Ik was eens benieuwd naar wat er speelt bij zonnepaneel eigenaars of de mensen die overwegen er te plaatsen. Naast de technische evoluties en prijsdalingen speelt er de laatste tijd ook heel wat op legaal vlak (terugdraaiende teller, slimme meter, prosumententarief, stimuleren eigen verbruik, subsidies, feed in tarief) en daarom wou ik dit eens onderzoeken. Ik hoor in mijn nabije omgeving namelijk heel wat geklaag over de plotse belasting/prosumententarief, al dan niet verdwijnen van de terugdraaiende teller, laag feed in tarief, ... Maar ook van de niet bezitters is er geklaag dat ze moeten meebetalen voor de zonnepanelen. Ook merk ik dat er heel wat onduidelijkheid is rond deze punten. Genoeg stof voor een discussie lijkt me? Ik zou wel voorstellen om de hooivorken uit het topic te laten. Maar zeker interessant om te kijken hoe goed iedereen al op de hoogte is en wat ze denken over hun zonnepanelen. Ik verwacht ook dat de gemiddelde zonnepaneel bezitter hier al redelijk goed op hoogte is als ik eerdere topics afga.
Ik had graag naast een discussie in dit topic, met enkele (aspirant) zonnepaneelbezitters gesproken. Het is puur een open gesprek, geen vragenlijst die we moeten afwerken. Dit mag via pm / telefoon / skype of wat het makkelijkste is. Hierbij ben ik geïnteresseerd in verhalen rond het waarom aspect, legale aspect, financieel rendement, de toekomst visie (batterijen?) en meer. Mocht je bereid zijn om het mij daarover te hebben dan lees ik dat graag in dit topic of via PM.
Waarom onderzoek ik dit? Ik wil zoals gezegd te weten komen wat er leeft en de verhalen te weten komen. Ik doe dit vanuit mezelf, niet voor een bedrijf. Ik zit wel te spelen met een ruw productidee maar het is niet de bedoeling dat al te bespreken maar om juist te onderzoeken of het matcht met wat er leeft bij zonnepaneeleigenaars. Mocht ik er iets in zien dan zou ik in de toekomst in bijberoep een start-up beginnen. Het is niet mijn bedoeling dit te gaan promoten daarom blijf ik er bewust vaag over
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Over mezelf. Ik heb ook zonnepanelen (zelf) op het dak gezet in 2013 en later bijgezet om een deel van mijn verbruik te coveren. Daarmee heb ik het geluk gehad nog van enkele subsidies te kunnen genieten. Over de jaren heen heb ik dus ook het prosumententarief zien komen, de slimme meter, feed in tarief en meer. Over deze evoluties heb ik dan ook een duidelijke mening maar die laat ik voorlopig achterwege. Ik ben verder enkele jaren geleden afgestudeerd in de Economie-ICT en sindsdien full time werkzaam in de IT, echter knaagt het ondernemerschap
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Uit full disclosure zeg ik er even bij dat ik geen persoonlijke data verzamel of contactgegevens wil bemachtigen van de gesprekken.
Alvast bedankt & veel zonnige dagen toegewenst
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)