Google nest / google thermostaat E
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 5 keer
Ik zit momenteel 1 maand in mijn gekochte woning. Deze heeft een oud thermostaatje waarop je zelfs geen temperatuur kunt aflezen. Het ding is heel minimalistisch. (maar ik ben blij dat hij werkt!)
Ik zat even te zoeken om wat meer toekomst in huis te halen.
Ik kwam terecht bij:
- Google nest
- Google thermostaat E
Wie kent hier iets van en kan de verschillen en dergelijke verduidelijken?
Ik vroeg al eens raad in de plaatselijke elektrozaak en daar wisten ze enkel mee te delen dat de Google nest niet te verbinden valt met een Vaillant boiler... Ofwel met een tussenstukje, te kopen in Nederland,... maar de man in kwestie sprak cryptisch.
Het is de bedoeling dat ik van op afstand de chauffage kan verhogen/verlagen. Of dat dit zelfs deels automatisch gaat. (Google nest leert zichzelf van de trucjes?) Ik zou ook graag wat meer zicht hebben op het verbruik van onze woning. Wat grafieken van verbruik en dergelijke zou tof zijn.
Ik zat even te zoeken om wat meer toekomst in huis te halen.
Ik kwam terecht bij:
- Google nest
- Google thermostaat E
Wie kent hier iets van en kan de verschillen en dergelijke verduidelijken?
Ik vroeg al eens raad in de plaatselijke elektrozaak en daar wisten ze enkel mee te delen dat de Google nest niet te verbinden valt met een Vaillant boiler... Ofwel met een tussenstukje, te kopen in Nederland,... maar de man in kwestie sprak cryptisch.
Het is de bedoeling dat ik van op afstand de chauffage kan verhogen/verlagen. Of dat dit zelfs deels automatisch gaat. (Google nest leert zichzelf van de trucjes?) Ik zou ook graag wat meer zicht hebben op het verbruik van onze woning. Wat grafieken van verbruik en dergelijke zou tof zijn.
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Ik heb de google nest aan een Vaillant hangen
Ik heb de v3, design is ook mooier. Echter heb ik deze op een standje staan en niet aan de muur.
Alles zat er bij, kwestie van juist aan te sluiten. Ik denk dat de type/leeftijd van de boiler ook een rol speelt
[youtube]TooKLnkGgag[/youtube]
Ik heb de v3, design is ook mooier. Echter heb ik deze op een standje staan en niet aan de muur.
Alles zat er bij, kwestie van juist aan te sluiten. Ik denk dat de type/leeftijd van de boiler ook een rol speelt
[youtube]TooKLnkGgag[/youtube]
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Premium Member
- Bedankt: 25 keer
Nest stuurt ofwel de ketel
Aan , uit
Of opentherm (is modulerend en meest zuinige)
Ik wou modulerend maar mijn ketel (junkers) had geen opentherm.
Heb me dan een opentherm convertor gekocht , deze zet het protocol over naar junkers , en mijn nest werkt zonder problemen.
Vermoed dat er voor de vaillant ketel ook zo convergors bestaan
Aan , uit
Of opentherm (is modulerend en meest zuinige)
Ik wou modulerend maar mijn ketel (junkers) had geen opentherm.
Heb me dan een opentherm convertor gekocht , deze zet het protocol over naar junkers , en mijn nest werkt zonder problemen.
Vermoed dat er voor de vaillant ketel ook zo convergors bestaan
-
- Plus Member
Dat is een extra tussenstuk als ik het goed begrijp? De winkelier sprak over zo iets. Volgens hem blijven de functies dan nog altijd beperkt.
Heb je de link van wat jij gekocht hebt. Dan heb ik een idee waar ik naar google
Heb je de link van wat jij gekocht hebt. Dan heb ik een idee waar ik naar google
Is het een boiler of verwarmingsketel?stybola schreef:Okey! De leeftijd van de boiler weet ik niet... Kan ik dit met een productcode nagaan?
Dit helpt mij al enorm vooruit, bedankt!
Als het een verwarmingsketel is geef alvast eens product en modelnummer.
Als je het deksel van de thermostaat eens kan losmaken en foto maken van de kabels.
Provider: Telenet ONE.
Modem/Router: Fritz!Box 7590 + FRITZ!Repeater 3000
Modem/Router: Fritz!Box 7590 + FRITZ!Repeater 3000
-
- Plus Member
Beide inéén. Of kan dat niet? Hij warmt onze CV op en geeft warmwater voor douche, kranen, ...
Zelf ken ik er weinig van, maar ik kan bijleren.
info:
- leeftijd van de boiler: onbekend
- ik heb alle papieren behalve facturen. Ben je hier iets mee?
- Vaillant ecotec plus
de foto's zijn rommelig, niet op letten
Zelf ken ik er weinig van, maar ik kan bijleren.
info:
- leeftijd van de boiler: onbekend
- ik heb alle papieren behalve facturen. Ben je hier iets mee?
- Vaillant ecotec plus
de foto's zijn rommelig, niet op letten
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
ik heb persoonlijk ook een nest, maar vind het maar.... "nest"
had ervoor een tado en dat was vele malen beter, alleen was die niet op de netstroom aan te sluiten en wou ik geen batterijen blijven vervangen.
achteraf gezien had ik beter zelf iets gemaakt om de tado op netstroom te steken, dan was ik beter gesteld.
(de nieuwe tado kan ik trouwens niet aanraden, ondertussen werken ze met een app waar je extra moet betalen voor functies ofzo)
had ervoor een tado en dat was vele malen beter, alleen was die niet op de netstroom aan te sluiten en wou ik geen batterijen blijven vervangen.
achteraf gezien had ik beter zelf iets gemaakt om de tado op netstroom te steken, dan was ik beter gesteld.
(de nieuwe tado kan ik trouwens niet aanraden, ondertussen werken ze met een app waar je extra moet betalen voor functies ofzo)
- Splitter
- Elite Poster
het is hier een remeha ketel.
wat betreft tado, als je twijfelt of dat compatibel is met jouw ketel (of dat je misschien wat extra nodig hebt): https://support.tado.com/nl/articles/33 ... mijn-ketel (je kan hen foto's en/of de info sturen van je ketel en zij zoeken het voor je uit)
ik meen wel inderdaad gelezen te hebben dat verschillende vaillant ketels een tussenstuk moeten hebben omdat ze eigenlijk geen opentherm spreken, maar een of andere vaillant-variatie ervan.
wat betreft tado, als je twijfelt of dat compatibel is met jouw ketel (of dat je misschien wat extra nodig hebt): https://support.tado.com/nl/articles/33 ... mijn-ketel (je kan hen foto's en/of de info sturen van je ketel en zij zoeken het voor je uit)
ik meen wel inderdaad gelezen te hebben dat verschillende vaillant ketels een tussenstuk moeten hebben omdat ze eigenlijk geen opentherm spreken, maar een of andere vaillant-variatie ervan.
Bij Vaillant kan je aansluiten op het on/off contact of via een opentherm converter.
https://wifithermostaten.nl/vaillant-op ... -vr33.html
Jou ketel kan beide aan.
Voor uitgebreide grafieken is de boxx thermostaat wel een aanrader.
https://wifithermostaten.nl/vaillant-op ... -vr33.html
Jou ketel kan beide aan.
Voor uitgebreide grafieken is de boxx thermostaat wel een aanrader.
Klopt. Het tussenstuk is niet verplicht maar laat je ketel wel modulerend werken. Dus zeker geen slechte zaak.
Voor de Rest,Thermostaat functies worden overgenomen. Warm water functie ('temperatuur regelen) blijft beschikbaar op de ketel.
Voor de Rest,Thermostaat functies worden overgenomen. Warm water functie ('temperatuur regelen) blijft beschikbaar op de ketel.
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Hier ook hele tijd getwijfeld over het al dan niet een Nest aankopen ter vervanging van defecte thermostaat...
Uiteindelijk een Honeywell Lyric T6 geplaats en ben er wel blij mee. Werkt gewoon goed samen met de Google Assistent, je kan geofencing instellen om in/uit te schakelen en ik heb het gevoel dat ik een klant ben waarmee rekening gehouden wordt. En daarmee bedoel ik dat ik netjes mailtjes krijg van Honeywell wanneer zij onderhoud doen op hun omgeving en de "cloud features" niet werken. Zelfs in dat geval is het nog altijd een handmatige/automatische thermostaat die goedkoper is dan de "gewone" thermostaten van Honeywell.
Heel dat zelf-lerend concept van de Nest heb ik toch niet aan, want hier wordt vaak ook bijverwarmd/gekoeld met de airco/warmtepomp en vervelend genoeg ondersteunt Daikin geen Google Home/Assistent . Er zijn wel IFTTT-receptjes die je kan maken, maar het heeft me nog nooit aangezet om deze effectief te gebruiken.
Uiteindelijk een Honeywell Lyric T6 geplaats en ben er wel blij mee. Werkt gewoon goed samen met de Google Assistent, je kan geofencing instellen om in/uit te schakelen en ik heb het gevoel dat ik een klant ben waarmee rekening gehouden wordt. En daarmee bedoel ik dat ik netjes mailtjes krijg van Honeywell wanneer zij onderhoud doen op hun omgeving en de "cloud features" niet werken. Zelfs in dat geval is het nog altijd een handmatige/automatische thermostaat die goedkoper is dan de "gewone" thermostaten van Honeywell.
Heel dat zelf-lerend concept van de Nest heb ik toch niet aan, want hier wordt vaak ook bijverwarmd/gekoeld met de airco/warmtepomp en vervelend genoeg ondersteunt Daikin geen Google Home/Assistent . Er zijn wel IFTTT-receptjes die je kan maken, maar het heeft me nog nooit aangezet om deze effectief te gebruiken.
-
- Plus Member
Ik begin dus stilletjesaan te twijfelen aan dat nest gedoe.
Als ik nu een Honeywell of ander systeem wil ophangen heb ik sowieso dat tussenstuk (V33) nodig om dit te laten communiceren met mijn Vaillant ketel?
Iedereen al bedankt voor de info!
Als ik nu een Honeywell of ander systeem wil ophangen heb ik sowieso dat tussenstuk (V33) nodig om dit te laten communiceren met mijn Vaillant ketel?
Iedereen al bedankt voor de info!
-
- Plus Member
Oké, bedankt voor de uitleg allen. Ik denk te zullen sparen voor éne van Vaillant zelf. De meerkost om een andere thermostaat aan te sluiten lijkt het niet waard.
Iemand tips over die van Vaillant? dingen waar ik op moet letten, is die te koppelen met google assistent? ...
Iemand tips over die van Vaillant? dingen waar ik op moet letten, is die te koppelen met google assistent? ...
-
- Plus Member
Even een eindverslag, eergisteren de vaillant vsmart besteld. Vanmorgen kwam deze aan en na enkele uren prutsen (ik ben een leek, leve internet om vanalles op te zoeken, en gezond boerenverstand) werkte het ding!
Alles qua temperatuurinstelling staat vast. Wel handig dat je vab op afstand (bvb tijdens overwerken) de temperatuur kan doen dalen of stijgen of stoppen met verwarmen. Spaart weer wat energieverbruik uit.
Alles qua temperatuurinstelling staat vast. Wel handig dat je vab op afstand (bvb tijdens overwerken) de temperatuur kan doen dalen of stijgen of stoppen met verwarmen. Spaart weer wat energieverbruik uit.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Vermits mijn vriendin gisteren bij haar thuis de Viessman thermostaat uit frustratie van de muur heeft gerukt was ik eens aan het zoeken om een Nest V3 te installeren of een Google Nest E.
Nu, blijkbaar is dat niet 1 op 1 te vervangen en moet er telkens een heatlink geplaatst worden?
Maw, er is geen enkele slimme thermostaat die op de bestaande 2 draden werkt?
Ik raak er eigenlijk zo goed niet aan uit en zelfs youtube laat verschillende dingen zien. Beetje veel geld om even mee te experimenteren als de thermostaat een verdiep hoger hangt dan de ketel. Vrees dat er oa connectieproblemen zullen opduiken.
In alle eerlijkheid, ik blijf gewoon bij mijn oud bakje dat ik zelf moet bedienen en gebruik de warmtepomp wel vanop afstand om wat in te stellen bij mij thuis.
Nu, blijkbaar is dat niet 1 op 1 te vervangen en moet er telkens een heatlink geplaatst worden?
Ik raak er eigenlijk zo goed niet aan uit en zelfs youtube laat verschillende dingen zien. Beetje veel geld om even mee te experimenteren als de thermostaat een verdiep hoger hangt dan de ketel. Vrees dat er oa connectieproblemen zullen opduiken.
In alle eerlijkheid, ik blijf gewoon bij mijn oud bakje dat ik zelf moet bedienen en gebruik de warmtepomp wel vanop afstand om wat in te stellen bij mij thuis.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Er zijn nog wel andere leveranciers dan Google...
Honeywell heeft het bvb en er zijn er nog...
Oh ja, er zijn ook goede cursussen woedebeheersing...
J.
Honeywell heeft het bvb en er zijn er nog...
Oh ja, er zijn ook goede cursussen woedebeheersing...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Ja, maar laat de alternatieven dan ook nog een stuk duurder zijn. Die prijzen zich natuurlijk ook uit de markt... Nu weet ik het natuurlijk nog niet of er bestaan die 1 op 1 vervangen kunnen worden.
Ben al een paar dagen aan het zoeken, maar kan niks vergelijkbaar vinden waar ik mee zit. Wss zijn er nog mensen die dit voorhebben, benieuwd hoe ik dit kan aanpakken.
Dus, nest v3 in woonkamer, ketel van Atag, aangesloten via Opentherm, alles werkt prima, huiskamer wordt mooi warm.De radiatoren hebben klassieke thermostatische kranen, die op de plekken waar het warm moet worden helemaal open staan (slaapkamers niet, dus daar dicht)
Nu, in onze badkamer willen we dat het op een bepaald moment vd dag een paar graden warmer is dan in onze huiskamer. Laat ons zeggen dat het smorgens beneden 21 graden is, dan wil ik dat er op weekdagen de badkamer tussen 7 en 8 smorgens 24 graden is (vrouwlief enzo ). Met de radiatorkraan id badkamer helemaal open, haal ik nauwelijks 20graden (radiator wordt wel beetje warm/lauw, maar dan ook enkel wanneer er warm water gevraagd werd in functie van de nest thermosaat beneden. Dus als de thermostaat beneden niet opspringt, dan blijven alle andere radiatoren ook koud.
Ik had gelezen dat Nest ook sensoren verkocht om aan dit euvel te voldoen, maar die worden in Europe blijkbaar niet ondersteund. dus. Geen oplossing.
Heeft er iemand dit op een andere manier kunnen oplossen? Ik was aan het denken om additioneel deze kit van Netatmo https://www.amazon.de/-/e...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1 bij te installeren , naast de Nest dus. Dat zou kunnen werken, maar mss is er een simpelere manier? Ben er ook nog net uit of die netatmo de oplossing is, want wss moet de de ketel ook rechtstreeks gaan aanspreken voor warm water.
Was niet van plan om de Nest te vervangen, want in principe werkt ie goed, alleen niet helemaal 100% wat ik wil. Mss dat een netatmo thermostaat de oplossing is, maar die blijkt niet met opentherm te werken... keuzes keuzes....
Dus, nest v3 in woonkamer, ketel van Atag, aangesloten via Opentherm, alles werkt prima, huiskamer wordt mooi warm.De radiatoren hebben klassieke thermostatische kranen, die op de plekken waar het warm moet worden helemaal open staan (slaapkamers niet, dus daar dicht)
Nu, in onze badkamer willen we dat het op een bepaald moment vd dag een paar graden warmer is dan in onze huiskamer. Laat ons zeggen dat het smorgens beneden 21 graden is, dan wil ik dat er op weekdagen de badkamer tussen 7 en 8 smorgens 24 graden is (vrouwlief enzo ). Met de radiatorkraan id badkamer helemaal open, haal ik nauwelijks 20graden (radiator wordt wel beetje warm/lauw, maar dan ook enkel wanneer er warm water gevraagd werd in functie van de nest thermosaat beneden. Dus als de thermostaat beneden niet opspringt, dan blijven alle andere radiatoren ook koud.
Ik had gelezen dat Nest ook sensoren verkocht om aan dit euvel te voldoen, maar die worden in Europe blijkbaar niet ondersteund. dus. Geen oplossing.
Heeft er iemand dit op een andere manier kunnen oplossen? Ik was aan het denken om additioneel deze kit van Netatmo https://www.amazon.de/-/e...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1 bij te installeren , naast de Nest dus. Dat zou kunnen werken, maar mss is er een simpelere manier? Ben er ook nog net uit of die netatmo de oplossing is, want wss moet de de ketel ook rechtstreeks gaan aanspreken voor warm water.
Was niet van plan om de Nest te vervangen, want in principe werkt ie goed, alleen niet helemaal 100% wat ik wil. Mss dat een netatmo thermostaat de oplossing is, maar die blijkt niet met opentherm te werken... keuzes keuzes....
- Splitter
- Elite Poster
is een veel voorkomend probleem... je badkamer is niet je referentieruimte, dus je moet gaan stoken om op te warmen,Bart schreef: Nu, in onze badkamer willen we dat het op een bepaald moment vd dag een paar graden warmer is dan in onze huiskamer. Laat ons zeggen dat het smorgens beneden 21 graden is, dan wil ik dat er op weekdagen de badkamer tussen 7 en 8 smorgens 24 graden is (vrouwlief enzo ).
maar dan komt je referentieruimte aan zijn temperatuur en is de badkamer nog niet op temperatuur etc.
beste oplossing? een infraroodpaneel (of ander elektrische verwarming) hangen die je op een timer steekt.
als je het wil oplossen via de centrale verwarming dacht ik dat je een radiator moet plaatsen die overgedimensioneerd is voor de ruimte,
en waarschijnlijk nog op een aantal zaken letten.
plus dan moet je nog zorgen dat die niet constant zit te verbruiken, want dan krijg je weer verlies op de rest van de radiatoren terwijl de badkamer onnodig verwarmd is.
ze werken quasi allemaal op 2 draden...Slafes schreef: Nu, blijkbaar is dat niet 1 op 1 te vervangen en moet er telkens een heatlink geplaatst worden?
de heatlink (das nest hun naam ervoor) zorgt gewoon dat er voldoende spanning meegeleverd kan worden over de 2 draden
(remember: intelligentie, display, wifi, etc etc)
als je ENKEL de bestaande verbinding wil gebruiken zonder iets tussen te plaatsen (hoewel een heatlink bij de ketel plaatsen amper moeite is),
dan kan je kijken naar de tado. werkt op batterijen, gebruikt bestaande 2 draden rechtstreeks vanaf de ketel.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Met het capaciteitstarief in aantocht denk ik niet dat dit zo'n goede oplossing is.Splitter schreef:beste oplossing? een infraroodpaneel (of ander elektrische verwarming) hangen die je op een timer steekt.
Dergelijk probleem los je op met een multi-zone thermostaat zoals een EvoHome, Tado, ... maar zeker niet met een "domme" Nest.
- Splitter
- Elite Poster
dat kan inderdaad wel.... maar dat hele ding is gewoon pure oplichterij.DarkV schreef:Met het capaciteitstarief in aantocht denk ik niet dat dit zo'n goede oplossing is.Splitter schreef:beste oplossing? een infraroodpaneel (of ander elektrische verwarming) hangen die je op een timer steekt.
ik zou dus al jaren 20% van mijn factuur aan elektra betalen voor onderhoud en vernieuwing van het net... ik heb ze hier in al die jaren 2x gezien.
1 keer toen iemand een paal door de kabel geslagen had, en 1 keer toen er muizen in de wijkcabine gekropen waren.
van onderhoud of vernieuwing geen sprake... dus capaciteitstarief mij goed, maar dan wil ik wel al de jaren dat ik elektra betaald heb voor 20% terugbetaald zien (maar das weer teveel gevraagd, want de staat is beter in oplichten als eerlijk zijn natuurlijk)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 22 keer
Met Netatmo kan je elke ruimte afzonderlijk aansturen, op voorwaarde dat alle radiatoren een Netatmo radiatorkraan hebben.Bart schreef: Was niet van plan om de Nest te vervangen, want in principe werkt ie goed, alleen niet helemaal 100% wat ik wil. Mss dat een netatmo thermostaat de oplossing is, maar die blijkt niet met opentherm te werken... keuzes keuzes....
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 22 keer
Ik zie net reclame voor een nieuwe Netatmo met open therm
https://www.netatmo.com/en-eu/energy/mo ... thermostat
Shop:
https://shop.netatmo.com/en-eu/energy/i ... thermostat
https://www.netatmo.com/en-eu/energy/mo ... thermostat
Shop:
https://shop.netatmo.com/en-eu/energy/i ... thermostat