Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef:Amerikaanse CDC classificeert een heropening van de scholen en het hoger onderwijs volgens de ouderwetse methode (dus nog met leerkrachten/docenten die klassiek les geven voor een klas/auditorium) als een van de meest risicovolle activiteiten inzake de verspreiding van het virus - even gevaarlijk als een bezoek aan een volgestouwd voetbalstadium, een bar of een club.

Als jij er kunt voor zorgen dat elke scholier in dit land thuis degelijk internet + laptop heeft (maal x voor het aantal broertjes/zusjes) dan kan je gaan inzetten op permanent "online teaching". Als je dan ook nog de nodige "begeleiding" garandeert, want niet elke 8 tot 14-jarige is in staat een hele dag op zijn of haar eentje thuis te zitten...

Zolang dat je dit niet kunt garanderen, zul je ermee moeten leren leven dat kinderen het recht hebben om les te volgen op school.

De scholen hebben nu twee maand (eigenlijk hadden ze er zes tot acht) om na te denken hoe ze dit op een veilige manier kunnen regelen. De schooldirecteur die in september gaat beweren dat hij "niet klaar" is, heeft dat aan zichzelf te wijten.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

phil48 schreef: De schooldirecteur die in september gaat beweren dat hij "niet klaar" is, heeft dat aan zichzelf te wijten.
onzin
de directie is afhankelijk vd overheid

als een school bij elke potentieel geïnfecteerde leerling 14 dagen dicht moet zit ge met een probleem. Kunt ge onmogelijk lessen organiseren.

je ziet dat nu al bij de speelklasdingetjes
Ik heb nu al 2 maten die met heel hun gezin 14 dagen in quarantaine moeten omdat er in de speeltuin vd klein mannen een kind uit een besmet gezin rondliep.
de overheid moet nu al ene plan uitwerken voor september maar dat is hopeloos.
in de krokus wist je al dat er een grote vakantie aankwam en pas in juli zijn ze dan met hun kleurboekje afgekomen.
maw zal de overheid zich ten vroegste eind september over het nieuwe schooljaar buigen.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

phil48 schreef:
CCatalyst schreef:Amerikaanse CDC classificeert een heropening van de scholen en het hoger onderwijs volgens de ouderwetse methode (dus nog met leerkrachten/docenten die klassiek les geven voor een klas/auditorium) als een van de meest risicovolle activiteiten inzake de verspreiding van het virus - even gevaarlijk als een bezoek aan een volgestouwd voetbalstadium, een bar of een club.

Als jij er kunt voor zorgen dat elke scholier in dit land thuis degelijk internet + laptop heeft (maal x voor het aantal broertjes/zusjes) dan kan je gaan inzetten op permanent "online teaching". Als je dan ook nog de nodige "begeleiding" garandeert, want niet elke 8 tot 14-jarige is in staat een hele dag op zijn of haar eentje thuis te zitten...

Zolang dat je dit niet kunt garanderen, zul je ermee moeten leren leven dat kinderen het recht hebben om les te volgen op school.

De scholen hebben nu twee maand (eigenlijk hadden ze er zes tot acht) om na te denken hoe ze dit op een veilige manier kunnen regelen. De schooldirecteur die in september gaat beweren dat hij "niet klaar" is, heeft dat aan zichzelf te wijten.
je mag dan nog degelijk internet hebben maar wat doe je met kinderen waarvan de ouders moeten gaan werken en geen mogelijkheid voor thuiswerk hebben?
phil48
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:
als een school bij elke potentieel geïnfecteerde leerling 14 dagen dicht moet zit ge met een probleem. Kunt ge onmogelijk lessen organiseren.
Als je naar experten luistert, is dat net NIET de bedoeling. Daarvoor bestaan echt wel scenario's of daar is al een hele tijd over nagedacht.

Maar mij niet gelaten hoor. Hou alle schoolkinderen bij een tweede golf gewoon weer zes maanden thuis, samen met hun ouders. Dan loop ik minder kans op besmetting...
1207
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef: Als je naar experten luistert, is dat net NIET de bedoeling.
tja
vanaf dat je versoepelt stijgen de cijfers, mij lijkt dat de evidentie zelve maar blijkbaar ben ik een uitzondering die zo denkt.
de vraag is dus niet of ze stijgen maar vanaf wanneer je ingrijpt. 100 nieuwe besmettingen per dag, 150, 200?
WE hebben versoepeld met als laagste cijfer ca 90 besmettingen per dag,

de cijfers stijgen een weekje en direct hoor je dingen als paniek, 2e golf etc.
ook de experten stappen volop mee in dat discours.

ik weet niet wat de bedoeling is? Ik zie wel dat vanaf 1 besmetting elke keer alles dicht gaat.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Er bestaat een mooi grafiekje.

Hier kan je duidelijk zien wat "gevaarlijk" is en wat "redelijk veilig".

Als er moet ingegrepen, dan moeten ze dat doen in de categorie zeer gevaarlijk, zoals o.m. op café gaan.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/de ... ~a3403ca4/
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Desondanks verwacht ik dat er vanaf oktober weer stemmen gaan zijn dat er "niet gewaarschuwd" was voor de sterke verspreiding in de klaslokalen en auditoria.
Bedankt voor de tip+link

https://www.nytimes.com/2020/07/10/us/p ... ening.html
https://int.nyt.com/data/documenthelper ... d/full.pdf

CDC gooit wel alles op 1 hoopje.
Ze maken een onderscheid tussen "hoge school en unief" (= "higher education") vs "kleuter, lager, middelbaar" (= K-12). In Vlaanderen, België en Europa maken we wel een onderscheid tussen al die leeftijdscategorieën.
Ik kan nergens in het NYT-artikel terugvinden (en ik ga me niet door de 69blz PDF wringen) waarom het CDC een schoolheropening zo gevaarlijk vindt? Ik verdedig geen van beide standpunten op ideologische basis (scholen open dan wel gesloten), maar in de wetenschappelijke referenties die in de pers opduiken lees ik toch vooral dat kinderen weinig vatbaar zijn, weinig besmettelijk zijn, ... Wat maakt dat CDC plots toch tegen is (los van het gebrek aan onderscheid in leeftijden)?
phil48 schreef: De schooldirecteur die in september gaat beweren dat hij "niet klaar" is, heeft dat aan zichzelf te wijten.
Directie mag enkel doen wat de overheid hen opdraagt te doen.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Het aantal besmettingen valt moeilijk in te dijken, je loopt altijd een 15-tal dagen achter op het feitelijk besmettings moment.
Tegen dat iemand verschijnselen vertoont en voor een test bij je komt aangelopen heeft de persoon in kwestie op zijn beurt al 15 dagen het virus opnieuw kunnen doorgeven en de personen die door hem/haar besmet zijn, kunnen dan al goed bezig zijn met doorgeven aan anderen weer...

Het is een rotbeestje waarbij je altijd te laat komt en momenteel alleen kunt indijken met mensen van elkaar te isoleren en te beperken in vrijheden.
Maar hoe moet je dat doen in deze wereld die als een sneltrein verder raast.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Daar heb je dan de tracing voor... Maar niemand kan zich voor de geest halen wat ie 14d geleden gedaan heeft.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ordon schreef:
heist_175 schreef:
Ordon schreef:Op 4 maart schreef je nog dat alle parameters onder controle waren.
Alleen een idioot verandert nooit van mening
+
If the facts change, I change my mind. What do you do, sir?
:bdaysmile:
Er zijn sommigen die ootmoedig toegeven dat ze fout zaten.
Er zijn sommigen die er een feestmuts bijhalen indien ze fout zaten.
Hindsight is het makkelijk oordelen.
Op basis van de publiek beschikbare gegevens blijf ik bij de mening die ik toen verkondigde. Ondertussen zijn er andere gegevens beschikbaar en is het logisch een andere conclusie te trekken.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@devilkin

Juist, in theorie hebben we daar de tracing voor... :-(
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Data technicus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 43 keer

De virologen en de ministers in de veiligheidraad hebben het door hun eigen beslissingen zelfs nu zo ver gekregen dat het aantal gevallen weer stijgt.
Ten eerste de bubbel van 15 personen: wie denk je dat dit nog nauwlettend in het oog houd met hoeveel personen hij in contact komt per week want iedereen gaat terug werken, winkelen, op café, op restaurent en dan zt je al rap aan die 15 personen, dus niemand kijkt hier nog naar.
Ten 2de ze hadden voor iedereen die teug uit het buitenland komt een verplichte test moeten opleggen want in het buitenland is ook niet overal verplicht een masker te dragen. Dus stel dan, je komt uit een veilig groen land terug maar je bent daar wel in contact gekomen met iemand die het virus heeft die het zelf ook niet weet en je komt dan terug naar België en je hebt ook geen symptomen maar je bent niet verplicht om u te laten testen en je gaat dan werken en aspreken met vrienden en familie en je geeft het dan zo door en dit zal veel voorvallen waardoor het aantal personen dat besmet is terug heel rap zal stijgen.

Dit is mijn mening en denk dat er veel deze mening delen!!
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: Ik kan nergens in het NYT-artikel terugvinden (en ik ga me niet door de 69blz PDF wringen) waarom het CDC een schoolheropening zo gevaarlijk vindt?
In het document lijkt dit gebaseerd op het gevorderd inzicht in de overdracht van SARS-CoV-2, maw: bijna niet door het aanrakken van oppervlaktes, wel via droplets (spreken, niezen, schreeuwen), waarvoor gesloten en kleine ruimtes als klaslokalen ideaal zijn om over te dragen.
heist_175 schreef:maar in de wetenschappelijke referenties die in de pers opduiken lees ik toch vooral dat kinderen weinig vatbaar zijn, weinig besmettelijk zijn, ... Wat maakt dat CDC plots toch tegen is (los van het gebrek aan onderscheid in leeftijden)?
Scholen worden niet alleen bevolkt door kinderen, er zullen altijd leerkrachten aanwezig zijn die tot de groep met het grootste risico hoort (onderliggende medische toestand). Verder kan een kind ook een ouder aansteken die het dan naar de werkplek kan meenemen, en zo kan het weer snel gaan, met de scholen als centrale spil in de overdracht tussen de "bubbels".

In die zin lijkt mij dat er (terecht) geen onderscheid gemaakt wordt tussen kinderen en andere asymptomatische dragers.
heist_175 schreef:Ik verdedig geen van beide standpunten op ideologische basis (scholen open dan wel gesloten), maar in de wetenschappelijke referenties die in de pers opduiken lees ik toch vooral dat kinderen weinig vatbaar zijn, weinig besmettelijk zijn, ...
De tegenstand om de scholen te sluiten lijkt mij eigenlijk niet echt gebaseerd op wetenschappelijke elementen, maar veeleer op economische. Als de scholen sluiten, moet een ouder thuis blijven, die niet kan gaan werken, ergo minder belastingsopbrengsten, en dat is het enige dat men ziet. Of hoe ook bij onze overheid het geld nog altijd voorrang krijgt op onze gezondheid.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

...wel via droplets (spreken, niezen, schreeuwen)...

Daarmee komen de plannen van premier Rutte (NL) om "het nieuwe normaal" -lees, 1,5m economie- in bindende wetgeving te gieten wel erg in gevaar :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Scholen sluiten is de toekomst sluiten. Jongeren hebben een opleiding nodig, maar velen missen de nodige maturiteit om zelfstandig te werken.

Bovendien is het sociaal-economisch zwaar discriminerend, hogeropgeleide bedienden kunnen makkelijker schuiven met werkuren om de kinderen op te volgen tegenover bv. iemand in een ploegensysteem.(dat zie je nu al tijdens de schoolvakanties: kinderen van hogeropgeleiden komen slimmer terug uit vakantie omdat de ouders hen meenemen naar musea en ervoor zorgen dat ze niet constant op de playstation zitten. Kinderen van lageropgeleide ouders komen dommer terug uit vakantie omdat die ouders minder tijd/geld voor hen kunnen vrijmaken.)

Als ze na die 2 maanden vakantie(na al 3 maand thuis herhalingslessen te volgen) nog eens een paar maand thuis moeten leren, zullen velen een onoverbrugbare achterstand oplopen. Dit jaar heeft men bij de deliberatie veel door de vingers gezien, dat kan je niet elk jaar doen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Stroper schreef:Scholen sluiten is de toekomst sluiten. Jongeren hebben een opleiding nodig, maar velen missen de nodige maturiteit om zelfstandig te werken.
M.i. kan je perfect onderwijs organiseren zonder schoolgebouwen en muffige, slecht geïsoleerde, verouderde en ongezonde klaslokalen vaak nog vol met asbest.

Laat deze crisis de katalysator zijn om ons onderwijs - dat al een tijd aan kwaliteit moet inboeten en dus op haar limieten gestoten is - eindelijk wat te moderniseren. Sowieso is de huidige ouderwetse vorm van onderwijs op vele vlakken al lang achterhaald. Dat er besloten wordt om vaart te maken met het programma om leerlingen van laptops en internet-toegang te voorzien kan ik alleen maar aanmoedigen. Niet in het minst omdat het side effect zal zijn dat er veel meer doorstroom zal zijn richting informatica-opleidingen, dus meer doorstroom naar profielen die nodig zijn.

De schoolgebouwen/gronden kunnen zo gesaneerd worden van asbest en vervolgens afgebroken en verkocht worden waardoor heel wat grond vrijkomt voor nieuwe woningen voor jonge gezinnen, vaak in het midden van de stad. Zo ontsnappen we ook aan de dure kost van de modernisering van al die schoolgebouwen, iets wat altijd naar de volgende legislatuur wordt doorgeschoven bij gebrek aan geld (met denigrerende containerklassen als oplossing). De druk op het verkeer en de omgeving zal hierdoor ook fors verminderen, waardoor we ook weer dichter bij de klimaatdoelstellingen komen. Heel wat vliegen in 1 klap dus.

Never waste a good crisis. We moeten niet altijd maar blijven vasthouden aan wat er was, zeker als de kwaliteit maar blijft zakken.

En ik besef uiteraard dat praktijkvakken niet via afstandsonderwijs georganiseerd kunnen worden, daarvoor zal een onderwijsgebouw nog altijd een rol spelen, doch dat kan 1 (modern) geconsolideerd gebouw per stad zijn, maar in de realiteit dus 3 gebouwen, een voor het katholiek onderwijs, een voor het gemeenschapsonderwijs, een voor het stads- en provinciaal onderwijs (tenzij deze niveaus in handen van een verschillende politieke familie zijn, in dat geval elk ook een apart gebouw).
phil48
Elite Poster
Elite Poster

OF je kunt de meer kwetsbare leerkrachten (vanwege onderliggende aandoeningen) een andere taak (of tijdskrediet) geven en de andere leerkrachten gewoon hun werk laten doen.

Je stelt het voor alsof ALLE leerkrachten risico patiēnten zijn en ALLE leerlingen corona verspreiders.

Serieus blijven hé. Leerlingen hebben sociaal contact nodig en NIET ALLES (en iedereen) kan online geleerd en uitgelegd worden.

Als wat jij voorstelt uberhaupt zou kunnen, kan je trouwens 40 procent van de leerkrachten hun C4 geven, want dan kan één leraar wiskunde zijn lespakket over verschillende scholen verspreiden. Want dat individueel contact kun je nooit online garanderen.

BTW hoeveel leerkrachten zijn tussen mei en juni door een corona besmetting OP SCHOOL in het ziekenhuis beland? Ik denk geen één. Dus je verhaal is ONZIN.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: Feit is dat ik niet op vakantie mag gaan naar een rode zone... maar SN Brussels dit niet wil aanvaarden als annulatie regel :bang:
Een land kan nochtans eenvoudig vragen dat haar kleurencode "herzien" wordt, door bv te verwijzen naar het hoge aantal testen in dat land en het minimale aantal testen dat België vandaag nog doet, met het argument dat ze niet gestraft moeten worden omdat ze veel meer testen dan wij (Buitenlandse Zaken gaat alvast voor 1 land op die vraag in: bron).

Lijkt me dus eerder de fout van Portugal dan van SN.
phil48 schreef: Serieus blijven hé. Leerlingen hebben sociaal contact nodig en NIET ALLES (en iedereen) kan online geleerd en uitgelegd worden.
Voor sociaal contact heb je niet de frustrerend geforceerde setting van een school nodig, dat kan veel beter in een ongedwongen omgeving met gedeelde interesses (sport- en vereniging). Ik wil maar zeggen: jij als volwassene kiest ook je sociaal leven, en voor de meesten zijn de collega's daar geen onderdeel van, en dat om hele goede redenen: je vrienden kies je zelf. Een modern en aangepast schoolgebouw per net en per stad kan blijven voor wat er niet online geleerd worden, zoals al aangehaald.
phil48 schreef:Ik denk geen één. Dus je verhaal is ONZIN.
Ja, daarom dat er zoveel klassen en scholen alsnog vroeger hebben moeten sluiten. En een autoriteit als de CDC heeft wel meer de autoriteit om te bepalen wat er zin en onzin is. Die experts zien de zin er wel van in.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: Ik kan nergens in het NYT-artikel terugvinden (en ik ga me niet door de 69blz PDF wringen) waarom het CDC een schoolheropening zo gevaarlijk vindt?
In het document lijkt dit gebaseerd op het gevorderd inzicht in de overdracht van SARS-CoV-2, maw: bijna niet door het aanrakken van oppervlaktes, wel via droplets (spreken, niezen, schreeuwen), waarvoor gesloten en kleine ruimtes als klaslokalen ideaal zijn om over te dragen.
De bevindingen in eigen land, oa ook gebaseerd op ervaring in andere landen, tonen toch eerder het tegendeel aan in de realiteit: weinig kinderen pikten het virus op school op, weinig verspreidden het daar, weinig leerkrachten pikten het op, weinig verspreidden het daar.
heist_175 schreef:maar in de wetenschappelijke referenties die in de pers opduiken lees ik toch vooral dat kinderen weinig vatbaar zijn, weinig besmettelijk zijn, ... Wat maakt dat CDC plots toch tegen is (los van het gebrek aan onderscheid in leeftijden)?
Scholen worden niet alleen bevolkt door kinderen, er zullen altijd leerkrachten aanwezig zijn die tot de groep met het grootste risico hoort (onderliggende medische toestand). Verder kan een kind ook een ouder aansteken die het dan naar de werkplek kan meenemen, en zo kan het weer snel gaan, met de scholen als centrale spil in de overdracht tussen de "bubbels".
Geen idee waarom leerkrachten tot een risicogroep zouden behoren? Er zijn er natuurlijk, maar ik heb geen weet van een scheeftrekking in leeftijdssegmenten bij leerkrachten (die er wel is naar geslacht: veel meer vrouwen dan mannen, voor vrouwen is corona minder dodelijk).
heist_175 schreef:Ik verdedig geen van beide standpunten op ideologische basis (scholen open dan wel gesloten), maar in de wetenschappelijke referenties die in de pers opduiken lees ik toch vooral dat kinderen weinig vatbaar zijn, weinig besmettelijk zijn, ...
De tegenstand om de scholen te sluiten lijkt mij eigenlijk niet echt gebaseerd op wetenschappelijke elementen, maar veeleer op economische. Als de scholen sluiten, moet een ouder thuis blijven, die niet kan gaan werken, ergo minder belastingsopbrengsten, en dat is het enige dat men ziet. Of hoe ook bij onze overheid het geld nog altijd voorrang krijgt op onze gezondheid.
[/quote]
Het veiligste zal idd zijn om alles een jaar of 2 gesloten te houden, zodat het virus nergens overgedragen kan worden. Dat is natuurlijk compleet ridicuul. Het is altijd een afwegen van voor- tegen nadelen.
Een groot nadeel van scholen sluiten is
- segregatie op sociale status: zoals hierboven al gemeld is het makkelijker om kinderen thuis te houden als de job van de ouders thuiswerken toelaat
- achterstand: de voorbije periode (maart > mei) heeft toch wel aangetoond dat lesgeven in de klas volledig superieur is aan lesgeven via scherm. Ik wil wel eens zien hoe goed 6-7 jarigen kunnen lezen, na 2-3 maanden "tele-onderwijs". Het is dan ook compleet ridicuul dat CDC alles op 1 hoopje gooit onder "K-12", terwijl er gigantische verschillen zijn tussen kleuter, lager en secundair. Ik zou zelfs pleiten voor blokken van 4 leerjaren:
blok1: instapklas+1/2/3kleuterklas
blok2: 1/2/3/4 lagere school
blok3: 5/6 lagere school + 1/2 middelbaar
blok4: 3/4/5/6/7 middelbaar
blok5: hoger onderwijs

Richtlijnen per blok zijn relevanter dan "K-12". Afstandsonderwijs voor kleuters, is toch om te lachen hé. Hoe belangrijk kleuteronderwijs is, blijkt uit het feit dat er altijd al een test is of een inschatting door de klassenraad als je in de 3de kleuterklas minder dan 250 halve dagen naar school bent gekomen. Daar komt vanaf het voorbije of het komende schooljaar gewoon schoolplicht bij voorde 3de kleuterklas. Dus als we de 3de kleuterklas zo belangrijk vinden voor de ontwikkeling van kleuters, hoe gaan we dat organiseren in tele-onderwijs?
CCatalyst schreef:
Stroper schreef:Scholen sluiten is de toekomst sluiten. Jongeren hebben een opleiding nodig, maar velen missen de nodige maturiteit om zelfstandig te werken.
M.i. kan je perfect onderwijs organiseren zonder schoolgebouwen en muffige, slecht geïsoleerde, verouderde en ongezonde klaslokalen vaak nog vol met asbest.
Lang geleden dat je nog in een school geweest bent?
Laat deze crisis de katalysator zijn om ons onderwijs - dat al een tijd aan kwaliteit moet inboeten en dus op haar limieten gestoten is - eindelijk wat te moderniseren. Sowieso is de huidige ouderwetse vorm van onderwijs op vele vlakken al lang achterhaald. Dat er besloten wordt om vaart te maken met het programma om leerlingen van laptops en internet-toegang te voorzien kan ik alleen maar aanmoedigen. Niet in het minst omdat het side effect zal zijn dat er veel meer doorstroom zal zijn richting informatica-opleidingen, dus meer doorstroom naar profielen die nodig zijn.

De schoolgebouwen/gronden kunnen zo gesaneerd worden van asbest en vervolgens afgebroken en verkocht worden waardoor heel wat grond vrijkomt voor nieuwe woningen voor jonge gezinnen, vaak in het midden van de stad. Zo ontsnappen we ook aan de dure kost van de modernisering van al die schoolgebouwen, iets wat altijd naar de volgende legislatuur wordt doorgeschoven bij gebrek aan geld (met denigrerende containerklassen als oplossing). De druk op het verkeer en de omgeving zal hierdoor ook fors verminderen, waardoor we ook weer dichter bij de klimaatdoelstellingen komen. Heel wat vliegen in 1 klap dus.

Never waste a good crisis. We moeten niet altijd maar blijven vasthouden aan wat er was, zeker als de kwaliteit maar blijft zakken.

En ik besef uiteraard dat praktijkvakken niet via afstandsonderwijs georganiseerd kunnen worden, daarvoor zal een onderwijsgebouw nog altijd een rol spelen, doch dat kan 1 (modern) geconsolideerd gebouw per stad zijn, maar in de realiteit dus 3 gebouwen, een voor het katholiek onderwijs, een voor het gemeenschapsonderwijs, een voor het stads- en provinciaal onderwijs (tenzij deze niveaus in handen van een verschillende politieke familie zijn, in dat geval elk ook een apart gebouw).
Zelden zoveel onzin op zo'n korte plek bij elkaar gezien, en dat van iemand die overwegend zinnige/zinvolle/interessante bijdragen levert.

Het onderwijs gaat echt niet verbeteren (PISA, PIRLS) door leerlingen thuis te zetten en de onderwijsuren te reduceren (van 7u naar 2-3u), het niet meetbaar maken én de sociale segregatie in te bakken in de organisatie.
Het laptop verhaal van Ben Weyts is gewoon een lachertje. Dat je ernaar verwijst, bewijst dat de PR gewerkt heeft. Lees eens wat directies ervan vinden, praat eens met raden van bestuur, directies, ondersteunend personeel, leerkrachten. Bijna niemand heeft een laptop gekregen, niet de scholen, niet de leerlingen. Reden: ze zijn er gewoon niet. De leerlingen die dan wel een laptop gekregen hebben, hebben mogelijks geen internet of krijgen dat niet aan de praat. Dan is er nog geen enkele school die kan investeren (geen budget) in de IT-skills van het onderwijzend personeel. Dus hebben al die kindertjes (geloof vooral niet dat ze het allemaal hebben) een pc thuis, maar zijn de skills van de leerkracht onvoldoende. Van de ICT coordinator moet je het heus ook niet verwachten. Los van het feit dat die te weinig betaald wordt (€2400 startende bachelor - klik), wordt die meestal ingeschakeld voor enkele uren per school of per campus. Compleet ontoereikend om iets uit te bouwen, verder dan brandjes blussen heb ik een ICT coordinator nog niet weten gaan.
Je weet toch wel dat de Vlaamse overheid voor de digitalisering in de klas €0,8 perleerling voorziet? Zo belangrijk vinden we als maatschappij dat kinderen vlot digitiaal uit de voeten kunnen.

Als je, los van corona, naar de dalende kwaliteit van het onderwijs verwijst, is het geen goed idee om wat er nu bestaat radicaal overboord te gooien, maar te zoeken/kijken naar wat wel werkt en wat niet en exact waar het misloopt.

Een korte bloemlezing van interessante artikels, die hopelijk vermijden dat je in de onrealistische onderwijsplannen bubbel blijft zitten :)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200625_05001795 - De watertrappers kunnen de jetski-jeugd niet volgen
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200618_04994503 - LO-leerkrachten meten de schade op
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200614_04990756 - Het onderwijs van het matige zesje
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200611_04988875 - Helft basisscholen laat leerlingen onvoldoende lezen
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200611_04988887 - ‘Meestal lezen de kinderen alleen als er tijd over is’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200607_04984312 - Middelen voor digitale klas zijn ‘totaal ontoereikend’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200604_04981665 - ‘Op afstand evalueren is een enorme uitdaging’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200602_04978902 - REPORTAGE ONTHAALONDERWIJS - ‘Een nieuwe taal leren doe je niet vanop afstand’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200527_04973708 - INTERVIEW PHILIP BRINCKMAN HOOFD EXPERTENGROEP KWALITEIT VLAAMS ONDERWIJS
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200522_04968105 - 16.000 artsen: ‘Alle kinderen naar school zonder afstandsverplichting’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200521_04967647 - NEDERLANDSE SCHOLEN BESLISSEN ZELF HOE ZE HET DOEN
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200519_04966022 - Van experts mogen alle kinderen onder twaalf weer naar school
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200519_04965934 - 269 pediaters pleiten: ‘Laat kinderen naar school gaan’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200427_04936484 ROBERT JENKINS, HOOFD ONDERWIJS BIJ UNICEF, TREKT LESSEN UIT DE EBOLA-CRISIS - ‘Bij tieners is het risico op schooluitval groot’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200426_04935283 - De coronacrisis maakt de onderwijskloof nog groter
https://www.standaard.be/cnt/dmf20200426_04935293 - SCHOLEN VANGEN MEER KWETSBARE KINDEREN OP - ‘We riskeren heel wat jongeren volledig kwijt te raken’
Specifiek over PISA/PIRLS: https://www.standaard.be/plus/tag/pisa-resultaten

Misschien moet het onderwijsgedeelte van Covid afgesplits worden, maar ik hoor graag hoe je kleuters, lagere school en secundair (laten we ze apart behandelen) uit de "ouderwetse vorm van onderwijs" halen.
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Vraagje...
Kun je ook wat korter samenvatten? Ik hoef die advertenties over de Standaard niet, die voor jou als de nieuw geschreven Bijbel lijkt te zijn.
Wat ga je doen als Covid onoverwinnelijk blijkt te zijn en helemaal niet kan bedwongen worden en alle lagen van de bevolking treft?
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

timmermc schreef:Vraagje...
Kun je ook wat korter samenvatten? Ik hoef die advertenties over de Standaard niet, die voor jou als de nieuw geschreven Bijbel lijkt te zijn.
Wat ga je doen als Covid onoverwinnelijk blijkt te zijn en helemaal niet kan bedwongen worden en alle lagen van de bevolking treft?
Dan gaan we allemaal dood.
Hetzij van corona, hetzij van economische ontbering.
Is dat wat je wilde horen :)?
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Nu we toch over het zo "vermaarde" CDC bezig zijn...

Amerikaanse CDC: "Masker dragen kan pandemie op enkele weken tijd beëindigen"

Als iedereen meteen een masker begint te dragen, dan kan het coronavirus in enkele weken tijd onder controle gebracht worden. Dat heeft Robert Redfield, topman van het Amerikaanse Centrum voor Ziektecontrole en Preventie (CDC), gezegd in een interview met de hoofdredacteur van het Journal of the American Medical Association. "Als we er iedereen toe kunnen brengen om nu meteen een masker te dragen, kan het virus in vier, zes of acht weken onder controle gebracht worden", aldus Redfield.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

We kunnen deze crisis inderdaad gebruiken om lessen te trekken en dingen structureel te wijzigen. Never waste a good crisis gaat dus wel op maar niet voor alles. Telewerk zal een sprong gemaakt hebben en ook in de scholen kan de digitalisering een versnelling hoger.

Dit is echter iets heel anders dan heel hel onderwijssysteem in vraag stellen. Scholen zullen ALTIJD nodig zijn en blijven. Je kan een aantal dingen via afstandsonderwijs laten gebeuren maar niet alles. Youtube is fantastisch maar ik heb meer over fotografie geleerd op 2 lessen in een klas dan met alle filmpjes bij elkaar. Onderwijs is heel specifiek en iedereen is verschillend en heeft een ander leertempo. Een leraar kan daarop inspelen, een computer kent 1 en nul en is op de meeste gebieden zelf een dikke nul.

We hebben al computernerds en de wereld zal niet beter draaien door veel meer "wereldvreemden" bij te kweken. De IT'ers bij ons vormen een aparte groep want ze spreken met niemand omdat ze van niets af weten en ze zijn asociaal. Dit is een grove veralgemening besef ik maar wel eentje met een grond van waarheid. Het doen alsof we alles maar kunnen oplossen door eenvoudigweg te digitaliseren is een sprekend voorbeeld van die wereldvreemdheid. Kinderen die met een ipad opgevoed worden als oppas zullen niet beter opgroeien, integendeel.

Wat wel klopt is dat ons onderwijs veel te weinig geld krijgt en dat het beter en efficiënter kan georganiseerd worden. Ik erger me mateloos aan het feit dat we nog altijd goede en minder goede scholen hebben en witte of andere scholen. Investeren in onderwijs is investeren in de toekomst. We zien wereldwijd genoeg wat je krijgt als je onderwijs niet serieus neemt. Voor je het weet loop je achter een oranje clown aan :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik kan dizzy een stuk volgen.

Ik denk dat je per leerling moet kijken wat kan de leerling aan op vlak van afstandsonderwijs. De 1 wat meer dan de andere. Wel laten we daar een aanbod op doen.

Laten we kijken van wat kunnen we op afstand laten leren en welke leerlingen kunnen welke graad van afstand aan rekening houdende dat sociaal contact steeds belangrijk is.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Data technicus schreef:De virologen en de ministers in de veiligheidsraad hebben het door hun eigen beslissingen zelfs nu zo ver gekregen dat het aantal gevallen weer stijgt.
Ten eerste de bubbel van 15 personen ...
Ten 2de ze hadden voor iedereen die teug uit het buitenland komt een verplichte test moeten opleggen ...
Dit is mijn mening en denk dat er veel deze mening delen!!
Zeker en vast deel ik die mening. En reken daarbij het feit dat burgemeesters groepsevenementen toestaan en dan verwonderd staan te gapen - "il faut le faire" - als ze vaststellen dat er gedanst wordt. De organisator zal weer "un ami de mes amis" geweest zijn ongetwijfeld.
Eens te meer blinken onze bewindsvoerder in dit apenland uit in ... tja hoe moet je het nog noemen? Opportunisme? Onkunde? Egoïsme? Narcisme?
Kortom, ongetwijfeld een combinatie van deze "kwaliteiten".

En dan zijn er de verwaarloosbare boetes en de laksheid van de orde handhavers zoals in Elsene en Knokke. Er wordt amper opgetreden tegen dergelijke démarches.

Maar ...

Ook de burger in de straat treft minstens even veel en evenzeer schuld. Als ik bij ons in de stad een vrije tafel zie op een terras dat overbevolkt is en waar de tafels te dicht tegen mekaar staan dan ga ik liever verder ... Maar neen, velen nemen rustig plaats. Ik heb echt al cafés gezien met een klein terras waar men bijna op mekaar schoot zat. Als burger kan je zelf besluiten om niet het terras van een drankgelegenheid te betreden als de constellatie niet voldoet aan de minimum normen (voldoende afstand).

En dan de tuinfeesten met 'k weet niet hoeveel vrienden in deze zomerse dagen onder het mom: "dit wordt toch niet gecontroleerd".

Wandelrichtingen in winkelstraten: velen vegen daar deftig hun voeten aan.

Een significant deel van de bevolking trekt en heeft zich nooit iets aangetrokken van de maatregelen onder het motto: "mijn vrijheid, mijn blijheid". Hoe lomp en kortzichtig kan men zijn. Als de cijfers zo blijven evolueren zou het voor bepaalde regio's wel eens vrij vlug "terug naar af" kunnen zijn, laat staan voor het hele land. Blijkbaar kan de gemiddelde Belg zeer moeilijk om met vrijheid. Men gaat dan leven van "het kan niet meer op" in plaats van te handelen vanuit de reflex: "laat ons alles in het werk stellen om te behouden wat we nu terug kunnen ..." Blijkbaar een brug te ver ...

Dus overheid én burgers ... zullen oogsten wat ze nu zaaien.
Baserius
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

iceke schreef: We krijgen natuurlijk wel info, maar die moet je blijkbaar maar zelf met haken en ogen aan elkaar breien.
Het zouden voornamelijk 20ers en 50ers zijn die nu besmet worden... moeten we daar nu van wakker liggen? De ziekenhuisopnames of doden gaan in ieder geval niet meer naar omhoog.
Daar moet je inderdaad van wakker liggen

Degene die ziek worden, maar niet het ziekenhuis in moeten, krijgen vaak nog maanden (wie weet zelfs jaren?) te maken met gezondheidsklachten allerhande

Daar heeft de economie meer schade van en er is een grotere impact op sociale zekerheid dan een dode in een woon’zorg’centrum
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Afbeelding
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

heist_175 schreef:
timmermc schreef:Vraagje...
Dan gaan we allemaal dood.
Hetzij van corona, hetzij van economische ontbering.
Is dat wat je wilde horen :)?
Dat is zo iets van: een mens moet van iets doodgaan. 8)
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Mensen is het eigenlijk goed van zelf elke dag je koorts te meten?

Als ik 38-38,5 graden heb hebk nie altijd last van die temperatuur. En dan kan je zeggen daar heb je wel last van maar umm dat is niet altijd zo zeker niet als alles goed gaat ook die dag. Ma bv in de winter hebk er wel serieus meer last van.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk niet dat het een goed idee is om uzelf elke dag te testen. Alvast niet goed voor uw bloeddruk :).
Bij het zwembad staat zo'n testding bij de inkom: verplicht temperatuur laten opmeten. De vrouw die voor mij binnen ging kreeg "41,1°" als temperatuur. Ze schrok :). Ik zei: "tzal wel een foutje zijn, anders was je nu bijna dood".

Als ik 38° heb, ben ik doodziek. Er zijn mensen wiens standaardtemperatuur 38,5° is...
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

boonpwnz schreef:Mensen is het eigenlijk goed van zelf elke dag je koorts te meten?
Het is goed van je eigen temperatuur te kennen, maar dan wel altijd onder identieke omstandigheden - en daar schuilt net de moeilijkheid. Je temperatuur varieert wat doorheen de dag, en alle meetmethodes die niet "in" je lichaam gaan zijn op z'n zachtst gezegd onnauwkeurig.

Ikzelf heb altijd een zeer lage temperatuur, dus ik vertel de dokter gewoon "1 graad boven normaal". Als ze dan zelf meten moet ik het natuurlijk uitleggen.
1207
Elite Poster
Elite Poster

bitbite schreef: Het is goed van je eigen temperatuur te kennen, maar dan wel altijd onder identieke omstandigheden - en daar schuilt net de moeilijkheid. Je temperatuur varieert wat doorheen de dag, en alle meetmethodes die niet "in" je lichaam gaan zijn op z'n zachtst gezegd onnauwkeurig..
het gaat om een idee hé
meet 10x 's ochtends en na 10 dagen hebt ge een idee over uw gemiddelde temperatuur.
dat zal ni 10x hetzelfde cijfer zijn maar dat zalk echt geen 2 graad schommelen
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Baserius schreef:
iceke schreef: We krijgen natuurlijk wel info, maar die moet je blijkbaar maar zelf met haken en ogen aan elkaar breien.
Het zouden voornamelijk 20ers en 50ers zijn die nu besmet worden... moeten we daar nu van wakker liggen? De ziekenhuisopnames of doden gaan in ieder geval niet meer naar omhoog.
Daar moet je inderdaad van wakker liggen

Degene die ziek worden, maar niet het ziekenhuis in moeten, krijgen vaak nog maanden (wie weet zelfs jaren?) te maken met gezondheidsklachten allerhande

Daar heeft de economie meer schade van en er is een grotere impact op sociale zekerheid dan een dode in een woon’zorg’centrum
Meer nog, ze induceren zo extra economische en sociale schade, los van deze die ze creëren door tijdens hun incubatie anderen te besmetten ...

Nogmaals, men zaait wat men geoogst heeft. En zo lang er geen repressiever beleid komt, is de zaak verloren. Hoe vaak is er al niet aangetoond dat gezond verstand, redelijkheid - en dan heb ik het nog niet over sociale verantwoordelijkheidszin - kwaliteiten zijn waar een groot deel van onze Vlaamse samenleving niet over beschikt ... Dan rest maar één zaak: snoeihard penaliseren en liefst via snelrecht.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Inderdaad, verantwoordelijkheidszin, solidariteit en het zwaar overschatte en misbruikte “gezond verstand” waren helemaal niet de reden dat we de curve konden naar beneden halen. Enkel schrik was de motor van zoveel burgerzin. De mensen waren effectief bang om besmet te geraken. En die schrik heeft nu plaats gemaakt voor andere prioriteiten zoals geldgewin, feesten, drinken en vakantie.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Telkens men "gezond verstand gebruiken" zegt krijg ik flashbacks van mensen met volle winkelkarren WC papier.

Gezond verstand WERKT NIET! (voor een deel van de bevolking).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Men moet de mensen niet laten handelen 'op gezond verstand' er is een (klein)deel v/d bevolking die het nog steeds niet begrijpt,en die verpesten het ook voor de anderen.Gisteren nog iemand gezien die zonder mondmasker in de winkel kwam,maar het personeel heeft goed gereageerd,hij mocht direkt vertrekken.
Er zijn blijkbaar mensen die hun gewoontes niet kunnen aanpassen aan het Corona verhaal.
Maar nu zal men ook ter verantwoording worden geroepen,eerst een waarschuwing-daarna 250€ --en daarna kunnen de boetes oplopen tot 4000€
Laatst gewijzigd door fluppie 16 jul 2020, 10:47, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: En dan de tuinfeesten met 'k weet niet hoeveel vrienden in deze zomerse dagen onder het mom: "dit wordt toch niet gecontroleerd".
?

Mocht je het nog niet gemerkt hebben, de zomer is ook "canceled" dit jaar, als het een beetje mee zit zal het plaatselijk in de Hoge Venen zelfs gaan vriezen volgende week (geholpen door een hardnekkige noordenwind + wolkenloze nachten), in de periode die de hoogzomer had moeten zijn.

Exact het weer dat we niet kunnen gebruiken dus. Want meer mensen binnen bij elkaar om weg te zijn van de kou en de regen + veel mensen die last-minutes boeken naar plaatsen waar de zomer niet geannuleerd is (allemaal naar Zuid-Europa dus, gezien de reisbeperkingen). Die laatsten gaan dan samenhokken met andere Europeanen en komen dan weer naar huis, met veel kans dat ze meer naar huis meebrengen dan ze dachten, terwijl ze op de terugvlucht ook nog eens het hele vliegtuig aansteken.

De cijfers evolueren slecht, en het weer is daar m.i. de voornaamste factor van (beter: de primaire reden die heel wat secundaire redenen uitlokt). Was het maar tuinfeestweer, het zou veel beter geweest zijn. De verspreiding in de buitenlucht lijkt veel beperkter dan oorspronkelijk aangenomen.

Ik blijf er iig 100% van overtuigd dat het weer het primaire criterium is inzake de evolutie van de cijfers, doch is de relatie heel wat complexer dan oorspronkelijke aangenomen. Hitte + zon, waarvan de veronderstelling was dat slecht was voor het virus, blijkt net het omgekeerde te zijn. Reden? Mensen gaan bij zo'n weer ook vooral binnen gaan zitten, in gebouwen met airco waar lucht opnieuw gecirculeerd wordt en het virus gemakkelijk een heel gebouw kan aansteken.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 16 jul 2020, 10:53, in totaal 3 gewijzigd.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Het is het beste weertje voor het onkruid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
DarkV schreef: Feit is dat ik niet op vakantie mag gaan naar een rode zone... maar SN Brussels dit niet wil aanvaarden als annulatie regel :bang:
Een land kan nochtans eenvoudig vragen dat haar kleurencode "herzien" wordt
Bij deze heeft Portugal dat ook gedaan, dus er is kans dat je alsnog mag gaan.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/oo ... ~a15ffe76/

Voor Zweden heeft men de kleurencode al herzien van rood naar oranje.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Het begint echt een klucht te worden... de consistentie in dit alles is ver zoek.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”