Mijn dochter kocht onlangs een volledig gerenoveerde eensgezinswoning in Gent (9040).
Zoals wettelijk verplicht werd het keuringsverslag overhandigd bij de akte. De installatie "voldoet aan het AREI" .
So far so good.
De installatie zelf ziet er verzorgd en compleet uit, voldoende stopcontacten, meer dan dan 20 kringen
Toch had ik enkele bedenkingen:
- Ik stel vast dat de differentieel van 30mA (bijna) onmiddellijk achter de hoofddifferentieel van 300mA staat (buiten één kring met één stopcontact staat de hele woning achter de 30mA).
Niet dat ik daar een probleem mee heb, vroeg mij gewoon af, of dit de nieuwe manier van werken is? - Ik stel vast dat de kabel die de tellerkast verbindt met het hoofdbord onderbroken is, en er hangt een losse automaat tussen (2 * 40A). zie foto. Heel waarschijnlijk werd de tellerkast geplaatst voor een werfbord, en hebben ze na de renovatie gewoon de zekeringskast op die manier verbonden.
Fluvius moet dus langskomen om de kabel van het bord direct aan te sluiten in de tellerkast (en zal hiervoor een kost aanrekenen)!
Begrijp niet dat dit op die manier gekeurd is (+ gevaar voor electrocutie)? - Bij de installatie ligt een ééndraad schema en de situatieschema's.
Hoewel heel compleet, denk ik niet dat deze voldoet aan het AREI.- - De stroombanen staan wel gelabeled van A tot W ...
- Binnen de stroombanen zijn er geen volgnummers bij de gebruikers (B1, B2, ..). Alle stopcontacten, schakelaars en lichtpunten hebben wel een apart nummer (resp. SO01, SO02, ..., S1, S2, ..., La1, La2) die je ook terugvindt op de situatieschetsen.
Indien niet, hoe kan zoiets een postitieve keuring krijgen?
Ik vind het héél onoverzichtelijk om uit te vissen welk stopcontact bij welke kring hoort .. - - De stroombanen staan wel gelabeled van A tot W ...
[aantal zaken verwijderd voor privacy]