Jack Daniels schreef:Als mijn vaatwasser, nu ruim 2 jaar oud, van de stroom wordt afgehaald... dan staat hij daar te wachten tot wanneer ik weer op de 2 tiptoetsen druk om hem weer op te starten.
8 of 9 jaar oud hier (of nog ouder, was al niet nieuw toen we hem kochten). Geen timers of niks. Een draaiknop voor temperatuur en een startknop, meer is het niet. Erg gesofisticeerd inderdaad, enkel het modernste van het modernste komt hier binnen op dat vlak
Slafes schreef:kunnen gewoon werken met een timer
Vaatwasser heeft geen timer hier, de andere toestellen wel maar vrij beperkt als in klaarzetten voor de volgende dag zit daar niet bij.
Slafes schreef:Snap niet dat mensen geld uitgeven om hun afwasmachine op te laten starten als er genoeg zonne-energie is
Even ter verduidelijking, ik schaf die dingen niet aan specifiek met dat doel. Het eerste "slimme" stopcontact is hier er gekomen om men 3D printer uit te schakelen als hij klaar is, omdat dat soms midden in de nacht was of overdag. Het tweede om een Zigbee repeater te hebben die een extra nut had. Binnenkort dus eens een derde om eens iet uit te proberen. De VREG wil pieken belasten, ok, en ik wil eens kijken of ik ze kan voorkomen. Als we er niet naar kijken zit ik er duidelijk al bijna dagelijks boven en dan doen we niks speciaals (hier is geen jacuzzi, EV, sauna, etc...), zelfs geen kinderen.
Slafes schreef:en 2 minuten later zijn er wolken en het systeem valt even hard in duigen.
Dan heb je nog steeds geen piek boven 2,5kW.
Slafes schreef:voor de normale mensen
Domotica gaat hier nochtans steeds meer op inspelen, ook voor "normale mensen". Niko is er alvast volop mee bezig.
Slafes schreef:Ik zie mensen zonder pv installatie met dubbele meter ook niet overdag wassen bvb wanneer er voldoende energie is.
Mijn ouders, grootouders en schoonouders wassen enkel s'avonds of in het weekend als het nachttarief is. Mijn ouders hebben dat gedrag niet aangepast toen er een pv installatie kwam. Zoals eerder al gepost, de mens is een gewoontebeest. Met de terugdraaiende meter maakte dat ook niet uit, maar die gaat er vantussen. En met leeftijd zal dat ook wel te maken hebben, ik neem aan dat het vroeger echt voordelig was in het weekend te wassen.
heist_175 schreef:I tend to disagree
Ik heb een zacht vermoeden dat hij het op de "smart socket" maatregel heeft
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)