Onderhoud tuin/grond

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

Hallo mede-forum leden.

Een niet-technische vraag:

Ik zit een beetje te sukkelen met de onderhoud van een stuk grond/tuin (+- 18.5a). Het bevindt zich in een wijk waarbij dit de enige (bouw)grond is waarop nog geen huis staat. Tot nu toe reed ik het een aantal keer per jaar af met een gewone grasmachine. Aangezien dat dit niet frequent gebeurt, staat er meestal (vrij hoog) onkruid en lang gras. Het is daardoor moeilijk om hier met een gewone grasmachine door te geraken, en doordat er veel onkruid staat (met dikke stengels), verstopt de afvoer dikwijls waardoor ik dit steeds manueel moet leegmaken. Een heel tijdrovend en intensief werk om dit steeds te onderhouden.


Mijn vraag is of er misschien een makkelijkere manier is om dit te onderhouden. Op dit moment staat er niets (geen tuinhuis of iets anders waar ik iets zou in kunnen achterlaten) en is er ook geen elektriciteit. Een automatisch maairobotje zal dus niet lukken. Ook is de grond niet overal even effen, er zijn meerdere putjes of sporen van tractors van vroeger.

Een balkmaaier met een brede maaibalk leek me misschien een oplossing om sneller een groter oppervlak te kunnen maaien, zeker indien er hoog onkruid (dikke stengels) staat.Ik heb hiermee wel geen ervaring. Gaat dit trager dan een gewone grasmachine, en is dit doenbaar om hier mee zo'n stuk te onderhouden? Het zou nog steeds arbeidsintensief zijn, maar misschien toch al een deel sneller?

Een zitmaaier is misschien ook een oplossing. Hierbij zou ik dan ook kiezen voor een groot mes, waardoor het al sneller gaat. Doordat je erop kan zitten, lijkt het me ook al wat minder arbeidsintensief te zijn. Probleem is dan wel hoe ik dat steeds naar daar krijg, aangezien er (op dit moment allesinds) geen opbergruimte voorzien is. De prijs is meteen al wel minstens(?) het dubbele van een balkmaaier. Ik zou dan ook moeten investeren in ofwel een bergruimte ter plaatse, ofwel een aanhangwagen om de zitmaaier steeds te vervoeren.

Ik heb ook al gedacht om het eventueel uit te besteden aan een boer, die het met een tractor vrij snel kan afrijden. Ik zou dan wel iemand moeten vinden die dit wilt doen, en ook dit is niet helemaal optimaal. Ik zou het liefst vrij kort houden (gezien de buren niet helemaal opgezet zijn indien ik het te lang laat worden), en dit liefst frequent snel kan afrijden. Ook hier zal er wel een kostprijs aanhangen die na enkele jaren toch ook wel kan oplopen.

Een andere oplossing is om er eventueel een aantal schapen op te laten grazen (als ik iemand vind die een weide zoekt om zijn schapen op te laten grazen), maar in dat scenario moet ik ook nog met de buren rekening houden (En geen idee of dat zomaar mag, dat zou ik nog verder moeten onderzoeken. Ook zal ik dan veronderstel ik een extra afspanning moeten voorzien zodat de schapen de planten op de scheidingslijn niet opeten). En er moet dan water voorzien worden. Geen idee hoe ik dit ga doen, of dat de eigenaar van de schapen dit kan doen.

Heeft er iemand misschien nog een andere oplossing? Alle bovenstaande oplossingen kosten ook een smak geld (behalve de schapen), waarbij ik niet weet of dit opweegt tegen de (soms geringe?) winst in snelheid en arbeidsintensiteit.

Alvast bedankt voor het meedenken! :-)
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik zou zelf eerder denken in de richting van een afspraak met een lokale boer... of schapen ;)
https://www.rentasheep.be/een-schaap-huren/
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Waarom moet het gemaaid worden? Wat gebeurt er als je het niet zou maaien?

In de familie van mijn vrouw zijn er ook enkele niet bebouwde bouwgronden en die worden 1 keer per jaar gemaaid met een tractor.
De rest van het jaar is dat een (beperkte) jungle.
Ik zou daar precies niet wakker van liggen?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Onderhoudscontractje met een lokale tuinman voor maandelijks onderhoud en 2-wekelijks in de zomer. Dat gaat je volgens mij minder kosten, zelfs op langere termijn, dan de investering voor zulke toestellen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

devilkin schreef:Ik zou zelf eerder denken in de richting van een afspraak met een lokale boer... of schapen ;)
https://www.rentasheep.be/een-schaap-huren/
Is het ver van bij je thuis? Je zou er bijvoorbeeld ook kippen kunnen opsteken zodat je dagelijks verse eieren hebt. En inderdaad met een boer afspreken dat hij voor de rest af en toe een koe of schaap het gras laat afeten.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Geris
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 aug 2020, 08:36

Bel naar een loonwerkbedrijf
laat hen prijs maken om 1 of 2 maal per jaar met een klepelaar te maaien.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Er is totaal geen reden om alles continu af te maaien. Laat het een stukje natuur zijn waar vlinders en bijen hun gang kunnen gaan.
Eventueel kan je een strook van 6 meter aan de kant van buren en/of de straatkant wat korter houden zodat ze stoppen met klagen.

In de vroege lente kan je eventueel eens aan een boer vragen om de kavel volledig in te zaaien met bloemenzaad, boeren krijgen hiervoor subsidies en misschien willen ze die 18 are voor een vriendenprijs ook inzaaien.

Een goede investering om de buren het zwijgen op te leggen is een infobord plaatsen met een positieve boodschap over natuur, bloemen en bijen. Bij de gemeente kan je vragen of er een subsidie is voor bijvriendelijke percelen, zoals hieronder:

Afbeelding

Als je toch één keer per jaar wil maaien, maai dan in de maand juli met een klepelmaaier. Zo voorkom je de verspreiding van zaden in augustus maar respecteer je het broedseizoen in het voorjaar.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Bosmaaier als je het zelf wil doen?
Eventueel een zeis, mits goed materiaal en de techniek te pakken is dat ook de moeite waard.
Gezonder en sneller dan een bosmaaier.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Het enige wat ik zou overwegen is een ruwterreinmaaier https://www.fl.honda.be/lawn-and-garden ... rview.html
Een collega van me die een eigendom had in de Ardennen had er zo een. Dat ding ging (zijn woorden) door en over alles heen. Braamstruiken, netels, dennenappels, effen of oneffen, geen probleem. Koop wel meteen een goede sterke machine.
Bijkomend voordeel indien je zoiets aanschaft is dat je baas blijft op je eigen grond.
Een boer dit laten afmaaien? Tenzij je een erg goede band met hem hebt zou ik daar echt niet aan beginnen, temeer omdat er een terugkerende regelmaat zal inzitten.
Eenmalig afmaaien zal misschien geen probleem zijn, maar bij de tiende keer kan er reactie komen van eventueel jaloerse of ontevreden buren of van de boer zelf. Een boer mag trouwens niet zomaar loonwerk verrichten (denk alleen al maar aan de rode mazout waar hij om zijn eigen werk mee te verrichten, mee rijdt).
Neen, ik zou dat zelfs niet overwegen!
De andere optie die je aanhaalt, schapen, wel die heb ik op mijn boomgaard gehad. Dat is eenmalig geweest. Je moet een dure en veilige afsluiting hebben om ze op je eigendom te houden. Die had ik niet, met als gevolg dat ik vlug een half uur of zo achter die beesten (vooral de lammetjes) mocht jagen om ze terug op m’n grond te krijgen.
En zoals je zelf aanhaalt moeten de dieren constant water hebben, dat kan ook al problemen geven (dorst en geen water = blaten!).
Een andere optie dan de eerste heb ik niet.
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

* patatten zetten
* fruitbomen zetten
* bosje planten
* bloemenweide zaaien
* vragen aan de buren of iemand het kan gebruiken (moestuin, speelweide, pony, schapen,...)

Als er iemand dieren wil op zetten zal die zelf wel zorgen voor omheining/water.
Wel goede afspraken maken ivm. onderhoud, afsluiting, gebruikstermijn, opzegtermijn,...
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

-als buurttuin laten gebruiken.
-Een familie uit de buurt het gratis laten gebruiken met een paard of alpacas zij mogen het gratis gebruiken maar moeten afsluiting betalen.
-schapen dan gaan de buren klagen over lawaai die beesten kunnen er wat van soms.
-rondom rond een rij mais van 50cm zetten dan zien de buren het onkruid niet meer.
-elke maand een uurke crossen met een auto veel kruid schiet er niet meer over hoor.

Als je het zelf wil doen zoals je zegt balk maaier oprijplaten voor je aanhangwagen en de aanhanger zelf natuurlijk.

Alles valt en staat met hoe lastig zijn je buren hé.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

@schapen
Vergeet het. Niet zo simpel als het lijkt.
Er zijn ook fytosanitaire verplichtingen: wie komt er wanneer op die grond. Bij een FAVV controle moet je een logboek kunnen voorleggen.

Ik denk dat zowat alle mogelijkheden hier al gepost zijn :).
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

Bedankt al voor de vele opties en aanbevelingen!

Waarom ik het niet te lang wou laten worden: de buren hadden al gevraagd om het af te rijden. De eerste keer is dat nog vriendelijk, maar als dit steeds zo hoog staat, vrees ik dat het minder vriendelijk zal worden. Daarbij wil ik nog wel goed overeenkomen met die mensen.
Het probleem is ook dat dit niet alleen onkruid is dat hierop groeit, maar ook distels. Niet zoveel, omdat ik het probeer te onderhouden, maar hoe langer ik het laat staan, hoe meer distels er groeien. Ben je niet verplicht om distels te verwijderen?

Een strook van 6 meter afrijden, zoals hierboven ook wordt aangehaald, is een optie, maar ook een optie die wat tijd vergt. Het is namelijk een lange, smalle grond, (ongeveer 17.5m op 105m), dus langs beide kanten 6 meter afrijden, komt al neer op 2/3 van de oppervlakte. Plus de straatkant nog een stuk onderhouden, en dan kan ik het evengoed al helemaal doen.

Bij de gemeente was er een project om braakliggende terreinen om te vormen naar bloemenweides. Ik had me hiervoor enkele jaren geleden ingeschreven, maar ze hadden er blijkbaar al genoeg. Dat was natuurlijk een simpele oplossing geweest. Dit zelf doen lijkt me ook veel werk? De grond moet omgeploegd worden, er moet gezaaid worden etc.

Wat de bosmaaier betreft: dit heb ik in het begin gedaan, toen alles anderhalve/twee meter hoog stond. Dat was toen bijna de enige manier om er nog door te geraken, maar enorm tijd en arbeidsintensief. Ik probeer het nu korter te houden, zodat ik die bosmaaier nooit meer hoef te gebruiken.

Voor dieren/kippen/etc is het eigenlijk te ver van waar ik nu woon, ongeveer 15 minuutjes enkel (30 heen en weer). Ik ga niet elke dag een half uur rijden voor wat eitjes :lol:
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Het verwijderen van distels is voorbijgestreefd: Distels moet u voortaan niet meer bestrijden
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ik zou ook de aankoop van een kleine ruwterreinmaaier overwegen. Heeft nog een hoge verkoopwaarde 2dehands als je hem verkoopt. Werkt makkelijk en daardoor ga je ook meer gebruiken. Een bosmaaier valt fysiek toch tegen en stel je dit werk sneller uit.

Misschien eens eentje huren, de kleinere passen in een break.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Taaner242
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2019, 20:42
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 14 keer

EotT schreef:Voor dieren/kippen/etc is het eigenlijk te ver van waar ik nu woon, ongeveer 15 minuutjes enkel (30 heen en weer). Ik ga niet elke dag een half uur rijden voor wat eitjes :lol:
Diertjes hoeven niet van jezelf te zijn, kan ook iemand uit de buurt zijn die wat schaapjes of een pony wil houden... Anders eens een berichtje zetten en/of met wat buren over spreken?
DiffieHM
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: 18 jun 2020, 20:19
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Niemand in familie of vriendenkring die een moestuin wil opzetten maar er de plaats niet voor heeft? Eventueel gewoon aardappelen, mais zetten.

En wat is het doel van de grond? Zelf bouwen op termijn of gewoon speculatie?
Gebruikersavatar
EotT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 13 sep 2010, 13:11
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 188 keer

Iedereen van familie heeft al een groententuin.
Doel is er zelf op te bouwen (op termijn).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”