Binnen de stroombanen zijn er geen volgnummers bij de gebruikers (B1, B2, ..). Alle stopcontacten, schakelaars en lichtpunten hebben wel een apart nummer (resp. SO01, SO02, ..., S1, S2, ..., La1, La2) die je ook terugvindt op de situatieschetsen.
    Is dit de nieuwe manier van ééndraadschema?
    Indien niet, hoe kan zoiets een postitieve keuring krijgen?
    Ik vind het héél onoverzichtelijk om uit te vissen welk stopcontact bij welke kring hoort ..
Graag jullie mening :wink: .
elektriciteitskast (2).jpeg
Eendraadschema2.jpeg
Keuring.jpeg
[aantal zaken verwijderd voor privacy]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

philippe_d schreef:Ik stel vast dat de differentieel van 30mA (bijna) onmiddellijk achter de hoofddifferentieel van 300mA staat (buiten één kring met één stopcontact staat de hele woning achter de 30mA).
Niet dat ik daar een probleem mee heb, vroeg mij gewoon af, of dit de nieuwe manier van werken is?
Ik zou dat niet aanraden. Technisch mag het enzo, maar het is niet nodig.
er hangt een losse automaat tussen (2 * 40A)
Dat ziet er maar heel raar uit, gek dat zoiets gekeurd raakt.
Binnen de stroombanen zijn er geen volgnummers bij de gebruikers
Nog nooit gezien. Je kan nu niet zien dat S1 en S2 dezelfde lamp schakelen noch dat S2 en S18 op dezelfde kring zitten en S41 niet.
Mijn schakelaars hebben dezelfde naam als de kring. Een kruisschakeling heeft dan ook 3 keer een S8 en S7+S8 zitten beide op kring S.

En hoe F13>19 getekend zijn, is helemaal te gek voor woorden.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

philippe_d schreef:Ik stel vast dat de differentieel van 30mA (bijna) onmiddellijk achter de hoofddifferentieel van 300mA staat (buiten één kring met één stopcontact staat de hele woning achter de 30mA).
Kan op zich geen kwaad maar is vreemd.
Een voorzichtige bouwheer / elektricien zeker... waarschijnlijk zit er wel een gemakzuchtige reden achter ;-)
philippe_d schreef:Ik stel vast dat de kabel die de tellerkast verbindt met het hoofdbord onderbroken is, en er hangt een losse automaat tussen (2 * 40A). zie foto. Heel waarschijnlijk werd de tellerkast geplaatst voor een werfbord, en hebben ze na de renovatie gewoon de zekeringskast op die manier verbonden.
Fluvius moet dus langskomen om de kabel van het bord direct aan te sluiten in de tellerkast (en zal hiervoor een kost aanrekenen)!
Begrijp niet dat dit op die manier gekeurd is (+ gevaar voor electrocutie)?
Moeten langskomen? Wat is er fout met een aansluitdoos, je hebt nog een beetje plaats.
Of nog beter een gietmof, daar valt helemaal weinig discussie over, en wordt bij mijn weten steeds integraal als de kabel zelf beschouwd.
Zoiets goedkeuren zou niet mogen.
philippe_d schreef:Bij de installatie ligt een ééndraad schema en de situatieschema's.
Hoewel heel compleet, denk ik niet dat deze voldoet aan het AREI.
Het AREI is heel sumier wat betreft vereisten te stellen wat op de schema's moet staan.
Er is geen vereiste te documenteren in welke volgorde je stopcontacten etc. doorgelust zijn, dus waarom zou je ze een volgnummer geven?
Nice to know maar een oude installatie zonder schema, een tijdrovende opgave dit uit te zoeken en niet te controleren.
Belangrijker is weten welke welke de juiste automaat is om x uit te schakelen.
philippe_d schreef:Is dit de nieuwe manier van ééndraadschema?
Niks mis mee in combinatie met het situatieschema.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 19 keer

philippe_d schreef:Vraagje voor de AREI kenners ...
  • Ik stel vast dat de differentieel van 30mA (bijna) onmiddellijk achter de hoofddifferentieel van 300mA staat (buiten één kring met één stopcontact staat de hele woning achter de 30mA).
    Niet dat ik daar een probleem mee heb, vroeg mij gewoon af, of dit de nieuwe manier van werken is?
arei verplicht diff van 30 en 300mA, Er zijn wel meer elektriciens die deze idd gewoon na elkaar plaatsen; dit betekent een veiligere installatie en indien je installatie een constante lekstroom zou hebben van 250mA dan zou je 24/7 60w betalen die de grond in gaat. Dus waarom zou je het niet zo doen?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

cybersurfr schreef:dit betekent een veiligere installatie en indien je installatie een constante lekstroom zou hebben van 250mA dan zou je 24/7 60w betalen die de grond in gaat. Dus waarom zou je het niet zo doen?
Wat is veiliger? Bij niet vochtige huid is 300 mA al meer dan bewezen voldoende.
Als jij natuurlijk naakt met de hogedrukreiniger je auto wil afwassen nu ja... daar is geen enkel reglement tegen opgewassen :lol:

Correcte opmerking, al komt dit zelden voor.
Het vloeien van een lekstroom gaat meestal gepaard met warmteontwikkeling en vorming van vrije koolstof, deze kettingreactie zet zich best snel door tot uitschakeling. Een ongewenste uitval van bijvoorbeeld je ijskast / diepvries als je op vakantie bent is slechter.

Niet vergeten dat schakelende voedingen hun filters een aantal storingen op de aarde dumpen, dus 30 mA zou wel eens sneller bereikt kunnen zijn dan je denkt, dit zijn niet enkel fouten.
ZP omvormer bijvoorbeeld: 3 mA
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

De aardingsweerstand van de ganse kring zal tussen de 30 en 100ohm zijn, vandaar de keuze om een 30mA op deze manier te plaatsen. Normaal is een weerstand onder de 30 ohm Verreist waarbij je een 300mA hebt voor het ganse huis en 30mA voor de natte kringen (vochtige ruimtes). Tussen de 30 en 100 mA dien je die anders toe te passen.

Het eendraadsplan lijkt mij in orde, maar die zekering die zo in de lucht hangt vind ik idd iets dat je best oplost. ik herinner me wel dat de maatschappij hier opnieuw is komen aansluiten na de keuring. Werfkas weg en verdeelbord in dienst genomen. De kabel om deze aan te sluiten lag hiervoor klaar. Hopelijk is er bij deze installatie aan gedacht.

Edit, ik zie net dat je 17 ohm hebt, dan denk ik dat gans je huis vochtig is volgens de elektricien, maar kwaad kan het uiteraard niet.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

van ons ouderlijk huis dat gebouwd werd in 1980 en waar alles aangesloten is op een diff van 30 ma, daarmee hebben we nog nooit een probleem mee gehad en ja hij werkt wel degelijk :-)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bedankt aan iedereen voor de feedback
honda4life schreef:Correcte opmerking, al komt dit zelden voor.
Het vloeien van een lekstroom gaat meestal gepaard met warmteontwikkeling en vorming van vrije koolstof, deze kettingreactie zet zich best snel door tot uitschakeling. Een ongewenste uitval van bijvoorbeeld je ijskast / diepvries als je op vakantie bent is slechter.
Dat is inderdaad een goede reden om niet alles op 30mA te zetten :wink:
heist_175 schreef:En hoe F13>19 getekend zijn, is helemaal te gek voor woorden.
Creatieve manier om alles op één A4-tje te krijgen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

philippe_d schreef:
heist_175 schreef:En hoe F13>19 getekend zijn, is helemaal te gek voor woorden.
Creatieve manier om alles op één A4-tje te krijgen?
Ongetwijfeld.
Maar dat soort van "creatieve oplossingen", doet me vragen stellen welke andere "creatieve oplossingen" de installateur nog in de muur verstopt heeft voor u.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Niet meteen rechtstreeks gerelateerd aan het topic zelf, maar toch een bedenking:

Zelf werkzaam zijnde voor een erkend keuringsorganisme (niet voor elektrische keuringen) is dit een typisch probleem voor de sector aan het worden vind ik.

Een aantal keuringsorganismes willen het professioneel doen (en doen dat ook), maar zijn hierdoor veel duurder dan de goedkope concullega's die een veel lager kwaliteitsniveau hanteren. Gebrekkige opleidingen en personeel dat niet de tijd krijgt om hun werk te doen zoals het hoort.

Dit resulteert in compleet absurde toestanden waarbij je (niet gewijzigde) installatie mogelijks door een ander keuringsorganisme dat de regels correct hanteert afgekeurd zal worden.

We komen regelmatig klanten tegen die een belangrijke portefeuille vertegenwoordigen die het commercieel zullen uitspelen tegen hun keuringsorganisme: 'Als je dit afkeurt, gaan we naar de concurrentie met ál onze installaties ...'.

De goede keuren af en zijn een klant kwijt. En zo verlaagt de kwaliteit van de hele sector.

De enige reden dat de (duurdere) goede keuringsorganismes overleven is omdat er een aantal klanten belang hechten aan 100% correcte keuringen en bereid zijn voor deze kwaliteit meer te betalen.

Ook bij de installateurs zorgt dit voor oneerlijke concurrentie: iemand die z'n werk doet zoals het moet, kan niet concurreren tegen iemand die zijn kwalitatief mindere installaties ook goedgekeurd krijgt en op die manier onder de prijs kan werken ...

Maar voor eindklanten die niet wakker liggen van de veiligheid van hun installatie en énkel dat papiertje nodig hebben, maakt dat allemaal niet uit ...

En BELAC (Belgische Accreditatieinstelling) staat erbij en kijkt ernaar omdat de controles die ze doen de foute dingen controleren en volledig naast de kwestie zijn ...

Effe mijn frustratie geuit. Ik denk dat jullie het verband met dit topic wel zullen begrijpen.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

pfuhu schreef:Dit resulteert in compleet absurde toestanden waarbij je (niet gewijzigde) installatie mogelijks door een ander keuringsorganisme dat de regels correct hanteert afgekeurd zal worden.
Bij de buren van een familielid heb ik dit persoonlijk ervaren: hun installatie was afgekeurd (en terecht, sommige VOB kabels waren zichtbaar bvb), en via-via hebben ze iemand gevonden die het meteen goedgekeurd heeft. Niet te geloven!

Die losse automaat hierboven is levensgevaarlijk.

PS. mijn huis staat al 15 jaar helemaal op 30mA, nog geen enkel probleem mee gehad. Ook meerdere nieuwbouw woningen in mijn buurt zijn zo aangesloten, lijkt wel meer te gebeuren tegenwoordig. Ik heb trouwens liever bedorven eten in mijn diepvries, dan geëlektrocuteerd te worden :-D
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je gaat niet geëlektrocuteerd worden op 300mA, de fout moet gewoon groter zijn eer de diff afspringt. Met een (mogelijk) natte huid knalt de diff er al uit bij een kleine fout.
De vraag is of elke kleine fout meteen moet leiden tot een ganse installatie die stopt.

Als toch veiliger wil zijn, zet dan alles op 10mA...
Ik heb ook al installaties gezien die 300mA als hoofddiff hebben en verder
- badkamer etc op 30mA
- elke rail op 100mA
Zodanig dat een fout nooit de ganse installatie plat legt.

Bv: condens in een lamp in de tuin en je kan niet telewerken, want alles is weg.
Ga dan maar zoeken waar het probleem zit en/of welke kring het is, terwijl de meetings natuurlijk rustig verder denderen...
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Edward Valckx schreef:
pfuhu schreef:Dit resulteert in compleet absurde toestanden waarbij je (niet gewijzigde) installatie mogelijks door een ander keuringsorganisme dat de regels correct hanteert afgekeurd zal worden.
Bij de buren van een familielid heb ik dit persoonlijk ervaren: hun installatie was afgekeurd (en terecht, sommige VOB kabels waren zichtbaar bvb), en via-via hebben ze iemand gevonden die het meteen goedgekeurd heeft. Niet te geloven!
Zijn die instanties dan niet verantwoordelijk als het misloopt?
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Om eventjes terug te komen op een aantal punten.
De nummering op het eendraadschema van de TP is inderdaad wel onduidelijk.
Onze electricien heeft het eendraadschema geletters en elk punt nadien genummerd.
Deze combinatie van letter+nummer komt dan op het grondplan terug waar de punten, schakelaars, ... terug te vinden zijn.
Super duidelijk.

Een ander punt van de keuring.
Wij hebben onze zonnepanelem laten keuren.
Op zich niets vreemd, was het niet dat onder afgezekerd is met 40A en boven een 2de kastje hangt.
Eveneens met 40A, maar buiten de zonnepanelen zijn hier nog 4 extra voedingen opgehangen voor airco's, extra stopcontacten voor buiten en 2 voedngen voor onder terrrasoverkappingen.
Ik snap wel niet dat die het schemaatje (enkel stukje zp) letterlijk volgen, en de afzekering van de zonnepanelen in het kastje op de zolder niet controleert.
Dus zit daar ook wel veel vertrouwen in tussen de (vaste) keurder en electricien onderling.
Omdat wij aan het kijken zijn of we moeten verhogen van 40 naar 63A, zal ik de rest nu zelf maar bijtekenen.
Ben echt benieuwd hoe dat zal gaan.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

heist_175 schreef:De vraag is of elke kleine fout meteen moet leiden tot een ganse installatie die stopt.
Bij mij thuis mag dat.
heist_175 schreef:Als toch veiliger wil zijn, zet dan alles op 10mA....
Alhoewel je het sarcastisch bedoelt, ga ik dat inderdaad eens proberen. Ben benieuwd.
heist_175 schreef:Bv: condens in een lamp in de tuin en je kan niet telewerken, want alles is weg.
Ga dan maar zoeken waar het probleem zit en/of welke kring het is, terwijl de meetings natuurlijk rustig verder denderen...
Veel denderende meetings heb ik helaas nog niet meegemaakt :-)

Maar heb je eigenlijk al eens geprobeerd je ganse huis op 30mA te plaatsen, of denk je dat gewoon? Zoals ik zei heb ik thuis nog nooit een probleem ervaren (zelfs met mijn buitenlampen niet). Lampen die in vochtige ruimtes staan, moeten natuurlijk de juiste IP certificering hebben. En als die lamp na verloop van tijd vochtig wordt, is er een probleem, en moet de lamphouder vervangen worden. Ik wil opmerken als een toestel een probleem heeft.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik huldig uw principiële opstelling, maar er zijn heel wat installaties - zeker in appartementen - waar je niet snel-snel iets kan aanpassen. Liever een klein lek (binnen de normen), dan om de haverklap gans de installatie die springt.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het is ook helemaal niet zeker of die zwevende zekering er was op het moment van de keuring.

Ik heb hier bij de verbouwing ook een 'voorlopige kabel' van de oude naar de nieuwe kast getrokken om te kunnen wonen en leven, bij de keuring was die keurig weggenomen en later teruggeplaatst tot de defintieve aansluiting.

De keurder kan ook alleen maar keuren wat er is, staat die zwevende zekering op de schema's ? indien niet dan hoort het niet tot de gekeurde installatie.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

heist_175 schreef: Liever een klein lek (binnen de normen), dan om de haverklap gans de installatie die springt.
Ik heb veel zin om te zeggen "ik hoop dat gij nooit een veiligheidsfunctie moogt uitoefenen op uw werk".
Maar goed, gezien de meeste mensen met hun portefeuille denken....

"Binnen de normen", ok verliesstroom van 290mA, in een defecte pir melder van uw buitenverlichting, permanent. Uw 300mA diff gaat niets doen, want "binnen de normen" voor hem.

En dan gaan we even tellen, bij een nominale spanning van 240v levert dat een permanent sluipverbruik op van 69,6 Watt. Laten we afronden naar 70Watt.
Dat is op een dag 1,6Kwh, en op een jaar 613 Kwh.

Laten we even een gemiddelde nemen van 20c per kwh, dan komt u dat neer op pakweg 120€ per jaar aan sluipverbruik. Hebben we nog steeds graag dat "klein lek"?


Verder slaat de statement "als je een diff van 30mA plaats springt om de haverklap uw hele installatie eruit", helemaal nergens op. Je kan nog steeds perfect segmentatie toepassing tussen uw natte en gewone zones als je met selectieve differientieelschakelaars werkt, dan gaat je 30mA natte zone diff nog steeds reageren voor je algemene 30mA diff reageert.
Ik zie zelf trouwens ook veel liever een doordachte opzet met 1 selectieve hoofddiff, en per rij op het bord een aparte diff, zodat je een mooie segregatie krijgt en je foutopsporing een pak vlotter werkt in de toekomst.

Maar goed, sommige mensen interpreteren "De normen " wellicht als "dit is het maximum dat ik moet doen qua veiligheid". Neen, dat is het minimum, letterlijk. Niets verbied u om de high road te nemen en uw eigen veiligheid en gerustheid zelf in handen te nemen, en voor een betere implementatie te kiezen.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Ik vraag mij toch af hoe sommige mensen hier hun huisinstallatie opgebouwd hebben: 'om de haverklap afspringen'

Op de 10 jaar dat wij in onze huidige woning wonen is de differentieelschakelaar exact 1 keer afgesprongen, meer bepaald toen mijn vader met de elektrische haagschaar mijn verlengkabel een metertje inkortte.

Ik ben het eens met FlashBlue dat selectieve diffs dan interessanter zijn indien je ergens een 'sluiplek' zou hebben waardoor je diff af en toe afspringt omdat deze nét (niet) binnen tolerantie valt.

Maar 99,99% van de lekken zijn groter als de diff-waarde en dus ook onmiddellijk opspoorbaar.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

FlashBlue schreef:Je kan nog steeds perfect segmentatie toepassing tussen uw natte en gewone zones als je met selectieve differientieelschakelaars werkt, dan gaat je 30mA natte zone diff nog steeds reageren voor je algemene 30mA diff reageert.
Ik ben het helemaal eens met uw bericht, maar met dit gedeelte niet. Als uw hoofddifferentieel 30mA is, en uw differentieels eronder ook 30mA, dan is het toch niet zeker welke eerst zal afspringen?

EDIT: ok, je bedoelt waarschijnlijk een differentieel type S vooraan, die trager uitschakelt dan een normale.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

FlashBlue schreef: verliesstroom van 290mA, in een defecte pir melder van uw buitenverlichting, permanent. Uw 300mA diff gaat niets doen, want "binnen de normen" voor hem.

En dan gaan we even tellen,.........

Laten we even een gemiddelde nemen van 20c per kwh, dan komt u dat neer op pakweg 120€ per jaar aan sluipverbruik. Hebben we nog steeds graag dat "klein lek"?
sluipverbruik naar de aarde is er altijd, al is dat maar een paar mWatt per apparaat. Om een aard-lek-stroom te hebben moeten de toestellen geaard zijn en dat zijn ze meestal niet. Meestal hebben ze een plastiek behuizing. Zaken die geaard zijn dienen om jouw te beschermen als een plastiek behuizing niet mogelijk is. Dit gaat bijna altijd gepaard met vochtige situaties. bijv : vocht in een lamp, verwarmingselement van een droogkast dat vochtig wordt. apparaten in de keuken (maar ook vaak van plastiek), elektrische boiler,..... . Daarom dat die verplicht op een 30 mA moeten staan.
Buitenverlichting waar vocht in kan staat op 30 mA, dus is het verlies in verbruik op jaarbasis is geen 120 Euro, maar een factor 10 lager.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

heist_175 schreef:Bv: condens in een lamp in de tuin en je kan niet telewerken, want alles is weg.
Ga dan maar zoeken waar het probleem zit en/of welke kring het is, terwijl de meetings natuurlijk rustig verder denderen...
Je zet alle automaten uit, je differentieel terug aan, automaten één voor één aan tot de differentieel terug springt.
Defecte kring gevonden, deze terug uit, differentieel terug aan en volgende kringen aanzetten.
Zal al erg moeten lukken dat het deze kring is die je net nodig hebt om thuis te werken (dan zal het je adapter van je laptop zelf wel zijn :lol: )

En verder:
Het heeft weinig zin te rekenen met stromen, als ik me goed herinner

I < 0,5 IN: Mag niet uitschakelen.
0,5 <= I < IN: mag uitschakelen
I >= IN: Moet uitschakelen max 300 ms
I > 2 x IN: Moet moet uitschakelen max 150 ms
I > 5 IN: Moet uitschakelen max 40 ms

Mannekes, maak van een mug geen olifant, een ander niet nodeloos op kosten jagen.
Alles kan altijd beter maar zo werkt de wereld niet altijd helaas...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

FlashBlue schreef:
heist_175 schreef: Liever een klein lek (binnen de normen), dan om de haverklap gans de installatie die springt.
Ik heb veel zin om te zeggen "ik hoop dat gij nooit een veiligheidsfunctie moogt uitoefenen op uw werk".
Zelfs in veiligheidsfuncties heb je geen 0-risico. Het is altijd een afweging tussen kosten, baten, mogelijkheden, werkbaarheid, ...
pfuhu schreef:Ik vraag mij toch af hoe sommige mensen hier hun huisinstallatie opgebouwd hebben: 'om de haverklap afspringen'
Ik heb mijn installatie zelf geplaatst en niet vanuit de optiek van een elektricien waarbij het vooruit moet gaan (time = money), maar vanuit het perspectief van een bewoner (als het boem zegt, vertel ik het mss niet meer na) en eigenaar (het moet voor de komende 100 jaar goed zijn). En hier is nog nooit een diff gesprongen, behalve toen er een bus wasmiddel lekte op het stopcontact van de wasmachine.
honda4life schreef:
heist_175 schreef:Bv: condens in een lamp in de tuin en je kan niet telewerken, want alles is weg.
Ga dan maar zoeken waar het probleem zit en/of welke kring het is, terwijl de meetings natuurlijk rustig verder denderen...
Je zet alle automaten uit, je differentieel terug aan, automaten één voor één aan tot de differentieel terug springt.
Defecte kring gevonden, deze terug uit, differentieel terug aan en volgende kringen aanzetten.
Hah, jij dacht dat die "fout" zit te wachten op u? Vergeet het maar.
Jij komt aan, de bewoners al in alle staten want ze zitten al x uur zonder elektriciteit en de diff springt niet als jij er bent. Alle zekeringen aan en klaar. En tegen dat je thuis bent, springt de diff terug en kan je terug naar ginder. Gegarandeerd een tevreden klant :)...
Daar sta je dan met een 30mA diff op de ganse installatie... Met een 300mA was alles blijven werken. En bedenk al maar hoe je uw uren gaat aanrekenen: wachten op een diff die springt @€50 per uur?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

FlashBlue schreef:
heist_175 schreef: Liever een klein lek (binnen de normen), dan om de haverklap gans de installatie die springt.
Ik heb veel zin om te zeggen "ik hoop dat gij nooit een veiligheidsfunctie moogt uitoefenen op uw werk".
In bedrijven doet men dat vaak bewust, dat noemt men een IT-net. Niks met Informatietechnologie te maken trouwens, IT staat hier voor Isolé Terre
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

heist_175 schreef:Hah, jij dacht dat die "fout" zit te wachten op u? Vergeet het maar.
Jij komt aan, de bewoners al in alle staten want ze zitten al x uur zonder elektriciteit en de diff springt niet als jij er bent. Alle zekeringen aan en klaar. En tegen dat je thuis bent, springt de diff terug en kan je terug naar ginder. Gegarandeerd een tevreden klant :)...
Daar sta je dan met een 30mA diff op de ganse installatie... Met een 300mA was alles blijven werken. En bedenk al maar hoe je uw uren gaat aanrekenen: wachten op een diff die springt @€50 per uur?
Beetje zeer summiere basiskennis elektriciteit hoort toch wel in elke gezin thuis.
(of een buurman, familielid, ... die je even kan aanspreken en op 5 min aan je deur staat, omdat jij die ook wel eens helpt)

Er is ook NIKS dat zegt hoe groot de foutstroom is hé.
Nogmaals, veelal escaleert het toch snel naar 300mA en meer (maar niet ongevaarlijk in vochtige omstandigheden als het toch te langzaam gaat in de orde van honderden milliseconden).

Wat moet men dan zeggen in TN-netten waarbij men puur rekent op een kortsluitstroom om contact indirect aan te pakken.
Daar heb je geen ~1000 ohm nodig om 300 mA te bereiken, maar ~ 1 ohm voor 200A te bereiken, is ook veilig :wink:
Zelfde vaatwastoestel, zelfde fout hoor...

Differentieels zijn mede een no-brainer in een huishoudinstallatie omdat het uiteraard zeer veilig is (iets minder bedrijfszeker uiteraard).
Het gegeven contact indirect eigenlijk "altijd" opgelost is, zonder kabelberekening te hoeven uitvoeren.
Zie je praktische elektriciens al kabelberekeningen maken, is echt niet zo'n eenvoudige materie hoor!
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Losse "zwevende" automaat tussen tellerkast en bord werd door Eandis verwijderd.
Kabel nu rechtsreeks aangesloten in tellerkast. Ze waren hooguit 15min. binnen :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Installatie is dus wettelijk in orde, alleen jammer van gans de woning op 30mA
Beter is altijd op te splitsen en meerdere diff. Van 30mA te plaatsen.

Zoals het nu is, goedkoop opgelost, wettelijk maar niet handig qua foutzoeken en betrouwbaarheid.
Bijv. Altijd handig om diepvriezer op apparte diff te zetten. Verlichting scheiden van stopcontacten ook altijd handig.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

fvhbrugge schreef:Installatie is dus wettelijk in orde, alleen jammer van gans de woning op 30mA
Hoe vaak springt bij jou eigenlijk de differentieel af?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Even inpikken op dit topic: is het bij een huis van voor bouwjaar 1981 verplicht een hoofddifferentieel én een bijkomende differentieel te hebben?
In een huis dat binnenkort gekeurd moet worden staat enkel een 30mA differentieel, waar heel het huis achter hangt. Ik zou het zelf niet willen maar de eigenaar heeft er geen problemen mee en wil het wel zo laten als het niet afgekeurd wordt.
Als het huis na 1981 gebouwd was zou het duidelijk zijn, daar MOET je er twee hebben. Maar voor 1981 is het niet helemaal duidelijk.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

De keuze van differentieel hangt af van de aardingsweerstand. Tussen de 30 en 100 ohm moet dit 30mA zijn, onder de 30 ohm is 300mA goed in combinatie met een 30mA voor de natte zones. Boven de 100 ohm moet je de aarding verbeteren met aardpikketten te slaan.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Cfr.
https://economie.fgov.be/nl/publicaties ... ment-op-de
Bijlage Boek 1 - Deel 8 - p.241-244

bv.
13. Bescherming van wasruimten, badkamers, stortbadkamers en wasmachines
In afwijking van de bepalingen van punt b. van onderafdeling 4.2.4.3. is het toegelaten het materieel en de
toestellen die zijn toegelaten in wasruimten, stortbad- en badkamers alsook de inrichtingen voor de aansluiting
van wasmachines of vaatwasmachines niet te beschermen met een afzonderlijk differentieelstroominrichting
met een grote of zeer grote gevoeligheid, op voorwaarde dat, in het geval van de bad- en stortbadkamers, de
afstand van 0,60 m die gebruikt wordt in hoofdstuk 7.1. om het volume 2 (beschermingsvolume) van de badkuipen of stortbadkuipen te bepalen, op 1 m wordt gebracht.
Het is eveneens toegelaten éénpolige schakelaars in dienst te laten die geplaatst zijn in de voedingsstroombaan
van een verlichtingstoestel.
14. Bescherming in wasruimten, badkamers en stortbadkamers
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Aarding zit onder de 30 Ohm, dus zelfs met een 300mA zou het ok zijn. De vraag is of enkel een 30mA voldoende zou zijn; vandaag is dat alleszins niet meer zo zelfs al beslis je je hele huis achter de 30mA te hangen. Ik vermoed dat je er twee achter elkaar moet hebben voor de "natte ruimtes", voor als er één moest falen.
Op basis van dat artikel 13 lijkt het er inderdaad op dat een bijkomende differentieelschakelaar niet verplicht is.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Nog een bijkomend vraagje: er wordt altijd gezegd dat je als interne bekabeling (dus voor de zekeringen) in een bord minstens 6mm2 moet gebruiken bij een 40A hoofdzekering, en 10mm2 bij een 63A hoofdzekering. Maar waar in het AREI staat dat eigenlijk?
Je hebt sectie 4.4.1.5 die de toelaatbare stroom in elektrische leidingen beschrijft, maar strikt genomen gaat dat niet volgens mij niet over stroombanen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

SpecialK schreef:Nog een bijkomend vraagje: er wordt altijd gezegd dat je als interne bekabeling (dus voor de zekeringen) in een bord minstens 6mm2 moet gebruiken bij een 40A hoofdzekering, en 10mm2 bij een 63A hoofdzekering. Maar waar in het AREI staat dat eigenlijk?
Je hebt sectie 4.4.1.5 die de toelaatbare stroom in elektrische leidingen beschrijft, maar strikt genomen gaat dat niet volgens mij niet over stroombanen.
Installatiedraad "VOB"
6mm² in open lucht: 41A
10mm² in open lucht: 57A

Ik vind dat je al heel blij mag zijn met deze secties.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Hier is dat intern van bord naar meterkast: 10mm², terwijl 6mm² voldoende is voor de 40A die we nu hebben.
Voor de kabel van de eerste naar de 2de kast is het 6mm² voor een afzekering van 40A.
Nu voor een verwachte verzwaring zijn we natuurlijk blij, das minder werk, maar in de kast zelf zou ook naar 10mm² moeten gaan.
Tenzij de electricien het als volgt aanpast:
63A naar een extra kastje bij het eerste bord en vandaar 2x afzekeren naar 40A voor het bord onder en boven te scheiden.
Dan is het voordeel dat de kast intern geen aanpassingen moeten hebben.
Den electricien sprak van bruggen die aangepast moeten worden?
Ken er ook niet veel van, daarmee dat ik een electricien dit laat doen.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

cfr. AREI Bijlage aan Boek 1 p.102 Tabel 4.11

10 mm² automaat 63A
6 mm² automaat 40 A
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Ja, maar dat stuk gaat eigenlijk over de leidingen, niet over de verdeelkast.

Als je bv een 63A hoofdautomaat hebt, en in je verdeelkast hangen enkel twee 16A automaten, dan zou je kunnen denken dat een 6mm2 kabel voldoende is, want de totale stroom kan nooit meer dan 32A worden. En toch mag dat niet geloof ik, al vind ik niet meteen een artikel dat uitlegt waarom.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

Fyi
https://www.fluvius.be/sites/fluvius/fi ... vius_0.pdf p25

En wat indien het om één of andere reden fout loopt op de (door)verbinding(skabel) tussen het hoofdverdeelbord en de meterkast?
Het is en blijft een bescherming tegen overstroom, nee?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

SpecialK schreef:Ja, maar dat stuk gaat eigenlijk over de leidingen, niet over de verdeelkast.

Als je bv een 63A hoofdautomaat hebt, en in je verdeelkast hangen enkel twee 16A automaten, dan zou je kunnen denken dat een 6mm2 kabel voldoende is, want de totale stroom kan nooit meer dan 32A worden. En toch mag dat niet geloof ik, al vind ik niet meteen een artikel dat uitlegt waarom.
Je kan er in bepaalde gevallen zeker met weg komen mits een aantal voorwaarden in de industrie.
Maar waat zijn we over bezig... enkele euro's besparen op enkele mm² koper?

Het AREI huishoudelijk is simpel en dummy-proof gemaakt voor sommige cowboys/dhz die zichzelf elekricien durven noemen.
Ja daar zitten een aantal eigenaardigheden in als je vertrouwd ermee bent, maar in dat opzicht wel begrijpbaar.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Ik had een tijd geleden contact met Fluf.
En het is zowieso:
- 40A ==> 6mm² minimum
- 63A ==> 10mm²

Dat word ook de keurder genoteerd in het verslag, kabel tussen bord-meter.

Het is om inderdaad een overspanning te beveiligen dat de kabel niet smelt, maar de zeker van de meter tijdig afspringt.
Misschien een zeldzaamheid.
Maar eerder, wat hier al gezegd is, de kiekens die misschien denken, oh, ik heb 63A.
Ik pas de kast kan, maar vergeet effe de kabel tussen kast en meter.
Want ja, dat zullen ze niet laten herkeuren.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”