Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

apestaart schreef:Wie thuiskomt van een buitenlandse reis moet een soort formulier invullen en dat 48 uur op voorhand maar wacht het beste moet nog komen: hoe gaat dat dan voor degenen die een dag uitstap doen zoals mezelf want ik blijf maar slechts een zestal uren in een buitenlandse stad of gemeente, mag gaat mij toch niet vertellen dat ik verplicht ben om 48 uur ter plaatse te blijven vooraleer ik naar huis zou mogen gaan want dat zou helemaal absurd zijn. :bang:
Blijkbaar toch niet aandachtig opgelet?
  1. het formulier moet maximum 48 uur voor vertrek ingevuld worden. Het is géén minimum 48 uur: je mag het dus invullen vlak voor je vertrekt.
  2. geldt alleen voor buitenlandse verblijven van minimum één overnachting.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

alleen al de laatste 3 berichten bewijzen de zoveelste onduidelijke communicatie vd overheid :)
ook dates dus neit duidelijk blijkbaar
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Afgelopen maandag 4xx bevestigde gevallen, en counting... Ik vraag me af wanneer ze dinsdag, woensdag en donderdag gaan tellen :roll:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Als er 1 ding is dat Covid-19 in dit land overduidelijk bewezen heeft dan is het dat niks maar dan ook helemaal niks werkt in deze bananenrepubliek. Maatregelen worden uitgevaardigd en met dezelfde snelheid weer ingetrokken. Een handvol steden neemt maatregelen en zorg maar dat je als toevallige passant of bezoeker die maatregelen kent of je krijgt een boete. Steden nemen maatregelen en worden teruggefloten door de gouverneur, er worden maatregelen getroffen waarvan verre van zeker is dat ze wettelijk zijn. Een handvol gemeenten neemt maatregelen die buiten de betreffende gemeenten niet van toepassing zijn. Virologen die meer aan politiek doen dan aan het virus bestrijden, een pak ministers van volksgezondheid die niet weten waar ze mee bezig zijn, code groen, oranje en rood. Artsen vragen om oranje af te schaffen,... Eigenlijk een geluk dat die allemaal in de politiek werkzaam zijn. In de privé sector hadden ze, van de eerste tot de laatste hun ontslag op staande voet gekregen voor zoveel onkunde of amateurisme.
Dat ze een voorbeeld nemen aan Kreta. Tot nu toe 4 corona overlijdens op een bevolking van 630.000.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 24 jul 2020, 10:45, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

ddd schreef:
koenraaddeconinck schreef:Hoe pak je corona best aan ? Nog doeltreffender dan een vaccin

En ook dit is weer fake... is geen WO 2 uitrusting. Even gegoogeld, en blijkt een foto van 1958 te zijn uit Algerije.
Of je had er een :-D achter moeten zetten.. :wink:
Dank voor deze rechtzetting: juist is juist. Ben dit toevallig gewoon op een facebook pagina van iemand hier op het werk tegen gekomen.

De historische context interesseert me minder maar ik vind wel dat de boodschap telt: zolang er ezels rondlopen die niet willen snappen (want het is hier voor mijn niet van "niet kunnen" maar eerder van "niet willen wegens mijn vrijheid, mijn blijheid") wat er aan de hand is, zal deze crisis nooit onder controle geraken.
Dus sluit de ezels op en doe verder met de beperkte groep die wel blijk geeft van sociale verantwoordelijkheidszin, gezond verstand en goede wil.

OK, de politici hebben zich de afgelopen dagen weer van hun beste kant getoond - maar ik had niet meer verwacht, au contraire - door halfslachtige maatregelen te nemen omwille van plat electoraal belang waarvoor ze mee op de buik moeten gaan voor hun broodheren die hun campagnes rijkelijk financieren en bijkomende lucratieve jobs bezorgen in raden van bestuur, etc. België heeft zijn reputatie "Palermo van het Noorden" met de allergrootste glans opnieuw getoond.

Dus nogmaals, wat we nu terug mee maken is het gevolg van:
- corrupte politici, als vazallen van even corrupte partijen, die falen over zowat de hele lijn maar er toch telkens met glans in slagen om alternatieve mogelijkheden qua regeringsvorming op dictatoriale wijze in de kiem te smoren
- orde handhavers die wantoestanden niet kunnen of mogen ? aanpakken
- met als gevolg het niet en onwillekeurig sanctioneren van overtredingen
- met als gevolg dat de "hete aardappel" doorgeschoven wordt naar het lokaal niveau met verschillende regels in verschillende gemeenten die ook nog eens kunnen variëren van straat tot straat en zeedijk tot zeedijk. Nogmaals: il faut le faire
- en een groot deel van de bevolking met het verstand van een mier en die niet snapt wat ze op het spel zetten.

Ik begin bijna te denken dat ook onze regering de bevolking wat wil uitdunnen. Ook op die manier los je veel problemen: minder uit te betalen pensioenen, ziekte- en invaliditeitsuitkeringen, etc. Tegelijkertijd verklein je ook de ecologische voetafdruk van dit apenland, etc. etc.

En nu nog de opkomstplicht afschaffen bij de gemeenteraadsverkiezingen: ook zo kun je de tegenstand proberen te elimineren natuurlijk en daarvoor zijn alle middelen goed. Compleet off-topic maar toch: verkiezingen of niet in België, het doet er allemaal niet meer toe ...

Gelukkig hebben we nog Magnette en de De Wever die binnenkort de zaken allemaal wel zullen in orde brengen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

EDIT: ter illustratie van voorgaande, dit artikel uit Het Nieuwsblad van deze morgen: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200723_96651713
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Tweede golf is begonnen en de politiek reageert op die Blitzkrieg van het virus zoals in De Achtiendaagse Veldtocht op 10 Mei 1940.
Federale capitulatie: Volksgezondheid 0-1 Toerisme. :bang:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ondertussen vraagt Cathy Berx, gouverneur van Antwerpen, om de bubbel terug te beperken tot gezin + beperkt aantal vrienden.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200629_05004008
Berx roept op om aantal contacten te beperken tot twee
De gouverneur van de provincie Antwerpen, Cathy Berx, roept haar provinciegenoten op om het aantal sociale contacten weer streng te beperken tot het eigen gezin en twee (2!) vaste vrienden slechts. Ook vraagt ze dat de horeca de anderhalve meter respecteert niet tussen de tafeltjes maar wel tussen de verschillende klanten. Dit omdat het coronavirus in het Antwerpse weer sterk toeslaat en het reproductiegetal er intussen geklommen is naar twee. Elke besmette persoon besmet er dus twee. In de rest van het land is dat anderhalf.
https://www.hln.be/nieuws/buitenland/li ... ~a8f07a00/
Berx: "Beperk de bubbel, wat regels ook voorschrijven"
In een interview met Q-Music herhaalde gouverneur Cathy Berx haar oproep om de sociale bubbel stevig in te perken. Deze keer sprak ze wel over vijf vaste vrienden in plaats van twee.

"Laat ons spontaan onze bubbels inperken, wat de regels ook voorschrijven", klonk het. "Beperk u tot uw gezin en twee tot vijf vaste vrienden. Hou ook binnen uw bubbel voldoende afstand van elkaar."
Waarom Wilmes, onder auspiciën van de regios en dus ook onze Vlaamse regering, de bubbel niet beperkt heeft tot 10, is me een raadsel.
- sinds 17/7 zitten we aan 200 cases
- 23/07 369 cases
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Als men zo doorgaat met het (niet) nemen van maatregelen zie ik binnen enkele weken de situatie terug naar maart/april gaan. Dan kan alles weer dicht en kan men klagen over een instortende economie.

Een paar weken geleden werd de burgemeester van Deinze nog teruggefloten door De Crem, nu neemt men dezelfde maatregelen.
De virologen zijn alleszins "not amused".
Wij blijven in elk geval doen wat we al maanden doen... Slechts 2 mensen in onze "bubbel" en geen behoefte om die uit te breiden, vrije tijd wordt "in de natuur" wandelend of fietsend doorgebracht en dan nog liefst in minder populaire streken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Tijdens corona is bezoek aan de parenclubs ook uitgesloten. Voorlopig is de seks tussen mezelf en de vriendin.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Duitse corona-app faalde bij miljoenen gebruikers (geen waarschuwing, vooral android gebruikers). En nu gaat Belgisch bedrijf met 5 man iets ontwikkelen met bedenkelijke reputaties.

https://web.de/magazine/news/coronaviru ... t-34916118

https://www.bild.de/video/clip/news-inl ... .bild.html

https://datanews.knack.be/ict/nieuws/du ... 22809.html
1207
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Waarom Wilmes, onder auspiciën van de regios en dus ook onze Vlaamse regering, de bubbel niet beperkt heeft tot 10, is me een raadsel.
politieke compromis?

we beperken de sociale contacten niet maar sluiten de nachtwinkels vroeger. nu nog een pr-bureau inschakelen om een verhaal te verzinnen dat dat hetzelfde is :)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

"Ik ben het schaamlapje niet van de politiek": Erika Vlieghe sluit ontslag niet uit

Erika Vlieghe, voorzitter van de GEES is niet mals voor de politiek in een interview met De Morgen. Ze is niet opgezet met de recente communicatie van minister-president Jambon (N-VA). In het VTM Nieuws suggereerde hij dat Vlieghe akkoord was om de bubbels op 15 personen te houden. Dat is manifest onjuist stelt ze bij De Morgen. "Als de politieke communicatie op dat elan verdergaat, dan overweeg ik om ermee op te houden als voorzitter van het exitcomité. Ik ben niet het schaamlapje voor de politiek.”

Gisteren voor de persconferentie...iedereen masker op, ook pers.
Na de persconferentie, meesten geen meer aan.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

satsurfer schreef:Gisteren voor de persconferentie...iedereen masker op, ook pers.
Sinds de mondmaskers verplicht werden is het aantal besmettingen enorm gestegen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Gelukkig bedoel je dat sarkastisch ;)

Ik denk dat ze (de politici, met Jambon op kop) binnen een dag of tien serieus gaan verschieten en dat er dan weer een totale lockdown komt.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:
satsurfer schreef:Gisteren voor de persconferentie...iedereen masker op, ook pers.
Sinds de mondmaskers verplicht werden is het aantal besmettingen enorm gestegen.
Virologen schreeuwen het al maanden van de daken: een masker gebruik je niet om jezelf te beschermen, wel om anderen te beschermen en dit los van alle andere bedenkingen over de zin / het nut ervan ... Maw. zijn er wetenschappelijk ook twijfels bij de zin van mondmaskers.

Dus niet te verwonderen toch.

Echte oorzaak is combinatie van factoren (zie mjin post eerder vandaag).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Gelukkig bedoel je dat sarkastisch ;)

Ik denk dat ze (de politici, met Jambon op kop) binnen een dag of tien serieus gaan verschieten en dat er dan weer een totale lockdown komt.
Nee, het is gewoon een feit.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:
Jack Daniels schreef:
Virologen schreeuwen het al maanden van de daken: een masker gebruik je niet om jezelf te beschermen, wel om anderen te beschermen en dit los van alle andere bedenkingen over de zin / het nut ervan ... Maw. zijn er wetenschappelijk ook twijfels bij de zin van mondmaskers.

Er is duidelijk ook meer repressie / sanctionering nodig, liefst met fix boeters van 1.250 € per kop per overtreding en bij herhaling van inbreuken, zelf integraal betalen van alle kosten.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Wat een opluchting. De foor aan Brussel zuidstation vindt gewoon plaats:
https://m.hln.be/in-de-buurt/brussel/zu ... ~a8a8f8d9/
Mondmaskers zijn dan weer een nadeel voor... doven:
https://m.hln.be/showbizz/dove-dragquee ... ~ac655481/
Pfff, wat wordt het morgen?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Waar ik het moeilijk mee heb, het allegaartje aan verschillende regels.

Leuven verplicht nu ook het dragen van een mondmasker in de winkelstraten, ok, begrijp ik, ook als je er jogt, of fietst. De Bondgenotenlaan is bvb al fietsend een hoofdas voor wie door Leuven wil. Komaan, een mondmasker op de fiets? Mondsmaskers verplichten per straat?

Vlaamse Ardennen: mondmasker in de bebouwde kom, niet tijdens het recreatief wandelen of fietsen.

Dat is toch hallucinant dat je gewoon uw kot niet meer uit durft wegens verschillende regels in verschillende dorpen, steden en zelfs straten binnen die steden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Maar we blijven wel lekker voetballen ondanks positief getest op corona
https://m.hln.be/sport/voetbal/drie-pos ... ~a7fdeb00/
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Het circus moet blijven draaien, he. Je gaat nu toch niet verwachten dat de profvoetbal enige tekenen gaat vertonen van maatschappelijk besef?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Nooit meer fietsen in Knokke tof echt...

Blijkbaar is de verplichting over heel grondgebied ook op de fiets.

De laatste keer denk maand geleden gefietst naar de winkel met mondmasker aan en ik ben thuisgekomen met hyperventilatie efkes een uur recupereren...

Nja sorry dan maar niet fietsen.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Maar we blijven wel lekker voetballen ondanks positief getest op corona
https://m.hln.be/sport/voetbal/drie-pos ... ~a7fdeb00/
mss. niet enkel de titel lezen? :eek:
"Enkel de mensen die negatief getest hebben, gaan mee”, klinkt het bij Nantes."

In profwielrennen waren sommige ploegen NIET getest, 3 dagen voor wedstrijd :eek:
https://sporza.be/nl/2020/07/23/vrouwen ... 509885743/

en hier gaat burgemeester bubbel bepalen. :-D
https://www.focus-wtv.be/nieuws/kortrij ... FD_Zhg6Y3Q

overal in binnenstad
https://www.focus-wtv.be/nieuws/mondmas ... binnenstad

Mss. werkgroep met handleidingen. Waar en wanneer masker, voor wielertoeristen, waar moet je masker op doen als je stad doorkruist. :-D
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Nja als ik een mondmasker aan doe zal het nooit op de fiets zijjn.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Slafes schreef:Dat is toch hallucinant
Dat gebeurt er als de leiders van de federale regering en de deelstaat regeringen niet de durf hebben om doortastende maatregelen af te kondigen.
Dan is het de lokale overheid die alsnog moet overnemen en krijg je dus een allegaartje aan maatregelen.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: Virologen schreeuwen het al maanden van de daken: een masker gebruik je niet om jezelf te beschermen, wel om anderen te beschermen en dit los van alle andere bedenkingen over de zin / het nut ervan ... Maw. zijn er wetenschappelijk ook twijfels bij de zin van mondmaskers.

Elk lapmiddeltje is tegenwoordig goed om toch maar de vakantieperiode door te komen, ik verwacht niet eerder dan na 15 Augustus serieuze aanpassingen.

Momenteel doet de politiek weinig want de hete adem van alle horeca, amusementsparken, circussen, hotels, campings... blaast in hun nek om toch maar NJET te zeggen tegen de medici die terecht in paniek zijn met dit losgeslagen vee overal. Dus proberen ze om momenteel zelfstandigen en ondernemers rustig te houden en bezoekers of vakantiegangers dan maar wat meer maatregelen op te leggen, desnoods gepaard met een flinke boete voor wie niet luisteren wil.
Vakantie is goed voor de economie!

Stel je voor dat ze zeggen iedereen terug in zijn kot MORGEN uit gezondheidsoverwegingen. Wat zou dit een bommetje geven doorheen het land. :think:
En vermoedelijk stapt de ganse toerismesector daarna naar Brussel om die bende politiekers persoonlijk te lynchen. :beerchug:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

timmermc schreef:Vakantie is goed voor de economie!
Ik ben de laatste twee weken in Duitsland en Italie geweest... daar zijn de maatregelen waarvan we hier nog maar dromen al lang de normaalste zaak van de wereld. In ieder restaurant/café moet je een document invullen, mondmaskers worden constant en overal gedragen, ... en tevens word je ook meteen attent hierop gemaakt door andere personen als je dit vergeet.

Laten uitschijnen dat vakantiegangers een groot probleem zijn is dan ook een beetje absurd (al kan ik me wel inbeelden dat bepaalde oorden jonge feestvierders aantrekken). Het probleem zit bij een kleine minderheid maar blijkbaar mag die niet bij naam genoemd worden.
Jack Daniels schreef:Tijdens corona is bezoek aan de parenclubs ook uitgesloten. Voorlopig is de seks tussen mezelf en de vriendin.
Wel 1.5m afstand houden hé :lol:
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

timmermc schreef: Stel je voor dat ze zeggen iedereen terug in zijn kot MORGEN uit gezondheidsoverwegingen. Wat zou dit een bommetje geven doorheen het land. :think:
Stel je voor dat iedereen (wishful thinking) zijn gezond verstand zou gebruiken en uit zichzelf strengere restricties te volgen. Zou dat geen idee zijn? 't is niet omdat je iets mag dat het ook MOET, hé.

De horeca is open en aan de kust zijn ze blij met de toeloop maar ik voel niet de neiging om als een lemming de kudde te volgen. Het mosselseizoen is begonnen maar i.p.v. te gaan eten maken we ze zelf en bij de McDo is een drive-trough. Wandelen/fietsen kan bijna overal rustig want "iedereen" zit aan de kust.

De arrogantie van De Block bij de vragen van de journalisten vanmiddag op het journaal zegt genoeg, het commentaar van de experten over wat zij aanbevelen (Van Damme in Terzake, Vlieghe in de krant) ook.
Bye, Maurice
1207
Elite Poster
Elite Poster

timmermc schreef: Stel je voor dat ze zeggen iedereen terug in zijn kot MORGEN uit gezondheidsoverwegingen.
als je niets doet zul je meoten, de vraag is wanneer en het effect duurt altijd 2 weken.
Ik verwacht nu links en rechts de Italiaanse toestanden, jammer genoeg.

de pr-onzin nu en politieke koehandel is synoniem voor niets doen
Berx is duidelijk, famile en 2 man is het maximum.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: Het probleem zit bij een kleine minderheid maar blijkbaar mag die niet bij naam genoemd worden.
Ik heb dat ook al zitten denken. Je ziet cijfers stijgen na 10-14 dagen dus moeten die extra infecties op samenscholingen geweest zijn zo rond 10-11 juli. Als men nu kon traceren waar er evenementen waren en welke "minderheid" daar rondhangt, misschien waren er zelfs buitenlanders (dus buiten de bubble).
Volgens mij moet dat toch te achterhalen zijn.
Bye, Maurice
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer

DarkV schreef:Laten uitschijnen dat vakantiegangers een groot probleem zijn is dan ook een beetje absurd (al kan ik me wel inbeelden dat bepaalde oorden jonge feestvierders aantrekken). Het probleem zit bij een kleine minderheid maar blijkbaar mag die niet bij naam genoemd worden.
Aangezien jij een durver bent, zal je ook ook deze kleine minderheid durven benoemen of blijft het bij de dogwistle?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Welke kleine minderheid zou dit dan zijn ... sinds dag een van de versoepeling was het volgens mij toch alsof er niets gebeurd was ....

In tankstation en dergelijke, allemaal heel dicht bij elkaar ... bijna elk terras dat ik passeer ... hetzelfde en dat is al helemaal geen bubbel ...

Niet dat ik er me verder druk over maak ... ook elke dag gewoon gaan werken tijdens de lockdown ... nog meer dan vroeger eigenlijk ...

Volgens mij hebben de mensen gewoon weinig zelfdiscipline en zal het zonder een duidelijk regel toch nooit lukken ....

Verder hoeft er van mij ook helemaal niets te sluiten .. gewoon wat voorzichtiger zijn ... en 15 mensen per week ... wat voor een regel is dat nu ook weer ...
Zal wellicht aan mij liggen maar ik heb niet genoeg vrienden om dit te halen ... lijkt me eerder een regel die zegt doe maar op ... het speelt weinig rol ...
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Mijn dichtste familie is in totaal 11 personen, mezelf incluis. Het verschil tussen 10 of 15 maakt voor mij dus weldegelijk een groot verschil voor bv. verjaardagsfeestjes van neefje en en nichtjes.
Computer(k)nul
dragonflo
Premium Member
Premium Member

Ik beschouw mijn collega's ook tot mijn bubbel. Als je een hele week 8 uur per dag praktisch in elkaars nek zit te hijgen dan hoor je ook bij de 15 mensen die je mag zien. Dan kom ik ook wel aan 15 mensen.
1207
Elite Poster
Elite Poster

dragonflo schreef:Ik beschouw mijn collega's ook tot mijn bubbel. .
maar dat zou niet mogen openstaan voor discussie

ik praat regelmatig met een buur, honden ed, maar wij houden ALTIJD afstand, lopen niet bij mekaar binnen etc
behoren wij nu tot dezelfde bubbel?
dat zou geen discussie mogen zijn maar is het wel. Ik versta onder bubbel mensen die mekaar knuffelen en binnen de 1,5m komen
dragonflo
Premium Member
Premium Member

Ik zie mijn bubbel als mensen waarmee ik langer dan 15 minuten binnen(afgesloten ruimte) tijd met doorbreng. Als ik buiten iemand ontmoet is dat al iets moeilijker om het te bepalen.
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 40 keer

Ben corona moe, echt moe en het verslecht nog.
Morgen leven we in een fascistenland, een dictatuur, noem het zoals je wil, politiestaat , maakt niet uit.

Gelukkig woon ik in een boerenhol, hier moede nog geen masker gaan aan doen om eens buiten te komen maar voor hoelang nog? Te zot voor woorden mochten ze dit hier invoeren. 0 besmettingen + 13500 inwoners + enorm landelijk ook enz... en waar is dat wetenschappelijk bewijs dan dat als je in openlucht komt je dat mondmasker meteen moet gaan opzetten?? Als je zoals mij gaat gaan wandelen met de hond en ik zal eerder een kat tegen komen dan een mens in den toer die ik afleg, wat voor zinloos en achterlijk gedoe is me dat allemaal zeg?

Ik heb geen probleem met voorzichtigheid en beetjen afstand houden en max 10 mensen te zien enz... maar mondmaskers? Nope, ik was er nog enigsins voor 5 maand geleden ofzo maar nu niet omdat ik toen zo dom was om me heel even te laten meeslepen met die bangmakerij. Ben zelf beginnen nadenken en beginnen zoeken en doen en dat heeft mijn ogen geopent.

+ 56000 besmette en 9800 overleden mensen, op 11.4 miljoen jongens.
In italie e is 99% overleden doordat ze al problemen hadden, 99% daar, zal hier ook zoiets zijn.
1207
Elite Poster
Elite Poster

dragonflo schreef:Ik zie mijn bubbel als mensen waarmee ik langer dan 15 minuten binnen(afgesloten ruimte) tijd met doorbreng. Als ik buiten iemand ontmoet is dat al iets moeilijker om het te bepalen.
en nu heeft de hoogste overheid alles uit handen gegeven

beslissingen liggen bij de burgemeesters, tracinbg ligt lokaal bij de huisartsen
zelf doen ze nog maar 1 ding, de bevolking beschuldigen dat het uit de hand aan het lopen is
timmermc
Elite Poster
Elite Poster

Waar zijn ze hier toch allemaal mee bezig, bubbels van 15, 10, 2. Uitrekenen of de buren waarmee je een praatje maakt, je werk collega's of die ook in de 'bubbel' horen te zitten.

Het is toch allemaal heel simpele logica. Het virus wordt hoofdzakelijk van mens tot mens overgedragen, dus als je geen Covid wil oplopen, ga dan met zo weinig mogelijk mensen om. En als jij het niet oploopt door je contacten te minimaliseren dan kan je het ook niet doorgeven aan een ander.
Op een bepaald punt moet dan uiteindelijk het virus compleet sterven.
Die 'bubbels' geven alleen maar de indruk dat je net veilig bent met 15 personen en helemaal veilig met 10 of 2 personen, dat klopt helemaal niet. Enkel zoveel mogelijk uit de directe omgeving van anderen blijven kan je sparen van het virus op te lopen.
Vandaag heb ik besloten om ook geen enkele supermarkt aan zee of in mijn thuisstad nog aan te doen tijdens deze vakantiemaanden, ik rijd op wat kalmere uren iets het binnenland dieper in en zoek die rustige toeristenvrije supermarkt op. En voor een echt dringende boodschap ga ik enkel nog naar die (helaas wat duurdere) lokale kruidenier. Het is wat het is.

Minimaliseer dit Covid virus niet, ik heb ook iemand in mijn dichte omgeving gehad met het virus en het waren bange momenten voor haar. Ternauwerdood is zij ontsnapt aan het intensieve, maar het scheelde slechts een haar.
Hebben we nu nog geen voorbeelden genoeg gezien van patiënten die het Covid hebben overleefd, lang in coma hebben gelegen en in een reportage op TV willen komen vertellen hoe zij het hebben meegemaakt. Ik vind dit wel erg moedig van hen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Het wordt hoe langer hoe meer toch duidelijk dat het virus zich quasi enkel verspreidt in menigtes waarbij mensen dicht op elkaar zitten. Indoor menigtes zijn het ergst, maar outdoor kan het virus zich ook verspreiden, doch volgens mij iets minder gemakkelijk. Dat is volgens mij de primaire vorm van verspreiding. De secundaire vorm van verspreiding is die binnen eigen kring (gezinsleden, dichte familieleden), maar kan pas gebeuren nadat er een besmetting via de primaire bron plaatsgevonden heeft.

Op basis van de informatie kan je een eenvoudig beleid uitstippelen waarbij je enerzijds het virus goed onder controle kan houden en tegelijk je economie draaiende kan houden. De basisregel: geen menigtes meer waarbij de 1.5m pragmatisch gezien niet gerespecteerd kan worden, en je legt de aansprakelijkheid hiervoor bij het bedrijf. Dan kan je alle bedrijvigheid opdelen in 3 grote types:

Type 1: Bedrijvigheid waar het consumeren van dranken of genotsmiddelen geen wezenlijk onderdeel vormt:
- OPEN zoals nu, met de 1.5 meter regel, of met mondmaskers indien klanten/werknemers er niet langer dan 30 minuten aanwezig zijn
- Indien het bedrijf weet of had moeten weten dat er door haar doen of nalaten een situatie ontstond waarbij het respecteren van de 1.5m regel onmogelijk was, wordt zij hiervoor aansprakelijk gesteld.

Type 2: Bedrijvigheid waar het consumeren van dranken of genotsmiddelen een wezenlijk onderdeel vormt en waar de nadruk niet ligt op de ontmoetingsfunctie:
- OPEN zoals nu, met de 1.5 meter regel, en met toegewezen vaste zitplaatsen
- Indien het bedrijf weet of had moeten weten dat er door haar doen of nalaten een situatie ontstond waarbij het respecteren van de 1.5m regel onmogelijk was, wordt zij hiervoor aansprakelijk gesteld.

Type 3: Bedrijvigheid waar het consumeren van dranken of genotsmiddelen een wezenlijk onderdeel vormt en waar de nadruk ligt op de ontmoetingsfunctie:
- DICHT, zonder uitzonderingen, minstens tot en met 1 januari 2021

Om loophole-toestanden te vermijden komt het NIET aan de zaakvoerder toe om te bepalen of het consumeren van dranken of genotsmiddelen een wezenlijk onderdeel vormt van zijn bedrijf - deze beoordeling wordt per sector gemaakt aan de hand van de gemiddelde jaarrekening van 2018 van een gemiddeld presterend bedrijf in die sector. Met "nadruk op ontmoetingsfunctie" wordt bedoeld een bedrijvigheid waar mensen doorgaans naartoe trekken om er anderen te ontmoeten; ook die beoordeling wordt per sector gemaakt.

M.i. zijn de voornaamste bronnen van verspreiding hiermee verboden terwijl meer dan 90% van de economie gewoon verder kan draaien, temeer daar nu ook de verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid duidelijk bepaald wordt. Zelfs als mensen op reis gaan naar elders en het dan naar hier terugbrengen, denk ik niet dat het virus lang zal overleven.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”