Aliexpress: verzendkosten en meerdere prijzen
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Een €1 HDMI kabel kost bij MediaMarkt €23.
Wie wordt daar beter van? China verkoopt nog altijd hun kabeltjes, niet aan mij, maar aan MediaMarkt.
China krijgt nog steeds €1
MM scoort €18 winst
de Belgische staat krijg €4 BTW
en mijn koopkracht is die maand gedaald met €23 en niet met €1.
Stel dat ik €1 had besteed aan die kabel, had ik die €22 kunnen gebruiken om iets anders te kopen. De Belgische staat had hoe dan ook €4 BTW gekregen.
Eigenlijk is er maar 1 winnaar en 1 verliezer: MediaMarkt wint en ik verlies.
De Belgische staat krijgt hoe dan ook de BTW, is het niet van het kabeltje dan wel van iets anders dat ik voor dat bedrag koop.
China krijgt sowieso €1 voor hun kabeltje, of ze dat nu aan mij verpatsen of aan MM.
Vandaar dat ik eerder al zei: Action, Blokker, IKEA, MediaMarkt vinden dat keigoed, want dikke winsten.
Wie wordt daar beter van? China verkoopt nog altijd hun kabeltjes, niet aan mij, maar aan MediaMarkt.
MM scoort €18 winst
Stel dat ik €1 had besteed aan die kabel, had ik die €22 kunnen gebruiken om iets anders te kopen. De Belgische staat had hoe dan ook €4 BTW gekregen.
De Belgische staat krijgt hoe dan ook de BTW, is het niet van het kabeltje dan wel van iets anders dat ik voor dat bedrag koop.
China krijgt sowieso €1 voor hun kabeltje, of ze dat nu aan mij verpatsen of aan MM.
Vandaar dat ik eerder al zei: Action, Blokker, IKEA, MediaMarkt vinden dat keigoed, want dikke winsten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Ik vrees dat je het wat eenzijdig bekijkt... wat met de mensen die in al de Europese bedrijven werken ?
Die zijn uiteindelijk allemaal werkloos en die rekening komt ook bij jou terecht !
Als een product aan de andere kant van de wereld goedkoper is dan de prijs van een postzegel hier dan klopt er duidelijk iets niet.
Die zijn uiteindelijk allemaal werkloos en die rekening komt ook bij jou terecht !
Als een product aan de andere kant van de wereld goedkoper is dan de prijs van een postzegel hier dan klopt er duidelijk iets niet.
- heist_175
- Elite Poster
Ah?! Uw suggestie is om de HDMI kabel in BE te maken voor €5?
Eigenlijk is uw suggestie dus gewoon protectionisme of economisch nationalisme?
Kijk naar het verleden wat daarvan komt en tot welke hoofdstukken protectionisme de inleiding is.
Eigenlijk is uw suggestie dus gewoon protectionisme of economisch nationalisme?
Kijk naar het verleden wat daarvan komt en tot welke hoofdstukken protectionisme de inleiding is.
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Een 4€ Hdmi kabel van den action kost op Aliexpress 1€heist_175 schreef:Een €1 HDMI kabel kost bij MediaMarkt €23.
MM scoort €18 winst
Wie wordt daar slechter van ?
-
- Elite Poster
Inderdaad want in the long run is die goedkoper voor jou.heist_175 schreef:Ah?! Uw suggestie is om de HDMI kabel in BE te maken voor €5?
Met een moderne vorm van slavenarbeid en dumping heb je precies minder problemen ?heist_175 schreef:Eigenlijk is uw suggestie dus gewoon protectionisme of economisch nationalisme?
-
- Elite Poster
Dat valt evenmin goed te praten... maar misschien moeten we ons eens de vraag stellen wat hen zover drijft ?
Misschien (beetje simplistisch) is het wel de concurrentie met een Aliexpress ?
Op zich maakt het mij niet uit vanwaar dat HDMI kabeltje komt... zolang de mensen maar dezelfde lonen en sociale voorwaarden krijgen als hier (en dan zal het vanzelf wel in Europa gemaakt worden want dan is transport de doorslaggevende factor).
Op zich maakt het mij niet uit vanwaar dat HDMI kabeltje komt... zolang de mensen maar dezelfde lonen en sociale voorwaarden krijgen als hier (en dan zal het vanzelf wel in Europa gemaakt worden want dan is transport de doorslaggevende factor).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
- Bedankt: 145 keer
Dat is nu eenmaal globalisme en concurrentie pur sang.
Wat Aliexpress doet is de tussenpersoon uitschakelen, logistiek van het productiecentrum naar de brievenbus van de klant.
Moeten we daarom kwaad zijn? Ik denk het niet, dat is vooruitgang.
Gaat dit op termijn pijn doen aan de grote winkels? Vast wel, maar je kan je jezelf afvragen of hun tijd niet beter kunnen besteden aan nuttigere zaken met meer toegevoegde waarde. (voor de coronacrisis waren er nog jobs op overschot)
(En of deze kabels allemaal worden gemaakt in chinese sweatshops zou ik ook maar met een korrel zout nemen.)
Wat Aliexpress doet is de tussenpersoon uitschakelen, logistiek van het productiecentrum naar de brievenbus van de klant.
Moeten we daarom kwaad zijn? Ik denk het niet, dat is vooruitgang.
Gaat dit op termijn pijn doen aan de grote winkels? Vast wel, maar je kan je jezelf afvragen of hun tijd niet beter kunnen besteden aan nuttigere zaken met meer toegevoegde waarde. (voor de coronacrisis waren er nog jobs op overschot)
(En of deze kabels allemaal worden gemaakt in chinese sweatshops zou ik ook maar met een korrel zout nemen.)
- heist_175
- Elite Poster
Geloof dat maar niet.DarkV schreef:Inderdaad want in the long run is die goedkoper voor jou.heist_175 schreef:Ah?! Uw suggestie is om de HDMI kabel in BE te maken voor €5?
Protectionisme leidt tot hogere prijzen, minder innovatie, minder kansen, minder ...
Zie je het al gebeuren dat we terug vlas gaan verbouwen om kleding te maken? Dat gaat wat geven ?Met een moderne vorm van slavenarbeid en dumping heb je precies minder problemen ?heist_175 schreef:Eigenlijk is uw suggestie dus gewoon protectionisme of economisch nationalisme?
Overigens dumpen we zelf (zowel BE als EU) massaal in Afrika en Azië: voedseloverschotten, productie overschotten, afval, ... En als anderen het zouden doen bij ons is het kot te klein.
Ja, geloof dat maar niet. Als AliX er niet meer zou zijn (failliet, protectionisme), doet de huidige concurrentie lekker verder. De klant betaalt waarschijnlijk meer, en de grotere marge is voor Amazon en niet voor het personeel. Als je denk dat het anders loopt, ben je te naïef. De bankentaks is niet betaald door de banken of door de aandeelhouders, maar wel door het personeel: massale ontslagen.DarkV schreef:Dat valt evenmin goed te praten... maar misschien moeten we ons eens de vraag stellen wat hen zover drijft ?
Wat Amazon en Zalando zo "ver" drijft is gewoon winstbejag. Datgene wat ons zoveel welvaart en welzijn brengt.
Keur ik slavenarbeid goed? Nee, wij als burgers kiezen via onze politici de wetten die de maatschappij vorm geven. België kiest voor veel wetten en weinig controle, waardoor iedereen zomaar wat doet. Ik ken het DE/NL/FR arbeidsrecht niet genoeg om in te kunnen schatten hoe goed/slecht de werknemer daar beschermd is.
Als we dat doortrekken, kijken we tegen inflatiecijfers aan waar niemand al ooit van gehoord heeft: kleding, voeding, ... zowat alles zo een factor 10-20 duurder worden. Dag welvaart en dus ook dag welzijn.Op zich maakt het mij niet uit vanwaar dat HDMI kabeltje komt... zolang de mensen maar dezelfde lonen en sociale voorwaarden krijgen als hier (en dan zal het vanzelf wel in Europa gemaakt worden want dan is transport de doorslaggevende factor).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
* de partijen selecteren de politici die wij als burgers met een verplicht formaliteitje louter bevestigen, waarna de partijen de wetten kiezen die de maatschappij vorm gevenheist_175 schreef:wij als burgers kiezen via onze politici de wetten die de maatschappij vorm geven
Zo, dat is weer rechtgezet. Van volksvertegenwoordiging, wat je suggereert, is er hier geen sprake meer. Van opgelegde particratie des te meer. Wetten worden vandaag genomen in het belang van de partij, en niet langer in het belang van het volk. Bijgevolg dragen de partijen vandaag ook de verantwoordelijkheid voor de historische fouten die gemaakt worden in het parlement, en niet langer de burgers.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Heel moeilijke discussie. Koop lokaal schreeuwen ze overal, maar als ik lokaal koop dan doe ik mezelf pijn. Als ik voor de goedkoopste optie kies doen we dan ons systeem pijn?
Voor een deel volg ik Heist_175, wat je op aankopen uitspaart koop je voor een groot stuk alsnog lokaal, maar dan niet aan die kleine prullen.
Koop lokaal wil ook niet zeggen in mijn ogen, koop bij Action, Ikea etc maar bij de lokale winkelier. Waar ik toch moet opmerken dat die heel specifieke dingen verkopen. Voornamelijk kleding.
Blijft dus dubbel bij mij...
Voor een deel volg ik Heist_175, wat je op aankopen uitspaart koop je voor een groot stuk alsnog lokaal, maar dan niet aan die kleine prullen.
Koop lokaal wil ook niet zeggen in mijn ogen, koop bij Action, Ikea etc maar bij de lokale winkelier. Waar ik toch moet opmerken dat die heel specifieke dingen verkopen. Voornamelijk kleding.
Blijft dus dubbel bij mij...
-
- Elite Poster
Wie spreekt er over protectionisme... ik heb het over een "level playing field"... iedereen kan dus deelnemen maar wel onder dezelfde voorwaarden.heist_175 schreef:Protectionisme leidt tot hogere prijzen, minder innovatie, minder kansen, minder ...
Als er morgen iemand jouw job overneemt aan de helft van de prijs omdat hij geen sociale zekerheid of belastingen moet betalen dan ontvang je die ook met open armen ?
Wederom als dat onder dezelfde voorwaarde economisch rendabel is waarom niet ?heist_175 schreef:Zie je het al gebeuren dat we terug vlas gaan verbouwen om kleding te maken? Dat gaat wat geven ?
Bij ons is het kot toch niet te klein als China hier alles dumped ? Regels gelden trouwens in twee richtingen.heist_175 schreef:Overigens dumpen we zelf (zowel BE als EU) massaal in Afrika en Azië: voedseloverschotten, productie overschotten, afval, ... En als anderen het zouden doen bij ons is het kot te klein.
Dat is jou conclusie... misschien dat het iets duurder is, maar gaat er dan geen 50% meer van je loonbriefje af ?heist_175 schreef:Als we dat doortrekken, kijken we tegen inflatiecijfers aan waar niemand al ooit van gehoord heeft: kleding, voeding, ... zowat alles zo een factor 10-20 duurder worden. Dag welvaart en dus ook dag welzijn.
En bij een volgend virus moeten we dan niet gaan bedelen om mondmaskers te mogen kopen aan woekerprijzen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
DarkV schrijft: ...Wie spreekt er over protectionisme... ik heb het over een "level playing field"... iedereen kan dus deelnemen maar wel onder dezelfde voorwaarden...
Zoals we geleerd hebben in onze eigen EU inzake "vrij verkeer van goederen en diensten"! Lees: vrij verkeer van vooral (goedkopere) personen in westelijke richting...
Zoals we geleerd hebben in onze eigen EU inzake "vrij verkeer van goederen en diensten"! Lees: vrij verkeer van vooral (goedkopere) personen in westelijke richting...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Als ik lokaal koop bij Carrefour dan zijn dat ook allemaal spullen gemaakt in China en gaat de winst naar de Franse aandeelhouders. Wel let ik erop dat ik mijn melk, vlees en zo Belgisch koop.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 12 keer
Met heist kan je niet echt een zinnig debat hebben over economie, want het is een extréém doctrinaire wijsheden-van-inleiding-tot-de-economie-in-de-eerste-kandidatuur neoliberaal. Hij noemt zichzelf vast geen neoliberaal, maar dat verbaast ook niet. Elke aanhanger van de in een bepaald tijdperk hegemonische ideologie ziet die gewoon als de vanzelfsprekende waarheid, ideologieën zijn immers intellectuele gebreken van mensen met andere meningen. En het gevolg is een héél zwart-witte visie op wat juist en fout is in de politieke economie. X (vb. protectionisme) leidt altijd tot Y (in dit geval: minder welvaart) want dat is gewoon zo komaan dat weet nu toch iedereen zwanst nu niet.
Je kan dan inbrengen dat economie steeds vertrekt vanuit absurd vereenvoudigde en cultureel en historisch contingente modellen van menselijk gedrag en dus niet in staat is de empirische realiteit te beschrijven of voorspellen, maar daar is het Dunning-krugereffect wat te sterk voor. Je kan bv. ook wijzen op hoe Japan, Taiwan en Zuid-Korea na W.O. II en de Koreaanse Oorlog (en sinds 1976 ook China) hun economieën en strategische industrieën hebben opgebouwd via ongegeneerd protectionisme dat volgens de prof inleiding tot de economie ongetwijfeld extreem dom en slecht was. Maar de wetenschappelijke consensus op dat vlak zal wel verkeerd zijn want komaan iedereen weet nu toch protectionisme is altijd slecht dat is gewoon zo. De wereld waarin we leven is voor mensen als heist niet het resultaat van een historisch contingent verloop van de geschiedenis waarin oneindig veel factoren elkaar beïnvloed hebben op manieren die achteraf amper nog te ontwarren zijn. Nee, de wereld waarin we leven is op politiek-economisch vlak het resultaat van de strijd tussen de inherent juiste beleidskeuzes ter zake versus de inherent foute beleidskeuzes.
Voor wie niet kan lezen: ik schrijf niet dat protectionisme "goed" is. Je kan enkel bij benadering weten of een bepaalde beleidsinterventie waarschijnlijk verstandig of onverstandig is als je de context goed kent. Daarvoor heb je experts nodig die deze context veel beter kennen dan wij hem ooit zouden kunnen kennen, en dan nog blijft het een educated guess.
Je kan dan inbrengen dat economie steeds vertrekt vanuit absurd vereenvoudigde en cultureel en historisch contingente modellen van menselijk gedrag en dus niet in staat is de empirische realiteit te beschrijven of voorspellen, maar daar is het Dunning-krugereffect wat te sterk voor. Je kan bv. ook wijzen op hoe Japan, Taiwan en Zuid-Korea na W.O. II en de Koreaanse Oorlog (en sinds 1976 ook China) hun economieën en strategische industrieën hebben opgebouwd via ongegeneerd protectionisme dat volgens de prof inleiding tot de economie ongetwijfeld extreem dom en slecht was. Maar de wetenschappelijke consensus op dat vlak zal wel verkeerd zijn want komaan iedereen weet nu toch protectionisme is altijd slecht dat is gewoon zo. De wereld waarin we leven is voor mensen als heist niet het resultaat van een historisch contingent verloop van de geschiedenis waarin oneindig veel factoren elkaar beïnvloed hebben op manieren die achteraf amper nog te ontwarren zijn. Nee, de wereld waarin we leven is op politiek-economisch vlak het resultaat van de strijd tussen de inherent juiste beleidskeuzes ter zake versus de inherent foute beleidskeuzes.
Voor wie niet kan lezen: ik schrijf niet dat protectionisme "goed" is. Je kan enkel bij benadering weten of een bepaalde beleidsinterventie waarschijnlijk verstandig of onverstandig is als je de context goed kent. Daarvoor heb je experts nodig die deze context veel beter kennen dan wij hem ooit zouden kunnen kennen, en dan nog blijft het een educated guess.
- heist_175
- Elite Poster
Als je als Belg protectionisme verdedigt, heb je geen idee hoe onze economie werkt. Niet qua export en niet qua import.
De impact van corona is een kruimel in vgl met de impact van protectionistisch beleid.
Daar heb je overigens geen prof economie of neoliberalen voor nodig.
Wel de statistieken van Vlaanderen of België.
De impact van corona is een kruimel in vgl met de impact van protectionistisch beleid.
Daar heb je overigens geen prof economie of neoliberalen voor nodig.
Wel de statistieken van Vlaanderen of België.
-
- Plus Member
Yup, mijn voorspelling is uitgekomen. Ik zeg dat het simplistisch is om te zeggen dat protectionisme inherent slecht is, dus dat wordt natuurlijk verdraait tot ik verdedig protectionisme, specifiek voor België zelfs.
Niemand kan met zekerheid concrete getallen plakken op de economische impact van de coronacrisis of de impact van protectionistisch beleid (En wat voor protectionistisch beleid trouwens? Hoe sterk? In welke sectoren? Samen met welke andere landen of als deel van welk handelsblok? 't Is allemaal hetzelfde voor Heist), maar Heist weet als enige al dat het ene een kruimel is in vgl. met het andere. Genoteerd. "En welke statistieken?" Gewoon, de statistieken voor Vlaanderen of België gewoon. Heist hoeft niet te zeggen welke statistieken want hij weet dat protectionistisch beleid altijd slecht is, dus dat valt ongetwijfeld in alle statistieken terug te vinden. Die statistieken zijn trouwens zelf geen product van de extreem complexe manier waarop onze economie contingent georganiseerd is, nee, de statistieken bewijzen hoe het altijd in alle gevallen zal zijn voor Vlaanderen en België.
Maar kom ik zal me aan een concrete voorspelling wagen. Een land als België zal in de huidige omstandigheden verhoudingsgewijs minder baat hebben bij protectionistische beleidsmaatregelen dan het gemiddelde EU-land. Dat wil niet zeggen dat protectionistische beleidsmaatregelen per se slecht zijn, zelfs niet voor België in absolute termen op langere termijn. Als je op lange termijn kijkt evolueert de geschiedenis namelijk niet lineair in één bepaalde richting. Soms evolueren economieën in de richting van meer openheid en transparantie, soms in de omgekeerde richting. Een verandering van richting is uiteraard ondenkbaar geworden, aangezien het kortetermijnperspectief het enige is op basis waarop men nog durft redeneren. Want wat over zes maanden met een meer protectionistisch beleid? Wel, dat gaat vast een harde landing worden. Maar anderzijds, wat over 10 of 20 jaar bij fundamenteel ongewijzigd beleid? Wel, dan kan het best zijn dat de EU uiteen valt en er in bepaalde landen regelrechte nazi's of ouderwetse communisten aan de macht komen, als enigen die de economie durfden herpolitiseren. Met, wie weet, een nieuwe wereldoorlog en al. Maar dat is een conceptuele redenering waarvoor geen kwantitatieve data beschikbaar zijn, dus dergelijke redeneringen mogen niet ernstig genomen worden "want de statistieken, ziet u. Beeld u in hoe die getallen een duik gaan nemen het eerste half jaar bij een fundamentele wijziging van het handels- en economisch beleid."
Niemand kan met zekerheid concrete getallen plakken op de economische impact van de coronacrisis of de impact van protectionistisch beleid (En wat voor protectionistisch beleid trouwens? Hoe sterk? In welke sectoren? Samen met welke andere landen of als deel van welk handelsblok? 't Is allemaal hetzelfde voor Heist), maar Heist weet als enige al dat het ene een kruimel is in vgl. met het andere. Genoteerd. "En welke statistieken?" Gewoon, de statistieken voor Vlaanderen of België gewoon. Heist hoeft niet te zeggen welke statistieken want hij weet dat protectionistisch beleid altijd slecht is, dus dat valt ongetwijfeld in alle statistieken terug te vinden. Die statistieken zijn trouwens zelf geen product van de extreem complexe manier waarop onze economie contingent georganiseerd is, nee, de statistieken bewijzen hoe het altijd in alle gevallen zal zijn voor Vlaanderen en België.
Maar kom ik zal me aan een concrete voorspelling wagen. Een land als België zal in de huidige omstandigheden verhoudingsgewijs minder baat hebben bij protectionistische beleidsmaatregelen dan het gemiddelde EU-land. Dat wil niet zeggen dat protectionistische beleidsmaatregelen per se slecht zijn, zelfs niet voor België in absolute termen op langere termijn. Als je op lange termijn kijkt evolueert de geschiedenis namelijk niet lineair in één bepaalde richting. Soms evolueren economieën in de richting van meer openheid en transparantie, soms in de omgekeerde richting. Een verandering van richting is uiteraard ondenkbaar geworden, aangezien het kortetermijnperspectief het enige is op basis waarop men nog durft redeneren. Want wat over zes maanden met een meer protectionistisch beleid? Wel, dat gaat vast een harde landing worden. Maar anderzijds, wat over 10 of 20 jaar bij fundamenteel ongewijzigd beleid? Wel, dan kan het best zijn dat de EU uiteen valt en er in bepaalde landen regelrechte nazi's of ouderwetse communisten aan de macht komen, als enigen die de economie durfden herpolitiseren. Met, wie weet, een nieuwe wereldoorlog en al. Maar dat is een conceptuele redenering waarvoor geen kwantitatieve data beschikbaar zijn, dus dergelijke redeneringen mogen niet ernstig genomen worden "want de statistieken, ziet u. Beeld u in hoe die getallen een duik gaan nemen het eerste half jaar bij een fundamentele wijziging van het handels- en economisch beleid."
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Als roast kan dat wel tellen, Stefan. Tien op tien.
Daarnaast klinkt het alsof je wel kaas hebt gegeten van het onderwerp terzake. Aangezien het altijd goed is te luisteren naar mensen die er veel van weten, welke andere zaken van dezelfde strekking zijn ook interessant?
Wat is jouw kijk op het dilemma van veel geld uitsparen maar de maatschappij ten onder brengen vs lokaal maar duurder kopen wat goed is voor de lokale handelaars maar niet voor mij? Het is een moeilijke.
Ik persoonlijk zie het zo: als het gaat om exact hetzelfde product dat overal wordt verkocht kies ik sneller voor de (web)Iwinkel met de lagere prijs ipv de dure lokale winkel. Wat koop ik dan wel lokaal? Vooral voeding, uit verpakkingsloze winkeltjes maar ook bereidingen van lokale restaurants en brunchezaakjes. Maar om nu elektro gemaakt in Azië duurder te kopen bij de lokale boer - nee, da's een brug te ver voor mij.
Daarnaast klinkt het alsof je wel kaas hebt gegeten van het onderwerp terzake. Aangezien het altijd goed is te luisteren naar mensen die er veel van weten, welke andere zaken van dezelfde strekking zijn ook interessant?
Wat is jouw kijk op het dilemma van veel geld uitsparen maar de maatschappij ten onder brengen vs lokaal maar duurder kopen wat goed is voor de lokale handelaars maar niet voor mij? Het is een moeilijke.
Ik persoonlijk zie het zo: als het gaat om exact hetzelfde product dat overal wordt verkocht kies ik sneller voor de (web)Iwinkel met de lagere prijs ipv de dure lokale winkel. Wat koop ik dan wel lokaal? Vooral voeding, uit verpakkingsloze winkeltjes maar ook bereidingen van lokale restaurants en brunchezaakjes. Maar om nu elektro gemaakt in Azië duurder te kopen bij de lokale boer - nee, da's een brug te ver voor mij.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 22 keer
En die electronica is in Azië zo goedkoop omdat de lonen en milieunormen enz. daar uiteraard veel beter zijn. Dus is dit eigenlijk oneerlijke concurrentie, gesponsord door o.m. Europa.JamesEarlGray schreef:Maar om nu elektro gemaakt in Azië duurder te kopen bij de lokale boer - nee, da's een brug te ver voor mij.
Zo kunnen we enerzijds klimaatmarsen organiseren omdat het milieu bedreigd is, maar anderzijds laten we uit China hdmi kabeltjes overvliegen die dan 1 euro gekost hebben. De ecoloigsche "voetafdruk" is dan verwaarloosbaar.
Dat op termijn enkel China (of haar bevolking) daar beter van wordt, zal de beleidsmakers worst wezen.
Hetzelfde gebeurt met medisch materiaal. De hele wereld nu afhankelijk van China voor o.m. zijn mondkapjes - want het maken is er goedkoper. Op een dag gebruiken ze dit echter (bij een volgende crisis ??) als wapen (= je krijgt het niet!!!) en dan zal er hier in het Westen misschien eindelijk hun euro vallen. Te laat - zoals steeds.
- heist_175
- Elite Poster
@export/stats
Gewoon de media volgen is voldoende.
https://trends.knack.be/economie/bedrij ... 09837.html
1 job op 3 is gelinkt of afhankelijk van de export.
De boeren in de westhoek leven van de export, of dacht je dat de Belgen (of Vlamingen) zelf de 5 miljoen ton aardappelen die we hier kweken opeten?
Zowat elke KMO exporteert of draagt bij aan een keten die sterk leunt op export.
Ga jij hen maar vertellen dat ze daar mee moeten stoppen.
@protectionisme
Ofwel ben je consequent en verdedig je protectionisme als de heilige graal, ofwel niet.
Waarom zouden we strijden tegen de Aziatische lage lonen, maar wel de Bulgaarse of zelfs Spaans/Portugese lagere lonen aanvaarden?
Als je strijdt voor protectionisme, wees dan op zijn minst consequent. Onze welvaart stuikt vrijwel meteen in elkaar en niet voor enkele weken, maar voor enkele jaren/decennia.
Ik moet het eerste levensvatbare voorstel rond protectionisme nog zien, eventueel zelfs tussen veel gewauwel verstopt.
Gewoon de media volgen is voldoende.
https://trends.knack.be/economie/bedrij ... 09837.html
1 job op 3 is gelinkt of afhankelijk van de export.
De boeren in de westhoek leven van de export, of dacht je dat de Belgen (of Vlamingen) zelf de 5 miljoen ton aardappelen die we hier kweken opeten?
Zowat elke KMO exporteert of draagt bij aan een keten die sterk leunt op export.
Ga jij hen maar vertellen dat ze daar mee moeten stoppen.
@protectionisme
Ofwel ben je consequent en verdedig je protectionisme als de heilige graal, ofwel niet.
Waarom zouden we strijden tegen de Aziatische lage lonen, maar wel de Bulgaarse of zelfs Spaans/Portugese lagere lonen aanvaarden?
Als je strijdt voor protectionisme, wees dan op zijn minst consequent. Onze welvaart stuikt vrijwel meteen in elkaar en niet voor enkele weken, maar voor enkele jaren/decennia.
Ik moet het eerste levensvatbare voorstel rond protectionisme nog zien, eventueel zelfs tussen veel gewauwel verstopt.
-
- Plus Member
Bwah ik vind al die "koop lokaal"-campagnes vormen van morele chantage. Als je impliciet moet betogen dat klanten onpatriotisch of asociaal zijn als ze kopen waar ze geneigd zijn te kopen, geef je dan niet toe dat je in feite als onderneming een sociaal geval bent dat niet de ambitie heeft om beter te doen? Ik vertrek liever vanuit het uitgangspunt dat je als individu niet verplicht bent om zelf maatschappelijke problemen op te lossen.JamesEarlGray schreef:Als roast kan dat wel tellen, Stefan. Tien op tien.
Het verdwijnen van de kleine en lokale middenstand vindt zijn oorsprong in de progressieve ontwikkeling van het christelijk en nu seculier kapitalisme. Christenen en atheïsten (die desondanks de erfgenamen zijn van de mentale gewoonten van het Christendom) zijn steeds op zoek naar meer fundamentele waarheden op steeds hogere niveaus van abstractie en willen de maatschappij aan de nieuw ontdekte waarheden aanpassen, i.p.v. tevreden te zijn met een holarchie van op zich suboptimale maxima. Het gevolg daarvan is dat het rijke bazaarkapitalistische weefsel dan niet competitief meer is en weggerationaliseerd wordt t.v.v. grote en bovenlokale ondernemers die enerzijds schaalefficiënties kunnen benutten, maar anderzijds door hun gebrek aan bottom-up feedback en voorkeur voor uniformiteit en consistentie ook weer zeer inefficiënt en onintelligent zijn op andere manieren. Inefficiënties en gebreken aan intelligentie waarvan de negatieve externaliteiten helaas maar al te vaak gesocialiseerd worden door de staat onder het mom van consumentenbescherming.
De linkse oplossingen impliceren doorgaans een vlucht vooruit, wat m.i. de zaken alleen maar erger maakt. De rechterzijde bewijst vaak wel lippendienst aan dingen zoals "het maatschappelijke weefsel" (dixit Bart De Wever denk ik), maar in de praktijk zijn het ook gewoon neoliberalen, in de zin van mensen die denken dat de maatschappij het product is van een minimaal aantal gefinancialiseerde politiek-economische beleidsfactoren die op goede of slechte manier kunnen gemanipuleerd worden, met positieve of negatieve groei van het BNP (op zich ook al een extreem simplistische manier om de sterkte van een economie te meten) tot gevolg. Naast het feit dat rechts ook heel wat beleid steunt dat grote ondernemers direct en indirect bevoordeelt t.a.v. kleine ondernemers, met in dit land de bedrijfswagen als beste voorbeeld.
M.i. is het best om over de leefbaarheid van het klein ondernemerschap te denken naar analogie met het microbioom in je darmen. Het heeft een zekere mate van autonomie, maar als je het beschadigt of vernietigt kan je het niet regenereren door gewoon meer calorieën in te nemen. Heel dat denken in termen van calorieën is nl. ook weer een vb. van een extreem reductionistische top-down visie (letterlijk zelfs...) op menselijke gezondheid, en de meeste mensen die hun calorieën tellen zijn ofwel te dik ofwel te dun, m.a.w. niet gezond. Wie weet dat calorieën niet alles zijn, maar nog steeds neigt naar reductionisme, gaat zich dan richten op allerhande vormen van "biohacking", met als simpelste vorm het nemen van supplementen (analoog aan beleidseconomie), maar mensen met kennis van zake zijn het eens dat zelfs de combinatie van voldoende calorieën + voldoende supplementen slechtere resultaten biedt dan je gewoon houden aan gezonde voedings- en leefgewoonten. Zo ook in een land als het onze waarin men denkt het klein ondernemerschap dat door het christelijk/seculier kapitalisme vernietigd werd wordt te kunnen reanimeren door een paar percentages aan te passen. Dat gaat wel iets helpen, maar niet genoeg.
Het alternatief is kapitalisme zoals dat gegroeid is in natuurgodsdienstige samenlevingen, want die hebben cultureel gewoon meer respect voor het laten bestaan van suboptimale maxima. Ik denk dan in de eerste plaats aan Japan. Dat is een land waar gewoon veel meer op zich irrationele en inefficiënte commerce-"haakjes" aanwezig zijn in het straatbeeld (denk maar aan de alomtegenwoordige drankautomaten en de convenience stores), wat samenhangt met de religieuze erfenis dat overal kleinere en grotere vormen van omgevingsintelligentie aanwezig zijn.
Wat de doorsnee autochtone middenklassevlaming doet is zeggen "ik heb dit of dat nodig, waar kan ik het het goedkoopst gaan halen?", en dan rijdt hij of zij met de auto naar die supermarkt om het te gaan halen en en passant nog heel wat andere dingen te gaan halen die hij of zij vervolgens dan niet bij een kleine ondernemers gaat halen. Of we kopen het op internet. Vanuit onze cultuur beschouwd zijn dat perfect rationele keuzes, want we weten dat de kleine middenstander uiteindelijk gewoon een slechte versie van de Delhaize/Carrefour/Aldi/Lidl is. Zelfde producten goeddeels, hogere prijzen. Vriendelijkere service misschien, maar eens je thuis bent heb je daar niks aan. Plus ze kunnen je niet per se beter helpen dan in de supermarkt. Koop je bv. een Android phone en loopt de support af, dan gaat geen enkele verkoper nog een paar jaar langer beveiligingsupdates kunnen maken voor jou toestel, of het nu Sander Smartphone van op de hoek of Coolblue is. M.a.w. de kleine ondernemer is uiteindelijk bijna evenzeer een van het product vervreemde dozenverplaatser als de werknemers in grote ketens.
Als er weinig rationele redenen zijn om bij de kleine ondernemer te kopen, dan moet er gewoon veel meer mogelijkheden tot en culturele aanvaarding van impulsaankopen zijn, en dat is in Japan veel meer het geval dan hier. Shoppen als vrijetijdsbesteding is daar veel meer ingeburgerd dan hier bij de autochtone middenklassevlaming. Mensen worden permanent blootgesteld aan de oproep om dingen te kopen en laten zich vrij gewillig vangen. Plus, het openbaar vervoer is verhoudingsgewijs veel beter dan hier, dus dan ga je sowieso vaker kleinere hoeveelheden kopen en minder naar de supermarkt gaan.
Dus ja, wat stel ik voor? Meer tolerantie voor het laten bestaan van suboptimale maxima. Dat is vooral een culturele aanpassing die zich niet op één-twee-drie gaat voltrekken en niet van boven opgelegd kan worden. Brexit impliceert een mate van protectionisme, en protectionisme is inherent een vorm van tolerantie van suboptimale maxima. Ik ken de eerste kan economie-verhaaltjes over waarom dat zogezegd slecht is. Dat verbaast niet want de economische wetenschap is inherent reductionistisch en militeert dus tegen het laten bestaan van suboptimale maxima. Maar als in het V.K. gewoon de levensstandaard op het vlak van geïmporteerde goederen wat achteruit gaat (en de sociale ongelijkheid tegelijkertijd afneemt omdat er gewoon minder winst te maken valt op kapitaal), terwijl in continentaal Europa een nieuwe oorlog aan de gang is met het uiteenvallen van de E.U., dan was Brexit nog altijd de betere oplossing. Als dat de les is die getrokken wordt, dan zal op termijn het besef groeien dat een holarchie van suboptimale maxima paradoxaal veel efficiënter is dan de neoliberale of socialistische recepten die men hier altijd voorstelt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Tja, ik ga voor mijn HDMI>VGA converter geen 20 euro betalen wanneer Action *knak hetzelfde model* verkoopt voor 4 euro.
Het probleem is simpel: economy of scale en global access, waardoor de goedkope productielanden massaal onze industrie van de markt kunnen prijzen.
De enige oplossing is een gelijk loon en gelijke rechten wereldwijd.
Dat als utopie beschouwend, zal de beste oplossing een taks zijn.
Een automatisatie taks, een import taks, noem maar op.
De economie als model werkt alleen wanneer er rijken en armen zijn.
De gemiddelde mens kan namelijk niet betalen wat de andere gemiddelde mens produceert; dat is het perverse aan het model.
Het probleem is simpel: economy of scale en global access, waardoor de goedkope productielanden massaal onze industrie van de markt kunnen prijzen.
De enige oplossing is een gelijk loon en gelijke rechten wereldwijd.
Dat als utopie beschouwend, zal de beste oplossing een taks zijn.
Een automatisatie taks, een import taks, noem maar op.
De economie als model werkt alleen wanneer er rijken en armen zijn.
De gemiddelde mens kan namelijk niet betalen wat de andere gemiddelde mens produceert; dat is het perverse aan het model.
- JamesEarlGray
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 99 keer
Ik heb mij verkeerd uitgedrukt.phil48 schreef:En die electronica is in Azië zo goedkoop omdat de lonen en milieunormen enz. daar uiteraard veel beter zijn. Dus is dit eigenlijk oneerlijke concurrentie, gesponsord door o.m. Europa.JamesEarlGray schreef:Maar om nu elektro gemaakt in Azië duurder te kopen bij de lokale boer - nee, da's een brug te ver voor mij.
Zo kunnen we enerzijds klimaatmarsen organiseren omdat het milieu bedreigd is, maar anderzijds laten we uit China hdmi kabeltjes overvliegen die dan 1 euro gekost hebben. De ecoloigsche "voetafdruk" is dan verwaarloosbaar.
Dat op termijn enkel China (of haar bevolking) daar beter van wordt, zal de beleidsmakers worst wezen.
Hetzelfde gebeurt met medisch materiaal. De hele wereld nu afhankelijk van China voor o.m. zijn mondkapjes - want het maken is er goedkoper. Op een dag gebruiken ze dit echter (bij een volgende crisis ??) als wapen (= je krijgt het niet!!!) en dan zal er hier in het Westen misschien eindelijk hun euro vallen. Te laat - zoals steeds.
Wanneer ik zeg dat ik elektro niet lokaal (in België) koop, dan bedoel ik dat ik in de plaats daarvan koop via amazon.de of megekko.nl, dus niet via AliExpress of andere Chinese dumpshops. Waarom Amazon? De lage prijs. Ook al doen die sociale roofbouw en steun ik hen zo. Helaas, maar een lokale winkel geeft mij voor elektro gemaakt in china amper voordeel, buiten dat ik een Belgisch iemand zijn tussenpersoonbijlage heb 'afgepakt'. Meh.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 100 keer
Even een vraagje over de verzendtijden. Kan het zijn door corona dat het estimated delivery dingen echt hopelooos verkeerd zitten?
17-29 dagen levertijd en ik zit ondertussen aan dag 49
Is sinds 5 juni hier in belgie
-
- Elite Poster
Hier zit ik voor verschillende pakjes (1-2 euro pakjes)al boven de 75 dagen, en nog niet aangekomen, na 14 dagen waren ze hier al in Belgie, maar blijven dan gewoon in Luik hangen.boonpwnz schreef:Even een vraagje over de verzendtijden. Kan het zijn door corona dat het estimated delivery dingen echt hopelooos verkeerd zitten?
Maar heb wel goede hoop dat ze gaan aankomen nu, er is nog nooit zo een pakje niet aangekomen.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Zonder de hele mikmak te hebben gelezen maak ik toch even een bedenking, als ik koffie koop "rechstreeks van de afrikaanse boer" ben ik goed bezig, als ik een kabeltje koop "rechstreeks van de chinese fabrikant" daarintegen...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 109 keer
- Contacteer:
Als je koffie rechtstreeks koopt bij die boer aan dezelfde prijs als grote opkopers dat doen, dan ben je niet goed bezig.Joe de Mannen schreef:Zonder de hele mikmak te hebben gelezen maak ik toch even een bedenking, als ik koffie koop "rechstreeks van de afrikaanse boer" ben ik goed bezig, als ik een kabeltje koop "rechstreeks van de chinese fabrikant" daarintegen...
Als je echter fairtrade koffie koopt, waardoor die boer een eerlijk loon krijgt, dan ben je goed bezig.
Zo zou je ook "fairtrade" kabeltjes van de chinese fabrikant moeten kopen om goed bezig te zijn.
Dus je vergelijking is niet helemaal correct.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Exactly Als je het rechtstreeks koopt krijgt de fabrikant 1 eur, als je het in Action koopt betaal je 3 eur en waarschijnlijk negotiëren die een korting bij aankoop waardoor de fabrikant maar 60 cent krijgt.Joe de Mannen schreef:als ik koffie koop "rechstreeks van de afrikaanse boer" ben ik goed bezig, als ik een kabeltje koop "rechstreeks van de chinese fabrikant" daarintegen
Nu, het zal ook maar een marginaal verschijnsel zijn denk ik; de meeste mensen kopen nog steeds hun HDMI kabeltjes in de Media Markt, omdat ze het verschil tussen HDMI 1.3, 1.4 en 2.0 niet kennen. Maar als je daar geen toegevoegde waarde in ziet (of het zelfs beter weet dan de gemiddelde verkoper) begrijp ik wel dat je voor de laagste prijs kiest.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Over die HDMI kabel: ze hebben het natuurlijk ook zelf wat gezocht, de winkels.
Toen een kameraad van mij jaaaren geleden (>10) een nieuwe TV kocht bij de Vandenborre, wist de verkoper hem te vertellen dat hij een HDMI kabel nodig zou hebben om de decoder aan te sluiten.
Waarbij de man direct een gold plated HDMI kabel van 2-3m pakte, die "slechts" 100 euro kostte.
Ik was er gelukkig bij, heb dat ding direct teruggelegd en duidelijk gemaakt dat zulk soort afzetterij niet zou pakken (zelfs toen kon je zo'n kabel voor <20 euro kopen; vandaag de dag ga ik naar de Action en betaal ik nog geen 5 euro).
Ze hadden overigens geen goedkopere in hun winkel, ik ben toen naar een andere winkel gegaan voor die kabel alsnog te kopen.
Je gaat mij echt wijsmaken dat een 2-3m lange HDMI kabel 100 euro waard is.
Als je de klant zou durft uit te melken, moet je niet verbaasd zijn dat die klant nu zoiets heeft van "ik bestel het wel online, of in een discounter, en betaal een fractie van de prijs van vroeger, zonder zichtbaar kwaliteitsverlies".
Toen een kameraad van mij jaaaren geleden (>10) een nieuwe TV kocht bij de Vandenborre, wist de verkoper hem te vertellen dat hij een HDMI kabel nodig zou hebben om de decoder aan te sluiten.
Waarbij de man direct een gold plated HDMI kabel van 2-3m pakte, die "slechts" 100 euro kostte.
Ik was er gelukkig bij, heb dat ding direct teruggelegd en duidelijk gemaakt dat zulk soort afzetterij niet zou pakken (zelfs toen kon je zo'n kabel voor <20 euro kopen; vandaag de dag ga ik naar de Action en betaal ik nog geen 5 euro).
Ze hadden overigens geen goedkopere in hun winkel, ik ben toen naar een andere winkel gegaan voor die kabel alsnog te kopen.
Je gaat mij echt wijsmaken dat een 2-3m lange HDMI kabel 100 euro waard is.
Als je de klant zou durft uit te melken, moet je niet verbaasd zijn dat die klant nu zoiets heeft van "ik bestel het wel online, of in een discounter, en betaal een fractie van de prijs van vroeger, zonder zichtbaar kwaliteitsverlies".
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 25 keer
Misschien dit maal minder geluk HLN.be: Duizenden gestolen AliExpress-pakketjes gevonden op verlaten parkeerterrein in LuikGray schreef:Hier zit ik voor verschillende pakjes (1-2 euro pakjes)al boven de 75 dagen, en nog niet aangekomen, na 14 dagen waren ze hier al in Belgie, maar blijven dan gewoon in Luik hangen.
Maar heb wel goede hoop dat ze gaan aankomen nu, er is nog nooit zo een pakje niet aangekomen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 101 keer
Ik las dat bovenstaande vooral NL adressen had? Desalniettemin zal dat een serieuze hoop claims opleveren.
Ik heb 9 pakjes besteld tussen 22/5 en 30/5 alles ligt gewoon vast bij de douane dat duurt daar nogal een tijdje zeg.
Ik heb 9 pakjes besteld tussen 22/5 en 30/5 alles ligt gewoon vast bij de douane dat duurt daar nogal een tijdje zeg.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Oh, ik wacht nog steeds op dingen van voor er sprake was van Covid in China eigenaardig genoeg (was er al langer wat aan de hand?).q-tec schreef:Ik las dat bovenstaande vooral NL adressen had? Desalniettemin zal dat een serieuze hoop claims opleveren.
Onlangs ook een krimptang voor RJ45 besteld, was er op een 2-tal weken.
De connectoren zijn inmiddels ook weer een 2-tal maanden onderweg... vreemd.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 21 keer
Idem hier, ik heb zelfs pakjes waarvan nu staat 'arrived in origin country' terwijl die volgens de tracking wel in België aangekomen wasq-tec schreef:Ik las dat bovenstaande vooral NL adressen had? Desalniettemin zal dat een serieuze hoop claims opleveren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik heb persoonlijk al heel veel refunds gekregen omdat het pakket er niet op tijd is... Niet zo heel erg, het meeste komt aan maar waar vroeger 99% toe kwam is dat nu toch een stuk minder. Nu, moet wel zeggen, laatst kreeg ik een pakket aan dat ik al had herbesteld. Na 6 weken kwam het toe, ik bevestig mijn ontvangst en 2 dagen later komt hetzelfde toe. Bleek dat het pakket van 4 maand geleden zelfs later kwam dan het laatst bestelde. Je snapt het soms niet. Op 10 dagen in huis zoals voor Covid zit er niet meer in vrees ik.
- Converted
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 13 keer
Is blijkbaar een oplegger van DHL en de pakjes waren bedoeld voor Duitsland.rmag schreef:Misschien dit maal minder geluk HLN.be: Duizenden gestolen AliExpress-pakketjes gevonden op verlaten parkeerterrein in LuikGray schreef:Hier zit ik voor verschillende pakjes (1-2 euro pakjes)al boven de 75 dagen, en nog niet aangekomen, na 14 dagen waren ze hier al in Belgie, maar blijven dan gewoon in Luik hangen.
"ONEup -> 1000/40"
-
- Elite Poster
Ik had ook een 6tal pakjes besteld, de gewone tracking die ook traceerbaar is bij Bpost was enkele weken langer dan anders. (niet zo heel veel verschil eigenlijk)
De goedkopere/gratis verzending van de 1-2euro pakjes, (die niet traceerbaar is bij bpost) duurt wel aanzienlijk langer. reken maar op 2.5 maand tot 3 maand.
Heb momenteel nog 2 van die goedkope pakjes in transit, staan al 2 maand ergens hier in Belgie... , maar ik heb er wel goede hoop op dat ze deze of volgende week gaan leveren.
De goedkopere/gratis verzending van de 1-2euro pakjes, (die niet traceerbaar is bij bpost) duurt wel aanzienlijk langer. reken maar op 2.5 maand tot 3 maand.
Heb momenteel nog 2 van die goedkope pakjes in transit, staan al 2 maand ergens hier in Belgie... , maar ik heb er wel goede hoop op dat ze deze of volgende week gaan leveren.