Ik ga volgende pv installatie laten plaatsen, graag had ik jullie mening gelezen ivm het kiezen van de omvormer.
13x TALESUN 275P (3575 WP)
HUAWEI-2 KTL of HUAWEI-3 KTL
Zuid gericht - 13 graden hellingshoek
Op het zonstraal-forum wordt er mij een 2KTL aangeraden maar volgens mijn installateur zal er een "groot aftopverlies ontstaan".
Graag had ik dus wat extra feedback om een onderbouwde keuze te kunnen maken.
Omvormer dimensionering
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Met jouw zéér beperkte info:
3150 kWh op de HUAWEI-2 KTL (veronderstel 2 kW)
3320 kWh op de Huawei-3 KTL (veronderstel 3 kW)
170 kWh laat je vallen per jaar aan ongeveer 22 cent/kwh = 37,4 €
Voor zover ik weet is 1 kW meer prosumententarief minimum 75 € / jaar
Denk dat de rekensom vrij duidelijk is zonder de exacte waarde te kennen.
Los van de meerprijs van een zwaardere omvormer.
3150 kWh op de HUAWEI-2 KTL (veronderstel 2 kW)
3320 kWh op de Huawei-3 KTL (veronderstel 3 kW)
170 kWh laat je vallen per jaar aan ongeveer 22 cent/kwh = 37,4 €
Voor zover ik weet is 1 kW meer prosumententarief minimum 75 € / jaar
Denk dat de rekensom vrij duidelijk is zonder de exacte waarde te kennen.
Los van de meerprijs van een zwaardere omvormer.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 98 keer
Is de terugverdientijd (rekening houdend met kost netvergoeding) een factor ?
Simulatie van verwachte opbrengst kan ook helpen... https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html#PVP
Simulatie van verwachte opbrengst kan ook helpen... https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html#PVP
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Stroom kost toch wel iets meer. Ecopower is concurrentieel voor lage verbruiken en daar kost elektriciteit net geen €0,30/kWhhonda4life schreef:170 kWh laat je vallen per jaar aan ongeveer 22 cent/kwh = 37,4 €
Prosumententarief hangt af van je netbeheerder en is:honda4life schreef:Voor zover ik weet is 1 kW meer prosumententarief minimum 75 € / jaar
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Zijn berekening gaat dan toch nog perfect op? En ere is maar 1 netbeheerder waar het iets minder als 75 euro kost.cadsite schreef:Stroom kost toch wel iets meer. Ecopower is concurrentieel voor lage verbruiken en daar kost elektriciteit net geen €0,30/kWhhonda4life schreef:170 kWh laat je vallen per jaar aan ongeveer 22 cent/kwh = 37,4 €
Prosumententarief hangt af van je netbeheerder en is:honda4life schreef:Voor zover ik weet is 1 kW meer prosumententarief minimum 75 € / jaar
Zelfs als je 30 cent rekent voor energie (aan de hoge kant) hebben we het maar over 51 euro. Het prosumententarief om die stevigere omvormer te mogen hebben is dan 50% tot 100% meer dan je opbrengst en je bespaard éénmalig op een goedkopere omvormer. De digitale niet terugdraainde teller kan de situatie wel doen verschillen als je genoeg intern verbruik hebt.
Mijn advies zou overigens zijn, meer panelen op die 3kw omvormeer. Zo verlaag je de investeringskost per WP.
- cadsite
- Elite Poster
- Contacteer:
Zijn redenering houdt inderdaad steek, daar ging het me niet over.gunmaster schreef:Zijn berekening gaat dan toch nog perfect op?
Ik wilde gewoon aanvullende info geven.
Je zegt dat €0,30 aan de hoge kant is. Ik heb even de V-test gedaan voor een jaarverbruik van 3.500:
De goedkoopste kost dus €0,28474/kWh. (behalve sociaal tarief natuurlijk)
Het jammere aan heel die prosumententaks is dat je krijgt wat jij aanraadt. Meer PV leggen, maar de opwekking laten verloren gaan om minder taks te moeten betalen.
Ik versta die redenering als particulier voor de volle 100%, maar 't is toch van 't zotte te veel dat we investeren (in grondstof en financiëel) in PV en dan maar een deel ervan omzetten om te gebruiken.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Ja ik snap je volledig. Vanuit de kijk die we de afgelopen 20j hadden op zonnepanelen is het "vreemd" om een deel van je productie weg te geven. En ja dat vind ik zelf ook een rot gevoel. Gelukkig is de investeringskost van solar zo veel goedkoper geworden.cadsite schreef:Zijn redenering houdt inderdaad steek, daar ging het me niet over.gunmaster schreef:Zijn berekening gaat dan toch nog perfect op?
Ik wilde gewoon aanvullende info geven.
Je zegt dat €0,30 aan de hoge kant is. Ik heb even de V-test gedaan voor een jaarverbruik van 3.500:
De goedkoopste kost dus €0,28474/kWh. (behalve sociaal tarief natuurlijk)
Het jammere aan heel die prosumententaks is dat je krijgt wat jij aanraadt. Meer PV leggen, maar de opwekking laten verloren gaan om minder taks te moeten betalen.
Ik versta die redenering als particulier voor de volle 100%, maar 't is toch van 't zotte te veel dat we investeren (in grondstof en financiëel) in PV en dan maar een deel ervan omzetten om te gebruiken.
Langs de andere kant vinden we wel normaal dat er verlies is op andere "investeringen" die we doen. Kijk naar belasting op loon of de de brandstofmotor van je auto die meer als de helft van de energie verliest
Dat gezegd zijnde heb je wel de vrijheid straks om geen prosumententarief te betalen je verbruik te optimaliseren waardoor je pakken meer rendement haalt uit je investering.
Ik haal even mijn simulatie uit het andere topic boven. 7,5 KWP op 5KW/AC
Laatst gewijzigd door gunmaster 11 aug 2020, 14:19, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 4 keer
Bedankt voor de info, voorlopig lijkt me dan inderdaad de 2ktl omvormer interessanter.
Hier is nog wat meer technische info ivm de omvormers:
En het template van zonstraal forum:
Hier is nog wat meer technische info ivm de omvormers:
En het template van zonstraal forum:
- aantal, merk en precies type van de panelen en het totaal vermogen in Wp of kWp = 13x TALESUN 275P (3575 WP)
- aantal, merk en juist type omvormer(s), = HUAWEI-2 KTL
- Oriëntatie en hellingshoek van de panelen. = Zuiden (170) - 13 graden hellingshoek
- type dak en dakbedekking. = Plat dak - EPDM
- schaduw of niet en van wanneer tot wanneer. = Geen schaduw
- aangeboden garanties = 10 jaar
- Gaat het om een fabrieksgarantie, van de installateur of via verzekeraar? = installateur & fabriek
- eigen stroomverbruik Dag/Nacht of Piek/Dal. = nieuwbouwwoning, nog geen vaste gegevens.
- Type aansluiting (1 of 3 fazen) = 1 fase
- Net met N? (zie hieronder voor uitleg) = met N
- Afstand van dak tot omvormer en en kabeldiktes (ivm verliezen - deze twee gegevens alsmee de twee volgenden zijn absoluut noodzakelijk). = 7 meter 6 mm²
- Afstand van omvormer tot verdeelkast en kabeldiktes = direct ernaast
- Is de 253V test al gedaan? = Nee
- Wat waren de resultaten van de metingen? Zie uitleg Wiki: https://www.zonstraal.be/wiki/PV_instal ... iciteitnet =
- Lokatie (gemeente en/of provincie) = 9310 Meldert - Aalst
- geschatte opbrengst in kWh/jaar = 2.665 kWh
Voor de Belgische beoordelingen: Helaas nu weer actueel
- netbeheerder = Intergem (via Fluvius)
- elektriciteit leverancier = Mega
- En als laatste natuurlijk de prijs in Euro/Wp en excl. BTW = €1.06
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Nog in het "oude" systeem met terugdraaiende teller - met de gok dat het mag blijven bestaan van de rechtbank (zie ook https://www.standaard.be/cnt/dmf20190624_04476755)Lazio schreef:Ik ga volgende pv installatie laten plaatsen, graag had ik jullie mening gelezen ivm het kiezen van de omvormer.
Of oplevering (datum AREI keuring) na 1/1/2021?
- cadsite
- Elite Poster
- Contacteer:
Neen, daar gaat het niet over voor mij. Wij geven al 9 jaar ongeveer 500kWh/jaar weg.gunmaster schreef: Ja ik snap je volledig. Vanuit de kijk die we de afgelopen 20j hadden op zonnepanelen is het "vreemd" om een deel van je productie weg te geven. En ja dat vind ik zelf ook een rot gevoel. Gelukkig is de investeringskost van solar zo veel goedkoper geworden.
Die kWh zijn opgewekt, omgevormd en ergens gebruikt.
Hetgeen we nu krijgen is dat er stroom wordt opgewekt, maar er wordt bewust niets mee gedaan omdat het je anders extra taksen kost.
Je wordt dus belast als je gratis stroom aan je netbeheerder schenkt.
Onze wetgevers zijn echt wel goed bezig.
Tsja...Tim.Bracquez schreef: Waarom dan toch geen dag/nacht teller nemen?
Toen we het huis kochten hebben we de enkelvoudige teller onmiddellijk veranderd naar een dubbele. 9 jaar later hebben we PV gelegd en de teller vervangen door een enkele.
Nu, nog eens 9 jaar later ga ik niet voor de 3de keer een nieuwe teller kopen.
Los daarvan, er is een jaarproductie van ongeveer 4.500 en een verbruik van 4.000. Zolang ik de oude teller kan houden onder het oude systeem zit ik dus goed.
-
- Plus Member
Inderdaad, hopelijk met terugdraaiende teller.heist_175 schreef:Nog in het "oude" systeem met terugdraaiende teller - met de gok dat het mag blijven bestaan van de rechtbank (zie ook https://www.standaard.be/cnt/dmf20190624_04476755)Lazio schreef:Ik ga volgende pv installatie laten plaatsen, graag had ik jullie mening gelezen ivm het kiezen van de omvormer.
Of oplevering (datum AREI keuring) na 1/1/2021?
Het betreft een nieuwbouwwoning waarmee ik mijn epb score laag genoeg probeer te krijgen voor korting op onroerende voorheffing.
- honda4life
- Elite Poster
Niet vergeten een defecte omvormer te rekenen na een jaar of 12.
Of dit een volledig nieuwe wordt, of een herstelling is moeilijk te zeggen.
Een digitale meter kan profijt zijn als je gratis wil overschakelen naar enkelvoudig tarief.
Hoe een grote tegenstander je ook moge zijn... Het 15 jaar en langer uitstellen gaat toch niet lukken en is verloren moeite.
Wat dacht je van een administratieve kost omwille van het "manuele" werk... Gaat je sowieso geld kosten.
Ja het is absurd dat je afgestraft wordt niet de volledige capaciteit van je ZP te benutten maar zo is het systeem nu eenmaal.
Of dit een volledig nieuwe wordt, of een herstelling is moeilijk te zeggen.
Een digitale meter kan profijt zijn als je gratis wil overschakelen naar enkelvoudig tarief.
Hoe een grote tegenstander je ook moge zijn... Het 15 jaar en langer uitstellen gaat toch niet lukken en is verloren moeite.
Wat dacht je van een administratieve kost omwille van het "manuele" werk... Gaat je sowieso geld kosten.
Ja het is absurd dat je afgestraft wordt niet de volledige capaciteit van je ZP te benutten maar zo is het systeem nu eenmaal.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Plus Member
volgende reactie ontvangen van installateur na voorstel om met 2kw omvormer te werken.
Het is inderdaad, technisch gezien, mogelijk om een extra paneel aan te koppelen op de desbetreffende omvormer. Enkel zal er dan een groot aftopverlies ontstaan waardoor er geen garantie op opbrengst zal zijn, vergeleken met de normale opbrengst die je zou moeten halen met dat extra paneel. We hebben dit zelf ook berekend met onze interne, meer uitgebreide tool.
Als je akkoord gaat met de plaatsing van het extra paneel, zonder garantie van volledig correcte opbrengst, geef ik het door aan de installatieafdeling. Graag akkoord per mail.
Het is inderdaad, technisch gezien, mogelijk om een extra paneel aan te koppelen op de desbetreffende omvormer. Enkel zal er dan een groot aftopverlies ontstaan waardoor er geen garantie op opbrengst zal zijn, vergeleken met de normale opbrengst die je zou moeten halen met dat extra paneel. We hebben dit zelf ook berekend met onze interne, meer uitgebreide tool.
Als je akkoord gaat met de plaatsing van het extra paneel, zonder garantie van volledig correcte opbrengst, geef ik het door aan de installatieafdeling. Graag akkoord per mail.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Het percentage van 13,4% verlies is wel aan de hoge kant!
Volgens mijn calculator zou dit ongeveer 6% zijn oftewel <200 Kwh per jaar dus een kleine 50 euro per jaar.
Maw minder dan het extra prosumententarief kost.
Volgens mijn calculator zou dit ongeveer 6% zijn oftewel <200 Kwh per jaar dus een kleine 50 euro per jaar.
- honda4life
- Elite Poster
Je moet ook zelden de installateur geloven, mischien zelf eens de berekening trachten te maken?gunmaster schreef:Het percentage van 13,4% verlies is wel aan de hoge kant!
https://eu.smartdesign.huawei.com:31943 ... index.html
-
- Plus Member
Even om nog op te volgen.
Uiteindelijk een extra paneel laten plaatsen op de 2kw omvormer.
3575wp totaal - HUAWEI-2 KTL
Op de monitoring zie ik momenteel de volgende gegevens - is dit min of meer wat er te verwachten valt van zo'n installatie?
Uiteindelijk een extra paneel laten plaatsen op de 2kw omvormer.
3575wp totaal - HUAWEI-2 KTL
Op de monitoring zie ik momenteel de volgende gegevens - is dit min of meer wat er te verwachten valt van zo'n installatie?