CCatalyst schreef:heist_175 schreef:
Ik kan nergens in het NYT-artikel terugvinden (en ik ga me niet door de 69blz PDF wringen) waarom het CDC een schoolheropening zo gevaarlijk vindt?
In het document lijkt dit gebaseerd op het gevorderd inzicht in de overdracht van SARS-CoV-2, maw: bijna niet door het aanrakken van oppervlaktes, wel via droplets (spreken, niezen, schreeuwen), waarvoor gesloten en kleine ruimtes als klaslokalen ideaal zijn om over te dragen.
De bevindingen in eigen land, oa ook gebaseerd op ervaring in andere landen, tonen toch eerder het tegendeel aan in de realiteit: weinig kinderen pikten het virus op school op, weinig verspreidden het daar, weinig leerkrachten pikten het op, weinig verspreidden het daar.
heist_175 schreef:maar in de wetenschappelijke referenties die in de pers opduiken lees ik toch vooral dat kinderen weinig vatbaar zijn, weinig besmettelijk zijn, ... Wat maakt dat CDC plots toch tegen is (los van het gebrek aan onderscheid in leeftijden)?
Scholen worden niet alleen bevolkt door kinderen, er zullen altijd leerkrachten aanwezig zijn die tot de groep met het grootste risico hoort (onderliggende medische toestand). Verder kan een kind ook een ouder aansteken die het dan naar de werkplek kan meenemen, en zo kan het weer snel gaan, met de scholen als centrale spil in de overdracht tussen de "bubbels".
Geen idee waarom leerkrachten tot een risicogroep zouden behoren? Er zijn er natuurlijk, maar ik heb geen weet van een scheeftrekking in leeftijdssegmenten bij leerkrachten (die er wel is naar geslacht: veel meer vrouwen dan mannen, voor vrouwen is corona minder dodelijk).
heist_175 schreef:Ik verdedig geen van beide standpunten op ideologische basis (scholen open dan wel gesloten), maar in de wetenschappelijke referenties die in de pers opduiken lees ik toch vooral dat kinderen weinig vatbaar zijn, weinig besmettelijk zijn, ...
De tegenstand om de scholen te sluiten lijkt mij eigenlijk niet echt gebaseerd op wetenschappelijke elementen, maar veeleer op economische. Als de scholen sluiten, moet een ouder thuis blijven, die niet kan gaan werken, ergo minder belastingsopbrengsten, en dat is het enige dat men ziet. Of hoe ook bij onze overheid het geld nog altijd voorrang krijgt op onze gezondheid.
[/quote]
Het veiligste zal idd zijn om alles een jaar of 2 gesloten te houden, zodat het virus nergens overgedragen kan worden. Dat is natuurlijk compleet ridicuul. Het is altijd een afwegen van voor- tegen nadelen.
Een groot nadeel van scholen sluiten is
- segregatie op sociale status: zoals hierboven al gemeld is het makkelijker om kinderen thuis te houden als de job van de ouders thuiswerken toelaat
- achterstand: de voorbije periode (maart > mei) heeft toch wel aangetoond dat lesgeven in de klas volledig superieur is aan lesgeven via scherm. Ik wil wel eens zien hoe goed 6-7 jarigen kunnen lezen, na 2-3 maanden "tele-onderwijs". Het is dan ook compleet ridicuul dat CDC alles op 1 hoopje gooit onder "K-12", terwijl er gigantische verschillen zijn tussen kleuter, lager en secundair. Ik zou zelfs pleiten voor blokken van 4 leerjaren:
blok1: instapklas+1/2/3kleuterklas
blok2: 1/2/3/4 lagere school
blok3: 5/6 lagere school + 1/2 middelbaar
blok4: 3/4/5/6/7 middelbaar
blok5: hoger onderwijs
Richtlijnen per blok zijn relevanter dan "K-12". Afstandsonderwijs voor kleuters, is toch om te lachen hé. Hoe belangrijk kleuteronderwijs is, blijkt uit het feit dat er altijd al een test is of een inschatting door de klassenraad als je in de 3de kleuterklas minder dan 250 halve dagen naar school bent gekomen. Daar komt vanaf het voorbije of het komende schooljaar gewoon schoolplicht bij voorde 3de kleuterklas. Dus als we de 3de kleuterklas zo belangrijk vinden voor de ontwikkeling van kleuters, hoe gaan we dat organiseren in tele-onderwijs?
CCatalyst schreef:Stroper schreef:Scholen sluiten is de toekomst sluiten. Jongeren hebben een opleiding nodig, maar velen missen de nodige maturiteit om zelfstandig te werken.
M.i. kan je perfect onderwijs organiseren zonder schoolgebouwen en muffige, slecht geïsoleerde, verouderde en ongezonde klaslokalen vaak nog vol met asbest.
Lang geleden dat je nog in een school geweest bent?
Laat deze crisis de katalysator zijn om ons onderwijs - dat al een tijd aan kwaliteit moet inboeten en dus op haar limieten gestoten is - eindelijk wat te moderniseren. Sowieso is de huidige ouderwetse vorm van onderwijs op vele vlakken al lang achterhaald. Dat er besloten wordt om vaart te maken met het programma om leerlingen van laptops en internet-toegang te voorzien kan ik alleen maar aanmoedigen. Niet in het minst omdat het side effect zal zijn dat er veel meer doorstroom zal zijn richting informatica-opleidingen, dus meer doorstroom naar profielen die nodig zijn.
De schoolgebouwen/gronden kunnen zo gesaneerd worden van asbest en vervolgens afgebroken en verkocht worden waardoor heel wat grond vrijkomt voor nieuwe woningen voor jonge gezinnen, vaak in het midden van de stad. Zo ontsnappen we ook aan de dure kost van de modernisering van al die schoolgebouwen, iets wat altijd naar de volgende legislatuur wordt doorgeschoven bij gebrek aan geld (met denigrerende containerklassen als oplossing). De druk op het verkeer en de omgeving zal hierdoor ook fors verminderen, waardoor we ook weer dichter bij de klimaatdoelstellingen komen. Heel wat vliegen in 1 klap dus.
Never waste a good crisis. We moeten niet altijd maar blijven vasthouden aan wat er was, zeker als de kwaliteit maar blijft zakken.
En ik besef uiteraard dat praktijkvakken niet via afstandsonderwijs georganiseerd kunnen worden, daarvoor zal een onderwijsgebouw nog altijd een rol spelen, doch dat kan 1 (modern) geconsolideerd gebouw per stad zijn, maar in de realiteit dus 3 gebouwen, een voor het katholiek onderwijs, een voor het gemeenschapsonderwijs, een voor het stads- en provinciaal onderwijs (tenzij deze niveaus in handen van een verschillende politieke familie zijn, in dat geval elk ook een apart gebouw).
Zelden zoveel onzin op zo'n korte plek bij elkaar gezien, en dat van iemand die overwegend zinnige/zinvolle/interessante bijdragen levert.
Het onderwijs gaat echt niet verbeteren (PISA, PIRLS) door leerlingen thuis te zetten en de onderwijsuren te reduceren (van 7u naar 2-3u), het niet meetbaar maken én de sociale segregatie in te bakken in de organisatie.
Het laptop verhaal van Ben Weyts is gewoon een lachertje. Dat je ernaar verwijst, bewijst dat de PR gewerkt heeft. Lees eens wat directies ervan vinden, praat eens met raden van bestuur, directies, ondersteunend personeel, leerkrachten. Bijna niemand heeft een laptop gekregen, niet de scholen, niet de leerlingen. Reden: ze zijn er gewoon niet. De leerlingen die dan wel een laptop gekregen hebben, hebben mogelijks geen internet of krijgen dat niet aan de praat. Dan is er nog geen enkele school die kan investeren (geen budget) in de IT-skills van het onderwijzend personeel. Dus hebben al die kindertjes (geloof vooral niet dat ze het allemaal hebben) een pc thuis, maar zijn de skills van de leerkracht onvoldoende. Van de ICT coordinator moet je het heus ook niet verwachten. Los van het feit dat die te weinig betaald wordt (€2400 startende bachelor -
klik), wordt die meestal ingeschakeld voor enkele uren per school of per campus. Compleet ontoereikend om iets uit te bouwen, verder dan brandjes blussen heb ik een ICT coordinator nog niet weten gaan.
Je weet toch wel dat de Vlaamse overheid voor de digitalisering in de klas €0,8 perleerling voorziet? Zo belangrijk vinden we als maatschappij dat kinderen vlot digitiaal uit de voeten kunnen.
Als je, los van corona, naar de dalende kwaliteit van het onderwijs verwijst, is het geen goed idee om wat er nu bestaat radicaal overboord te gooien, maar te zoeken/kijken naar wat wel werkt en wat niet en exact waar het misloopt.
Een korte bloemlezing van interessante artikels, die hopelijk vermijden dat je in de onrealistische onderwijsplannen bubbel blijft zitten
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200625_05001795 - De watertrappers kunnen de jetski-jeugd niet volgen
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200618_04994503 - LO-leerkrachten meten de schade op
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200614_04990756 - Het onderwijs van het matige zesje
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200611_04988875 - Helft basisscholen laat leerlingen onvoldoende lezen
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200611_04988887 - ‘Meestal lezen de kinderen alleen als er tijd over is’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200607_04984312 - Middelen voor digitale klas zijn ‘totaal ontoereikend’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200604_04981665 - ‘Op afstand evalueren is een enorme uitdaging’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200602_04978902 -
REPORTAGE ONTHAALONDERWIJS - ‘Een nieuwe taal leren doe je niet vanop afstand’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200527_04973708 -
INTERVIEW PHILIP BRINCKMAN HOOFD EXPERTENGROEP KWALITEIT VLAAMS ONDERWIJS
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200522_04968105 - 16.000 artsen: ‘Alle kinderen naar school zonder afstandsverplichting’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200521_04967647 -
NEDERLANDSE SCHOLEN BESLISSEN ZELF HOE ZE HET DOEN
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200519_04966022 - Van experts mogen alle kinderen onder twaalf weer naar school
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200519_04965934 - 269 pediaters pleiten: ‘Laat kinderen naar school gaan’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200427_04936484 ROBERT JENKINS, HOOFD ONDERWIJS BIJ UNICEF, TREKT LESSEN UIT DE EBOLA-CRISIS - ‘Bij tieners is het risico op schooluitval groot’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200426_04935283 - De coronacrisis maakt de onderwijskloof nog groter
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200426_04935293 -
SCHOLEN VANGEN MEER KWETSBARE KINDEREN OP - ‘We riskeren heel wat jongeren volledig kwijt te raken’
Specifiek over PISA/PIRLS:
https://www.standaard.be/plus/tag/pisa-resultaten
Misschien moet het onderwijsgedeelte van Covid afgesplits worden, maar ik hoor graag hoe je kleuters, lagere school en secundair (laten we ze apart behandelen) uit de "ouderwetse vorm van onderwijs" halen.