heist_175 schreef:
Die keuze hebben we te danken aan alle regeringen die volgden na de regering die besliste over de kernuitstap (regering Verhofstadt 1). We hadden bv meer kunnen inzetten op wind- en zonne-energie, maar de keuze werd gemaakt tégen die vormen van energie.
Gedane zaken nemen geen keer, de fouten van het verleden kan je niet meer rechtzetten. Je kan er wel tegemoet aan proberen te komen.
Er worden twee hoofdredenen geidentificeerd die
samen verantwoordelijk zijn voor de nakende vervuiling van onze stroomproductie: de kernuitstap, en de te trage investeringen in hernieuwbare energie. Groen is momenteel met haar minister in de positie om beide oorzaken nog aan te pakken, maw: kernuitstap uitstellen, en de investeringen in hernieuwbare energie fors vergroten. Dat zou voor het klimaat de beste optie geweest zijn.
In de plaats heeft Groen beslist om de kernuitstap te laten zoals het is en vooral fors te investeren in klimaatvervuilende gascentrales ipv hernieuwbare energie. Ik geef je een punt als je zegt dat de voorgeschiedenis niet "enkel" aan Groen ligt, maar je kan niet ontkennen dat Groen onder alle anti-klimaat maatregelen van de huidige federale regering tot nu toe zonder verpinken haar handtekening geplaatst heeft. Het is niet alsof ze in de oppositie zitten, meer zelfs, ze leveren de verantwoordelijke minister.
Wat Groen beslist heeft, het bouwen van nieuwe vervuilende CO2-uitstoot centrales, zou in 2020 met de huidige toestand van het klimaat, zelfs niet meer als optie naar een tafel gebracht mogen worden. Wat me nog meer zorgen baart, is het verkeerde voorbeeld dat de federale regering hier weer eens mee stelt. Ik ben absoluut voorstander dat men klimaatneutrale bouwmaatregelen verplicht voor de "gewone mensen", ook al kost dat veel geld. Maar als men de extra BTW-opbrengsten daarvan gebruikt om nieuwe vervuilende gascentrales te bouwen of subsidiëren, wie en wat houden we dan voor de gek?
Vandaag nog nieuwe gascentrales laten bouwen valt qua blunder in dezelfde categorie als
de versoepelingen van Wilmes in september. Het zal de kers op de taart van het
niet halen van de klimaatdoelstellingen zijn.