Wat leeft er bij de zonnepaneeleigenaars ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Hallo forumleden
Ik was eens benieuwd naar wat er speelt bij zonnepaneel eigenaars of de mensen die overwegen er te plaatsen. Naast de technische evoluties en prijsdalingen speelt er de laatste tijd ook heel wat op legaal vlak (terugdraaiende teller, slimme meter, prosumententarief, stimuleren eigen verbruik, subsidies, feed in tarief) en daarom wou ik dit eens onderzoeken. Ik hoor in mijn nabije omgeving namelijk heel wat geklaag over de plotse belasting/prosumententarief, al dan niet verdwijnen van de terugdraaiende teller, laag feed in tarief, ... Maar ook van de niet bezitters is er geklaag dat ze moeten meebetalen voor de zonnepanelen. Ook merk ik dat er heel wat onduidelijkheid is rond deze punten. Genoeg stof voor een discussie lijkt me? Ik zou wel voorstellen om de hooivorken uit het topic te laten. Maar zeker interessant om te kijken hoe goed iedereen al op de hoogte is en wat ze denken over hun zonnepanelen. Ik verwacht ook dat de gemiddelde zonnepaneel bezitter hier al redelijk goed op hoogte is als ik eerdere topics afga.
Ik had graag naast een discussie in dit topic, met enkele (aspirant) zonnepaneelbezitters gesproken. Het is puur een open gesprek, geen vragenlijst die we moeten afwerken. Dit mag via pm / telefoon / skype of wat het makkelijkste is. Hierbij ben ik geïnteresseerd in verhalen rond het waarom aspect, legale aspect, financieel rendement, de toekomst visie (batterijen?) en meer. Mocht je bereid zijn om het mij daarover te hebben dan lees ik dat graag in dit topic of via PM.
Waarom onderzoek ik dit? Ik wil zoals gezegd te weten komen wat er leeft en de verhalen te weten komen. Ik doe dit vanuit mezelf, niet voor een bedrijf. Ik zit wel te spelen met een ruw productidee maar het is niet de bedoeling dat al te bespreken maar om juist te onderzoeken of het matcht met wat er leeft bij zonnepaneeleigenaars. Mocht ik er iets in zien dan zou ik in de toekomst in bijberoep een start-up beginnen. Het is niet mijn bedoeling dit te gaan promoten daarom blijf ik er bewust vaag over Mocht er behoefte naar zijn dan post ik achteraf hier graag de resultaten.
Over mezelf. Ik heb ook zonnepanelen (zelf) op het dak gezet in 2013 en later bijgezet om een deel van mijn verbruik te coveren. Daarmee heb ik het geluk gehad nog van enkele subsidies te kunnen genieten. Over de jaren heen heb ik dus ook het prosumententarief zien komen, de slimme meter, feed in tarief en meer. Over deze evoluties heb ik dan ook een duidelijke mening maar die laat ik voorlopig achterwege. Ik ben verder enkele jaren geleden afgestudeerd in de Economie-ICT en sindsdien full time werkzaam in de IT, echter knaagt het ondernemerschap
Uit full disclosure zeg ik er even bij dat ik geen persoonlijke data verzamel of contactgegevens wil bemachtigen van de gesprekken.
Alvast bedankt & veel zonnige dagen toegewenst
Ik was eens benieuwd naar wat er speelt bij zonnepaneel eigenaars of de mensen die overwegen er te plaatsen. Naast de technische evoluties en prijsdalingen speelt er de laatste tijd ook heel wat op legaal vlak (terugdraaiende teller, slimme meter, prosumententarief, stimuleren eigen verbruik, subsidies, feed in tarief) en daarom wou ik dit eens onderzoeken. Ik hoor in mijn nabije omgeving namelijk heel wat geklaag over de plotse belasting/prosumententarief, al dan niet verdwijnen van de terugdraaiende teller, laag feed in tarief, ... Maar ook van de niet bezitters is er geklaag dat ze moeten meebetalen voor de zonnepanelen. Ook merk ik dat er heel wat onduidelijkheid is rond deze punten. Genoeg stof voor een discussie lijkt me? Ik zou wel voorstellen om de hooivorken uit het topic te laten. Maar zeker interessant om te kijken hoe goed iedereen al op de hoogte is en wat ze denken over hun zonnepanelen. Ik verwacht ook dat de gemiddelde zonnepaneel bezitter hier al redelijk goed op hoogte is als ik eerdere topics afga.
Ik had graag naast een discussie in dit topic, met enkele (aspirant) zonnepaneelbezitters gesproken. Het is puur een open gesprek, geen vragenlijst die we moeten afwerken. Dit mag via pm / telefoon / skype of wat het makkelijkste is. Hierbij ben ik geïnteresseerd in verhalen rond het waarom aspect, legale aspect, financieel rendement, de toekomst visie (batterijen?) en meer. Mocht je bereid zijn om het mij daarover te hebben dan lees ik dat graag in dit topic of via PM.
Waarom onderzoek ik dit? Ik wil zoals gezegd te weten komen wat er leeft en de verhalen te weten komen. Ik doe dit vanuit mezelf, niet voor een bedrijf. Ik zit wel te spelen met een ruw productidee maar het is niet de bedoeling dat al te bespreken maar om juist te onderzoeken of het matcht met wat er leeft bij zonnepaneeleigenaars. Mocht ik er iets in zien dan zou ik in de toekomst in bijberoep een start-up beginnen. Het is niet mijn bedoeling dit te gaan promoten daarom blijf ik er bewust vaag over Mocht er behoefte naar zijn dan post ik achteraf hier graag de resultaten.
Over mezelf. Ik heb ook zonnepanelen (zelf) op het dak gezet in 2013 en later bijgezet om een deel van mijn verbruik te coveren. Daarmee heb ik het geluk gehad nog van enkele subsidies te kunnen genieten. Over de jaren heen heb ik dus ook het prosumententarief zien komen, de slimme meter, feed in tarief en meer. Over deze evoluties heb ik dan ook een duidelijke mening maar die laat ik voorlopig achterwege. Ik ben verder enkele jaren geleden afgestudeerd in de Economie-ICT en sindsdien full time werkzaam in de IT, echter knaagt het ondernemerschap
Uit full disclosure zeg ik er even bij dat ik geen persoonlijke data verzamel of contactgegevens wil bemachtigen van de gesprekken.
Alvast bedankt & veel zonnige dagen toegewenst
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 27 keer
Ben ook de trotse bezitter van een zonnepaneleninstallatie op mijn dak. Deze lagen op de woning bij aankoop. De reden dat ze geplaatst zijn is om van de woning een BEN-woning te kunnen maken (met aangepaste isolatie, verluchting e.d.m. uiteraard).
Sinds vorige week zijn er digitale meters voor gas en electriciteit geplaatst door Fluvius.
Volgens de simulatietool van de VREG zou er 99 Euro bespaard kunnen worden door af te stappen van het systeem van de terugdraaiende teller; maar er wordt ook duidelijk geadviseerd om eerst een jaar te wachten tot de effectieve cijfers van een jaar beschikbaar zijn zodat de simulatie de werkelijke situatie meer benaderd. En ik kan dan niet meer terug, moest het tegenvallen.
Er zijn momenteel nog heel wat onduidelijkheden, zoals:
- Capaciteitstarief : hoe gaat dat werken; wat zijn de tarieven ?
Hoe ik het nu begrijp : Als je de hele tijd zuinig aan doet, maar dan een feestje hebt (met meer verbruik), dan wordt je gefactureerd op basis van dat piekverbruik.
- Wat gaat het tarief zijn voor electriciteit die door mij op het net wordt gezet ? Kan het eventueel - in dat verband - een goed idee zijn om de installatie uit te schakelen als er té veel overproductie is ?
- Gaan batterijen binnenkort interessant worden ? Momenteel zijn ze in ieder geval nog véél te duur (mijn mening).
Het capaciteitstarief zou er wel eens voor kunnen zorgen dat een bescheiden batterij van nut kan zijn om een piek in verbruik op te vangen (maar dan zou je als verbruiker wel meer controle moeten hebben op wanneer de opgeslagen electriciteit uit die batterij gebruikt wordt).
Sinds vorige week zijn er digitale meters voor gas en electriciteit geplaatst door Fluvius.
Volgens de simulatietool van de VREG zou er 99 Euro bespaard kunnen worden door af te stappen van het systeem van de terugdraaiende teller; maar er wordt ook duidelijk geadviseerd om eerst een jaar te wachten tot de effectieve cijfers van een jaar beschikbaar zijn zodat de simulatie de werkelijke situatie meer benaderd. En ik kan dan niet meer terug, moest het tegenvallen.
Er zijn momenteel nog heel wat onduidelijkheden, zoals:
- Capaciteitstarief : hoe gaat dat werken; wat zijn de tarieven ?
Hoe ik het nu begrijp : Als je de hele tijd zuinig aan doet, maar dan een feestje hebt (met meer verbruik), dan wordt je gefactureerd op basis van dat piekverbruik.
- Wat gaat het tarief zijn voor electriciteit die door mij op het net wordt gezet ? Kan het eventueel - in dat verband - een goed idee zijn om de installatie uit te schakelen als er té veel overproductie is ?
- Gaan batterijen binnenkort interessant worden ? Momenteel zijn ze in ieder geval nog véél te duur (mijn mening).
Het capaciteitstarief zou er wel eens voor kunnen zorgen dat een bescheiden batterij van nut kan zijn om een piek in verbruik op te vangen (maar dan zou je als verbruiker wel meer controle moeten hebben op wanneer de opgeslagen electriciteit uit die batterij gebruikt wordt).
Pluk de dag
Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
Internet : Hoofdlocatie : Epic Combo Light Experience : 1 mobiel abo + Internet comfort + Light TV (Pickx)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Hier ook zonnepanelen.
Hetgene waar ik zelf zit op te wachten is inderdaad ofwel batterijen op wijk niveau (would make sense) of betaalbare huisbatterijen die ook een degelijke tijd meegaan.
Momenteel nog terugdraaiende teller, en dat gaat zo blijven voor zolang het nog kan - met een warmtepomp en een plugin hybride (bedrijfswagen, weliswaar terugbetaald electriciteitsgebruik) loopt het wel aardig op in de off-peak uren - waar je ook weinig hebt aan je panelen.
Hetgene waar ik zelf zit op te wachten is inderdaad ofwel batterijen op wijk niveau (would make sense) of betaalbare huisbatterijen die ook een degelijke tijd meegaan.
Momenteel nog terugdraaiende teller, en dat gaat zo blijven voor zolang het nog kan - met een warmtepomp en een plugin hybride (bedrijfswagen, weliswaar terugbetaald electriciteitsgebruik) loopt het wel aardig op in de off-peak uren - waar je ook weinig hebt aan je panelen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Data technicus
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 43 keer
Gisteren een artikel tegen gekomen dat Zuhal Demir zelf zegt dat de 15 jaar terugdraaiende teller geen zekerheid is. Denk dat ze gelijk heeft als je het artikel zo leest want het is een procedure van de Vreg, Creg en de federale overheid die dit juridisch aanvechten en door dat de federale overheid erbij zit, zal de 15 jaar terugdraaide teller wel komen te vervallen want de federale overheid haalt ook geld uit de nieuwe regeling doordat eigenaars dan belastingen moeten betalen op de vergoedingen die ze krijgen om stroom op het net te zetten.
Voor de uitspraak zal wel wachten zijn op volgend jaar want dan wordt de nieuwe tariefstructuur ingevoerd en zal iedereen daar aan vast hangen en de 15 jaar terugdraaiende teller verdwijnt dan zo.
Dus iedereen die nu nog rap zonnepanelen legt voor de 15 jaar terugdraaiende teller is er waarschijnlijk aan voor de moeite.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... -zekerheid
Voor de uitspraak zal wel wachten zijn op volgend jaar want dan wordt de nieuwe tariefstructuur ingevoerd en zal iedereen daar aan vast hangen en de 15 jaar terugdraaiende teller verdwijnt dan zo.
Dus iedereen die nu nog rap zonnepanelen legt voor de 15 jaar terugdraaiende teller is er waarschijnlijk aan voor de moeite.
https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-e ... -zekerheid
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 19 keer
Ik heb zonnepanelen liggen met oude, terugdraaiende teller. De digitale meter heb ik ongeveer een jaar geleden geweigerd. Het telefoontje een maand later ter opvolging heb ik ook gebruikt om de weigering te bevestigen.
Wat Zuham Demir zegt was allang duidelijk. Dit is een goede manier om eigenaars te overtuigen toch de digitale meter te laten plaatsen. Eens de meerderheid ze heeft en het terugdraaiende systeem stopgezet wordt is het toch te laat.
Helaas zullen we ooit wel over moeten naar de digitale meter. Op het moment dat dit onafwendbaar is, laat ik in het oosten een hoop panelen bijleggen zodoende nog steeds op een nultarief uit te komen na verkoop van de stroom. De reden voor zonnepanelen heeft dus niets te zien met het ecologische aspect, puur met het financiële aspect. Mensen in de omgeving die nog certificaten hebben hadden ook enkel het financiële plaatje voor ogen bij plaatsing, niet het ecologische.
Het zal volgens mij goedkoper zijn om extra panelen te leggen dan om een batterij te laten plaatsen.
Wat Zuham Demir zegt was allang duidelijk. Dit is een goede manier om eigenaars te overtuigen toch de digitale meter te laten plaatsen. Eens de meerderheid ze heeft en het terugdraaiende systeem stopgezet wordt is het toch te laat.
Helaas zullen we ooit wel over moeten naar de digitale meter. Op het moment dat dit onafwendbaar is, laat ik in het oosten een hoop panelen bijleggen zodoende nog steeds op een nultarief uit te komen na verkoop van de stroom. De reden voor zonnepanelen heeft dus niets te zien met het ecologische aspect, puur met het financiële aspect. Mensen in de omgeving die nog certificaten hebben hadden ook enkel het financiële plaatje voor ogen bij plaatsing, niet het ecologische.
Het zal volgens mij goedkoper zijn om extra panelen te leggen dan om een batterij te laten plaatsen.
- Data technicus
- Pro Member
Ik denk dat u het niet snapt. Zonnepaneel eigenaars gaan de dupe worden in de toekomst er zal wel al iets zijn uitgewerkt waardoor ze de GSC die ze gegeven hebben terug gaan kunnen verdienen op de kap van de zonnepaneel eigenaars. en als u zonnepanelen gaat bij leggen om zodoende het nul tarief te willen hebben moet u wat u opwekt ook grotendeels zelf opgebruiken zodat u niet van het net afneemt anders heb u nog geen nul tarief en betaald u nog.
Ik blijf er bij mensen met zonnepanelen gaan de rekening in de toekomst betalen!!
Ik blijf er bij mensen met zonnepanelen gaan de rekening in de toekomst betalen!!
Laatst gewijzigd door philippe_d 13 jul 2020, 23:46, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd (gaan we het nooit leren?)
Reden: fullquote verwijderd (gaan we het nooit leren?)
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Tja het is zoals een belegging hé.Data technicus schreef: Ik blijf er bij mensen met zonnepanelen gaan de rekening in de toekomst betalen!!
Niet zonder risico maar volgens de huidige spelregels een investering die zich op een jaar of 8 terugverdientijd.
En kosten ze meer geld als ze opbrengen dan verdwijnen ze ook wel weer.
Spijtig voor het milieu maar als de overheid dat in de hand werkt... (Net zoals overproductie niet vergoed wordt... Spoort aan tot verkwisting wat zonde is, welke gezinssamenstelling is nu 20 jaar dezelfde? Kinderen het huis uit / samengesteld gezin, ...)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- cadsite
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Roepen is echt niet nodig...Data technicus schreef:Ik blijf er bij mensen met zonnepanelen gaan de rekening in de toekomst betalen!!
Hetgeen je hier zegt werkt misschien bij bepaalde groepen, maar als je een heel klein beetje zelf kan denken weet je toch ook wel dat dit gewoon bangmakerij is die nergens op gebaseerd is.
De GSC is al jaren terug afgeschaft en wordt momenteel al deels terug gevorderd door de netvergoeding.
Dat, plus het feit dat quasi elke installatie die GSC heeft ondertussen al lang terug verdiend is maken dat een afstraffing automatisch zal gevolgd worden door het weghalen van de PV van een dak.
Dan kan BE beginnen boetes betalen aan de EU omdat we te weinig hernieuwbare energie opwekken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Het is te zeggen: initieel was het zonder risico. Als je als overheid in de loop der jaren tijdens het spel eenzijdig de spelregels drie tot vier keer verandert zonder dat je als eigenaar van zonnepanelen hier iets kan tegen in brengen, dan kun je alleen maar concluderen dat het een risico is geworden. Zonder waarborg op enig financieel voordeel. Er werd berekend dat de digitale meter de eigenaars van zonnepanelen gemiddeld 150 euro extra per jaar gaat kosten. Anno 2020 is het sop de kool niet meer waard. Bovendien is het zo dat je altijd gaat moeten betalen ongeacht of je nu wel of geen zonnepanelen hebt liggen. Bij nieuwbouw moeten er liggen zoniet krijg je een boete. Leg je er wel dan draai je op voor de extra kost van aanschaf, onderhoud, herstelling, eventueel een duurdere verzekering. Pest of cholera iemand? Bovendien maakt de energie leverancier zich op dit ogenblik schuldig aan (legale of gelegaliseerde) diefstal bij meteropname van de terug draaiende tellers.honda4life schreef: Tja het is zoals een belegging hé.
Niet zonder risico maar volgens de huidige spelregels een investering die zich op een jaar of 8 terugverdientijd.
En die terugverdientijd van 8 jaar, dat klasseer ik onder het betere duimzuigwerk.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Zeg mij eens een andere investering van deze grootteorde met hetzelfe rendement... Die zijn ook niet zonder risico's.
Persoonlijk dacht ik ook van 8 jaar... Zo lang!
Maar zoals de tijd vooruit gaat en ik zie het resterende bedrag van m'n investering maand ma maand kleiner worden dat de resterende som toch al vrij snel een aanvaardbaar bedrag wordt.
Anders had het ook maar op een spaarrekening gestaan met een helemaal verwaarloosbaar rendement.
Persoonlijk dacht ik ook van 8 jaar... Zo lang!
Maar zoals de tijd vooruit gaat en ik zie het resterende bedrag van m'n investering maand ma maand kleiner worden dat de resterende som toch al vrij snel een aanvaardbaar bedrag wordt.
Anders had het ook maar op een spaarrekening gestaan met een helemaal verwaarloosbaar rendement.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 29 keer
Het enigste rare wat ik vind van de rechtszaak is dat er discriminatie zou zijn tussen mensen die zonnepanelen leggen voor 1 jan en diegene erna.
Je kan toch hetzelfde zeggen ivm de groene stroomcertificaten, ik heb voor mijn panelen er geen gekregen, maar mijn buurman wel.
Je kan toch hetzelfde zeggen ivm de groene stroomcertificaten, ik heb voor mijn panelen er geen gekregen, maar mijn buurman wel.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Het topic maakt blijkbaar wel het e.e.a. los
Maar de meesten zijn zoals verwacht hier wel goed geinformeerd.
Momenteel heb je 3 keuzes:
-> digitale meter met virtuele terugdraaiende teller met als kost het prosumententarief.
-> digitale meter zonder terugdraainde teller, overschot gaat volledig naar de netbeheerder (wat sommigen diefstal noemden).
-> terugdraainde ferraristeller met als kost het prosumentantarief.
En optie 2 zal de toekomst uitmaken. Naar verluit is de overheid wel bezig met een vergoeding. Ik heb echter vernomen via Engie dat deze rond de 3 €cent per KWh zou liggen. Momenteel is optie 2 enkel interessant als je al zo weinig panelen hebt dat je sowieso al 80% op doet aan sluimerverbruik. Ik vermoed dat veel mensen in het verleden hun dak hebben volgelegd tot 10 KW of tot hun verbruik gedekt was of het dak vol zat Die groepen gaan toch veel rendement verliezen...
Zijn er nog leden hier waar ik direct contact mee mag opnemen om hun verhaal in meer detail te vernemen?
Maar de meesten zijn zoals verwacht hier wel goed geinformeerd.
Momenteel heb je 3 keuzes:
-> digitale meter met virtuele terugdraaiende teller met als kost het prosumententarief.
-> digitale meter zonder terugdraainde teller, overschot gaat volledig naar de netbeheerder (wat sommigen diefstal noemden).
-> terugdraainde ferraristeller met als kost het prosumentantarief.
En optie 2 zal de toekomst uitmaken. Naar verluit is de overheid wel bezig met een vergoeding. Ik heb echter vernomen via Engie dat deze rond de 3 €cent per KWh zou liggen. Momenteel is optie 2 enkel interessant als je al zo weinig panelen hebt dat je sowieso al 80% op doet aan sluimerverbruik. Ik vermoed dat veel mensen in het verleden hun dak hebben volgelegd tot 10 KW of tot hun verbruik gedekt was of het dak vol zat Die groepen gaan toch veel rendement verliezen...
Zijn er nog leden hier waar ik direct contact mee mag opnemen om hun verhaal in meer detail te vernemen?
- cadsite
- Elite Poster
- Contacteer:
Ik behoor tot de laatste groep, wat maakt dat ik jaarlijks zo'n 500kWh 'cadeau' doe aan de oh zo vriendelijke mensen van Gaselwest.
In ruil krijgen we het duurste prosumententarief van België.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Hier zonnepanelen met slimme meter die virtueel terug draait.
Het hangt wat van moment tot moment af hoeveel we op het net zetten. De omvormer is 5kwp.
Momenteel werk ik meer van thuis uit en een laptop verbruikt niet veel, er gaat dus veel op het net. Ik zie er dus zeker nog wel een batterij bij komen in de toekomst als deze betaalbaar worden (en qua formaat plaatsbaar zijn voor wat ik nodig heb). Ik ben nu wel aan het experimenteren met slimme stopcontacten van Niko. Dan kan de was draaien als de zonnepanelen genoeg opwekken bvb. Maar met veel toestellen kan dat natuurlijk niet. Als men vrouw thuis is overdag en ik ook dan koken we 's middags, op die manier properen we toch wat de shift te maken naar overdag verbruiken en minder op het net te zetten.
Voor veel toestellen kan dat echter niet. Ik hoor in mijn omgeving dan soms "dan laat ik overdag elektrische vuren draaien om het op te krijgen". Zonde (alsook, gezellig in de zomer die elektrische vuren dan), maar als ze geld gaan vragen voor op het net te zetten snap ik hun redenering wel wat.
Ik hoor dat er landen zijn waar je betaald krijgt voor wat je overdag op het net zet en moet betalen voor wat je er af haalt (obviously), maar dat dat dan op die manier een dik deel compenseert. Ik ben niet volledig meer mee wat het tegenwoordig bij ons is, ik dacht betalen voor prosumententarief of betalen om op het net te zetten.
Ik denk dat veel op te lossen is met slimme netten, en als elektrische wagens meer gemeengoed zijn zijn er overal op het net batterijen gelinkt om de overschot op te duwen (op voorwaarde dat een bepaald percentage er ook weer kan afgenomen worden op andere momenten).
Ik lig er op de moment allemaal niet meer van wakker. De beslissingen van de regering hierrond keren toch met de wind.
Het hangt wat van moment tot moment af hoeveel we op het net zetten. De omvormer is 5kwp.
Momenteel werk ik meer van thuis uit en een laptop verbruikt niet veel, er gaat dus veel op het net. Ik zie er dus zeker nog wel een batterij bij komen in de toekomst als deze betaalbaar worden (en qua formaat plaatsbaar zijn voor wat ik nodig heb). Ik ben nu wel aan het experimenteren met slimme stopcontacten van Niko. Dan kan de was draaien als de zonnepanelen genoeg opwekken bvb. Maar met veel toestellen kan dat natuurlijk niet. Als men vrouw thuis is overdag en ik ook dan koken we 's middags, op die manier properen we toch wat de shift te maken naar overdag verbruiken en minder op het net te zetten.
Voor veel toestellen kan dat echter niet. Ik hoor in mijn omgeving dan soms "dan laat ik overdag elektrische vuren draaien om het op te krijgen". Zonde (alsook, gezellig in de zomer die elektrische vuren dan), maar als ze geld gaan vragen voor op het net te zetten snap ik hun redenering wel wat.
Ik hoor dat er landen zijn waar je betaald krijgt voor wat je overdag op het net zet en moet betalen voor wat je er af haalt (obviously), maar dat dat dan op die manier een dik deel compenseert. Ik ben niet volledig meer mee wat het tegenwoordig bij ons is, ik dacht betalen voor prosumententarief of betalen om op het net te zetten.
Ik denk dat veel op te lossen is met slimme netten, en als elektrische wagens meer gemeengoed zijn zijn er overal op het net batterijen gelinkt om de overschot op te duwen (op voorwaarde dat een bepaald percentage er ook weer kan afgenomen worden op andere momenten).
Ik lig er op de moment allemaal niet meer van wakker. De beslissingen van de regering hierrond keren toch met de wind.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Ik overweeg al lang om panelen te plaatsen. Ik heb een plat dak en kan genoeg panelen zetten om ons verbruik te dekken.
Waarom ik het nog niet gedaan heb? Omdat men onduidelijk blijft over wat uw engagement van vandaag u morgen gaat kosten. Men vraagt om te investeren maar men geeft geen duidelijkheid over wat de consequenties gaan zijn. Ik weet graag waar ik aan begin VOOR ik begin.
Het nieuwe systeem zonder terugdraaiende teller lijkt me ook niet fair. De meeste gezinnen gaan werken met 2 en verbruiken overdag dus eerder weinig. Dan is dat systeem niet voordelig. Anderzijds kan je nu wel beslissen om nog in te stappen met terugdraaiende teller maar ook dat is niet zeker dat je dit zal kunnen behouden.
Ik vind het zeer triest dat de overheid niet een minimum aan duidelijkheid kan/wil scheppen zodat mensen die willen meewerken aan groene stroom dat ook kunnen zonder dat ze op de lotto spelen. Ik hoef geen grote subsidie maar ik zou wel willen weten wat de terugverdientijd bij benadering zal zijn.
Hetzelfde met de elektrische wagens. Ik heb een nieuwe wagen nodig maar de meeste kosten gewoon de helft tot dubbel zoveel als mijn huidige wagen. Dan heb ik er nog geen oplader bij geteld. Ook het aantal modellen is bedroevend.
Een batterij zou een oplossing kunnen zijn maar deze zijn ook niet rendabel.
Geen wonder dat het niet opschiet in België.
Waarom ik het nog niet gedaan heb? Omdat men onduidelijk blijft over wat uw engagement van vandaag u morgen gaat kosten. Men vraagt om te investeren maar men geeft geen duidelijkheid over wat de consequenties gaan zijn. Ik weet graag waar ik aan begin VOOR ik begin.
Het nieuwe systeem zonder terugdraaiende teller lijkt me ook niet fair. De meeste gezinnen gaan werken met 2 en verbruiken overdag dus eerder weinig. Dan is dat systeem niet voordelig. Anderzijds kan je nu wel beslissen om nog in te stappen met terugdraaiende teller maar ook dat is niet zeker dat je dit zal kunnen behouden.
Ik vind het zeer triest dat de overheid niet een minimum aan duidelijkheid kan/wil scheppen zodat mensen die willen meewerken aan groene stroom dat ook kunnen zonder dat ze op de lotto spelen. Ik hoef geen grote subsidie maar ik zou wel willen weten wat de terugverdientijd bij benadering zal zijn.
Hetzelfde met de elektrische wagens. Ik heb een nieuwe wagen nodig maar de meeste kosten gewoon de helft tot dubbel zoveel als mijn huidige wagen. Dan heb ik er nog geen oplader bij geteld. Ook het aantal modellen is bedroevend.
Een batterij zou een oplossing kunnen zijn maar deze zijn ook niet rendabel.
Geen wonder dat het niet opschiet in België.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Hier ook panelen op komst, nieuwbouw, en panelen is het nuttigste, beetje extra. 15 jaar terugdraai met prosumententarief.
Ideaal ? Nee
Ik hoop dat idd de thuisbatterij interessant gaat worden. Of beter thuisbatterij en auto die in 2 richtingen kan werken. We gaan nu toch meer thuis werken, auto meer op de oprit dus die kan dan wel dienen om het zonneverbruik te optimaliseren, maar soit dat is toekomstmuziek.
Hoe dan ook kiezen we nu voor gas, heel veel taksen zitten op elektriciteit, en in de toekomst zal er toch een warmtepomp komen, dan zal het elektriciteitsverbruik zeker onze productie overstijgen.
Maar soit dat is de rode draad door de Belgische / Vlaamse regelgever instabiliteit in fiscaliteit en regels.
Ideaal ? Nee
Ik hoop dat idd de thuisbatterij interessant gaat worden. Of beter thuisbatterij en auto die in 2 richtingen kan werken. We gaan nu toch meer thuis werken, auto meer op de oprit dus die kan dan wel dienen om het zonneverbruik te optimaliseren, maar soit dat is toekomstmuziek.
Hoe dan ook kiezen we nu voor gas, heel veel taksen zitten op elektriciteit, en in de toekomst zal er toch een warmtepomp komen, dan zal het elektriciteitsverbruik zeker onze productie overstijgen.
Maar soit dat is de rode draad door de Belgische / Vlaamse regelgever instabiliteit in fiscaliteit en regels.
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Ik heb zonnepanelen laten leggen in 2010. 2 Omvormers nodig (was toen geen probleem tot zonnepanelentaks er kwam), ik merk dat bij mij de opbrengst de laatste jaren toch sterk achteruit gaat.
Voorlopig brengen de panelen nog meer op dan de 500 euro prosumententarief. Maar eigenlijk is de sop de kolen niet meer waard. Misschien vervangen of gewoon verwijderen.
Voorlopig brengen de panelen nog meer op dan de 500 euro prosumententarief. Maar eigenlijk is de sop de kolen niet meer waard. Misschien vervangen of gewoon verwijderen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Hier beetje zelfde situatie als Dizzy. Verschil is dat er altijd wel iemand thuis is maar platte dak op het nieuwe gedeelte waarschijnlijk niet voldoende.
Er zijn nu dringendere aanpassingen en tegen dat die door zijn zien we wel weer.
Van terugverdientijd en premies lig ik niet echt wakker (kosten worden gedaan als het financieel kan zonder) maar ook niet de bedoeling dat er achteraf extra kosten komen. Momenteel heb ik totaal geen vertrouwen hoe of wat er komt en blijf gewoon gas stoken zonder cv. Die zal in de toekomst wel afgestraft worden maar tegen dan zijn we misschien weer 10 jaar verder.
Er zijn nu dringendere aanpassingen en tegen dat die door zijn zien we wel weer.
Van terugverdientijd en premies lig ik niet echt wakker (kosten worden gedaan als het financieel kan zonder) maar ook niet de bedoeling dat er achteraf extra kosten komen. Momenteel heb ik totaal geen vertrouwen hoe of wat er komt en blijf gewoon gas stoken zonder cv. Die zal in de toekomst wel afgestraft worden maar tegen dan zijn we misschien weer 10 jaar verder.
- cadsite
- Elite Poster
- Contacteer:
De mijne liggen er sinds 2011, dus met €330 GSC. Totale kost (voor subsidie en belastingsinbreng) €14.500Block schreef:Voorlopig brengen de panelen nog meer op dan de 500 euro prosumententarief. Maar eigenlijk is de sop de kolen niet meer waard. Misschien vervangen of gewoon verwijderen.
Ik dacht ook dat mijn rendement serieus gezakt was, maar bereken nog eens met de huidige stroom prijzen?
Die zijn ook niet stil blijven staan.
Bij mij is er een stroom opbrengst van zo'n 4500kWh/jaar. -> €1485,5/jaar inkomsten.
De omvormer is een 5kW -> €529,7 tax
Een verbruik van 4.000kWh per jaar -> €1192 kosten die weg vallen
Kortom:
4.000kWh met PV: Jaarlijks: +€955,8
4.000kWh zonder PV: Jaarlijks: -€1192
Dus zo'n €2150 verschil tussen wel en geen PV. Dat vind ik toch nog behoorlijk goed.
Ik vermoed dat jij met de €450GSC zit, dus nog een stuk interessanter.
- Data technicus
- Pro Member
U vergeet nu wel 1 ding, bij de nieuwe tarief structuur zult u in de wintermaanden duurdere stroom moeten aankopen van het net en als dan de variabele tarieven die dan per uur of halfuur toegepast worden er nog bij gaan komen dan wordt het wel duurder dan u berekening. En als u dan niet veel thuis bent en u moet meer van het net gaan afhalen dan eigen opgewekte elektriciteit te gebruiken dan wordt het duurder.
Laatst gewijzigd door philippe_d 13 jul 2020, 17:44, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: onnodige fullquote verwijderd
Reden: onnodige fullquote verwijderd
- cadsite
- Elite Poster
- Contacteer:
Ik vergeet helemaal niets.
Ik zeg enkel hoe het er nu aan toegaat.
De toekomst is koffiedik kijken.
Ondertussen is de installatie al meer dan terug verdiend.
Dat het minder en minder interessant zal worden, dat veronderstel ik ook, maar we zullen zien.
We zullen de problemen wel oplossen als ze zich voordoen.
Ik zeg enkel hoe het er nu aan toegaat.
De toekomst is koffiedik kijken.
Ondertussen is de installatie al meer dan terug verdiend.
Dat het minder en minder interessant zal worden, dat veronderstel ik ook, maar we zullen zien.
We zullen de problemen wel oplossen als ze zich voordoen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Mijn zonepanelen liggen er van 2011 en, zelfs met prosumertarief, reeds ruim terugverdiend. Ik heb nog een terugdraaiende Ferrarismeter en hoop deze zolang als mogelijk te houden.
In 2011 had ik nog 2 inwonende tieners en was de jaaropbrengst van 5400kWh ongeveer genoeg om het verbruik te dekken. Ik merk nog geen degradatie en door de mooie zomers heb ik de laatste jaren een opbrengst bijna 5800kWh (+7%)
De kinderen zijn nu al een paar jaar het huis uit en ik had een overschot van 1500kWh.
Deze overschot heb ik weggewerkt door een airco te plaatsen die in de winter een bijverwarming is en in de zomer een aangename koeling. Hierdoor verbruik ik minder gas (minus 1000m3) en heb ik geen overschot meer.
In 2011 had ik nog 2 inwonende tieners en was de jaaropbrengst van 5400kWh ongeveer genoeg om het verbruik te dekken. Ik merk nog geen degradatie en door de mooie zomers heb ik de laatste jaren een opbrengst bijna 5800kWh (+7%)
De kinderen zijn nu al een paar jaar het huis uit en ik had een overschot van 1500kWh.
Deze overschot heb ik weggewerkt door een airco te plaatsen die in de winter een bijverwarming is en in de zomer een aangename koeling. Hierdoor verbruik ik minder gas (minus 1000m3) en heb ik geen overschot meer.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Dat is net het probleem, je zit later met problemen die je nu niet kan voorspellen. Ik voorzie liever problemen zodat ik kan anticiperen en ervoor zorgen dat ze er nooit komen.cadsite schreef:We zullen de problemen wel oplossen als ze zich voordoen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 26 keer
Ik heb 2 jaar ofzo is de berekening gemaakt. Op 8-9 jaar zou ik break even zijn met vervanging omvormer inbegrepen. Alleen was ik aan het twijfelen over het prosumententarief. Als dat de komende 10 jaar zou verdubbelen dan zou het helemaal niet meer interessant zijn. Ik heb toen een mail gestuurd naar Tommelein en een heel "vaag" antwoord teruggekregen.
Persoonlijk, zonder duidelijke garanties, doe ik de investering niet.
Wie er op tijd bij was gaat een goede zaak gedaan hebben, wie nu start gaat eraan hangen vermoed ik .
Persoonlijk, zonder duidelijke garanties, doe ik de investering niet.
Wie er op tijd bij was gaat een goede zaak gedaan hebben, wie nu start gaat eraan hangen vermoed ik .
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
- Bedankt: 65 keer
Ze kunnen ook gewoon stroom zo duur maken als ze willen en de alternatieven (gas) ook onbetaalbaar maken. Vrees dat ze die kant gaan kiezen. Premies is overheidsgeld dus is er niet, betaal je toch voor (ok, anders wordt dat 2* aan iets anders uitgegeven maar toch)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 64 keer
Ik heb momenteel nog een terugdraaiende teller en 10kW aan vermogen (vervanging pas voorzien in 2021). Aangezien die panelen er al een tijdje liggen is het sowieso binnen een 5tal jaar gedaan met terugdraaien en val ik dus in nieuwe regeling. Sowieso denk ik er aan om tegen dan met een huisbatterij te werken. De prijzen van die dingen zijn nog steeds aan het dalen. Uiteindelijk heb ik ook in de winter nog een redelijke opbrengst en de grootverbruikers (jacuzzi ed) liggen dan toch af. Met het geld dat bespaard wordt voor hetzij prosumententarief of daadwerkelijk gebruik van het net als buffer zal de batterij dan zeker binnen de 5 jaar betaald zijn.
De discussie draait over het feit dat de VREG (vlaamse energieregulator) niet akkoord is dat de Vlaamse overheid zich moeit met de prijszetting via de terugdraaiende teller. De CREG en federale overheid zitten daar voor niks tussen. Electoraal gaat de Vlaamse overheid er dan ook alles aan doen om geen woordbreuk te moeten plegen.Gisteren een artikel tegen gekomen dat Zuhal Demir zelf zegt dat de 15 jaar terugdraaiende teller geen zekerheid is. Denk dat ze gelijk heeft als je het artikel zo leest want het is een procedure van de Vreg, Creg en de federale overheid die dit juridisch aanvechten en door dat de federale overheid erbij zit, zal de 15 jaar terugdraaide teller wel komen te vervallen want de federale overheid haalt ook geld uit de nieuwe regeling doordat eigenaars dan belastingen moeten betalen op de vergoedingen die ze krijgen om stroom op het net te zetten.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
In heel deze disscussie mis ik vooral hoe het gaat zitten met 'smart grids', want vanuit de netbeheerders klinken zonnepanelen vooral als een nuisance en niet de groene oplossing waar iedereen op zat te wachten...
Wij, als zonnepaneel-eigenaars kregen al de eerste opdoffer toen bleek dat het prosumententarief forfaitair wordt berekend op de capaciteit van de omvormer, niet hetgene je effectief produceert. In de tijd dat wij de panelen hebben laten leggen werd al snel een "zwaardere" omvormer gehangen dan nodig.
Nu heb je het omgekeerde en worden omvormers "overgedimensioneerd".
Wij, als zonnepaneel-eigenaars kregen al de eerste opdoffer toen bleek dat het prosumententarief forfaitair wordt berekend op de capaciteit van de omvormer, niet hetgene je effectief produceert. In de tijd dat wij de panelen hebben laten leggen werd al snel een "zwaardere" omvormer gehangen dan nodig.
Nu heb je het omgekeerde en worden omvormers "overgedimensioneerd".
- monty_burns_007
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
je bedoelt waarschijnlijk "ondergedimensioneerd" ?meon schreef:Nu heb je het omgekeerde en worden omvormers "overgedimensioneerd".
Zelf heb ik een 4 of 5-tal jaar geleden voor 6,5 kW pîekvermogen panelen gelegd. (Z-ZW) met slechts een 5 kW 1-fasige omvormer.
De tijd dat de omvormer >=5 kW is doorheen ganse jaar is idd heel beperkt.
De omvormer vlakt dan trouwens mooi af op 5kW, hij valt niet uit. Dat was trouwens mijn 1ste vraag op een info avond van toenmalige groepsaankoop. Niemand stelde zich die vraag. De verkoper beweerde dat de omvormer ging uitvallen. De techniekers nadien bij de nabespreking zeiden van niet en dat idd wordt afgevlakt. Bespaart maw. al direct prosumententarief van 1 kW (ca 90 a 100 euro dus)
Zoals hier al werd geschreven : overheid héél onbetrouwbaar en breekt z'n beloftes en veranderen de spelregels eenzijdig tijdens het spel.
Ik heb er gelegd om m'n E-peil van nieuwbouw te laten dalen met als gevolg 5 jaar 100% KI korting en eenmalige premie via Eandis van een 1800 euro dacht ik. Enkel deze "kortingen" betaalden alvast de toenmalige investering van rond de 8000 euro terug.
Toekomst idd niet positief. Heb geen probleem met digitale teller, maar dan moet men ook een faire kost betalen (cfr. Duitsland) voor de energie kWh's die we produceren en nu simpelweg gestolen wordt.
Ook is het mij nog niet helemaal duidelijk bij de nieuwe formule of men moet betalen op energie transport naar EN van het net. Van het net is logisch. Naar het net minder.
Als dit laatste het geval is, kunnen we tijdens de overproductie (als we niet thuis zijn) beter een aantal zonnepanelen afschakelen.
Immers betalen op transport naar het net l(op het moment dat we het zelf niet kunnen verbruiken) lijkt mij ook niet stimulerend als reden om zonnepaneelvermogen te leggen.
Momenteel jaarlijks veel overschot, wat we dan netjes tijdens de wintermaanden "opsmossen" met elektrische vuurtjes wat onze gasrekening doet dalen.
Als de overheid de nieuwe tarief formules zonder prosumententarief moest aanpassen zodat dit teveel naar het net ook fair vergoed wordt, zal ik (en wss alle zonnepaneeleigenaars, cfr. voorbeeld duitsland) dit zeker niet meer "versmossen".
Ook onbegrijpelijk waarom ze dit niet vergoeden en een jaar geleden dure energie moesten gaan bijkopen in buitenland toen al hun kerncentrales uit lagen. Overheid had dit toen beter "gekocht/overgenomen" van de zonnepaneeleigenaars zodat deze hun teveel niet moesten vermossen en er geen energie tekort was. Triestig te zien dat er bij politiek België geen enkel met technisch verstand zit.
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Met mijn post bedoelde ik met dalend rendement niet persé financieel. Maar mijn installatie heeft last van een flinke degradatie sinds een tweetal jaar.
Prosumententaks houdt hier (met opzet) geen rekening mee.
Prosumententaks houdt hier (met opzet) geen rekening mee.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Nee, overdimensioneren:monty_burns_007 schreef:je bedoelt waarschijnlijk "ondergedimensioneerd" ?meon schreef:Nu heb je het omgekeerde en worden omvormers "overgedimensioneerd".
https://www.sma-benelux.com/kenniscentr ... latie.html > puntje 4.2
4.2 Voordelen van extra panelen (overdimensioneren)
De omvormer is ontwikkeld om 8 uren per dag aan maximaal vermogen energie om te zetten. Wanneer er meer panelen aangesloten worden, zal men dus beter ‘gebruik’ kunnen maken van de omvormer zijn capaciteit.
In Vlaanderen betaalt men prosumententarief voor kleine PV installaties (tot en met 10 kW). Deze tax wordt berekend op het uitgangsvermogen van de omvormer, vermenigvuldigd met een vast bedrag (afhankelijk per regio).
In regio Iveka zal een klant met een 7kW omvormer elk jaar 7 * €100,58 = €704,06 betalen. Wanneer hij hetzelfde aantal panelen aansluit op een 6 kW omvormer, moet hij jaarlijks €100,58 minder betalen.
- monty_burns_007
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
>4.2 Voordelen van extra panelen (overdimensioneren)
je gaat dus meer zonnepanelen leggen dan het max. dat omvormer op het net kan zetten.
Het aantal zonnepanelen overdimensioneren = de omvormer onderdimensioneren dus (tov. geïnstalleerd zonnepaneelvermogen)
Ik dacht dat je het in uw eerste post (quote: "Nu heb je het omgekeerde en worden omvormers "overgedimensioneerd") over de omvormer had, niet over het aantal zonnepanelen.
Bedankt trouwens voor de interessante link waar direct een verklaring staat wat er dan met het teveel aan paneelvermogen tov. max. vermogen omvormer gebeurd. Ik dacht of vreesde al voor dissipatie in warmte/....
"Wanneer men veel zonnepanelen aansluit op een SMA omvormer, zou het kunnen dat op zeer zonnige momenten de zonnepanelen méér vermogen kunnen produceren dan de omvormer aankan. Deze zal het ideale werkingspunt van de panelen verlaten en de MPP spanning (Maximum Power Point) over de panelen zodanig aanpassen, dat deze niet meer vermogen zullen produceren dan het maximale ingangsvermogen van de omvormer. Het is dus niet zo, dat er een overschot aan energie moet worden afgevoerd in de vorm van warmte of iets dergelijks. Een SMA omvormer doet dit automatisch .Technisch gezien kan een residentiële SMA omvormer een overdimensionering aan van 200% in Benelux, zonder invloed te hebben naar garantie of te verwachten levensduur. Uiteraard moet er rekening gehouden worden met de technische parameters van de omvormer, in het bijzonder met de maximale ingangsspanning en de maximale kortsluitstroom."
De ideale werkingscurve wordt dan verlaten door de MPP spanning aan te passen en dus niet via warmte/.... Ook geen probleem qua garantie lees ik verder
je gaat dus meer zonnepanelen leggen dan het max. dat omvormer op het net kan zetten.
Het aantal zonnepanelen overdimensioneren = de omvormer onderdimensioneren dus (tov. geïnstalleerd zonnepaneelvermogen)
Ik dacht dat je het in uw eerste post (quote: "Nu heb je het omgekeerde en worden omvormers "overgedimensioneerd") over de omvormer had, niet over het aantal zonnepanelen.
Bedankt trouwens voor de interessante link waar direct een verklaring staat wat er dan met het teveel aan paneelvermogen tov. max. vermogen omvormer gebeurd. Ik dacht of vreesde al voor dissipatie in warmte/....
"Wanneer men veel zonnepanelen aansluit op een SMA omvormer, zou het kunnen dat op zeer zonnige momenten de zonnepanelen méér vermogen kunnen produceren dan de omvormer aankan. Deze zal het ideale werkingspunt van de panelen verlaten en de MPP spanning (Maximum Power Point) over de panelen zodanig aanpassen, dat deze niet meer vermogen zullen produceren dan het maximale ingangsvermogen van de omvormer. Het is dus niet zo, dat er een overschot aan energie moet worden afgevoerd in de vorm van warmte of iets dergelijks. Een SMA omvormer doet dit automatisch .Technisch gezien kan een residentiële SMA omvormer een overdimensionering aan van 200% in Benelux, zonder invloed te hebben naar garantie of te verwachten levensduur. Uiteraard moet er rekening gehouden worden met de technische parameters van de omvormer, in het bijzonder met de maximale ingangsspanning en de maximale kortsluitstroom."
De ideale werkingscurve wordt dan verlaten door de MPP spanning aan te passen en dus niet via warmte/.... Ook geen probleem qua garantie lees ik verder
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Ik vraag me toch echt af hoe rendabel dat is. In de zomer is de opbrengst van mijn ZP vele malen groter dan mn verbruik. Dan kan ik de rest wel opslaan in die batterij, maar als het de dag erna weer volop zon is, is mijn batterij natuurlijk al lang verzadigd.MClaeys schreef:Ik zie er dus zeker nog wel een batterij bij komen in de toekomst als deze betaalbaar worden (en qua formaat plaatsbaar zijn voor wat ik nodig heb).
Hoe werkt dat dan? Mijn wasmachine onthoudt het programma niet als ie zonder stroom valt. Of heb jij nog een 'analoge' met draai en duwknoppen ?MClaeys schreef:Ik ben nu wel aan het experimenteren met slimme stopcontacten van Niko. Dan kan de was draaien als de zonnepanelen genoeg opwekken bvb.
Laatst gewijzigd door devastator 14 jul 2020, 08:59, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Ik moet ongeveer 1 MWh kunnen bufferen om mijn overproductie in de zomer te kunnen opslaan. Dat zijn ongeveer 1300 gemiddelde autobatterijendevastator schreef: Ik vraag me toch echt af hoe rendabel dat is. In de zomer is de opbrengst van mijn ZP vele malen groter dan mn verbruik. Dan kan ik de rest wel opslaan in die batterij, maar als het de dag erna weer volop zon is, is mijn batterij natuurlijk al lang verzadigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Batterijen zijn enkel interessant als je volledig off grid gaat. Zolang je nog aangesloten bent op het stroomnet, en je hebt batterijen betaal je nog altijd injectie, taksen,...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 70 keer
Een panneeltje minder en probleem is opgelost.cadsite schreef:Ik behoor tot de laatste groep, wat maakt dat ik jaarlijks zo'n 500kWh 'cadeau' doe aan de oh zo vriendelijke mensen van Gaselwest.
Of anders nog een elec vuurtje bijplaatsen.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Hier ook net panelen besteld, puur omwille van het feit dat ik aan een bepaald E-peil moet komen voor mijn woning. (nieuwbouw)
Bank heeft een korting op het woonkrediet toegekend op voorwaarde dat we een lage energie woning bouwen met E peil< E30.
Hierdoor ga ik ook 5 jaar geen onroerende voorheffing betalen dus zijn de panelen quasi gratis.
Anders zou ik ze NOOIT leggen. Heel dat zonnepanelen gedoe is in België één grote farce en brengt te veel onzekerheid met zich mee.
Zoals hiervboven al is aangehaald, spelregels worden continu gewijzigd. Er wordt onvoldoende nagedacht met alle gevolgen van dien.
Nu de VREG weer die moeilijk doet, ze hadden beter eerst met de VREG aan tafel gaan zitten om even af te stemmen.
Ik wil gerust een bijdrage leveren voor een beter milieu, maar wel op voorwaarde dat de mogelijkheden hieromtrent transparant zijn.
Eigenlijk vind ik dat systeem van zonnepanelen ook gewoon niet efficient. Iedereen legt maar op in functie van zijn eigen portemonnee (ik ben niet heiliger dan de paus ). Zou het niet beter zijn om dit centraal te organiseren eventueel met participatiemogelijkheid. Leg industrieparken vol, bermen van autostrades etc. en voorzie daar de juiste bekabeling..
Bank heeft een korting op het woonkrediet toegekend op voorwaarde dat we een lage energie woning bouwen met E peil< E30.
Hierdoor ga ik ook 5 jaar geen onroerende voorheffing betalen dus zijn de panelen quasi gratis.
Anders zou ik ze NOOIT leggen. Heel dat zonnepanelen gedoe is in België één grote farce en brengt te veel onzekerheid met zich mee.
Zoals hiervboven al is aangehaald, spelregels worden continu gewijzigd. Er wordt onvoldoende nagedacht met alle gevolgen van dien.
Nu de VREG weer die moeilijk doet, ze hadden beter eerst met de VREG aan tafel gaan zitten om even af te stemmen.
Ik wil gerust een bijdrage leveren voor een beter milieu, maar wel op voorwaarde dat de mogelijkheden hieromtrent transparant zijn.
Eigenlijk vind ik dat systeem van zonnepanelen ook gewoon niet efficient. Iedereen legt maar op in functie van zijn eigen portemonnee (ik ben niet heiliger dan de paus ). Zou het niet beter zijn om dit centraal te organiseren eventueel met participatiemogelijkheid. Leg industrieparken vol, bermen van autostrades etc. en voorzie daar de juiste bekabeling..
- cadsite
- Elite Poster
- Contacteer:
Een paneel minder zou esthetisch niet goed zijn. Nu is het netjes met 3 rijen van 8.fendtje schreef:Een panneeltje minder en probleem is opgelost.cadsite schreef:Ik behoor tot de laatste groep, wat maakt dat ik jaarlijks zo'n 500kWh 'cadeau' doe aan de oh zo vriendelijke mensen van Gaselwest.
Of anders nog een elec vuurtje bijplaatsen.
Opsmossen door een elektrisch vuur te zetten gaat in tegen mijn gevoel.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 62 keer
Wim, als je pv nodig hebt om onder de 30 epeil te raken in een nieuwbouw, dan heb je je isolatie slecht gepland.