Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Alsof een student van pakweg 20 moet wakker liggen van een oud pekes virus, de gemiddelde leeftijd is ondertussen opgeschoven naar 83 jaar.
Hoe erg is die curve nu eigenlijk terug naar boven gegaan sinds de versoepeling van de lockdown ? X2 ? X3 ?
Bekijk het op 1 jaar en je ziet amper een bultje....
Wat mogen we daar uit concluderen ?
Dat vooral het afschaffen van massa events die curve geflattend heeft ?
Dat we ons vooral aan alle maatregelen gehouden hebben ?
Dat het geen hol uitmaakt, die mondmaskers en die 1,5 meter ?
Dat het virus "moe" was ?
Dat we het nooit gaan weten ?
Soit, we zijn dus de zomer door gekomen met vooral veel (media & politieke) poespas, maar met heel weinig doden of hospitalisaties.
We hebben gefret, gezopen & gevlogen waar & naar waar we maar wilden en wat is er gebeurd ? Niks, nada, noppes...
Hebben we een leuke tijd gehad ? Had men die media en politieke poespas weggelaten waarschijnlijk wel
Hoe erg is die curve nu eigenlijk terug naar boven gegaan sinds de versoepeling van de lockdown ? X2 ? X3 ?
Soit, we zijn dus de zomer door gekomen met vooral veel (media & politieke) poespas, maar met heel weinig doden of hospitalisaties.
We hebben gefret, gezopen & gevlogen waar & naar waar we maar wilden en wat is er gebeurd ? Niks, nada, noppes...
Hebben we een leuke tijd gehad ? Had men die media en politieke poespas weggelaten waarschijnlijk wel
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
De zomer is nog niet voorbij. Ondertussen zijn we 8 mutaties verder, op subniveau en zonder de duizenden varianten mee te rekenen.
1 op 5 patiënten ontwikkelt ernstige symptomen die niet altijd tot een hospitalisatie leiden, maar hun effecten op lange termijn wel hebben.
Veel mensen die hun ziekte thuis doorstaan doen er maanden over om terug iets of wat op de been te geraken en die cijfers kennen we niet (volledig). Het is dus wel iets meer dan de grafiekjes die dagelijks in de pers verschijnen waar men aan mind setting doet. We gaan daar trouwens nog verassingen te zien krijgen.
Ik hoop voor ieder van ons hier op userbase dat we niet te maken krijgen met SARS-coV-2 en de ziekte Covid-19. Spijtig genoeg heeft mijn omgeving er wel mee te maken gehad en dan is het geen nada noppes of niks meer. En dat hoeven dus niet altijd letale gevallen te zijn en zeker geen 83-plussers...
1 op 5 patiënten ontwikkelt ernstige symptomen die niet altijd tot een hospitalisatie leiden, maar hun effecten op lange termijn wel hebben.
Veel mensen die hun ziekte thuis doorstaan doen er maanden over om terug iets of wat op de been te geraken en die cijfers kennen we niet (volledig). Het is dus wel iets meer dan de grafiekjes die dagelijks in de pers verschijnen waar men aan mind setting doet. We gaan daar trouwens nog verassingen te zien krijgen.
Ik hoop voor ieder van ons hier op userbase dat we niet te maken krijgen met SARS-coV-2 en de ziekte Covid-19. Spijtig genoeg heeft mijn omgeving er wel mee te maken gehad en dan is het geen nada noppes of niks meer. En dat hoeven dus niet altijd letale gevallen te zijn en zeker geen 83-plussers...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Hallucinant, dégoutant en wat weet ik nog allemaal...
Europa laat voormalige topman van farmalobby mee beslissen over miljoenencontracten Covid-vaccins
Volledig artikel achter betaalmuur
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/eu ... ~a08ac32c/
Europa laat voormalige topman van farmalobby mee beslissen over miljoenencontracten Covid-vaccins
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- timmermc
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 35 keer
Wel jammer dat dit soort informatie (voor wat het waard is) altijd achter een muur geplaatst word.Jack Daniels schreef:Hallucinant, dégoutant en wat weet ik nog allemaal...
Doet wel (weeral) vragen oprijzen ivm farmalobby en Covid...
Aan zee schijnt de zon altijd...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
Een betaalmuur van ca 7€/maand is niet onoverkomelijk voor iemand die informatie doelbewust opzoekt...
Het gehakketak omtrent Jambon e.a. toneelspelers is immers maar "gratis" brood en spelen
Het gehakketak omtrent Jambon e.a. toneelspelers is immers maar "gratis" brood en spelen
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Een stukje uit dat artikel
“Geen belangenvermenging”
Bergström zelf verdedigt zich. “Ik werk al drie jaar niet meer voor de industrie, dus ik zie geen belangenvermenging.” Dat de Zweed vandaag geen enkele band meer zou hebben met de farma-industrie, klopt echter niet. Want Bergström is partner in een consultancybedrijf dat farmabedrijven als klant heeft én hij is eigenaar van de softwarefirma PharmaCCX, een start-up die in de sector actief is.
“Dat klopt”, geeft Bergström toe. “Ik ben de medeoprichter van een bedrijfje dat een platform bouwt voor prijsonderhandelingen tussen de kopers van geneesmiddelen — zoals overheden of ziekteverzekeraars — en farmabedrijven. Maar nogmaals, dat is volgens mij geen probleem in het licht van mijn rol als onderhandelaar. Ik begrijp dat sommige mensen sceptisch zijn, maar ik doe mijn job zeer integer en ik vraag om mijn werk en dat van de andere onderhandelaars te beoordelen op het moment dat alle deals afgerond zijn. Ik wil er verder nog op wijzen dat ik niet zelf gevraagd heb om in het team te zitten. Ik ben aangesteld door de lidstaten.”
Op het kabinet van EU-commissaris Kyriakides wil men geen commentaar kwijt over de zakelijke belangen van Bergström en zijn opmerkelijke cv. Het wijst er enkel op dat elk lid van het onderhandelingsteam een contract heeft getekend waarin hij of zij verklaart dat er geen belangenconflict is. Als we het kabinet vragen wat de exacte definitie van een belangenconflict in zo’n overeenkomst is, krijgen we geen antwoord. Het lijkt alsof men de discussie liefst zo snel mogelijk wil begraven. Van de aangekondigde transparantie komt weinig in huis. Een strategie die door heel wat Europese waarnemers als gevaarlijk bestempeld wordt.
“Geen belangenvermenging”
Bergström zelf verdedigt zich. “Ik werk al drie jaar niet meer voor de industrie, dus ik zie geen belangenvermenging.” Dat de Zweed vandaag geen enkele band meer zou hebben met de farma-industrie, klopt echter niet. Want Bergström is partner in een consultancybedrijf dat farmabedrijven als klant heeft én hij is eigenaar van de softwarefirma PharmaCCX, een start-up die in de sector actief is.
“Dat klopt”, geeft Bergström toe. “Ik ben de medeoprichter van een bedrijfje dat een platform bouwt voor prijsonderhandelingen tussen de kopers van geneesmiddelen — zoals overheden of ziekteverzekeraars — en farmabedrijven. Maar nogmaals, dat is volgens mij geen probleem in het licht van mijn rol als onderhandelaar. Ik begrijp dat sommige mensen sceptisch zijn, maar ik doe mijn job zeer integer en ik vraag om mijn werk en dat van de andere onderhandelaars te beoordelen op het moment dat alle deals afgerond zijn. Ik wil er verder nog op wijzen dat ik niet zelf gevraagd heb om in het team te zitten. Ik ben aangesteld door de lidstaten.”
Op het kabinet van EU-commissaris Kyriakides wil men geen commentaar kwijt over de zakelijke belangen van Bergström en zijn opmerkelijke cv. Het wijst er enkel op dat elk lid van het onderhandelingsteam een contract heeft getekend waarin hij of zij verklaart dat er geen belangenconflict is. Als we het kabinet vragen wat de exacte definitie van een belangenconflict in zo’n overeenkomst is, krijgen we geen antwoord. Het lijkt alsof men de discussie liefst zo snel mogelijk wil begraven. Van de aangekondigde transparantie komt weinig in huis. Een strategie die door heel wat Europese waarnemers als gevaarlijk bestempeld wordt.
-
- Elite Poster
Wat een drukte allemaal, alsof we in de krant gaan lezen waarom sommige landen "gratis" geld gaan krijgen van Mw Lagarde en andere landen dan weer niet
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 22 keer
Hetzelfde deze week in de kranten ivm de 7 miljard die België krijgt als steun voor de tijdelijke werkloosheid door corona.
Goed nieuws, zou je denken, dat we ook eens iets krijgen ipv altijd te moeten betalen.
Maar helemaal achteraan stond dan dat het hier gaat om een lening die moet terug betaald worden.
Goed nieuws, zou je denken, dat we ook eens iets krijgen ipv altijd te moeten betalen.
Maar helemaal achteraan stond dan dat het hier gaat om een lening die moet terug betaald worden.
-
- Elite Poster
Mw Lagarde heeft een pot van 750 miljard waarvan 360 miljard "gratis"! Onze belgische baronie is duidelijk geen beste vriendjes met de ECB dus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Ik weet dat ze mijn geld terug gaan nemen maar toch willen ze in corona tijden(zit in medisch deeltijds) de uitkeringen hoger trekken naar de tijdelijke werkloosheids niveaus. Waarom mag ik dat zelf niet bepalen of ik dit wil of niet?phil48 schreef:Hetzelfde deze week in de kranten ivm de 7 miljard die België krijgt als steun voor de tijdelijke werkloosheid door corona.
.
Heb mijn werkgever alvast gevraagd om enkele maanden bedrijfsvoorheffing meer in te houden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 13 keer
https://www.demorgen.be/nieuws/google-d ... ~b00265aa/iceke schreef:Alsof een student van pakweg 20 moet wakker liggen van een oud pekes virus, de gemiddelde leeftijd is ondertussen opgeschoven naar 83 jaar.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 22 keer
Gelezen en wat blijkt ?
Van Gucht spreekt zichzelf weer tegen. In Antwerpen werden strenge maatregelen genomen en de curve begon te dalen.
In Brussel namen ze véél minder strenge maatregelen (bv geen avondklok) en ook daar begon de curve (zij het iets trager) af te vlakken.
Van Gucht spreekt zichzelf weer tegen. In Antwerpen werden strenge maatregelen genomen en de curve begon te dalen.
In Brussel namen ze véél minder strenge maatregelen (bv geen avondklok) en ook daar begon de curve (zij het iets trager) af te vlakken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
phil48 schreef:Gelezen en wat blijkt ?
nu eventjes onderwijs afwachten en kijken hoe dat loopt
- petrol242
- Elite Poster
@phil48 : Omdat de 'maatregelen' na de opflakkering (een volgende tweede golf moet nog komen) an sich geen reet uitmaken. Maar de perceptie is eventjes terug gebracht waardoor de bevolking wat meer is thuis gebleven en de échte maatregelen wat meer is gaan toepassen.
Maar de dubbele moraliteit tussen sociaal weefsel en professionele omgeving gaat ons nog parten spelen. De scholen starten op, de shutdowns in de groot industrie gaan eindelijk van start gaan met letterlijk een pak volksverhuizingen van over de grenzen heen. Zoals 1207 zegt, even afwachten...
De media gebruikt alle termen door elkaar als in een Griekse salade. Twee vals positieve cases zijn dan in jouw ogen plots twee vals positieve testen. Voor de tienduizendste keer, de PCR test is 100% waterdicht. Positief is positief voor SARS-CoV-2. Nergens is er sprake van een vals positieve PCR test, maar is er sprake van "cases".
De tourleiding geeft trouwens toe een serologische opvolging te doen, die totaal niet in staat is een SARS-CoV-2 besmetting uit te sluiten. Maar in de tour draait om veel, heel veel geld.
Maar de dubbele moraliteit tussen sociaal weefsel en professionele omgeving gaat ons nog parten spelen. De scholen starten op, de shutdowns in de groot industrie gaan eindelijk van start gaan met letterlijk een pak volksverhuizingen van over de grenzen heen. Zoals 1207 zegt, even afwachten...
iceke schreef:Wel grappig natuurlijk, die test is waterdicht...tot er 2 positief testen in de tdf, dan zijn het ineens alle 2 vals positieve
De media gebruikt alle termen door elkaar als in een Griekse salade. Twee vals positieve cases zijn dan in jouw ogen plots twee vals positieve testen. Voor de tienduizendste keer, de PCR test is 100% waterdicht. Positief is positief voor SARS-CoV-2. Nergens is er sprake van een vals positieve PCR test, maar is er sprake van "cases".
De tourleiding geeft trouwens toe een serologische opvolging te doen, die totaal niet in staat is een SARS-CoV-2 besmetting uit te sluiten. Maar in de tour draait om veel, heel veel geld.
- iceke
- Elite Poster
https://lci.rivm.nl/covid-19-testbeleid ... 20klachtenpetrol242 schreef:Voor de tienduizendste keer, de PCR test is 100% waterdicht. Positief is positief voor SARS-CoV-2. Nergens is er sprake van een vals positieve PCR test, maar is er sprake van "cases".
Aselect asymptomatisch testen en fout-positieve testuitslagen
Grootschalig testen van asymptomatische personen met behulp van RT-PCR kan helpen om mensen zonder klachten op te sporen, maar ook aanleiding geven tot relatief veel fout-positieve testuitslagen. In het algemeen geldt dat, ook bij testen met een zeer hoge specificiteit zoals de SARS-CoV-2 PCR, een positief testresultaat in een populatie met een lage incidentie niet altijd wijst op een SARS-CoV-2-infectie, zeker als zwak positieve uitslagen worden verkregen. Met andere woorden, er is een lage positief voorspellende waarde [20]. In deze context kunnen positieve testuitslagen ten onrechte geïnterpreteerd worden als een infectie, met onterechte maatregelen als gevolg. Echter, juist zwak-positieve signalen kunnen bij hertesten een negatieve uitslag opleveren. In dit kader zou het zou beter zijn deze (onverwachte) bevindingen te confirmeren door een herhaalde afname enkele dagen later en zo van een juiste interpretatie te voorzien. De meerwaarde van het vinden van zwak-positieve personen is beperkt, tenzij dat onderdeel is van een BCO.
- petrol242
- Elite Poster
Pfff, voor de laatste keer zal ik nog eens een poging doen en dan moogt ge er daarna van denken wat ge wilt...
Bij een positieve PCR test is de testpersoon, ongeacht de virusload, altijd in aanraking gekomen, besmet dus, met het virus. Gelieve ook de definitie van 'besmet' en 'besmettelijk' niet door elkaar te halen. Op dat moment moeten de toeters afgaan en de nodige maatregelen en opvolgingsonderzoeken gebeuren. Als dan blijkt dat de persoon geen actieve Covid-19 ontwikkelt, des te beter. Maar je kan dan bezwaarlijk de PCR test als 'vals positief' bestempelen. De meeste mensen kennen nog niet eens het onderscheid tussen SARS-CoV-2 en Covid-19. In de pers en in communicatie naar de bevolking wordt die fout keer na keer gemaakt en dat is nog steeds een spijtige zaak. Een mooi voorbeeld daar van :
Men is wel degelijk geïnfecteerd maar ontwikkelt geen Covid-19. Beter zou zijn geweest :
Als een positieve PCR uitslag in twijfel wordt getrokken moeten ze alle rechtszaken met een uitspraak op basis van genetisch bewijs overdoen. Maar dat gebeurt uiteraard niet om de begrijpelijke rede van de 100% accuraatheid bij een positieve uitslag.
Omgekeerd echter bestaat er wel een vals negatieve uitslag en sluit die een besmetting niet uit. En dat percentage ligt, spijtig genoeg, nog steeds vrij hoog.
Zoals ik dus (nogmaals) schrijf bestaat er geen vals positief op de aanwezigheid van SARS-CoV-2 wat een PCR test dus doet. Het is er of het is er niet geweest. Uiteraard zegt dat niets over de ontwikkeling van de ziekte Covid-19 en een actieve infectie, maar is er wel een zeer sterke correlatie. Het aantal gevallen met een zeer lage hoeveelheid viraal materiaal is trouwens op dit moment zeer klein.
De twee gevallen in de TDF waren een serologische opvolging (snelle antigenen test) die zeer onbetrouwbaar is, die geen aanwezigheid van viraal materiaal aantoont en ook geen ontwikkeling van een huidig Covid-19 ziektebeeld.
Bij een positieve PCR test is de testpersoon, ongeacht de virusload, altijd in aanraking gekomen, besmet dus, met het virus. Gelieve ook de definitie van 'besmet' en 'besmettelijk' niet door elkaar te halen. Op dat moment moeten de toeters afgaan en de nodige maatregelen en opvolgingsonderzoeken gebeuren. Als dan blijkt dat de persoon geen actieve Covid-19 ontwikkelt, des te beter. Maar je kan dan bezwaarlijk de PCR test als 'vals positief' bestempelen. De meeste mensen kennen nog niet eens het onderscheid tussen SARS-CoV-2 en Covid-19. In de pers en in communicatie naar de bevolking wordt die fout keer na keer gemaakt en dat is nog steeds een spijtige zaak. Een mooi voorbeeld daar van :
ook bij testen met een zeer hoge specificiteit zoals de SARS-CoV-2 PCR, een positief testresultaat in een populatie met een lage incidentie niet altijd wijst op een SARS-CoV-2-infectie,
Men is wel degelijk geïnfecteerd maar ontwikkelt geen Covid-19. Beter zou zijn geweest :
ook bij testen met een zeer hoge specificiteit zoals de SARS-CoV-2 PCR, een positief testresultaat in een populatie met een lage incidentie niet altijd wijst op Covid-19
Als een positieve PCR uitslag in twijfel wordt getrokken moeten ze alle rechtszaken met een uitspraak op basis van genetisch bewijs overdoen. Maar dat gebeurt uiteraard niet om de begrijpelijke rede van de 100% accuraatheid bij een positieve uitslag.
Omgekeerd echter bestaat er wel een vals negatieve uitslag en sluit die een besmetting niet uit. En dat percentage ligt, spijtig genoeg, nog steeds vrij hoog.
Zoals ik dus (nogmaals) schrijf bestaat er geen vals positief op de aanwezigheid van SARS-CoV-2 wat een PCR test dus doet. Het is er of het is er niet geweest. Uiteraard zegt dat niets over de ontwikkeling van de ziekte Covid-19 en een actieve infectie, maar is er wel een zeer sterke correlatie. Het aantal gevallen met een zeer lage hoeveelheid viraal materiaal is trouwens op dit moment zeer klein.
De twee gevallen in de TDF waren een serologische opvolging (snelle antigenen test) die zeer onbetrouwbaar is, die geen aanwezigheid van viraal materiaal aantoont en ook geen ontwikkeling van een huidig Covid-19 ziektebeeld.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 9 keer
Nogal domme opmerking, want de PCR test geeft ook een positief resultaat bij aanwezigheid van resten RNA, het betreffende virus hoeft zelfs niet meer actief te zijn (waardoor die 'besmette' persoon niet eens zelf besmettelijk meer is), en die rest kan u ergens 'opgedaan' hebben zonder ziek te worden.petrol242 schreef:Als een positieve PCR uitslag in twijfel wordt getrokken moeten ze alle rechtszaken met een uitspraak op basis van genetisch bewijs overdoen. Maar dat gebeurt uiteraard niet om de begrijpelijke rede van de 100% accuraatheid bij een positieve uitslag.
En ook dat zijn dus foute positieven die men maar gretig blijft meetellen.
Want ondanks de vele beweringen, er bestaat nog steeds geen test die perfect alleen op SarsCov2 test. Er bestaan alleen PCR testen die op RNA testen, en sommige zouden alleen op SARS related RNA reageren, maar ook daarover lopen de meningen nog steeds ver uit elkaar.
En zelfs al moest het alleen op SarsCov2 reageren, dan blijft de grote discussie nog steeds van hoeveel herhalingen men moet hanteren bij de analyse. Sommige landen hanteren 42 cycli, wat de kans op een positief resultaat lager maakt (mogelijke false negatives dus), de uitvinder van de test heeft het op 45 a 46 gezet voor het meest juiste resultaat, en in de USA gaat men tot 52 en soms 54 cycli.
En dat zou tevens de reden kunnen zijn dat er met momenten plots heel veel besmettingen bijkomen in de USA want het is bewezen dat teveel herhalen uiteindelijk altijd of veel foutieve positieve resultaten geeft.
En ik heb nog nergens kunnen vinden hoeveel cycli men in Belgie hanteert, en of alle labo's hetzelfde aantal toepassen.. Wat toch een vrij belangrijk detail is om te weten IMHO...
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
In BE ook al heel lang én in Luik zijn ze inventief door testen te poolen:phil48 schreef:In de US hebben ze intussen de speekseltest. Weet niet of die betrouwbaarder is, maar in ieder geval veel aangenamer dan zo'n lang stokje in je neus
17/08 https://www.standaard.be/cnt/dmf20200817_94277448
18/08 https://www.standaard.be/cnt/dmf20200817_97566097
De meest gebruikte test vandaag verloopt via een uitstrijkje in de neus of in de keel. De methode is nogal pijnlijk, zeker bij kinderen. De speekseltest maakt komaf met dat ongemak. Het volstaat in een te bakje te spuwen. ‘Als we op grote schaal in scholen zullen testen, biedt dat een aardig voordeel’, meent Goossens.
Een ander groot voordeel van de speekseltest is dat iedereen ze zelf kan uitvoeren, er is in principe geen arts of verpleegkundige voor nodig. Dat kan de belasting voor de eerstelijnszorg verkleinen. Allemaal winst in tijd en kosten.
Aan de analyse naderhand verandert niets, het gaat net als bij neus- of keelstalen om een PCR-test.
Bovendien zullen ze in Luik speekselstalen per zes testen. Bij negatief kan er meteen een hele groep groen licht krijgen, bij positief worden de stalen individueel opnieuw getest, met apart gehouden speeksel. ‘Deze pooling gaat sneller, drijft de capaciteit op en drukt de prijs aanzienlijk’, zegt Bureau.
- petrol242
- Elite Poster
Vooral deze is eentje om in te kaderen :
En dan deze, ook een goeike, alsof zou een PCR test virussen opsporen
Dus blijf even bij de les zou ik zeggen :
Een PCR test zal altijd maar een stuk, in dit geval RNA, opsporen. En jawel, de PCR voor het opsporen van SARS-CoV-2 is wél heel specifiek voor het genoom van SARS-CoV-2. Dat en niets anders. Dat is net de bedoeling bij de polymerase, het vermeerderen van het te detecteren genoom en uiteindelijk het aantonen van het te detecteren genoom. Een stuk genoom dat in dit geval heel specifiek van SARS-CoV-2 komt en waarmee het specifiek viraal materiaal aangetoond kan worden. Daarom was het zo belangrijk dat het genoom van SARS-CoV-2 zo snel mogelijk in kaart werd gebracht.
En ook jawel, de PCR test wordt gebruikt voor DNA-bepalingen in forensisch onderzoek. Het is de PCR test die aantoont of jouw DNA op het moordwapen of in die haarfolikel zit... Dus zo dom was die opmerking nu ook weer niet, maar ik denk dat je niet goed mee was wat ik er mee bedoelde.
En dan die cycli... Het aantal polymerase stappen is enkel van belang bij de kwantitatieve qPCR test maar moet voldoende hoog zijn theoretisch een 20-tal) om aan detectie te komen. Waarom zou daar geen consensus over zijn? Daar ga je wel heel stevig de mist in door te stellen dat bij teveel stappen er een vals positief zou komen. Meer nog, hoe hoger het aantal polymerase stappen, hoe accurater. Ook even bedenken dat het hier om een logaritmische vermeerdering gaat hé. Na een dertigtal cycli zitten we reeds om en bij een miljard ketens.
Tot slot slaag jij er ook in om een besmetting en besmettelijkheid door elkaar te halen ondanks dat ik daar de aandacht op vestigde in een eerdere 'domme' opmerking.
Als je niet beter te doen hebt dan mensen die zelf PCR testen hebben uitgevoerd hun opmerkingen dom te noemen, raad ik je aan om nog eens heel nauwkeurig die 'domme' opmerkingen na te lezen want over RT-PCR slaag je de bal niet een klein beetje mis. Je hebt een klepel zien hangen en denkt er een klok mee te kunnen luiden.680x0 schreef:Want ondanks de vele beweringen, er bestaat nog steeds geen test die perfect alleen op SarsCov2 test.
En dan deze, ook een goeike, alsof zou een PCR test virussen opsporen
Allez nu zeg, we hebben op google wat gevonden...want de PCR test geeft ook een positief resultaat bij aanwezigheid van resten RNA, het betreffende virus hoeft zelfs niet meer actief te zijn
Dus blijf even bij de les zou ik zeggen :
Een PCR test zal altijd maar een stuk, in dit geval RNA, opsporen. En jawel, de PCR voor het opsporen van SARS-CoV-2 is wél heel specifiek voor het genoom van SARS-CoV-2. Dat en niets anders. Dat is net de bedoeling bij de polymerase, het vermeerderen van het te detecteren genoom en uiteindelijk het aantonen van het te detecteren genoom. Een stuk genoom dat in dit geval heel specifiek van SARS-CoV-2 komt en waarmee het specifiek viraal materiaal aangetoond kan worden. Daarom was het zo belangrijk dat het genoom van SARS-CoV-2 zo snel mogelijk in kaart werd gebracht.
En ook jawel, de PCR test wordt gebruikt voor DNA-bepalingen in forensisch onderzoek. Het is de PCR test die aantoont of jouw DNA op het moordwapen of in die haarfolikel zit... Dus zo dom was die opmerking nu ook weer niet, maar ik denk dat je niet goed mee was wat ik er mee bedoelde.
En dan die cycli... Het aantal polymerase stappen is enkel van belang bij de kwantitatieve qPCR test maar moet voldoende hoog zijn theoretisch een 20-tal) om aan detectie te komen. Waarom zou daar geen consensus over zijn? Daar ga je wel heel stevig de mist in door te stellen dat bij teveel stappen er een vals positief zou komen. Meer nog, hoe hoger het aantal polymerase stappen, hoe accurater. Ook even bedenken dat het hier om een logaritmische vermeerdering gaat hé. Na een dertigtal cycli zitten we reeds om en bij een miljard ketens.
Tot slot slaag jij er ook in om een besmetting en besmettelijkheid door elkaar te halen ondanks dat ik daar de aandacht op vestigde in een eerdere 'domme' opmerking.
- iceke
- Elite Poster
Dat is idd heel simplistisch
achter paywall
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200901_97790286
deze niet
https://www.nytimes.com/2020/08/29/heal ... sting.html
Nog eens :
Die test trekt op geen hol, niet omdat ze niet accuraat genoeg is, wel omdat ze verkeerd ingezet wordt.
Goed = Iemand heeft (alle) symptomen van Covid19, men gaat testen of er een SARS-CoV-2 besmetting plaats vond.
Niet Goed = men gaat breed testen en uit dat aantal besmettingen conclusies trekken of maatregelen nemen.
Waarom dat niet goed is, is ondertussen al 20 keer gezegd : Uiteindelijk zegt die test niks over wanneer die besmetting heeft plaats gevonden of hoe besmettelijk die persoon is.
achter paywall
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200901_97790286
deze niet
https://www.nytimes.com/2020/08/29/heal ... sting.html
Nog eens :
Die test trekt op geen hol, niet omdat ze niet accuraat genoeg is, wel omdat ze verkeerd ingezet wordt.
Goed = Iemand heeft (alle) symptomen van Covid19, men gaat testen of er een SARS-CoV-2 besmetting plaats vond.
Niet Goed = men gaat breed testen en uit dat aantal besmettingen conclusies trekken of maatregelen nemen.
Waarom dat niet goed is, is ondertussen al 20 keer gezegd : Uiteindelijk zegt die test niks over wanneer die besmetting heeft plaats gevonden of hoe besmettelijk die persoon is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Wel goed dat breed testen.
Je test positief en gaat 14 dagen in quarantaine.
En dus is er nul kans om iemand te besmetten.
Wel een kans dat je voor niks in quarantaine bent gegaan.
14 dagen van je leven opgeofferd voor ons algemeen belang
Dank u om hier niet verder over te zeuren of te neuten.
Je test positief en gaat 14 dagen in quarantaine.
En dus is er nul kans om iemand te besmetten.
Wel een kans dat je voor niks in quarantaine bent gegaan.
14 dagen van je leven opgeofferd voor ons algemeen belang
Dank u om hier niet verder over te zeuren of te neuten.
- iceke
- Elite Poster
Zo simpel is het niet...of was het maar zo simpel....
trek uw redenering door en zet iedereen 14 dagen in quarantaine, dan zijn we binnen 14 dagen van heel dit gedoe af en is er geen covid19 meer ??
trek uw redenering door en zet iedereen 14 dagen in quarantaine, dan zijn we binnen 14 dagen van heel dit gedoe af en is er geen covid19 meer ??
- heist_175
- Elite Poster
Als telewerker zit ik niets in met die 14dagen, hoewel het op papier beter klinkt dan de realiteit,
maar mijn kinderen gaan ook naar school en moeten dan ook 14 dagen thuis blijven: dat is al minder evident - wie zorgt ervoor dat ze de leerstof kunnen inhalen etc?
Ik zou niet te licht over "14 dagen quarantaine" overgaan...
maar mijn kinderen gaan ook naar school en moeten dan ook 14 dagen thuis blijven: dat is al minder evident - wie zorgt ervoor dat ze de leerstof kunnen inhalen etc?
Ik zou niet te licht over "14 dagen quarantaine" overgaan...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Of profiteurs? Moet je aantonen dat je 2 dagen in het buitenland geweest bent of enkel dat formuliertje invullen?
Hier wou een collega er al onderuit muizen door in quarantaine te gaan omdat ze uit een oranje zone kwamen.
Komaan, dat begint doorzichtig te worden. Op maandag middag thuis komen en dan bellen dat ze om 13u niet kunnen starten omdat ze in quarantaine moeten.
Na overleg met het diensthoofd dan toch maar gestart om 15u. Denk niet dat het hem in dank werd afgenomen.
Hier wou een collega er al onderuit muizen door in quarantaine te gaan omdat ze uit een oranje zone kwamen.
Komaan, dat begint doorzichtig te worden. Op maandag middag thuis komen en dan bellen dat ze om 13u niet kunnen starten omdat ze in quarantaine moeten.
Na overleg met het diensthoofd dan toch maar gestart om 15u. Denk niet dat het hem in dank werd afgenomen.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 386 keer
Iig zullen we nog maanden, zoniet jaren (want vergeet niet dat een vaccin nog geen garantie is), deze toestand meeslepen omdat we geen draagvlak willen creëren voor harde maatregelen die het virus quasi volledig zouden elimineren en heropflakkeringen meteen lokaal zouden indijken. Daarmee worden ook de inspanningen van de bevolking van maart m.i. grotendeels teniet gedaan, de enige verdienste is wel dat het Italiaanse toestanden heeft kunnen vermijden (voorlopig toch). En straks, als een vaccin niet lijkt te lukken, zal men toch weer die harde maatregelen moeten overwegen, en is alles wat we nu doen puur tijdsverlies gebleken.
Ik vraag me af hoe de toekomst zal terugkijken op hoe wij deze crisis aangepakt hebben, en of deze toestand langer zal duren met meer gevallen en doden dan de Spaanse griep van meer dan 100 jaar geleden, omdat wij niet in staat zijn om de lessen van toen toe te passen, ook al beschikken we over veel betere kennis en technologie dan in die tijd het geval was.
Soit, media houdt het weer stil maar gisteren hebben we weer een sombere mijlpaal bereikt: we hebben het bronland China ingehaald qua totaal aantal gevallen (het propagandacijfer weliswaar). We doen het ook al slechter dan Zweden. En met die scholen open zal de toename al gauw weer beginnen opflakkeren.
Ik vraag me af hoe de toekomst zal terugkijken op hoe wij deze crisis aangepakt hebben, en of deze toestand langer zal duren met meer gevallen en doden dan de Spaanse griep van meer dan 100 jaar geleden, omdat wij niet in staat zijn om de lessen van toen toe te passen, ook al beschikken we over veel betere kennis en technologie dan in die tijd het geval was.
Soit, media houdt het weer stil maar gisteren hebben we weer een sombere mijlpaal bereikt: we hebben het bronland China ingehaald qua totaal aantal gevallen (het propagandacijfer weliswaar). We doen het ook al slechter dan Zweden. En met die scholen open zal de toename al gauw weer beginnen opflakkeren.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 02 sep 2020, 08:59, in totaal 4 gewijzigd.
- iceke
- Elite Poster
Achja, den ene wil zo snel mogelijk in quarantaine om nog 14 dagen extra uit te slapen, den andere wil vooral niet in quarantaine omdat het zijn zaak/financieen/familieleden schaadt. Giet daar dan nog een test over die niks zegt over het al dan niet besmettelijk zijn en je zit terug in de realiteit van dit apenland.
En ondertussen zijn de ziekenhuizen zogoed als leeg, geen covid, maar ook door patiënten die er eigenlijk zouden moeten liggen maar uit schrik alles nog maar ff uitstellen.
En ondertussen zijn de ziekenhuizen zogoed als leeg, geen covid, maar ook door patiënten die er eigenlijk zouden moeten liggen maar uit schrik alles nog maar ff uitstellen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
En dan lees je over de mondmaskerplicht op school, wat een farce. In het klaslokaal, waar de kindjes toch op een respectabele afstand van elkaar zitten/gezet kunnen worden, is een mondmasker verplicht. Op het speelplein van school, waar de kindjes zowat rechtstreeks met elkaar in contact komen, daar is een mondmasker dan niet verplicht. Man, man, man.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
-
- Elite Poster
De mondmaskerplicht is nationaal een farce gezien de vrijstelling voor -12 jarigen. Een recente studie, reeds aangehaald op dit forum, toont aan dat, alhoewel de kans miniem is dat ze ziek worden, zij het virus wel even gemakkelijk kunnen overdragen als een volwassene. En vergeet niet: jouw mondmasker beschermt anderen, het beschermt je niet tegen een -12 jarige zonder masker.
Wie veel risico loopt om zwaar ziek te worden, moet anderen die amper risico lopen beschermen tegen het virus.
Wie amper risico loopt om ziek te worden, moet anderen die wel veel risico lopen dan weer niet beschermen tegen het virus.
Kafka die only in Belgium kan bestaan, het land waar de sterftecijfers per gevallen niet toevallig bij de wereldtop zitten.
Wie veel risico loopt om zwaar ziek te worden, moet anderen die amper risico lopen beschermen tegen het virus.
Wie amper risico loopt om ziek te worden, moet anderen die wel veel risico lopen dan weer niet beschermen tegen het virus.
Kafka die only in Belgium kan bestaan, het land waar de sterftecijfers per gevallen niet toevallig bij de wereldtop zitten.
- heist_175
- Elite Poster
Die studie maakte een mik-makvan alle leeftijden.CCatalyst schreef:De mondmaskerplicht is nationaal een farce gezien de vrijstelling voor -12 jarigen. Een recente studie, reeds aangehaald op dit forum, toont aan dat, alhoewel de kans miniem is dat ze ziek worden, zij het virus wel even gemakkelijk kunnen overdragen als een volwassene. En vergeet niet: jouw mondmasker beschermt anderen, het beschermt je niet tegen een -12 jarige zonder masker.
De hoge cijfers zijn te linken aan:Kafka die only in Belgium kan bestaan, het land waar de sterftecijfers per gevallen niet toevallig bij de wereldtop zitten.
- overmoedig tellen
- slechte voorzieningen in WZC's
Maar niet omdat -12 geen maskers dragen.
En BE is niet alleen in een -12 vrijstelling, Spanje en andere landen hadden het ook.
-
- Elite Poster
De gemiddelde leeftijd was 7 jaar. De onderzoekers hebben aangetoond dat jonge kinderen het virus volop verspreiden.heist_175 schreef: Die studie maakte een mik-makvan alle leeftijden.
Waarop is de studie die aantoont dat -12 jarigen het niet verspreiden gebaseerd? Is er uberhaupt een medische reden voor die specifieke grens van 12 jaar?
Spanje is tot op heden echt geen voorbeeld geweest in gans deze crisis. Laten we er dan ook geen voorbeeld aan nemen. Als we kijken naar de slimmere landen, als Singapore, moeten -12 jarigen wel een PPE dragen.heist_175 schreef:En BE is niet alleen in een -12 vrijstelling, Spanje en andere landen hadden het ook.
Een vrijstelling op -12 jaar lijkt de methode van de domme landen te zijn. Scholen volledig heropenen EN tegelijk zo'n vrijstelling hanteren is al helemaal gek.
-
- Elite Poster
Singapore is (politiek gesproken) ver van ons bed! Wat slimmere landen betreft kijken we dus beter naar Duitsland, lijkt mij...
- heist_175
- Elite Poster
De realiteit, zoals ze te zien was in de maanden mei (beperkt) en juni (al wat uitgebreider).CCatalyst schreef:Waarop is de studie die aantoont dat -12 jarigen het niet verspreiden gebaseerd? Is er uberhaupt een medische reden voor die specifieke grens van 12 jaar?heist_175 schreef: Die studie maakte een mik-makvan alle leeftijden.
Een paar honderd duizend kinderen als "test panel".
Veel meer dus dan 192 personen van allerlei leeftijd, met "de gemiddelde leeftijd" als dieptepunt qua bruikbaarheid (echte leeftijd tussen 3 en 21).
-
- Elite Poster
De realiteit met favorabel weer dat in de rest van het schooljaar niet de norm is, waarbij niet elke leerling naar school ging, scholen alsnog hebben mogen sluiten, en quasi alle scholen tegen half juni al weer dicht waren, waarbij nooit echt onderzoek geleverd is naar de gevolgen, laat staan dat er cijfers bekend zijn van de impact?heist_175 schreef: De realiteit, zoals ze te zien was in de maanden mei (beperkt) en juni (al wat uitgebreider).
Een kleine selectie van gepubliceerde gevallen van superspreading op school (sorteer kolom Setting1 - check preschool, Primary school, enz). Belgie rapporteert maar 1 event, uiteraard zijn het er veel meer, maar we weten het gewoon niet want we doen amper tracing of onderzoek. Is dit echter geen "realiteit"? Minstens 60 gevallen gelinkt aan een enkele basisschool in de VS, en kinderen dragen het zogezegd niet over? Als de realiteit elkaar tegenspreekt, wat is dan de realiteit? Enkel de wetenschap kan daarop het antwoord verklaren.
Laten we deze crisis dus niet bezweren met "buikgevoel" en "als ik het niet zie, is het er niet" argumenten. Medisch-wetenschappelijke studies graag die een gevalideerd argument leveren voor dat onderscheid op 12 jaar. Als er daarop geen antwoord gegeven kan worden, laten we dan maar Duitsland of Singapore volgen ipv Spanje. De cijfers tonen het verschil.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 02 sep 2020, 15:10, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
De studie werd uitgevoerd in het noordelijk halfrond, in een periode waarin virussen zich doorgaans veel minder snel verspreiden dan in de herfst of winter.heist_175 schreef:En de studie, met 192 kinderen, is uitgevoerd in de periode november-januari?
Wat de superspreaders betreft, genoeg gevallen tijdens het Australische equivalent van november-januari. In de deelstaat Victoria waren scholen de tweede grootste groep van infectiehaarden, na rusthuizen. Minstens 69 haarden.
Laat ons de wetenschap, de feiten en de statistiek volgen, niet "ik ken geen gevallen dus het zal wel niet zo zijn", want is dat omdat er echt geen zijn, of omdat je gewoon niet weet dat er zijn? Kan jij wel zeggen waar die 400 nieuwe gevallen elke dag precies vandaan komen? Het zal iig niet van Sciensano zijn dat je het weet.
Maar minstens 60 gevallen gelinkt aan een enkele basisschool in de VS, en kinderen dragen het zogezegd niet over? Hoeveel meer feiten en onderzoek moet er nog geleverd worden alvorens het "goede huisvader/voorzichtigheidsprincipe" zal inkicken?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 02 sep 2020, 15:28, in totaal 1 gewijzigd.