Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
De meeste van die toestellen, droogkast, wasmachine, afwasmachine kunnen gewoon werken met een timer. Snap niet dat mensen geld uitgeven om hun afwasmachine op te laten starten als er genoeg zonne-energie is. Zet gewoon je timer op het moment dat je verwacht dat er genoeg geproduceerd wordt... Hoe simpel kan iets zijn?
Zoals hier al werd gezegd, nu start je dat automatisch op en dat begint te draaien en 2 minuten later zijn er wolken en het systeem valt even hard in duigen.
Dat is natuurlijk allemaal leuk als in een hobby zijnde, maar in de praktijk voor de normale mensen? Naah.
Ik zie mensen zonder pv installatie met dubbele meter ook niet overdag wassen bvb wanneer er voldoende energie is.
Nutteloze ondoorzichtige maatregel.
Zoals hier al werd gezegd, nu start je dat automatisch op en dat begint te draaien en 2 minuten later zijn er wolken en het systeem valt even hard in duigen.
Dat is natuurlijk allemaal leuk als in een hobby zijnde, maar in de praktijk voor de normale mensen? Naah.
Ik zie mensen zonder pv installatie met dubbele meter ook niet overdag wassen bvb wanneer er voldoende energie is.
Nutteloze ondoorzichtige maatregel.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Lees nog eens aandachtig mijn bericht. Het is het laatste bericht op de vorige pagina.Slafes schreef:De meeste van die toestellen, droogkast, wasmachine, afwasmachine kunnen gewoon werken met een timer.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
I tend to disagreeSlafes schreef:Nutteloze ondoorzichtige maatregel.
> Niet nutteloos
De DNB's hebben verzuimd de laatste 10-15 jaar te investeren in bi-directionele transfo's en in kabels die toekomst proof zijn.
Met deze VREG maatregel rijven ze weer bijkomend geld binnen, maar hebben ze opnieuw geen enkele incentive om te investeren in een netwerk dan toekomstproof is.
> Niet ondoorzichtig
Het is heel doorzichtig dat de VREG rijdt voor:
- the powers that be: nucleaire & steenkoolcentrales varen wel bij deze strategie, groene energie (wind & zon) worden hierdoor benadeeld - exact wat de Vlaamse regering wil
- DNB's: met deze VREG maatregel rijven ze weer bijkomend geld binnen, maar hebben ze opnieuw geen enkele incentive om te investeren in een netwerk dan toekomstproof is.
Dus eigenlijk heel doorzichtig wat de VREG hiermee wil bereiken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
8 of 9 jaar oud hier (of nog ouder, was al niet nieuw toen we hem kochten). Geen timers of niks. Een draaiknop voor temperatuur en een startknop, meer is het niet. Erg gesofisticeerd inderdaad, enkel het modernste van het modernste komt hier binnen op dat vlakJack Daniels schreef:Als mijn vaatwasser, nu ruim 2 jaar oud, van de stroom wordt afgehaald... dan staat hij daar te wachten tot wanneer ik weer op de 2 tiptoetsen druk om hem weer op te starten.
Vaatwasser heeft geen timer hier, de andere toestellen wel maar vrij beperkt als in klaarzetten voor de volgende dag zit daar niet bij.Slafes schreef:kunnen gewoon werken met een timer
Even ter verduidelijking, ik schaf die dingen niet aan specifiek met dat doel. Het eerste "slimme" stopcontact is hier er gekomen om men 3D printer uit te schakelen als hij klaar is, omdat dat soms midden in de nacht was of overdag. Het tweede om een Zigbee repeater te hebben die een extra nut had. Binnenkort dus eens een derde om eens iet uit te proberen. De VREG wil pieken belasten, ok, en ik wil eens kijken of ik ze kan voorkomen. Als we er niet naar kijken zit ik er duidelijk al bijna dagelijks boven en dan doen we niks speciaals (hier is geen jacuzzi, EV, sauna, etc...), zelfs geen kinderen.Slafes schreef:Snap niet dat mensen geld uitgeven om hun afwasmachine op te laten starten als er genoeg zonne-energie is
Dan heb je nog steeds geen piek boven 2,5kW.Slafes schreef:en 2 minuten later zijn er wolken en het systeem valt even hard in duigen.
Slafes schreef:voor de normale mensen
Domotica gaat hier nochtans steeds meer op inspelen, ook voor "normale mensen". Niko is er alvast volop mee bezig.
Mijn ouders, grootouders en schoonouders wassen enkel s'avonds of in het weekend als het nachttarief is. Mijn ouders hebben dat gedrag niet aangepast toen er een pv installatie kwam. Zoals eerder al gepost, de mens is een gewoontebeest. Met de terugdraaiende meter maakte dat ook niet uit, maar die gaat er vantussen. En met leeftijd zal dat ook wel te maken hebben, ik neem aan dat het vroeger echt voordelig was in het weekend te wassen.Slafes schreef:Ik zie mensen zonder pv installatie met dubbele meter ook niet overdag wassen bvb wanneer er voldoende energie is.
Ik heb een zacht vermoeden dat hij het op de "smart socket" maatregel heeftheist_175 schreef:I tend to disagree
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Meting per kwartier is nu ook feit op digitale meter hier.
Maar hoe moeten we dat interpreteren?
Gaan zij rekenen met de hoogste hoeveelheid stroom (kwh) die je er op een kwartier doorgejaagd hebt?
Of moet daar nog hocuspocus met gedaan worden?
Maar hoe moeten we dat interpreteren?
Gaan zij rekenen met de hoogste hoeveelheid stroom (kwh) die je er op een kwartier doorgejaagd hebt?
Of moet daar nog hocuspocus met gedaan worden?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ze zullen waarschijnlijk gewoon hun goesting doen en jij hebt niks om het tegendeel te bewijzen. Whoehhaaha, de ideale wereld voor hen.
Wat die automatisatie betreft.
Het probleem van de netbeheerder is dat zon en wind onvoorspelbaar zijn, dus gaan ze dat 'belasten' en het probleem bij de eindgebruiker leggen.
En dat is ook een probleem, ik kan mijn was machine wel opstarten als er genoeg zon is, maar wie zegt dat dat voor het hele programma zo blijft ?
En als ik instel dat de was moet gedaan worden tegen dat ik thuiskom van het werk, maar het is een bewolkte dag waardoor er nooit genoeg zon is om te starten...
J.
Wat die automatisatie betreft.
Het probleem van de netbeheerder is dat zon en wind onvoorspelbaar zijn, dus gaan ze dat 'belasten' en het probleem bij de eindgebruiker leggen.
En dat is ook een probleem, ik kan mijn was machine wel opstarten als er genoeg zon is, maar wie zegt dat dat voor het hele programma zo blijft ?
En als ik instel dat de was moet gedaan worden tegen dat ik thuiskom van het werk, maar het is een bewolkte dag waardoor er nooit genoeg zon is om te starten...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 25 keer
Leg even uit wat je bedoelt met een bi-directionele transfo's die toekomst proof is ? Of leg uit wat een Mono-directioneel transfo is ?heist_175 schreef: te investeren in bi-directionele transfo's en in kabels die toekomst proof zijn.
Ik maak alvast referentie naar literatuur:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Transformator
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
En dat is -denk ik- het verschil. Jij hebt waarschijnlijk nog een "mechanische" knop, die blijft gewoon "aan" als je de elektriciteit stopt en gaat verder als hij weer elektriciteit heeft. Mijn oude microgolf toestel is ook zo, gewoon draaien en elektriciteit afzetten, daar werkt het wel.MClaeys schreef:8 of 9 jaar oud hier (of nog ouder, was al niet nieuw toen we hem kochten). Geen timers of niks. Een draaiknop voor temperatuur en een startknop, meer is het niet. Erg gesofisticeerd inderdaad, enkel het modernste van het modernste komt hier binnen op dat vlak
Maar al mijn andere (modernere) apparaten doen dat dus niet... Ik kan dus wel wat eten opwarmen op het juiste moment, voor de rest niks
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Daarom dat ik al jaren zeg dat als die 'net net is er niet klaar voor' dikke zever is. Het gaat om centen en niks anders.rmag schreef:Leg even uit wat je bedoelt met een bi-directionele transfo's die toekomst proof is ? Of leg uit wat een Mono-directioneel transfo is ?heist_175 schreef: te investeren in bi-directionele transfo's en in kabels die toekomst proof zijn.
Het net verslijt er zelfs niet meer van omdat er meer stroom door gaat.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- heist_175
- Elite Poster
Een trafo die in de wijkkast van 2kV naar 400V gaat. Die trafo kan dat niet in de andere richting. Ik werk niet bij Fluvius, maar hun trafo's kunnenniet het overschot van 400V omzetten naar 2kV om andere wijkkasten te voeden.rmag schreef:Leg even uit wat je bedoelt met een bi-directionele transfo's die toekomst proof is ? Of leg uit wat een Mono-directioneel transfo is ?heist_175 schreef: te investeren in bi-directionele transfo's en in kabels die toekomst proof zijn.
Ik weet niet of je een trafo 220V/12V kan inzetten in de andere richting : als je er 12V/50A opzet, krijg je dan "zomaar" aan de andere kant 220V/2,5A?
@Fluvius
In mijn lessen "Residentieel Elektrotechnisch installateur" hadden we het bijna 10 jaar geleden al over DNB's die te lam zijn om te investeren in trafo's die in 2 richtingen werken.
De Eandis (toen al/nog) medewerkers in de klas, konden die kritiek soms maar matig appreciëren .
-
- Elite Poster
Waarom zou je een trafo willen die in de andere richting werkt? Ik zie er het nut niet van in wetende dat elektronen altijd de kortste weg zoeken, dat is een pure fysicawet. M.a.w. het teveel aan stroom wat door mijn ZP op het net wordt gezet wordt weer verbruikt door mijn naaste buur en dan door de volgende enz enz. Die stroom raakt nooit tot aan de cabine met trafo.
- heist_175
- Elite Poster
Nu niet, maar als je een wijk hebt vol huizen met ZP en niemand is thuis, dan moet het overschot aan stroom ergens heen.Jack Daniels schreef:Waarom zou je een trafo willen die in de andere richting werkt? Ik zie er het nut niet van in wetende dat elektronen altijd de kortste weg zoeken, dat is een pure fysicawet. M.a.w. het teveel aan stroom wat door mijn ZP op het net wordt gezet wordt weer verbruikt door mijn naaste buur en dan door de volgende enz enz. Die stroom raakt nooit tot aan de cabine met trafo.
Nu ploft de ganse kast eruit, want het "teveel" kan niet hogerop.
Wat moeten de DNB's doen: zorgen dat het lokale teveel "hogerop" raakt
Wat doet de VREG: de ZP bezitters kl*n
Wat mogen de DNB's doen: de winst uitkeren en investeringen nogmaals uitstellen
- heist_175
- Elite Poster
En de backbone achter/voor de transfo ook?rmag schreef:Alle transfomatoren werken in 2 richtingen.
Dus dat het teveel aan energie niet kan terug gezet word op het hoog spannings gedeelte klopt helemaal niet.
Wat houdt de DNB's dan tegen om dat ook zo te doen? Of rijden ze enkel voor de centrale energie-opwekkers?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Zoals Rmag zegt, de wijktrafo's doen dat al. Fysisch werkt een trafo ook in de 2 richtingen. Het probleem zit eerder in kabeldikte en spanningsval.heist_175 schreef:En de backbone achter/voor de transfo ook?rmag schreef:Alle transfomatoren werken in 2 richtingen.
Dus dat het teveel aan energie niet kan terug gezet word op het hoog spannings gedeelte klopt helemaal niet.
Wat houdt de DNB's dan tegen om dat ook zo te doen? Of rijden ze enkel voor de centrale energie-opwekkers?
Zelfs de kabels op middenspanningsniveau (15KV) zijn voldoende dik. Het is echt de kabel int straat, de last mile.
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Bij gewone straten heb je dat probleem inderdaad niet.Jack Daniels schreef:Waarom zou je een trafo willen die in de andere richting werkt? Ik zie er het nut niet van in wetende dat elektronen altijd de kortste weg zoeken, dat is een pure fysicawet. M.a.w. het teveel aan stroom wat door mijn ZP op het net wordt gezet wordt weer verbruikt door mijn naaste buur en dan door de volgende enz enz. Die stroom raakt nooit tot aan de cabine met trafo.
Er zijn echter genoeg nieuwe verkavelingen, de typische vlaamse, waar zowat elke woning maximaal pv geplaatst heeft. Daar loopt de spanning soms op tot boven de 253V en dan slaat de omvormer uit.
De eerste link die ik vond is Nederlands, maar ik heb het ook hier al gelezen:
trouw.nl/duurzaamheid-natuur/help-ik-kan-op-mooie-dagen-mijn-zonnestroom-niet-meer-kwijt~b1dce44b/?
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
1. Transformatoren van 2000 / 400 ga je niet tegenkomen (want dat is de moeite niet).heist_175 schreef: Een trafo die in de wijkkast van 2kV naar 400V gaat. Die trafo kan dat niet in de andere richting. Ik werk niet bij Fluvius, maar hun trafo's kunnenniet het overschot van 400V omzetten naar 2kV om andere wijkkasten te voeden.
Ik weet niet of je een trafo 220V/12V kan inzetten in de andere richting : als je er 12V/50A opzet, krijg je dan "zomaar" aan de andere kant 220V/2,5A?
@Fluvius
In mijn lessen "Residentieel Elektrotechnisch installateur" hadden we het bijna 10 jaar geleden al over DNB's die te lam zijn om te investeren in trafo's die in 2 richtingen werken.
De Eandis (toen al/nog) medewerkers in de klas, konden die kritiek soms maar matig appreciëren .
Veelal 10000 / 400
2. Een transfo werkt in beide richtingen, kwestie van een bron met een hogere spanning aan te brengen om de richting om te keren.
Optimaal is het niet, zeker niet zonder automatische tap changer.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
Mja en? Ik had het toch niet over jouw bericht? Weet niet waarom je me terecht wil wijzen ofzo? Had het over de domotica jongens die raar maar waar iets willen proberen wat al lang in wasmachines zit. Op enkele uitzonderingen na.Jack Daniels schreef:
Lees nog eens aandachtig mijn bericht. Het is het laatste bericht op de vorige pagina.
Mijn wasmachine is 15 jaar oud en heeft een timer, mijn vaatwasser 13 jaar en idem...
-
- Elite Poster
En daar ging het in mijn laatste bericht over. Als ik de vaatwasser of de wasmachine met een timer wil laten starten, dan kan ik wachten tot Sint juttemis want die dingen gaan geen klop doen als ik niet zelf een toets indruk.Slafes schreef:Mja en? Ik had het toch niet over jouw bericht? Weet niet waarom je me terecht wil wijzen ofzo? Had het over de domotica jongens die raar maar waar iets willen proberen wat al lang in wasmachines zit.Jack Daniels schreef:
Lees nog eens aandachtig mijn bericht. Het is het laatste bericht op de vorige pagina.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Dan weet je waar je op moet letten als je de volgende machine koopt he. Zo moeilijk is dat toch niet dat je daar tig berichten over moet schrijven.
En als het je 'teveel kost' dan doe je dat ding weg en vervang je het, je zal het dan terugverdienen.
J.
En als het je 'teveel kost' dan doe je dat ding weg en vervang je het, je zal het dan terugverdienen.
J.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
In veel handleidingen van de nieuwere machines staat net dat er geen externe timer mag geplaatst worden en die je het toch dat de garantie vervalt.Joe de Mannen schreef:Dan weet je waar je op moet letten als je de volgende machine koopt he. Zo moeilijk is dat toch niet dat je daar tig berichten over moet schrijven.
J.
Bij een WP droogkast kan ik dit technisch wel begrijpen, bij een (af)wasmachine niet meteen.
Bij die laatste 2 zou ik nog kunnen denken aan een wifi-relais op het ohms verwarmingselement echter hoe het lopende programma gaat reageren indien het water 2u niet verder opgewarmd wordt weet ik niets.
-
- Elite Poster
De vaatwasser is pas 2 jaar oud.Joe de Mannen schreef:Dan weet je waar je op moet letten als je de volgende machine koopt he.
J.
Maar aangezien iedereen hier toch de mond vol heeft van timer gestuurd, domotica... zou ik graag gewoon wat concrete voorbeelden of links zien van toestellen die je, out of the box, timergestuurd kan activeren. Zoals een wasmachine, vaatwasser, ...
Anderzijds: stel dat je zo een toestel vindt, je laat de wasmachine starten zo rond de middag op een tijdstip dat er veel zon is, programma duurt een uur of 2 en dan ga je zoals ik, naar Brussel om te werken met de late ploeg. Je vertrekt rond 13u, de machine draait op dat moment en 's avonds rond 23 uur ben je thuis en zit die was daar al die uren nat in die trommel. Dat moeten frisse toestanden zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 70 keer
Bouw er een ESP8266 of ESP32 in (om op het "knopje te drukken" en de status van het toestel op te volgen).Jack Daniels schreef:De vaatwasser is pas 2 jaar oud.
Tasje goeie koffie bij het installeren, programmeren en configureren. Hopla gaan met die banaan.
Beetje out-of-the-box denken en alles komt wel in orde.Jack Daniels schreef:out of the box
(Mits niet te veel cafeïne naar binnen geslurpt.)
-
- Elite Poster
Denk eens out of the box voor wasgoed wat uren en uren nat in die trommel zit.Ordon schreef: Beetje out-of-the-box denken en alles komt wel in orde
Geen producten of link gevonden met dergelijke toestellen?
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Onze machine is 12 jaar oud en valt nooit stil.Jack Daniels schreef:Denk eens out of the box voor wasgoed wat uren en uren nat in die trommel zit.Ordon schreef: Beetje out-of-the-box denken en alles komt wel in orde
Na het programma gaat die in ‘kreukelbeveiliging’. Die draait dan elke x-minuten een paar trage toertjes.
Dat kan gerust een paar uur duren en je was kolt er nog fris uit.
Maar een timer heb ik er niet in gevonden, laat staan een slimme-meter-gestuurde start.
- heist_175
- Elite Poster
Ofwel "kreukbeveiliging",Jack Daniels schreef:Denk eens out of the box voor wasgoed wat uren en uren nat in die trommel zit.Ordon schreef: Beetje out-of-the-box denken en alles komt wel in orde
ofwel niet centrifugeren: dan blijft het water in de trommel en moet je bij thuiskomst enkel afpompen. Maar als je om 14u in Brussel moet zijn voor de late shift, zou ik proberen de was in de voormiddag te doen: bij thuiskomst na uw shift is de ochtendlijk opgehangen was misschien al droog...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Miele? Ze hebben een reeks met Miele@home, MobileControl en WifiConn@ctcadsite schreef:Maar een timer heb ik er niet in gevonden, laat staan een slimme-meter-gestuurde start.
https://www.miele.be/nl/c/productgroepe ... 1565.htm#5
-
- Elite Poster
Concreeet: om die belasting op piekvermogen te omzeilen gaat iedereen nu plots zijn wasmachine, vaatwasser,... op het containerpark gooien en een nieuwe machine kopen van een kleine 1000 euro? Of er gaat helemaal niks gebeuren en de brave burger, die nu al financieel uitgemolken wordt, laat alles op zijn beloop en betaalt braafjes de hogere rekeningen? Ik gok... nee, ik ben er zeker van dat het het tweede scenario zal zijn.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 4 keer
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Dat is dus wat ik zei: bij je volgende aankoop. En als je denkt dat je het snel kan terugverdienen, doe het dan sneller. Maar met de Calimero uit te hangen los je het zeker niet op.Jack Daniels schreef:Concreeet: om die belasting op piekvermogen te omzeilen gaat iedereen nu plots zijn wasmachine, vaatwasser,... op het containerpark gooien en een nieuwe machine kopen van een kleine 1000 euro? Of er gaat helemaal niks gebeuren en de brave burger, die nu al financieel uitgemolken wordt, laat alles op zijn beloop en betaalt braafjes de hogere rekeningen? Ik gok... nee, ik ben er zeker van dat het het tweede scenario zal zijn.
J.
-
- Elite Poster
Hoog tijd dat je het verschil leert kennen tussen "de calimero uithangen" en de realiteitJoe de Mannen schreef:Dat is dus wat ik zei: bij je volgende aankoop. En als je denkt dat je het snel kan terugverdienen, doe het dan sneller. Maar met de Calimero uit te hangen los je het zeker niet op.Jack Daniels schreef:Concreeet: om die belasting op piekvermogen te omzeilen gaat iedereen nu plots zijn wasmachine, vaatwasser,... op het containerpark gooien en een nieuwe machine kopen van een kleine 1000 euro? Of er gaat helemaal niks gebeuren en de brave burger, die nu al financieel uitgemolken wordt, laat alles op zijn beloop en betaalt braafjes de hogere rekeningen? Ik gok... nee, ik ben er zeker van dat het het tweede scenario zal zijn.
J.
- heist_175
- Elite Poster
Mijn wasmachine trekt max 750W en een wasbeurt duurt 1u/1u30 (bj 2009). Daar ga ik geen zotte kosten voor doen.
Een droogkast gebruiken we niet meer, de was droogt ook op de lijn .
Maar ik kan niet koken én onder de 3,1kW blijven. Dus ofwel betaal ik de DNB's - op vraag van de VREG - voor hun passiviteit en lamzakkerij, ofwel neem ik maatregelen om dat probleem (koken op max 3,1kW) te omzeilen:
- koken op gas (eens je op inductie gekookt hebt, wil je echt geen open vlam:)
- minder koken
- batterij om pieken op te vangen
- ...
Een droogkast gebruiken we niet meer, de was droogt ook op de lijn .
Maar ik kan niet koken én onder de 3,1kW blijven. Dus ofwel betaal ik de DNB's - op vraag van de VREG - voor hun passiviteit en lamzakkerij, ofwel neem ik maatregelen om dat probleem (koken op max 3,1kW) te omzeilen:
- koken op gas (eens je op inductie gekookt hebt, wil je echt geen open vlam:)
- minder koken
- batterij om pieken op te vangen
- ...
-
- Elite Poster
Jack, wat is je probleem de laatste dagen? Telkens zo aanvallend? Als er iets is, gooi het in de groep, we zullen wel luisteren...
Wat er bij mij niet in kan, allez, al die machines die ik staan heb, die hebben een uitgestelde werking/timer maar de meeste mensen hebben dat niet? Mijn vader heeft al drie wasmachines versleten op 10 jaar en dat staat overal gewoon standaard op.
Bij de wasmachine moet ik wel even nadenken omdat die niet zegt, ik start binnen 2u zoals je het vraagt, die denkt, hij wil zijn was klaar hebben binnen x aantal uur. Waardoor die dan 2u eerder aan springt dan wat je rekende. De droogkast kan ik perfect zeggen van te starten binnen x aantal minuten en die is amper 2 jaar oud, mijn broodbakmachientjes hebben dat ook, de vaatwasser kan ook perfect zelfs 12u uitgesteld worden...
Als je en was en droogkast gedaan wil hebben bestaan er ook combi's die beiden kunnen maar die hebben ook wel nadelen.
Nadeel van de slimme meter en het capaciteitstarief, dat je als PV bezitter nu ook al oude toestellen zal moeten gaan vervangen die daarvoor geen enkel probleem opleverden door de terugdraaiende teller.
Ik heb twee pv installaties op mijn dak liggen, het ene is 11 jaar oud, het andere 13. Ik kan dus ook maar twee jaar meer genieten van een terugdraaiende teller wat toch ook niet echt eerlijk is. Planning voor de slimme meter: april 2021.
Wat er bij mij niet in kan, allez, al die machines die ik staan heb, die hebben een uitgestelde werking/timer maar de meeste mensen hebben dat niet? Mijn vader heeft al drie wasmachines versleten op 10 jaar en dat staat overal gewoon standaard op.
Bij de wasmachine moet ik wel even nadenken omdat die niet zegt, ik start binnen 2u zoals je het vraagt, die denkt, hij wil zijn was klaar hebben binnen x aantal uur. Waardoor die dan 2u eerder aan springt dan wat je rekende. De droogkast kan ik perfect zeggen van te starten binnen x aantal minuten en die is amper 2 jaar oud, mijn broodbakmachientjes hebben dat ook, de vaatwasser kan ook perfect zelfs 12u uitgesteld worden...
Als je en was en droogkast gedaan wil hebben bestaan er ook combi's die beiden kunnen maar die hebben ook wel nadelen.
Nadeel van de slimme meter en het capaciteitstarief, dat je als PV bezitter nu ook al oude toestellen zal moeten gaan vervangen die daarvoor geen enkel probleem opleverden door de terugdraaiende teller.
Ik heb twee pv installaties op mijn dak liggen, het ene is 11 jaar oud, het andere 13. Ik kan dus ook maar twee jaar meer genieten van een terugdraaiende teller wat toch ook niet echt eerlijk is. Planning voor de slimme meter: april 2021.
- heist_175
- Elite Poster
Het is maar wat je gewoon bent, denk ik.Slafes schreef: Bij de wasmachine moet ik wel even nadenken omdat die niet zegt, ik start binnen 2u zoals je het vraagt, die denkt, hij wil zijn was klaar hebben binnen x aantal uur.
Ik vind "klaar over x uur" makkelijker dan "start over x uur".
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Pfff, Miele was gewoon het eerste dat in me opkwam. Effekes zoeken:Jack Daniels schreef:...op het containerpark gooien en een nieuwe machine kopen van een kleine 1000 euro? ...
https://www.coolblue.be/nl/wasmachines/ ... ng-via-app
en ik zie al machines van 299€ en natuurlijk moet je een goed werkende machine niet weggooien! Onze Miele is 15 jaar oud maar nog niet aan vervanging toe
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Een WP droogkast daar zit eigenlijk iets gelijkaardigs in als een frigo of diepvries.MClaeys schreef:Hoe bedoel je?bruma schreef:Bij een WP droogkast kan ik dit technisch wel begrijpen
En daarvan weten we als die aan het werken was toen dat de stroom afgesloten was die op druk niet kan herstarten.
Dus als je de WO droogkast start is het niet wenselijk om die in het programma te onderbreken
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Ah, wist ik niet. Nu als ge een programma start en de stroom uitschakelt denk ik niet dat die al op druk is, ik heb het nog niet getest.
Of zoals een tijdje geleden met ovens.Fentimento schreef:Met wat pech gaat je wasmachine over paar jaar niet meer werken want servers liggen plat, of word die niet meer 'geupdate' want te oud.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Nee je moet niet elke piek betalen, maar ze leggen het netwerkprobleem wel bij de eindgebruiker in plaats van het op te lossen. En dat doen ze door het voor velen, zoniet voor iedereen, duurder te maken.
J.
J.