Een niet-technische vraag:
Ik zit een beetje te sukkelen met de onderhoud van een stuk grond/tuin (+- 18.5a). Het bevindt zich in een wijk waarbij dit de enige (bouw)grond is waarop nog geen huis staat. Tot nu toe reed ik het een aantal keer per jaar af met een gewone grasmachine. Aangezien dat dit niet frequent gebeurt, staat er meestal (vrij hoog) onkruid en lang gras. Het is daardoor moeilijk om hier met een gewone grasmachine door te geraken, en doordat er veel onkruid staat (met dikke stengels), verstopt de afvoer dikwijls waardoor ik dit steeds manueel moet leegmaken. Een heel tijdrovend en intensief werk om dit steeds te onderhouden.
Mijn vraag is of er misschien een makkelijkere manier is om dit te onderhouden. Op dit moment staat er niets (geen tuinhuis of iets anders waar ik iets zou in kunnen achterlaten) en is er ook geen elektriciteit. Een automatisch maairobotje zal dus niet lukken. Ook is de grond niet overal even effen, er zijn meerdere putjes of sporen van tractors van vroeger.
Een balkmaaier met een brede maaibalk leek me misschien een oplossing om sneller een groter oppervlak te kunnen maaien, zeker indien er hoog onkruid (dikke stengels) staat.Ik heb hiermee wel geen ervaring. Gaat dit trager dan een gewone grasmachine, en is dit doenbaar om hier mee zo'n stuk te onderhouden? Het zou nog steeds arbeidsintensief zijn, maar misschien toch al een deel sneller?
Een zitmaaier is misschien ook een oplossing. Hierbij zou ik dan ook kiezen voor een groot mes, waardoor het al sneller gaat. Doordat je erop kan zitten, lijkt het me ook al wat minder arbeidsintensief te zijn. Probleem is dan wel hoe ik dat steeds naar daar krijg, aangezien er (op dit moment allesinds) geen opbergruimte voorzien is. De prijs is meteen al wel minstens(?) het dubbele van een balkmaaier. Ik zou dan ook moeten investeren in ofwel een bergruimte ter plaatse, ofwel een aanhangwagen om de zitmaaier steeds te vervoeren.
Ik heb ook al gedacht om het eventueel uit te besteden aan een boer, die het met een tractor vrij snel kan afrijden. Ik zou dan wel iemand moeten vinden die dit wilt doen, en ook dit is niet helemaal optimaal. Ik zou het liefst vrij kort houden (gezien de buren niet helemaal opgezet zijn indien ik het te lang laat worden), en dit liefst frequent snel kan afrijden. Ook hier zal er wel een kostprijs aanhangen die na enkele jaren toch ook wel kan oplopen.
Een andere oplossing is om er eventueel een aantal schapen op te laten grazen (als ik iemand vind die een weide zoekt om zijn schapen op te laten grazen), maar in dat scenario moet ik ook nog met de buren rekening houden (En geen idee of dat zomaar mag, dat zou ik nog verder moeten onderzoeken. Ook zal ik dan veronderstel ik een extra afspanning moeten voorzien zodat de schapen de planten op de scheidingslijn niet opeten). En er moet dan water voorzien worden. Geen idee hoe ik dit ga doen, of dat de eigenaar van de schapen dit kan doen.
Heeft er iemand misschien nog een andere oplossing? Alle bovenstaande oplossingen kosten ook een smak geld (behalve de schapen), waarbij ik niet weet of dit opweegt tegen de (soms geringe?) winst in snelheid en arbeidsintensiteit.
Alvast bedankt voor het meedenken!
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)