prijs klein brood

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Jack Daniels schreef:Vraagje voor wie zelf bakt: snijden jullie met broodmes of snijmachine? En vries je brood in?
beide,
onlangs deze gekocht :

&


Van beide tevreden tov de vorige afdankertjes (snijmacine van den aldi & goed broodmes dat eigenlijk iets te klein was)

Invriezen doe ik niet, ik heb graag vers brood, met zuurdesem kan je je deeg dus makkelijk 3 nachten in de koelkast bewaren, waarom zou ik het dan invriezen ?
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik had vroeger zo'n elektrische allessnijder. Die dingen maken vreselijk veel lawaai.

Sinds een paar jaar heb ik deze:


Wel manueel, maar gaat even vlot, zo niet vlotter als die elektrische dingen en zonder het vervelende lawaai + oogt nog eens mooier op je aanrecht ook. :-)
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

timmermc schreef:Raar dat we nog geen brood kunnen bestellen via Aliexpress :banana:
Dan staat de postbode aan je deur met een brood net zoals de bakkers die vroeger brood aan huis leverden.
Niet ali maar bakker staat hier vandaag normaal voor de deur :lol: (meer voor de speculaas dan het brood). Val hier wel door de mand dat ik dus niet meer altijd zelf maak :oops:

Snij meestal met iets te kleine snijmachine. Experimenten soms met mes of breken :angel: Vries niet in.

Net mailarchief doorzocht voor de ex-collega die bakker ooit doorgaf maar vrees niet meer vindbaar. Spijtig want was iemand die ook steenovens bouwde en graan maalde dus zou hier wel interessant zijn. Ziet er naar uit dat ik die mails opgekuist heb :cry:

gist en zout: kan zijn dat ze gewoon minder gisting willen en daarom er direct bij doen. de regel om die twee zo lang mogelijk uit elkaar te houden is gewoon de standaard, eindeloos veel varianten dan gewoon wit & grijs :wink:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Omdat je brood alsnog 'vers' en krokant uit de diepvries komt. Als single eet ik op 3 dagen geen heel brood op en soms bak ik er meerdere tegelijk. Niets mis met invriezen.

Brood gaat volledig gesneden de diepvries in in een plastic zak, even enkele sneetjes er uit halen in de ochtend, 15 seconden magnetron op 750 Watt, omdraaien, nog eens 15 seconden en die komen er smakelijk uit. Of bevroren er uit pakken en op het werk zijn die eetbaar.

Mijn recept voor het broodbakmachientje, 500gr witte bloem, 300 ml lauw water met droge gist (7-8gr) in, een weinig zout en 20gr vetten (olijfolie of bakboter of varkensvet).

Voor gemengde of volkoren bloemsoorten gebruik ik 20ml meer water.

Volkoren (wal)noten en rozijnen vind ik zelf een topper waar je helaas van kan blijven eten.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:Vraagje voor wie zelf bakt: snijden jullie met broodmes of snijmachine? En vries je brood in?
Broodmes: neemt minder plaats in en je bent bijna even snel na wat oefening
Invriezen: enkel als we over hebben - we bakken 2x per week - vers brood is en blijft lekkerder dan vers ingevroren brood ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik heb ooit zo een elektrische snijmachine gehad maar het vervelende met die dingen is dat de motorbehuizing altijd in de weg zit; een snede brood kan niet rechtdoor gaan maar wordt steeds afgebogen door die motorbehuizing. En ik moet zeggen dat ik die elektrische snijmachientjes alles behalve handig vond. Enerzijds door het brood dat niet rechtdoor gaat maar ook dat je vrij veel macht moest zetten precies omdat het brood enigzins door die motorkap wordt belemmerd. Vaak ging die slede niet ver genoeg en moest ik een snede brood er voor het laatste stuk echt aftrekken. Maar die manuele machine die hier voorgesteld wordt lijkt mij een veel beter alternatief.
Wat die spanjaarden ook doen: droge gist meteen in lauwwarm water gooien en al roerend met een vork eerst oplossen alvorens ze de bloem er bij doen. Ze beweren dat op die manier de gist (beter) geactiveerd wordt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:En ik moet zeggen dat ik die elektrische snijmachientjes alles behalve handig vond. Enerzijds door het brood dat niet rechtdoor gaat maar ook dat je vrij veel macht moest zetten precies omdat het brood enigzins door die motorkap wordt belemmerd.
Dat is ook wel bij die manuele niet zo ergonomisch..
(maar da's dan ook het enige nadeel)

Uw snede brood komt er uit daar waar je met die hendel aan het draaien bent.
En als uw snede dus groot en slap is, valt die (terwijl je aan het draaien bent) soms tegen de hendel en moet je dus oppassen dat je je snede brood niet kapot trekt...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Merci voor de hint Nob, zelf had ik niet zo ver gedacht. Maar ik maak alles behalve grote broden. Zoals gezegd 500 gram bloem en 350ml water en die hoeveelheid deeg doe ik dan in 2 ongeveer gelijke delen en daar bak ik 2 broodjes van. Ze zijn dus zeker niet groot te noemen. Ik denk dus niet dat de sneden brood zodanig groot en/of slap zullen zijn dat ze tegen de hendel zullen vallen. En inderdaad, die misstaat zeker niet in de keuken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Wij hebben een elektrische broodsnijmachine van Bosch, maar de nadelen die hier gepost zijn ervaren wij ook:
- veel lawaai
- brood buigt af op de motor
- slede gaat niet ver genoeg

Een stillere variant lijkt me al een hele stap vooruit :).
Iemand tips?

Zo'n zwengelsnijder oogt wel cool, maar geen idee hoe vlot dat in de reaiteit gaat (al is het wel al minstens stil :)).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

heist_175 schreef:Zo'n zwengelsnijder oogt wel cool, maar geen idee hoe vlot dat in de reaiteit gaat (al is het wel al minstens stil :)).
Volgens de reactie van Nob gaat het even vlot, zo niet vlotter dan een elektrische. Ik heb nu ook gezien dat die Graef H9 snijmachine ook in het rood bestaat. Dat is pas kwijlen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Jack Daniels schreef: Wat die spanjaarden ook doen: droge gist meteen in lauwwarm water gooien en al roerend met een vork eerst oplossen alvorens ze de bloem er bij doen. Ze beweren dat op die manier de gist (beter) geactiveerd wordt.
Niet typisch spaans, staat hier ook in veel receptjes. Je kan ook wat suiker in het water doen. Vooral sinds ik in gewone oven bak doe ik dat zo, eerst giststarter en actief tegen dat de rest in orde is. Gewoon de droge gist door de bloem mengen was niet zo'n succes.

De betere tip voor snijmachine: zeker zijn dat het kneedhaakje van de broodmachine niet nog in het brood zit :) (en geloof/hoop niet dat ik de enige ben die dat al eens vergeten is)

En niet teveel op het brood kwijlen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Jack Daniels schreef: Wat die spanjaarden ook doen: droge gist meteen in lauwwarm water gooien en al roerend met een vork eerst oplossen alvorens ze de bloem er bij doen. Ze beweren dat op die manier de gist (beter) geactiveerd wordt.
Allemaal zever, ofwel werkt uw gist, ofwel is hij (ze ?) dood.
Ik heb nog nooit een brood gehad dat niet rees, een brood dat te lang gerezen heeft daarentegen....
Als het snel,snel moet gaan durf ik dat ook wel eens doen, gist in lauw water en rijzen in de oven op 30 graden, maar beter brood krijg je daar niet mee.

https://www.youtube.com/channel/UC7eLtG ... urqMdiNYJg
Deze doet elke week een test met uitersten, 9/10 maakt het geen hol uit wat hij doet, dus waarom je energie steken in betere technieken ?https://www.youtube.com/channel/UCvFd72 ... sPXe3eKkfg
Deze gaat naar het absurde, en dan krijg je als resultaat dat zijn "ik kap alles in een kom en kijk er niet naar om" broden beter zijn dan zijn "ik doe alles tot in de puntjes juist" broden.

Conclusie, je moet het al erg gortig verknoeien om geen aanvaardbaar brood uit je oven te toveren.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

tien schreef:De betere tip voor snijmachine: zeker zijn dat het kneedhaakje van de broodmachine niet nog in het brood zit :) (en geloof/hoop niet dat ik de enige ben die dat al eens vergeten is)
Ik dacht ooit eens gelezen/gezien/gehoord te hebben dat er broodbakmachines bestaan waarbij de kneedhaak plat komt te liggen of naar beneden wordt getrokken eens het kneedproces achter de rug en dus voordat de machine begint te bakken.
In elk geval straks nog wat experimenteren want het resultaat van gisteren was vele malen beter dan wat je in de winkel koopt. Je steekt er wel wat tijd in als je het zonder broodbakmachine doet maar het is best plezant.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Blijft zelf gemaakt brood even lang vers als dat van de bakker?
Dat van de supermarkt is op dat vlak vaak een ramp en is na 1 dag gewoon al niet meer te eten.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

tien schreef:De betere tip voor snijmachine: zeker zijn dat het kneedhaakje van de broodmachine niet nog in het brood zit :) (en geloof/hoop niet dat ik de enige ben die dat al eens vergeten is)
Denk dat er nog 1 kneedhaakje van mijn drie machientjes heel is. :) Al de rest heeft al oorlogswondes opgelopen! :)

Oh ja, de drie machientjes, ik heb er geen enkele zelf aangekocht, eentje erfenis, eentje gekregen door niet meer in gebruik en eentje gekregen dat werd vervangen door een groter exemplaar. Ik heb ook op zolder nog een mini staan voor broden tot maximum 500gr maar al meermaals voor gehad dat het deeg tot tegen het kijkvenster plakt. :s Gebruik ik enkel voor Brioche.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

honda4life schreef:Blijft zelf gemaakt brood even lang vers als dat van de bakker?
Dat van de supermarkt is op dat vlak vaak een ramp en is na 1 dag gewoon al niet meer te eten.
Hangt er wat vanaf welk brood je bakt, zuurdesem blijft in ieder geval langer vers, de korst is wel taai ipv krokant de volgende dag.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

honda4life schreef:Blijft zelf gemaakt brood even lang vers als dat van de bakker?
In mijn ervaring wel, we hebben zo'n klassieke brood-kwartcilinder en daarin kan je er de volgende dag nog van eten. Als het al gesneden is best wel netjes op elkaar puzzelen.

Wij hebben na lang met de hand snijden een Graef snijmachine gekocht en daar zijn we heel erg tevreden over. Snel en vlot perfect parallelle sneetjes zelfs met slaapogen. (maakt ook mooie wondjes in je duim met slaapogen!) Het lawaai valt mee, het poetsen gaat redelijk maar het ding neemt wel erg veel plaats in.

Edit: met de hand snijden = met een mes, uiteraard
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

heist_175 schreef:Wij hebben een elektrische broodsnijmachine van Bosch, maar de nadelen die hier gepost zijn ervaren wij ook:
- veel lawaai
- brood buigt af op de motor
- slede gaat niet ver genoeg

Iemand tips?
We bakken ook zelf ons brood en gebruiken om dit te snijden al een paar jaar een Graef UNA 90. Bijna volledig in Alu, compact, stil, krachtig, snede valt naast het toestel, slede lang genoeg voor ons rond brood van 600 gr bloem.

Enig nadeel is de prijs :-(

https://www.graef.de/en/p/mobile-slicer-una-90/

Nadat we 3 broodbakmachientjes versleten hadden hebben we 10 jaar terug een Kenwood gekocht om de deeg te kneden om daarna het brood af te bakken in de oven of de BBQ op steen. We eten dus al meer dan 20 jaar geen brood meer van de bakker en ondertussen zijn onze zelfgemaakte pizza's ook al beter dan in de meeste Italiaanse restaurants :-D
Laatst gewijzigd door johan.devos 07 jul 2020, 09:54, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

honda4life schreef:Blijft zelf gemaakt brood even lang vers als dat van de bakker?
Dat van de supermarkt is op dat vlak vaak een ramp en is na 1 dag gewoon al niet meer te eten.
Nee.
Een zelfgemaakt brood blijft niet zo lang vers.
De reden is simpel: de bakker - en ook de supermarkt - draait er allerlei chemie in om het brood langer vers te houden.

Uit eigen ervaring: olie en/of eieren toevoegen verlengt de versheid.
Wij voegen geen olie of eieren toe, of je elke dag een ei wil eten (via uw brood) moet je zelf maar uitmaken :).
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Groot verschil in vers, dat van de bakker en zeker hier in de automaat schimmelt en wordt groen. (in geval van automaat is dat ook de kleur dat je het krijgt)
Zelf gemaakt brood wordt steenhard, maar schimmel nog nooit gehad. (misschien bij suikerbrood maar krijgt ook heel zelden de tijd om slecht te worden. De betere bakker is met wat zorg wel een week eetbaar, zelf gemaakt valt dan onder bouwmateriaal.
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Jack Daniels schreef:Vraagje voor wie zelf bakt: snijden jullie met broodmes of snijmachine?
Een broodmes hanteren vergt wel een beetje handigheid, zeker met een vers gebakken desembrood. De korst ervan is zodanig krokant (lees hard) dat je echt een goed broodmes (gekarteld) moet hebben, en dat kost aardig wat duiten. Het broodmes dat ik heb is heel erg scherp maar heeft een gladde snede en is daardoor eigenlijk ongeschikt om er dat soort brood mee te snijden. Eens het brood een dag oud is lukt het snijden wel aardig met dit mes.
Om echter altijd comfortabel boterhammen te kunnen snijden kocht ik vorige week deze broodsnijmachine.

Het mes ervan is vlijmscherp en een krokant gebakken korst geeft hier helemaal geen moeilijkheden meer.
Met de hand kan je nooit een zo mooi resultaat bekomen als met deze machine. Mooi evenwijdig, flinterdunne sneden of toch maar wat dikker? Allemaal geen probleem.
Interessante sites i.v.m. broodbakken:
https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/
en
https://workshopbroodbakkenmetlevine.com/
Nederlandstalig, hier vind je een echte schat aan informatie.

https://foodgeek.dk/en/
Engelstalig. Een echt nerd, ik ben hem dankbaar voor zijn “bread calculator” en voor nog zoveel meer.

Mijn deeg bakklaar maken doe ik volgens deze site:

Maar let op, in zijn bakkerspercentage zit er een rekenfout! Hij verrekent water en bloem van de starter niet, maar met de calculator van foodgeek is dit zo opgelost.

Om nu op de initiële vraag van de TS te antwoorden: een klein broodje kost hier bij ons (grens Oost-, West-Vlaanderen) 1.60 à 1.65 €.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

sandbert schreef:
Jack Daniels schreef:Vraagje voor wie zelf bakt: snijden jullie met broodmes of snijmachine?
Een broodmes hanteren vergt wel een beetje handigheid, zeker met een vers gebakken desembrood. De korst ervan is zodanig krokant (lees hard) dat je echt een goed broodmes (gekarteld) moet hebben, en dat kost aardig wat duiten. Het broodmes dat ik heb is heel erg scherp maar heeft een gladde snede en is daardoor eigenlijk ongeschikt om er dat soort brood mee te snijden. Eens het brood een dag oud is lukt het snijden wel aardig met dit mes.
Een broodzak gebruiken helpt ook - wij bakken meestal tegen de avond, laten dan afkoelen, en dan in een broodzak. Als je het gewoon laat liggen krijg je inderdaad een te krokante korst - in de broodzak wordt het wat zachter en heb je dat probleem niet ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Heb me een cook expert https://www.magimix.be/be-nl/producten/ ... ok-Expert/ aangeschaft met een ander stevig kneed mes. Met dit toestel kan ik perfect 2 broden kneden tegelijker tijd. Heb daarvoor verschillende kenwoods stuk gekregen op mijn deeg.

Het kneed mes is onderaan en daarmee kruipt het deeg ook niet naar omhoog. afwassen gaat ook sneller.

Ik haal al een tijd mijn bloem in HAACHT bij de molen https://www.dekloostermolen.be/ Veel keuze en goede bloem. echt een aanrader voor mensen uit de streek. Vroeger nam ik broodbloem uit de Aveve.

Schoonvader was bakker en van hem leer ik soms wel eens iets. Heb verschillende broodplaten van hem gehad. ( broodplaten zijn de ijzeren bakken)waar het brood in bakt. Zou heel graag nog een stenen pizza oven willen om brood in te bakken maar dat is een projectje voor later.

In Plaats van een handdoek voor het deeg te laten rijzen gebruik ik een plastieken bak met deksel.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

stefke schreef:Heb daarvoor verschillende kenwoods stuk gekregen op mijn deeg.
Dat was indertijd dé reden om een Kenwood keukenrobot aan te schaffen met de meest performante motor die er was/is, nl. 1500W.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Jack Daniels schreef: Wat die spanjaarden ook doen: droge gist meteen in lauwwarm water gooien en al roerend met een vork eerst oplossen alvorens ze de bloem er bij doen. Ze beweren dat op die manier de gist (beter) geactiveerd wordt.
Wat ik ook ergens gelezen heb is per 500 gr bloem of meel, 12 mg appelazijn bijvoegen. Dat zou ook het rijzen bevorderen.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Nadeel aan Kenwood is niet de motor maar de overbrenging met tandwielen, die kreeg ik stuk met 1.6 kg deeg. dat is blijkbaar iets te veel voor de meeste keuken robots. De Magimix heeft hiervoor een speciaal extra stevig mes. Directe aandrijving op de motor. https://www.kookwinkel.nl/magimix-cook- ... eegmes-rvs
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

stefke schreef:Nadeel aan Kenwood is niet de motor maar de overbrenging met tandwielen, die kreeg ik stuk met 1.6 kg deeg. dat is blijkbaar iets te veel voor de meeste keuken robots.
En van Kenwood keukenrobots kan je zowat elk onderdeel apart kopen, tot de plastieken voetjes onder de machine... behalve de tandwielkast. Maar om nu die Kenwood aan de kant te schuiven, dat zou betekenen dat alle accessoires die ik nu heb (om worsten te maken, pasta, hakken, raspen,...) ook in de kast moeten. En om nu speciaal een ander toestel te kopen... het staat hier al nokvol met van alles en nog wat.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Dat geneuzel over centen.

Moest ik bakken dan zou ik mijn brood snijden in den delhaize, ze hebben daar degelijke machines met verschillende diktes.

Bij de bakker zag ik dat vroeger vaker nu maakt men zijn muizenvrood zelf.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

9livesuni schreef: Moest ik bakken dan zou ik mijn brood snijden in den delhaize, ze hebben daar degelijke machines met verschillende diktes. .
Dus met uw zelfgebakken brood de Delhaize binnenstappen, naar de afdeling brood gaan, uw zelfgebakken brood ter plaatse snijden en weer naar buiten met dat brood? Ik denk niet dat ze u daar graag gaan zien komen bij Delhaize. Ik zou trouwens niet weten hoe je het aan de kassa uitlegt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Da's trouwens een slecht idee, je brood op voorhand gaan snijden: droogt pakken sneller uit.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Nu ik eet geen boterhammen meer maar een brood van 800g gaat echt niet langer mee dan een dag. Mocht er al overschot zijn dan is het voor de ganzen.

Het concept van brood van den aldi en daar een week op teren is mij echt wel vreemd.

Ze gaan daar in den delhaize niet flauw moeten doen, ik sleur wel meer prullen van een andere binnen. Meten ook de reden dat ik daar shop, ze bekijken u niet als een potentieele dief.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

inderdaad, de eerste snede brood van een brood van een dag oud is voor in de broodrooster of broodpudding later, de rest is veel zachter. Wij snijden enkel maar af wat we op dat moment eten.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

9livesuni schreef:Nu ik eet geen boterhammen meer maar een brood van 800g gaat echt niet langer mee dan een dag. Mocht er al overschot zijn dan is het voor de ganzen.
Bedoel je dat het niet meegaat, of dat het op is? In het geval dat het al na een dag slecht is, moet er toch iets behoorlijk fouts zitten in de lucht...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Hier een zéér klassieke broodsnijmachine. Vooral omdat deze supercompact opbergbaar is ...

Doet perfect zijn werk. Snijden we zelfs zeer vers brood mee. Als je er maar geduld mee hebt en het brood héél langzaam bijduwt (ipv er kracht op te zetten om snel te willen zijn ...) Wij snijden het brood op de dikte zoals we het bij de bakker haalden. Als je het dikker probeert te snijden, zit de motor inderdaad in de weg omdat de broodsnede niet/minder 'plooit'

https://www.bol.com/nl/p/ritterwerk-mar ... 5957/?s2a=
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

johan.devos schreef: Nadat we 3 broodbakmachientjes versleten hadden hebben we 10 jaar terug een Kenwood gekocht om de deeg te kneden om daarna het brood af te bakken in de oven of de BBQ op steen. We eten dus al meer dan 20 jaar geen brood meer van de bakker en ondertussen zijn onze zelfgemaakte pizza's ook al beter dan in de meeste Italiaanse restaurants :-D
Ben u gevolgd maar zonder versleten machientje (nu ja... de eerste keer suikerbrood wist ik nog niet dat je dat daar niet gewoon mag inkappen), eerder Bakeoff vlaanderen reclame die werkte :oops: Subiet nog beweren dat ik normaal ben en België is uit de kosten... :lol:
De kenwood recepten zijn echter een ramp, lukte niet om brood in oven te bakken tot ik gewoon de eigen of aveve recepten gebruikte... en de kenwood zelf ook niet echt fire & forget :lol: Woon te kort bij de kerk om mijn reviews te publiceren.

Voor de rest:
De broodbroeders in Mechelen maken lekker desem brood
De man die wel eens een oven maakt is Koen Wisse
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Nog een voordeel van zelf brood bakken: omdat je er zelf tijd en werk in hebt gestoken spring je er ook veel zuiniger mee om, ik bedoel dat er veel minder brood in de gft belandt. In tegenstelling tot gekocht brood, als het al wat harder werd ging het nogal vlot in de gft. Ik spreek hier nu wel voor mij persoonlijk, het is zeker geen veralgemening. Best mogelijk dat andere leden zich hier ook in kunnen vinden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Hier wordt ook minder brood weggegooid sinds we zelf bakken, maar om een andere reden:
Vroeger moesten we altijd brood in het geheel kopen. Was er nog een half brood van de dag ervoor en we hadden er maar een half nodig die dag, werd er toch een gans gekocht. Soms (als je eens een dag geen brood eet) heb je dan een overschot dat je weggooit omdat het oud geworden is.

Tegenwoordig wordt de dag ervoor gekeken: wat hebben we nog, en wat hebben we nog tekort. Er wordt nu veel juister gebakken wat we nodig hebben (300-400-500-600gr bloem). Zo eten we ook altijd verser brood dat maximaal 12u oud is.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Jack Daniels schreef:Nog een voordeel van zelf brood bakken: omdat je er zelf tijd en werk in hebt gestoken spring je er ook veel zuiniger mee om, ik bedoel dat er veel minder brood in de gft belandt. In tegenstelling tot gekocht brood, als het al wat harder werd ging het nogal vlot in de gft. Ik spreek hier nu wel voor mij persoonlijk, het is zeker geen veralgemening. Best mogelijk dat andere leden zich hier ook in kunnen vinden.
Hier wordt meer brood weggesmeten, ik bak gewoon elke dag een brood, is't ni op dan gaat het naar de kippen (en naar de chapelure)

Een andere vraag voor de Kenwood bezitters, kruipt het deeg bij jullie ook altijd omhoog op de haak ?
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

De bol deeg blijft beneden maar er is wel wat deeg die blijft kleven aan de stam soms tot bijna bovenaan. Het is ook afhankelijk van de bloem. Zelden met volkoren, meer met witte bloem.

Kenwood model Major premier 1200, kneden op stand 1 voor een minuutje en dan 9 minuten op stand 2
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Deeg blijft beneden maar langs de steel kruipt er wel wat deeg omhoog maar zeker niet tot helemaal bovenaan. Komt ook omdat ik maar 500 gram bloem gebruik in een kom van 6 liter inhoud. Hier Kenwood major 020 met 1500W motor.
Ik moet trouwens mijn reactie van die tandwielkast bijsturen. Die kun je dus wel degelijk apart kopen voor iets minder dan 100 euro.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”