Als er in Brussel new Marokkaan zich te pletter rijd tegen een combi, durft die burgemeester zich af te vragen of de flikken niks beters te doen hebben dan 's nachts te patrouilleren.
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
Thucydides’ verslag van de Peloponnesische Oorlog (431-404 v. Chr.) is sinds enkele dagen mijn toeverlaat, mijn vluchtheuvel, weg van het activisme van de onverdraagzaamheid, het militantisme van de onwetendheid, het hysterische gekrijs dat voor publiek debat doorgaat.
Wat een verademing is de grote Atheense geschiedschrijver, die streeft naar een evenwichtig en geïnformeerd relaas van een oorlog waarin zijn eigen stadstaat een van de partijen is. Hij zoekt geen zondebokken, maar feitelijke verklaringen.
Zo is het dankzij zogenaamd ‘witte’ waarden dat vrouwen ontsnappen aan genitale verminking en andere onderdrukkende ‘culturele’ praktijken. Zo maakte het Britse bewind in India een einde aan de weduwenverbranding. Het kolonialisme mag dan fout geweest zijn, voor Indiase vrouwen redde het levens. Omgekeerd vergoelijkt de Franse activiste van kleur Houria Bouteldja seksueel geweld door mannen van kleur tegen vrouwen van de eigen gemeenschap. Waar sta je dan met de intersectionaliteit? Black lives matter, ja. Maar hoe zit het met vrouwenlevens?
Couldn't agree more!In deze sfeer is, helaas, de blanke mens die probeert de feiten en de geschiedenis recht te laten wedervaren een onderdrukker die weigert zijn ‘witte privilege’ te erkennen. Of zijn daadkrachtige vrouwen ‘van kleur’, zoals Assita Kanko en zovele anderen, verwerpelijke collaborateurs van de ‘witte’ structuren. Dan maar liever bij Thucydides, die schrijft met respect voor feiten en nuance. Nu maar hopen dat zijn standbeelden niet ten prooi vallen aan de huidige ahistorische hysterie, omdat het Athene van 2.500 jaar geleden slaven en geen vrouwenrechten kende.
Dat is een zoveelste voorbeeld van hoe jij niet in staat bent tot begrijpend lezen, ik heb weken geleden al uitgelegd hoe links dat objectief goedpraat.heist_175 schreef:Dat getoeter over "links" toch altijd. Zowat gans de Westerse wereld is al jarenlang in handen van de rechterkant en toch zou er nog een "linkse doctrine" zijn?
Kan je me overigens "een linkse" citeren die geweld en/of crimineel gedrag (plunderingen, brandstichting, ...) goedpraat?
Re dat rechts aan de macht is: historisch naïef. We zitten sinds de jaren '80 met een pan-westers arrangement dat vaak "neo-liberalisme" genoemd wordt. Dit introduceerde een alternatief beleidsparadigma om de kapitalistische crisissen van de jaren '70 en de daarmee samenhang van de daling van de winsten op kapitaal om te keren. Dit werd ideologisch verpakt als een terugtrekking van de staat uit de economie, maar in de praktijk is het een zeer selectieve terugtrekking en zien we op veel punten de terugkeer van de sterke staat in de vorm van allerhande professionele subsystemen die de negatieve externaliteiten moeten remediëren.stefan1234 schreef: Dat links het collectief stochastisch terrorisme van de groezelige grootstedelijke onderklassen niet zou goedpraten, is iets dat je alleen kan beweren als je kwaadwillig naïef bent over hoe "goedpraten" in de praktijk plaats vindt. Men gaat niet beweren dat de rellen positief goed zijn, a la "steel die TV maar" of "die flik verdiende het". Nee nee, men gaat de fundamentele kritiek op de rellen proberen af te wimpelen met eindeloos tut-tutten, met het opgestoken vingertje, met afgezaagde boutades die in elke situatie bruikbaar zijn ("islamofobie sinds 9/11", "discriminatie op de arbeidsmarkt",...), kortom met proceduralistische metakritieken op "de toon" waarmee rechts het probleem aankaart (i.e. "tone policing"). Vandaar ook de cruciale rol van al die linkse gremia met hun gepolitiseerde pseudo-expertise. Rechts roept op om terug te keren naar een lager niveau van maatschappelijke complexiteit en de bijhorende repressieve aanpak, links roept op tot meer straathoekwerkers, meer jeugdhuizen, meer zichtbare minderheden op TV, kortom meer gepamper en meer inorganische sociale arrangementen. De vermeende gulden middenweg waar de politiek dan voor kiest, is om weer een of ander gremia dat zelf niet neutraal is een actieplan te laten uitwerken, en ondertussen heeft men kunnen vermijden moeilijke knopen door te hakken tot de volgende rellen uitbreken met de bijhorende orgie van nihilistisch geweld. Dat is wat goedpraten in de praktijk is: proceduralisme en institutionele inertie misbruiken om te vermijden te moeten kiezen voor een populistisch, repressief paradigma. Want een populistisch, repressief paradigma legitimeert populisme, en populisme is op zijn beurt inherent anti-technocratisch en dus potentieel anti-kapitalistisch. Anti-populisme is de grootste gemene deler van alle "democratische" partijen plus de maoïstische PvdA, vandaar ook dat zelfs de N-VA geen breekpunt gaat maken van een serieus repressieve aanpak. Wel die kiezers electoraal uitmelken met een rondje geprofileer op het thema, maar in de praktijk gewoon het overlaten aan de linkse gremia. Met als gevolg dat het volgende brandje opnieuw op net dezelfde manier zal escaleren.
onder leona was alles beterheist_175 schreef:Ook op "burgemeesterniveau" is er toch sprake van enige blindheid. Sinds BDW baas is van 't Stad swingt de drugs en dito oorlog de pan uit. Onder de rode voorgangers (Patrick Janssens en Leona Detiège) was daar geen sprake van. En dat terwijl BDW de Vlaamse begroting voor 1miljard per jaar lichter maakt ten voordele van de koekenstad..
Na de complottheorie nu het intentieprocesstefan1234 schreef:Het probleem met dit "tegenargument" is dat het epistemologisch naïef is en zich bijgevolg niet bewust is van hoe "subjectivstische" verklaringen slechts één soort verklaringen zijn. Bij subjectivistische verklaringen ga je er van uit dat actoren willen wat ze zelf denken te willen (maar eventueel over liegen). Links wil niet bewust blanke autogenocide, dus het wil geen blanke autogenocide, case closed en ik lul maar wat uit mijn nek of ben een samenzweringsdenker.
De tijd gaat maar in 1 richting en dat is een feit tot de teletijdmachine is uitgevonden. Je kan de geest niet terug in de fles krijgen. De vermenging van volkeren is al eeuwen bezig en zal enkel verder gaan. Zelfs Michael Jackson heeft met al zijn geld zichzelf nooit blank kunnen makenP.S.: ik heb geen tijd om er tegen in te gaan, maar het argument dat er de ene of de andere richting in de geschiedenis zit en dat X of Y bijgevolg onvermijdelijk is, bv. "multiculturalisme is een voldongen feit" is een cliché. Niets is onvermijdelijk in menselijk samenleven, en zelfs als het dat zou zijn wil dat niet zeggen dat we het moeten aanvaarden of aanmoedigen.
Uw eigen kind eerst redden ipv het negertje heeft niets met “racisme” te maken.Dizzy schreef:
Ik ben ook niet bang om racistisch genoemd te worden want ik ben zoals iedere mens deels "racistisch".
Wel, omdat je geen tegenargument ten gronde hebt maar enkel wat irrelevante gemeenplaatsen poneert samen met anecdotes over mei '68. Ik schreef dat "links", als conceptuele abstractie van een groep mensen die ideologische naar een bepaalde beat danst en waar klassebelangen mee samen hangen, te bang is om door elkaar of door rellende zwarten en Maghrebijnen voor racist en xenofoob en nog meer uitgemaakt te worden om repressief op te treden tegen rellende zwarten en Maghrebijnen. Ondanks het feit dat daar een enorm democratisch draagvlak voor is. Dit omdat links zijn op culturele thema's de veilige keuze is voor beleefde middenklassers.Dizzy schreef:Je probeert het belang van bewijs te minimaliseren omdat je gewoon geen tegenbewijs hebt voor de argumenten die ik je gaf. Typisch voor complotdenkers, objectief bewijs en wetenschap staan maar in de weg voor het buikgevoel of fantasie.
eigenlijk wel, aangezien ondertussen iedereen zijn eigen definitie van racisme gebruiktDizzy schreef: Daar gaat de discussie dus ook niet over.
ik zie vooral dat hier 4 à 5 onderwerpen op een hoop worden gegooidDizzy schreef: De recente gebeurtenissen en ook sommige reacties hier tonen helaas enkel aan dat het debat nog altijd moet gevoerd worden en dat er nog enorme stappen kunnen gezet worden.
Uiteraard kan iedereen racistisch zijn en dus in beide richtingen. Je maakt een onderscheid in behandeling op basis van ras, zo moeilijk is de definitie toch niet. Dat sommigen de definitie gaan oprekken/aanpassen om eigen racisme te vergoelijken maakt het niet minder problematisch.1207 schreef:eigenlijk wel, aangezien ondertussen iedereen zijn eigen definitie van racisme gebruikt
sommige beweren dat Negers per definitie niet racistisch kunnen zijn en jij beweert dan weer dat iedereen wel een beetje racistisch is.
als iedereen vanuit zijn eigen persoonlijke definitie vertrekt praat je uiteindelijk gewoon compleet naast mekaar
Klopt, veel deelproblemen worden vermengd omdat ze ook raakpunten hebben. Politiegeweld is een probleem, racisme is een probleem maar je hebt ook politiegeweld waarbij racisme een factor is. De kolonies zijn ook verwant met problemen van racisme dus ook hier is het ergens logisch dat het nu opgerakeld wordt. Had men de moed gehad om deze geschiedenis vroeger aan te pakken dan was het nu geen argument meer.ik zie vooral dat hier 4 à 5 onderwerpen op een hoop worden gegooid
de politie-agressie, ons leopoldverhaal, het racismeverhaal tout court, ...
heel vaak is het een vrij eenzijdig verhaal maar ook compleet gepolariseerd
en zie je dingen verschijnen die toch de wenkbrauwen doen fronsen
fawlty wordt gecensureerd omwille van grappen over IndiÊrs maar het racisme tegen Manuel is blijkbaar geen probleem
een Gandhi standbeeld werd blijkbaar besmeurd omdat hij in zijn leven ooit de Zuid-Afrikanen beledigd heeft = racistisch.
de slinger is compleet doorgeslagen tem pure waanzin
maar dat is wel hetgeen vandaag gebeurt hé? iedereen gebruikt een eigen definitie van racisme, discriminatie etc.Dizzy schreef: Uiteraard kan iedereen racistisch zijn en dus in beide richtingen. Je maakt een onderscheid in behandeling op basis van ras, zo moeilijk is de definitie toch niet. Dat sommigen de definitie gaan oprekken/aanpassen om eigen racisme te vergoelijken maakt het niet minder problematisch.
daar sla je bal toch volledig mis. Ik ken genoeg mensen die zich afvroegen wat het probleem eigenlijk was met Leopold II. Die hadden nog nooit gehoord van hetgeen hij had uitgestoken in de Congo.1207 schreef:
elk land heeft zijn eigen manier om met kolonies om te gaan maar ik zie het probleem in Belgie echt niet. Iedereen met een tso-diploma of hoger weet toch wat leopold heeft uitgevreten en hoe verwerpelijk dat is.
de leopoldbeelden? die verwijderen onder druk van een paar fundamentalisten is altijd fout.
Ma ik snap da dus niet.quovadis schreef: Die hadden nog nooit gehoord van hetgeen hij had uitgestoken in de Congo.
Ik raad je aan om de canvasreeks "kinderen van de kolonie" eens te bekijken.1207 schreef:elk land heeft zijn eigen manier om met kolonies om te gaan maar ik zie het probleem in Belgie echt niet. Iedereen met een tso-diploma of hoger weet toch wat leopold heeft uitgevreten en hoe verwerpelijk dat is.
de leopoldbeelden? die verwijderen onder druk van een paar fundamentalisten is altijd fout.
Klopt, men moet mensen als individu behandelen en dan vallen veel van die problemen door veralgemening weg. Er zitten overal goede en minder goede individuen. Zelf ben ik bvb zeer rechts als het aankomt op de aanpak van criminelen maar ik maak daarbij geen enkele uitzondering volgens ras/kleur/whatever.1207 schreef:maar dat is wel hetgeen vandaag gebeurt hé? iedereen gebruikt een eigen definitie van racisme, discriminatie etc.
ik volg jouw definitie maar ik ben eerder ook van mening dat je individueler moet kijken ipv veralgemenend. Dan zullen objectieve pijnpunten veel sneller duidelijk maken waarom sommige allochtone bevolkingsgroepen veel meer problemen hebben als veel andere allochtone bevolkingsgroepen.
is politiegeweld een probleem hier? . in Frankrijk en België verwijt men dat politie blijkbaar te onbeleefd is bij bv identificatie (die EU-verkozene bv). Dat is omgang/dienstverlening met of naar de burger toe, die altijd beter kan, maar of dit buitensporig geweld is? Iets dat je met poltieigeweld in de VS kunt vergelijken?
elk land heeft zijn eigen manier om met kolonies om te gaan maar ik zie het probleem in Belgie echt niet. Iedereen met een tso-diploma of hoger weet toch wat leopold heeft uitgevreten en hoe verwerpelijk dat is.
ik praat niet over criminelenDizzy schreef: Klopt, men moet mensen als individu behandelen en dan vallen veel van die problemen door veralgemening weg. Er zitten overal goede en minder goede individuen. Zelf ben ik bvb zeer rechts als het aankomt op de aanpak van criminelen maar ik maak daarbij geen enkele uitzondering volgens ras/kleur/whatever.
yep, zoveel mogelijk zwarten bijeenkloppen terwijl het doorgaans Marokkanen zijn die in Brussel en andere grootsteden plunderen en rellen, klinkt raar.Politiegeweld en racisme bij politie is wel degelijk een probleem,
ik kan alleen over mijn ervaring praten, medio 90.Uw beeld over de kennis en opleiding is vertekend vrees ik.
Ja doe maar, maar vraag ook meteen aan die praktiserende Islamiet om ons ook te vergeven voor de Kruisvaarders, zet een kruis erover!1207 schreef:allé uncle ben verandert van naam
gaan we nu alles met de naam uncle (boeken, merken,...) automatisch in eht vakje racisme steken?
"in naam van", en "in opdracht van" is voor mij niet hetzelfde, voor jou blijkbaar wel.1207 schreef:ik kan alleen over mijn ervaring praten, medio 90.
de leopoldstandbeelden staan voor mij op hetzelfde niveau als al die mariabeeldjes die in A'pen op gebouwen en straathoeken staan.
ik vind die niet kwetsend ook al weet ik hoeveel blanken in haar naam werden vermoord, doodgefolterd, levend verbrand,...
er is blijkbaar ook geen enkele blanke/Antwerpenaar/ongleovige/... die daarover valt, daardoor gekwetst of beledigd is en de neiging krijgt om die beeldjes af te breken
Volledig gelijk. Het is met wat met al die aanslagen en zo die in naam van Jezus gepleegd worden door die katholieke fundamentalisten.cadsite schreef: Los daarvan ben ik een overtuigd atheïst, geloof doet meer kwaad dan goed voor mij.
Ken uw geschiedenis lieve man.Jack Daniels schreef:Volledig gelijk. Het is met wat met al die aanslagen en zo die in naam van Jezus gepleegd worden door die katholieke fundamentalisten.cadsite schreef: Los daarvan ben ik een overtuigd atheïst, geloof doet meer kwaad dan goed voor mij.
woordkeuze is het punt nietcadsite schreef: "in naam van", en "in opdracht van" is voor mij niet hetzelfde, voor jou blijkbaar wel..
Luchthaven Zaventem, Bataclan Parijs, Atocha Madrid, underground Londen, boulevard in Nice... Was dat nu in opdracht van Allah of in naam van Allah? Want dat is niet hetzelfde hee.cadsite schreef: "in naam van", en "in opdracht van" is voor mij niet hetzelfde, voor jou blijkbaar wel.
In wat die verschillen?Sinna schreef:Los van in naam van of in opdracht van: die IS zotten... in hoeverre verschillen die van de kruisvaarders (als sommigen Allah en God als een en dezelfde figuur beschouwen)?
Versta me niet verkeerd, ik veroordeel dat niet, ik vind het gewoon onbegrijpelijk dat iemand met een minimum aan verstand niet ziet dat er niets van aan is.Sinna schreef:Euh... ik ben één van die mensen die nog in een opperwezen gelooft.
Ik ook, maar 't is een smeerlapke en ik zie hem elke ochtend in de spiegel (en dat wordt met de jaren niet prettiger)Sinna schreef:Euh... ik ben één van die mensen die nog in een opperwezen gelooft.
Het is eigenlijk andersom: criminaliteit wordt gepleegd onder de noemer of in naam van een god of een "isme", gewoon om de criminaliteit te vergoelijken. Sommigen laten zich dan vangen door het geloofsaspect en willen dat uitroeien.on4bam schreef: Geloof heeft vele eeuwen voor miserie gezorgd. Er werden oorlogen voor gevochten, mensen gefolterd en vermoord en in onze contreien zijn we er gelukkig van verlost om op grote schaal wandaden te begaan uit naam van een of ander "wezen". Zij die nu nog zo ver gaan om geweld te gebruiken voor hun "god" zullen na verloop van tijd ook wel gematigder worden op uitzondering van kleinere groepjes zoals dat in vele andere religies is.
Sterker nog:Back on topic: ik blijf het vreemd vinden dat een 2e of 3e generatie inwijkeling nog steeds als een "vul hier nationaliteit in" gezien wordt als die een kleurtje heeft maar niet als die er uit ziet als "wij".
De ene autochtone groep heeft ook meer problemen dan een andere, de verklaringen zijn divers en vaak deels sociologisch van aard. Als je mensen als individu bekijkt ipv een groep dan merk je snel dat in elke groep rotte appels zitten en schatten van mensen.1207 schreef:de ene allochtone bevolkingsgroep heeft minder problemen als de andere. Waarom?
nu is het antwoord de racistische vlaming.
Het probleem bij de politie is ook complexer dan enkel racisme. Het gaat om macht. Geef mensen macht en er zal al snel een neiging opduiken om die macht te misbruiken. Uiteraard is dat gemakkelijker tegen groepen die zwakker staan. Dat kunnen vreemdelingen zijn maar ook bvb daklozen. Dit probleem is ook niet louter Belgisch maar we zien het wereldwijd. Opnieuw is aandacht voor het probleem en controle belangrijk als we verbetering willen. Een diverser korps zou ook helpen. De term zwarten is ook niet enkel op Afrikanen gericht maar meestal versimpelt men dit tot alles wat niet blank is. Blanken die bruiner zijn dan menig Marokkaan door oa zonnebanken zijn een uitzondering.yep, zoveel mogelijk zwarten bijeenkloppen terwijl het doorgaans Marokkanen zijn die in Brussel en andere grootsteden plunderen en rellen, klinkt raar.
Het omgekeerde verhaal is wel bekend hier. Een flik is geen racist tot hij een jaar meegedraaid heeft in A'pen (Merksem, Deurne, Borgerhout, Hoboken, kiel, LO), uiteraard bij wijze van spreken.
Aahhh, het gaat dus om criminaliteit gepleegd door aanhangers van:heist_175 schreef: Het is eigenlijk andersom: criminaliteit wordt gepleegd onder de noemer of in naam van een god of een "isme", gewoon om de criminaliteit te vergoelijken.